فایل ورد کامل گزارش کارآموزی بررسی عملکرد سیستم حسابداری شرکت آب و فاضلاب خمین؛ تحلیل علمی فرآیندهای مالی و مدیریتی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل گزارش کارآموزی بررسی عملکرد سیستم حسابداری شرکت آب و فاضلاب خمین؛ تحلیل علمی فرآیندهای مالی و مدیریتی دارای ۴۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل گزارش کارآموزی بررسی عملکرد سیستم حسابداری شرکت آب و فاضلاب خمین؛ تحلیل علمی فرآیندهای مالی و مدیریتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل گزارش کارآموزی بررسی عملکرد سیستم حسابداری شرکت آب و فاضلاب خمین؛ تحلیل علمی فرآیندهای مالی و مدیریتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل گزارش کارآموزی بررسی عملکرد سیستم حسابداری شرکت آب و فاضلاب خمین؛ تحلیل علمی فرآیندهای مالی و مدیریتی :
مقدمه
آب و فاضلاب شرکتی سهامی و خاص است. متشکل از ارگان های دولتی و خود دولت مثل صدا و سیما- شهرداری و سهامداران آب و فاضلاب کل کشور هستند.
شرکتی خدماتی است و فعالیت آن ارائه آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به همه ی
جامعه شان می باشد. سیستم حسابداری آب و فاضلاب به روش تعدیل شده عمل میکند و کلیه ی فعالیت های آن در سه قالب:
تولید، فروش و اداری جمع بندی می شود.
تولید یعنی اینکه کلیه ی خدماتی که جهت تولید آب شرب انجام می شود. تولید آب یا بالا کشیدن آب از چاه و انتقال آن به مخازن و نگه داری آن در مخازن و عملیات کلرزنی و انتقال آن به داخل شهر و توزیع بین مشترکین از جمله عملیات واحد تولید می باشد. از فعالیت فروش می توان ارائه ی خدمات مشترکین نصب کنتور آب و صدور صورت حساب می توان نام برد. و واحد اداری: نظارت، هماهنگی و مدیریت فعالیت واحد تولید و فروش به عهده سیستم اداری می باشد از جمله امور مالی که حاوی فعالیت های مالی و پشتی بانی توسط این امور انجام می شود که ما با توجه به اقتضای رشته به فعالیت حسابداری در آب و فاضلاب می پردازیم.
حسابداری این شرکت حسابداری مالی می باشد. هدف از ایجاد آب و فاضلاب با توجه به اینکه بهره وری بسیار پایین و در صورتیکه از نظر ثروت کشور ثروتمندی هستیم برای اینکه هزینه ها را کاهش دهند و با کاهش هزینه قیمت واقعی هزینه تولیدی را محاسبه کنند و بهره وری را بالا ببرند. تنها ایراد آنها انحصاری بودن آن است.
در این شرکتها دو سری درآمد و دو سری هزینه داریم. درآمدها و هزینه های جاری که در سود و زیان لحاظ می شود. درآمدهای جاری مثل آب ها و هزینه جاری مثل حقوق و دستمزد، ابزار و لوازم مصرفی، هزینه پذیرایی، هزینه فرهنگی.
در شرکت آب و فاضلاب سعی بر این است که طوری حرکت کنند چون با زیان مواجه هستیم هدف اینست که حداقل در نقطه سر به سر حرکت کند ضمن اینکه هدف سودآوری نسبت بلکه ارائه خدمات بهتر به مشترکین در نقطه سر به سر با قیمت تمام
شده ای که بتواند پوشش داده شود.
درآمد سرمایه مثل انشعاب و هزینه های مصرفی مثل تاسیسات، تامین آب، وسائط نقلیه، اثاثه و ; یکی از شاخصها این است که در سود و زیان، زیان نداشته باشیم و در سرمایه گذاری(منابع و مصارف) کاهش سرمایه گذاری نداشته باشیم.
کدینگ حسابها
وزارت نیرو یک سیستمی به عنوان متحد الشکل مالی شرکتی آب و فاضلاب تعیین کرده است. در شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی دو روش برای اداره ی شرکتها وجود دارد.
