فایل ورد کامل مقاله هویتهای نوین در جهان واقعی و مجازی؛ بررسی علمی تأثیر فناوری بر شکلگیری هویت اجتماعی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله هویتهای نوین در جهان واقعی و مجازی؛ بررسی علمی تأثیر فناوری بر شکلگیری هویت اجتماعی دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله هویتهای نوین در جهان واقعی و مجازی؛ بررسی علمی تأثیر فناوری بر شکلگیری هویت اجتماعی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله هویتهای نوین در جهان واقعی و مجازی؛ بررسی علمی تأثیر فناوری بر شکلگیری هویت اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله هویتهای نوین در جهان واقعی و مجازی؛ بررسی علمی تأثیر فناوری بر شکلگیری هویت اجتماعی :
چکیده
هویت واقعی و عینی ما در جهان واقعی به وسیله عواملی مانند ملیت، نژاد، طبقه، محل تولد، شغل و سطح تحصیلات که کنترل آنها سخت و یا از اختیار ما خارج است، تعیین می شود و در واقع تغییر ناپذیر یا دارای انعطاف پذیری کمی است. اما در مقابل، در جهان مجازی اینترنت از طریق هویت های مجازی، قادر و آزاد هستیم که خودمان را آنطور که دوست داریم بازتعریف کنیم. ادعای این مقاله این است که اگرچه بعضی از مردم ترجیح می دهند از هویت های واقعی خود بر روی شبکه اینترنت استفاده کنند، اما اکثریت آنان متمایل هستند که با استفاده از اطلاعات هویتی غیر واقعی در فضای اینترنت به تعامل بپردازند، در این راستا طی یک پرسشنامه با پرسش های بسته و باز در بین دانشجویانی از دو جنس زن و مرد از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در وحله نخست در پی اطلاع از میزان تمایل افراد به تجربه کردن هویت های غیر واقعی بوده و در درجه دوم در پی یا فتن پاسخ به چرایی و تبیین این مسئله می باشد. تعریف گافمن از “خود ” و نظریه او مبنی براینکه “چگونه افراد در موقعیت های مختلف اجتماعی “خود”ها و نقش های مختلفی را اختیار می کنند” به عنوان نظریه مبنایی این مقاله در نظر گرفته شده است و بر تئوری وی این تعمیم را اضافه کرده ام که فضای مجازی اینترنت با قابلیت های ویژه اش افراد را قادر می سازد که علاوه بر اختیار کردن خودها و نقش های متفاوت در موقعیت های اجتماعی متفاوت بتوانند “هویت” های متفاوتی را برای خود خلق کنند.
واژگان کلیدی: هویت، خود، اینترنت، فضای مجازی، رفتار ارتباطی.
مقدمه
امروزه، افراد بسیاری از تعاملات خود را در جهان مجازی انجام می دهند و این جهان مجازی به اندازه ای جذاب عمل کرده است که چه بسا بسیاری از افراد بیشتر اوقات خود را در آن جهان به سر می برند تا در این جهان عینی و ملموس. این امر به نوبه خود ـ و البته با توجه به قابلیت هایی که این جهان مجازی دارد ـ باعث شده است که افراد به این فکر بیافتند تا کل هویت خود یا ابعادی از آن را آنطور که خود دوست دارند تغییر دهند و بازتعریف کنند و با این هویت های تغییر یافته به تعامل در این جهان مجازی بپردازند.
مید(۱۹۳۴) از جمله اولین کسانی است که به بحث و بررسی موضوع تغییر”خود“ و ”هویت“در تعاملات جهان واقعی و عینی پرداخته است. گافمن(۱۹۵۹) در ادامه بررسی ها و مطالعات مید، ایده و نظریه ای پیرامون اینکه افراد در موقعیت های مختلف اجتماعی ”خود“های مختلف و متناسب با آن موقعیت را اختیار می کنند، را مطرح کرد، که این نظریه به عنوان نظریه بنیادی این مقاله در نظر گرفته شده است و بر اساس آن این ایده جدید مطرح شده است که در جهان مجازی اینترنت و به واسطه قابلیت های آن افراد نه تنها در موقعیت های مجازی مختلف خود های متفاوتی را اختیار می کنند، بلکه قادر به اختیار کردن هویت های کاملا جدیدی آنطور که خود دوست دارند، هستند و بیشتر کاربران اینترنتی این تمایل را دارند که از این قابلیت و امکان استفاده کرده و برای خود هویت های جدیدی را پایه ریزی کنند.
