فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم‌ها؛ بررسی نقش مدیریتی در بهینه‌سازی سازمانی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم‌ها؛ بررسی نقش مدیریتی در بهینه‌سازی سازمانی دارای ۵۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم‌ها؛ بررسی نقش مدیریتی در بهینه‌سازی سازمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم‌ها؛ بررسی نقش مدیریتی در بهینه‌سازی سازمانی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم‌ها؛ بررسی نقش مدیریتی در بهینه‌سازی سازمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم‌ها؛ بررسی نقش مدیریتی در بهینه‌سازی سازمانی :

مقدمه

امام صادق (ع) :

کسی که در رشــد کمالات انسانی ، دو روزش یکســـان باشد ، در معامله نقد عمــــر ، دچار غبـن شده ، و آن کس که شایسته است که موفقیتش در زندگـــی مورد حســــرت سایرین واقـــع گـردد ، که امروزش از دیروز بهتر باشد ، ولی کسی که هر روز از عمرش می گذرد در حالیکـــه مرتبا راه انحــطاط می پیماید از رحـــمت و عنایات خداوندی بی بهره خواهد مانـد و شخصی که در معنویات و کمالات و فضائل ، در خـــود احســاس فزونــی ننماید ، در معرض نقص و کمبود قـــرار گرفتــه بــرای کسـی که در راه نقـص گام برمی دارد و به قهـــقرا می رود ، مرگ بهتر از زندگی است .

با استفــاده از روش

نمــودار جریــان کــار

در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

فروردین ماه سال ۸۶
صمد اقدام نیا
کارشناس امور اداری دانشگاه علوم پزشکی تبریز

تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها

تکنیــک ها و فنـون سـاده کـردن کـار

مشـکل اساسـی اداره امـور سازمـان ها ایـن است که مدیران باید منابع چهارگانه پول ، نیروی انسانی ، مواد و تسهیلات را که غالباً محـدود و ناهماهنگ می باشنـد ، هماهنگ سازند و در جهت تحقق بخشیدن به هدف یا هدف های سازمان از آنها بهره برداری کنند . این عمل مستلـزم انجام دادن وظایفـی از قبیل : طرح ریـزی ، سازماندهی ، هدایت و رهبری ، هماهنگی و کنترل از طرف مدیران می باشد .

تکنیک ها و فنون گوناگون ابــداع شده تا مدیران و رهبـران سازمانها بتوانند بهره برداری هر چه بیشتر از منابع چهارگانه مذکــور، در جهت تامین اهداف سازمــان بنمایند که تکنیک تجزیه و تحلیل سیستمهاوروشها یکی از آنها بشمار می رود . که معلـول علتهای متعدد ، از جمله بوجـود آمدن نهضت ها و تغییر در فلسفه مدیریت است .

در تاریخ کشور ایران ، کوروش پادشاه هخامنشی از کسانی بود که به توسعه و تکامل مدیریت کمک کرده است . عـلاوه بر نظریات کــوروش مبنی بر ضرورت طرح ریــزی ، تقسیــم کار بر مبنــای تخصـص و مشخص بــودن فرمـان ها ، نام او بعنــوان یکی از نخستـین صاحب نظــران « مطالعــه در حرکات » ، « طـرح استفاده صحیح از جـا و مـکان » و « حمل مواد » ثبت شده است .

تکنیک « تجزیــه و تحلیل سیستـم ها و روش ها » برای شنـاخت عواطف ، احساسات و خواستهای افراد سازمان و طرز رفتار و سلوک آنان در گــروه ، از تئوریهای علوم انسانـی و اجتماعــی استفاده می کنـد ، و بــرای تخصیص صحیــح منابع موجــود سازمان ، به منظـور تامیـن هدفهای دستـگاه ، از تئوریهـای علم اقتصـاد یاری می جویــد ، همچنین اصول علوم فیزیکی و ریاضیات را در بهبـود روش ، ارتباطات و همبستگی اجـزای تشکیل دهنـده سازمان ، بکار می بــرد . بعبارت دیگــر در تکنیک تجزیه و تحلیـل سیستم ها و روش ها ، تنها به بهبــود یک روش خاص اکتفــا نمی شود ، بلکه بهبــود و اثــر تغییـر قسمتــی از یک سیستــم در مجموعــه آن سیستم ، مـورد بررسی قرار می گیرد .