تفاوت شرکت وابسته با شرکت تابعه در اینست که شرکت وابسته دفاتر عمومی مستقل از خود دارند شرکت ثبت شده و صورتهای مالی تهیه می کنند ولی شرکتهای عمومی تابعه دفاتر مستقل ندارند و صورتهای مالی تهیه نمی کنند ضمنا ثبت شده هم نیستند. شرکتهای آب و فاضلاب استان مرکزی تا سال ۸۲ بطور متمرکز(تابعه) بودند. از سال ۸۲ به بعد چندین مناطق خودگردان تعیین کرده اند یعنی درآمد جاری در اختیار امور قرار دارد.
انبارها
روش محاسبه موجودی انبار روش میانگین موزو متحرک می باشد. روش مغایرت گیری روش مانده واقعی می باشد. نیروهای شاخص بکارگیری نیروی انسانی به ازای هر ۵۰۰ نفر مشترک یک نیرو می گیرد. نیروهایی که بکار گرفته می شود باید براساس چارتی که از کشور ابلاغ می شود باشند و حقوق و مزایای آنها براساس قیمتی است که در چارت سازمانی عنوان شده است. از نظر تشکیلاتی طبق چارتی که استان تعریف کرده است به خاطر اینکه اگر بخواهند هزینه ثابت را در نظر بگیرند در قسمت مالی ۸ نفر که با مسئول ۹ نفر می شوند.
تاریخچه فعالیت شرکت
۱-۱ کلیات
شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی(سهامی خاص) در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۳۷۰ تحت شماره ۱۶۷۳ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در استان مرکزی به ثبت رسیده و در تاریخ ۱/۱/۱۳۷۱ اموار و دارایی های تاسیسات آب شهری و تاسیسات دفع فاضلاب تعداد ۱۴ شهر و ۱۰۳۰۰۰ مشترک آب و فاضلاب از شرکت ها و دستگاه های قبلی در چهارچوب قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب و قانون تجارت آغاز کار نمود.
۲-۱- فعالیت اصلی شرکت
فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه عبارت است از ایجاد و بهره برداری از تاسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین جمع آوری و انتقال تصویه خانه در داخل
محدوده ی قانونی شهرهای استان و سرمایه گذاری در موسسه و انجام امور تحقیقاتی و آموزشی در فعالیت های مرتبط می باشد اجرای طرح های تامین و انتقال آب برحسب مورد و موافق وزارت نیرو خواهد بود.
بهره برداری از کل تاسیسات آب شرب انحصارا در اختیار این شرکت می باشد و توسط هیات مدیره منتخب مجامع عمومی اداره می شود.
تعداد شهرهای قلمرو فعالیت شرکت ۲۱ شهر و ۱۷۷۸۶۹ مشترک آب و فاضلاب
می باشد.
حسابداری و ثبت های مربوط به آن
بخش حسابداری با توجه به نیازهای مدیران و سهامداران و دولت و روشهای حسابداری شرکت را با استناد به دستوالعمل و بخشنامه ها اعمال می کنیم.
که به توجه به توضیحاتی که قبلا گفته شد باید در سه قالب تولید و فروش و اداری
طبقه بندی شود به این روش که کلیه فعالیتها و هزینه های تولید در بخش تولید ثبت میگردد و کلیه فعالیت فروش و هزینه های فروش در بخش فروش ثبت میگردد و همچنین
هزینه های اداری و بخش اداری ثبت میگردد.
و اما حسابداری کلیه فعالیتهای سه گانه را ثبت و طبقه بندی و نتیجه گیری میکند.
که پاره ای از آن موارد را اشاره می کنیم که ما در آن فعالیت و کارآموزی را سپری کردیم.
امور بانک ها
که به کنترل کلیه بانک ها می پردازد به این طریق که کلیه ی واریزها توسط مشترکین و کلیه ی درآمدهای ثبت شده کنترل و ماهانه مغایرت گیری می شود فیشهای پرداختی توسط مردم با یک بردار از بانک به اداره می آید و فیش ها با بردار مطابقت داده می شوند. کلیه ی حساب ها به شماره حساب مرکزی ۱۶ و ۳۱ واریز شده و ثبت می شوند و مغایرت گیری می شوند.
