فایل ورد کامل مقاله اقدامات سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل تاریخی و سیاسی سیاست‌های خصمانه و پیامدهای آن


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله اقدامات سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل تاریخی و سیاسی سیاست‌های خصمانه و پیامدهای آن دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله اقدامات سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل تاریخی و سیاسی سیاست‌های خصمانه و پیامدهای آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله اقدامات سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل تاریخی و سیاسی سیاست‌های خصمانه و پیامدهای آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله اقدامات سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل تاریخی و سیاسی سیاست‌های خصمانه و پیامدهای آن :

ویژگی های جنگ نرم آمریکاعلیه ایران

اما افکار عمومی در کشورهای مسلمان به دو دلیل اصلی هنوز نتوانسته است قالب های مناسب و تحت کنترلی را به دست آورد. دلیل نخست تعارض افکار عمومی در برخی کشورها با منافع حاکمیت آن کشورهاست و دومین سبب آن است که یک رسان متمرکز و همگانی که در جهان اسلام به عنوان مغز ارتباطات شناخته شده و تود شکل نیافته افکار عمومی را جهت دهد، وجود ندارد. هر چند یک رسان مدرن و پیشرفته تحت عنوان «الجزیره» بر آن است که تا حدودی این خلاء را به ظاهر پر کند. ولی در طی سال های اخیر و به خصوص پس از وقایع ۱۱ سپتامبر در معرض چالش های فراوانی قرار گرفته است.

در حال حاضر به نظر می رسد که افکار عمومی جهان اسلام بیشتر به صورت انفعالی به علت تهاجمات گسترد ایالات متحده منسجم و تحریک شده است، که خود یک فرصت شایسته به شمار می رود. اما به دلیل فقدان فعالیت برنامه ریزی شده و علمی، دوام و قوام آن مورد تردید است.
۲ـ ارتباطات بین بازیگران و ایران

در میان بازیگرانی که به اختصار به آنها پرداخته شد، ارتباطاتی برقرار است که میزان تأثیرگذاری و تأثیر پذیری آن ها از یکدیگر و از ایالات متحده امریکا مشخص می نماید.
به عبارتی تقرّب به جمهوری اسلامی، زمینه ساز تأثیرپذیری این کشورها می شود ولی این تأثیرپذیری لزوماً به معنای غلبه فرهنگی در این روابط نیست، به عنوان مثال چین کمترین تأثیرپذیری کمی به لحاظ فرهنگی از جمهوری اسلامی ایران دارد ولی به واسط منافع مادی مشترک به ایران تقرّب یافته است.

در مقابل جهان اسلام بیشترین قرابت فرهنگی را با ایران دارد، به عبارت دیگر دو محور اشتراکات فرهنگی یا اشتراکات منافع سیاسی در تعامل با یکدیگر یا به صورت مستقل، تقرب یا تباعد سیاسی را رقم می زنند.
غلب محور سیاسی یا فرهنگی در روابط ایران و چین و محور منافع سیاسی و یا عمدتاً سیاسی با روسیه مشهود است. درحالی که در مناسبات با اروپا این محور جهت سیاسی ـ فرهنگی دارد. به عبارتی دیگر چینی ها و روس ها در روابط با ایران بیشتر طالب منافع مشترک سیاسی ـ اقتصادی می باشند، درحالی که اروپایی ها به مناسبات سیاسی و فرهنگی می اندیشند. در جهان اسلام طبعاً غلبه با اشتراکات ارزشی و فرهنگی است که با منافع مشترک سیاسی البته بیشتر در

مواجهه با حکومت ها تقویت می گردد.
۳ـ رویکرد تبلیغی ـ دیپلماسی عمومی ایالات متحده برضد جمهوری اسلامی ایران
مخاطب اصلی دیپلماسی عمومی، افکار عمومی و اذهان مردم جهان است. از آنجایی که دیپلماسی عمومی از طریق فضاسازی در بین افکار عمومی قادر به ایجاد زمینه برای تهاجم به اندیش تصمیم گیرندگان سیاسی، آن هم در ابعاد گسترده می باشد، طبعاً به هر میزان که جنبه

های فرهنگی و ارزشی در میزان دوری و نزدیکی سیاسی تأثیر داشته باشد، نفوذ ایالات متحده و توانمندی آن کشور در به کارگیری دیپلماسی عمومی مورد نظر خود، بیشتر خواهد بود. از این رو محور تأثیرگذاری امریکا در میان بازیگران صحن سیاست بر ضد ایران به استثنای جهان اسلام که حکایت دیگری بر آن مترتب است این تقارب و تباعد؛ ارتباط نزدیکی با تقرّب به ارزش های غربی برای زیستن دارد. در همین راستا، محور عمد تبلیغاتی ایالات متحده امریکا متوجه آن است که جمهوری

