پاورپوینت کامل سبک معماری خراسانی و بررسی علمی ویژگی‌های تاریخی، هنری و تأثیرات فرهنگی آن


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سبک معماری خراسانی و بررسی علمی ویژگی‌های تاریخی، هنری و تأثیرات فرهنگی آن دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت کامل سبک معماری خراسانی و بررسی علمی ویژگی‌های تاریخی، هنری و تأثیرات فرهنگی آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلودپاورپوینت کامل سبک معماری خراسانی و بررسی علمی ویژگی‌های تاریخی، هنری و تأثیرات فرهنگی آن

توجه فرمایید.

۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلودپاورپوینت کامل سبک معماری خراسانی و بررسی علمی ویژگی‌های تاریخی، هنری و تأثیرات فرهنگی آن

قرار داده شده است

۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

۴-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت کامل سبک معماری خراسانی و بررسی علمی ویژگی‌های تاریخی، هنری و تأثیرات فرهنگی آن :

اسلاید ۱ :

سبک شناسی معماری ایران

از شش شیوه معماری ایران، دو شیوه پارتی و پارسی از پیش از اسلام و چهار شیوه خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی از آن دوران اسلامی هستند و به دنبال دگرگونی‌های پس از آمدن اسلام به ایران، پدیدار شدند. گرچه برخی بر این پافشاری می‌کنند که ایرانیان به زور دین اسلام را پذیرفتند (و دگرگونی‌هایی را که به دنبال آورد مردم نپذیرفتند) ولی این امر نادرست است.

نکته دوم درباره اصالت ایرانی این شیوه‌هاست. غربی‌ها برای شیوه‌های پس از اسلام نامهایی را به کار می‌برند که هیچیک اصالت ایرانی ندارد. برای نمونه شیوه‌های دوره اموی و عباسی را می‌توان نام برد. اما ما می‌دانیم هیچیک از این کشورها  و ملتها یعنی  ترک‌‌ها، عرب‌ها و; نمی‌توانسته‌اند در معماری کشوری که پیشینه معماری چندهزارساله دارد کارساز باشد، چون در آن زمان معماری ارزشمندی نداشتند.

اسلاید ۲ :

n دگرگونی‌های تاریخی و به دنبال آن فرهنگی در ایران میان سده‌های نخست تا چهارم بسیار بود. فرمانروایی ساسانیان در سال ۶۵۲ هجری به دست اعراب پایان داده شد و با ورود دین اسلام به ایران روزگار تازه‌ای برای ایرانیان آغاز شد. آنها که آزادی دین اسلام را پذیرا شده بودند خود را زیر سلطه فرمانروایان اموی می‌دیدند که جانشین حقیقی برای حکومتی که پیامبر گرامی اسلام در مدینه پایه‌گذاری کرده بودند، نبودند. نمایندگان دستگاه اموی در ایران با حربه برتری اعراب، ایرانیان را تحقیر می‌کردند. از این رو در سده دوم هجری جنبش‌ها و قیام‌هایی به راه افتادکه هدف اصلی آنها استقلال و بیرون رفتن از زیر یوغ اعراب بود.

اسلاید ۳ :

 نخستین جنبش را ابومسلم در خراسان در سال ۱۲۹ هجری قمری به راه انداخت که توانست خلافت را از امویان به عباسیان برساند. عباسیان نخست به ایرانیان روی خوشی نشان دادند و بسیاری از بزرگان ایرانی را در دربار به کار گرفتند. نزدیک به سالهای ۲۰۰ هجری طاهر ذولیمینین قیام کرد. تا اینکه در سیستان یعقوب لیث صفاری در سال ۲۴۸ هجری قمری توانست حکومتی مستقل به راه اندازد که تا سال ۳۹۳ هجری ادامه یافت و سپس به دست محمود غزنوی برافتاد.

