فایل ورد کامل مقاله روابط زناشویی و عشق پایدار؛ تحلیل علمی و روان‌شناختی عوامل مؤثر بر تداوم زندگی مشترک


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
5 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله روابط زناشویی و عشق پایدار؛ تحلیل علمی و روان‌شناختی عوامل مؤثر بر تداوم زندگی مشترک دارای ۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله روابط زناشویی و عشق پایدار؛ تحلیل علمی و روان‌شناختی عوامل مؤثر بر تداوم زندگی مشترک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله روابط زناشویی و عشق پایدار؛ تحلیل علمی و روان‌شناختی عوامل مؤثر بر تداوم زندگی مشترک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله روابط زناشویی و عشق پایدار؛ تحلیل علمی و روان‌شناختی عوامل مؤثر بر تداوم زندگی مشترک :

نکاتی در مورد روابط زناشویی و عشق پایدار

همراه قو

بنام خدا
تقدیم به دوستانی که کلید قلبم در صندوقچه رازهایشان پنهان است.
مرگ قو
شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد
فریبنده زاد و فریبا بمیرد

شب مرگ، تنها نشیند به موجی
رود در گوشه ای دور و تنها بمیرد

در آن گوشه‌چندان غزل خواند آن شب
که خود در میان غزلها بمیرد

گروهی بر آنند که این مرغ شیدا
کجا عاشقی کرد آنجا بمیرد

شب مرگ از بیم آنجا شتابد
که از مرگ غافل شود تا بمیرد

من این نکته گیرم که باور نکردم
ندیدم که قویی به صحرا بمیرد

چو روزی ز آغوش دریا برآمد
شبی هم در آغوش دریا بمیرد

تو دریای من بودی آغوش وا کن
که می خواهد این قوی زیبا بمیرد

دکتر مهدی حمیدی
آفرینش آدم و حوا و روایتی از هابیل و قابیل

خداوند انسان را نیز مانند موجودات دیگر بصورت جفت آفرید تا برای هم موجب آرامش باشند. آدم تنهای تنها در بهشت بسر می برد و از نوع خود هیچکس را هم صحبتی نداشت تا با وی مانوس باشد، روحش سکون و آرامش نداشت، خداوند همدم و مونسی به نام حوا در کنارش آفرید. روزی آدم بدنبال یک خواب طولانی همینکه سر از خواب برداشت چشمش به زنی افتاد که بالای سرش نشسته است، پرسید تو کیستی؟ حوا پاسخ داد من همسر تو هستم، آفریده شدم تا مونس تو باشم. خداوند فرمود ای آدم خودت و همسرت در این باغ زیبا مسکن گزینید ولی به آن درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید شد. آدم و حوا وسوسه شدند و به آن درخت میوه نزدیک شدند و از بهشت به روی زمین اخراج شدند. خداوند در وجود انسان میل جنسی را به او هدیه کرد، که برای بشر شامل دو هدف اصلی است هدف اول ارتباط با

علم الحیاه (بیولوژی) دارد و بقصد تولید نسل می‎باشد و دیگری فرعی و برای رفع حوائج شهوانی بوده و با حصول لذائذ انجام میگیرد. که ازدواج بخاطر هدفهای فوق صورت می‎گیرد بشرطی که در مسیر درست و حلال باشد. زمانی که آدم و حوا از میوه ممنوعه خوردند و از بهشت رانده شدند در زمین سکونت کردند و خداوند توبه آنها را پذیرفت و اجازه زندگی روی زمین را به آنان داد، آنها صاحب فرزندانی شدند هم دختر و هم پسر، دو تن از پسران آدم خواهان یکی از خواهرانشان شدند یعنی زمانی که هابیل و قابیل به سن ازدواج رسیدند. لذا خداوند به حضرت آدم امر کرد که هابیل و قابیل باید هدایایی را بیاورند و هدیه ای که قبول واقع شود صاحب آن هدیه «شوهر» خواهرش خواهد بود. هابیل دامداری می نمود و قابیل کشاورزی، هابیل یکی از بهترین بره های خود را جدا کرده و قابیل چند خوشه خشکیده گندم را انتخاب و روز امتحان هر دو

بالای یک بلندی می‌روند، بادی وزیدن گرفته و بره را از دست هابیل می برد یعنی هدیه هابیل مورد قبول واقع شده و دختر برای اوست. قابیل از فرط عصبانیت با سنگی بر سر برادر خود زده و او را می کشد چون کمی از او بزرگتر بود قدرت بیشتری داشت، حالا او نمی دانست با جنازه برادر چه باید بکند. خداوند دو کلاغ را در حال نزاع فرستاد، یکی از آنها دیگری را کشت و زیر خاک دفن کرد، قابیل نیز همین کار را با جنازه برادرش کرد و او را دفن کرد، پنهانی به نزد خانواده رفته دست خواهرش را می گیرد و از آنجا فرار می کند و در جای دیگری از زمین صاحب کودکان و نسلی دیگر از انسانها می شوند.
کتاب آدم و حوا اثر بی آزار شیرازی

