فایل ورد کامل مطالعه سولهها و سازههای سایبان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه سولهها و سازههای سایبان دارای ۱۱۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه سولهها و سازههای سایبان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مطالعه سولهها و سازههای سایبان
بخش اول
ساختمان سایبان انبار قطعات
فصل اول
معرفی کلیات ساختمان سایبان انبار قطعات
۱-۱-کلیات ساختمان سایبان انبار قطعات
۱-۲- معرفی مشخصات ساختمان سایبان انبار قطعات
فصل دوم
بارگذاری سازه
۲-۱- بار گذاری ثقلی ساختمان
۲-۲- بار گذاری لرزه ای سازه بر اساس استاندارد ۲۸۰۰ (ویرایش سوم)
۲-۳- بارگذاری استاتیکی معادل بر اساس استاندارد۲۸۰۰ (ویرایش سوم)
۲-۴ – کنترل نیروی مولفه قائم زلزله (بند ۲-۳-۱۲ آئین نامه ۲۸۰۰)
۲-۵ – ترکیبات بار گذاری ساختمان
۲-۶ – پیچش
۲-۷-کنترل ساختمان در برابر واژگونی
۲-۸- بار باد:WL
فصل سوم
تحلیل سازه
۳-۱- مدل سازی ساختمان
۳-۲-کنترل پاسخ های سازه
۳-۳- کنترل پی
فصل چهارم
نتیجه گیری
۴-۱- کلیات
۴-۲- تعیین میزان آسیب پذیری هر بخش
فصل پنجم
۵-۱- کلیات
۵-۲-طرح مقاوم سازی
بخش دوم
ساختمان سوله جدید
شیرآلات
فصل ششم
۶-۱-کلیات ساختمان سول? جدید شیرآلات
۶-۲- معرفی مشخصات ساختمان سول? جدید شیرآلات
فصل هفتم
بارگذاری سازه
۷-۱- بار گذاری ثقلی ساختمان
۷-۲- بار گذاری لرزه ای سازه بر اساس استاندارد۲۸۰۰ (ویرایش سوم)
۷-۳- بارگذاری استاتیکی معادل بر اساس استاندارد۲۸۰۰ (ویرایش سوم)
۷-۴ – کنترل نیروی مولفه قائم زلزله (بند ۲-۳-۱۲ آئین نامه ۲۸۰۰)
۷-۵ – ترکیبات بار گذاری ساختمان
۷-۶ – پیچش
۷-۷-کنترل ساختمان در برابر واژگونی
۷-۸- بار باد:WL
فصل هشتم
تحلیل سازه
۸-۱- مدل سازی ساختمان
۸-۲- کنترل پاسخ های سازه
۸-۳- کنترل پی
فصل نهم
نتیجه گیری
۹-۱- کلیات
۹-۲- تعیین میزان آسیب پذیری هر بخش
فصل دهم
۱۰-۱- کلیات
۱۰-۲-طرح مقاوم سازی
پیوست
نقشه های موجود ساختمان سول? جدید سایبان قطعات
پیوست
نقشه های موجود ساختمان سول? جدید شیر آلات
بخش اول
ساختمان سایبان انبار قطعات
فصل اول
معرفی کلیات ساختمان سایبان انبار قطعات
۱-۱-کلیات ساختمان سایبان انبار قطعات
ساختمان سایبان انبار قطعات یک سوله یک طبقه به مساحت تقریبی۱۴۴۰ متر مربع می باشد و ارتفاع ساختمان از روی فونداسیون در پایه۸متر ودررأس۱۰متر است.مشخصات کلی ساختمان در جدول۱-۱ آورده شده است.ساختمان سایبان انبار قطعات شامل سوله فولادی یک طبقه با سیستم قاب فولادی خمشی در جهت عرضی میباشد. سازه دارای سیستم لرزه بر (بادبندی) در جهت طولی است.درشکلهای (۱-۱)الی(۱-۳) پلان آکس بندی ونمای کلی ساختمان سایبان انبار قطعات آورده شده است.