ثبت وقتی قبضی صادر میشود: حساب دریافتنی;
درآمد;
ثبت زمان دریافت وجه: بانک;
حساب دریافتنی;
تنخواه گردان
که طبق استاندارد حسابداری آب و فاضلاب از روش تنخواه گردان ثابت یعنی ابتدای هر دوره مالی مبلغی را نزد تنخواه گردان قرار می دهند تا کلیه هزینه های جاری را از آن محل پرداخت کنند و با توجه به اسناد و مدارک هزینه شده مجددا همان مبلغ هزینه شده را دریافت می نمایند و ثبت حسابداری آن به شکل انجام می شود.
ثبت افتتاح حساب تنخواه در ابتدای دوره: تنخواه گردان;
بانک;
ثبت پرداخت هزینه جاری از محل تنخواه و شارژ تنخواه از محل بانک:
هزینه های جاری;
تنخواه گردان;
تنخواه گردان;
بانک;
نگهداری و حفاظت اموال
که کلیه اموال و مستغلات طبقه بندی و کنترل می گردد به این شکل که اثاثه و ملزومات طلاکوبی می شوند. وسائط نقلیه به جز پلاک خودرو جهت انبار پلاک کوبی می شوند و همچنین ساختمان ها پلاک کوبی می شوند که بتوان طبقه بندی مناسب داشته باشیم تا بتوان در پایان سال به نحوی درست طبقه بندی شود و سند حسابداری آن ها صادر شود.
هزینه استهلاک دارایی ثابت;
استهلاک انباشته دارایی ثابت;
هر دارایی از محل طبقه بندی خود مستهلک می شود و کاری به دارایی دیگر ندارد.
صدور سند حسابداری
کلیه ی اسناد حسابداری آب و فاضلاب از طریق سیستم حسابداری کامپیوتری با برنامه نرم افزاری مخصوص این اداره انجام می شود که به صورت کوینگ تعریف شده اعمال می شود به این صورت که کد حساب جداگانه، معین جداگانه و تفضیلی مجزا می باشد و از طریق کدینگ حساب ثبت می شود. توضیح این که به حساب های پنج گانه به این شکل که دارایی ها ۱۰۰ بدهی ها ۲۰۰ هزینه ها ۳۰۰ درآمدها ۴۰۰ و سرمایی ها ۵۰۰ استفاده می شود.
مبحث بایگانی اسناد
کلیه ی مدارک مربوط به یک سند به صورت مرتب و منظم پیوست سند حسابداری
می شود و به ترتیب شماره اسناد نگه داری می شود که باید هر سند دارای آدرس و مشخصه کافی باشد که هنگام دسترسی به آن دچار مشکل نشویم.
مبنای تهیه صورتهای مالی
براساس قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب و دستورالعمل تجدید ارزیابی وزارت نیرو یکبار به تاریخ(۲۹/۱۲/۷۱) کلیه داراییهای تجدید ارزیابی شده و مبنای صورتهای مالی از تاریخ ۲۹/۱۲/۷۱ بهار تمام شده تاریخی می باشد.
در موارد مقتضی از ارزشهای جاری نیز استفاده شده است.
در شهرهای جدید که تحت پوشش این شرکت قرار گرفته یا خواهند گرفت براساس بخشنامه ۱۰۰/۲۷۷۰/۱۸۹۸۲۷۱ مورخ ۴/۵/۷۶ وزارت نیرو کلیه داراییها و اموال و ماشین آلات و تجهیزات و حقوق مشترکین ارزیابی و به عنوان قیمت های تاریخی در حسابهای شرکت انعکاس یافته یا می یابد.
خلاصه اهم رویه های حسابداری
۱ موجودیهای مواد و کالا:
موجودیهای مواد و کالا به حداقل بهای تمام شده یا خالص ارزش فروش ارزیابی می شود بهای تمام شده موجودیها براساس روشهای زیر تعیین شده و قیمت بازار برای مواد اولیه قطعات و لوازم یدکی و مواد کمکی بر مبنای قیمت جایگزینی و برای کالای در جریان ساخت و ساخته شده براساس خالص ارزش فروش در نظر گرفته می شود.
شرح موجودیها روش محاسبه بهای تمام شده
موجودی مواد اولیه و حیاتی میانگین موزون
کالای در جریان ساخت میانگین موزون
کالای ساخته شده میانگین موزون
قطعات و لوازم یدکی میانگین موزون
۲ سرمایه گذاریها
سرمایه گذاریهای بلند مدت در سایر شرکتها با توجه به درصد سهام در شرکت سرمایه پذیر به یکی از روشهای ذیل ارزیابی و در حسابها انعکاس می یابد. سرمایه گذاری در کمتر از ۲۰% از سهام روش بهای تمام شده بوده و درآمد حاصل از سرمایه گذاری هنگام تحقق و تصویب اعلام و توسط شرکتهای سرمایه پذیر شناسایی و ثبت می گردد.
