فایل ورد کامل مقاله مشکلات میز و صندلی غذاخوری؛ تحلیل ارگونومیک و اجتماعی تأثیر طراحی بر سلامت و رفتار مصرفکننده
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله مشکلات میز و صندلی غذاخوری؛ تحلیل ارگونومیک و اجتماعی تأثیر طراحی بر سلامت و رفتار مصرفکننده دارای ۵۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله مشکلات میز و صندلی غذاخوری؛ تحلیل ارگونومیک و اجتماعی تأثیر طراحی بر سلامت و رفتار مصرفکننده کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله مشکلات میز و صندلی غذاخوری؛ تحلیل ارگونومیک و اجتماعی تأثیر طراحی بر سلامت و رفتار مصرفکننده،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله مشکلات میز و صندلی غذاخوری؛ تحلیل ارگونومیک و اجتماعی تأثیر طراحی بر سلامت و رفتار مصرفکننده :
شناخت مشکل میز و صندلی غذا خوری
شناخت مشکل (فصل اول)
۱-۱تعریف کلید واژه: مکانی برای استراحت، خوردن غذاهای fast food در مدت زمان کوتاه برای رفع گرسنگی
۱-۲آنالیز مقدار نیاز:
می توان گفت از این میز و صندلی شکل های مختلف در تمام مکان هایی که serve غذا در آن صورت می گیرد لازم و ضروری است و در مکانی همچون fast food نیز ضروری و حتمی است پس می توان نتیجه گرفت یکی از مهمترین ابزار در یک fast food داشتن مکانی برای نشستن و جایی برای گذاشتن غذاشت.
و ساختن آن بستگی به انبوهی fast foodها و نیاز کارفرمایان برای تنوع دادن در طرح و نقشه ی آن است این میز و صندلی با توجه به فضای fast food ممکن است کوچک یا بزرگ و در طرح های بسیار متنوعی ساخته شود.
۱-۳- جایگاه محصول در بین محصول های هم تراز: در ردیف این میز و صندلی ها میتوان میز و صندلی های رستوران ها- تالارها- هتل ها و کافی شاپ ها و تخت هایی که در سفره خانه های سنتی برای serve غذا استفاده می شود نام برد. نقطه تمایز میز و صندلی های
fast food با دیگر میز و صندلی ها اشغال کمتر فضا و گستردگی فرم و طرح آن می توان نام برد میز و صندلی های fast food از شکل و طرح خاصی پیروی نمی کند و طراح خلاقیت زیادی در طراحی آن می تواند از خود به جا بگذارد. میز و صندلی دیگر مکان ها اغلب مربع و مستطیل و یا دایره است با یکسری صندلی های معین که دور آن چیده می شود.
۱-۴-بررسی ۵W
وات (what): در حال حاضر در تمام fast foodها صندلی های بلند و یک پیشخوان مربع یا مستطیلی درجلوی آن برای گذاشتن دستمال، سس، نمک و فلفل و غذا استفاده می شود.
Why-علت وجودمشکل- از مشکلات اساسی آن ارتفاع زیاد صندلی و تسلط نداشتن مشتری روی آن- کوچک بودن محل گذاشتن غذا- جنس آن که اغلب فلزی بوده و چند بار پس از تمیز کردن دچار زنگ زدگی و از دست دادن رنگ سابق می شود.
Where: در تمام ساندویچی ها و fast foodها
When: زمان استفاده ی آن از ساعت ۱۱ تا ۱۴ و در شب ها بین ساعات ۷ تا ۱۱ اما به طور عمده می توان گفت از این میز و صندلی در تمام ساعات باز بودن fast food به طور تقریبی استفاده می شود البته لازم به ذکر است که بیشترین استفاده از این میز و صندلی در شب و روزهای تعطیل صورت می گیرد.
Who: مهمترین اس
تفاده گر آن ها مشتری ها و درجه دوم افرادی که کار نظافت این میز و صندلی ها را به عهده دارند و در صورت خراب شدن و از بین رفتن میز و صندلیها تعمیرکارانی که آن را درست می کنند و همچنین تولید کننده ها و نصاب ها نیز با آن در ارتباطند
تفسیر مشکل
۱-۵ وضعیت اولیه از لحاظ ارگونومی:
ارتفاع نامناسب این صندلی ها باعث کمردرد و خستگی در حین استفاده از آن می شود سکوهای آن به دلیل نداشتن فرم مناسب همیشه باعث به وجود آمدن عدم تعادل در هنگام serve غذا می شود.
۱-۶- وضعیت اولیه از لحاظ فنی
مشکلات فنی این پیشخوان ها نوع اتصال آن به دیوار می باشد که اگر پیچ ها و یا بست ها درست و محکم در جای خود قرار نگیرد مثلاً وزن پیشخوان را تحمل نکند از مشکلات فنی به حساب می آید.