شکل(۱-۱): پلان آکس بندی ساختمان سایبان انبار قطعات
شکل(۱-۲): مقطع عرضی سایبان انبار قطعات
شکل (۱-۳)-نمای کلی سایبان انبار قطعات
جدول (۱-۱): مشخصات کلی ساختمان
مشخصات توضیحات
تعداد طبقات 1 طبقه
نوع سازه سیستم قاب خمشی فولادی در جهت عرضی و در جهت طولی قاب ساده
خرپشته ندارد
نقشه های سازه ای موجود است
نقشه های معماری موجود است
نوع پی پی منفرد
نوع سقف شیب دار (ورق موجدار)
ساختمان مجاور چهار طرف آزاد است
۱-۲- معرفی مشخصات ساختمان سایبان انبار قطعات
۱-۲-۱- پیکربندی ساختمان (منظم – نامنظم)
پلان ساختمان نسبت به هردومحوراصلی ساختمان متقارن است.ساختمان سایبان انبار قطعات شامل سوله فولادی یک طبقه با سیستم قاب فولادی خمشی درجهت عرضی میباشد.سازه دارای سیستم لرزه بر (بادبندی) در جهت طولی است.ساختمان ازسه قاب طولی وهفت قاب عرضی تشکیل شده است. در مسیر انتقال نیروی جانبی به زمین هیچ گونه انقطاعی وجود ندارد. بنا براین با توجه به موارد فوق و با توجه به اینکه ارتفاع سازه در راس سازه درحدود ۱۰متراست می توان برای تحلیل این سازه مطابق بند ۲-۳-۱ استاندارد ۲۸۰۰ از آنالیز استاتیکی معادل استفاده کرد.
۱-۲-۲- مشخصات مصالح
با توجه به نقشه های موجود و براساس آئین نامه های مرتبط مشخصات زیر برای مصالح در نظر گرفته شده است. فولاد به کار رفته در اسکلت سازه دارای تنش جاری شدن۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است مقاومت مجاز خاک kg/cm2 2 برای پی های منفرد است. نوع خاک منطقه طبق طبقه بندی آئین نامه ۲۸۰۰ از نوع II می باشد.
بتن پی: مقاومت مشخصه بتن ۲۸روزه نمونه استوانهای برای پی سازه ۲۱۰کیلوگرم برسانتیمتر مربع میباشد.
میلگردپی : مقاومت جاری شدن میلگردها مطابق نقشه میباشد.
۱-۲-۳- مشخصات مقاطع تیرها و ستونها
پروفیلهای بکار رفته در اسکلت ساختمان برای تیرهاو ستونها تیر ورق است. مشخصات این مقاطع برای انجام محاسبات در نرم افزارETABS 2000 مورد استفاده قرار گرفته و در جدول ۱-۲ ارائه شده است. تیرریزی سقف شامل تیرهای اصلی تیر ورق با مقطع متغیرو تیرهای فرعی قوطی ۹۰x90x4 می باشد که پوشش آن مقطع Z و ورق موجدار است. شکل سه بعدی ساختمان در شکل۱-۶ نشان داده شده است که در آن مقاطع المانها منعکس شده است. برای تعریف تکیه گاهها در پای ستونها سه درجه آزادی بسته شده اند.(با توجه به مفصلی بودن تکیه گاهها تغییر مکانها بسته شده و چرخش ها باز می باشند.)
جدول۱-۲-مشخصات مقاطع برای تیرها و ستونها
Sec. Pro. No
تیر ورق با مشخصات ذکر شده COLUMN 1
تیر ورق با مشخصات ذکر شده MAIN BEAM 2
قوطی ۹۰x90x4 SECONDRY BEAM 3
?۱۸ VERTICAL BRACING 4
?۱۸ ROOF BRACEING 5
Z180 PURLI
شکل(۱-۴): جزئیات اجرایی ستونهای سول? جدید سایبان قطعات
شکل(۱-۵): جزئیات اجرایی تیر ها سول? جدید سایبان قطعات
۱
-۲-۴- وضعیت تیرریزی و ستون گذاری
در شکل (۱-۶) مدل سه بعدی ساختمان سایبان انبار قطعات که با نرم افزار ETABS 8.49 ساخته شده است دیده می شود.نمای محور طولی ساختمان در شکل (۱-۷)وستون گذاری ساختمان در شکل(۱-۸) آورده شده است. برای تعریف تکیه گاهها درپای ستونها سه درجه آزادی بسته شده اند.(با توجه به مفصلی بودن تکیه گاهها تغییر مکانها بسته شده و چرخش ها باز می باشند.)
