فایل ورد کامل عزتنفس، ابراز وجود و عوامل جمعیتشناختی؛ مطالعه رابطه این متغیرها با گرایش به مصرف سیگار در دانشجویان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل عزتنفس، ابراز وجود و عوامل جمعیتشناختی؛ مطالعه رابطه این متغیرها با گرایش به مصرف سیگار در دانشجویان دارای ۱۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل عزتنفس، ابراز وجود و عوامل جمعیتشناختی؛ مطالعه رابطه این متغیرها با گرایش به مصرف سیگار در دانشجویان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
چکیده۲
بیان مسئله۳
فرضیه تحقیق۳
اهمیت تحقیق۳
اهداف تحقیق۴
تعاریف اصلاحات و متغیرها۵
تعاریف عملیات۷
فصل دوم: ادبیات تحقیق و مروری بر تحقیقات گذشته
مقدمه۹
سیگار۱۴
عزت نفس۱۵
نحوه شکل گیری عزت نفس۱۹
عزت نفس: ارزیابی۲۰
مفهوم خود منفی و تصور بد از خود۲۰ ضعف اعتماد به نفس۲۱
عوامل موثر بر عزت نفس۲۲
صیانت نفس۲۲
عزت نفس جمعی۲۳
همبستگی عزت نفس۲۵
جنسیت و عزت نفس۲۷
نظریه ها ودیدگاههای دیگران در مورد عزت نفس۳۰
دیدگاه اسلام و قرآن۳۰
دیدگاه راجرز۳۱
دیدگاه االیور رانسون ۳۱
دیدگاه آلپورت۳۲
دیدگاه مزلو۳۲
دیدگاه ویلیام جیمز۳۳
دیدگاه پمپ و همکاران۳۳
وجود نظریه ابراز وجود۳۳
تاریخ تحول آموزش ابراز وجود۳۴
حقوق و مسئولیتهای ابراز وجود۳۹
روش کنونی ابراز وجود۴۶
توتون وتنباکو۴۶
سیگار۴۷
همه گیری شناسی۴۸
شیوع۴۸
گرایشها 49
قرائن جمعیت شناسی۵۰
سایر ویژگیهای جمعیت شناختی۵۱
نوروفار ماکولوژی۵۲
وابستگی به نیکوتین۵۳
فشار۵۳
آثار تنش۵۴
یکنواختی زندگی۵۵
اثرات نامطلوب۵۸
احساس حقارت و کشیدن سیگار۶۱
ترکیبات شیمیایی دود سیگار۶۲
سیگار، خشت اول۶۵
اعتیاد اعضاء خانواده به سیگار۶۷
علل روانی اعتیاد به دخانیات۶۹
موثرترین روش مبارزه با اعتیاد به سیگار از دیدگاه دانشجویان۷۳
عوامل موثر در گرایش به مصرف سیگار و مواد مخدر 74
درمان۷۵
مزایای بهداشتی قطع مصرف دخانیات۷۶
قطع ناگهانی نیکوتین۷۷
پیشینه تاریخی۷۷
پژوهشی در زمینه خانواده۸۰
فصل سوم: روش تحقیق
توصیف دقیق آزمودنیها۸۷
روش تحقیق۸۷
پرسشنامه ی ابراز وجود ASA88
روش اجرای۸۹
روش تحلیل آماری۸۹
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
الف: نتایج توصیفی۹۱
ب: نتایج استنباطی۹۵
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
بحث و نتیجهگیری۹۹
پیشنهادات۱۰۱
منابع
منابع فارسی۱۰۴
پیوستها
آزمون عزت نفس کوپر اسمیت۱۰۷
تست ابراز وجود ASA111
پرسشنامه وضعیت مصرف سیگار۱۱۵
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین عزت نفس، ابزار وجود و متغیرهای جمعیت شناختی با مصرف سیگار در بین دانشجویان دانشگاه علمی وکاربردی زندانهای خوزستان در سال تحصیلی۸۹-۱۳۸۸ بود. برای انجام این پژوهش تعداد ۵۰ نفر از دانشجویان سیگاری و ۵۰ نفر از دانشجویان غیرسیگاری به صورت داوطلبانه از جامعه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت، پرسشنامه ابزار وجود (ASA) و پرسشنامه جمعآوری اطلاعات فردی و جمعیت شناختی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری رگرسیون استفاده شد و این نتیجه بدست آمد که متغیر ابزار وجود بهترین پیشبینی کننده برای مصرف سیگار است.