۳ داراییهای ثابت مشهود
دارایی ثابت مشهود بر مبنای بهای تمام شده ثبت می شوند مخارج غیر مستمر، تعمیرات اساسی و بهسازی که باعث افزایش قابل ملاحظه ظرفیت یا عمر اقتصادی دارایی یا بهبود اساسی در کیفیت تولید میگردد در صورت اهمیت به عنوان مخارج سرمایه ای محسوب و طی عمر مفید جدید دارایی مربوط مستهلک می شود مخارج تعمیرات عادی که منافع حاصل از خدمات دارایی ثابت را افزایش نمی دهد و برای حفظ و نگهداری دارایی در وضعیت عادی انجام می شود در دوره وقوع بحساب هزینه های جاری(مرکز هزینه مربوط) ثبت می گردد سود و زیان حاصل از فروش دارائیها یا کنارگذاری و یا مسلوب المنفعه شدن آن معادل خالص ارزش دفتری منهای حاصل از فروش بحساب سود و زیان منظور می گردد.
کمکهای عمرانی و سایر کمکهای دولت یا مردم در صورت اطمینان از احراز شرایط تا قبل از اتمام طرح تحت عنوان دارائیهای در جریان تکمیل در حسابها منعکس و پس از اتمال طرح و آغاز بهره برداری بحساب اموال، ماشین آلات و تجهیزات شرکت(حسب مورد) منظور می گردد. استهلاک دارائیهای ثابت مشهود با توجه به عمر مفید دارائیهای مربوط و با در نظر گرفتن آئین نامه استهلاک موضوع ماده ۱۵۱ قانون مالیاتهای مستقیم و صورتجلسه مشترک وزارت نیرو و وزارت دارائی براساس نرخها و روشهای زیر محاسبه می شود.
دارائیهای ثابت مشهود نرخ استهلاک روش محاسبه
ساختمانها و مستحدثات ۱۰% و ۷% مستقیم
تاسیسات فرایند تولید ۶۷/۶% و ۳۳/۳% و ۵/۱۲ مستقیم
تاسیسات فروش ۲۵% مستقیم
سایر تاسیسات ۵/۱۲% مستقیم
ماشین آلات ۲۵% مستقیم
وسائط نقلیه ۲۰% مستقیم
تجهیزات ۱۰۰% و ۱۰% مستقیم
اثاثه و منصوبات ۱۰% مستقیم
– برای دارائیهای ثابت مشهودی که در خلال ماه تحصیلی و مورد بهره برداری قرار
می گیرند استهلاک از اول ماه بعد محاسبه و در حسابها منظور می گردد.
– استهلاک آن دسته از دارائیها که به بهره برداری رسیده و بهره برداری از آن متوقف شده معادل ۳۰% نرخ استهلاک جدول بالا منعکس و دارائی مذکور در سایر دارائیها و طبقه بندی و استهلاک از قیمت تمام شده دارائی کسر می شود آن دسته از دارائیهایی که خریداری یا ایجاد گردیده و در انبار نگهداری یا استفاده نگردیده اند مشمول استهلاک نمی باشند.
– هزینه های تامین منابع سرمایه ای در طول دوره ساخت(یا قرارداد مشارکت مدنی) به حساب دارائیها منظور شده و هزینه سود تضمین شده تسهیلات پس از آغاز بهره برداری(یا عقد قرارداد) به حساب هزینه منظور می گردد.
۴ قراردادهای اجاره به شرط تملک و خرید اسقاطی
در مواردیکه تحصیل دارائی ها از طریق اجاره به شرط تملک یا خرید اقساطی صورت می گیرد این نوع معاملات عینا مانند خرید قطعی دارائیهای ثابت تلقی شده و ارزش آنها معادل خرید نقدی در حساب منعکس می شود. هزینه های مالی ناشی از قراردادهای مزبور به حساب سود و زیان هر سال منظور می گردد.
