فایل ورد کامل تشبیه و استعاره در غزلیات خواجوی کرمانی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تشبیه و استعاره در غزلیات خواجوی کرمانی دارای ۴۴۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تشبیه و استعاره در غزلیات خواجوی کرمانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اوّل
کلّیّات پژوهش ۲
۱_ ۱ . مقدمه ۳
۱_۲ . طرح مسأله ۵
۱_۳ . هدف و ضرورت تحقیق ۵
۱_۴ . پیشینه ی تحقیق ۵
۱_۵ . روش اجرای تحقیق ۵
فصل دوّم
مبانی نظری تحقیق ۷
صور خیال در علم بیان ۸
فصل سوّم
مختصری از شرح حال خواجوی کرمانی ۱۰
۱_۳ .مختصری از زندگینامه ، نام ، تخلص و زادگاه خواجوی کرمانی۱۱
۲_۳ .خصوصیات شعری خواجو ۱۱
۳_۳ . خواجو و حافظ ۱۱
۴_۳ . آثار خواجو ۱۲
۵_۳ . وفات و مدفن خواجو ۱۳
فصل چهارم
تشبیه ۱۵
تعاریف ۱۶
انواع تشبیه ۱۶
۱_ طرفین تشبیه به اعتبار محسوس یا معقول بودن۱۶
الف) محسوس به محسوس۱۷
ب) محسوس به معقول ۴۷
ج) معقول به محسوس ۵۲
د ) معقول به معقول۸۲
تشبیه وهمی ۸۳
تشبیه خیالی ۸۴
۲_ تشبیه از دیدگاه وجه شبه و ادات تشبیه ۸۷
الف) تشبیه بلیغ ۸۸
ب) تشبیه مجمل ۱۱۹
ج) تشبیه مفصّل ۱۲۸
د ) تشبیه مرسل ۱۳۸
ه ) تشبیه مؤکّد ۱۴۸
۳_ انواع تشبیه به اعتبار مفرد یا مرکب بودن طرفین ۱۵۴
الف) تشبیه مفرد به مفرد ۱۵۴
ب) تشبیه مفرد به مرکب ۲۰۳
ج) تشبیه مرکب به مفرد ۲۰۵
د ) تشبیه مرکب به مرکب ۲۰۶
۴_ انواع تشبیه به اعتبار تعدد طرفین ۲۱۳
الف) تشبیه تسویه ۲۱۳
ب) تشبیه جمع ۲۱۴
ج) تشبیه ملفوف ۲۱۹
د ) تشبیه مفروق ۲۳۰
۵_ اقسام دیگر تشبیه ۲۳۴
الف) تشبیه تفضیل ۲۳۴
ب) تشبیه تمثیل ۲۴۴
ج) تشبیه مشروط ۲۴۶
د ) تشبیه مضمر ۲۴۶
ه ) تشبیه معکوس یا مقلوب ۲۵۸
فصل ششم
استعاره ۲۵۹
تعاریف ۲۶۰
ارکان و پایه های استعاره ۲۶۰
اقسام استعاره ۲۶۱
الف) استعاره مصرّحه ، تصریحیّه (آشکار) ۲۶۱
۱_ استعاره مصرّحه مجرّده ۲۶۱
۲_ استعاره مصرّحه مرشّحه ۲۶۹
۳_ استعاره مصرّحه مطلقه ۲۷۴
ب) استعاره مکنیه یا بالکنایه ۲۸۰
۱_ انسان مداری (تشخیص) ۲۸۰
۲_ جاندار مداری ۲۹۷
۳_ غیرجاندار مداری ۲۹۹
استعاره ی اصلیه ۳۰۱
استعاره ی تبعیه ۳۱۰
نتیجه گیری ۳۱۷
منابع و مآخذ ۳۱۸
چکیده ی انگلیسی ۳۲۰
چکیده
جهان شعر، جهان تخیّل ، تصویر ، احساسات و عواطف است و شاعر فردی است دیگر بین و دیگر اندیش،او جهان هستی و امور پیرامونش را با بینشی متفاوت از افراد عادی میبیند و می کاود و تنها بر پایه ی دانش معانی و بیان به خلق تصاویر ذهنی و خیالی به بازگویی اندیشه ها و احساسات درونی خویش می پردازد
خواجوی کرمانی با هنرمندی خویش و با بهره گیری مناسب از صورخیال در اشعارش به گونه ای متفاوت سود جسته است و خلّاقیّت خود را نمایان ساخته است و برای این منظور از مباحث اصلی علم بیان و عوامل تصویرسازی در غزلیات خواجوی کرمانی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است که به ترتیب عبارتست از
۱. تشبیه وانواع آن از حیث تقسیم بندی ساختاری و بر اساس محسوس و معقول و مفرد ، مقیّد و مرکّب بودن .
