فایل ورد کامل مقاله جایگاه آب در تشریع و معنویت؛ تحلیل دینی و فلسفی نقش آب در احکام و باورهای اسلامی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله جایگاه آب در تشریع و معنویت؛ تحلیل دینی و فلسفی نقش آب در احکام و باورهای اسلامی دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله جایگاه آب در تشریع و معنویت؛ تحلیل دینی و فلسفی نقش آب در احکام و باورهای اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله جایگاه آب در تشریع و معنویت؛ تحلیل دینی و فلسفی نقش آب در احکام و باورهای اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله جایگاه آب در تشریع و معنویت؛ تحلیل دینی و فلسفی نقش آب در احکام و باورهای اسلامی :

نقش آب در امور تشریعی و معنوی

فقیهان شیعه، مجموعه علم فقه رابه سه بخش کلی تقسیم می نمایندکه شامل عبادات،معاملات وسیاسات می گردد.

بخش اول بیشترمتضمن اعمال ورفتاری است که میان انسان وخالق وجود دارد وگسترده ترین بخش فقه می باشد. درابتدا وسرآغاز بخش عبادات ، فقیهان کتاب طهارت را مطرح می کنند وبه بررسی احکام( میاه) یعنی آب ها می پردازند ومباحثی چون آب مطلق ،جاری ،کر،قلیل وآب چاه وچشمه وآب مضاف وتغییرصفات داده وامثال آن مطرح می شود که این خود نشان دهنده اهمیت این موضوع می باشد ومی توان گفت مدخل وسرآغازمباحث فقهی با روشنی وطراوت آب شادابی می یا بد.

یکی ازبخش های مهم کتاب طهارت، بحث اقسام طهارت است که دارای دو تقسیم بندی کلی است.
طهارت مائیه
طهارت ترابیه

یعنی طهارت باآب وخاک ؛ چون این دوازعمده ترین مطهرا ت وپاک کنندگان می باشند، درمقام استدلال برای طهارت آب به آیه شریفه ذیل اشاره می شود

وهوالذی ارسل الریاح بشرا بین یدی رحمته وانزلنا من السما ماء طهورا
او کسی است که بادها رابشارتگرانی پیش ازرحمتش فرستاده وازآسمان آبی پاک کننده نازل کردیم.

کلمه طهوربروزن فعول است واین وزن معنای اسم آلت دارد. (طهور) یعنی ( مایطهربه) ، هرچه باآن تطهیر وطهارت به عمل می آید یعنی سبب وعامل طهارت یعنی خداوند آب راعامل وابزاراصلی طهارت قرار داده است یاآن که می فرماید:

; وینزل علیکم من السماءماء لیطهرکم به ویذهب عنکم رجزالشیطان ولیربط علی قلوبکم ویثبت به الاقدام
; وآبی ازآسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند؛ وپلیدی شیطان را ازشما دور سازد؛ ودلهایتان رامحکم وگامها را با آن استوار دارد.

دراین آیه نیزبه نقش پاکیزگی وطهارت بخشی آب توام با تاکید اشاره می شود. ازسویی دیگر همان گونه که می دانیم متکامل ترین عبادتی که درتمام ادیان الهی روح همه عبادت ها است، نماز (صلاه) می باشد. عبادتی که رکن اصلی دینداری وراهکارعمده ارتباط خلق وخالق است. سیر وسلوکی که به تمام پیامبران الهی وپیروان ایشان تکلیف شده است معیارپذیرش وعدم پذیرش دیگراعمال نیز معرفی گردیده است:

فان قبلت قبل ماسواها وان ردت ردما سواها
اگرنمازپذیرفته شود بقیه اعمال هم پذیرفته می شود واگرنمازمردود باشد بقیه اعمال نیزمردود است .

حال جالب این است که اولین واساسی ترین مقدمه وورود یه نمازتحصیل طهارت است ووظیفه اول مسلمان برای اقامه نماز وضوگرفتن می باشد که خداوند می فرماید:
یاایهاالذین امنوا اذا قمتم الی الصلاه فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا بروسکم وارجلکم الی الکعبین;;
ای کسانی که ایمان آوردید! هنگامیکه به نمازمی ایستید صورت ودستها را تا آرنج بشویید؛ وسروپاها را تا مفصل {= برآمدگی پشت پا } مسح کنید;;.

خداوند دراین آیه قدم اول برپایی نمازرا انجام وضو معرفی می کند یعنی این عبادت عظیم ومهم که رکن اصلی وعمود دین محسوب می شود، مدخلش آب وطهارت با آب است وگویا برای ارتباط با خداوند به وسیله نمازهم حاجت به شادابی وطراوت بخشی این پدیده عظیم واین نعمت بزرگ الهی است.

براساس این آیه اصل آب است ؛ اما ازجهت آن که دین اسلام ، شریعت وآیینی دارای سماحت وسهولت است،اگرچنانچه آب نایاب باشد، بدل آن معرفی می شود که خاک وتیمم برای ورود به نماز می باشد. دریکی دیگرازآیات قرآن کریم خداوند درشمار پاداش وتفضل برای انسان های ثابت قدم وراسخ درصراط مستقیم وراه حق وهدایت ازنعمت هایی که برایشان ارزانی می کند، نعمت آب را برمی شمارد وچنین می فرماید:

والوا استقاموا علی الطریقه لا سقینهم ماء غدقا
واینکه اگرآنها{= جن وانس} درراه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فروان سیرابشان می کنیم.