زن در جاهلیت عربستان:
یکی از وحشتناکترین رسوم و عادتهای شوم دوران جاهلیت دخترکشی بود، آن هم در زشتترین صورت یعنی زنده بگور کردن یا گردن زدن و یا از بالای بلندی به پائین پرت کردن فرزندان دختر. آنان دختران را در ردیف حیوانات قرار می دادند، بی عفتی و بی ناموسی در حدی بود که به طور آزاد و رسمی بینشان نکاح چند تایی صورت می گرفت، یعنی مردان با قدرت مالی خود هر چند زن که

می خواستند اختیار می کردند و زنان نیز در اختیار هر فردی قرار می گرفتند، زنانی هم بودند که بر سر در خانه های خود پرچمی یا علامت و نشانه ای به این عنوان نصب می کردند، و اگر فرزندی می آوردند مدعیان را همراه قیافه شناسان جمع می کردند، قیافه شناسان کودک را شبیه هر کدام از مردان
می دانستند او را به عنوان پدر کودک معرفی می کردند. در چنین شرایطی پیامبر پا به عرصه وجود گذاشت و با خواست خداوند توسط عبدالله نوری پاک به رحم آمنه منتقل شد تا پیامبر به دنیا آمد.
کتاب: سیره چهارده معصوم محمد مهدی اشتهاردی
ازدواج پیامبر (ص) و خدیجه (س):

خدیجه از خاندان قریش، بانوئی بسیار پاکدامن و ارجمند بود، او دو شوهر کرد، هر دو از دنیا رفتند، و اموال بسیاری از آنها از طریق ارث به او رسید، ثروت او از حد و مرز می گذشت. همواره کاروانهای بازرگانی او در شام و یمن و طائف، در حرکت بودند، عموی خدیجه از دانشمندان و کشیشان مسیحی بود و همه کتابهای آسمانی را خوانده بود، او نشانه های پیامبری را در وجود پیامبر اسلام دیده بود، خدیجه توسط او به مقام پیامبر آگاه شده بود، و خود او نیز روش پاک و امانت داری و صداقت او را مشاهده کرده بود، از این رو مجذوب و شیفته بی قرار پیامبر (ص) شد و تصمیم گرفت با پیامبر ازدواج کند، در این وقت پیامبر (۲۵) سال داشت ولی از سن خدیجه (۴۰) سال می گذشت. پیامبر با وساطت عمویش ابوطالب پدر علی (ع) وسایل ازدواج با خدیجه را فراهم کرد، خدیجه بسیار فداکار و مهربان بود و همه ثروتش را در اختیار پیامبر گذاشت تا در راه هدفی بزرگ به مصرف برسد. پیامبر سال فوت خدیجه را «سال غم» نامید پیامبر می فرمود: خدیجه وقتی به من پیوست که همه از من دور می شدند، او در راه اسلام، هرگز مرا تنها نگذاشت، همواره از من حمایت کرد، خدا او را رحمت کند که بانوی پر برکتی بود. حضرت فاطمه (س) حاصل چنین ازدواجی بود.
سیره چهارده معصوم

ازدواج علی (ع) و فاطمه (س):
خواستگاران بسیاری برای حضرت فاطمه آمدند نزد پیامبر خدا ولی حضرت محمد و فاطمه (س) حضرت علی را برگزیدند. حضرت محمد به علی (ع) فرمودند چه چیزی را مهریه قرار میدهی، علی (ع) فرمود شمشیر و اسب و زره و شتری برای کشیدن آب از نخلستان دارم. پیامبر فرمود شمشیر و شتر و اسب برای خودت لازم است برای جنگ با مشرکان و کشاورزی و زندگی، فقط زره می ماند که من آن را به عنوان مهریه زهرا (س) می پذیرم حضرت علی زره را ۴۸۰ درهم قطری فروخت به حضرت محمد داد و او را نیز با این جهازیه حضرت فاطمه را تهیه کرد. امام صادق می فرمایند: اگر خداوند علی را برای فاطمه (س) نمی آفرید، در سراسر زمین از حضرت آدم گرفته تا