مقدمه :
امروزه مسئله اعتیاد به مواد مخدر و دارو و دخانیات و… بصورت یک مشکل جهانی و فراگیر در آمده است. آمارهای منتشر از سوی سازمانهای بین المللی به خصوص سازمان بهداشت جهانی، کمیته کنترل جهانی مواد مخدر و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف این مواد در سطح جهان است. تنها تفاوت موجود بین کشورها و رده های سنتی مختلف، در الگوی مصرفی آنهاست. بر هیچ کس پوشیده نیست که گسترش این روند تیشه بر ریشه بنیادهای اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی یک جامعه می زند و آن را از درون دچار فساد می کند و در نهایت به انحطاط می کشد. این مشکل امروزه آن چنان خود نمایی می کند که هیچ کشوری نمی تواند خود را کاملاً مصون از آن بداند. آنچه مسلم است علاج واقعه قبل از وقوع کردن بیش از هر راه حل دیگر با عقل سلیم جور در می آید (فرانچ واگور ، ۱۹۹۸).
عزت نفس و اعتماد به نفس میزان ارزش و اعتباری است که یک فرد در زمینه های مختلف زندگی به ویژه در زندگی های خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، جسمانی و هوش برای خود قائل است. عزت نفس عبارت است از قضاوت و نگرشی که شخص بطور مداوم و پیوسته از ارزشهای خودش انجام داده و معمولاً حفظ می نماید. به اعتقاد کوپر، این نگرش معمولاً از دوران کودکی آغاز می شود و تحت تاثیر فرهنگ، جامعه و خانواده تقویت می شود. این احساس به ما توانایی می دهد که خود را علیرغم اشتباهات و شکستهایمان با اهمیت دانسته و مورد قبول و تأیید قرار دهیم. (کوپر اسمیت ، ۱۹۹۳).
چرا به عزت نفس نیاز داریم؟ گرینبرگ در تبیین چرائی مسئله، نظریه ای بیان نموده است که بر اساس این نظریه چون عزت نفس ما را از اضطراب محافظت می نماید به آن نیاز داریم. گرینبرگ در توضیح نظریه خود می گوید: از بدو تولد تا اوایل کودکی تنها اساس علامت امنیت، مراقبتی است که از جانب والدین اعمال می شود. والدین نیازهای فرزندان را بر آورده ساخته و از اضطراب آنها می کاهند.(گرینبرگ، ۱۹۹۲).
از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برد، از آنها که عزت نفس زمینه را برای تجارب زندگی کودک و نوجوانان فراهم می کند، مثبت بودن آن ارزش ویژه ای دارد. (فرنچ وارگو- ۱۹۹۸).
جسارت داشتن همچنین به معنی پذیرش مسئولیت زندگی و انتخاب های خود است، یعنی خودتان تصمیم بگیرید نه این که صرفاً دستخوش پیش آمدها شوید و یا تابع تصمیم دیگران باشید، همچنین افراد دیگر یا شرایط را به خاطر آن چه برایشان رخ می دهد، ملامت نکنید، اگر شما مسئولیت زندگی خود را بپذیرید آن گاه می توانید بخش هایی از زندگی خود را که دلخواه نیستند تغییر دهید. اگر شرایط بیرونی را مسئول زندگی خود بدانید، معنایش این است که از تغییر زندگی خود عاجزید، وقوف بر این نکته که افکار و اعمال ما سازنده ی زندگی ما هستند و اینکه ما مسئول رویدادهای زندگی خویش هستیم جالب و هیجان انگیز است(شهنی ییلاقی، ۱۳۷۹).
