فایل ورد کامل مقاله هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف؛ تحلیل علمی فرآیند تمایزپذیری و نقش آن در فرهنگ معاصر
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف؛ تحلیل علمی فرآیند تمایزپذیری و نقش آن در فرهنگ معاصر دارای ۷۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف؛ تحلیل علمی فرآیند تمایزپذیری و نقش آن در فرهنگ معاصر کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف؛ تحلیل علمی فرآیند تمایزپذیری و نقش آن در فرهنگ معاصر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف؛ تحلیل علمی فرآیند تمایزپذیری و نقش آن در فرهنگ معاصر :
چکیده
برجسته شدن تفاوتها و هویتهای اجتماعی ناشی از سبکهای مصرف و تنوع اشکال آنها حتی در بین یک گروه اجتماعی به ویژه در میان جوانان سئوالات زیادی را در خصوص ساختیافتگی و الگوپذیری آنها مطرح کرده است. این مقاله با استفاده از دادههای یک مطالعه میدانی در شهر تهران، الگوی فعالیت های تفریحی و ترجیحات موسیقایی و ماهواره ای جوانان را به عنوان مولفه های هویّت اجتماعی و تمایزپذیری جدید ناشی از سبکهای مصرف مورد بررسی قرار می دهد و در پی آن است تا ببیند که آیا فعالیت های مربوط به حوزه مصرف در خصوص جوانان تابع الگو یا الگوهای خاصی هستند و از ساخت اجتماعی تبعیت میکنند؟ به عبارتی آیا ما شاهد شکلگیری سبکها یا خردهفرهنگهای جوانان هستیم؟ یا اینکه کنشها و تمایلات مذکور خصلت فردی دارند؟
این مطالعه نشان می دهد که با توجه به فعالیت های تفریحی ده نوع الگو یا سبک، با عنایت به علایق موسیقایی سه نوع الگو و همینطور با توجه به علایق ماهواره ای سه نوع الگو در میان افراد مورد مطالعه قابل تشخیص است. این فعالیتها و الگوها با بیشتر متغیرهای موقعیتی پاسخگویان همبستگی معنی داری را از نظر آماری نشان می دهند. نظر به نتیجه تحلیل داده ها، این فرضیه که الگوهای مربوط به فعالیت های تفریحی دارای خصلتی فردی هستند، رد می شود و در عوض فرضیه مبتنی بر تاثیر پذیری علایق و ذائقه ها از جایگاه فرد در ساخت اجتماعی تایید می شود. در واقع، اینگونه فعالیّت ها و سبکها در معرض محدویّت های ساختاری قرار میگیرند. همینطور، فعالیّت های تفریحی و ذائقه های پاسخگویان به عنوان یک زمینه اجتماعی مطرح می شوند که آنها در آن فرصتی را برای شکل دادن به هویّت خویش و کسب استقلال از والدین مییابند. یافته های پژوهش در زمینه وجود الگوها و سبکهای متفاوت تفریحی، ذائقه های هنری و مصرف رسانه ای افراد، بیانگر پیدایش و نضج پدیده جدیدی با عنوان خرده فرهنگ جوانان در درون فرهنگ کلّی است که به نوبه خود عدم توفیق سیاست ها و برنامه های فرهنگی رسمی مربوط به امور جوانان را در انطباق با فرهنگ حاکم مطرح میکند.
واژگان کلیدی: اوقات فراغت، جوانان، خرده فرهنگ، هویت اجتماعی.
مقدمه
بررسی فعالیتهای خرده فرهنگی جوانان به ویژه در زمینه هایی چون ذائقه های فرهنگی، فعالیّت های تفریحی، هنری و مصرف رسانه ای و مانند آن، یکی از حوزه های جدید و مهم مطالعاتی محسوب میشود که در سالهای اخیر توجه عدّه قابل ملاحظه ای از محققان اجتماعی را به خود جلب کرده است. اهمیّت این حوزه از یکسو از آن جهت مطرح است که موضوع آن یعنی دوره جوانی و مسئله جوانان پدیده نسبتاً جدیدتری است و با درجه صنعتی شدن و نوگرایی جوامع و پیدایش نظم های اجتماعی جدید ارتباط دارد. فرآیندهای مدرن مسایل جدیدتری را برای جوانان به خصوص در زمینه وابستگی طولانی تر آنان به خانواده های خود و به تبع آن تاخیر در استقلالشان ایجاد کرده است.
