فایل ورد کامل مقاله راهکارهای بهبود رفتار دانش‌آموزان در سطح فردی، کلاسی و مدرسه؛ بررسی علمی مدیریت آموزشی و تربیتی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله راهکارهای بهبود رفتار دانش‌آموزان در سطح فردی، کلاسی و مدرسه؛ بررسی علمی مدیریت آموزشی و تربیتی دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله راهکارهای بهبود رفتار دانش‌آموزان در سطح فردی، کلاسی و مدرسه؛ بررسی علمی مدیریت آموزشی و تربیتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله راهکارهای بهبود رفتار دانش‌آموزان در سطح فردی، کلاسی و مدرسه؛ بررسی علمی مدیریت آموزشی و تربیتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله راهکارهای بهبود رفتار دانش‌آموزان در سطح فردی، کلاسی و مدرسه؛ بررسی علمی مدیریت آموزشی و تربیتی :

نکاتی در مورد بهبود رفتار دانش آموز در سطح فردی ، کلاس و مدرسه و مدیریت

زنگ تفریح
در مدیریت زنگ تفریح ۲ دیدگاه مطرح است
۱-دیدگاه مداخله گر
۲-دیدگاه غیرمداخله گر

دیدگاه مداخله گرمعتقدبه مدیریت مستقیم رفتاردانش آموزان درزنگ تفریح ،ایجادتغییراتی در حیاط وزمین مدرسه وآموزش بازی های سالم وبی خطراست .

انتقاد وارد به این دیدگاه این است که با این نوع مدیریت آزادی دانش آموزان و فعالیت های خود به خودآنان که ازنظراجتماعی مفیداست محدودمی شود.

امادیدگاه دوم که غیرمداخله گراست معتقداست؛
دانش آموزان درزنگ تفریح بایدکاملاً آزادباشندتابتوانندبه فعالیت هاوبازی های موردعلاقه خودبپردازند.دنباله روی ازاین دیدگاه نیزممکن است درمواردی به رشدفرهنگ ضدمدرسه منجرشود.استفاده ازآزادی منجرمی شودکه این امرمی تواندبه خصوص اثرمخربی بریادگیری دانش آموزان داشته باشد.

درسالهای اخیردربسیاری ازکشورهای پیشرفته نوآوری هایی درجهت بهبودرفتاردرکلاس وحیاط مدرسه انجام شده وروش های جدیدبرای مدیریت زنگ تفریح به خوبی درجهت کاهش رفتاراختلال زا مورد استفاده قرارمی گیردکه به برخی ازآنهااشاره می شود.

۱-بهبودرفتاردرسطح سازمان، کلاس ودرس
۲-بهبودرفتاردر دانش آموزان ازطریق جلب مشارکت آنان دربازسازی حیاط ومحوطه بازی
۳-بهبودرفتارازطریق بهبودروابط بین دانش آموزان
۴-بهبودرفتاردانش آموزان ازطریق آموزش معلمان وبهبود جو مدرسه

براساس نظر واتکینس درهرمدرسه سطوح مختلفی وجودداردکه شامل:
الف –سطح سازمان
ب-سطح کلاس
ج –سطح فردی

باتوجه به این که درسطح الگوهای رفتاری خاصی بروزمی کند،مدیریت رفتاردانش آموزان درهریک ازسطوح شناخت کافی وروشهای تربیتی خاصی رامی طلبد.برای بهبودرفتاردانش آموزان درزنگ تفریح لازم است درهریک ازسطوح اقدامات تربیتی خاصی صورت گیرد.به عبارت دیگربدون توجه به این که درکلاس ودرکل مدرسه چه می گذردوچه الگوی رفتاری درآنجا حاکم است نمی توان انتظارداشت که دانش آموزان رفتارمتعادل وشایسته ای درزنگ تفریح ازخودنشان دهند.ازطرفی لازمه بهبودرفتاردرهریک ازسطوح مشارکت کامل دانش آموزان وایجادجو ومحیطی دوستانه برای بحث وگفتگو درموردرفتارقابل پذیرش وغیرقابل پذیرش وتصمیم گیری درزمینه مقررات کلاس ومدرسه یاتعدیل واصلاح آن است.

