فایل ورد کامل مقاله کاربرد مدل AHP در انتخاب بهینه سهام بورس تهران؛ تحلیل علمی و مالی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله کاربرد مدل AHP در انتخاب بهینه سهام بورس تهران؛ تحلیل علمی و مالی دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله کاربرد مدل AHP در انتخاب بهینه سهام بورس تهران؛ تحلیل علمی و مالی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله کاربرد مدل AHP در انتخاب بهینه سهام بورس تهران؛ تحلیل علمی و مالی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله کاربرد مدل AHP در انتخاب بهینه سهام بورس تهران؛ تحلیل علمی و مالی :

کاربرد مدل AHP برای خرید بهینه سهام در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نقش چشمگیری در بازار سرمایه و اقتصاد کشور ایفا می‌نمایند، سرمایه‌گذاران در این شرکتها می‌بایست عوامل متعدد تاثیرگذار بر آنها را ارزیابی نمایند. البته این شناسایی و ارزیابی و در نتیجه رتبه‌بندی شرکتها مستلزم بکارگیری سرعت و دقت لازم می‌باشد چرا که در جهان امروزی فرایند تصمیم‌گیری شتاب زیادی به خود گرفته است. فرایند تحلیل سلسله مراتبی که در این تحقیق در خصوص آن بحث ش

ده است، یکی از معروفترین فنون تصمیم‌گیری است که در آن همه معیارهای کمی و کیفی که در اخذ تصمیم بکار می‌روند، در نظر گرفته شده است.

۱_این فرایند با انجام یکسری مقایسات زوجی انجام گرفته ۲_این مقایسات وزن هر یک از فاکتورها را در راستای گزینه‌های رقیب مشخص می‌سازد. ۳ _در نهایت منطق AHP به گونه‌ای مقایسات زوجی را با همدیگر تلفیق می‌سازد که تصمیم بهینه حاصل آید.. ۴_میزان اعتبار مقایسات از طریق نرخ سازگاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای انتخاب چند نسبت از بین نسبتهای ارائه شده از تکنیک تجزیه عاملی استفاده.میشود. رتبه‌بندی شرکتها با استفاده از مقایسات زوجی انجام میشود

– مقد مه
آنچه مسلم است تصمیم گیری جزء لاینفک مدیریت است و به قول برخی بزرگان علم مدیریت از جمله هربرت سایمون تصمیم گیری جوهر و اساس مدیریت تلقی می¬شود. اگر تصمیم¬گیری را یک دانش و شیوه¬های آن را فن یا هنر بدانیم بطور قطع اطلاعات نقطه شروع و موجد این دانش است که می¬توان گفت اطلاعات و تصمیم گیری دو روی یک

سکه¬اند.
بطور کلی هر تصمیم¬گیری مبتنی بر یک سری اطلاعات، راه حل¬ها، گزینه¬ها و نهایتاً انتخاب بهینه است و از آنجا که معمولا با پیش¬بینی توام است از اهمیت برخوردار نیست و با مخاطراتی همراه است. لیکن توانایی تصمیم گیران در استفاده از روشهای مناسب و تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات موثق می¬تواند این پیامدها را به حداقل برساند و در این راستا رتبه-بندی از روشهای بسیار کار آمد بوده و تحلیل سلسله مراتبی یکی از این تکنیکها می¬باشد.
نکته دیگر در سرمایه گذاری سهام این است که تصمیم گیری

تنها براساس یک معیار نمی¬تواند بهینه و مطلوب باشد، بلکه بایستی از چندین معیار بطور مشترک استفاده کرد. این معیارها می¬توانند کمی یا کیفی باشند. برای حل تصمیم گیری در این مسایل بهتر است از مدل¬های تصمیم¬گیری چند معیاره که می¬توانند معیارهای کمی و کیفی را با هم تلفیق کنند استفاده شود. یکی از جامعترین مدل¬های تصمیم¬گیری چند معیاره فرآیند تحلیل سلسله مراتبی می¬باشد که در این تحقیق بکار رفته است.