شکل (۱-۶): مدل سه بعدی ساختمان سایبان انبار قطعات
شکل (۱-۷): نمای سازه ای سایبان انبار قطعات
شکل (۱-۸):ستون گذاری ساختمان سایبان انبار قطعات
۱-۲-۵- آیین نامه های مورد بررسی
در بررسی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان سایبان انبار قطعات از آیین نامه زلزله ۲۸۰۰ ایران و آیین نامه بارگذاری ۵۱۹ ایران استفاده شده است. چون سطح عملکرد مورد انتظار سازه همان سطوح عملکرد مطرح شده در آیین نامه ۲۸۰۰ می باشد (در زلزله های ضعیف و متوسط بدون وارد آمدن آسیب عمده سازه ای و دربرابر زلزله های شدید بدون فروریزش به کاربری خود ادامه دهد) بنابراین میتوان از آیین نامه ۲۸۰۰ استفاده کرد.
فصل دوم
بارگذاری سازه
۲-۱- بار گذاری ثقلی ساختمان
۲-۱-۱- بار زنده
برای بارگذاری زنده ساختمان مطابق آئین نامه ۵۱۹،با توجه به اینکه شیب بام کمتر از ۱۰درجه میباشد برای بام بار زنده برابر ۵۰کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود ،همچنین بار برف به قرار زیر طبق آیین نامه ۵۱۹ محاسبه شده است:
باربرف مبنامیباشدکه باتوجه به اینکه شهر درمنطقه بابرف کم فرض شد ه طبق آیین نامه ۵۱۹ برابر در نظر گرفته شده است.با توجه به اینکه بار زنده بیشتر از بار برف بام است بنا براین بار زنده بام برابر ۵۰کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود.
۲-۱-۲- بار مرده
بارگذاری مرده وزن
ورق موجدار پوشش سقف 5
وزن پرلین (Z180) 6
اتصالات، میل مهار و بادبند 4
جمع 15
وزن خود قاب توسط برنامه ETABS در نظر گرفته میشودو بارهای وارده از مختصات کلی به محلی تغییر خواهند یافت.
وزن دیوارهای پیرامونی:
این سوله دیوار نداردو به صورت سایبان میباشد.
۲-۲- بار گذاری لرزه ای سازه بر اساس استاندارد ۲۸۰۰ (ویرایش سوم)
۲-۲-۱- بررسی میزان شکل پذیری سازه
بررسی سطح شکل پذیری سازه بر اساس ملاحظات استاندارد۲۸۰۰ انجام شده است،بر این اساس و با ملاحظه اتصالات قاب خمشی موجود مشاهده می گردد که این اتصالات شرایط قاب خمشی ویژه را ارضاء نمیکند و با بررسی های انجام شده میتوان اظهار نظر کرد که سازه ضوابط شکل پذیری ویژه را برآورده نخواهد کردواز نوع قاب خمشی فولادی معمولی است.
۲-۳- بارگذاری استاتیکی معادل بر اساس استاندارد۲۸۰۰ (ویرایش سوم)
– محاسبه ضریب برش پایه:
پس از بارگذاری ثقلی مرده و زنده سازه،لازم است که طبق ضوابط استاندارد ۲۸۰۰ بارگذاری لرزه ای روی ساختمان صورت گیرد.برای این منظور با توجه به بند ۲-۳-۱ استاندارد ۲۸۰۰ از روش تحلیل استاتیکی خطی استفاده می شود. ضریب R برای قاب خمشی فولادی معمولی برابر ۵و ضریب Rبرای مهاربندی هم محور فولادی برابر۶ است. همچنین شتاب مبنای طرح برابر ۰.۴g لحاظ شده است.با این فرضیات ضریب برش پایه برای سازه فوق محاسبه شده و به برنامه ETABS 8.49 داده شده است.
