فایل ورد کامل مقاله پروژه آموزشگاههای آزاد کامپیوتر؛ تحلیل آموزشی و مدیریتی نقش این مراکز در توسعه مهارتهای دیجیتال
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پروژه آموزشگاههای آزاد کامپیوتر؛ تحلیل آموزشی و مدیریتی نقش این مراکز در توسعه مهارتهای دیجیتال دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پروژه آموزشگاههای آزاد کامپیوتر؛ تحلیل آموزشی و مدیریتی نقش این مراکز در توسعه مهارتهای دیجیتال کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پروژه آموزشگاههای آزاد کامپیوتر؛ تحلیل آموزشی و مدیریتی نقش این مراکز در توسعه مهارتهای دیجیتال،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پروژه آموزشگاههای آزاد کامپیوتر؛ تحلیل آموزشی و مدیریتی نقش این مراکز در توسعه مهارتهای دیجیتال :
فهرست مطالب
فرم تقاضای سیستم مکانیزه ۳
برنامه ریزی ۴
دامنه پروژه ۴
وظایف تحت پوشش ۴
فرم برنامه ریزی پروژه ۵
نمودار گانت ۵
امکان سنجی پروژه ۶
ساختار سازمانی ۷
متدولوژی انتخاب شده برای تشریح سیستم ۸
مشکلات بر سر راه ۱۵
وضعیت موجود سازمان ۱۵
راه حل های پیشنهادی ۱۵
ویژیگی ها و مشخصات فنی راه حل پیشنهادی ۱۶
دامنه پروژه ۱۶
وظایف اصلی سیستم ۱۶
مشکلات موجود ۱۷
بررسی اقتصادی پروژه، معایب و مزایا ۱۷
نتیجه گیری ۱۷
پیشنهادات ۱۷
Glossary 18
نمودار موارد کاربرد U.C 19
لیست موارد کاربرد U.C 20 لیست بازیگرهاActor 27 کلاس دیاگرام ۲۷
مرحله اول
۱- فرم تقاضای سیستم مکانیزه
متقاضی :
واحد :
تلفن : تاریخ :
نوع تقاضا :
• سیستم جدید
• توسعه سیستم
• ترمیم سیستم ضرورت :
• فوری
• عادی
• متوسط
شرح مسئله :
با توجه به کندی کار امور دفتری خصوصا ایجاد مشکل هنگام تهیه فرم های سازمان فنی و حرفه ای و تعدد مراجعات هنگام اعلام نمرات خواهشمد است جهت تهیه سیستم مکانیزه اقدامات لازم را مبذول فرمایید..
تقاضا :
درخواست سیستم اتوماسین جهت امور مربوط به ثبت نام کاآموزان، مربیان و ; آموزشگاه جهت تسهیل در امور اداری، در خواست سیستم اعلام نمرات بصورت گویا.
تصمیم هیئت مدیره
• تقاضا پذیرفته شد
• پیشنهاد و اصلاح
• رد تقاضا تاریخ شروع :
مسئول پروژه :
مرحله دوم
برنامه ریزی
دامنه پروژه :
سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه نماید.
وظایف تحت پوشش
شرح مسئله :
این پروژه سعی دارد تا تمام امور مربوط به ثبت نام کاآموزان و مربیان و نیز کلاس ها را به صورت مکانیزه درآورد تا تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای و نیز خود آموزشگاه و نیز مدیریت مربوط به امور فوق الذکر تسهیل یابد. از دیگر قسمت های پروژه که به عنوان قسمت جانبی پروژه می باشد زیر سیستم اعلام نمرات امتحانی به کاآموز به صورت گویا و از طریق خطوط تلفن است.تا اینکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.
اهداف سیستم و نیز اطلاعاتی که باید فراهم شود :
سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه و یا اطلاع کارآموز نماید.در این سیستم امکان اعلام نمرات امتحانی به کاآموز به صورت گویا و از طریق خطوط تلفن نیز پیش بینی شده است.تا اینکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.
در سیستم جدید امکانات زیر موجود خواهد بود :
۱ ثبت نام کاآموزان
۲ ثبت نام مربیان
۳ تعیین مشخصات کلاس ها و دوره ها
۴ درج مشخصات آزمون
۵ تهیه گزارش ها و فرم های لازم شامل :
۱ ثبت نام آزمون
۲ ثبت نام آزمون مجدد
۳ معرفی کارآموزان به سازمان فنی و حرفه ای بصورت ماهانه و سالانه
۴ صدور کارت شناسایی و کارت ورود به آزمون
۵ تهیه نمودارهای کلاس ها، قبول شدگان و ..