در راستای مسیر اصلی این مقاله، ابتدا مفاهیمی مانند ”خود“ و”هویت“ مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. کلیاتی در مورد اینترنت و قابلیت ها و کاربردها ی آن از مباحث بعدی مطرح در این مقاله است. سپس به طور ادغامی مباحث هویت و تاثیر پذیرفتن آن از اینترنت در راستای ایده جدیدی که در این مقاله مطرح شده است، بسط داده می شود. قسمت پایانی این مقاله که در واقع نقطه قوت این مقاله است به تحقیقی کمی و کیفی می پردازد که در پی کسب شناخت توصیفی و تبیینی نسبت به عملکرد افراد در ارتباط با هویت شان در جهان مجازی اینترنت است.
کلیاتی پیرامون هویت
فرهنگ لغت آکسفورد(۲۰۰۲) هویت را به صورت زیر تعریف می کند “خصوصیات، احساسات و باورهایی که باعث تمایز افراد از یکدیگر می شود” هویت یک شخص نامیده می شود(ومیر ،ص۶۴۳ :۲۰۰۲). فرهنگ لغت های دیگر به هویت به عنوان “شرایط لازم برای یک شخص خاص بودن” اشاره کرده اند و در مقابل این تعاریف، هویت در مباحثه های پسا مدرنی با تساهل و تسامح بیشتری تعریف شده است. استوارت هال به عنوان یکی از پسا مدرنیست های مطرح اعتقاد دارد که “هویت ها ; پیوست های موقتی و گذرای سوبژه هستند که کنش های پراکنده ای را برای ما به ارمغان می آورند” و این تعریف به این معناست که در حقیقت نمی توان از هویت های ثابت حرف زد(متیو،۱۶:۲۰۰۰).
در کل بحث های پیرامون هویت را می توان در دو قالب اصلی “روان پویایی ” و جامعه شناختی ” مطرح کرد. نیرو محرکه هر دو سنت برای به چالش کشیدن فهم بنیادی هویت در تکاپو بوده است، هر دو قالب هسته و جوهره ای تحت عنوان “من واقعی” را برای هویت قائل هستند که منسجم بوده و در طول زندگی تقریبا بدون تغییر باقی می ماند(مارشال، ۱۹۹۸). در مقابل این نگاه، هر دو سنت بر بعد ابداعی و قابل ساخت هویت نیز به درجات مختلف تاکید دارند. به هدف دور نشدن از مسیر اصلی این مقاله از قالب روان پویایی هویت اغماض کرده و در مقابل بعد جامعه شناختی آن به طور کامل بسط داده می شود.
سنت جامعه شناختی هویت مربوط به “تعامل گرایی نمادین” بوده و ریشه در تئوری واقع گرایانه “خود” که توسط اندیشمندانی چون ویلیام جیمز و جورج هربرت مید مورد بحث قرار گرفته است، دارد. “خود” یک ظرفیت متمایز انسانی است که افراد را قادر می سازد تا به سرشت خود و جهان اجتماعی شان به واسطه ارتباط و زبان تعمق کنند(مارشال، ۱۹۹۸). جیمز و مید هر دو به “خود” به عنوان فرایندی با دو بعد می نگرند: “من درونی” که داناتر، درونی، ذهنی، خلاق، تعیین کننده و کمتر قابل شناخت است و “من بیرونی” که شناخته شده تر، بیرونی، تعیین شده و جنبه اجتماعی “خود” است. در این حالت تعیین هویت نوعی فرایند نامگذاری و به طور ذهنی خود را در طبقه بندی های اجتماعی قرار دادن می باشد که در این فرایند زبان نقش مرکزی پیدا می کند.
خود و تعامل
بحث هایی که به “خود” و قبول مسئولیت کردن در قبال اعمال “شخصی” پرداخته اند، به بخشی از بحث های تئوریکی فلسفی، جامعه شناختی و روانشناختی طی یک دوره بلند مدت دو هزار ساله تبدیل گشته اند. در دایره المعارف ویکیپدیا (۲۰۰۶) در توضیح اصطلاح “خود” بیان می کند که این اصطلاح در بین نظریه پردازان از رشته های مختلف علمی معانی و کاربردهای متفاوتی را به خود می گیرد؛ در حالت کلی خود به شخصیت آگاه و انعکاسی یک فرد اشاره دارد.