در ادامه به محاسبه ضریب برش پایه ساختمان پرداخته می شود:
در جهت عرضی (قاب خمشی):
نوع خاک II بنابر این
قاب خمشی فولادی معمولی
در جهت طولی (مهاربندی):
نوع خاک II بنابر این
مهاربندی هم محور فولادی
محاسبه نیروی برش پایه:
برای محاسبه نیروی برش پایه طبق استاندارد ۲۸۰۰ داریم:
در رابطه فوق وزن لرزه ای سازه می باشد که از رابطه زیر بدست می آید:
برای محاسبه داریم:
وزن سقف :
: وزن اسکلت فلزی
بنابراین جمع کل بار مرده می باشد.
با توجه به اینکه بار زنده سقف فرض شده است لذا وزن لرزه ای ساختمان برابر است با:
در نتیجه نیروی برش پایه برابر است با:
۲-۴ – کنترل نیروی مولفه قائم زلزله (بند ۲-۳-۱۲ آئین نامه ۲۸۰۰) :
اثر مولفه قائم زلزله بر پاسخ ساختمان باید برای موارد زیر در نظر گرفته شود :
الف- تیرهایی که دهانه آنها بیشتر از پانزده متر می باشد همراه با ستونها ودیوارهای تکیه گاهی آنها.
ب- تیرهایی که بار قائم متمرکز قابل توجهی در مقایسه با سایر بارهای منتقل شده به تیر را تحمل می کنند همراه با ستونها و دیوارهای تکیه گاهی آنهادر صورتی که بار متمرکز حداقل برابر با نصف مجموع بار وارده به تیر باشد آن بار قابل توجه تلقی می شود.
با توجه به نقشه های موجود سازه مذکور فاقد چنین قطعاتی می باشد.
۲-۵ – ترکیبات بار گذاری ساختمان
ترکیبات بارگذاری کنترل کننده سازه ترکیب بارهایی هستند که در روش AISC-ASD با معیار تنش مجاز مطرح و کنترل میشوند. این ترکیبات و روشها کاملاٌ مشابه مبحث دهم مقررات ملی ساختمان وکنترل های آن هستند.لازم به ذکر است تنش مجاز المان درحالت ترکیب بار زلزله به اندازه ۳۳% افزایش می یابد. ترکیبات بارگذاری سازه در جدول ذیل نشان داده شده است:
۲-۶ – پیچش
مطابق آئین نامه ۲۸۰۰ در کلیه ساختمانهای با کف صلب باید اثر لنگر پیچشی که بعلت عدم تطابق مرکز جرم و مرکز سختی طبقات بوجود می آید،منظور گردد. جهت محاسبه لنگر پیچشی طبقه i ام لازم است نیروهای جانبی بالای این طبقه محاسبه و در امتداد مرکز جرم طبقه مربوطه روی طبقه i ام تصویر شود. چنانچه این نیروها از مرکز سختی طبقه مذکور بگذرند پیچش بوجود نمی آید در غیر اینصورت لنگر پیچشی در طبقه ایجاد می شود. لازم به ذکر است که حتی اگر مرکز جرم و مرکز سختی طبقه برهم منطبق باشند ممکن است بر اثر عواملی چون مؤلفه پیچشی حرکت زمین، خطاهای محاسباتی سختی، برون مرکزی بارهای زنده و سایر موارد غیر قابل پیش بینی، پیچش اتفاقی در سازه رخ دهد بر همین اساس آئین نامه ۲۸۰۰ خروج از مرکزیت اتفاقی برابر با ۵ درصد بعد ساختمان در هردو جهت برای هر طبقه در نظر گرفته است که این مسئله با اعمال نیروهای جانبی زلزله به مرکز جرم که به اندازه ۵ درصد بعد ساختمان در بحرانی ترین جهت پلان در مدل جابجا شده است محاسبه و منظور گردیده است که این محاسبات را نرم افزار ETABS بطور خودکار انجام می دهد.