  • مطالعه و اندازه گیری دقیق زمان انجام هر جزء از کار .

    d ضرورت اعمال سرپرستی تخصصی در سازمان .

    d استاندارد و یکنواخت نمودن کلیه ابـزار و وسـایل و تشخیص بهترین شیوه در بکارگیری آنها .

    d تهیه و تنظیم دستورالعمل و راهنمای شرح وظایف و مشاغل برای کار کارکنان سازمان .

    d برقراری سیستم صحیح پرداخت متناسب با کیفیت کار .

اصــول پنجــگانه تیلــور

سیستــم:

واژه سیستـم با مفاهیـم بسیاری بکار برده می شــود مانند سیستم اقتصـادی، سیستم سیاسی، حمل و نقل، ارتباطات، حسابداری ، مکانیزه ( ماشینی ) و سیستم اطلاعات مدیریت و . . . در زبان فارسی نیز گاهی اوقات « سیستم » را بعنوان واژه ای متـرادف با کلمه های رشتــه ( رشته جبال ) ، جهاز ( جهاز هاضـمه ) ، دستــگاه ( دستگاه گـوارش ، دستـگاه گردش خون )، سلسله ( سلسله اعصاب )و منظومه ( منظومه شمسی ) مورد استفاده قرار می دهند .

تعریف سیستم :

  • سیستم عبارت است از تعدادی روش وابسته به یکدیگر که با اجرای روشهای مزبـور ، قسمتـی از هدف یک سازمـان تامیـن می شــود . سیستم کارگزینی ( پرسنلی ) یک سازمان از روش های استخـدام ، ترفیعات ، اضافه حقـوق ، بازنشستگی و غیـره تشکیل می شـود . اجرای این روش ها ، موجب اجرای سیستـم پرسنلـی سازمان می شـود و اجرای سیستـم مزبور ، به تامیـن قسمتی از هدف سازمان کمک می کند .
  • یک سری وظایف وابسته به یکدیگر که با اجرای آنها ، قسمتی از هدف یا منظور سازمان تحقق می یابد .

روش :

عبارت است از یک سری عملیات و مراحلی که برای اجرای تمام یا قسمتی از یک سیستم ، انجام می شود . در هر روش ، نوع کار ، شخص یا اشخاصی که عملیات و وظایف مزبور را انجام می دهند ، مراحلی که باید طی شود ، و شیوه هایی که باید بکار رود ، مشخص می شود . معمولاً روش انجام دادن هر کار به صورت کتبی تهیه و بعنوان مدرک رسمی در سازمان نگهداری می شود .

شیــوه یا متــد

©شیـوه عبارت است از تشریـح جزئیـات و مراحـل انجـام دادن یک کار .

© شیوه هر کار ، نحوه انجام دادن عملیات یا مراحـل انجـام دادن آن کار را مشخص می کند .

© کار و عمل خاصی است که برای انجام شدن هر بخش از روش ، ضرورت دارد .

© چنـد شیـوه وابسته به یکدیگر ، تشکیـل یک « روش » را می- دهد و چند روش پیوسته به هم یک « سیستم » را بوجود می آورد .

سیستم

پرسنلی

روش

استخدام

روش

ارتقا

روش

بازنشستگی

شیوه

شیوه

شیوه

شیوه

شیوه

شیوه

شیوه

شیوه

شیوه

مصاحبه

گزینش

تحقیق

جذب

چ

فرآینــد

B عبارت است از یک سری عملیات و مراحلی که برای اجرای تمام یا قسمتی از یک سیستم انجام می شود .

B در تجزیه و تحلیل سیستم که از روش نمودار جریان کار استفاده شود ، فرآیند را حسب مورد می توان معادل روش یا شیوه در نظر گرفت .