۵ ذخیره مزایای پایان خدمت
ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان براساس یک ماه آخرین مزد مبنا(حقوق ثابت) هر یک از کارکنان برای هر سال خدمت آنان محاسبه و در حسابها منظور می گردد.
۶ شناسائی درآمد و هزینه
با توجه به فرض تعهدی حاکم در حسابداری، درآمدها بمحض تحقق و هزینه ها به محض تحمل بدون توجه به جریان ورود و خروج وجه نقد شناسائی گردیده است.
۷ روش شناخت درآمد پیمانها
پروژه هائی که در آنها شرکت به عنوان پیمانکار طرف قرارداد می باشند درآمد همان براساس روش درصد پیشرفت(تکمیل کار) شناسائی می شود.
۸ کمکهای مردمی، هدایا و طرحهای عمرانی برای توسعه
در صورت اطمینان از شرایط احراز آندسته از کمکها و هدایای مردمی، منابع طرحهای عمرانی که بدون دریافت ما به ازاء بلاعوض در اختیار شرکت قرار می گیرد به عنوان”سرمایه اهدایی” و طرحهای عمرانی که انتقال مالکیت آن محرز بوده و ما به ازاء آن دسته در قالب تسهیلات بلند مدت مطالبه خواهد شد تحت سرفصل”بدهیهای بلند مدت” انعکاس یافته است و کمکهایی که برای جبران هزینه ها و یا زیان گذشته و یا کمک درآمد عملیاتی پرداخت شده مستقیما بحساب سود و زیان جاری منظور می گردد.
با عنایت به هدفها و سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت این کمکها در چارچوب تامین منابع مالی اجرای طرحها و یا خرید تحصیل یا ساخت دارائیهای بلند مدت صورت
می گیرد.
کمکهای بلاعوض مردمی و نهادها برای ایجاد انگیزه و تشویق شرکتها به شروع فعالیت خاص توسعه ای است که اگر این کمکها اعطاء نشود شرکت در روال عادی قادر به انجام آن نبوده و یا در ظرف زمانی طولانی تر مبادرت به انجام آن می نماید. کمکهای مزبور شامل کمکهایی که جهت حمایت مالی در شرایط اضطراری یا جبران هزینه های خاص یا کاهش درآمد جاری یا جبران زیان قلبی اعطاء می گردد نمی شود.
کمکهای دولت
در چارچوب تامین منابع مالی اجرای پروژه های عمرانی یا خرید و تحصیل اموال ماشین آلات و تجهیزات در جهت توسعه فعالیت شرکتهای آب و فاضلاب کشور در دو قالب زیر اعمال می شود:
۱ تامین تمام یا بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای پروژه خاص یا خرید، تحصیل، ساخت دارایی بلند مدتی که انتقال عین و منافع مالی به صورت بلاعوض(بدون دریافت ما به ازاء) به شرکتهای آب و فاضلاب صورت می گیرد.
۲ تامین تمام یا بخشی از منابع مالی مورد نیاز در طرحها و پروژه هایی که دولت انتظار دارد اصل منابع مالی صرف شده در قالب وامهای بلند مدت بازگشت گردد ولو آنکه پس از بهره برداری و تحت شرایطی از بازپرداخت آن توسط شرکتها صرفه نظر کند.
کمکهای مردمی
با شرط و الزام برای شرکتهای آب و فاضلاب کشور جهت خرید، تحصیل یا ساخت دارایی بلند مدت در محل خاص یا تامین هدف مشخص نظیر تسریع در اجرای پروژه خاص اعطاء می شود.
کمکهای مذکور معطوف به هدف ایجاد و تسریع توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه ای و بنیادی در فعالیتهای شرکتهای آب و فاضلاب کشور می باشد. این کمکها علاوه بر افزایش درآمد جاری و آتی، عموما منبع سرمایه ای مجددی را از طریق فروش حق انتفاع این اموال برای شرکتها ایجاد می نماید.
اولا: انتقال منابع مالی اولیه باید در زمان وقوع به روش مناسبی در حسابداری منعکس گردد تا صورتهای مالی شرکتها شامل تمامی منابع مالی سرمایه ای بکار گرفته شود.
دوما: میزان منابع مالی بکار گرفته شده در هر دوره مالی مشخص گردد ولو آنکه کل پروژه به بهره برداری نرسیده باشد. رعایت این رویه قابلیت مقایسه ای صورتهای مالی شرکتها با دوره های قبلی و همچنین با سایر شرکتها را فراهم می نماید.