۲- فرم برنامه ریزی پروژه
اتوماسیون آموزشگاه آزاد تاریخ :
تهیه کننده :
ردیف فعالیت هر مرحله شروع خاتمه نفر ساعت
پیش بینی واقعی پیش بینی واقعی پیش بینی واقعی
۱ آغاز (Inception) 25/9/84 9/10/84 30
۲ جزئیات (Elabration) 4/10/84 19/10/84 45
۳ ساخت (Construction) 10/10/84 8/11/84 100
۴ انتقال (Transition) 1/11/84 12/11/84 25
۳- نمودار گانت
فعالیت هفته اول هفته دوم هفته سوم هفته چهارم هفته پنجم هفته ششم هفته هفتم هفته هشتم هفته نهم
آغاز (Inception)
جزئیات ((Elabration
ساخت (Construction)
انتقال (Transition) __________
____________
___________________________
_________
گزارش سازمانی
مقدمه
انسان عصر ماشین برای تحلیل محتوای عناصر درونی جهان در صدد تجزیه آنها بود. جزء نگری به منزله اساس روش تجزیه مدار از این اعتقاد برمی خواست که همه اشیاء رویدادها وخواص آن هاو حتی تجربه ودانش آدمی در مورد آن ها از یک سلسله اجزای تفکیک ناپذیرو نهائی همچون اتم ها و سلول ها ادراکات اولیه و; تشکیل شده است.
این موجودیت ها بر اساس مجموعهای از قوانین با هم ارتباط دارند.
در عصر ماشین نگرش رایج در جهان مبتنی بر نوعی قطعیت یا جبر حاکمیت حدود و ثغور مشخص و ریز بود و تصور میشد که رویدادهای جهان بر اساس یک سلسله قطعیت های حتمی وقبلی مشخص میشوندوچنین فرض میشود که رویدادها صرفا به کمک (( قوانین حاکم بر ماده وحر کت)) قابل توضیح هستند.
هنگامی که انسان موفق شد ماشین را به مثابه منبع کار فیزیکی جایگزین نیروی کار کند بخشی از کار را به ماشین وبخشی دیگر را به انسان محول کرد.
بدین ترتیب کار به اجزای ریزتر تشکیل دهنده خود تقسیم شد. بنابر این با قرار کرفتن محصول در خط تولید ضمن افزایش بهره وری جنبه های غیر انسانی کار نیز فزونی یافت. در نتیجه فراگردی که ابزار های مکانیکی را جایگزین نیروهای کار کنند و انسان را تا حدی تنزل داد که مثل ماشین عمل کند و به انجام دادن کارهای ساده و تکراری وکسل کننده بپردازد.
علی رغم تشکیل شدن سیستم از اجزای به هم وابسته و پیوسته آن را باید به منزله یک کل غیر قابل تقسیم به اجزای خود در نظر گرفت.
در آن زمان بجای تشکیل یک کل بر اساس اجزای تشکیل دهنده آن نحوه قرار گرفتن اجزا در کل مطالعه میشود وبه این ترتیب زمینه ای برای کل نگری فراهم شد.
عصر سیستم ها انقلاب فرا صنعتی را به ارمغان آورد.این انقلاب مبتنی بر استفاده از ماشین های محاسباتی است که ضمن مشاهده به تولید پردازش منطقی وانتقال اطلاعات می پردازد.
با انقلاب صنعتی و ظهور ماشین های پردازش و انتقال اطلاعات امکان ماشینی کردن برخی از فعالیت های ذهنی نیز فراهم شد.
در عصر ماشین که علم در صدد بود جهان و آنچه در ان هست را تجزیه کند خودش نیز به نظام های محدود تری تقسیم شد. ولی اندکی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم علوم حرکت موضعی خود را به سوی کلیتی جدید در بستر جنبش ظهور علوم میان رشته ای پیش گرفتند.
میدان تجزیه و تحلیل سیستم ها در دو الی سه دهه گذشته بیش از هر رشته دیگری در مدریت منابع اطلاعاتی شاهد رویارویی مباحث مختلف بوده است.