۲. استعاره اعم از استعاره ی مصرّحه و انواع آن یعنی استعاره ی مصرّحه ی مطلقه ، مجرّده و مرشّحه و نیز استعاره ی مکنیه و اقسام ان از قبیل : تشخیص،جاندارمداری و غیرجاندارمداری و استعاره ی اصلیه و تبعیه.
فصل اول
کلّیّات پژوهش
(1_1) مقدمه :
«سبک ادبی نگرشی احساسی و مخیّل به جهان (درون و بیرون) است که با زبانی تصویری (مخیّل) و عاطفی و احساسی همراه است و در آن معمولا واژه ها و جملات در معنای عادی و اصلی خود بکار نمی روند شاعر و نویسنده جهان را دیگرگونه می بینند و لاجرم برای بیان این دیگرگونی دیگرگونه سخن می گویند.به عبارت دیگر ، دیگرگونه دیدن جهان ، در زبانی دیگرگونه ،آشکار می شود.» (شمیسا،۲۳:۱۳۸۷)
«از طریق علم بیان است که متوجه می شویم شاعران و نویسندگان چه خیالی کرده اند که بر طبق آن خیال ،واژگانی را بجای واژگان دیگر بکار برده اند و بدین ترتیب علم بیان شارع و شاهراهی است که ما را به شهر رویایی و مخیّل هنرمند و اثر هنری می برد.» (شمیسا ، ۱۳۸۷ :۲۴)
دکتر شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر در مورد شعر می گوید : «شعر، گره خوردگی عاطفه و تخیل است که در زبانی آهنگین شکل گرفته باشد.»
«عنصر خیال و تصویر جوهر شعر و فصل ممیز آن از نظم است که ارسطوآن را محاکات با لفظ می خواند. این صور عبارتند از تشبیه و استعاره،که به اعتقاد قدما صور خیال مباحث علم بیانند.» (محمدرضا شفیی کدکنی،۱۸:۱۳۶۶)
«چهره برتر شعر و ادب دیار کرمان خواجوی کرمانی است که در توانایی او همین بس که خواجه بزرگوار ،حافظ شیراز فرماید :
استاد غزل سعدی است نزد همه کس
اما دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو
او که بدایت تا نهایت زندگیش را در تحقیق و تتبّع و سفر و کسب معرفت و تلمّذ در محضر بزرگان گذراند و پیش از چهل هزار بیت شعر از خود به جا گذاشت که به راستی گنجینه گرانبها و ارزشمندی تاریخ شعر و ادبیات این مرز و بوم به شمار می رود و عجبا که چهره روشن و پرفروغ این عارف ،ادیب و شاعر وارسته نیز غبار ایّام گرفته و کمتر نام و یادی از او باقی است.»
(انتشارات خدمات فرهنگی کرمان،۱۳۸۹:مقدمه)
«خواجوی کرمانی یکی از برجسته ترین شعرایی است که از صفت آواهای متجانس بخصوص در غزلیات به حد زیادی استفاده کرده است و لذا به خاطر همین تزیین الفاظ و آرایش شکلی لغات به او لقب ،خلّاق المعانی ، نخل بندی شعرا داده اند.» (سهیلی خوانساری ،۱۳۷۰:مقدمه)
«طرز سخن پردازی و باریک اندیشی و ظرافت لفظ و مضمون خواجو باحافظ شباهت فوق العاده ای دارد چنانکه حافظ دراشعار خود بسیاری از غزلهای خواجو را جواب می گوید و در بعضی مواقع از
مضامین شعری خواجو نیز استفاده کرده است.» (سهیلی خوانساری ،۱۳۷۰:مقدمه)
«خواجو نه تنها در زمینهُ شعر و عرفان بلکه از ابیات و اشعاری که در باب نجوم ، هنر ، موسیقی ،خط و شطرنج و خلق داستانهای حماسی و عرفانی وجود دارد ،چنین بر می آید که خواجو به حق از نوابغ عصر خویش بشمار میرفته است.»(سهیلی خوانساری ،۱۳۷۰:مقدمه)
منابع و مآخذ :
۱_احمدنژاد ، ک . ۱۳۸۲ ،معانی و بیان ، تهران ، انتشارات زوّار .