بعلاوه این موضوع به همراه وجود بازاری مناسب، که فرصت های زیادی را برای مصرف فراغت و تفریح در اختیار جوانان قرار میدهد، دوره جوانی را طولانیتر کرده و به شکل گیری هویتهای جدید فردی و اجتماعی مبتنی بر فرهنگهای مصرفی منجر شده است که به قول بوردیو (۱۹۸۴، ۱۹۸۵) سنخشناسیهای قدیمی مانند طبقه که مبتنی بر موقعیت اقتصادی، فعالیت تولیدی و جایگاه شغلی هستند دیگر چندان قادر نیستند این شرایط جدید را با تمایزپذیری پیچیده آن به ویژه مشخّصه های اجتماعی، اعتقادی، رفتاری، ارزشی و نگرشی را توضیح دهند. از اینرو، برای تبیین این ویژگی ها به خصوص در میان گروه های اجتماعی از جمله جوانان نیاز به سنخ شناسی ها و طرح مفاهیم جدیدی است که اساساً به جنبه های مصرفی کنش های اجتماعی افراد بها داده شود. از سوی دیگر، در حالیکه وجود خرده فرهنگ های جوانان در هر جامعه ای می تواند معرّف تحوّلات اجتماعی و فرهنگی به سامان باشد و دریچه ای برای ورود نوآوری های فرهنگی تلقی شود، در موارد زیادی نیز می تواند به عنوان منبع تهدید و نابسامانی و موضوع شکاف بین نسلی واقع شود.
از این جهت، رابطه این خرده فرهنگ ها با فرهنگ مسلّط در هر جامعهای از اهمیّت خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است. اثرات و پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خرده فرهنگهای مذکور در جامعه ما همواره مطرح بوده اند. در دهه های گذشته به ویژه در سالهای بعد از انقلاب اسلامی به همراه گسترش فرآیندهای نوگرایی، تمایزپذیری اجتماعی و توسعه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات جمعی، ترجیحات و الگوهای فعالیّت خرده فرهنگی آنان بسط یافته و به یکی از مهمترین نگرانیها و دغدغه های جامعه بزرگسال (اعم از والدین، معلمان مدارس و نیروهای کنترل کننده اجتماعی) تبدیل شده است. این دغدغهها به ویژه در مورد کلان شهر تهران، که به دلایل تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارای بیشترین تنوّع فرهنگی و دارای بالاترین فعالیّتهای خردهفرهنگی است،
بیش از سایر شهرهای دیگر کشور مطرح هستند. نکته حائز اهمیت اینکه، اغلب این فعالیّت ها به عنوان آسیبها و انحرافات اجتماعی و فرهنگی تفسیر و محکوم می شوند به همین جهت، گفتمان های مورد استفاده در تبیین رشد خرده فرهنگ های جوانان در ایران، بیشتر خصلت سیاسی و اخلاقی دارند و کمتر تلاش جدّی برای شناسایی آنها به عنوان یک واقعیّت اجتماعی و بدون پیشداوری شده است. این مقاله سعی دارد براساس مطالعه تجربی در شهر تهران، بخش مهمی از سئوالاتی که همواره برای جامعه بزرگسال از نظر نوع، ماهیّت، حدود و توزیع اجتماعی در میان جوانان مطرح بوده اند، ولی به دلایل مذکور کمتر مورد بازشناسی قرار گرفته اند را شناسایی کند و دریابد که آیا فعالیّتهای خرده فرهنگی جوانان همچنان از ساخت اجتماعی تبعیت میکنند یا اینکه فردی شدهاند؟ به دیگر سخن آیا با توجه به این فعالیّتها ما شاهد شکلگیری و رواج الگوهای واحدی در میان جوانان مورد بررسی متعلّق به تمامی طبقات اجتماعی هستیم؟
چارچوب نظری
همانطور که گفته شد جامعه مدرن با تفکیکپذیریهای پیچیده و ساختیافتگیهای جدید تعریف میشود که به مثابه قالبها در مقابل وضعیت مشخّص قرار میگیرند و عمل میکنند. اگرچه راه های زیادی برای تبیین رتبهبندیهای اجتماعی تفکیکپذیریهای جامعه مدرن وجود دارد، ولی به طورکلی دو نوع سنّت فکری را میتوان در ادبیّات مربوطه برای تبیین این موضوعات از جمله خرده فرهنگهای جوانان با تاکید بر الگوهای تفریحی و سبکهای مصرفی تشخیص داد. یک سنّت فکری برای توصیف و تبیین واقعیّتهای جامعه مدرن بر مفاهیمی چون فردی شدن ، مخاطره و دودلی تاکید میکند.
به زعم صاحبنظران و محققان این سنّت، فردی شدن بیشتر معیارهای زندگی (به خصوص در بین جوانان) از احتمال پیشبینی آینده افراد براساس تجارب قبلی یا شرایط اجتماعی زیست آنها میکاهد و مفهومی مناسب در درک فرآیندهای اجتماعی معاصر موثر بر زندگی افراد از جمله جوانان به شمار میآید. برای مثال، «الریش بک» (۱۹۹۲) از پیشکسوتان این سنّت فکری، معتقد است که دنیای غرب در حال حاضر یک تحوّل تاریخی را از سر می گذراند. جامعه صنعتی جای خود را به یک مدرنیته نوین می دهد که در آن جهان بینی علمی سابق و به تبع آن مفاهیم (ابزارهای) تبیینی آنها به چالش کشیده می شوند، پیش بینیپذیریها و قطعیّتهای عصر صنعتی با پیدایش ریسکها و فرصتهای جدید تهدید می شوند. به عقیده «بک»، به همینسان افراد روز به روز از شبکهها و محدودیّتهای اجتماعی نظم پیشین آزاد می شوند و با مجموعه جدیدی از اتفاقات و امور مستحدثه ای که زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار می دهد دست و پنجه نرم می کنند. به عقیده وی جامعه غربی به سمت دوره جدید در حال حرکت است و جایگاه ساختاری افراد در چنین جوامعی تاثیر چندانی روی فرصت های زندگی آنان ندارد، از اینرو، مفاهیمی مثل طبقه نمیتوانند مبنای مناسبی برای تشخیص تشخّص های جدید باشند. از نظر «الریش بک» (۱۹۹۲) پیوندهای طبقاتی حداقل در بعد ذهنی آن تضعیف شدهاند و در دوره تجدد متاخّر نمیتوان با استفاده از اطلاعات مربوط به شغل یا زمینه خانوادگی افراد پیش بینیهایی در مورد سبک های زندگی، باورها و افکار سیاسی آنها ارائه کرد. افرادی با سطح درآمد مشابه یا با جایگاه طبقاتی مشابه میتوانند از میان خرده فرهنگها و هویّتهای اجتماعی مختلف دست به انتخاب بزنند.