خلاصه برخی ازاصول حاکم برسطوح مختلف سازمان مدرسه ،کلاس وفرد براساس نظرمحقق فوق به شرح زیرمی باشد.

الف –بهبودرفتاردرسطح سازمان
تاسازمان مدرسه ومحیطی که درآن رفتارنامطلوب بروزمی کندمورد ارزیابی واصلاح قرارنگیرد ارائه راه حل های مختلف برای مسایل انضباطی دانش آموزان چاره سازنخواهدبود.

ازویژگیهای مهم سطح سازمانی چگونگی رفتارمعلم هاومیزان همکاری آنان بایکدیکراست .درمدرسه هایی که فرهنگ مشارکتی وجودداشته باشدبرای کمک به بهبودرفتاریک یاگروهی ازدانش آموزان مبادله اطلاعات وهمکاری معلم هاصورت می گیردکه این امرتاحدود زیادی می تواندبه شناخت وحل مشکل کمک نماید.ودرحالی که درمدرسه هایی که معلم هادرانزوا کار می کنند مشکل رفتاری دانش آموزان به صورت یک مسئله بغرنج وتنبیه دانش آموزان خاطی به عنوان تنهاراه حل موردتوجه قرار می گیرد.

بهبودرفتاردرسطح سازمان رامی توان باایجادفرصت هایی برای ارزیابی مدیریت کلاس ها،روش های تدریس ،مقررات مدرسه ،الگوی رهبری ،نظام حمایت ازکارکنان وچگونگی ارتباطات فراهم آوردودرصورت لزوم هریک ازمواردفوق راموردتجدیدنظرواصلاح قرارداد.

ب –بهبودرفتاردرسطح کلاس

ازعوامل دیگری که می تواند بررفتار معلم وشاگردتاثیر گذارد،شرایط کلاس می باشد.
سازمان دادن وهدایت فعالیت دانش آموزان وتسلط بروقایع پیش بینی نشده درکلاس نیازمندمهارت قابل توجه معلم است . وچگونگی مهارت معلم درمدیریت کلاس می تواندازعوامل بروزیاپیشگیری مشکلات رفتاری باشد.همان طورکه مشخص است پاسخ های واکنشی به هنگام بروزمسایل انظباطی کافی نیست بلکه مهم برنامه ریزی قبلی وانجام اقدامات لازم برای پیشگیری ازمسائل است .

واتکینس مهارت اصلی معلم رابرقراری یک نظام فعالیت درکلاس می داند.منظورفعالیت هایی است که دریک نظام وحدت یافته باشند.این محقق براین اعتقاداست که اگردرکلاس نظام فعالیت جریان نداشته باشدانظباط حاکم نخواهدشد.

نظام فعالیت های کلاس شامل:
تعیین اهداف ،تعیین تکلیف ،توجه به ارتباطات ،درنظرگرفتن زمان برای هرفعالیت ودراختیارگذاردن منابع مناسب برای آن فعالیت است که برای هریک ازمواردفوق بایدقبلاً برنامه ریزی گردد.

از اقدامات دیگری که می تواند درکاهش رفتارنامناسب کلاس موثرباشد مشارکت دانش آموزان درتنظیم مقررات کلاس وتقویت مهارت های ارتباطی آنان به خصوص آموزش رفتارارتباطی مناسب با همکاران است .

ج –بهبودرفتاردرسطح فرد

هردانش آموزبه علت شرایط ویژه خود دارای الگوی رفتاری خاص می باشدلذا هرگز نمی توان دستورالعمل ساده ای برای پاسخگویی به رفتارهای اخلاق نمای دانش آموزان درشرایط مختلف ارائه داد.علل بروز رفتارنامناسب دانش آموز درکلاس یاحیاط مدرسه می تواندناشی ازترکیب دانش آموزان درکلاس و نوع ارتباطات آنان ،رفتارمعلم ،چگونگی سازمان مدرسه ویادلایل فردی باشد.بنابرین درمرحله اول بایدتشخیص دادکه مسئله درکدام قسمت است .

جمع آوری اطلاعات توسط معلمان وتهیه فهرستی که نشان دهدچه رفتاری مشکل ایجادکرده ،درچه شرایطی رفتارموردنظربروز می کندودرچه شرایطی امکان بروزآن محدوداست .قبل ازبروزرفتارچه اتفاقی می افتد سپس ازوقوع آن چه پیش می آیدمی توان مفیدباشد.