مید(۱۹۳۴) در فرایند شکل گیری “خود” اولویت را به تعامل اجتماعی داده و توضیح می دهد که فرایند شکل گیری “خود” قبل از برقرار ارتباط و تعامل وجود نداشته و ارتباط جزء لاینفک کل این فرایند است. از نظر مید، جوهره “خود” ذهنی است و در ایما و اشاره هایی که در گفتگوها مورد استفاده قرار می گیرند، نهفته است؛ چرا که این ایما و اشاره ها تفکر شخص را تشکیل می دهند. پس بنابراین ریشه و اساس “خود”، مانند تفکر، اجتماعی است(وودوارد، ۸:۲۰۰۲).
می توان گفت که “خود”ی که مد نظر مید است دارای چندین “خود” است به این دلیل که ما در زندگی اجتماعی یا زندگی روزمره خود در موقعیت های مختلف اجتماعی قرار گرفته و برای برقراری ارتباط در آنها مجبوریم که “خود”های متفاتی را به نمایش بگذاریم. از این نظر، “خود” در بافت وضعیت های مختلف اجتماعی شکل گرفته و واکنش های متفاوتی را می طلبد(وودوارد، ۹:۲۰۰۲). به عبارت دیگر “خود” یا “خود”های مید به واسطه فرایند تصور و خیالپردازی ایجاد می شوند. برای مثال کودکان فهم شان را از “خود” از طریق اختیار کردن نقش های دیگران از قبیل معلم ها یا والدین شان در بازی بطور تصوری گسترش می دهند. “خود” مید یک خود اجتماعی است اما “خود”ی است که از طریق فرایندهای تصور فرد را به جامعه وصل کرده و شکل می گیرد.
اروین گافمن(۱۹۵۹) نظر و ایده مید در مورد “خود” را با تمرکز بر جهان اجتماعی بیرونی بسط و گسترش داد. او مفهوم “خود”را به داخل جهان اجتماعی آورده و برصحنه روابط اجتماعی قرار داد، البته خود مورد نظر گافمن تنها یک “خود”اجتماعی نیست، بلکه “خودی” است که موقعیت اجتماعی را به مانند نمایشنامه زندگی تک تک ما درنظرمی گیرد و در آن بالیده و نسبت به آن موقعیت های اجتماعی واکنش نشان می دهد. درواقع او ازاین نظر “خود” را، قابل مقایسه با یک بازیگر تئاتر می داند که نقش و یا نقش هایی ازیک نمایشنامه را بازی می کند. به نظر گافمن، یک فرد برای ملاقات با افراد مختلف و تعامل های روزانه اش نیازمند مدیریت نقش می باشد. در نظر او جامعه هویت را به فرد اعطا می کند، جامعه ازآن نگهداری می کند و هم او در آن تغییراتی اعمال می کند.
اینترنت و کاربران
کاربردهای مختلف و متنوعی برای برآورده کردن نیازهای عمومی و خاص کاربران اینترنتی ایجاد شده اند. با هدف دور نشدن ازمسیر اصلی مقاله، تعدادی از کاربردهای اینترنت که به خلق موقعیت های اجتماعی متنوع مشابه محیط اجتماعی واقعی کمک کرده اند و اساس آنها بر تعامل و ارتباط استوار است را به اجمال توصیف می کنیم. کاربردهای وامکاناتی ازقبیل: پست الکترونیکی ، گروههای خبری ، ام. یو.دی.ها ، آی.آر.سی و هوم پیج های شخصی.
• پست الکترونیکی: پست الکترونیکی یا ایمیل به کاربران اجازه می دهد که برای یکدیگرپیام ارسال کرده و یا اطلاعات دیگرازقبیل فایل های دربردارنده متن، تصویر، کلیپ های صوتی – تصویری و برنامه های کامپیوتری را به پیام پیوست کرده و بفرستند(برگرفته از سایت ویکیپدیا (۲۰۰۶).
• گروههای خبری: می توان گروههای مختلف را درفضاهای مجازی برای تبادل نظر برروی موضوع های مختلف به وجود آورد. درهرحیطه موضوعی، تعدادی گروه به بحث وتبادل نظر می پردازد (برگرفته از سایت ویکیپدیا(۲۰۰۶)..