اگر بخواهید عملاً جسور باشید، می توانید این کار را با عشق و محبت به خود آغاز کنید اگر بر خلاف آن چه مرسوم است، در مورد خود قضاوت منفی نداشته باشید، می توانید خود را دوست بدارید. اما اگر خود را دوست نداشته باشیم چگونه می توانیم دیگران را دوست بداریم، و اگر خود را دوست نداشته باشیم چرا باید دیگران ما را دوست بدارند؟ بنابراین، نخست باید به نیازهای خود توجه کنیم، این به معنی نادیده گرفتن نیازها و خواسته های دیگران نیست. هم چنان که در موارد دیگر مصداق دارد، ابراز وجود در حیطه های دیگر زندگی است به یک معنی جسارت داشتن کار شاقی نیست، بلکه شیوه ی طبیعی زیستن است شیوه ای که حتی اگر سال ها آن را از دست داده باشیم اما می توانیم مجدداً آگاهانه با پذیرش آن چه اکنون هستیم و برداشتن گامهایی به طرف آن چه که می خواهیم در آینده بشویم، به آن دست یابیم(همان منبع ۱۳۷۹).
مطالعات جهانی نشان داده است که در پیشگیری اولیه آموزش همه جانبه نقش قطعی و تعیین کننده دارد و سرمایه گذاری در این بخش نتایج بلند مدت و دیرپایی حاصل می کند. یونسکو به سهم خود برنامه آموزشی و ارتباطی را برای پیشگیری از مصارف دخانیات و سوء مصرف دارویی آماده کرده است. نقش یونسکو در رابطه با مصرف مواد قانونی و غیر قانونی به مشکلاتی بر می گردد که در سال ۱۹۷۱، بعد از اتخاذ رأی ۲۰۲/۱ بوسیله ششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو شروع شد و به یک جهت گیری کلی انجامید. این جهت گیری عبارتست از ایجاد برنامه ای برای بررسی و اقدام در سطوح ملی و بین المللی جهت ارتقا سطح تحقیقات علوم اجتماعی، تربیتی و رساله های گروهی و ارتباط جمعی و حل مشکلات سوء مصرف مواد. در حقیقت اعتیاد پدیده ای مصنوع دست بشر است که آدمی آن را برای خود به ارمغان آورده و مرز نابودی آن نیز در دست خودش است، ولی به هنگام مراجعه با این پدیده و کشف علت و علل آن گویی با کلاف سردرگمی برخورد می کنیم که چاره ای جز تسلیم و مشاهده عواقب سوء آن نداریم. مصرف مواد مخدر مسئله ای مرتبط با فرد، خانواده و اجتماع است که هر یک به نحوی از انحاء البته نه به صورت مجزا در گسترش آن سهیم اند. برخی آثار جسمی گرایش به مواد مخدر عبارتند از: ایدز، هپاتیت، فساد دندانها، رخوت و سستی، عوارض قلبی و ریوی و اختلالات مغزی و عصبی که موجبات انحطاط روحی و جسمی فرد را فراهم می کنند (همان منبع۱۳۷۹).
امروزه دیگر مصرف مواد مخدر بعنوان یک پدیده ی فردی تلقی نمی شود که بتوان راه حل فردی برای آن تجویز کرد بلکه مجموعه ای از علل پیچیده و تنیده در هم چون عدم کنترل اجتماعی و سیاسی، نبود شایسته سالاری، برآورده نشدن نیازها، فراهم نبودن فرصت های برابر، نادیده گرفتن منزلت اجتماعی افراد، عدم موفقیت در زندگی اجتماعی، نارسایی سیستم های آموزشی، رفاهی و کاریابی، فنی نبودن برنامه های صداوسیما در آگاه نمودن و پرکردن اوقات فراقت مردم بالاخص جوانان و نوجوانان، وجود خانواده های مسئله دار، نبود امکانات لازم برای شکوفایی استعداد های بالقوه افراد برای ابراز وجود و فاکتورهای دیگر موجبات احیای آن مهیا می کنند. بطوریکه هر چه میزان ناسازگاریها، نابرابریها و تبعیض ها بیشتر و دانش و آگاهی از مهارتهای زندگی اندک باشد، میزان گرایش و وابستگی به مواد مخدر شدید تر و نوع مواد مصرفی نیز خطرناکتر خواهند بود. پس لازم است که میزان توجه به مسائل خانوادگی و اجتماعی را بیشتر از مسائل شخصی داشته باشیم(نیازی، ۱۳۸۰، به نقل از بختیاری۱۳۷۶).