کلید واژه‌ها:‌
تصمیم‌گیری چند معیاره – تحلیل سلسله مراتبی – مدل- رتبه‌بندی – تکنیک تحلیل عاملی
تعاریف عملیاتی:
_۱مدل:چهارچوب صوری وغیررسمی تحلیلی است که می خواهد از پیجیدگی دنیای واقعی، خصوصیات یک نظام راجداکند وبرای درک رابطه رفتاری و نهادی آن نظام اهمییت اساسی دارد. (آذر، ۱۳۷۹،ص.۱۳)

۲- تحلیل سلسله مراتبی: نوعی از تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی می¬باشد که در جهت تصمیم¬گیری مطلوب و بهینه و انتخاب یک گزینه با توجه به شاخصها و اولویتهای متفاوت کمک می¬نماید (اصغرپور ۱۳۷۷، ۲۱۹)
۳- تصمیم گیری چند معیاره: یکی از مدلهای تصمیم¬گیری می¬باشد که به تصمیم¬گیری¬های پیچیده معطوف می¬شود و در آن به جای استفاده از یک معیار سنجش بهینگی از چندین معیار سنجش بهینگی استفاده می شود. (اصغرپور، ۱۳۷۷، ۲۹۰)
۴- رتبه بندی: در لغت به معنی آراستن و به ردیف در آوردن است اما در بحث مالی یعنی مرتب کردن شرکتها براساس توانایی، کیفیت، کارایی و بهره¬وری است. (فرهنگ، ۱۳۷۱، ۱۸۰۱)
۵- تکنیک تحلیل عاملی: تحلیل عاملی تکنیکی است که کاهش تعداد زیادی از متغیرهای وابسته به هم را به صورت تعداد کوچکتری از ابعاد پنهان یا مکنون

امکان¬پدیر می¬سازد. هدف عمده آن رعایت اصل اقتصا

د و صرفه¬جویی از طریق کاربرد کوچکترین مفاهیم تبیین کننده و به منظور تبیین مشترک در ماتریس همبستگی است.
رتبه‌بندی:
رتبه‌بندی در لغت به معنی آراستن و به ردیف درآوردن است اما در بحث مالی یعنی مرتب کردن شرکتها بر اساس توانایی، کیفیت، کارایی و بهره‌وری است. (فرهنگ، ۱۳۷۱، ۱۸۰۱)

اهمیت و مفهوم رتبه بندی:
یک فرض اساسی این است که در تحلیلها همه چیز نسبی است. به عنوان مثال دانستن این مطلب که یک سهم ۲۰ می‌باشد. برای قضاوت در خصوص ارزش آن سهم کفایت نمی‌کند. اما دانستن این موضوع که شرکت مورد نظر در حدود میانگین بازار است و یا اینکه پایین‌تر از ۴۰% از شرکتهای صنعت مربوطه می‌باشد در واقع موجب می‌گردد شکل خام به صورت اطلاعات مناسبی برای تصمیم‌گیری تبدیل شود.
رتبه‌بندی (در صنعت و یا کل بازار) یکی از راهکارهای دستیابی به مفهوم تبدیل اطلاعات خام به اطلاعات مناسب برای تصمیم‌گیری می‌باشد. رتبه‌بندی را می‌توان بر پایه پارامترهای مختلف که به عنوان عناصر تجزیه و تحلیل بنیادی هستند انجام داد.

– تاریخچه درجه‌بندی و رتبه‌بندی:
رتبه‌بندی یکی از خدمات بسیار مهمی است که شرکتها و موسسات خدمات مالی در جهت کاراتر کردن بازار اراق بهادار و ایجاد سلامت اقتصادی از طریق انتقال کارا و موثر وجوه پس‌انداز کنندگان و عرضه کنندگان وجوه به سوی متقاضایان وجوه سرمایه‌ای و همچنین اتخاذ تصمیمات مناسب ایفا می‌کنند. از زمان تاسیس نخستین موسسات رتبه‌بندی اعتباری در سال ۱۹۰۹ که با انتشار لیست رتبه‌بندی اوراق راه‌آهن آمریکا توسط جان مودیز آغاز به کار کرد، صنعت رتبه‌بندی به سرعت رشد کرده و جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی به خود اختصاص داد است. امروزه بیش از ۱۳۰ موسسه رتبه‌بندی اعتباری در سراسر دنیا رتبه‌بندی شرکتها، اوراق قرضه،‌ اوراق بهادار با پشتوانه دارایی، اوراق تجاری،‌ عرضه خصوصی سهام، گواهس سپرده، سهام ممتاز و ; را بر عهده دارند.
– درجه‌بندی و رتبه‌بندی در ایران:
با توجه به گستردگی بخش عمومی در اقتصاد کشور، میزان