این مساله در مورد جوانان بیشتر مورد بحث قرار گرفته است، به ویژه از این منظر که عواملی مانند کاهش زمینههای اشتغال جوانان، گسترش فرصتهای تحصیلی برای جوانان، اشتغال پاره وقت، وابستگیهای بیشتر جوانان و نوجوانان به خانوادههای خویش و اهمیّت یافتن اوقات فراغت شرایط جدیدی را برای فردی شدن جوانان فراهم کرده است (زکایی، ۱۳۸۱). هر چند فردی شدن فرآیند جدیدی نیست، با این حال، از بین رفتن مناسبات همسایگی، تفکیکپذیری فزاینده اجتماعی، تنوّع در راهکارهای شغلی، حرفهای و آموزشی ابعاد خاصی را به آن داده است. از اینرو، همبستگی ها و هویت یابی های جمعی کمتر از گذشته بر محور زمینههای ساختی استوارند و اشتراک در سلیقه ها و جهت گیری فکری بیش از گذشته توجّه جوانان را به خود جلب می کنند، به نحوی که برخی از شکل گیری اجتماعات اولیه (مانند ویلیس ،۱۹۹۰) و برخی دیگر از پیدایش قبایل جدید (مافسولی ،۱۹۹۶) صحبت میکنند .
شایان ذکر است که فردی شدن الزاماً به مفهوم حذف تفاوت های مربوط به زمینههای اجتماعی، جنسیت و امثالهم نیست، بلکه بدین مفهوم است که همه طبقات اجتماعی از تنوّع بیشتری برخوردارند (رابرتس، ۱۹۹۷: ۱۵۶-۱۵۵). فردی شدن میتواند اجتماعی و یا فرهنگی باشد. اگر افراد واقعاً در یک جامعه چند فرهنگی، متکثّر و ناهمگون، جداگانه عمل کنند صرف نظر از اینکه نسبت به کار خود چه تفکّری دارند، این فردی شدن از نوع اجتماعی است. اما اگر آنها قبل از هر چیز به خودشان فکر کنند و تمام انتخاب های شان را بر اساس دلایل فردی و نه جمعی انجام دهند (نتیجه آن انتخاب ها هر چه که باشد) در آن صورت فردی شدن فرهنگی رخ داده است (فورناس ،۴۴:۱۹۹۴). سنّت فکری دیگر به ابعاد ساختاری متمرکز میباشد. طیف وسیعی از تحلیلهاوصاحبنظران در ادبیّات علوم اجتماعی در این دسته قرار دارند. یک گرایش متداول در این سنّت فکری به طبقه به عنوان عنصر اصلی تحوّل تاریخی و تحوّلات اجتماعی مینگرد، به تبع آن نیز موقعیّت طبقاتی را شالوده شکل گیری هویّت اجتماعی افراد و روبنای فرهنگی جامعه میداند.
هر چند برخی از صاحبنظران معاصر مانند رابرتس ، ٌْ(۱۹۷۷) بحث چندگونه بودن و چند پارهگی ساختار طبقاتی را در جوامع مدرن مطرح می کنند امّا با زیر سؤال رفتن پیشفرضهای مربوط به نقش تعیین کنندگی مفهوم طبقه برای تحلیل تکثّر و تنوّع دنیای اجتماعی، اهمیّت تحلیلهای طبقاتی مورد تردید واقع شدهند. در واقع، پایان طبقه یا مرگ طبقه مفاهیمی هستند که توسط برخی از محققان (برای مثال اِدگِل ، ۱۹۹۳) برای بیان نارساییهای رویکردهای سنّتی مبتنی بر طبقه عنوان شدهاند. در ادبیّات جامعه شناسی معاصر، اهمیّت مفهوم طبقه اجتماعی بیشتر از جنبه اجتماعی آن است. در رویکردهای اخیر بیشتر به روش هایی توجه می شود که صور و سبکهای منزلت را مبنای مطالعه خود قرار میدهند و به تمایزپذیری های ناشی از مصرف بیشتر بها داده میشود. همانطورکه برخی از صاحبنظران از قبیل گیدنز (۱۹۹۱)، لش و لاری (۱۹۸۷) و ترنر (۱۹۹۸) اظهار میدارند، در حال حاضر به تبعیت از ماکس وبر، تمایز سنّتی بین طبقه و منزلت وجود دارد که نشانگر توجّه به تفاوتهای اجتماعی ناشی از روشهای مصرف به جای تولید است.