معمولاً رفتارنامناسب دانش آموزان درموقعیت های خاص بروزمی کند بنابرین برای شناخت رفتارآنها بایدبه محیط کلاس ونحوه مدیریت آن ومهارت های حل تعارض معلم توجه نمود.

لازم به ذکراست که تعامل تجربیات معلم ها با هم درموردرفتارفردیاگروه خاص وتبادل روشهای موفقیت آمیز مشاهده کلاس یکدیگروبحث وتبادل نظر درمورد جو و مدیریت کلاس می توان درشناخت بهتررفتاراختلال زا وکاهش آن موثرواقع شود.بایددیدکدامیک ازمعلم هایاهمکاران باجلب اعتماد واطمینان دانش آموزان می تواندبه اودرجلوگیری ازرفتارموردنظرکمک کند.ممکن است معلم ودانش آموز دچار تضادوتعارض باشندوکمک شخص سوم می توانددررفع مشکل ارتباطی موثرواقع شود.رفتاردانش آموزهمچنین ممکن است نشان دهنده مشکل شخصی ونیازمندتوجه خاص باشد.به هرحال مداخله درسطح فردی لازم است که مناسب باوضعیت دانش آموزوشناخت بهبودهای اوباشد.

مداخله هایی که بتوانددانش آموز راازطریق راه های قابل پذیرش به هدف خودبرساند ازموثرترین روش هابرای بهبودرفتار دانش آموزان باشد.به همین ترتیب تقویت مهارت های مشاورمدرسه وتعیین معلم راهنمابرای دانش آموزانی که دچاراختلالات رفتاری هستندازروش های موثرکاهش رفتار ناسازگار است .

چنانچه تدابیرفوق که درحد وظایف مدرسه ومعلمان است موثرواقع نشدضروری است مدرسه به متخصصین حرفه کمک کند ، وجود خدمات حمایتی درمدرسه ،صحبت با اولیاء دانش آموزان ، تشکیل گروه های حمایت کننده ازدانش آموزان برای کمک به یکدیگرمی توانددرحل مشکلات رفتاری مفیدباشد.

یکی ازروشهایی که به بهبودکیفیت زنگ تفریح وتجربیات بازی دانش آموزان منجرمی گردد مشارکت دانش آموزان دربازسازی حیاط ومحوطه بازی می باشد.

ازتحقیقاتی که توسط محققین دانشگاه شفیلدانگلستان درچارچوب مدرسه انجام شده است . بهسازی فضای بیرونی مدرسه رابه عنوان روشی برای مقابله بااختلالات رفتاری انتخاب کرد ه بودند.این پروژه شامل طرح برای مقابله بااختلالات رفتاری درمدرسه است که مداخله درجهت تغییرفیزیکی حیاط وزمین بازی یکی ازطرح حای فوق می باشد.دراین طرح دانش آموزان مدارس گروه آزمایش باهمکاری چندتن ازدانشجویان معماری وتحت نظارت محققان پس ازتشخیص نقاط ضعف وقوت حیاط وفضای بازی مدرسه به طراحی آن پرداختند.درشروع ازنظردانش آموزان نقاط مثبت حیاط مدرسه نقاطی بودکه آنان بابهره گیری ازخلاقیت خودوبادستکاری محیط ازامکانات ضعیف آن استفاده می کردند.عناصری که به عنوان تغییرات ضروری پیشنهادمی شدنشان دهنده رشدفکری وآگاهی از انتظارات یکدیگربود تغییرات موردنظر دانش آموزان شامل درخت ،بوفه ،وسایل بالارونده ،حیوان ،باغچه ،طناب ،زمین فوتبال ،چرخ وفلک ،بازی مکاره وحیاط پرماجرابود.

درهریک ازمدارسی که پروژه بهسازی رابرای مقابله بااختلالات رفتاری دانش آموزان انتخاب کرده بودندنوع تغییرات ایجادشده بامدارس دیگرتفاوت داشت .

درزمینه اثرات پروژه بررفتاردانش آموزان محققان به این نتیجه رسیدندکه به طورکلی مدارسی که دانش آموزان مشارکت بیشتری درطراحی وساخت محوطه بازی داشتندنتایج تحقیق برای دستیابی به اهداف مثبت تربود. به این معنی که رضایت دانش آموزان اززمین بازی واحساس آنان درموردایجادتغییرات مطلوب درحیاط مدرسه بیش ازسایرمدارس بود.