در مقوله ریشه کنی مواد مخدر، ایراد عمده ای که به ما وارد می آید این است که غالب تلاشها و سرمایه گذار های ما در بخش مبارزه با سوداگران و عاملهای توزیع و قاچاق این مواد بوده، در صورتیکه در بخش فرهنگی و انسانی سرمایه گذاریهای کمتری داشته ایم. یعنی اساساً بر روی انسانها که با دست خود، خویشتن را به هلاکت می رسانند، کمتر توجه کرده ایم. تلاشها و سرمایه گذاریهای دولت در بخش اجتماعی و کلان نیز چندان مثمر ثمر نبوده و در این زمینه بجای تأمین نیازهای فرهنگی و اجتماعی ایجاد فرصتهای تأمین امکانات و تأسیس موسسات شغلی آموزشی و تفریحی صرفاً به مبارزه قهری با این پدیده پرداخته ایم و کمتر در ابعاد فردی و خانوادگی به مطالعه و پژوهش دست زده ایم، یعنی اساساً به جای تأمین و پاسخ به نیازها و تقاضاهای مردم صرفاً با عرضه مواد مبارزه کرده ایم که این بعدی از قضایاست(همان منبع ۱۳۸۰).
اعتقاد بر این است که سیگار بیش از دیگر مواد مخدر به مصرف کننده زیان وارد می سازد. طول عمر را کوتاه می کند، سبب ایجاد سرطان ریه و تنگی نفس می شود و احتمال بروز حمله قلبی را بالا می برد. شایعترین اختلالات جسمانی مربوط به این ماده عبارتند از: برونشیت، بیماری عروق کرونر، اختلالات عروقی محیطی و سرطانهای مختلف. شواهد مربوط به ارتباط بین کشیدن و مشکلات تندرستی روز به روز افزایش می یابد، هر روز بیش از گذشته توجه به این موضوع معطوف می شود که چرا بسیاری از معتادان به سیگار نمی توانند آنرا ترک کنند؟ به طبقه بندی (DSM-III) با نظامهای تشخیصی پیشین از این رو فرق دارد که طبقه بندی، اختلالات ناشی از مصرف توتون و قطع مصرف آن را در نظام طبقه بندی روانپزشکی گنجانیده است. رابطه ی بین سیگار کشیدن و ابتلا به دیگر مواد مخدر مشاهده شده است، کسی که سیگار می کشد احتمال بیشتری دارد که از دیگر مواد نظیر الکل، آرام بخش و محرک نیز استفاده کند. فرد سیگاری نه تنها سلامت خود را به خطر می اندازد بلکه بر زندگی و سلامت افراد خانواده تأثیر منفی می گذارد و آسایش و رفاه فردی را از اعضای خانواده سلب می کند، برای سازمان درمانی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی، انتظامی مسئله بزرگ و پیچیده ای را ایجاد می کند و در تخریب و ضایع کردن نیروی انسانی و در اقتصاد اجتماع تأثیر عمیق می گذارد به پیشرفت صنعتی و آموزش و پرورش خانواده و همچنین مسائل روحی و روانی و اجتماعی فرزندان لطمه سنگین می زند و به همین دلیل مصرف مواد مخدر در بعضی از کشورها در رأس برنامه های ملی و بهداشت همگانی قرار داده شده است. یکی از علل افزایش و شیوع مواد مخدر پیشرفت تکنولوژی، صنعت و گسترش زندگی ماشینی، ازدیاد و افزایش جمعیت، کمبود مسکن و مواد غذایی، بحران آموزش و بهداشت، بحران ترافیک، رشد بی حد و حصر شهرها، مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرهای صنعتی بزرگ و عدم امکان تطبیق آنها به شهر و آپارتمان نشینی، نداشتن کار و حرفه ثابت و بیکاری، فقر اقتصادی و عواقب نامطلوب آن می باشد. پیشرفت و تکنولوژی، قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی در آرامش و صلح و اطمینان را از انسان صلب کرده و در حقیقت((کیفیت فدای کمیت شده و اعتدال و تناسب کنار رفته و بیماری های عصبی و روان تنی جانشین آن شده است).