پژوهشهای تجربی در طی دهه اخیر نیز بیشتر حوزه مصرف و فعالیّتهای مربوط به اوقات فراغت را در شکل دادن به هویّتهای شخصی و جمعی مهم تلقی می کنند (برای مثال لی،۱۹۹۳؛شیلد،۱۹۹۲؛مینتل،۱۹۸۸). اشکال جدید هویّتهای اجتماعی، جزء عناصر اساسی پدیدههای مرتبط به سبک زندگی عنوان میشوند که به قول ترنر (۱۹۸۸) دارای خصلتی انتخابی ـ اخلاقی و اجتماعی ـ فرهنگی هستند، از اینرو، همانگونه که سوبل (۱۹۸۳) تاکید میکند، این هویّتها تا حد زیادی باعث برقراری نوعی نظم و انسجام در سبکهای زندگی و نوعی هویّتیابی در دنیای از هم گسیخته و متفرق مدرن هستند. ظهور تفاوتها، رتبه بندیها و هویّتهای اجتماعی ناشی از الگوهای مصرف در دوره اخیر مدرنیته، این گرایش غالب را در بین برخی صاحبنظران به وجود آورده که آنها را به واسطه اشکال فرهنگی و موقعیّت اجتماعی در یک رابطه تعاملی تبیین کنند.
بوردیو و گیدنز از تئوریپردازان بنام این گرایش هستند. به زعم بوردیو، موقعیت اجتماعی مشابه، ذائقه و سبک زندگی مشابهی می آفریند و بر عکس الگوهای مصرف فرهنگی، طبقات اجتماعی مختلفی را بازتولید و نشانه گذاری می کنند. این موقعیّت اجتماعی مبتنی بر میزان بهره مندی فرد از سرمایه اقتصادی و فرهنگی است. درجه دسترسی به منابع مادی (سرمایه اقتصادی)، منابع ذهنی و سمبلیک (سرمایه فرهنگی شامل سطح تحصیلات یا مالکیت محصولات فرهنگی)، سهم سرمایه یک فرد را تعیین می کنند و از آنجایی که دسترسی به این منابع در میان افراد به طور برابر توزیع نمی شود، یک سلسله مراتب اجتماعی از گزینه ها و فعالیّت های فرهنگی عامه پسند و نخبه پسند ظهور پیدا می کند به طوریکه می توان با ملاحظه ذائقه افراد، طبقه اجتماعی آنها را حدس زد. بر این اساس، ونزل (۱۹۸۲) معتقد است الگوها و سبکهای زندگی افراد که بر مبنای ذائقهها و انتخاب شکل میگیرند «کلیّت الگوهای رفتاری و تمایل هنجاری» به وجود میآورند که «از طریق فرآیندهای اجتماعی شدن تکامل پیدا میکند».
به همین سان، «گیدنز» از اشکال منتخبی (خود-انتخابی) از مصرفگرایی سخن میگوید که سبک زندگی افراد را مشخص میکند و متضمن انتخاب انواع خاصی از غذا، پوشاک، مسکن، اتومبیل، عادات کاری، اشکال مختلف تفریح یا فراغت و انواع دیگری از رفتار منزلت جویانه است، که در عین حال توسط موقعیّت اجتماعی افراد و امکان و میزان دسترسی آنان به منابع اقتصادی و فرهنگی مشروط میشود. در واقع آنها عبارتند از اعمال اجتماعی فایده انگارانه و شیوههای زندگی پذیرفته شده در جامعه جدید که منعکس کننده هویّت های شخصی،گروهی و هویّتهای اقتصادی ـ اجتماعی افراد است. خصلت بازتابندگی سبکهای زندگی سبب میشود که آن را در حوزه فراتر از فردی شدن و در یک فرایند تعاملی زیست ـ جهانهای متمایز ملاحظه کنیم که استفاده از مواد و مصالح نمادین مصرف انبوه به اشیاء و اعمال ملموسی تبدیل میشوند که دارای استعارهای برای خودشان می باشند و بازتابی از موقعیّت اجتماعی و هویّت شخصی هستند (کوکِرهام ،۳۲۱:۱۹۹۷). با عنایت به تبیینهای نظری، این مقاله براساس مطالعه تجربی میخواهد دریابد که: آیا میتوان صحبت از شکلگیری سبکهای مختلف زندگی مبتنی بر الگوی تفریحی و ذائقههای مصرفی در میان جوانان کرد؟ آیا میتوان حدود نگرش ها و رفتارهای خرده فرهنگی آنان را شناخت؟ و آیا دیدگاهی که به فردی شدن تاکید میکند، در مورد سبکهای زندگی جوانان صدق میکند؟ یا دیدگاهی که بر تاثیرپذیری سبکهای زندگی از ساخت اجتماعی اصرار میورزد، در خصوص جوانان مورد مطالعه بیشتر مصداق پیدا میکند؟