ونیزبراساس مصاحبه بامعلمان درهمه مدارسی که درمداخله برای بهسازی حیاط انجام گرفت میزان دعوا وزدوخوردوشکایات دانش آموزان درزنگ تفریح قابل ملاحظه یافته بود.به همین ترتیب میزان خستگی وبی حوصلگی دانش آموزان کمترشدورضایت آنان ازحیاط ومحوطه بازی افزایش یافته بود.

ازموثرترین برنامه ها آگاه سازی دانش آموزان ازروش های مسالمت آمیزحل اختلافات درمدرسه وتقویت همبستگی میان دانش آموزان است .

مهمترین طرح هادراین زمینه مشارکت آمیزتعارض توسط دانش آموزان ،مشاوره وجرات آموزی است .هدف این نوع مداخله هاتقویت مهارت های اساسی دردانش آموزان به خصوص توانایی گوش دادن ،تقویت اعتمادبه نفس وخودباوری است .

دربرنامه حل مشارکت آمیزتعارض بین دانش آموزان سنین مختلف ازطریق کارگا ه های آموزشی وارایه فعالیت های مختلف کمک می شودکه به یادگیری مهارت ها و راهبردهای مناسب مسائل مربوط به دگرآزاری وسایررفتارنامطلوب درمدرسه رابه صورت گروهی وخلاق حل کنند.

همچنین تکنیک های جرات آموزی کمک می کندکه دانش آموزان به جای این که با دیگران رفتاری منفعلانه یابرعکس پرخاشگرانه داشته باشند درشرایط گوناگون باخودباوری واعتمادبه نفس رفتارکنند.دراثراین برنامه آموزشی مهارت های حل تعارض اعتمادبه نفس دانش آموزان افزایش یافته ومهارت های اجتماعی آنان برای شرکت دربازی های دوست یابی تقویت می شود.

جلسات آموزش شامل تکنیک های جرات آموزی است که می تواندبرای مقابله یاپیشگیری ازآزارگری به کارگرفته شود.این جلسات به خصوص برای دانش آموزانی مناسب است که معمولاً مورد تمسخریاآزارقرارمی گیرندیامهارت های اجتماعی ضعیفی دارند.

اولین روش های دیگر پیشگیرانه ومقابله بااختلالات رفتاری دانش آموزان می توان به طرح هایی درزمینه بهبودکیفیت استخدام وآموزش ضمن خدمت معلمان وبرنامه های افزایش احترام متقابل وبهبودرابطه بین دانش آموزان ومعلمان اشاره کرد.

ازکارکردهای پنهان نقش تربیتی معلمان ومسئولان مدارس نقش الگودهی آنان است ودانش آموزان بدون تنظیم ،متوجه باشندبسیاری ازرفتارهای اجتماعی نگرش هاوارزش هااز راه تقلید و الگوگرفتن ازمربیان خودکسب می کنند.

بنابرین مهمترین قدم برای بهبودرفتاردرمدرسه وتقویت ارزشهای اخلاقی ،ارائه برنامه های مستمر،آموزش ضمن خدمت برای مدیران ومعلمان درجهت تقویت مهارت های ارتباطی آنان است . اگرقراراست تسامح وسعه صدردرمدرسه تقویت شوددردرجه اول بایدبزرگسالان مدرسه فنون و روشهای برخورد با دیگران را بیاموزند وآگاه گردندکه انسان چگونه می توانددرشرایط پرمساله بادیگران بدون ترس ،خشونت ،نیازهاوابتکارات خودرابیان کندودرعین حال درموردنیازهاوابتکارات دیگران نیزحساس باشد.