۲_تجلیل ، ج . ۱۳۷۶ ، معانی و بیان ، تهران ، مرکز نشر دانشگاهی .
۳_ثروتیان ، ب . ۱۳۶۹ ،بیان در شعر فارسی ، انتشارات برگ .
۴_ثروتیان ،ب . ۱۳۸۳ ، فن بیان در آفرینش خیال ، تهران ، انتشارات امیر کبیر .
۵_دهخدا ، ع . ۱۳۷۲ ، لغت نامه دهخدا ، تهران ، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران .
۶_ذوالقدر ، م . ۱۳۷۹ ، واژه نامه هنر شاعری ، تهران ، کتاب مهناز .
۷_رازانی ، ا . ۱۳۴۲ ، شعر موسیقی و ساز و آواز در ادبیات فارسی ،تهران ، انتشارات اداره کل نگارش وزارت فرهنگ .
۸_ رجائی ، م . خ . ۱۳۷۹ ،معالم البلاغه ، شیراز ، انتشارات دانشگاه شیراز .
۹_سهیلی خوانساری ، ا . ۱۳۶۱ ،دیوان خواجوی کرمانی ، تهران ، انتشارات پاژنگ .
۱۰_شفیعی کدکنی ، م . ۱۳۸۵ ،صور خیال در شعر فارسی ، تهران ، انتشارات آگاه .
۱۱_شمیسا ، س . ۱۳۸۷ ، بیان ، تهران ، نشر میترا .
۱۲_شمیسا ، س . ۱۳۸۱ ، انواع ادبی ، تهران ، انتشارات دانشگاه پیام نور .
۱۳_شیرازی ، ا.ا . ۱۳۷۰ ،آیین بلاغت .(جلد سوم:بیان) ، ؟
۱۴_علوی مقدم ، م . و ، اشرف زاده ، ر . ۱۳۸۶ ، معانی و بیان ، تهران ، انتشارات سمت .
۱۵_ علی پور ، م . ۱۳۸۷ ، ساختار زبان شعر امروز ،تهران ،انتشارات فردوس .
۱۶_ کزازی ، م . ۱۳۷۳ ، بدیع (زیبا شناسی سخن پارسی) ، تهران ، کتاب ماد .
۱۷_ موسوی ، م . ۱۳۸۳ ، فرهنگ بدیعی (شرح بیش از ۹۰۰ اصطلاح بدیع ، بیان و معانی)، نشر احراز
۱۸_ ناتل خانلری ، پ. ۱۳۶۷ ، هفتاد سخن ، ج ۱ ،تهران ، نشر توس.
۱۹_ همایی ، ج . ۱۳۶۱ ، فنون بلاغت و صناعات ادبی ، تهران ، انتشارات توس .
۲۰_ ______ . 1389 ، دیوان غزلیات خواجوی کرمانی ، کرمان ، انتشارات خدمات فرهنگی کرمان .
Abstract:
The world’s imagination, poetry, pictures, feelings and emotions is and poet is a person with different in sight.he finished around the world and sees a vision different from ordinary people and passes and only based on knowledge of meaning and expression to create fantastic images and recounting.thoughts and emotions of their deals.
“khajoe kermani” with the artist himself and enjoying the place and appropriate froms of imagination in his poetry has benefited from a variety of rhetorical knowledge., and has show his creativity.For this purpose the main dialogues of the science of bayan and the factors of imaging at the lyricals khajoe kermani diwan are studied and researched, the consist of :
۱. Simile and it’s kind swith regard of structure category and in basis of sense and wisdom and single and provision and compound .
۲. Metephors that are stipulated metephor and kinds of it , it means that the metaphor of the stipulated absolute “Mosarraheh” and kind’s : “motlaghe”, “Mojarrade”, “Morashahe”, “Makniyeh “metaohors and kind’s , such as diagnosis, animal neglect and non- animal neglect, metaphors “Aslie” and ” Tabaie”.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 