Bعبارت است از آن دستــه از روش هایی که با همدیگــر انجـام

می گیــرد و حاصــل آن خدمتــی است که از نظر مشتـری دارای

ارزش است.

چ

انــواع روشهــا :

روشهای عمومی : روشهایی هستند که در ارتباط با فعالیتهای اداری و پشتیبانی و ستادی دستــگاه بوده و در عمـوم دستگاه های دولتی مورد عمل و رایج می باشد مثل روش کارگزینی ، حسابداری

روشهای اختصاصی : روشهایی هستند که اختصاصاً در یک دستگاه و صرفاً در ارتباط با وظایف اصلی و تخصصی همان دستگاه مورد اجراء می باشد . مانند روش پذیرش مریض در بیمارستــان ، روش صدور شناسنامه در ثبت احوال، روش ثبت نام دانشجو در دانشگاه .

روشهای مشترک : روشهایی هستند که برای انجام آن ، وزارتخانه -ها و سازمان های مختلف هر یک عهده دار اجرای مراحلـی از روش مورد نظر می باشنـد . مانند روش صدور موافقت اصولی برای ایجاد صنایع .

تعریف تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها

  • عبارت است از مطالعــه و بررســی به منظور بهبــود بخشیدن به سیستمهای خدماتی ( سرویس دهنده ) ، کنترل کننده و هماهنگ کننده عملیات یک سازمان .

تجزیه و تحلیل عبارت است از بررسی معایب و پیدا کردن راه حل مشکلات سازمان .

تکنیکــی که مدیـران را از وجـود مسائل و مشکـلات موجـود در سازمان ، آگاه می سـازد و با بررسیهای منظمی ، راه حـل های مناسبی برای رفـع هر یک از آنها ، ارائه می دهـد . این بررسیها باید مبتنـی بر اصول روش تحقیق علمی باشد تا بتوان با یافتن مشکلات و رفع آنها ، کارآئی و سود سازمان را افزایش داد و بقای سازمان را تضمین نمود .

شناخت جنبه های مختلف سیستم ، چگونگــی عملکرد اجزای تشکیل دهنده آن و نحوه و میزان ارتباط بین آنها به منظور دستیابی به مبنایــی جهت طراحــی و اجـرای یک سیستم مناسبتر است .

در یک سازمان ، سیستـم را مجموعه ای از روش ها نیز تعریف کرده اند ، روشهایی که به یکدیگــر وابسته اند و با اجــرای آنها ، بخشی از هدف سازمانی تحقق می یابد . روشها نیز به نوبه خود ، مجموعه ای از شیوه های گوناگـون انجام کار به شمار می آیند که با استفاده از آنها می توان به هدف های نهائی دست یافت .

آثار علائم مشکلات موجود در سیستم ها و روشها

اضافه کاری بیش از حد .

افزایش بیش از حد استعفا و تعارض پرسنل .

وجود اشتباهات مداوم و بیش از حد در امور گوناگون .

مفقود شدن پرونده ها ، مدارک و نامه ها .

افزایش مداوم بودجه و هزینه ها .

تاخیر در ارسال پاسخ نامه ها و سایر موارد

مساعد نبودن روحیه پرسنل و عدم دلبستگی آنان نسبت به سازمان .

طولانی بودن مسیر انجام کار و یا تعدد مراحل کار .

فقدان مدیریت صحیح .

درخواست بیش از حد برای استخدام پرسنل از طرف روساء .

کافی نبودن تسهیلات و وسایل کار و نامناسب بودن محل کار و ساختمان .

عدم وجود تخصصهای لازم و قدیمی بودن سیستم های مورد عمل .

نامناسب بودن محتوی و شکل فرم ها .

      • مشخص نبودن میزان مسئولیتها و حدود اختیارات و عدم وجود مدیران

متخصص .

ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم ها

تجزیه و تحلیل سیستم ها می توانـد بعنوان ابـزار مفیدی در دست مدیــران عمل کند و پاسخگــوی نیازهای آنی و آتی سازمـان در این زمینه باشـد ، با استفاده از تجزیــه و تحلیل ، مدیر خواهد توانست هدف و نیز وسایل نیل به هدف را مورد ارزیابی مجــدد قرار دهد و تغییــرات مناسب را در آنها ایجاد کند .