تمام انسانهای بعد از او، همسر همتایی برای فاطمه (س) پیدا نمی شد. پیامبر از پولی که حضرت علی به او داد وسایل زیر را به عنوان جهاز راهی خانه علی (ع) کردند: پیراهن یک عدد – روسری یک عدد – چادر مشکی عربی یک عدد – بقچه بافته شده از لیف خرما – دو عدد متکا – پرده پشمی – حصیر – آسیاب دستی – طشت مسی- کاسه سفالی – مشک آب – آفتابه سفالی – فرش پوستی – عبای سفید – ظرف آب خوری . هنگامی که این وسایل ساده و بی آلایش را به حضور پیامبر آوردند اشک در چشمانش حلقه زد و سر به آسمان نمود و گفت: خدایا به زندگی قومی که گرانمایه ترین ظروفش سفالی است برکت بده. در حدیثی نقل شده است که: حضرت فاطمه (س) بعد از وفات رسول خدا (ص) هرگز لبخند نزده بود جز زمانی که تابوت پوشاننده را دید از خوشحالی خندید و فرمود: این تابوت چقدر زیباست که مانع مشخص شدن حجم بدن می شود. گویی ایشان از چگونگی حمل جنازه زنان در مدینه ناخرسند بودند چون آنها بدن زن را روی چوبی بدون دیواره می نهادند به طوری که حجم بدن زن را نمایان می کرده است و با دیدن تابوت پوشاننده خندیده بودند.

کتاب: سیره چهارده معصوم
انگیزه های ازدواج و عوامل بازدارنده ازدواج:
غریزه بقای نسل، انگیزه تکامل نسل، نیاز جسمی، میل داشتن استقلال، بر آورده نیازهای عاطفی و انگیزه رفع تنهایی از انگیزه ازدواج می باشند و عوامل بازدارنده ازدواج در دختران و پسران نیز می تواندشامل: ازدواج را زود دانستن (یعنی معتقد است در آینده با کسب آمادگی های لازم و امکانات بیشتر ازدواج کند، زندگی آرام، راحت و طبیعی تری خواهد داشت) دنبال کردن اهداف مهم تر، اعتقاد به داشتن زندگی آزاد، شکست در عشق، اختلالات روانی – جنسی و افسردگی ، بدبینی، افراد وسواسی، و وابستگی بیمارگونه به خانواده، باشد. لذت زندگانی در مجاهده است باید با حقایق روبرو شد و بجای افسوس و آه با نیروی سعی و همت اشکالات را که بر سر راه کامیابی است از میان برداشت. از حقیقت به خیال پناه بردن و در پس زانوی غم نشستن، بیماری ناکامی را درمان نمیکند.

ازدواج مطلوب آن است که زن و شوهر یکدیگر را شناخته حسن تفاهم دارند و هر کدام از آنها بهدف و وظایف خویش آگاهی داشته و در تامین زندگی و تهیه سعادت خانوادگی تشریک مساعی می نمایند.

کتاب: روانشناسی عمومی دکتر حمزه گنجی
انتخاب همسر و ازدواج از نظر اسلام:
در اسلام خانواده محبوبترین بنیاد اجتماعی است. تا آنجا که تشکیل هیچ بنیانی نزد خدا ارزشمند تر از تشکیل خانواده نیست و هر که برای تشکیل خانواده اقدام کند و خود را از آلودگی به گناه برهاند، نیمی از دین خویش را از دستبرد شیاطین محفوظ داشته است. پیامبر (ص) می فرمایند ازدواج سنت من است هر کس از آن پیروی نکند از من نیست و مسلمان نیست و خدا نیز او را دوست ندارد. از نظر اسلام معیارهای انتخاب همسر خیلی مهم می باشد. چرا که اولین و مؤثرترین قدم در موفقیت یک

خانواده، دقت و بررسی کافی در مرحله انتخاب همسر است. تجربه نشان می دهد که ریشه بسیاری از ناکامیها در خانواده ها نا آگاهی یا غفلت در همین مرحله است – اولین مسئله مهم ایمان و تقوا می باشد: شخص با ایمان، به علت ارتباط قلبی با خدا فردی قابل اعتماد است و هر چه ایمان او قویتر باشد بیشتر می توان به قول و تعهد او در امر ازدواج اعتماد کرد. اعتماد کردن به کسی که فاقد نیروی کنترل کننده ایمانی و اعتقادی است، غالباً به مصلحت نیست. دومین مسئله اخلاق خوب است: همسر بد اخلاق انسان را به پیروی زودرس مبتلا می کند و زندگی کردن با انسانهای بد اخلاق خیلی مشکل است. سومین مسئله مهم اصالت خانواگی می باشد: پیامبر می فرمایند از سبزه مزبله (زباله دان) بپرهیزید یعنی از زن زیبایی که در خانواده بد زندگی می کند. محیط خانه و دانشگاه دو عاملی هستند که می توانند جوانان را در راه