در همان حال که حکومت صفاری تشکیل می‌یافت یکی دیگر از سلسله‌های ایران بنام سامانیان در ماراءالنهر مشغول تحکیم بنیان  قدرت خود بود. دوره حکومت این سلسله از سال ۲۶۱ هجری تا ۳۸۹ به مدت بیش از یک قرن به طول انجامید و مرکز حکومت آن شهر بخارا بود.

اسلاید ۴ :

معماری

شیوه خراسانی در سده نخست هجری پدید آمد و تا سده چهارم ادامه یافت. آنچه درباره فرهنگ این زمان پیداست این است که دگرگونی‌های فرهنگی بیشتر در خراسان رخ می‌داد. این سرزمن زادگاه  نخستین نمونه‌های هنر و معماری اسلام است و از آنجا به شهرهایی چون دامغان و یزد و ; رسیده است. و با پدیدار شدن اسلام و پذیرش آن از سوی ایرانیانی که زیر بیدادگری و ستم بودند دگرگونی‌هایی در ساختمان‌سازی رخ داد که چنین بودند:

۱) پس از اسلام، با الگو گرفتن از باورهای اسلامی ساختمان‌ها “مردم وارتر” شدند. گرچه در شیوه پارتی نیز مردم‌واری و پرهیز از بیهودگی نمایان بود، ولی پس از اسلام این ارزش‌ها بیشتر نمودار شدند. برای نمونه انسان در کنار ساختمان آتشکده فیروزآباد، احساس کوچکی می‌کند، یا در اسپیددژ مداین (کاخ کسری) نماسازی ساختمان به گونه‌ای انجام شده که به نظر، سه آشکوبه (طبقه) می‌آید ولی ساختمان یک آشکوب بیشتر نداشته و پشت این نما خالی است.

اسلاید ۵ :

پس از شیوه خراسانی، در شیوه‌های رازی و آذری دوباره ساختمان‌ها را شکوهمند ساختند و از مردم‌واری دور شدند نمونه آن سردر مسجد جامع یزد است.

۲) در شیوه‌های پیشین، بنابر شرایط، ساختمان‌سازی کیفیت ویژه‌ای می‌یافت. برای نمونه در شیوه پارتی در روزگار اشکانیان ساختمان‌ها با سنگ پاکتراش و با ریزه‌کاری بیشتر ساخته می‌شدند اما در دوره دوم، زمان ساسانیان، چون به ساختمان‌های بیشتری نیاز داشتند، ساختمان را با سنگ لاشه می‌ساختند. بدین گونه کیفیت ساختمان‌سازی نیز افت می‌کرد.

این پدیده پس از اسلام هم رخ داد. روشن است که ساختمان‌های شیوه آذری هرگز با کیفیت شیوه رازی که پیش از آن بود ساخته نمی‌شدند، یا در شیوه اصفهانی، ساختمان با شتاب بیشتری ساخته می‌شد، چون به تعداد بیشتر بنا نیاز بوده است. گفته شده به دستور شاه عباس می‌باید ۱۰۰۰کاروانسرا در ایران بسازند.(از زمان صفویان نزدیک به ۸۰۰ کاروانسرا بر جای مانده است)، بدین گونه ساختمان‌سازی بر پایه الگوی ویژه‌ای انجام می‌شد. برای پوشش کاربندی کاروانسراها برای نمونه یک استاد چندین ساختمان را در یک مسیرجابه‌جا بازدید می‌کرده و دستورهای لازم را می‌داده و در بازگشت مرحله دیگری از کار را انجام می‌داده است.

اسلاید ۶ :

۳) از دیدگاه نیارشی، معماری شیوه خراسانی با شیوه پارتی تفاوتی نکرد. در این شیوه هم چفدهای مازه‌دار(بیز یا مرغانه‌ای) به کار می‌رفت، اما بلندای پاکار چفدها را کم می‌گرفتند معمولا کمی بیش از بلندای قد یک انسان بود و این چنین بلندای ساختمان را کوتاه می‌گرفتند. بیشتر تاق‌ها، آهنگ و با چفدهای مازه‌دار بود، و از تاق چهار بخش یا کلنبو به کار گرفته نشده است.