اسلامی را به سبب زیر پا گذاشتن ارزش های غربی یا حداقل مبارزه با آن سبک از زندگی، متهم نماید. در این چارچوب مهمترین محورهای تبلیغی امریکا حول دو محور اصلی شکل گرفته است.
.۱ تخطئ ارزش های غربی و در نهایت کیان غرب از سوی جمهوری اسلامی ایران، عاملی که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک نظام خطرناک معرفی می کند.
.۲ تأکید بر وجود تفرقه و وجوه تفرّق میان ملّت و حکومت ایران و کمک به مردم ایران برای تغییر نظام و رفع خطر از غرب با سقوط نظام جمهوری اسلامی.

هرچند که هدف های اصلی از دو محور فوق الذکر یکسان بوده و فقط نحو اجرای کار و حصول به مقصد متفاوت است، امّا بررسی های مستند نشان می دهد که خط مشی نخست را جمهوری خواهان و خط مشی دوم را دموکرات های امریکا حداقل تاکنون تعقیب کرده اند. هرچند،پیش ازاین بحث حاکمیت دوگانه برای تعمیق میزان نفوذ ارزش های غربی حتی در میان حاکمیّت تبلیغ می شد!
امریکایی ها برای کاستن از شکاف ایجاد شده میان خود و اتحادی اروپا در جهت اتخاذ سیاست هماهنگ تر بر ضد جمهوری اسلامی ایران و نیز تخریب تصویر نظام ایران، گزاره های متنوع تبلیغی را به افکار عمومی مردم جهان به ویژه افکار عمومی سازگار با انگاره های غربی القاء می کنند. گزاره های مورد نظر حکومت امریکا عبارتند از:

.۱ نظام اسلامی، مبتنی بر اصول دموکراسی نبوده و نظامی غیردموکرات است.
.۲ حکومت اسلامی ایران، نظامی ضدحقوق بشر است.
.۳ دولت ایران برای صلح جهانی خطرناک است زیرا:
۳ـ۱ـ حکومت ایران دارای سلاح های کشتار جمعی است.
۳ـ۲ـ دولت ایران حامی اصلی تروریسم می باشد.
.۴ مردم ایران طالب تداوم نظام اسلامی حاکم نمی باشند

.
.۵ نظام اسلامی حاکم بر ایران، دیکتاتوری و علیه خواست های غرب گرایانه مردم ایران است.
.۶ نظام اسلامی در آستان فروپاشی است.
.۷ حاکمیت ایران دوگانه و شامل دو بخش منتخب و غیر منتخب است.
.۸ نظام اسلامی ایران کارایی لازم را ندارد درحالی که نظام های غربی یا طرفدار غرب کارآمد، می باشند.
با تجزیه و تحلیل محورهای فوق کاملاً مشهود است که سه محور نخست برای تخریب وجهه جهانی بوده درحالی که محورهای مذکور در مواد ۴ الی ۸ برای از بین بردن و یا حداقل سست کردن وجه درونی است.
شرایط اقتضاء می کند که در واکنش تبلیغاتی در قالب دیپلماسی عمومی، ایران هم در وجهه جهانی و هم در وجهه درونی، تصویری مغایر با خواست و القاء ایالات متحده به مردم جهان ارائه کند.

دـ دیپلماسی عمومی
الگوی جنگ های جدید امریکا صرفاً الگویی متکی بر توان نظامی امریکا نیست بلکه دارای ابعاد غیرنظامی نیز می باشد. این ابعاد بسیار پیچیده و در عین حال با اهمیت می باشند و بطور خلاصه می توان آنها را «دیپلماسی عمومی» نام گذاری کرد.
هدف دیپلماسی عمومی امریکا آن است که در کنار فشار و تهدیدهای نظامی، دیدگاه های طرف مقابل را تغییر دهد و حالت انفعال و تسلیم پذیری در قبال قدرت مهاجم را ایجاد نماید و عملاً طرف مقابل را از مقابله منصرف سازد. در حقیقت با تکیه بر بعد تهاجم نرم افزاری، شخصیت و ذهنیت

اجتماعی طرف های درگیر را کاهش داده و یا به طور کلی زایل سازد و در ادامه قدرت تصمیم گیری برای ایستادگی و مقاومت رقبا و یا دشمنان را از آنان سلب و نیروهای چالش گر را به عناصری منفعل و بی خاصیت که حالت تسلیم بر آنها غلبه نموده تبدیل کند. رویکرد اعمال دیپلماسی عمومی در الگوی جنگ های جدید، نوعی اقدام پیش گیرانه و یا حتی اقدامی

پیش دستانه است. زیرا قبل از آن که نیروی چالش گر با امریکا بر آن گردد که تحرکی از خود نشان دهد با ترکیبی از فشار نظامی، ارعاب و از سوی دیگر اعمال دیپلماسی عمومی مواجه شده و از اقدام مبارزه جویانه منصرف می گردد.