۲-۷-کنترل ساختمان در برابر واژگونی
لازم است پایداری ساختمان در برابر نیروهای واژگونی نیز کنترل شود. لنگر واژگونی ساختمان در تراز پی بر اثر نیروهای جانبی زلزله از رابطه زیر بدست می آید:
که در این رابطه :fi نیروی جانبی زلزله در تراز طبقه وhi ارتفاع طبقه مورد نظراز تراز پایه میباشد .ساختمان با لنگر مقاوم خود که حاصلضرب کلیه وزن ها در فاصله افقی آنها نسبت به لبه بیرونی آخرین پی است، مقاومت می کند.درمحاسبات از ارتفاع ووزن پی وبار زنده درجهت اطمینان صرفنظر شده است.
بر اساس آئین نامه ۲۸۰۰ ضریب اطمینان در مقابل واژگونی باید بزرگتر یا مساوی ۷۵/۱ باشد.
۲-۷-۱-کنترل ساختمان در برابر واژگونی در جهت x
شکل(۲-۱): پلان آکس بندی ساختمان سایبان انبار قطعات
این ضریب اطمینان قابل قبول می باشد. ۲-۷-۲-کنترل ساختمان در برابر واژگونی در جهت y
این ضریب اطمینان قابل قبول می باشد.
بنابراین ساختمان سایبان انبار قطعات درجهت X و Y مشکل واژ گونی ندارد.
۲-۸- بار باد:WL
سوله ها سازه هایی هستند که به دلیل وزن پائین آنها نیروی زلزله زیاد بر آنهاتا ثیرگذار نیست وممکن است بار باد به این سازه ها به عنوان نیروی جانبی کنترل کننده عمل باشدولی در این سازه به علت عدم وجود دیوار پیرامونی سازه برای بار زلزله کنترل میشود.
فصل سوم
تحلیل سازه
۳-۱- مدل سازی ساختمان
برای ساخت مدل ساختمان از نرم افزار ETABS ویرایش ۸.۴۹ استفاده شده است. بارهای زنده وبارهای مرده براساس نقشه هاودتایلهای موجودوهمچنین براساس استاندارد ۵۱۹ ایران (مبحث ششم مقررات ملی ساختمان) برآورد شده است مسئل? مهمی که درمورداین سازه وجود دارد اینست که مهار بندهای طولی سازه که مطابق نقشه ?۱۸ میباشد ولی باتوجه به لاغری مقطع ،برای مهار نیروی زلزله درجهت طولی از۲ناودانی۱۰به عنوان بادبنددردهان? وسط استفاده گردیده است. که دراین فصل محاسبات مربوط به طراحی این بادبندها واتصالات آن آورده شده است
مقاطع وشماره گره هاومدل سه بعدی بکاررفته دراین نرم افزار درشکلهای(۳-۱)و (۳-۲) آمده است.
شکل (۳-۱): مدل سه بعدی و شمار? تیرها و ستونها
محل اضافه شدن بادبندهای تقویتی شکل (۳-۲): مدل سه بعدی و شمار? گره ها
۳-۲-کنترل پاسخ های سازه
۳-۲-۱-کنترل تغییر مکان نسبی طبقات و اثر P-? در ساختمان
تغییرمکان نسبی واقعی طبقات درهر ترازاز رابطه بدست می آید)دراین رابطه Rx=6,Ry=5و تغییرمکان جانبی نسبی طرح درطبقه میباشد(که نبایدازمقادیرزیربیشتر شود:
۳-۲-۲- کنترل تیرها و ستونها تحت بارهای ثقلی
هرچند با گذشت چندین سال از ساخت ساختمان سایبان انبار قطعات ، این سازه آزمایش عملی خود را تحت بارهای ثقلی پس داده است اما جهت بررسی وضعیت تنشهای موجوددراعضای سازه تحت بارهای ثقلی ومشخص شدن ظرفیت استفاده شده اعضاء در باربری ثقلی دراین بند فقط بارهای ثقلی به سازه اعمال شده اند. نتایج تحلیل در شکلهای زیر نشان داده شده است:
شکل (۳-۳): نسبت تنش در اعضای سازه ای تحت بار ثقلی
همانگونه که ملاحظه میشود نسبت تنشها تحت اثر بار ثقلی در تمام تیرها و ستون ها کمتر از یک است.