سوما: انتخاب(روش درآمدی) برای ثبت این کمکها با هدف قانون گذاری از تاسیس شرکتهای آب و فاضلاب استانی(به لحاظ پایاپای شدن زیان جاری با این منابع با متورم شدن سود جاری) در تناقض می باشد.
نحوه ی شناخت کمکها
کمکهای بلاعوض در صورت اطمینان معقول در رابطه با احراز شرایط استفاده از این کمکها در صورتهای مالی شناسایی می گردند.
۱ طرحهای عمرانی که پس از تکمیل، انتقال مالکیت آنها به شرکتها بدون دریافت ما به ازاء، بلاعوض صورت می گیرد. به نسبت ورود منابع مالی در هر دوره تحت سر فصل”سرمایه اهدایی”
۲ در تراز نامه منعکس می گردد. سرمایه اهدایی تا زمان حذف یا کناره گیری داراییهای بلند مدت همیشه قابل تقسیم یا تبدیل نخواهد بود.
۳ کمکهای بلاعوض مردمی یا نهادها به نسبت ورود منابع مالی در هر دوره مستقیما تحت عنوان سرمایه اهدایی در ترازنامه منعکس می شود.
۴ وجوه نقد و سایر حسابهای دریافتی و مواد و مصالح خریداری ایجاد شده بابت یا از محل این کمکها به لحاظ مقید بودن محل مصرف آنها تحت سرفصل سایر داراییها منعکس می شود.
۵ پیش پرداختها، سفارشات سرمایه ای، مواد و مصالح در سرفصل پروژه های در جریان تکمیل ذیل”اموال و ماشین آلات و تجهیزات” در ترازنامه منعکس می گردد.
۹ قیمت گذاری و زیان ناشی از اعمال سیاستهای دولت
قیمت گذاری کالا و خدمات در شرکتهای آب و فاضلاب در چارچوب نظام تعرفه ای و تحت کنترل و نظارت دولت می باشد این امر علاوه بر کاهش درآمدها منجر به کاهش منابع سرمایه ای برای فعالیتهای توسعه شرکتها می گردد و دولت در قالب طرحهای عمرانی بصورت بلاعوض یا وام و تسهیلات در اختیار شرکتها قرار می دهد.
براساس ماده ۴۰ قانون برنامه و بودجه مالکیت اموال و دارائیهای حاصل از اجرای طرحهای عمرانی غیر انتفاعی به عنوان سرمایه اهدایی در حقوق عمومی منعکس
می گردد.
براساس آئین نامه اصول و سیاستها ضوابط موضوع بند ۷ ماده ۳ قانون برنامه و بودجه زیان ناشی از کنترل قیمتها و اعمال سیاستهای اقتصادی، اجتماعی دولت از محل بخشودگی ۵۰% اصل وام و تمامی سود متعلقه تا حد تامین زیان با تصویب شورای اقتصاد جبران
می گردد و در صورتیکه زیان متجاوز از ارقام مذکور باشد تمهیدات قانونی اندیشیده خواهد شد.
۱۰ معافیت مالیاتی
طبق ماده ۱۰ قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مورخ ۱۱/۱۰/۶۹ این شرکت به مدت ۱۵ سال از مالیات معاف بوده و از این بابت ذخیره ای در حسابها منظور نمی گردد.
۱۱ حقوق و مشترکین
حق انشعاب: وجوهی که مشترکین برای برخورداری از خدمات آب شهری و دفع فاضلاب به شرکت پرداخت می نمایند پس از برقراری امکان خدمات از سوی شرکت با توجه به تبصره یک ماده ۴ قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب و براساس قانون ماده واحده مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۲۴/۳/۷۷ به عنوان منبع سرمایه ای شناسایی و صد در صد آن تحت سرفصل حقوق عمومی(حق انشعاب) ثبت می گردد. این حساب قابل تقسیم یا تبدیل به سهام یا قابل صرف برای جبران زیان عملیاتی نبوده و به عنوان حقوق عمومی تلقی می گردد و صرفا وقتی منابع جدیدی تکافوی بازخرید انشعاب را در دوره ی مالی ننماید ممکن است کاهش یابد.
