فایل کامل مطالعه جامع معماری پارسی؛ بررسی ویژگی‌های تاریخی، هنری و ساختارهای فرهنگی ایران باستان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل فشرده
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 فایل کامل مطالعه جامع معماری پارسی؛ بررسی ویژگی‌های تاریخی، هنری و ساختارهای فرهنگی ایران باستان دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت فایل کامل مطالعه جامع معماری پارسی؛ بررسی ویژگی‌های تاریخی، هنری و ساختارهای فرهنگی ایران باستان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل کامل مطالعه جامع معماری پارسی؛ بررسی ویژگی‌های تاریخی، هنری و ساختارهای فرهنگی ایران باستان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل مطالعه جامع معماری پارسی؛ بررسی ویژگی‌های تاریخی، هنری و ساختارهای فرهنگی ایران باستان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل کامل مطالعه جامع معماری پارسی؛ بررسی ویژگی‌های تاریخی، هنری و ساختارهای فرهنگی ایران باستان :

اصول معماری ایرانی

هنر و معماری ایران از دیرباز دارای چند اصل بوده که به خوبی در نمونه‌های این

هنر نمایان شده است. این اصولچنین هستند:

مردم‌واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش،

خوبسندگی و درون‌گرایی.

مردم‌واری: مردم‌واری به معنای رعایت تناسب میان اندام‌های ساختمانی با

اندام‌های انسان و توجه به نیازهای او درکار ساختمان‌سازی است.

پرهیز از بیهودگی: در معماری ایران تلاش می‌شده کار بیهوده در ساختمان‌سازی

نکنند و از اسراف‌ پرهیز می‌کردند.

نیارش: واژه نیازش در معماری گذشته ایران بسیار بکار می‌رفته است. نیارش به

دانش ایستایی، فن ساختمان وساختمانیه (مصالح)شناسی گفته می‌شده

است.

خودبسندگی: معماران ایرانی تلاش می‌کردند ساختمانیه مورد نیاز خود را از

نزدیکترین مکان‌ها بدست آورند و چنانساختمان می‌کردند که نیازمند به

ساختمانیه جاهای دیگر نباشد و خودبسنده باشند.

درون‌گرایی: اصولاً در ساماندهی اندام‌ها گوناگون ساختمان به ویژه خانه‌های

سنتی، باورهای مردم، بسیار کارساز بودهاست.

یکی از باورهای مردم ایران، ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت آن و نیز

عزت نفس ایرانیان بوده که اینامر به گونه‌ای معماری ایران را درونگرا ساخته

است.

معماری پیش از پارسی

تا پیش از کوچ آریاییان به ایران، تیره‌ها و ملت‌هایی نه چندان شناخته شده در

ایران زندگی می‌کردند که معماریپیشرفته‌ای داشتند.

تپه زاغه: یکی از مراکز اولیه استقرار کشاورزی در ایران است. این مکان در

دشت قزوین قرار دارد و آثار مهمی ازاواخر هزاره هشتم تا اواسط هزاره پنجم

پیش از میلاد در آن بدست آمده است.

شیوه معماری پارسی

شیوه پارسی، نخستین شیوه معماری ایران است که روزگار هخامنشیان تا حمله

اسکندر به ایران، یعنی از سده ششمپیش از میلاد تا سده چهارم را دربرمی‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های ایرانیان کهن و هنرمندان آنها، باور به تقلید درست بوده که آن

را بهتر از نوآوری می‌دانستند. تقلیدیا برداشتی که منطق داشته باشد و با

شرایط زندگی سازگار باشد. آریایی‌ها چون مردمی کشاورز بودند و در سرزمینی

آباد و خرم زیسته بودند، خوبی آشتی جو و سازگار داشتند. به گمان فراوان

آریایی‌ها هنگام کوچ و گذر از کنار درچهارومیه، در برخورد با معماران ارارتویی، از

آن الگو گرفته و آن را برساو کرده‌اند (برساو کردن برابر الگو گرفتن از

نگاره‌های طبیعت و دگرگون کردن آنها به ریخت‌های ناب هندسی است). مردم

ایران از هزاران سال پیش، از چنینشیوه معماری پیروی می‌کرده‌اند، چنانکه مردم

ابیانه و افوشته (در نطنز) هم که نامی از ارارتو نشنیده‌اند چنینکرده‌اند.

فایل پاورپوینت ۴۰ اسلاید

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.