منابع فارسی :
۱- احمدی، نادیا، نعمتزاده، هدایت، شیرین (۱۳۸۷) بررسی رابطه بین عزت نفس و رضایت شغلی در رضایت در ماشیننویسان تولید مناطق خشکی اهواز، پایاننامه کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه اهواز.
۲- براتی بختیاری، سیامک (۱۳۷۶) بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای خود اثربخشی، عزت نفس و خودیابی با عملکرد تحصیلی و دانشآموزان سال سوم راهنمایی سوم نظام وظیفه جدید متوسطه شهرستان اهواز، پایاننامه کارشناسی رشد روانشناسی تربیتی
۳- شیهان، ایلین- (۱۳۷۸)، عزت نفس- ترجمه مهدی گنجی، نشر ویرایش
۴- کلمز، هریس، کلارک، امینه، بین رینولد (۱۳۷۳) روشهای تقویت عزت نفس در نوجوانان ترجمه پروین، فاطمه، علیپور- موسسه چاپ و انتشار قدس رضوی چاپ اول
۵- کربلایی محمدرضا لالائی، فیروزه، (۱۳۷۸)، بررسی تاثیر اشتغال مادران بر عزت نفس کودکان ۹ تا ۱۱ سال- پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه الزهرا
۶- کاپلان سادوک، خلاصه روانپزشکی- ترجمه پورافکاری- (۱۳۷۳) انتشارات شهر آب
۷- سلحشور- ماندانا (۱۳۷۹)، پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان، انتشارات واژه آرا چاپ اول
۸- رضازاده- حمیدرضا- (۱۳۷۶)- درآمدی بر روانشناسی خود- چاپ اول
۹- عبداللهی سکینه (۱۳۷۳)، بررسی رابطه خوب اجتماعی با عزت نفس و مقایسه عزت نفس افراد مبتلا و عادی- پایاننامه کارشناسی رشد بالینی دانشگاه فردوسی مشهد
۱۰- شهید مطهری، مرتضی (۱۳۷۴)، تعلیم و تربیت در اسلام انتشارات صدرا- چاپ بیست و ششم
۱۱- هیئت تحریره انتشارات نبوغ (۱۳۷۷)، دعای ابوحمزه ثمالی- چاپ اول
۱۲- شاملو- سعید (۱۳۷۴) مکتب ۵ و نظریهها در روانشناسی شخصیت- انتشارات رشد- چاپ پنجم
۱۳- عباسی، مینا- لرکی، مینا- نعمتی، افسانه (۱۳۷۷) مقایسه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی سوادآموزان دوره پایانی پنجم نهضت سوادآموزی شهرستان اهواز- پایاننامه و تست روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
۱۴- سیاسی، علیاکبر (۱۳۷۷)، نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی- چاپ انتشارات دانشگاه تهران- چاپ هفتم
۱۵- کریمی- یوسف (۱۳۷۵)- روانشناسی شخصیت، انتشارات نشر ویرایش، چاپ دوم
۱۶- ریس شان- گراهان، رودریک (۱۹۹۸)- آموزش ابراز وجود- ترجمه شهنی ییلاقی تهران- انتشارات رشد (۱۳۷۷)
۱۷- محمدی کرطلایی، مریم- کمایی، مژگان- نیکوبخت، ندا (۱۳۸۳) مقایسه ابراز وجود دانشآموزان پسر سیگاری و غیرسیگاری مقطع راهنمایی شهرستان اهواز- پایاننامه کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز
۱۸- میلانیفر، بهروز (۱۳۷۴)- بهداشت روانی- انتشارات اریبان- چاپ ششم
۱۹- نراقی، نادر (۱۳۷۴) اختلالات یادگیری- چاپ اول
۲۰- راس، آلن (۱۳۷۶)- روانشناسی شخصیت (نظریهها و فرآیندها)- ترجمه سیاوش جمالفر- انتشارات بعثت، چاپ اول
۲۱- سیف- علیاکبر، روانشناسی پژوهشی (یادگیری و آموزش)، انتشارات آگاه- ویراست پنج- چاپ اول
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 