فایل کامل عوامل مؤثر در تربیت با تحلیل نقش خانواده، جامعه و آموزش در شکلگیری شخصیت انسان
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
فایل کامل عوامل مؤثر در تربیت با تحلیل نقش خانواده، جامعه و آموزش در شکلگیری شخصیت انسان دارای ۸۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت فایل کامل عوامل مؤثر در تربیت با تحلیل نقش خانواده، جامعه و آموزش در شکلگیری شخصیت انسان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل کامل عوامل مؤثر در تربیت با تحلیل نقش خانواده، جامعه و آموزش در شکلگیری شخصیت انسان۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل عوامل مؤثر در تربیت با تحلیل نقش خانواده، جامعه و آموزش در شکلگیری شخصیت انسان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل کامل عوامل مؤثر در تربیت با تحلیل نقش خانواده، جامعه و آموزش در شکلگیری شخصیت انسان :
پاورپوینت عوامل مؤثر در تربیت در ۸۹ اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
عوامل مؤثر در تربیت
عوامل مؤ ثر در تربیت ، عواملى اند که در شکل گیرى شخصیت و حالت انسان و ساختار تربیتى او تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم دارند.
آنچه انسان انجام مى دهد بر اساس شاکله تربیتى اش انجام مى دهد.
((قل کل یعمل على شاکلته .))
بگو: هر کس بر حسب شاکله (ساختار) خود عمل مى کند.
مفهوم شاکله در اسلام
وراثت
((وراثت عبارت است از نیرویى طبیعى در موجود زنده که به وسیله آن صفات از اصل به نسل منتق مى شود، خواه این صفات مخصوص این نسل باشد، خواه مشترک میان تمام افراد این نوع یا بخشى از آنها باشد.))
در سخنان معصومین (ع ) تاءکیدى بسیار بر اهمیت آن شده است ، چنانکه از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمود:
((انظر فى اى شى ء تضع ولدک فان العرق دساس .))
دقت کن که نطفه خود را در کجا مستقر مى کنى زیرا خصوصیات اجداد به فرزندان منتقل مى شود.
در بیان این امر از امیر مؤ منان (ع ) چنین وارد شده است :
((حسن الاخلاق برهان کرم الاعراق .))
نیکویى اخلاق دلیل پاکى و فضیلت ریشه خانوادگى است .
و نیز چنین وارد شده است :
((اذا کرم اصل الرجل کرم مغیبه و محضره .))
وقتى اصل و ریشه انسان خوب و شریف باشد، نهان و آشکارش خوب و شریف است .
وراثت با همه اهمیت و نفوذى که دارد تحت تاءثیر عوامل دیگر قرار مى گیرد و آنچه زمینه اش وجود دارد رشد مى کند و دچار شدت و ضعف یا دگرگونى و تغییر مى شود. در این باره از رسول خدا(ص ) روایت شده است که فرمود:
((السعید قد یشقى و الشقى قد یسعد.))
گاهى خوشبخت بدبخت مى شود و گاهى بدبخت به راه خوشبختى مى رود.
محیط رفاقت و معاشرت
در کلام پیامبر اکرم (ص ) آمده است :
((المرء على دین خلیله و قرینه ((
انسان بر دین و آیین دوست و همنشین خود است
))مثل الجلیس الصالح مثل العطار، ان لم یحذک من عطره علقک من ریحه ، و مثل الجلیس السوء مثل الحداد، ان لم یحرقک نالک من شرره ((
حکایت همنشین صالح مثل عطار است که اگر از عطر خود تو را بهره مند نسازد، بوى خوش آن در تو آویزد، و حکایت همنشین بد مثل آهنگر است که اگر شرار آتش آن تو را نسوزاند، بوى بد آن در تو آویزد.
همنشینى و رفاقت با صالحان ، انسان را به کمال سوق مى دهد و همنشینى و رفاقت با تبهکاران ، انسان را به تباهى مى کشاند.
دل تو را در کوى اهل دل کشد
امام صادق (ع ) از پدران گرامى اش روایت کرده است که پیامبر اکرم (ص ) فرمود:
((اسعد الناس من خالط کرام الناس ((
سعادتمندترین مردم کسى است که با مردمى بزرگوار معاشرت و آمیزش داشته باشد.
