فایل ورد کامل مطالعه جامع فصل دوم پایاننامه درباره مبانی نظری و پیشینه بررسی رابطه میان تماشای اخبار ساعت ۲۱ شبکه یک و میزان مشارکت سیاسی شهروندان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه جامع فصل دوم پایاننامه درباره مبانی نظری و پیشینه بررسی رابطه میان تماشای اخبار ساعت ۲۱ شبکه یک و میزان مشارکت سیاسی شهروندان صفحه می باشد دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه جامع فصل دوم پایاننامه درباره مبانی نظری و پیشینه بررسی رابطه میان تماشای اخبار ساعت ۲۱ شبکه یک و میزان مشارکت سیاسی شهروندان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسی رابطه استفاده از اخبار ساعت ۲۱ شبکه یک و مشارکت سیاسی
۱–۱-۲)مبانی مشارکت سیاسی
این مبانی به اختصار عبارتاند از:
۱ .مدنی بودن انسان: انسان بالطبع مدنی یا سیاسی است. زندگی سیاسی براساس روابط مبتنی بر اطاعت پذیری و فرمانروایی انسانها با یکدیگر امکان پذیر میگردد و در این فرآیند، فرد و جامعه بر یکدیگر تأثیر میگذارند. در نتیجه، افراد بایستی با مشارکت فعال خویش در سرنوشت خود و جامعه، دخالت کرده و در چگونگی ادارهی امور کشور تأثیر گذار باشند چرا که اگر در تعیین سرنوشت خود مشارکت نداشته باشند بر اساس سنتهای موجود در عالم خلقت، دیگران با سلطه برآنها، برای آنها تصمیمگیری خواهند کرد و هر طوری که بخواهند با سیاستگذاری و تنظیم ادارهی امور، آنها را به دنبال خود میکشند و چه بسا که آنها را به ورطهی هلاکت بیندازند.
۲خردمند بودن انسان: خرد و عقل انسان که حاصل آن اندیشه، تعقل و تدبیر است. ضرورت همکاری و تعاون در امور مشترک را مورد توجه و تأیید قرار داده است. براین اساس کنشهای مربوط به مشارکت همگانی رفتارهایی معقول و هدفمندند و این بدین معناست که قصد مردم این است که به دلیل خردمند بودن از راه ابزارهای مناسب به نتایج خاصی برسند.
- منافع عمومی و مشترک: انسانها در زندگی دارای منافع مشترک و عمومی هستند که رسیدن به آنها جز از راه اقدام جمعی و همراه با مشارکت ممکن نیست. به علاوه انگیزههای متفاوتی همچون کار به خاطر منافع عمومی، احساس وظیفه، علاقه به کار با دیگران، کسب محبوبیت بین دیگران، برخورداری از احترام و قدردانی دیگر شهروندان و یا دستیابی به اهداف جمعی، افراد را به مشارکت در حوزههای سیاسی و اجتماعی ترغیب میکند. به بیانی: رابطهی متقابل و انتظار از یکدیگر حوزهی گستردهای برای مشارکت سیاسی فراهم ساخته که عملکرد فرد در سازمانها و نهادهای جامعه را در گسترهی مشارکت سیاسی قرار میدهد. )اپتر، دیوید ای ، ترجمهی محمدرضا سعید آبادی: ۱۳۸۰(.
- اصل حاکمیت عمومی: مشارکت سیاسی به منظور اعمال حق حاکمیت مردم در تعیین سرنوشت خود، امری لازم و ضروری است. اگر مردم برای تعیین سرنوشت خود در صحنه حاضر نباشند و بار مسؤولیت را به گردن دیگران بیندازند، حق حاکمیتشان در تعیین سرنوشت از بین میرود. طبق سنتهای اسلامی هر کس در این راه تلاش کند، به اندازهی سعی و کوشش خود میتواند در تعیین سرنوشت خویش مؤثر باشد.
- مسؤولیت شرعی و دینی: اهمیت مشورت و مشاوره، همکاری و همگامی در انجام امور در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است وآیات بسیاری وجود دارند که به طور شفاف و روشن حاوی پیامهایی در این مورد هستند. به عنوان نمونه: « وَشاوَرهُم فی الأَمرِ فإذَا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی الله إِنَّ الله یحِبُّ المُتَوَکِّلین)سورهی آلعمران، آیهی (۱۵۹و در کارها با آنان مشورت نما، لیکن آنگاه که خود تصمیم گرفتی با توکل به خدا آن را انجام ده که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند، دوست دارد.» یا: «وَالَّذینَ استَجابُوا لِرَبِهِم وَاقَامُواالصَّلوه و أَمرُهُم شُورَی بَینَهُم وَ مِمّا رَزَقنَهُم ینفِقُونَ؛[سورهی شوری، آیهی ۳۸ (و آنان که امر خدا اجابت کردند و نماز را به پای داشتند و کارشان را به مشورت با یکدیگر انجام میدهند و از آنچه روزی آنها کردیم به فقیران انفاق میکنند.» یا پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: «مردم همگی کسان خدایند »[ نهج الفصاحه (سخنان پیامبر اسلام)، گردآوری و ترجمهی ابوالقاسم پاینده، تهران، جاویدان، ۱۳۸۵ (.امام علی(علیهالسلام) نیز در نامهی معروف خود به مالک اشتر میفرماید: «بدان که رعیت را صنفهایی است که کارشان جز به یکدیگر اصلاح نشود و از یکدیگر بی نیاز نباشند.»)نهج البلاغه، گرد آوری سیدشریف رضی، ترجمهی عبدالمحمد آیتی، تهران: بنیاد نهج البلاغه، ۱۳۷۸ (بنابراین با توجه به مبانی یاد شده، مشارکت امری انسانی و در عین حال ضروری و لازم برای بشر است.