ارزش و بهای این حق امتیاز در رابطه با صرف هزینه های سرمایه ای برای فراهم کردن یک انشعاب تعیین می گردد و در قیمت گذاری برای آن عواملی نظیر مسئولیت شرکتها در تامین بهداشت عمومی و توزیع مجدد درآمد و تعمیم عدالت اجتماعی ملحوظ نظر قرار گرفته و با ابزارهایی نظیر تناسب سطح عرصه و اعیان، نوع کاربری، سیاستهای حمایتی دولت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تعدیل و تعیین می گردد. این حق امتیاز در صورتیکه به هر علت به شرکتهای آب و فاضلاب واگذار شود براساس آئین نامه عملیاتی فعلی به ارزش ۶۰% قیمت روز قابل بازخرید می باشد. بدین لحاظ برای دارنده آن در بلند مدت قابل استهلاک نبوده و در کوتاه مدت در دوره مالی که واقع می شود حسب مورد تفاوت بهای تمام شده و ارزش بازیافتنی به حساب هزینه یا درآمد همان سال منظور می شود. حق انشعاب واگذار شده به لحاظ شرط قبض برای برقراری حق انتفاع تا زمان نصب کنتور برقراری جریان آب و یا امکان دفع فاضلاب پیش دریافت از مشتریان است.
وجوهی که بابت تغییر نام صاحب حق انتفاع و جا به جایی کنتور دریافت می شود درآمد عملیاتی همان دوره می باشد ولی تغییر در کاربری حق انشعاب براساس ماده ۴۸ قانون مدنی جزئی از حق انشعاب است(بدون تغییر در تعداد کل انشعابات و تنها جا به جایی در ردیف آماری) وجوه دریافتی به عنوان حق انشعاب تلقی می گردد.
نحوه ی شناخت حق انشعاب
حق انشعاب پس از نصب و برقراری جریان آب و یا امکان دفع فاضلاب تحقق می یابد. درآمد حاصل از کارمزد، درآمد عملیاتی می باشد که به نسبت تحقق در هر دوره قابل شناسایی می باشد.
وجوهی که تحت عنوان هزینه های نصب دریافت می شود با رقم حق انشعاب به صورت جمع ارزش حق واگذار شده می باشد. این ذخیره قابل تقسیم یا تبدیل به سهام نبوده و صرفا وقتی که درآمدهای حق انشعاب دوره تکافوی بازخرید حق انشعاب را نداشته باشد ممکن است کاهش یابد.
هر انشعاب آبی مستلزم یک انشعاب فاضلاب می باشد انشعاب فاضلاب را هم مثل انشعاب آب خریداری می نمایند. هزینه انشعاب فاضلاب هم در فیش های مربوطه صادر و سپس با پرداخت آن توسط مشترک انشعاب فوق خریداری شده برای مشترک سیفون نصب می گردد و مشترک می تواند از خدمات آن استفاده نماید.
فاضلاب به صورت اقساطی هم واگذار می شود: به این صورت که تمام اقسار آن پس از پرداخت توسط مشترک از بانک به حسابداری و از حسابداری به دست امور مشترکین می رسد که پس از تفکیک آنها به ترتیب ردیف تقاضا آنها در سیستم رایانه امور ثبت سپس برحسب شماره پرونده داخل پرونده های مشترکین قرار گرفته و بایگانی می شود.
خدمات فروش انشعاب آب
برای خرید انشعاب باید مدارک لازم(کپی سند مالکیت، کپی شناسنامه، کپی جواز ساخت) تهیه و سپس با بازدیدی که مامور بازدید(ارزیاب) انجام می دهد برحسب عرصه و اعیان مبلغ آن محاسبه و سپس به مشترک تحویل داده می شود. وقتی مشترک، مبلغ و هزینه انشعاب خود را به شماره حساب ۳۴۵۳ ملی مرکزی واریز نمود فیش واریزی را به این امور تحویل داده و این امور می بایست برای این مشترک کنتور آب نصب نماید.
خدمات پس از فروش
این خدمات شامل: تغییر نام، تغییر کاربری، تغییر واحد و اختلاف متراژ است.
تغییر نام: مشترک برای تغییر نام بایستی کپی سند و کپی شناسنامه داشته باشد و سپس با واریز فیش مربوطه بحساب جاری ۳۴۴۰ ملی مرکزی و تحویل فیش مربوطه تغییر نام انجام شده و فیش آب به نام شخص صادر می شود.