دخالت آن در فعالیتهای اقتصادی و غلبه سیستم بانکی – دولتی بر بازار مالی کشور، و تک محصولی بودن اقتصادی ملی و وابستگی آن به صادرات نفت خام و محدودیت انواع ابزارهای مالی، کمبود عرضه اوراق بهادار، و عدم وجود تقاضا برای اوراق، فقدان کارایی عملیاتی، سیستم اطلاع‌رسانی ناقص و نارسا در بورس و کمبود مقررات جهت جلوگیری از فریب‌کاری و ایجاد قیمت‌های کاذب و … از جمله دلایل عمده توسعه و گستر

ش بازار توسعه منسجم و به تبع آن موسسات خدمات مالی است. (ختایی، ۱۳۷۸، ۲۱۱)
در ایران به علت انتشار اوراق قرضه، موسسه‌ای که وظیفه درجه‌بندی آنها را انجام دهد، وجود ندارد. تنها رتبه‌ای که از شرکتها انجام می‌شود، به وسیله سازمان مدیریت صنعتی است که این سازمان هر ساله (از سال۱۳۷۵) لیست صد شرکت برتر را تحت عنوان IMI-100 منتشر می‌کند. فهرست ۱۰۰ شرکت برتر کسب و کار، قدرت انحصاری در بازار و توان اثرگذار شرکتها بر متغیرهای کشور از دیدگاه اقتصاد خرد تهیه می‌شود. در فهرست IMI-100 همانند فهرست ۵۰۰ شرکت برتر (Fortune-500)، اصالت بر میزان فروش است. البته «اداره بررسیها و تحقیقات اقتصادی بورس اوراق بهادار تهران» بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام و میزان تاثیرگذاری شرکته بر بازار، و در چارچوب معیارهای سه گانه زیر،‌ لیستی به نام «پنجاه شرکت فعالتر» بورس اوراق بهادار تهران ارایه می‌کند:
الف) میزان داد و ستد در تالار معاملات شامل:‌
۱- تعداد سهام داد و ستد شده
۲- ارزش سهام داد و ستد شده
ب) تناوب داد و ستد سهام در تالار معاملات شامل:
۱- تعداد روزهای داد و ستد
۲- دفعات داد و ستد انجام شده
پ) متغیرهای مقیاس نماگر تاثیرگذاری بر بازار شامل:‌
۱- میانگین تعداد سهام منتشر شده
۲- میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی متضاد ارزیابی می‌شوند.
تصمیم گیری:
تصمیم‌گیری همواره فرایندی دشوار بوده تصمیم‌گیری را می‌توان طریقه عمل و یا حرکت در مسیر خاصی تعریف کرد که با تامل و آگاهانه از میان روشهای گوناگونی برای نیل به یک هدف مطلوب انتخاب شده است.
در فرایند تصمیم‌گیری انتخاب عواملی که بر ارزیابی راه‌حلها و انتخاب راه‌‌حل رضایت بخش موثرند از جمله گامهای اساسی به شمار می‌آید. معیارهایی که در اخذ ت

صمیم به کار می‌روند، عواملی هستند که انتخاب یک راه از میان راه کارهای مختلف در راستای نیل به هدف را میسر می‌سازند. بنابراین تصمیم‌گیری غالباً با توجه به معیارهای متعدد انجام می‌پذیرد.

– تصمیم‌گیری چند معیاره، (MCDM)
یکی از انواع مدلهای تصمیم‌گیری می‌باشد که به تصمیم‌گیریهای پیچیده معطوف می شود و در آن به جای استفاده از یک معیار سنجش بهینگی از چندین معیار سنجش بهینگی استفاده می‌شود. (اصغرپور، ۱۳۷۷، ۲۰)

روشهای تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه، خود به دو گروه تقسیم می‌شوند:
۱- تصمیم‌گیری با اهداف چندگانه (MODM)
۲- تصمیم‌گیری با شاخص‌های چندگانه (MADM)

تصمیم‌گیری با اهداف چندگانه (MODM)
در شرایط واقعی بسیار اتفاق می‌افتد که برای تصمیم‌گیرنده، تعریف یک هدف کلی بسیار مشکل است و مطلوب این است که در مسئله چند هدف تواماً تامین شود.
برای حل اینگونه مسائل روشهای تصمیم‌گیری با اهداف چندگانه مناسب خواهد بود. در این روشها باید محدودیتها و اهداف به صورت کمی تعریف شوند. برای حل مسائل MODM تکنیکهایی وجود دارد که برنامه‌ریزی آرمانی از مهمترین آنهاست.