تشکیل یک فلسفه زندگی صحیح و موافق با اصول اسلامی و انسانی تربیت و راهنمایی نمایند. دختر و پسری که به حد بلوغ رسیدند، می خواهند اطاق مخصوص به خود داشته باشند تا بتوانند دور از چشم همه بخصوص خواهر یا برادر کوچکتر از خود فکر کرده و نقشه فعالیتهای آینده خود را بکشند. یک فرد بالغ طبیعی بهیچ وجه حاضر نیست که دیگران فکر کنند هنوز محتاج به کمک و راهنمایی است. بهمان نسبت اگر با پسر و دختر در این سنین مانند اشخاص بالغ رفتار شود بهمان نسبت بیشتر به آنها اعتماد کرده و اگر مسئولیتی به آنان محول کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. احتیاجات جنسی در این سن ببالاترین مرحله خود میرسد و شخص بالغ در جستجوی کسی است که بتواند مسائل جنسی خود را بااو در میان گذارد. میل جنسی در زنان نسبت به اشخاص مختلف و ساختمانهای بدنی گوناگون متفاوت است و این میل ممکن است، ضعیف، شدید، و یا منحرف باشد. که از آنها به سردی مزاج (بی میلی جنسی که دلایل گوناگون دارد) تحریکات شدید و شهوت انگیز و جنون شهوت (که ریشه در بیماریهای روحی دارد) نام می برند.

کتاب معارف اسلامی
عشقهای واهی و مجازی:
زنانی که از دور به شخصی علاقمند می گردند و او را ایده‌آل خود دانسته و همیشه به عشق خیالی خوش بین می باشند. در حالیکه این خواب و خیال ممکن است هیچگاه به حقیقت نپیوندند. در ضمن شوهر در نظر این قبیل زنان هرگز مانند نمونه دلخواه آنهاست و نزد آنان جلوه نخواهد داشت. این نوع زنان عاشق سایه و خیالند و اغلب خود را دلبسته و فریفته شعرای متقدم (قدیمی) و خوانندگان مشهور و هنرپیشگان و بازیگران سینما و تلویزیون و یا ورزشکاران از قبیل فوتبالیستها و غیره می کنند ولی از نزدیک شدن به آنان خودداری می نمایند تا بد نام نگردند و همچنان در شیفتگی باقی بمانند. نا گفته نماند که این عاشقهای دائمی هیچگاه بوصال نمی رسند. زن بیشتر حس میکند، عمیق تر دوست میدارد، شجاعانه فداکاری مینمایند. عواطف و احساساتش رقیق تر و لطیف تر است. بخانواده و کانون زندگی خویش دلبستگی فراوانتر دارد و کمتر در صدد تجاوز بر می آید، و با تامین نیازمندیهای انسانی خود بحفظ آرامش خویش علاقمند میگردد. زنان کمتر جاه طلبند و ندرتاً مرتکب جنحه یا جنایتی میگردند. زن ممکن است خودخواه، بلهوس یا حسود باشد، ولی عواطف مادری را به تنهایی دارا می باشد که مرد این مهم را ندارد. مثال بارز عشق را می توان عشق شهریار دانست او پس از پنج سال تحصیل پزشکی یعنی کمی پیش از اخذ مدرک دکتری به علت ناکامی در عشق که خود آن را عشق مجازی می خواند، پزشکی را رها می کند و به شاعری می پردازد و آثار جاویدان خلق می کند او این عشق را در غزل معروف «ناکامی» چنین بیان می کند:
ناکامی
بر وای تُرک که تَرک تو ستمگرکردم
حیف از آن عمر که در پای تو من سر کردم
عهد و پیمان تو با ما و وفا باد گران
ساده دل من که قسمهای تو باور کردم

به خدا کافر اگر بود به رحم آمده بود
زان همه ناله که من پیش تو کافر کردم

در و ریوار به حال من زار گریست
هر کجا ناله ناکامی خود سر کردم

پس از این گوش فلک نشنود افغان کسی
که من این گوش ز فریاد و فغان کر کردم

ای بسا شب به امیدی که زنی حلقه به در
دیده را حلقه صفت دوخته بر در کردم

شهریار را به جفا کرد چو خاکم پامال
آن که من خاک رهش را به سر افسر کردم

استاد «شهریار»
چه بسیار مردان و زنانی که در گوشه و کنار این جهان در کنار همسر خود ولی دل در گرو عشقی واهی و مجازی دارد.
کتاب روانشناسی عمومی دکتر حمزه گنجی
در این نزدیکیها:

مسیحیانی که زن را شیطان می دانند و تمام گناهان مرد را از زن می دانند و در کتاب انجیل چنین نقل شده که شیطان ابتدا حوا را فریب داد و حوا حضرت آدم را تا اینکه از بهشت اخراج شدند، اینان زن را مایه گناه دانسته و هرگز تن به ازدواج نمی دهند تا آخر زندگیشان مجرد باقی مانده و می میرند، مسلمانانی که چهار زن اختیار کرده و هر زن را با کمک زن قبلی به نکاح خود در می آورند. قومیتهایی که دختران بالغ را به مبالغی می فروشند و مانند کالا با زن رفتار می کنند و خریدار این کالا صاحب آن شناخته

می شود. در قسمتهایی از آذربایجان هنوز هم دختر و پسر با هم فرار می کنند و زندگی بسیار شاعرانه ای را شروع می کنند در هند تمام مخارج عروسی از جمله جشن و تهیه جهازیه و خانه به عهده خانواده دختر می باشد و چه دخترهایی که از فرط فقر دست به خودکشی زده اند. در برخی فرهنگها با وجود چند فرزند والدین تازه ازدواج می‌کنند اروپای غربی، آمریکا و … . در کشورهای اروپای غربی و بخش های زیادی از قاره امریکا و حتی قسمتهایی از آسیای بزرگ روسپی گری یک شغل بوده و زنان براحتی مشغول این کارند با مجوزهای دولتی. آزادی هم جنس بازان در کشورهای مثلاً پیشرفته یعنی ازدواج و همراهی مرد با مرد یا زن با زن.و دست آخر اینکه اجاره

کردن زن به توسط قرارداد فقط تا زمانی که فرزندی را برای کسی یا خانواده ای به دنیا آورد و قرارداد منقطع گردد در اصطلاح مادر اجاره ای. آیا براستی فلسفه ازدواج چیست؟ آیا براستی سن و سال در ازدواج و یا قانونهای دیگر غیر از قانونهای خدایی و کتابهای آسمانی چه معنا و مفهومی دارند. چه بسیارند دخترانی که جوان یا نوجوان هستند ولی در دل دوستدار مردانی بوده اند خیلی از نظر سنی بزرگتر از خودشان ولی از ترس حرفهای دیگران و خجالت کشیدن از دیگران این مسئله را پنهان داشت و تا آخر عمر در خاطرشان نگه داشته اند ای کاش این دسته عشقشان را آشکار می ساختند شاید از خوشبخت ترین ها می گشتند. و یا پسر هایی که عاشق زنان مسن تر از خودشان شده اند و یک تار موی آنها را به صد دختر جوان نمی داده اند ولی این مسئله را عنوان نکرده اند و چه اشتباهی کرده اند شاید همانند پیامبر (ص) خوشبخت می شدند. دوست داشتن و عشق واقعی و تکیه دادن بر کسی که انسان را خوشبخت می کند سن و سال نمی شناسد. براستی که این جهان، جهان شگفتیهاست و انسان بوجود آورده تمام زیباییها و زشتی های این جهان است.
مطالب: مجید غلامپور

چرا مردی شیفته زنی می شود:
دوست داشتن بمعنی لذت بردن است از دیدن، لمس کردن، بوئیدن چیز دوست داشتنی. این عقیده استاندال نویسنده معروف فرانسوی است. اما این نویسنده نمی گوید که این چیز دوست داشتنی باید دارای چه خصوصیاتی باشد که حقیقتاً دوست داشتنی شود و در دل دوستدار خود ایجاد لذت نماید. این هم از زیرکی و نکته سنجی استاندال است، زیرا او به خوبی می داند که علائم مشخصه زیبای آنقدر متفاوت و متغیر است و تحت شرایط مختلف با یکدیگر فرق دارد که نمیتوان این علائم را مشخص و بیان کرد. عوامل و علائم زیبایی برای هر ملت و مملکت و محیط وقتی برای هر فرد انسانی فرق دارد. هر روز هزاران مورد پیش می آید که مردی عاشق زنی می شود. اما کسی نمی تواند پرده از این راز بردارد و بفهمد که چرا و به چه دلیل دودلداده نسبت به هم عشق پیدا می کنند. آیا چه عاملی در وجود فلان زن هست که مردی را

عاشق و بیقرار می سازد و او را بجنبش و تلاش وا می دارد، تا موانع را از پیش بردارد او را بهمسری خود اختیار کند. باین سوال کسی نمی تواند جواب روشنی بدهد. بخصوص وقتی که آدم با مواردی روبرو می شود که می بیند، فلان مرد دل به زنی باخته است که نه تنها به چشم شخص دیگر زیبا نیست بلکه بی ریخت و حتی غیر قابل تحمل است. از این قبیل موارد زیاد است که براستی محبوبه انتخابی بسیاری از مردان حتی با شرایطی معمولی و اصول اولیه زیبایی شناسی هم جور در نمی آید. چه بسیار موارد پیش آمده است که یک عکس و تصویر، یا حتی یک مجسمه سنگی باعث شده است که بیننده ای را عاشق صاحب آن عکس و مجسمه کند. چندی قبل یک جوان عکس دختری را پشت ویترین یک عکاسی دیده و چنان بصاحب نادیده این عکس دل باخت که چندین سال برای پیدا کردن و بدست آوردن او به تلاش می پردازد و