این مورد جایی است که خداوند خود ساقی است وبه پاس رنج تشنگی وتعب پیمودن مسیردشوار حقیقت واستقامت برآن ،کام پویندگان سختکوش را سیراب می کند. این چنین اجر ومزدی حاکی ازارزش وجایگاه فوق العاده این ماده حیاتی است.
به عنوان سخن پایانی ، ذکراین نکته راخالی ازلطف نمی دانم که درآداب افطاررمضان وماه صیام ودردستورا ت ائمه معصومین توصیه گردیده که افطار خود را با شیرینی وخرما قراردهید وروزه را باچنین ماکولاتی باز نمایید وآنگاه توصیه می گردد اگرچنین مواد غذایی ای موجود نبود ، با آب افطارنمایید؛ زیرا درآب طهارت وقداست وجود دارد.

عن الباقرقال(علیه السلام): افطرعلی الحلوفان لم تجده فافطرعلی الماءفان الماء طهور
حضرت باقر(علیه السلام) فرمودند: با شیرینی افطارکنید واگرشیرینی نیافتید پس با آب افطارنمایید زیرا آب پاک وپاکیزه کننده است.

همچنین ازامیرالمومنین علی(علیه السلام) نقل شده است که هرگاه امام به آب نگاه می افکند، می فرمود:

الحمد لله الذی جعل الماء طهورا ولم یجعله نجسا
سپاس ازآن خداوندی است که آب را پاکیزه قرار داده وآن را نجس نیافرید.

حضرت علی(علیه السلام) درآیینه آب وصافی آن لطف ونعمت عظیم الهی را مشاهده می کند وبرآن خداوند آفریینده آب را سپاس می گذارد.

نمازباران:
درفقه پس ازبحث طهارت، مبحث وکتاب صلاه ونمازشروع می گردد. دراهمیت نمازهمین کافی است که بدانیم نمازروح جاودان تمام شرایع وتوصیه موکدهمه رسولان وحی ورهبران بزرگ الهی است. شمیم دلنوازنمازاست که خوشترین آهنگ عبادی درطول تاریخ عبودیت بوده وهمچنان جان های سرگردان ومضطرب آدمیان باپلکان انس نمازتا عرش الهی صعود می نماید.

درمبحث نمازنیز گذشته ازآن که شروع وورودیه آن،همان گونه که بیان شد، درارتباط با آب است؛ مشاهده می شود که ازانواع نمازهایی که دراسلام معرفی شده ، نمازی درارتباط مستقیم با پدیده آب وباران وجود دارد، صلاه الاستسقا، یعنی نمازطلب باران. این نمازدراسلام دارای سابقه ای از عصر نبوت است وپیامبراکرم (صلی الله علیه و اله) واهل بیت عصمت هرگاه که دشواری ها و تنگناها برمردم هجوم می آورد وفقدان آب وباران مشکل سازمی شد؛ دست نیاز به سوی حضرت بی نیاز می گشادند وبه مصلی پا می نهادند وازنردبان نماز به سوی باران رحمت الهی حرکت می کردند.

این جا وبه عنوان نمونه دوحدیث دراین خصوص مطرح می شود:

قال ابوجعفر(علیه السلام): کان رسول (ص) یصلی الاستسقا رکعتین ویستسقی وهوقاعد
حضرت باقر (علیه السلام) فرمودند: رسول خدا همیشه دورکعت نمازطلب باران می خواند و(پس ازنماز) می نشست وطلب باران می نمود.

عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال: اتی قوم رسول الله(ص) فقالوا له ان بلا دنا قد قحطت فادع الله یرسل السما علینا فامررسول (صلی الله علیه و اله) با لمنبرفاخرج واجتمع الناس فصعد رسول الله (صلی الله علیه و اله) ودعا وامرالناس ان یومنوا
حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند: گروهی نزد رسول خدا آمدند وبه اوگفتند که سرزمینهای ما دچارقحطی شده است، از خداوند بخواه که باران رحمت را برما بباراند. رسول خدا دستور فرمود تا منبری نهادند(ازشجر) ، بروی آمد ومردم را جمع نمود، برفراز منبررفت ودعا به نزول باران نمودوفرمان داد تا مردم آمین گویند.

پاکی وطهارت این پدیده حیاتی روح بخش است که سبب می شود تا برای نزولش ازدرب خانه نمازوارد شد وبی شک پیوند نمازوآب موجب می گردد تا هاله ای ازقداست ومعنویت فرح انگیزی پیرامون آب را فرا گیرد.

از زیباترین وپرشکوه ترین صحنه هایی که تاریخ شاهد برگزاری چنین نماز پربرکتی بوده، صحنه برپایی نمازباران حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(علیه السلام) درمرو بود که درتاریخ انعکاس جاودانی دارد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.