– تصمیم‌گیری با شاخص‌های چندگانه (MADM)
در مسائل تصمیم‌گیری با شاخصهای چندگانه معیارها با مشخصه‌ها هم به صورت کیفی و هم به صورت کمی بیان می‌شوند. در این گونه مسائل هر گزینه با چند مشخصه ارزیابی می‌شود و انتخاب گزینه از طریق تعیین سطح مورد نظر برای معیارها و یا از طریق مقایسات زوجی معیارها و آلترناتیوها صورت می‌گیرد. مسائل تصمیم‌گیری با شاخصهای چندگانه را می‌توان به صورت یک ماتریس که به ماتریس تصمیم معروف است،‌خلاصه نمود. در این روشها شاخصهای کیفی به اعداد کمی تبدیل می‌گردد و با مقایسه یکدیگر و تعیین اهمیت وارجحیت هر یک، گزینه بهتر انتخاب می‌شود. برای حل مسائل MADM تکنیکهایی وجود دارد که فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) از معروفترین آنهاست.
_فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) :
این روش بر اساس تحلیل مغز انسان برای مسائل پیچیده و فاز

ی پیشنهاد گردیده است. این روش توسط پرفسور ساعتی در سال ۱۹۸۰ پیشنهاد گردید به طوری که کاربردهای متعددی از آن زمان تا کنون برای این روش مورد بحث قرار گرفته است. می‌توان گفت یکی از جامع‌ترین سیستمهای طراحی شده برای تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه فرایند تحلیل سلسله مراتبی می‌باشد. زیرا این تکنیک امکان فرموله کردن مسئله را به صورت سلسله مراتبی فراهم می‌کند و همچنین امکان در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی را در مسئله دارد این فرآیند گزینه‌های مختلف را در تصمیم‌گیری دخالت داده و امکان تحلیل حساسیت را تسهیل می‌نماید. همچنین میزان سازگاری و ناسازگاری تصمیم را نش

ان می‌دهد که از مزایای ممتاز این تکینک در تصمیم‌گیری چند معیاره می‌باشد.

– اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (قدسی‌پور، ۱۳۸۵، ۶)
پرفسور ساعتی (بنیان‌گذار این روش) چهار اصل زیر را به عنوان اصل فرایند تحلیل سلسله مراتبی بیان نمود و کلیه محاسبات، قوانین و مقررات را بر این اصول بنا نهاده است. این اصول عبارتند از:
۱ اصل شرط معکوس (Reciprocal condition): اگر ترجیح عنصر A بر عنصر B برابر n باشد، ترجیح عنصر B بر عنصر A برابر خواهد بود.
اصل ۲: اصل همگنی (Homogeneity):‌عنصر A با عنصر B باید همگن و قابل مقایسه باشند. به بیان دیگر برتری عنصر A بر عنصر B نمی‌تواند بی‌نهایت یا صفر باشد.
اصل ۳: وابستگی (Dependency): هر عنصر سلسله مراتبی به عنصر سطح بالاتر خود می‌تواند وابسته باشد و به صورت خطی این وابستگی تا بالاترین سطح می‌تواند ادامه داشته باشد.
اصل ۴: انتظارات (Expectations): هر گاه تغییری در ساختمان سلسله مراتبی رخ دهد پروسه ارزیابی باید مجدداً انجام گیرد.
– ویژگیهای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (قدسی‌پور، ۱۳۸۵، ۷)
پرفسور ساعتی در یکی از کتابهای خود تحت عنوان تصمیم‌گیری برای مدیران که در سال ۱۹۹۰ به چاپ رسانده است، ویژگیهای فرایند تحلیل سلسله مراتبی را به شرح زیر بیان می‌کند:‌
۱- یانگی و یکتایی مدل (Unity ب): فرایند تحلیل سلسله مراتبی یک مدل یگانه،‌ ساهد و انعطاف‌پذیر رای حل محدوده وسیعی از مسایل بدون ساختار است که به راحتی قابل درک برای همگان می‌باشد.
۲- پیچیدگی (Complexity): برای حل مسائل پیچیده، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی هم نگرش سیستمی و هم تحلیل جزء به جزء را به صورت توام به کار می‌برد.
۳- همبستگی و وابستگی متقابل (Interdependence): فرآیند تحلیل سلسله مراتبی وابستگی را به صورت خطی در نظر می‌گیرد. ولی حل مسایلی که اجزاء به