تحقق ارزش های انسانی درصورتی میسراست که معلمان وکارکنان مدرسه به این ارزش ها معتقد باشند و مهارت های لازم رابرای تبدیل آن ها به هدف های رفتاری کسب کرده باشند.اگرمعلم ها به معیارهایی که درمدرسه ارائه می شود عمل نکنندودانش آموزان این نمونه رادررفتارمعلم ها و شاگردان بزرگترنبینندامکان تحقق آن بسیارضعیف است.
اگردرمدرسه روح انصاف ،عدالت ، اعتماد بین مسئولان مدرسه ومعلمان برقرارباشد دانش آموزان عدالت ،صمیمیت واحترام متقابل رایادمی گیرند.نوع دوستی وخدمت به دیگران رادانش آموزان با مشاهده کمک شاگردان بزرگتر به کوچکتر یاد می گیرند. نوعدوستی وتمایل خدمت به دیگران درافرادی به وجود می آیدکه درخانه ومدرسه برای این رفتار ارزش قائل شده باشند.
کیف های دانش آموزان؛ هر روز سنگین تر از دیروز؛حمل سرب به جای کتاب درسی!
سرویس دبستان جلوی در ورودی مدرسه می ایستد، صندوق عقب ماشین پر از کوله پشتی و کیفهای رنگارنگ با طرحهای مختلف و زیباست. بعضی از کیفها هم به بزرگی یک چمدان کوچک است. یک کلاس اولی در ماشین را باز کرده و به کمک راننده کوله پشتی اش را برمی دارد. کوله آن قدر سنگین است که نمی تواند روی دوشش بگذارد، بند آن را در دست می گیرد و تا مدرسه روی زمین می کشد! در همان لحظه صدای گوشخراش کشیده شدن چرخهای کیف کودکی دیگر بر روی زمین، توجه همه را به خود جلب می کند. او به زور کیف چرخ دار را بر روی زمین می کشد و آن دورترها کودکی به سمت جلو خم شده و لنگ لنگان به سمت مدرسه می آید. کوله پشتی او سنگین تر از وزن خودش به نظر می رسد! و;.
شاید خیلی از شما به خصوص پدر و مادرها بارها شاهد این صحنه ها بوده و گاهی هم برای بچه هایی که باید کیف های به این سنگینی را حمل کنند دلتان سوخته و غصه خورده اید، گاهی هم حرص خورده اید.
به علت پیشرفتهای آموزشی سریع در جهان وسایل تحریر و کتابهای درسی بچه ها روز به روز سنگین تر می شود، در نتیجه بچه ها برای حمل دفتر کتاب خود به کیفهای بزرگتری نیاز پیدا می کنند. امروزه این مشکل آن قدر بزرگ شده است که همه دست اندرکاران به دنبال راه چاره ای برای حمل کیفهای دانش آموزان هستند تا از صدمات احتمالی جلوگیری شود.
طی چند سال اخیر، شهریور ماه هر سال تحصیلی که می شود رسانه های جمعی به صدمات و مشکلات ناشی از حمل کیفهای سنگین پرداخته و هشدارها و راهکارهای صحیح را به والدین و دانش آموزان یادآوری می کنند؛ هرچند طرح این مشکل هر ساله تکراری به نظر می رسد، اما به یقین برای رسیدن به یک نقطه ایده آل، تکرار طرح این مشکل تأثیر زیادی در انتخاب صحیح کیف دستی و کوله پشتی برای والدین دانش آموزان را دارد.
سعی ما در این مقاله آن است که یک بار دیگر در این انتخاب صحیح شما را یاری کنیم و هشدارهای لازم را یادآوری کنیم.