موقعی او را یافت که دختر تهیه عروسی خود را میدید، ولی وقتی از ماجرای تلاشهای چندین ساله عاشق صادق خود آگاهی یافت . تحت تاثیر این عشق شدید قرار گرفت و با این جوان ازدواج کرد. این افسانه یونانی خیلی شهرت دارد، پیگایون مجسمه سازی بود، سالها زحمت کشید و از عاج مجسمه زن زیبایی ساخت بعد در مقابل زیبایی شگرف این مجسم چنان شیفته شد که الهه عشق برحم آمد و به این مجسمه جان داد و مجسمه ساز به وصال معشوق خود رسید. البته چنین ماجرائی فقط افسانه می تواند باشد. حقیقت ندارد، ولی از اینکه نگاه در ایجاد عشق، یکی از موثرترین عوامل است، تردیدی نیست. نگاه نه تنها می تواند حامل اشارات عاشقانه باشد، بلکه می تواند حالت عاشقانه ایجاد کند، بعضی زنها وقتی با چشم نیمه باز به نگاه خود زیبایی و نفوذ می بخشند، می توانند مردی را در مقابل خود بزانو در

بیاورند. از نگاه گذشته صدا نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد عشق است، زیر و بم صدا یک لهجه بخصوص، حتی گاهی مختصری تُک زبانی حرف زدن، می تواند دل مرد را بهیجان در آورد، الکساندر دوما مینویسد که هنرپیشه ای بملاقاتم آمد از اطاق مجاور صدای زنی را که منشی من بود را شنید، هنرپیشه بمحض شنیدن این صدا حرف خود را قطع کرد و با اشتیاق بصدای منشی گوش داد. پس از اینکه او را به منشی ام معرفی کردم هفته ای نگذشت که آندو با هم عروسی کردند. این یکی از مواردی است که نشان می دهد چگونه مرد با نظر اول یا بهتر بگوئیم با شنیدن صدایی عاشق می شود. نقش عمده ای را که صدا در ایجاد عشق و علاقه دارد میتوان از علاقمندان زیادی که خوانندگان خوش صدا دارند فهمید. بوی تنی که برای مردی دل انگیز است ممکن است مرد دیگری را آزار دهد بخصوص بوی عرق تن در روابط زناشوئی تاثیر

عمیق دارد و همین طور بوی لباس های طرف مقابل به همین جهت است که از دیر زمانی عطرهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است. عطرهای مطبوع دو اثر خوب دارند: هم بوهای نا مطلوب عرق را از بین می برد و هم میل برمیانگیزد) مارکینز دوپمپادور تا وقتی زنده بود یعنی تا چهل و دو سالگی معشوقه لوئی پانزدهم با اینکه باقی ماند. چرا که لویی پانزدهم می توانست کس دیگر اختیار کند ولی نتوانست. این زن هزینه زیادی هر سال برای خرید عطر صرف می کرد و همین عطرها در تحکیم رابطه طولانی عاشقانه او با لویی پانزدهم سهم موثری داشت. از این ها گذشته طرز آرایش و لباس پوشیدن هم در ایجاد عشق و جلب علاقه موثر است. بسیاری از مردان

دوست دارند زن مورد علاقه شان به تمامی معنی زن باشد و از زنی که مثل مردها لباس میپوشد، مثل مردها راه می رود و حرف می زند بیزارند، معمولاً لباسهای پر زرق و برق، لباس هایی که تن را به طور نیمه عریان نمایان می‌سازد، توی ذوق می زند. آنچه مسلم است لباس ساده و پوشاننده رغبت انگیزتر است برای هم مرد و هم زن. با وجود نکاتی که شرح داده شد تا زمانی که علم روانشناسی علت ایجاد عشق و علاقه مرد را نسبت به زن روشن نکند باید صریحاً گفت راز عشق، یعنی رازی که مردی را برمی انگیزد تا بزنی دل ببازد و او را بهمسری انتخاب کند بصورت یک راز مبهم باقی است.و هنوز فلسفه و دانش با آن دست نیافته و همین قدر معلوم است که از لحاظ عشق «آن» در هر معشوقی یا زنی وجود دارد و حافظ خوب این نکته را دریافته است:

دلبر آن نیست که مویی و میانی دارد
بنده طلعت آن باش که «آنی» دارد

مطالب: کتاب سلامت فکر
بحران داماد در ده سال آینده در ایران:

مدیر کل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور معتقد است که بی برنامگی در امر ازدواج جامعه را اکنون با مازاد ۷۹۰ هزار دختر در سن ازدواج مواجه کرده، در ۱۰ سال آینده ما با کمبود ۶ میلیون روبرو خواهیم بود. یعنی در برابر یک مرد تحصیلکرده ۱۵ زن تحصیلکرده خواهد بود. در کشور چین ۲۵ میلیون مرد بیش از تعداد زنان است. در کشور یونان هم اکنون دختران در سن ازدواج به حدی تعداد کمی را شامل می‎شوند که مردان آماده ازدواج جایی برای انتخاب ندارند یعنی مازاد داماد دارند و جوانان یونانی از کشورشان به دیگر نقاط جهان مسافرت می‌کنند به امید یافتن همسر و زنی مناسب این هم یکی دیگر از شگفتیهای جهان آفرینش.
مطلب: جراید

چند نکته:
در این پایتخت غالباً قیافه ها گرفته و چهره ها مغموم است از کارفرمای میلیونر تا کارگر تنگدست همه فاقد نوعی نشاط باطنی هستند و همه می نالند و شکوه دارند، در کوچه ها و خیابانها در منازل و مجالس غالب مردم عبوس و اخمو و افسرده بنظر می رسند مثل اینکه نشاط و شادمانی از میان ما ایرانیان رخت بربسته است. باید سعی کنیم روحیه خود را آماده کنیم تا از نشاطی که محیط مان را در بر گرفته استفاده کنیم برای بهره مندی از شادی این چند نکته را رعایت کنیم: ثروت را موجه سعادت ندانیم بلکه آنرا از وسائل تحصیل شادی بشناسیم. پیش از وقت خوب و بد هر چیز را در نظر بگیریم تا از پیش آمد خلاف آن متاثر نشویم. هیچکس و هیچ چیز را بدون عیب تصور نکنیم و بدانیم که خلقت انسان کامل نیست و حتماً همه ما دارای نقایص و معایب فراوان هستیم. با گذشت باشید، گذشته را فراموش کنید و توجه خود را به آینده معطوف دارید. لذایذ طبیعی را بر هوی و هوس مقدم بشمارید. لذت ببرید ولی بحدی که متعاقب آن رنج و زحمتی برای خودتان و دیگران فراهم نسازید. هر پیش آمدی قابل جبران است. اگر به بلیه ای دچار شدید تسلیم باشید و عاقلانه راه چاره را بیندیشید. نشاط و شادی در نهاد هر فردی هست ولی باید آن را تربیت و تقویت کرد، نگرانی و اندوه موجب پیری و زوال است و باید با آن مبارزه کرد.

مطلب: مجید غلامپور
همسرداری
همسر داری مهارتی است که زن و شوهر با شناخت توانمندیها، تفاوتها و حساسیتهای یکدیگر بتوانند به نیازهای جسمی ، عاطفی، روانی و جنسی طرف مقابل پاسخ دهند، به طوری که هر دو احساس رضایت خاطر نموده به آرامش نسبی دست یابند.
تفاوت های روانشناختی زنان و مردان در زندگی مشترک:
میزان اعتماد به نفس زنان با احساس اطمینان آنان از (دوست داشته شدن) رابطه مستقیمی دارد، در حالیکه مردان زمانی از اعتقاد به نفس کافی برخوردارند که بتوانند درخواستهای همسران خود را بر آورده کنند. زنان دوست دارند برای حل شدن یک موضوع درباره آن صحبت کنند (حتی اگر وقت زیادی صرف نمایند) در حالی که مردان این عمل زنان را پر حرفی تلقی می کنند. زنان دوست دارند که شوهرانشان محبت خود را ابراز کنند و به آنان بگویند که چقدر دوستشان دارند، اما مردان فکر می کنند که

همسرانشان باید بدانند که (من فقط او را دوست دارم، نیازی به گفتن نیست). وقتی مردان از زنان خود حمایت می کنند آنان را در حل مشکلاتشان توانمند تر می سازند و به زندگی امیدوارتر و علاقه مند تر می کنند. زنان فرمان بردن را دوست دارند ولی معتقدند این فرمان بردن باید عاشقانه باشد، در این صورت حاضر به هر گونه ایثار و فداکاری خواهند بود. هنگامی که مردان دیر می کنند، زنان با سؤالهای (چرا دیر کردی؟) (کجا بودی؟) در حقیقت دلواپسی و نگرانی توام با عشق و علاقه را به همسر خود ابراز می کنند، اما شوهران فکر می کنند که همسرانشان می خواهند آنها را زیر سوال ببرند و افرادبی مسئولیت و غیر مطمئنی جلوه دهند. وقتی شوهران فکر می کنند که برای زندگی و همسرانشان مفید هستند، احساس ارزشمندی و توانمندی می نمایند ولی زنان زمانی این احساس که فکر می کنند برای همسرانشان عزیز