صورت غیرخطی وابسته‌اند نیز به کار گرفته می‌شود.
۴- ساختار سلسله مراتبی (Hierarchy structuring):‌فرآیند تحلیل سلسله مراتبی اجزای یک سیستم را به صورت سلسله مراتبی سازماندهی می‌کند. که این نوع سازماندهی با تفکر انسان تطابق داشته و اجزاء در سطوح مختلف طبقه‌بندی می‌شوند.
۵- اندازه¬گیری (Measurement): فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مقیاسی برای اندازه‌گیری معیارهای کیفی تهیه کرده و روشی برای تخمین و برآورد او

لویتها فراهم می‌کند.
۶- سازگاری:
۷- تلفیق (Synthesis): فرایند تحلیل سلسله مراتبی منجر به برآورد رتبه‌ نهایی هر گزینه می شود.
۸ (Tradeof- تعادل fs): فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویتهای وابسته به فاکتورها در یک سیستم را در نظر گرفتند و بین آنها تعادل برقرار می‌کند و فرد را قادر می‌سازد که بهترین گزینه را بر اساس اهدافش انتخاب کند.
۹- قضاوت و توافق گروهی (Judgment and consensus): فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بر روی توافق گروهی اصرار و پافشاری ندارد ولی تلفیقی از قضاوتهای گوناگون را می‌تواند ارائه نماید.
۱۰- تکرار فرآیند (Process Repetition): فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فرد را قادر می‌سازد که تعریف خود را از یک مساله تصحیح کند و قضاوت و تصمیم خود را بهبود دهند.

– شرح روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی:
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی با تجزیه مسائل مشکل و پیچیده، آنها را به شکلی ساده تبدیل کرده و به حل آنها می‌پردازد این روش کاربردهای فراوانی در مسائل اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است و در سالهای اخیر در امور مدیریتی نیز به کار رفته است.
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی دارای مراحل مختلفی است که به آنها اشاره می‌شود:

– ساختن سلسله مراتب
اولین قدم در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ایجاد یک نمایش گرافیکی از مسئله می‌باشد که در آن هدف، معیارها و گزینه‌ها نشان داده می‌شود که در راس آن هدف کلی مساله و در سطوح بعدی معیارها و گزینه‌ها قرار دارند. هر چند یک قاعده و قطعی برای رسم سلسله مراتبی وجود ندارد اما برخی افراد سعی نموده‌اند تا یک سری قواعد کلی در این زمینه بیان کنند. به طور مثال دایر و فورمن بیان می‌کنند که سلسله مراتبی ممکن است به یک

ی از صورتهای زیر باشد:
هدف – معیارها – زیرمعیارها – گزینه‌ها
هدف – معیارها – عوامل – زیرعوامل – گزینه‌ها
سلسله مراتبی‌ها در یک تقسیم‌بندی به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند:‌ (قدسی‌پور، ۱۳۸۵، ۳۰)
۱- سلسله مراتبی ساختاری (Structural Hierarchies)
در سلسله مراتبی ساختاری عناصر عموماً به صورت فیزیکی با هم در ارتباط می‌باشند مثلاً موجودات جهان هستی.
۲- سلسله مراتبی وظیفه‌ای (Functional Hierarchies)
در سلسله مراتبی وظیفه‌ای اجزاء به صورت اعتباری یا وظیفه‌ای با هم مرتبط بوده و تشکیل یک سیستم را می‌دهند. این سلسله مراتبی کمک می‌کند که انسانها یک سیستم را به سمت دلخواه (افزایش بهره‌وری، بهبود اجرا، اتخاذ تصمیم بهینه و 😉 هدایت کنند.