دیپلماسی عمومی و کاربرد آن در عرص سیاست، راهکار و رویکرد جدیدی نیست. اما بدون تردید اطلاعات پیرامون استفاده از این روش به انداز لازم و کافی عمیق نمی باشد. نوشتار حاضر بر آن است که طی سه بحث، تعریفی اجمالی از «دیپلماسی عمومی»(۱) ارائه نموده و از دریچه دیپلماسی عمومی، مواضع ایالات متحده و اروپا نسبت به جمهوری اسلامی ایران را به صورت خلاصه تحلیل کرده و برای کاهش اثرات آن علیه نظام اسلامی نظراتی را مطرح نماید. تحلیل مربوطه در چهار فصل ارائه می گردد:

.۱ تعریف دیپلماسی عمومی، وجوه تمایز آن با مفاهیم مشابه و ابزارهای آن در امریکا
.۲ آخرین تحولات پیرامون دیپلماسی عمومی در امریکا
.۳ دیپلماسی عمومی ایران و امریکا، بازیگران و ارتباطات آنان
.۴ پیشنهادهای عملیاتی در قبال دیپلماسی عمومی ایالات متحده بر ضد ایران
مدارک مستند نشان می دهد که به تازگی دیپلماسی عمومی با مفهوم و هدف گذاری جدید آن در صدر برنامه های کاخ سفید و نیز وزارت امور خارجه و پنتاگون قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت بازشناسی دیپلماسی عمومی و ارائ برخی راهکارهای کلی در این مجموعه جادارد که نهادها و دستگاه های مربوطه در کشور این مهم را مورد عنایت دقیق قرار داده و برای مقابله با آثار و تبعات آن راه کارهای تاکتیکی و اجرایی تدوین و ارائه دهند تا از اثرات احتمالی مخرب آن بر جامعه و محیط منطقه یی و بین المللی کاسته شده و یا راه های جبران آن ها یافته شود.
هانس ان تاچ (HansNTuch) نویسنده کتاب «برقراری ارتباط با جهان» در سال ۰۹۹۱ در تعریف

دیپلماسی عمومی چنین نوشت: «تلاش های رسمی دولت برای شکل دادن به محیط ارتباطی در سیاست های امریکا در کشورهای خارج با هدف کاسته شدن از میزان تأثیرات منفی، سوءتعبیرها و سوءتفاهم ها در زمین مناسبات امریکا با دیگر کشورها را دیپلماسی عمومی، می نامند.»
در فرهنگ واژگان (دیکشنری) در بخش اصطلاحات روابط بین الملل که در سال ۵۸۹۱ م، به وسیل وزارت امور خارجه امریکا منتشر شده است، دیپلماسی عمومی به شرح زیر تعریف گردیده است:
«دیپلماسی عمومی به برنامه های مورد حمایت دولت اشاره دارد که هدف از تنظیم آنها اطلاع رسانی و یا تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در کشورهای دیگر است. ابزار اصلی این هدف نیز

انتشار متن های مورد لزوم، برنامه های متعدد و متنوع مبادلات فرهنگی، رادیو و تلویزیون می باشد.»(۲)
آژانس اطلاعاتی ایالات متحده (USIA) که بیش از چهل سال به صورت تخصصی در زمینه دیپلماسی عمومی فعالیت کرده است، در تعریفی از دیپلماسی عمومی آورده است:
«دیپلماسی عمومی به دنبال آن است که منافع ملّی و امنیت ملّی ایالات متحده را از طریق

شناخت، اطلاع رسانی و تأثیرگذاری بر مردم کشورهای دیگر و گسترش گفتگو میان شهروندان و نهادهای امریکایی و همتایان خارجی آنها ارتقا دهد.» هیات مأمور برنامه ریزی ادغام USIA در وزارت امور خارجه امریکا در سال ۷۷۹۱، در یکی از آخرین تعاریف ارائه شده، دیپلماسی عمومی را این گونه توصیف می کند: «دیپلماسی عمومی می کوشد منافع ملی ایالات متحده را از طریق مفاهیم، اطلاع رسانی و تأثیرگذاری بر مخاطبان خارجی ارتقاء دهد.»

پرفسور”محمد اقبال تاجیک ” استاد علوم سیاسی مرکز مطالعات پاکستان تهدیدهای آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران را توخالی دانست.
وی روزجمعه درآستانه بیست وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایرناافزود: معتقدم که آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد و چنین حماقتی نیز نخواهد کرد .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.