هستند. مردان پس از گوش کردن به صحبت های همسر خود بلافاصله می خواهند مشکل را حل کنند، بنابراین به راهنمایی آنان می پردازند، در صورتیکه شاید زنان فقط می خواستند احساساتشان را بیان کنند. زنان میزان ارزشمندی و علاقه شوهرانشان را به خود با میزان بر آورده شدن خواسته هایشان محک می زنند. مردان باید سعی کنند خواسته های منطقی آنان را بر آورده کنند و یا آنان را با دلایل صحیح متقاعد سازند.
بروشور: انجمن اولیاء و مربیان

 

کلیدهای برقراری ارتباط صحیح با خویشان همسر:
احترام به خانواده همسر. با خانواده همسر همانند خانواده خود رفتار کنیم. اجازه دخالت به هیچ یک از خانواده ها ندهیم و در صورت راهنمایی آنان از تجربه های آنان استفاده کنیم و تصمیم نهایی را با مشورت همسر خود اتخاذ نماییم. در صورت بروز اختلاف از در میان گذاشتن موضوع با نزدیکترین خویشاوندان نیز پرهیز کنیم، زیرا اینکار موجب گسترش دامنه اختلاف می شود. توجه به همسر خود در حضور خویشان و شرکت دادن او در گفتگو ها. پرهیز از چشم و هم چشمی و حسادت فامیلی. به آداب و رسوم خانواده همسرمان احترام بگذاریم چنانچه برخی از آنها را صحیح نمی دانیم هرگز آنان را به خاطر پایبندی به آداب و رسوم فرد استهزا نکنیم. لازم است گاهی همسران به تنهایی به دیدار خانواده خود بروند. در صورت لزوم هر یک از همسران باید بنحوی از افراد خانواده خود حمایت کنند.

برخی از مهارتهای همسرداری
شاد باشیم- صبور باشیم- منطقی رفتار کنیم- کم توقع باشیم- مثبت نگر باشیم- خوش بین باشیم- یکدل باشیم- شنونده خوبی باشیم- مشوق همسر خود باشیم- به پیشرفت یکدیگر اهمیت دهیم- خوش قول باشیم- احترام به شخصیت یکدیگر کنیم- ارتباط کلامی و عاطفی را حفظ کنیم- با هم مهربان باشیم- محبت پذیر و قهرگریز باشیم- راستگو باشیم- محیط خانواده را باصفا کنیم- پابند به ارزشهای دینی و اخلاقی باشیم- مشورت کنیم- قدرشناس باشیم- احساس مسئولیت کنیم- برنامه ریزی کنیم- برای پیشنهاد همسر احترام قائل شویم و خود را عقل کل ندانیم- فرمان ندهیم- از ازدواج خود اظهار پشیمانی نکنیم- حتی به شوخی روی نقاط ضعف همسرمان انگشت نگذاریم- مقابله به مثل نکنیم- خود را به جای همسرمان بگذاریم- روابط زناشویی را بسیار مهم بدانیم. گفتن کلمه دوستت دارم را برای همسرمان هرگز فراموش نکنیم.
ماهی و غوک
یک روز ماهی سرخ
با غوک روبرو شد

مثل همیشه دلخور
از قور قور او شد

گفت: ای سیاه بی ریخت
جای تو پیش من نیست

اینجا که رودخانه
یا جوی پر لجن نیست

گوش مرا میازار
با آن صدای ناجور

قدری بکش خجالت
از این شنای ناجور

خرچنگ با شنایش
پیش تو روسفید است

هم بانگ تو بدآهنگ
هم شکل تو پلید است

این باغبان تو را کاش
از باغ دور می کرد

ما را همیشه راحت
از قور قور می کرد

هی گفت و گفت ماهی
هی غوک سر تکان داد

آن یک افاده ها کرد
این یک ادب نشان داد

تا آنکه خسته شد غوک
از بدزبانی او

آزرده شد دلش از
نامهربانی او

گفت: ای رفیق نادان
این طرز گفتگو نیست

خوب و بد تو و من
اصلاً به رنگ و رو نیست

این را بدان که گویند:
از ماست هر چه بر ماست

زشت است هر که نادان
زیباست هر که دانا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.