۳-۲-۳ – کنترل سازه در برابر بار ثقلی+ زلزله
بارگذاری لرزه ای مطابق فرضیات ذکر شده در بخشهای قبلی بر سازه اعمال شده و نسبتهای تنش در ستونها در شکل (۳-۴) آورده شده است.
شکل(۳-۴): نسبت تنش در اعضای سازه ای تحت بار ثقلی+ زلزله
همانگونه که ملاحظه میشود نسبت تنشها تحت اثر بار ثقلی وزلزله درتعدادی از تیرها بیشتراز یک است و نیاز به تقویت دارد.
۳-۲-۴- بادبند های طولی
۳-۲-۴-۱- بادبند های طولی طراحی شده
نیروی زلزله در راستای طولی ساختمان:
چون کل این نیرو توسط ۳ عدد باد بند تحمل می شود بنابراین به هر کدام از این باد بند ها ی یک سوم نیرو می رسد. بنا براین داریم:
شکل(۳-۵):دهان? مهار شده در قاب طولی
با توجه به این نکته که باد بند های موجود سازه از دوبل ناودانی ۱۰ تشکیل شده است و سطح مقطع موجود ۲۷ سانتی متر مربع است بنابر این مهاربندی سازه مشکل ندارد.
۳-۲-۴-۲- کنترل لاغری بادبند های طولی
شکل(۳-۶):مقطع بادبند طراحی شده برای سازه
ابعاد مهاربند از نظر لاغری کفایت می کند.
۳-۲-۵- بررسی مقاومت اتصالات
مطالعه زلزله های گذشته بیانگر این نکته است که در سازه های فلزی بیشتر خسارات ایجاد شده ناشی از ضعف اتصالات بوده است. براین اساس در این قسمت به مطالعه مقاومت اتصالات پرداخته شده است.
مبنای طراحی اتصالات براساس ظرفیت مقطع طراحی شده است. بنابراین همواره فرض میگردد که ماکزیمم نیروی قابل تحمل توسط مقطع، به ورقهای اتصال انتقال پیدا خواهد کرد و بنابراین ظرفیت اتصال میبایست حداقل، برابر ظرفیت مقطع باشد..
کنترل اتصال بادبندها
بادبندهای این سازه ازدوعدد ناودانی۱۰ تشکیل شده که به فاصل?۸mmازیکدیگرمانندشکل(۳-۶)قرار گرفته اند.
حداکثر نیرویی که ناودانی های ۱۰ میتوانند تحمل کنند.
کنترل ابعادورق اتصال بادبند به تیر و ستون:
ورق اتصال بادبند به تیر و ستون به ابعاد ۲۵۰X250X8 mmمی باشد.
محاسبه مقاومت کششی ورق اتصال:
کنترل ابعادورق اتصال دو بادبند ضربدری
ورق اتصال بادبند به تیر و ستون به ابعاد ۵۰۰X350X8 mm می باشد.
محاسبه مقاومت کششی ورق اتصال:
در روابط فوق:
Fy، حد جاری شدن فولاد مصرفی در ورق اتصال برابر ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.
کنترل کفایت طول جوش برای اتصال ورق به تیر وستون:
برای اتصال ورق به تیر وستون از جوش گوشه دو طرفه با بعد ۶میلیمتر استفاده شده است. طول جوش برابر طول ورق در محل اتصال یعنی برابر۵۰ سانتیمتر میباشد. بنابراین ظرفیت جوش برابر خواهد بود با:
طول جوش کافیست.