روش شناسی
همان طور که قبلاً اشاره شد هدف این مقاله مطالعه الگوهای فعالیّتهای تفریحی و ترجیحات موسیقایی و ماهوارهای در میان جوانان تهرانی و عوامل موثر بر آنها (متغیرهای موقعیتی) میباشد تا بتوان شناختی از ماهیت اینگونه الگوها و ذائقهها را به دست آورد. هرچند مطالعه تجربی و تعریف عملیاتی سبکهای زندگی بسته به رشته علمی محقق، اهداف تحقیق و موضوع تحقیق متفاوت است، با این حال، بررسی ادبیات مربوطه نشان میدهد تاکید بر مقولاتی چون ذائقه (مانند ترجیحات هنری و مصرف رسانهای) و کنش (مانند فعالیّت های تفریحی) برای مقوله بندی و نامگذاری سبکهای زندگی مختلف استفاده شده است که معرّف تشخّص و تمایز افراد و گروهها از سایرین میشود (برای مثال: هنری و همکاران، ۱۳۸۱؛ فورناس،۱۹۹۵؛ ریمر ،۱۹۹۵؛ کوکرهام،۱۹۹۷).در این پژوهش، با توجه به مباحث نظری، فرض بر این است که انواع الگو و سبک زندگی در بین جوانان تهرانی وجود دارد و انتظار میرود رابطهای بین این سبک ها و متغیّرهای موقعیّتی (از قبیل نوع شغل، سطح تحصیلات و میزان درآمد، سن، جنس، وضع تاهل، درجه مذهبی بودن) وجود داشته باشد.
اطلاعات این پژوهش از طریق پرسشنامه از بین ۵۰۰ نفر از جوانان ۳۰-۱۵ ساله ساکن شهر تهران، که با بهرهگیری از نمونهگیری غیر احتمالی قضاوتی انتخاب شده اند، جمع آوری شده است. افراد نمونه در اماکن مورد تجمّع جوانان شهر تهران (اطراف مجتمع های تجاری یا بازارها و مراکز خرید مدرن تهران مثل مجتمع تجاری گلستان و ایران زمین در شهرک غرب، بازار مدرن و سرپوشیده گیشا، مجتمع بوستان میدان پونک، مجتمع گلدیس فلکه صادقیه، پارک ها و بوستان های فدک، آرارات،…) مورد مصاحبه قرار گرفتند.با توجه به هدف و ماهیّت دادههای پژوهش، روش مورد استفاده در مطالعه حاضر در زمره روشهای پیمایشی است. برای مطالعه فعالیّت های تفریحی، ۳۰ نوع فعالیّت پس از مطالعه مقدماتی مشخص شدند و از پاسخگویان تقاضا شد تا میزان پرداختن خود را به هریک از این فعالیّتها بر روی یک محور ۶ نقطهای از اصلاً تا خیلی زیاد علامت بزنند. این ۳۰ فعالیت در جدول ۱ در قالب ۱۰ مقیاس نشان داده شده است.
جدول ۱: انواع فعالیّتهای تفریحی مورد بررسی در اوقات فراغت پاسخگویان
نوع فعالیّت ها نوع فعالیّت ها
رسانه های تصویری: فرهنگی:
تماشای کانال های تلویزیونی ماهواره ای شرکت در کلاس های مختلف(زبان و…)
رفتن به سینما بازدید از موزه و نمایشگاه های مورد علاقه
تماشای برنا مه های ویدئو حضور در کافی نت ها برای استفاده از اینترنت
گوش دادن به موسیقی مورد علاقه فعالیّت های هنری (نقاشی، …)
چت و گفتگو: مراجعه به کتابخانه های عمومی و دانشگاهی
مکالمه تلفنی با دوستان هم جنس ورزشی:
چت کردن با دوستان اینترنتی انجام تمرینات ورزشی در منزل
خانواده گرا بودن: تماشای رویدادهای ورزشی در ورزشگاه ها
هم صحبت شدن با پدرو مادروخواهروبرادر شرکت در باشگاه های ورزشی در رشتههای مورد علاقه
شرکت در مهمانی های خانوادگی کوهپیمایی
تماشای کانال های تلویزیونی داخلی
سیر و سفر: فعالیّت های تفریحی نخبه پسند:
مسافرت های تفریحی در داخل کشور رفتن به فرهنگسراها
مسافرت های توریستی به خارج از کشور رفتن به تئاتر
رسانه های مکتوب: گوش دادن به برنامه فارسی رادیوهای بیگانه
مطالعه روزنامه سرگرمی ها
مطالعه مجله گوش دادن به رادیو های داخلی
مطالعه کتاب های غیر درسی جمع آوری کلکسیون های مختلف (تمبر و..)