نمودار AHP
عملیات ریاضی AHP به منظور رسیدن به هدف (تصمیم بهینه) آغاز می‌گردد. این عملیات در قالب مراحل ۱ الی ۴ با استفاده از گامهای طرح شده تشریح می‌شوند.
گام اول: مقایسات زوجی: مقایسه دو به دو با استفاده از مقیاسی که از ترجیح یکسان تا بی‌اندازه مرجح،‌طراحی شده است انجام می‌گیرد. هنگام مقایسه دو به دو در آغاز باید معادل اهمیت دو به دو به طریق رتبه‌ای مشخص گردد، سپس مقدار عددی متناظر با آن در جدول مقایسه آورده می‌شود
گام دوم:‌ استخراج اولویتها از جدولهای مقایسه گروهی:
برای استخراج اولویتها صرفاً جدولهای مقایسه گروهی را در نظر می‌گیریم. برای تعیین اولویت از مفهوم نرمال‌سازی و میانگین موزون استفاده می‌شود،

گام سوم: انتخاب بهترین گزینه
برای انتخاب بهترین سیستم لازم است که مقادیر هر ردیف (سیستم) در مقادیر متناظر عوامل ضرب شوند. این محاسبه ریاضی چیزی جز میانگین موزون برای هر سیستم نیست.
گام چهارم: نرخ سازگاری
اهمیت AHP علاوه بر ترکیب سطوح مختلف سلسله مراتب تصمیم و در نظر گرفتن عوامل متعدد، در محاسبه نرخ‌سازگاری (C.R) می‌باشد. این سازگاری نشان می‌دهد که تا چه اندازه می‌توان به اولویتهای حاصل از اعضای گروه و یا اولویتهای ترکیبی اعتماد کرد

:
نتیجه گیری:

تصمیم گیری فعالیتی در جهت رسیدن به موقعیتی است که ما را به اهدافمان نزدیک نماید و وجود عوامل و شرایط در حال تغییر، کیفیت مناسب تصمیم¬گیری را تحت تأثیر قرار می¬دهد که نیاز به طراحی و تدوین سیستم جامع ارزیابی عملکرد را به وجود می¬آورد. رتبه¬بندی در جهت تصمیم¬گیری مناسب و تعیین اهداف بهینه، موثر است. با وجود شرایط فعلی که دگرگونی¬های سریع و فزاینده وجود دارد و با وجود معیارهای مختلف و همزمان، نیاز به مدلی چند معیاره برای تصمیم¬گیری¬های پیچیده الزامی است زیرا در بسیاری از موارد نتیجه تصمیم¬گیری به حدی مهم است که بروز خطا در تصمیم¬گیری ممکن است زیانهای جبران ناپذیری را بر تصمیم گیرندگان، تحمیل نماید، لذا دخالت دادن تمامی فاکتورهایی که در تصمیم¬گیری موثر هستند امری اجتناب ناپذیر می¬باشد در این راستا در زمینه آکادمیک دانش تحقیق در عملیات تلاشی سودمند در جهت اتخاذ تصمیمات بهتر در سازمانها از طریق مدلسازی و تجزیه و تحلیل تصمیمات پیچیده فراهم آورده است. از ابزارهای قدرتمندی که علم تحقیق در عملیات جهت تصمیم¬گیری در اختیار تصمیم گیرندگان قرارداده تکنیک فرایند تحلیل سلسه مراتبی (AHP) می¬باشد.
بنابرین استفاده از نتایج مدل AHP با توجه به دخالت دادن چندین متغیر موثر بر ارزش شرکت برای تصمیم‌گیری مناسب می‌باشد.

منابع:
۱) آذر، عالد، رجب‌زاده، ۱۳۸۱، تصمیم‌گیری کاربردی (رویکرد M,A,D,M)، تهران: انتشارات نگاه دانش.
۲) آذر، عادل، مطالعات تطبیقی تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) و فرآیند تحیل سلسله مراتبی (AHP)، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۲۵، ۱۳۸۱
۳) آذر، عادل منصور مومنی، ۱۳۸۰، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران انتشارات سمت.
۴) آذر، عادل، عبدالله معماریانی، AHP تکنیکی نوین برای تصمیم‌گیری گروهی، دانش مدیریت، شماره ۲۷ و ۲۸، زمستان ۱۳۷۳ و بهار ۱۳۷۴
۵) اصغرپور، محمد جواد، ۱۳۷۷، تصمیم‌گیری چند معیاره، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
۶) انوری رستمی، علی اصغر،۱۳۷۸، مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری، تهران : انتشارات طراحان:

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.