صدمات ناشی از حمل کیف دستی
چندی پیش خبری در خبرگزاری ایرنا خواندم که ۳۰ تا ۵۰ درصد دانش آموزان ۱۶ ساله در کشور کمردرد دارند و کارشناسان معتقد بودند که یکی از علتهای اصلی این مسأله، استفاده از کیفها و کوله پشتی های نامناسب است.
تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد که ۸۳ درصد دردهای پشت و شانه و کمر دانش آموزان ناشی از حمل کیف و کوله نامناسب و یا استفاده نادرست از آنهاست.
کارشناسان در نقاط مختلف دنیا عقیده دارند که استفاده نادرست از کیفهای مدرسه می تواند صدمات جبران ناپذیری را به ستون فقرات کودکان وارد کند. درد گردن، کمردرد، انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات، افزایش غیر طبیعی انحناهای ستون فقرات و حتی درمواردی آسیب به رشته های عصبی ازجمله این آسیبها و مشکلات است.
نتیجه بررسی های پژوهشگران دانشگاه “سدارس سانیای” بیانگر آن است که بسیاری از کودکان و دانش آموزان هنگام رفتن به مدرسه کوله پشتیهایی را حمل می کنند که وزن آنها بسیار زیاد است.
به گفته این محققان، گر چه استفاده از کوله پشتی در مقایسه با کیفهای دستی آسیب کمتری به ستون مهره های کودکان وارد می کند، اما در بسیاری اوقات وزن کوله ها آن قدر زیاد است که باعث دردهای مزمن ناحیه ستون فقرات و کمردردهای مزمن می شود.
پژوهشگران کشورمان نیز با بررسی وزن کیف مدرسه و محتویات آن به این نتیجه رسیده اند که
۲/۱۸ درصد دانش آموزان در موقع حمل کیف احساس ناراحتی می کنند و این احساس در دختران بیشتر از پسران دیده می شود.
البته دانش آموزانی که با سرویس رفت و آمد می کنند نسبت به بچه هایی که مجبورند راه زیادی را از خانه تا مدرسه، پیاده یا با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس طی کنند، مشکلات کمتری دارند.

کوله پشتی بهتر از کیف است
دکتر حلی ساز متخصص طب فیزیکی و توانبخشی عقیده دارد: کوله پشتی در صورت استفاده صحیح بهترین وسیله حمل کتابهای درسی برای دانش آموزان است، زیرا وزن کیف به صورت متقارن بر هر دو شانه وارد می شود و بر سطح پشت بدن تقسیم می شود.
دکتر رضا پژوه متخصص طب فیزیکی و توانبخشی هم می گوید: کیفهای دستی براساس راست دستی و یا چپ دستی بودن کودکان تمام مدت با یک دست حمل می شود و در نتیجه به عضلات یک طرف بدن فشار می آورد؛ البته کوله هایی که یک بند دارد باعث آسیب به ستون مهره ها می شود.
طبق تحقیقات انجام شده، متخصصان عقیده دارند که حدود ۷۰ درصد از کودکان مدرسه ای به علت حمل کیف در معرض صدمه ستون فقرات هستند، به طور مثال حمل یک کیف سنگین که روی یک شانه آویزان شود در طول ۱۲ سال تحصیلی می تواند باعث بروز مشکلات کمری مزمن در بزرگسالی شود، چنانچه ۶۰ درصد کمردردها از دوران کودکی باقی می ماند و این صدمات شامل کشیدگی ماهیچه، انحراف منحنی طبیعی S ستون فقرات و اطراف شانه هاست. بدین ترتیب در شرایط یکسان و در مقایسه با کیفهای دستی می توان کوله پشتیها را سالم تر دانست، زیرا در صورت استفاده صحیح از کوله پشتی نیرو به دو طرف منتقل می شود و اثرات سوء کمتری را برای سلامتی بدن در بر خواهد داشت.
کیف ارزان، کیف زیبا!
سری به مغازه های کیف فروشی در سطح شهر می زنیم. مثل گذشته های دور فرم و جنس و; کیفها و کوله ها در مغازه های بالای شهر به پیشنهادها و هشدارهای داده شده نزدیکتر است و در پایین شهر شاید اصلاً کسی به کیف و کوله نیاز ندارد، چون دانش آموز دفتر و کتابهایش را کش بسته و حمل می کند و یا در یک پلاستیک ریخته و به مدرسه می رود!
خانم محبوبه ضیایی مادر جوانی که برای خرید کیف به مغازه آمده است، می گوید: “کیفها خیلی گرون شده! خیلی!” این مادر جوان تنها به قیمت کیف توجه دارد!
خانم ویدا حجت پناه کوله پشتیهای زیادی را روی پیشخوان مغازه ریخته است، همه کیفها خارجی ومارک دار هستند. او یکی یکی کیفها را پشت دختر نوجوان خود امتحان می کند. خانم حجت پناه عقیده دارد که کوله بهتر از کیف است و هر چه زیباتر و سبک تر باشد، بهتر است. برای خانم حجت پناه قیمت کیف اصلاً مهم نیست!
پسر جوانی که به تنهایی برای خرید آمده یک کیف دستی انتخاب می کند. هومن کریمی که در کلاس سوم دبیرستان تحصیل می کند، عقیده دارد که در رفع این مشکل باید یک فکر اساسی کرد و در ساخت مدارس جدید کمدهایی را برای دانش آموزان در نظر گرفت که مجبور به حمل همه کتابها و دفترها در هر روز هفته نباشند و یا اگر مدارس قدیمی جایی برای گذاشتن کمد دارند، حتماً این طرح را در مدرسه خود اجرا کنند تا بچه ها مجبور نباشند هر روز ۱۰ کیلو کتاب و دفتر را با خود حمل کنند.