بازیهای فکری وکامپیوتری:
بازیهای کامپیوتری
بازی فکری (شطرنج و…) بادوستان وخانواده
از آنها خواسته می شود تا مشخص نمایند تا چه حد به هر یک از فعالیّت های تفریحی ۳۰ گانه مندرج در پرسشنامه در اوقات فراغت خود می پردازند. همانگونه که در تحلیل دادهها ذکر خواهد شد. مقیاسهای دهگانه مذکور و مؤلفههای آنها بر اساس تحلیل عاملی بعنوان الگو یا سبکهای تفریحی پاسخگویان را تشکیل میدهد. برای مطالعه ترجیحات موسیقایی، با توجه به اینکه انواع مختلفی از گونه های موسیقی ایرانی و غربی طرفداران خاص خود را دارند، لذا اکثر گونه های موسیقی ایرانی و غربی را شناسایی و از افراد مورد مطالعه سئوال می شود. گونه های موسیقی ایرانی مورد بررسی عبارتند از: موسیقی سنتی بدون کلام، سنتی با کلام، موسیقی محلّی، موسیقی پاپ ساخت داخل کشور و موسیقی پاپ ایرانی ساخت خارج از کشور. انواع موسیقی غربی مورد بررسی نیز عبارتند از: کلاسیک، جاز، راکاند رول، پاپ، ری گه، هوی متال، رپ، سول، تکنو و سلسا. انواع موسیقیهای مذکور در قالب دو مجموعه سوال (موسیقی ایرانی و موسیقی غربی) مورد بررسی قرار می گیرند. بدینترتیب که از پاسخگویان خواسته می شود میزان گوش دادن به هر یک از آنها را بر روی یک محور ۶ نقطه ای از« اصلا گوش نمی دهم» تا « خیلی زیاد گوش می دهم » بیان کنند. برای سنجش ترجیحات ماهوارهای جوانان دو مجموعه سوال در اختیار پاسخگویان قرار می گیرد:
فهرستی از ۱۹ شبکه تلویزیونی فارسی زبان ماهوارهای (شامل تپش، آی.پی.ان، پی.ام.سی. آی.تی.ان.، جامجم، آزادی، ت.وی. ملی، کانال ۱، کانال ۲، ان.آی.تی.وی.، پارس، آپادانا، امید ایران، لحظه، تماشا، نیوکانال، رنگارنگ آ.اف.ان فارسی، وی.او.ا) و فهرستی از ۱۲ گونه مربوط به فیلم های ویدئویی یا ماهواره ای (شامل وسترن، تخیلی-علمی، جنگی، رزمی، سیاسی، جنایی، حماسی و تاریخی، عشقی، خانوادگی، کمدی، ترسناک و محرک جنسی). به همان نحو مولفه های قبلی از پاسخگویان خواسته می شود تا میزان توجه به هر یک از شبکهها و گونه های فوق را روی یک پیوستار ترتیبی ۶ نقطه ای مشخص کنند.
درصدهای خالص پاسخگویان به گزینههای ششگانه در مورد هریک از مولفه های سهگانه فوق و همچنین میانگین نمرات گزینه ها در هریک از مقیاسها محاسبه می شود تا سلسله مراتبی از الگوهای ترجیحات موسیقایی و ترجیحات فیلمی و ساختار الگوی فراغت جوانان شناسایی شود. به منظور کاهش حجم داده ها و به منظور شناسایی سبکها و الگویهای مذکور و همچنین برای سهولت در مطالعه ارتباط آنها با متغیرهای مستقل، از آماره تحلیل عاملی استفاده می شود.داده های پژوهش با استفاده از آمارهایی چون فراوانی نسبی، میانگین تحلیل توصیفی، واریانس و ضرایب پیرسون و اسپرمن (با توجه به سطح سنجش متغیرها) مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
یافته ها
برای ارائه نتایج مطالعه در این مقاله، ابتدا ویژگیهای جمعیت نمونه توصیف میشود، سپس مهمترین نتایج تحقیق و تحلیل دادهها بیان میشود. نظر به حجم زیاد دادهها، صرفاً برخی از آمارهها در قالب جداول آورده میشوند و در بقیه موارد فقط نتیجه تجزیه و تحلیل دادهها در متن ارائه میشود.
ویژگی های زمینه ای جمعیت نمونه
مطالعه مشخصات زمینهای پاسخگویان نشان میدهد که از کل جمعیت نمونه، ۴/۶۴ درصد را مرد و ۶/۳۵ درصد را زن تشکیل میدهند. اکثریت (حدود ۶۷ درصد) در سنین بین ۲۱ تا ۳۰ قرار دارند. ۴/۸۱ درصد مجرد و ۶/۱۹ درصد متاهل هستند. از نظر وضع فعالیت ۲/۴۱ درصد شاغل، ۲۱ درصد دانشجو، ۶/۱۰ درصد دانش آموز، ۶/۷ درصد بیکار، ۲/۷ درصد خانهدار و ۶/۳ درصد سرباز میباشند. از نظر میزان تحصیلات، ۸/۴۱ درصداز پاسخگویان دارای مدرک دیپلم، ۸/۱۸ درصد در سطح لیسانس، ۲/۱۷ درصد در حد فوق دیپلم، ۲/۲۲ درصد دانش آموز دبیرستانی هستند. به لحاظ تحصیلات پدر، ۷۲ درصد پدران پاسخگویان دارای دیپلم، ۷/۱۷ درصد دارای لیسانس و ۴/۱۰ درصد نیز دارای فوق لیسانس میباشند. از نظر تحصیلات مادر نیز، حدود ۷۱ درصد از پاسخگویان دارای مادرانی دیپلمه، ۸/۱۴درصد دارای مادرانی با سطح سواد مقطع راهنمایی و ۲/۱۴ درصد نیز دارای مادرانی با سطح سواد فوق دیپلم هستند. ۱/۱۷درصد پاسخگویان خود را«اصلاً» مذهبی نمیدانند. ۱/۳۳ درصد خود را «خیلی کم» و «کمی» مذهبی نمیدانند. ۶/۳۹ درصد از پاسخگویان میزان مذهبی بودن خود را «متوسط» دانسته و تنها حدود ۱۰درصد «زیاد» و «خیلی زیاد» معرفی نمیکنند.