در رابطه فوق،
Fuw، برابر مقاومت کششی الکترود E60 میباشد.
Dw، بعد جوش گوشه
و Lw، طول جوش است که به علت اینکه دو طرفه جوش شده است در عدد ۲ ضرب گردیده است.
-کنترل کفایت طول جوش برای اتصال ورق به بادبند
برای اتصال ورق به بادبند از جوش گوشه دو طرفه با بعد ۶ میلیمتر استفاده شده است. طول جوش برابر۴۰ =۲۰×2سانتیمتر میباشد. بنابراین ظرفیت جوش برابر خواهد بود با:
طول جوش کافیست.
در رابطه فوق،
Fuw، برابر مقاومت کششی الکترود E60 میباشد.
Dw، بعد جوش گوشه
و Lw، طول جوش است که به علت اینکه بادبند دو طرفه به ورق جوش شده است در عدد ۲ ضرب گردیده است.
شکل(۳-۷)- جزییات اجرایی مهار بنددر محل اتصال به تیر وستون
شکل(۳-۸)- جزییات اجرایی مهار بنددر محل اتصال دو بادبند به یکدیگر
۳-۳- کنترل پی
۳-۳-۱- کنترل میلگردهای خمشی
در جدول (۳-۲) مقادیر آرماتور موجود در جهت عرضی و طولی تیپهای مختلف پی نشان داده شده اند. درشکل های (3-10) و (۳-۱۱) آرماتور مورد نیاز در جهت طولی و عرضی نشان داده شده اند. لازم به ذکر است که آرماتور موجود در فونداسیون ها مطابق نقشه دارای تنش تسلیمFy=2400 کیلو گرم بر سانتی متر مربع میباشد.
شکل(۳-۹): میلگردهای موجود پی
شکل(۳-۱۰): میلگردهای محاسباتی مورد نیاز در جهت x
همانگونه که ملاحظه می شود آرماتورفونداسیون در جهت X به میزان ۶?۱۶=۱۲.۰۶ cm^2 می باشد در حالیکه آرماتورمورد نیاز ۲.۵۹cm^2می باشد.بنابراین آرماتورهای موجودپی در جهت Xکافی میباشند.
شکل(۳-۱۱): میلگردهای محاسباتی مورد نیاز در جهت y
همانگونه که ملاحظه می شود آرماتورفونداسیون در جهت y به میزان ۶?۱۶=۱۲.۰۶ cm^2 می باشد در حالیکه آرماتورمورد نیاز ۲.۵۹cm^2می باشد.بنابراین آرماتورهای موجودپی در جهت yکافی میباشند.
جدول (۳-۲):جدول مشخصات فونداسیون
آرماتور جهت Cm^2Y آرماتور جهت Cm^2X ابعاد(cm) تیپ ردیف
مورد نیاز موجود مورد نیاز موجود
۱.۳ 6?16=12.06 1.3 6?16=12.06 120*120 F1 1
۲.۵۹ 6?18=15.24 2.59 6?18=15.24 120*120 F2 2
۳-۳-۲- کنترل فشار خاک با مقادیر مجاز
برای کنترل فشار خاک از ترکیبات بار گذاری زیر استفاده شده است:
تنش مجاز خاک با توجه به گزارش ماندرو برای پی منفرد در شکل زیر نشان داده شده است با توجه به اینکه عمق فونداسیون در حدود ۷/۱متر است بنابراین تنش مجاز در حدود ۲ کیلو گرم بر سانتی متر مربع خواهد بود.
شکل(۳-۱۲): تنش مجاز خاک برای پی های منفرد
شکل (۳-۱۳):مقادیرنشست فونداسیون برای ترکیب بار ثقلی )برحسب cm (
همانطور که ملاحظه میشود حداکثر نشست فونداسیون ۰.۳۶cm میباشد.