۱-۷ کارکرد استاتیک:
فرم و شکل و بافت و رنگ آن توسط طراح انجام می شود و کارفرمایی که می خواهد آن را خریداری کند به شکل های مختلف و جنس های متفاوت می تواند تولید شود اما بیش تر از فلز- فرفورژه و MDF استفاده می شود.
۱-۸-وضعیت اولیه از لحاظ سیستماتیک
مشکلی بر روی محیط نمی گذارد به جز آنکه اگر جنس آن از نوعی باشد که موقع نشستن و استفاده از سکو صداهای ناهنجار از آن ایجاد شود باعث آلودگی صوتی میشود
پیشخوان از لحاظ فرم نیز روی محیط اثر می گذارد فرم آن باید گونه ای باشد که با دیگر عناصر در fast food هماهنگ باشد و از نظر شکل و فرم به هم دیگر بیاید
اتصال این پیشخون با دیوار زیبا نیست و به آن صدمه نیز وارد می کند باید نوعی اتصال انتخاب شود که به دیوار آسیب نزند.
۱-۹- وضعیت اولیه از لحاظ روانشناسی محیط زیست:
میز و صندلی های Fast Food عموماً ایجاد احساس امنیت نمی کنند و آن هم به دلیل ارتفاع و کمبود جای نشستن آن است. و استفاده گر راحت نمی تواند روی آن غذای خود را میل کند.
ارتفاع نامناسب آن، کوتاهی میله تکیه آن که باعث کمردرد می شود را از نظر ارگونومی مناسب نیست آرنج تا سکو نیز استاندارد نیست و باعث تاشدگی آرنج میشود که این نیزها باعث خستگی می شود.
۱-۱۰-وضعیت ثانویه
وضعیت ثانویه از لحاظ ارگونومی:
ارتفاع صندلی باید متناسب با پیشخون باشد تا از خستگی جلوگیری کند و اگرسکو میخواهد صندلی برای نشستن داشته باشد فرم آن طوری باشد که تعادل را به وجود آورد و محل نشستن با توجه به افراد مختلف نباید بسیار کوچک و یا بزرگ باشد تا باعث درد در ناحیه باسن شود اندازه آن باید متناسب با قد استفاده گرها تعیین شود.
۱-۱۱-وضعیت ثانویه از لحاظ استاتیک:
فرم و شکل آن باد احساس راحتی به وجود آورد و فرم آن نه بسیار خشن و نه بسیار لطیف باشد طوری که با دیدن آن احساسی در شخص استفاده گر به وجود آید که به او بفهماند که نباید مدت زمان زیادی را در آن جا صرف کند اما در حین استفاده از آن نیز احساس امنیت خوبی به فرد بدهد تا بتواند غذای خود را با لذت میل کند، رنگ، رویه و جنس آن در این احساس امنیت نقش عمده ای دارد و طراح باید با استفاده از این عناصر کار خود را تکمیل و به بهترین نحو ارائه دهد
۱-۱۲-وضعیت ثانویه از لحاظ سیستماتیک
این سکوها با دیوار در ارتباطند پس نباید اتصال آن به گونه ای باشد که به دیوار آسیب وارد کند باعث کنده شدن آن بشود یا سکوها آنقدر دراز یا بد فرم باشد که محیط اطراف را بیش از اندازه اشغال کند. بنابراین باید با اتصال محکم اما بی ضرر به دیوار نصب شود و طوری مقاوم باشد که خود سکو نیز مدام از سرجایش تکان نخورد. پیچهایی که به سکو متصل می شود نباید به دیوار و سکو صدمه بزند و سکو از نقاط تیز و برنده کمتر استفاده شود تا موقع استفاده از سکو کیف و یا لباس را پاره نکند و خش به وسایل نزند.
۱-۱۳ وضعیت ثانویه از لحاظ روانشناسی محیط زیست:
سکوها باید احساس امنیت در استفاده گر به وجود آورد و ایجاد محیطی خصوصی برای او بکند و منظره دید سکو نیز زیبا و تمیز باشد و آلودگی در بر نداشته باشد.