الگوی فعالیّت های تفریحی
ترجیحات تفریحی بر حسب میزان رواج و عمومیّت هر یک از آنها در زندگی جوانان مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که ۱۰ عامل را میتوان شناسایی و طبقهبندی کرد که به عبارتی۱۰ الگو یا سبک مورد بررسی را براساس فعالیّتهای تفریحی تشکیل میدهند. این (عاملها) در مجموع ۹/۶۳ درصد کل واریانس را در فعالیّتهای تفریحی تبیین میکنند (جدول ۲). همانگونه در جدول ۱ (به طور تفصیلی) و در جدول ۲ (به طور اختصار) نشان داده شده است ، فعالیّتهای مزبور از فعالیّتهای مشترک و عمومیتر شروع شده و به فعالیّتهای اختصاصیتر ختم میشود. بدین مفهوم که، اکثر جوانان مورد مطالعه به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهند، با دوستان همجنس خود از طریق تلفن صحبت میکنند،
تلویزیون های ماهواره ای را تماشا می کنند، برای تفریح به پارک ها می روند، برای خرید و یا پرسهزنی به مراکز خرید و مجتمع های تجاری مراجعه می کنند، به شهرهای مختلف کشور مسافرت می کنند، با دوستان غیر همجنس خود از طریق تلفن صحبت میکنند، با موتور و اتومبیل برای تفریح در سطح شهر میگردند و امثالهم. این فعالیّتها را میتوان بیانگر فرهنگ مشترک جوانان دانست. در انتهای جدول مزبور به فعالیّتهای اختصاصیتر و متمایزتر جوانان همچون گوش دادن به رادیو های داخلی، جمع آوری کلکسیون های مختلف، مراجعه به کتابخانه های عمومی و دانشگاهی، رفتن به فرهنگسراها، گوش دادن به برنامههای فارسی رادیوهای بیگانه، حضور در کافینتها جهت استفاده از اینترنت، رفتن به تئاتر و بازدید از موزهها و نمایشگاههای مورد علاقه و امثالهم بر می خوریم. بر اساس یافته های تحقیق، که در ستون میانگین متوسط نمرات (پاسخها) و ستون های مربوط به توزیع درصد پاسخگویان جدول ۲ منعکس شده، با توجّه به میزان اهمیّت، الگوی رسانههای تصویری (مشتمل بر فعالیّتهایی چون تماشای کانال های تلویزیونی ماهوارهای، رفتن به سینما، تماشای برنامههای ویدئو و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه پاسخگویان) با میانگین متوسط نمرات ۱/۴ مورد علاقهترین و عامل سرگرمی با میانگین متوسط نمرات ۹/۱ کم توجّهترین فعالیت تفریحی پاسخگویان را تشکیل میدهد. از نظر توزیع درصد فراوانی نیز بالاترین درصد افراد نمونه (حدود ۷۰ درصد) در حد «خیلی زیاد» و «زیاد» به الگوی رسانههای تصویری و پایینترین درصد (حدود ۲۲ درصد) به الگوی سرگرمی اختصاص دارد. بقیه عاملها در بین این دو عامل قرار دارند که به ترتیب عبارتند از چت و گفتگو، خانواده گرا، سیر و سفر، رسانه های مکتوب، بازی های فکری وکامپیوتری، فعایتهای فرهنگی، ورزشی، فعایتهای تفریحی نخبه پسند. تحلیل روابط بین الگوهای دهگانه فعالیت های تفریحی و متغیرهای موقعیتی پاسخگویان، مندرج در جدول ۳، موارد زیر را آشکار میکند:
الگوی فعالیت رسانهای (تصویری)، که مشتمل بر تماشای کانال های تلویزیونی ماهوارهای ، رفتن به سینما، تماشای برنامههای ویدئو وگوش دادن به موسیقی مورد علاقه میباشد، از نظر آماری با متغیّرهای سن، جنس دارای همبستگی منفی و با متغیّرهای تاهل و وضع فعالیّت دارای همبستگی مثبت و معنیدار میباشد. به عبارتی میتوان گفت که الگوی مذکور در میان جوانان کم سن و سال تر، متاهلها، غیر شاغلها، خانمها و با مادران دارای تحصیلات بالا رواج دارد. الگوی فعالیّت تفریحی مبتنی بر چت و گفتگو، که اغلب به صورت مکالمه تلفنی با دوستان همجنس و چت کردن با دوستان اینترنتی صورت میگیرد، عمدتاً در میان جوانان کم سن و سال تر، غیر شاغل (دانش آموز، دانشجو، خانه دار) رواج دارد. این سبک زندگی اگرچه با متغیّر جنسیّت همبستگی معنیداری به لحاظ آماری ندارد اما با توجه به ضریب همبستگی ۰۸/۰- می توان گفت این تمایل در میان دختران بیشتر است تا پسران. الگوی فعالیّت خانوادگی یا خانوادهگرا، که به وسیله مقولاتی چون صرف زمان اوقات فراغت با همصحبتی با والدین، شرکت در مهمانیهای خانوادگی و تماشای کانالهای خانوادگی مورد بررسی قرار گرفت، با متغیّرهای مذهبی بودن و تاهل دارای همبستگی مثبت و با متغیّر جنس دارای همبستگی منفی معنیداری به لحاظ آماری است. از اینرو، در میان پاسخگویان متاهل و مذهبی شایعتر است و این الگو بیشتر یک سبک زندگی زنانه است.