کوله پشتی

آمار جهانی نشان می دهد که ۹۰ درصد از کیفهای مدرسه کوله پشتیها هستند. امروزه در طراحی کوله پشتیها معمولاً نیاز روز را در نظر می گیرند و در این طراحیها به فرم، شکل، جنس، اندازه و حجم کوله توجه شده و انواع کوله پشتیها روانه بازار می شود و خریدار با یک انتخاب صحیح می تواند بسیاری از مشکلات ذکر شده را حل کند.
آن چه که باید در انتخاب کوله پشتی در نظر گرفت، آن است که سن دانش آموز و اندازه کتابهایش می تواند تعیین کننده حجم کوله باشد و مورد دیگر جنس کوله پشتی است که باید سبک، قابل شستشو، مقاوم، ایمن و نسبتاً ارزان باشد تا تمام دانش آموزان قدرت خرید آن را داشته باشند.

مشخصات یک کوله پشتی خوب
کوله پشتی خوب باید دو بند شانه ای پهن و نرم داشته باشد. یک کوله خوب باید کمتر از ده درصد وزن بدن کودک باشد، مثلاً کودک ۴۰ کیلویی باید کوله ای را حمل کند که با وسایل داخل آن بیش از ۴ کیلوگرم وزن نداشته باشد.
هر چند دقت در زیبایی کوله پشتی برای دانش آموزان بخصوص نوجوانان مهم است، اما نباید صرفاً براساس مد و زیبایی کوله را انتخاب کرد.

استفاده درست از یک کوله پشتی
دو بند شانه ای پهن و نرم کوله پشتی باید به راحتی روی شانه ها قرار گیرد.
از هر دو بند کوله برای حمل استفاده شود و طول بندها به اندازه ای باشد که کیف نسبت به بدن چسبان، اما نه خیلی تنگ باشد.
بستن بند کمری کوله پشتی از جمله ضروریات است، چرا که از انتقال تمام نیروی وزن بر شانه ها جلوگیری می کند، به خصوص از ایجاد سوانح احتمالی در فرد مثلاً در زمستان جلوگیری می کند.
لوازم داخل کوله پشتی را باید مرتب و منظم و در تمام فضای کوله چید.
لوازم سنگین تر در کوله باید در نزدیک ترین محل به پشت فرد قرار گیرد، در غیر این صورت مرکز ثقل به مکانی عقب تر از بدن منتقل شده و باعث کمردرد می شود.
حرکت لوازم داخل کوله باعث جا به جایی مکرر مرکز ثقل می شود و با استفاده از جیبهای متعدد در کوله جهت تقسیم بندی صحیح لوازم تحریر، می توان این مشکل را حل کرد.
و سرانجام توصیه دکتر بهرامی برای کسانی که به هر دلیلی کیف را به کوله پشتی ترجیح می دهند، آن است که در انتخاب کیف دستی ضمن آن که وزن و جنس آن باید مناسب باشد، دسته های کیف هم نباید خیلی سفت و خشک باشد.
دکتر حلی ساز هم توصیه می کند که بند کیف باید قابل کوتاه و بلند شدن باشد تا به تناسب جثه فرد تنظیم شود. بند کیف یا کوله نباید خیلی سفت یا شل باشد، بچه هایی که عادت دارند بند کوله را خیلی بلند بگیرند کوله به جای کمر روی باسن قرار می گیرد و درچنین وضعی دانش آموز برای حفظ تعادل خود به جلو خم می شود و دراثر تکان خوردن کیف دائماً تلوتلو می خورد.
آخرین تذکر این که اگر دانش آموزی هنگام حمل کوله پشتی به جلو خم شود، شانه هایش را گرد کند و موقع راه رفتن سرش را پایین تر بیندازد باید بدانیم که کوله اش سنگین است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.