۲–۱-۲)تاریخچه مشارکت سیاسی
از قرن شانزدهم میلادی و به دنبال فروپاشی نظام سیاسی کلیسا و ورود نظریه قرارداد اجتماعی به مباحث سیاسی و تاکید متفکران عصر روشنگری بر دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود ،بحث مشارکت سیاسی و جامعه مدنی وارد ادبیات سیاسی مغرب زمین شد.
بر پایه آموزه های عصر روشنگری و نظریه قرارداد اجتماعی مشارکت سیاسی به معنای درگیر شدن فرد در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی با اجتماعی شدن سیاست رابطه نزدیکی پیدا کرد.(راش،مایکل،۱۳۷۷)
۳–۱-۲)برای مشارکت دو نظریه کلان مطرح است
الف)نظریات وبری
ب) نظریات رفتاری
۱- نظریه هایی که منشاء وبری دارندیعنی از طریقی به نظریه های مارکس وبر برمی گردد و در آن ها بر سیستم اعتقادات،باورها،گرایش ها و اندیشه های فرد تاکید شده است.درباره مساله مشارکت طبق نظریه های وبری فرض بر این است که اگر مشارکت به عنوان یک کنش اجتماعی در نظر گرفته شود این کنش برگرفته از وجوه فرهنگی هر جامعه است و تحت تاثیر عناصر گوناگون موجود در سیستم فرهنگی جامعه قرار می گیرند.
تصور و پنداشتی که افراد و کنش گرها دارند به شدت در رفتار آنها در زمینه مشارکت موثر خواهد بود . در واقع هنگامی که در جامعه ای رفتار مشارکتی وجود ندارد یا گرایش به مشارکت اندک است،ریشه آن بر سیستم دیدگاه های آن جامعه و فرد در ارتباط با فرهنگ ،باورها و تصوری که نسبت به محیط و پیرامون خود دارد برمی گردد. هر قدر باورها ،گرایش ها و وفرهنگ اجتماعی احساس بی قدرتی را در افراد تقویت کند گرایش آنها به مشارکت کاهش می یابد افرادی که کاملا احساس بی قدرتی می کنند اعتماد به نفس خود را در عرصه اجتماعی از دست داده و کم تر مشارکت دارند(علوی تبار،۱۳۷۸:۱۲ )
۲-نظریه های مشارکت بر جنبه های رفتاری تاکید دارد .در این نظری ها بخش اعظم رفتار به جای اینکه حاصل باورها و گرایش ها باشد ، نتیجه سود و زیانی است که یک رفتار در خود دارد، به این معنی که پاداش ها و مجازات هایی که در برابر انجام یک رفتار نصیب شخص می شود،تعیین کننده ادامه رفتار اوست . در واقع برای این گونه افراد این مساله مهم است که در صورت نشان دادن گرایش های مشارکتی ،نظام اجتماعی چقدر آنها را تنبیه می کند یا پاداش می دهد . این افراد عقلایی رفتار می کنند و با محاسبه هزینه و فایده های مشارکت یا عدم مشارکت در تصمیم گیری اقدام می نمایند(همان)
۱-۲-۲)دیدگاه ها در مورد مشارکت سیاسی
برای تبیین مشارکت سیاسی و اصولاً هر گونه رفتار سیاسی در کلیترین سطح دو دیدگاه رقیب وجود دارد: انتخاب عاقلانه و مکتب جامعه شناختی. در مکتب انتخاب عاقلانه که آنتونی داونز۲ مهمترین نظریهپرداز آن است، هر گونه رفتار سیاسی حاصل تصمیم فردی بازیگر است که به طور عاقلانه از میان گزینههای مختلف که در یک وضعیت خاص پیش روی اوست گزینهای را انتخاب کند که به بهترین نحو اهداف او را تأمین مینماید. آنتونی داونز در چهار چوب مکتب انتخاب عاقلانه تبیینی تئوریک از رفتار رأی دهی مردم ارائه داده است که میتواند به برخی انواع دیگر مشارکت سیاسی نیز قابل تعمیم باشد۳ هر رأی دهنده بالقوّه بر اساس محاسبه عقلانی عمل میکند و در جریان مبارزه انتخاباتی با ارزیابی دولتی که بر سر کار بوده و مقایسه آن با ادعاها و برنامههای احزاب مخالف و با در
..
..
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 