بازدهــی و راندمان هر دستــگاه را معمولاً به دو گونه
می توان افزایش داد .

الف ) تشویق و تحریک افراد به کار کردن با سرعت زیادتر .

ب ) ساده کردن و بهبود بخشیدن به روشهای کار .
نظر به اینکه سرعت کار اشخاص را تنها تا حد مشخص می توان افزایش داد ، با تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها می توان کارها را ساده کرد و بدین ترتیب به افزایش کارآئی سازمان
کمک نمود .

هدف های تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها

  • تقسیم کار میان کارمندان و کارکنان سازمان بر مبنای صحیح و منطقی .
  • استقرار مناسبترین سیستم ها ، روشها و شیوه ها ( متدها ) در سازمان .
  • تهیه اطلاعات دقیق ، صحیح و به موقع برای مدیران به منظور اتخاذ تصمیم .
  • استاندارد و یکنواخت کردن کلیه عملیات سازمان .
  • حذف کارهای غیرلازم .
  • حذف فعالیتهای ناهماهنگ و متناقض .
  • جلوگیری از دوباره کاری .
  • اعمال نظارت و سرپرستی مدیریت .
  • ایجاد ترکیب سازمانی متناسب با احتیاجات سازمان .
  • اعمال کنترل مداوم در مراحل انجام کار .

فواید تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها

  • افزایش کارآئی سازمان .
  • کاهش هزینه های عملیاتی و تاسیساتی .
  • کاهش مصرف نیروی انسانی ، یا افزایش تولید یا خدمت با نیروی انسانی موجود .
  • کوتاه کردن زمان انجام کارها و فعالیتهای سازمان و تسریع در تولید کالا یا عرضه آن .
  • صرفه جوئی در وقت مدیران .
  • فراهم کردن تسهیلات زیادتر برای مراجعه کنندگان و مشتریان .
  • بهتر شدن روحیه کارکنان .
  • کاهش حجم کارهای دفتری با حذف مدارک ، گزارش ها و فرمهای غیرلازم .
  • کمک موثر به افزایش کارآئی و تسریع در انجام امور سازمان ، با استفاده صحیح از جا و مکان .
  • امکان هماهنگ کردن سازمان با تغییرات سریع محیط داخلی و خارجی آن ، بوسیله تجزیه و تحلیل و بهبود بخشیدن مداوم سیستم ها و روشها

برای تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها به منظور حل یک یا چند مشکل ، ممکن است به گونه های زیر اقدام شود :

  • امکان دارد تجزیه و تحلیل کننده شخصاً بوجـود یک مشکل در سازمان پی ببرد .
  • گاهی مشکل سازمان بوسیله مدیریت دستگاه عنوان می گردد .
  • گاهی نیز در حین بررسی به منظور ساده کردن کار در سازمان ، تجزیـه و تحلیل کننــده متوجه مشکل مهمتــر و اساسی تری می شود .
  • تشخیص مشکل موجود از طریق کارکنان سازمان .
  • از طریق تشخیص ، پیشنهاد یا شکایت ارباب رجوع .

تحلیل گر سیستم کیست ؟

تحلیل گر سیستم ، کارشناس آموزش دیده ای است که می تواند سازمان را در برنامه ریـزی به منظور تغییرات از طریـق انجام دو وظیفه اساسی مـدد رساند : الف ) ارزیابی . ب ) همیاری . مراد از « ارزیابی » این است که تحلیل گر اعمال و روابط موجود در کار را بررســی و ارزیابی می کنــد . در مرحله « همیـاری » تحلیل گـر پیشنهادهای خاصــی را برای بهبود کارآئی ارائه می دهد. به این ترتیب ، تحلیل گر در مرحله نخست می کوشد تا مسائل موجود را به خوبی بشناسد و درک کند و در مرحلـه دوم برای مقابله با آنها راه حلهای مناسب را ارائه دهد .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.