دوست بد و تبهکار میل به فساد و تباهى را در آدمى تقویت مى کند و انسان را در مسیر سقوط و شقاوت یارى مى دهد. خداى متعال به نتایج چنین رفاقت و معاشرتى اشاره مى کند و مى فرماید:
((و یوم یعض الظالم على یدیه یقول یا لیتنى اتخذت مع الرسول سبیلا، یا ویلتى لیتنى لم اتخذ فلانا خلیلا، لقد اضلنى عن الذکر بعد اذ جاءنى و کان الشیطان للانسان خذولا((
و روزى است که ستمکار دستهاى خود را مى گزد (و) مى گوید: اى کاش با پیامبر راهى برمى گرفتم . اى واى ، کاش فلانى را دوست (خود) نگرفته بودم . او (بود که ) مرا به گمراهى کشانید پس از آنکه یاد حق قرآن به من رسیده بود. و شیطان همواره فروگذارنده انسان است .
با توجه به همین تاءثیرگذارى و تاءثیرپذیرى است که پیشوایان حق ، پیروان خود را با تاءکید بسیار از رفاقتها و معاشرتهاى نادرست پرهیز داده اند
نامه اى که امیر مؤ منان على (ع ) به ((حارث همدانى (( نوشته ، او را چنین یادآورى کرده است :
((و احذر صحابه من یفیل رایه و ینکر عمله ، فان الصاحب معتبر بصاحبه … و ایاک و مصاحبه الفساق فان الشر بالشر ملحق ((
از همنشینى با کسى که رایش سست و کردارش ناپسند بود بپرهیز، که هر کس را از آن که دوست اوست شناسند… و از همنشینى با فاسقان بپرهیز که شر به شر پیوندد.
محیط مدرسه
نقش معلم و مربى در شکل گیرى شخصیت انسان و ساختار روحى و رفتارى او نقشى کلیدى است ، به گونه اى که متعلم و متربى ممکن است در تمام حرکات و سکنات خود تحت تاءثیر قرار گیرد و همه چیز خود را از معلم و مربى نمونه بردارى کند .پس باید بدین امر توجهى تام داشت .
((فلینظر الانسان الى طعامه ))
پس باید انسان به خوراک خود بنگرد.
و کدام خوراک مهمتر و در خور توجه تر از خوراک روح و تعلیم و تربیت است ؟ از این روست که در خبر ((زید شحام )) آمده است که از امام باقر(ع ) درباره این آیه پرسش کردم که معنى خوراک چیست ؟ فرمود:
((علمه الذى یاءخذه ، عمن یاءخذه ))
علمى که فرامى گیرد، بنگرد از چه کسى فرامى گیرد.
پیام آوران الهى برترین معلمان و مربیان بشر بهترین مدرسه تعلیم و تربیت را بنیان گذاشتند. به بیان امام خمینى (ره ):
((عالم مدرسه است و معلمین این مدرسه ، انبیا و اولیا هستند، و مربى این معلمین ، خداى تبارک و تعالى است . این مدرسه از چنان اهمیت تربیتى برخوردار است که خداى متعال با آن بر مؤ منان منت نهاده است ، که هیچ چیز با آن قابل قیاس نیست .
((لقد من الله على المؤ منین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین ))
بیقین ، خدا بر مؤ منان منت نهاد (که ) پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت ، تا آیاتش را بر ایشان بخوانند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.
پیامبر اکرم (ص ) رسالت خود را رسالت تعلیم و تربیت مى دانست و مى فرمود:
((بالتعلیم ارسلت ))براى تعلیم فرستاده شده ام و رسالت من تعلیم است .
اراده انسان
از مهمترین عوامل مؤ ثر در تربیت اراده خود آدمیان به نحو اقتضاست ، انسان موجودى است که در ابتداى آفرینشش پاک از هر اقتضایى است ، نه اقتضاى سعادت دارد و نه اقتضاى شقاوت و نسبتش به این دو امر یکسان است ، هم مى تواند راه خیر و اطاعت را که راه فرشتگان است که جز فرمانبردارى از آنان ساخته نیست اختیار کند و هم راه شر و معصیت را که راه ابلیس و لشکریان اوست که جز مخالفت و نافرمانى چیزى ندارند. انسان به هر راه در زندگى اش میل کند، به همان راه مى افتد و اهل آن راه کمکش مى کنند و آنچه را دارند در نظرش جلوه مى دهند و او را به سرمنزلى که راهشان بدان منتهى مى گردد راهنمایى مى کنند، و آن سرمنزل یا بهشت است یا دوزخ ، یا سعادت است یا شقاوت
سعادت عبارت است از رسیدن هر شخصى با حرکت ارادى خود به کمالى که در خلقت او نهاده شده است . و شقاوت دور شدن انسان است از مسیر کمال با حرکت ارادى خود و تباه ساختن استعدادهاى الهى خویش .
((انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا))
ما راه را به انسان نشان دادیم ، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد)، یا ناسپاس .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 