شکل (۳-۱۴):مقادیر تنش زیرخاک برای ترکیب بار ثقلی
چنانچه در شکل بالاملاحظه می شود برای این ترکیب بار، میزان تنش ایجاده شده درزیر فونداسیون درحدود ۰.۷۵کیلوگرم برسانتیمتر مربع می باشدکه ازتنش مجاز بمیزان کمتر است. بنابراین فونداسیون از لحاظ تنش زیر خاک مشکلی ندارد.
شکل (۳-۱۵): مقادیر تنش زیر خاک برای ترکیب بار ثقلی و زلزله جهت X،
چنانچه در شکل بالا ملاحظه می شود برای این ترکیب بار،میزان تنش ایجاده شده در زیر فونداسیون در حدود۰.۷۷ کیلو گرم بر سانتی متر مربع می باشد که از تنش مجاز بمیزان کمتر است. بنابراین فونداسیون از لحاظ تنش زیر خاک مشکلی ندارد.
شکل (۳-۱۶): مقادیر تنش زیر خاک برای ترکیب بار ثقلی و زلزله جهت -X،
چنانچه در شکل بالا ملاحظه می شود برای این ترکیب بار، میزان تنش ایجاده شده درزیرفونداسیون در حدود ۰.۷۷ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشدکه از تنش مجاز بمیزان کمتر است. بنابراین فونداسیون از لحاظ تنش زیر خاک مشکلی ندارد.
شکل (۳-۱۷): مقادیر تنش زیر خاک برای ترکیب بار ثقلی و زلزله جهتY،
چنانچه درشکل بالاملاحظه می شودبرای این ترکیب بار، میزان تنش ایجاده شده در زیر فونداسیون درحدود۰.۵۶ کیلوگرم بر سانتی متر مربع میباشدکه از تنش مجاز بمیزان کمتر است. بنابراین فونداسیون از لحاظ تنش زیر خاک مشکلی ندارد.
شکل (۳-۱۸): مقادیر تنش زیر خاک برای ترکیب بار ثقلی و زلزله جهت-Y،
چنانچه در شکل بالا ملاحظه می شود برای این ترکیب بار،میزان تنش ایجاده شده در زیر فونداسیون درحدود۰.۵۶کیلوگرم بر سانتیمتر مربع میباشد که ازتنش مجاز بمیزان کمتر است. بنابراین فونداسیون از لحاظ تنش زیر خاک مشکلی ندارد.
شکل (۳-۱۹): مقادیر برش پانچ
چنانچه در شکل بالا ملاحظه می شود حداکثر مقدار برش پانچ۰.۲۳۵ میباشد که ۱ کمتر است
فصل چهارم
نتیجه گیری
۴-۱- کلیات
به منظور مطالعات بهسازی لرزه ای ساختمان سایبان انبار قطعات ،ارزیابی کمی این ساختمان با استفاده از مدلسازیهای کامپیوتری انجام گردید.ساختمان سایبان انبار قطعات شامل سوله فولادی یک طبقه با سیستم قاب فولادی خمشی در جهت عرضی می باشد. سازه دارای سیستم لرزه بر (بادبندی) درجهت طولی است. همانطورکه درگزارشات کیفی توضیح داده شد ودرشکل (۱-۲) نشان داده شده است مهار بندهای طولی سازه مطابق نقشه ?۱۸میباشد ولی باتوجه به لاغری مقطع ،برای مهار نیروی زلزله درجهت طولی از۲ناودانی۱۰به عنوان بادبنددردهان? وسط استفاده گردیده است. که درفصل سوم محاسبات مربوط به طراحی این بادبندها واتصالات آن آورده شده است.
برای ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان از ویرایش سوم آیین نامه زلزله ۲۸۰۰، آیین نامه۵۱۹ ، دستورالعمل بهسازی لرزه ای و آیین نامه فولاد ایران و آیین نامه بتن آمریکا (ACI-318) استفاده شده است.شتاب مبنای طرح در انجام مطالعات برابر ۰.۴g در نظر گرفته شده است…
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 