• ام.یو.دی ها: کاربران را قادر می سازند تا فضاهای مجازی را که معمولاً برمتن استوارند برای خود ایجاد کرده وازکاربران دیگر برای حضور درآن فضا دعوت به عمل آورند(برگرفته از سایت ویکیپدیا(۲۰۰۶).
• آی .آر.سی.: همزمان ترین تعاملات در فضای مجازی اینترنت درگفتگو های اینترنتی یا آی .آر.سی اتفاق می افتد. آی ار. سی. به کاربران اجازه می دهد تا در اتاق های مجازی گرد هم آمده و درباره موضوع های مشخص ازطریق تایپ گفتگوها و یا با استفاده از میکروفون متصل به اینترنت با همدیگر صحبت کرده و درصورت نیاز با یکدیگر فایل هایی را رد وبدل کنند(سلوین، ۳۵:۲۰۰۰).
• هوم پیچ های شخصی: چونگ (۲۰۰۰) هوم پیج های شخصی را یک سایت شبکه ای می داند که بوسیله یک فرد ایجاد شده و برشخصیت وهویت نویسنده اش متمرکز است. اواعتقاد دارد که هوم پیج ها محل عرضه و حکایت سرایی “خود” است. هوم پیچ ها بوسیله یک سری امکانات ازقبیل: بیوگرافی، لینک ها، عکس ها، اخبار به روز یا یاداشت های روزانه وغیره به عرضه و ارائه “خود” افراد به افراد خاص و یا به تمام کاربران اینترنتی جهان کمک می کنند(بل،۱۱۷:۲۰۰۱).
هویت و اینترنت
گافمن بر این باور است که یک فرد وقتی که در موقعیت های مختلف اجتماعی قرار می گیرد، سعی می کند که “خود”هایی متناسب با موقعیت مورد نظر را اختیار کند و نقش آن خود را به نحو احسن اجرا کند. او ادامه می دهد که این امر دقیقا مانند عملکرد یک بازیگر تئاتر است که نقش شخصیت های متفاوت را در یک تئاتر یا تئاتر های مختلف بازی می کند.
تمامی آنچه را که گافمن در مورد اختیار کردن نقش ها و هویت های مختلف از طرف افراد متفاوت بیان می کند در مورد جهان واقعی صدق می کند. اما آنچه را که من می خواهم در اینجا به آن اشاره کنم این است که افراد در موقعیت های اجتماعی جهان واقعی در اختیار کردن و اجرای “خود”ها و “هویت”های مختلف با محدودیت مواجه هستند، چرا که برای مثال یک فرد سفید پوست نمی تواند “خود” و “هویت” یک سیاه پوست و یا یک پسر نمی تواند خود و هویت یک دختر را اختیار و اجرا کند.
اما در موقعیت های اجتماعی مجازی که اینترنت در جهان مجازی خود فراهم می کند و به واسطه کاربرد ها و قابلیت های خاص اش، افراد قادر می شوند که نه تنها “خود”ها و نقشهای مختلف، بلکه حتی “هویت”های متفاوتی را بدون محدودیت و یا با محدودیت های بسیار کمتری در مقایسه با موقعیت های اجتماعی جهان واقعی اختیار کرده و اجرا کنند. برای مثال در یک اتاق گفتگو یک مرد می تواند خود را یک زن، یک سفید پوست خود را یک سیاه پوست و یا یک فرد فقیر خود را یک ثروتمند – و یا بالعکس – معرفی کرده و با این هویت های جدید بدون مشکل به تعامل با دیگران بپردازد. همه این موارد نشان دهنده انعطاف پذیری هویت ها در جهان مجازی اینترنت است.
در رابطه با رواج این نوع روش باز تعریف و برساخت هویت می توان به نظر رابرتسون(۱۳۸۰) درکتاب جهانی شدن، تئوری های اجتماعی و فرهنگ جهانی رجوع کرد. او در این زمینه بر این باور است که با وجود اینکه هویت فردی و جمعی برساخته می شود، با این حال در هر دوره ای از زمان شیوه هایی به صورت شیوه غالب اما نه شیوه اجمالی برای برساختن هویت رایج می شود(همان:۲۱۱). حال می توان گفت که با پیدایش اینترنت و جهان مجازی که از راه آن خلق شده است، افراد این روش را برای بازتعریف هویت خودشان انتخاب کرده اند.