۱-۱۴-تدوین جدول تفسیر مشکل
ثبت مشخصات مکان و زمان تحقیقی مدت مجاز استفاده مدت زمان استفاده شده اشکالات وضعیت اولیه وضعیت ثانویه ایده
سکوها و صندلی های داخل Fast Foodها (ساندویچ سرد) میدان آزادگان از شروع ترم تا پایان ــــ ۳ سال ارتفاع بلند ارتفاع آن بلند است و برای همه افراد مناسب نیست ارتفاع آن باید متناسب با قد عموم افراد طراحی شود ارتفاع آن را می توان بلند در نظر نگرفت و اندازه آن را استاندارد طراحی کرد
نداشتن فرم مناسب فرم آن زیبا نیست و احساس خوبی به استفاده گر نمی دهد فرم آن باید زیبا باشد و باعث جذب مشتری شود. فرم و رنگ آن و همچنین اندازه آن جدید و با دیگر عناصر هماهنگ باشد
نبود فضای معین برای وسایلی که روی آن قرار می گیرد میز یکسره است و فضای مناسبی روی آن طراحی نشده می تواند جای هر وسیله ای روی آن طراحی شود تا هر چیز سر جایش باشد جای دستمال کاغذی، سینی ساندویچ ها، نمک و فلفل روی آن به صورت زیبا طراحی شود
نداشتن بست مناسب بست آن خیلی گنده و نامناسب است بست باید مقاوم اما کوچک و زیبا باشد و فرم سکو را خراب نکند حتی الامکان بست کوچک باشد تا دیده نشود
مناسب نبودن آن از لحاظ ارگونومی نکات ارگونومی در آن رعایت نشده باید با توجه به اندازه های استاندارد ساخته شود از جدول کمک بگیریم تا اندازه های مناسب را در بیاوریم
۱-۱۵-تعیین استراتژی و اهداف خرد و کلان
اهداف کلان آن به برآورد کردن نیاز مشتری به بهترین نحو برای فروش بیشتر و یا حداکثر درآمد بستگی دارد که باعث رفت و آمد بیشتر، رضایت مشتری و فروش بالا می شود از اهداف خرد آن می توان نصب صحیح سکوها در جایگاه مناسب، داشتن فرم زیبا و راحت برای مشتری، ارگونومی مناسب و همچنین استفاده از جنس که دوام آن زیاد باشد تار کارفرما نخواهد مدام این سکوها را تعمیر و یا حتی عوض کند.
۱-۱۶-روش های پژوهش و حل مشکل
صحبت با مشتریان و فروشندگان- مشاهده فردی- گرفتن عکس- پر کردن پرسشنامه و نظرسنجی از استفاده گرها
فصل دوم (انسان)
۲-۱ بررسی چرخه ۳۶۰ استفاده گران اصلی
استفاده گرهای اصلی ما خریداران غذاهای Fast food هستند که چون در گروه های سنی مختلف هستند پس خریداران نیز به گروه های مختلف تقسیم می شوند و بعد از آن تمیز کنندگان این سکو هستند که به طور مستقیم از این سکو استفاده می کنند.
سپس نصاب ها هستند که با سکو در ارتباطند و آن را به دیوار نصب می کنند بعد از ان کسانی که سکوها را رنگ کردند و بعد از آن افرادی که سکوها را ساخته اند و سپس طراحی که طرح را به مرحله اجرا در آورده است و سپس فردی که طرح را می دهد به ترتیب اولویت
۲-۲ تعیین هویت و موقعیت استفاده گرها
تعیین هویت استفاده گرهای ما خود نیز به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. استفاده گرهای ما می توانند دارای هویت های مختلف و گوناگونی باشند و از همه اقشار خصوصیات و رفتارهای مختلف و متفاوت است. هویت استفاده گرهای ما بسته به نوع سلیقه و احساس تفاوت می کند بعضی ها همیشه مدل های رمانتیک، بعضی ها کلاسیک و بعضی ها نیز سنتی را می پسندند پس هویت بسیار گوناگونی دارند.
۲-۳ تعیین گروه سنی
گروه سنی استفاده گردهای مادر رده های متفاوتی است اگر بخواهیم یک رنج سنی برای آن در نظر بگیریم از کودکان ۶ سال تا بزرگ سالان ۵۰ الی ۶۰ ساله در نظر گرفت اما رنج اصلی استفاده گرها نوجوان ها و جوان ها هستند که دستخوش تغییرات فرهنگی و اجتماعی شدند و بیشتر از این غذاهای مرد استفاده می کنند.
۲-۴ جنسیت استفاده گرها:
جنسیت استفاده گرها را نمی توان جدا کرد چون هم زن ها و هم مردها از آن استفاده می کنند.
۲-۵خصوصیات طبقه اجتماعی استفاده گرها
استفاده گرهای ما می توانند در طبقات اجتماعی و فرهنگی متفاوتی باشند استفاده گرهای ما هم از طبقات بالا، متوسط و هم از طبقات پائین هستند و هیچ محدودیت اجتماعی در استفاده از آن ندارند ما در یک ساندویچی هم به آدم های با سطح بالا و فرهنگ بالا و هم با انسان هایی که در اجتماع جایگاه مناسبی ندارد برخورد داریم و ما نمی توانیم استفاده آن را در سطح خاصی از اجتماع قرار دهیم اما اکثراً افراد سطح متوسط و کارمندان از آن استفاده می کنند.