بسیاری از محققان چنین باورند که با توسعه سیستم های اطلاعاتی عصر جدیدی آغاز شده است . در این عصر جدید کاربران بجای فن آوران هدایت گر فرا گرد ایجاد سیستم هستند.
نرم افزار های کار بردی بجای مصارف کامپیو تری مجری های برنامه ها را به خود مشغول می کنن و انواع سیستم ها و نحوه ی ساخت آن ها به جای استعداد های تحلیلگران سیستم و برنامه های بازاریابی کامپیوتر بر مبنای نیاز های کاربران نهایی تعیین میشوند.
اتوماسیون اداری یکی از بهترین راه های صرفه جویی در وقت و نیز بایگانی اطلاعات است و با توجه به افزایش روز افزون ارتباطات و تبادل اطلاعات ایجاد سیستم کامپیوتری و اتوماسیون ضروری به نظر می رسد.
ساختار سازمانی
آموزشگاه های آزاد فنی همگی زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشند. آموزشگاه توسط موسس یعنی کسی که از طرف سازمان فنی و حرفه ای تایید صلاحیت شده است و موفق به کسب مجوز شده است تاسیس می شود و موسس مدیر یا مدیرانی را جهت اجرای امور جاری آموزشگاه منصوب می کند. دراین سیستم هنر جو پس از مراجعه به آموزشگاه (یا از طریق تلفن) و پرسیدن سوالات مربوطه مدارک خود را تکمیل کرده وآنها را به منشی آموزشگاه ارائه می دهد ، منشی آموزشگاه در صورت تکمیل بودن مدارک فرم قرار داد را تکمیل کرده وآن را به مدیر آموزشگاه ارائه می دهدتا قار دادی مابین هنرجو و آموزشگاه بسته شود.
پس از آنکه هنر جو برای یک دوره استاندارد در آموزشگاه ثبت نام کرد در کلاسهای مربوطه شرکت کرده و توسط مربی (مربیان) در دوره استاندارد مورد نظر آموزش می بیند، در طی این دوره پس از مدتی یک آزمون میانترم (عملی و تئوری) از هنرجو گرفته می شود. پس از اینکه مدت دوره آموزش مورد نظر به پایان رسید در صورت کسب حد نصاب نمره توسط هنرجودر آزمون میانترم، او باید مبلغ مورد نظر (تثبیت شده توسط سازمان آموزش فنی وحرفه ای) را واریز کرده وفیش آن را به منشی آموزشگاه ارائه می کند. پس از آن منشی آموزشگاه لیست افراد مجاز در آزمون نهایی را تکمیل کرده ویک نسخه از آن را (با فرمت آموزشگاه) در آموزشگاه ثبت می کندولیست را در اختیار مدیر آموزشگاه قرار داده تا لیست توسط مدیر به سازمان آموزش فنی وحرفه ای ارائه شود.
بعد از موعد مقرر (تعیین شده توسط سازمان) هنرجو در آزمون پایانی شرکت کرده ودر صورت قبولی در آزمون عملی وتئوری مدرک رشته استاندارد مورد نظر را می گیرد. در صورتی که هنرجو در این ازمون نمره قبولی را کسب نکند می تواند تا شش ماه در آزمون های مجدد سازمان فنی وحرفه ای شرکت کند در صورتی که طی این شش مه نتواند در آزمون نمره قبولی را کسب کند باید دوره استاندارد مورد نظر را از ابتدا بگذراند.
متدولوژی انتخاب شده برای تشریح سیستم
Rational Unified Process نام کاملترین فرآیند توسعه نرم افزار می باشد که از ترکیب چند فرآیند متد دیگر ایجاد شده و به اختصار به آن RUP گفته می شود. این فرآیند بستر مناسبی برای توسعه مکانیزمهای مدیریتی در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. با توسعه آن نسبت به نظام بهره مندی از تجربیات دیگر افراد و سازمانها ، فرآیند ISRUP بستری مناسب برای بهبود مستمر کسب و کارها ایجاد می کند.