۴) ساختمایه‌ای که در این شیوه به کار گرفته شده “بوم آورد یا ایدری” بوده است یعنی آن را از خود محل ساخت بدست می‌آوردند نه از جاهای دیگر. برای نمونه در مسجد جامع فهرج دیوارهای چینه‌ای از گل فهرج و ستون‌ها از خشت است و یا آجرهای به کار رفته در تاریخانه دامغان نمونه‌های دیگر هم چنین هستند.

اسلاید ۷ :

معماری مسجد

یکی از نمونه ساختمان‌هایی که در این شیوه پدیدار شد و در معماری ایران همواره جایگاه ارزشمندی داشته و دارد مسجد است.

معماری مسجد‌های نخستین برگرفته از تهرنگ مسجد مدینه بود. همان‌گونه که در تاریخ آمده است جایگاه مسجد توسط شتر پیامبر برگزیده شد. سپس پیامبر گرامی دستور دادند سنگ‌های لاشه را از نزدیک‌ترین کوه بکنند و آنها را در ساخت دیوار بدون ملات به صورت خشکه‌چین بر هم نهند تا به بلندای قد بلندترین مرد عرب در حالی که دستهایش را به سوی آسمان  بلند کرده برسد. پس از دیوارچینی پیرامون زمین روی بخشی از آن را پوشاندند. این آسمانه موقتی ساخته شد و در آن از ساختمایه‌هایی که به درد دیگری نمی خوردند بهره‌گیری شد، مانند پوست چهارپایان که پناهی در برابر آفتاب سوزان بود.

اسلاید ۸ :

nاز “پده” (تنه نخل‌های خشک شده) و یا درختان بی‌بار، برای تیر و ستون بهره‌گیری شد. نخل خشکی را در میان مسجد به جای ” پالار” (ستون) و سرشاخه‌هایی را به جای “فرسب” (تیر)، به کار بردند. پس از پوشاندن روی تیرها با نی روی آنها را پوست چهارپایان کشیدند. اندازه این شبستان چیزی نزدیک به ۵/۶ * ۵/۷ متر بود.

nپس از مسجد قبا این نخستین فضای ساخته شده به عنوان مسجد در تاریخ اسلام بود. در کنار آن زمینی با دیوارک (پرچین کوتاه) بود. در این بخش برای یاران فداکار اسلام که همواره با پیامبر بودند یک سکوئی سرپوشیده (صفه) ساخته شد.

nاین‌‌گونه طرح توسط مسلمانان به ایران رسید و در مسجدهای ایران نیز به کار رفت. به طور کلی ویژگی‌های معماری این شیوه بدین‌گونه بود.

اسلاید ۹ :

 مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان گنجینه (موزه) هنر ایران و یکی از افتخارات معماری این سرزمین است. اثری که نشانه‌های سیزده سده تحول در فرهنگ اسلامی ایران را در خود گرد آورده است. کاوش‌ها روشن ساخته‌اند که این ساختمان بر روی آثار صدر اسلام و پیش از آن بنیاد نهاده شده است.

اسلاید ۱۰ :

در سال ۲۲۶ هجری، مسجد کهن ویران شده و بر ویرانه‌های آن مسجدی بزرگتر(نزدیک به ده جریب) ساخته شده است که طرح شبستان ستوندار داشته است با میانسرایی در میان و شبستان‌هایی پیرامون آن که بخش جنوبی با شش دهانه، شمالی با چهار دهانه و شرقی و غربی با دو دهانه ساخته شده بوده است. به گفته تاریخ‌نویسان مسجد در این زمان بزرگترین حوزه علمی شهر بوده و کتابخانه‌ای بزرگ داشته که کتاب ‌های علمی زمان در آن گرد آمده بود و در پای هر ستون شبستان محفل درسی برپا بوده است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.