۲-۶ خصوصیات روانی استفاده گر:
چون استفاده گرهای ما متفاوت است ما به مهم ترین و بیشترین استفاده گرها یعنی جوان ها توجه می کنیم جوان های ما نیز در سطح تحصیلات و فرهنگ های متفاوتی هستند اما بیشتر کارفرمایان استفاده گرهای خود را جوان های با فرهنگ امروزی و متد جدید دنیا می دانند جوان هایی که بیشتر گرایش به زیبایی، مد و ظاهر دارند و چون جوان هستند طالب تنوع و دگرگونی.
۲-۷ تعیین نیازهای فرهنگی استفاده گر
اگر بخواهیم فرهنگ کلی و تمام اقشار استفاده گرها را مد نظر بگیریم و از فرهنگ خودمان در ساختن و شکل آن بهره بگیریم باید به طرف متدهای سنتی و اصیل برویم اما همان طور که قبلاً گفته شد این Fast Foodها از فرهنگ های نوین وارد شده در کشور ماست پس بیشتر دستخوش تغییرات آن در غرب است که ما آن را در کشور خود وارد کردیم اما کمی تغییرات که این تغییرات
کوچک همین مشکلات بزرگ را برای ما به وجود آورده مثلاً این سکوها در غرب بدون صندلی استفاده می شود اما در کشور ما برای نزدیک کردن به فرهنگ ما از صندلی استفاده می شود اما با این حال ما باید کاری کنیم که این فرهنگ نوپا که تازه در کشور وارد شده را طوری دستخوش
تغییرات کنیم که به راحتی با فرهنگ ما قابل تطبیق باشد و بتوان به درستی از آن استفاده کرد تا گروه اصلی استفاده گرها یعنی جوان ها نیز از فرهنگ خود بسیار دور نشوند و بر سر دو راهی(تفاوت استفاده از سکوها) که باعث عدم امنیت می شود قرار نگیرند.
۲-۸-بررسی وضعیت اقتصادی استفاده گرها
کشور ماو فرهنگ ما به طور خیلی سریع دستخوش این تغییرات در نوع استفاده از غذاهای غربی شده و چون این فرهنگ نوپایی است و برای مردم تازگی دارد از نظر اقتصادی از آن استقبال خوبی می شود.
۲-۹- مشخص کردن قدرت مالی استفاده گر
از نظر مالی اقشار متوسط و پائین می توانند از آن به راحتی استفاده کنند اما این اقشار بیشتر از علاقه به مقایسه قیمت آن با دیگر غذاها بیشتر اهمیت می دهند اما روی هم رفته می توان گفت که در استفاده از آن احتیاج به پول زیادی ندارد. به کارفرما نیز باید توجه کرد که در مورد هزینه کردن برای این سکوها چقدر می خواهد خرج کند و روی آن سرمایه گذاری کند این سکوها بیشتر به هزینه کردن کارفرمایان بستگی دارد.
۲-۱۰-ایمنی فیزیکی: برقرارکردن رابطه بین محصول و استفاده گر از لحاظ جسمی
همان طور که در قبل نیز گفته شد محصول ما باید طوری ساخته شود که استفاده گر هنگامی که روی آن می نشیند و غذا میل می کند و از پیشخون برای گذاشتن غذا استفاده می کند باعث اذیت شدن کمر- پاها و دست نشود و استفاده گر پس از استفاده از آن احساس نکند در تماس با این محصول دچار ناراحتی نشده و بدنش دچار آسیب شده محصول ما باید طوری طراحی شود که از نظر ارگونومی با استانداردهای آن متناسب باشد که با اعضای بدن هماهنگ باشد و ناسازگاری به وجود نیاورد.
۲-۱۱-ایمنی روانی:
رنگ، بافت، شکل و فرم محصول ما باید طوری باشد که هنگام ورود به Fast Food اشتهار برانگیز باشد و احساس امنیت خوبی از لحاظ روانی در انسان ایجاد کند و او را بیشتر برانگیزد که به سمت میز و صندلی کشیده شود، برای خوردن غذا. هنگامی که استفاده گر وارد Fast Food می شود برای بردن و نشستن در Fast Food کمی تأمل می کند و ما می توانیم از این نکته استفاده کنیم و کاری کنیم که محصول ما ایمنی روانی در شخص استفاده گر ایجاد کند که ناخودآگاه بخواهد از این
میز و صندلی استفاده کند فرم آن طوری باشد که انسان یک بار هم شده بخواهد نشستن روی آن را امتحان کند. اندازه آن نیز باید متناسب با هیکل، درشتی یا ریز نقشی افراد تعیین شود تا ایمنی روانی در شخص به وجود آورد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 