برای تحلیل طراحی و پیادهسازی سیستم مورد نظر از متدولوژی RUP استفاده میشود. RUP یک فرآیند مهندسی نرمافزار است. این فرآیند یک روش نظاممند برای تخصیص کارها و مسئولیتها در یک تیم توسعه نرمافزار میباشد و هدف آن تولید نرمافزار با کیفیت بالاست که نیازهای کاربران نهایی را توسط یک برنامه و با بودجه قابل پیشبینی تأمین نماید. RUP یک فرآیند محصول ( Process Product ) است که توسط شرکت Rational، تهیه و پشتیبان شده است. تیم تولید RUP به منظور کسب آخرین تجارب و تکاملهای روز از نزدیک با مشتریان و شرکاء کار میکنند. فرآیند RUP بهرهوری تیم را با فراهم نمودن دسترسی تمام افراد تیم به یک پایگاه دانش سهلالوصول به همراه راهنماها، الگوها و ابزارهای کمکی برای همه فعالیتهای بحرانی توسعه، افزایش میدهد. با تأمین دسترسی همه اعضای تیم به یک پایگاه دانش، افراد در هر قسمت از یک زبان، فرآیند و دید مشترک برای توسعه نرمافزار برخوردار هستند.
درفعالیتهای RUP، بجای تمرکز بر روی تولید مستندات بزرگ کاغذی، مدلهایی تولید میشوند که بخوبی سیستم در حال توسعه را ارائه مینمایند. فرآیند RUP، راهنمایی برای استفاده مؤثر از زبان یکپارچه مدلسازی، UML میباشد. UML، زبانی استاندارد برای تبادل شفاف نیازها، معماری و طراحی است. زبان UML در ابتدا توط شرکت رشنال ایجاد شد و هم اکنون توسط موسسه استانداردهای OMG ( Object Management Group ) پیشتیبانی میشود. فرآیند RUP توسط ابزارهایی پشتیبانی میشود که هر یک بخشهای بزرگی را فرآیند را به صورت خودکار انجام میدهند. آنها برای استفاده و نگهداری از محصولات متنوع- مخصوصاً مدلها- در فرآیند مهندسی نرمافزار مورد استفاده قرار میگیرند. فرآیند RUP فرآیندی قابل شکلدهی است. هیچ فرآیند واحدی برای همه نرمافزارها مناسب نمیباشد فرآیندRUP، همانطور که برای سازمانهای بزرگ توسعه نرمافزار مناسب میباشد، برای تیمهای کوچک نیز مفید است. این فرآیند میتواند برای تطبیق موقعیتهای مختلف سازش پیدا کند. فرآیندRUP، چگونگی استفاده مؤثر روشهای تجاری برای توسعه نرمافزاری در گروههای نرمافزاری را بیان میکند. این روشها که بهترین تمرینها( Best Practices ) نامیده میشوند به طور مشترک در همه صنایع مورد استفاده قرار میگیرند.
مقدمه
فرآیند توسعه ، یک چارچوب عمومی است که برای کلیه پروژه ها صرف نظر از اندازه و میزان پیچیدگی آنها امکاناتی فراهم می کند. RUP یک فرآیند بزرگ صنعتی ( مخصوصا برای توسعه سیستمهای نرم افزاری ) است که برای سهولت تفهیم آن، کلیاتی از آن بدون نام شرکت Rational و بدون محرز کردن جریانهای کاری مربوط به فعالیتهای حمایتی تولید نرم افزار و مدلسازی کسب و کار و بدون اشاره به قدرت RUP که همان ابزارهای حمایت کننده آن می باشند در قالب فرآیند توسعه توسعه نرم افزار یکنواخت شده (USDP) در دانشگاههای معتبر جهان ظهور کرده است در واقع می توان گفت که RUP نسخه پیاده سازی شده ای از USDP است. USDP بعنوان یک فرآیند شی گرای تولید و توسعه سیستمها، دارای مدل فرآیندی است که روند کلی توسعه را مشخص می کند یک فرآینده توسعه سیستم حداقل باید دارای ویژگیهای زیر باشد :
مشخص کردن ترتیب فعالیتها
مشخص شود که چه محصولاتی در چه زمانی تولید می شود. ( محصولات میانی و نهایی )
مدیریت وظایف توسعه دهندگان اعم از افراد یا تیمها معین باشد. ( نقشهای مورد نیاز تیمها )
معیارهایی برای اندازه گیری کیفیت محصولات پروژه و روند پیشرفت فعالیتهای آن فراهم باشد.
امکانات بهرمندی از تجربیات موفق و ناموفق افراد و پروژه های دیگر در آن فراهم باشد.