تغییر کاربری: مشترکی کاربری ملک مسکونی خود را به تجاری تبدیل نموده که در این صورت ملک او از مسکونی به تجاری تغییر کاربری شده است. یا ملک شخصی مسکونی و طبقه دوم به صورت مسکونی می باشد که در این صورت ملک فوق مسکونی- تجاری شده است.
اختلاف متراژ: مبلغ اختلافی است که مشترک زمانی که امتیاز آب را خریداری کرده بنای زمین او کمتر بوده و الان دوباره اضافه بنا داشته است.
تغییر واحد: عبارتست از تغییر دادن ملک از یک طبقه به ۲ یا ۳ طبقه هر کدام از این تغییرات در ملک را تغییر واحد می گویند.
فرمول محاسبه واحد مسکونی:
ضریب سالیانه * (اعیان + عرصه) * [(۱۰۰۰ + ۰۰۱۵/۰ * ۲(اعیان + عرصه)]
فرمول محاسبه واحد تجاری:
ضریب سالیانه * [(۲۰۰۰۰ * تعداد واحد)] + [۲۰۰۰ * (اعیان و عرصه)]
حق تفکیکی: بابت بخشی از هزینه های برقراری انشعاب دریافت می شود و جزء حقوق مشترکین محسوب می گردد.
خودیاریها: و کمکهای بلاعوض خیرخواهانه که برای ساخت ابنیه، تاسیسات و ماشین آلات مشخص یا تامین بخشی از منابع سرمایه ای اجرای طرحهای محلی از سوی افراد حقیقی یا حقوقی به شرکت می شود جزئی از حقوق عمومی تلقی می گردد.
دبیرخانه
دبیرخانه قلب یک سازمان می باشد. ماشین نویسی، دفترداری، بایگانی و در اصل کارهای مربوط به امور اداری از جمله کارهای دبیرخانه می باشد.
بایگانی
بایگانی دارای مفاهیم و معانی دوگانه ای به شرح زیر است:
۱ بایگانی به مفهوم فن، طبقه بندی، تنظیم و نگهداری و حفاظت اسناد و مدارک برطبق روشی معین به نحوی که در اسرع وقت و با کمال سهولت و با صرف حداقل هزینه نیروی انسانی و وقت بتوان به آن اسناد دست یافت.
۲ بایگانی به معنای محل نگهداری اسناد برطبق ضوابط معین و علمی.
بایگانی نامه های اداری به دو دسته تقسیم می شود:
۱- نامه های عادی ۲- نامه های محرمانه
نامه های عادی در دفتر اندیکاتور عادی ثبت می شود و دارای مهر مخصوص به خود
می باشد.
نامه های محرمانه در دفتر جداگانه و با مهر محرمانه به ثبت می رسد.
از نظر بایگانی بصورت موضوعی می باشد که هر نامه از ابتدا تا انتهای کار در یک زونکن مخصوص به خود جمع آوری می شود. جمع آوری مرخصی ها و گزارش آن ۱۵ روز به ۱۵ روز به مدیریت مالی ارجاع می شود و در کارت مرخصی های هر فرد زده می شود. از جمله مسئولیتهای دبیرخانه جمع آوری آمار و اطلاعات ماهانه کارکنان و همچنین حضور و غیاب کارکنان می باشد.
برای مرخصی ابتدا برگ مرخصی توسط متقاضی پر می شود و مدت آن و شروع و خاتمه آن در برگه مرخصی مشخص می شود و متقاضی باید ابتدا جایگزین خود را در برگه مشخص نماید و جهت امضاء از مسئول قسمت و مدیر اداره مراجعه می کند و در دفتر مرخصی ها به ثبت می رساند.
برگه ماموریتها، تایپ نامه ها، امضای مدیر، ثبت در دفتر اندیکاتور و ارسال آن به مقصد مورد نظر، ارجاع نامه به مسئول و پاراف آن و پیگیری نامه ها و ارسال آن به مقصد به عهده ی دبیرخانه می باشد.
کلیه نامه هایی که در بایگانی نگهداری می شوند طی ۱۵ سال حق از بین برد آنها را نداریم و بعد از ۱۵ سال زیر نظر مسئولان شرکت می توان آنها را از بین برد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 