با عنایت به اینکه الگوی فعالیّت توریستی با تاهل دارای رابطه مثبت و معنیداری (از نظر آماری) است، میتوان گفت که سبک زندگی متاهلانه است. الگوی فعالیّت رسانهای مکتوب یا مطالعاتی (مانند مطالعه روزنامه، مجله و کتابهای غیر درسی)، دارای رابطهای منفی و معنیدار با جنس و سن و دارای رابطه مثبت و معنیدار با تاهل و سطح تحصیلات پاسخگویان است. به عبارتی میتوان گفت که این سبک بیشتر در میان جوانان کم سن و سال تر، متاهل و دارای سطح تحصیلات بالا و درجه بالایی از مذهبی بودن رواج دارد و یک سبک زندگی زنانه است.
الگوی فعالیّت فکری و کامپیوتری با متغیّرهای جنس و تحصیلات والدین دارای رابطه مثبت و معنیداری است، از اینرو میتوان گفت که بیشتر در میان مردان جوان متعلق به خانوادههای دارای درجه بالایی از سرمایه فرهنگی یا آموزشی رواج دارد.الگوی فعالیّت فرهنگی که از فعالیّتهایی همچون شرکت در کلاس های مختلف و مراجعه به کتابخانه های عمومی و دانشگاهی تشکیل شدهاست، یک سبک زندگی زنانه است که با سن پایینتر (نوجوانان)، تاهل و عدم اشتغال ارتباط دارد. به عبارتی این سبک بیشتر در میان زنان جوانتر متاهل و غیر شاغل رواج دارد.جدول ۲ توزیع درصد پاسخگویان بر حسب فعالیتهای تفریحی پاسخگویان و نتایج تحلیل عاملی این فعالیتها در میان آنان
عامل های دهگانه توزیع درصد پاسخگویان میانگین متوسط نمرات درصد واریانس تبیین شده
اصلا خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد
فاکتور اول:
رسانه های تصویری ۴/۵ ۲/۱ ۴/۱ ۱۳ ۳/۲۴ ۶/۵۴ ۱/۴ ۶/۲
فاکتور دوم:
چت و گفتگو ۷ ۱۱ ۹/۹ ۵/۲۱ ۶/۲۴ ۹/۲۵ ۹/۳ ۰۶/۴
فاکتور سوم:
خانواده گرا ۵/۲۳ ۶/۷ ۸/۷ ۶/۱۱ ۶/۱۸ ۹/۳۰ ۵/۳ ۴/۴
فاکتور چهارم:
سیر و سفر ۷/۱۰ ۹/۹ ۵/۱۱ ۵/۲۴ ۳/۲۰ ۱/۲۳ ۳/۳ ۲/۳
فاکتور پنجم:
رسانه های مکتوب ۷/۱۰ ۴/۱۳ ۷/۱۰ ۶/۲۷ ۶/۱۹ ۹/۱۷ ۰/۳ ۵/۴
فاکتور ششم:
بازی های فکری وکامپیوتری ۱۳/۸ ۳/۱۰ ۹/۱۴ ۲۴ ۹/۱۶ ۲۰ ۸/۲ ۴/۳
فاکتور هفتم:
فرهنگی ۸/۱۸ ۴/۱۴ ۸/۸ ۸/۲۲ ۸/۱۳ ۵/۲۱ ۳/۲ ۵/۲۰
فاکتور هشتم: ورزشی ۳/۱۴ ۳/۱۴ ۳/۱۴ ۲۸ ۱/۲۰ ۹ ۲/۲ ۵/۵
فاکتور نهم:
فعالیّت ـ های تفریحی نخبه پسند ۹/۲۳ ۳/۱۲ ۳/۱۳ ۲/۲۱ ۸/۹ ۵/۱۹ ۱/۲ ۸/۴
فاکتور دهموسیقی های رپ
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 