RUP چیست؟
با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر، نیاز هرچه بیشتر به گسترش علم نرم افزاری نیز احساس میشد که با پیدایش متدولوژیهای همانند SSADM و روش آبشاری آغاز شد. در ابتدا، این روشها مناسب بود و جوابگوی نیازهای آن زمان بودند ولی با افزایش دادهها و پیدایش مفاهیمی همچون شبکه، Web و ; دیگر کارآیی لازم را جهت پیادهسازی و هدایت پروژههای نرم افزاری نداشتند. پس مفاهیم برنامه نویسی شیءگرا پا به عرصه وجود گذاشت و در سال ۱۹۹۱ بطور جدی مورد مطالعه و بحث قرار گرفت. استفاده از این روشها و متدهای برنامه نویسی قدرت و انعطاف بسیاری را به برنامهها داد و شرکتهای نرم افزاری توانستند با کاهش هزینهها و بهینه سازی کدهای خود، نرم افزارهای قویتری را به بازار عرضه کنند ولی این روش جدید نیز نیاز به مدیریت و یکپارچگی داشت. پس روشها و متدولوژیهای جدیدی مطرح شد که شامل Booch، OMT، OSE و ; میباشد. در سال ۲۰۰۰ شرکت Rational روشی را تحت عنوان (Rational Unfied Process) RUP مطرح ساخت که بعد از روش MSF شرکت مایکروسافت به دنیای نرم افزار عرضه شد و امروزه از طرفداران بسیاری برخوردار است.
خصوصیتهای RUP
۱- مبتنی بر موارد قابل کاربرد
مدل موار قابل کاربرد بعنوان نمونه ای از مدل خواسته ها ، علاوه بر آنکه کل وظیفه مندی سیستم را شرح میدهد ، اساس فعالیتهای بعدی یعنی طراحی ، پیاده سازی و آزمون را نیز ایجاد میکند. بهمجموعه ای از فعالیتهای قابل انجام که یک سیستم انجام میدهد تا یک نتیجه ی قابل مشاهده به یک کاربر یا یک سیستم خارجی بدهد ، مورد قابل کاربرد می گوییم این موارد قابل کاربرد، قابلیت استفاده و کاربرد مجدد و بهرمندی از سرویسها در سیستمهای همگون را افزایش میدهد. ممکن است در این توالی فعالیتها ، دگرگونیهائی نیز وجود داشته باشد. کاربر یا سیستم خارجی را عامل می نامیم . مدل مورد قابل کاربرد شامل عاملهای ، موارد قابل کاربرد و ارتباطات بین آنهاست . این مدل همچنین شرح میدهد که سیستم برای کاربران خود تحت شرایط متفاوت چه عملکردهایی می تواند داشته باشد.
۲- مبتنی بر معماری
معماری نرم افزار همانند معماری ساختمان است . معماری در حوزه ای بر بهره مندی از تلفیق علم ، هنر و تجربه ، تکیه دارد. معماری نرم افزار مطابق نظر آقای Kruchen در معماری ۴+۱ از دیدگاههای مختلف شامل دیدگاه مورد قابل کاربرد ، دیدگاه منطقی ، دیدگاه فرآیندها ، دیدگاه استقرار و دیدگاه پیاده سازی تشکیل شده است .
۳- تکرار شونده و افزایشی
تکرار یعنی یکبار انجام دادن همه نظامهای یک فرآیند توسعه . یک پروژه را به چندین پروژه کوچک ( مینی پروژه ) تقسیم نموده و در هر تکرار یکی از مینی پروژه ها را تولید می کنیمو همانگونه که در شکل زیر دیده میشود .
RUP از دو بعد قابل بررسی می باشد:
فازها و نظامها ( جریانهای کاری )
Workflow :
مجموعه فعالیتهایی که ما انجام میدهیم تا به یک هدف تجاری کاری برسیم. RUP به این Workflowها وابسته است و در هر مرحله نقش موثری را دارند.
اهداف فازهای RUP :
چنانکه در شکل بالا دیده میشود اگر از چپ به راست حرکت کنیم در راستای فازها حرکت کرده ایم و چنانچه دیده میشود دارای چهار فاز آغازین ، تعیین ، ساخت و انتقال است که هر فاز ممکن است از چندین تکرار تشکیل شده باشد. در ادامه به اهم اهداف فازها به صورت خلاصه می پردازیم .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 