نکته بسیار مهم و چشمگیر دیگر در مورد هویت های آنلاینی که در جهان واقعی اصلا ممکن نیست و نشان دهنده حد بالای انعطاف پذیری هویت ها در دنیای مجازی است، اختیار کردن چندین “هویت” و “خود” در آن واحد است. به این معنا که افراد در جهان مجازی قادر هستند در یک لحظه دارای چندین هویت باشند. در آن واحد هم سفید پوست باشند و هم سرخ پوست، هم مرد باشند و هم زن، هم فرانسوی باشند و هم انگلیسی، هم یک بچه ۹ساله باشند و هم یک سالخورده ۹۰ ساله. چیزی که در دنیای واقعی اصلا ممکن نیست و اگر هم باشد در حد اختیار کردن چندین “خود”است و نه چندین “هویت”. در نهایت اینکه علاوه بر اینکه یک فرد می تواند چندین هویت داشته باشد، چندین فرد(مثلا یک گروه) نیز می توانند با استفاده از یک هویت یکسان در جهان مجازی به تعامل بپردازند.
هویت آفلاین در مقابل هویت آنلاین
در اینجا بعد از مباحثی که در بخش های بالا مطرح گردید می توان تعریف هایی را برای دو نوع هویت به اصطلاح آفلاین و آنلاین ارئه داد. در تعریف این دو نوع هویت می توان گفت که هویت آفلاینی در واقع معادل هویت واقعی و عینی ما است که به وسیله عواملی که کنترل آنها سخت و یا از اختیار انسان خارج است از قبیل نژاد، طبقه، محل تولد، شغل و سطح تحصیلات تعیین می شود. اما در مقابل، هویت آنلاینی بسیار انعطافپذیرتر است؛ و منظور از آن هویتی اجتماعی است که کاربران اینترنتی در اجتماعات مجازی اینترنت برای خود پایه ریزی می کنند. افراد از راه هویت های آنلاینی آزاد هستند که خودشان را آنطور که دوست دارند بازتعریف کنند.
روش شناسی
اما آنچه که از دیدگاه جامعه شناختی و ارتباط شناختی در مورد تغییر “هویت” ها و “خود”ها در اینترنت مهم است به آن پرداخته شود، نه توانایی انجام آنها توسط افراد؛ بلکه میزان تمایل افراد جامعه به این امر و چرایی این مسئله است.
در این قسمت از مقاله به تحقیقی که در راستای پی بردن به میزان تمایل کاربران اینترنتی ایران به تغییر “هویت” و “خود” و همچنین تبیین این امر اختصاص داده شده است خواهم پرداخت. این تحقیق بر پرسشنامه ای با ۱۱ سئوال بسته و ۴ سئوال باز استوار است. پرسش های بسته این پرسشنامه برای کسب شناخت نسبت به اینکه اولا چه تعداد از کاربران نمونه، تغییر هویت را تجربه کرده اند و ثانیا چه ابعادی از هویت بیشتر دستخوش تغییر بوده است و در نهایت کاربران برای چه اموری دست به تغییر هویت زداه ند. سئوال های باز این پرسشنامه نیز با ۴ پرسش مختلف به چرایی این امر پرداخته و سعی دارد تا تبیینی نسبتا کامل ارائه دهد.
نمونه آماری این تحقیق بر اساس ترکیبی از روش نمونه گیری گلوله برفی و تصادفی ساده از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انتخاب شده اند. این نمونه شامل کاربران اینترنتی دانشجو از سه قومیت ترک، فارس و کرد(از هر قومیت ۱۰ نفر) می باشد که تعداد کلی آنها ۳۰ نفر بوده و از این تعداد ۱۵ نفر زن و۱۵ نفر مرد هستند.
تحلیل سوال های بسته
تحلیل های سوال های بسته بیشتر بر نمایش نمودار است. به این صورت که در مرحله اول نمودارهایی که به بررسی تاثیر متغیر جنسیت (مرد و زن بودن) بر تغییر ابعادی از هویت پرداخته اند، ارئه می شود. در اینجا تغییر جنسیت ، تغییر قومیت ، تغییر ملیت ، تغییر زبان و تغییر اسم در فضای مجازی اینترنت به عنوان تغییراتی که فرد می تواند در ابعادی از هویت خود اعمال کند، در نظر گرفته شده اند. سپس در مرحله بعد، به تحلیل نمودارهایی که به بررسی تاثیر متغیر قومیت پرداخته اند، می پردازم.
مرحله اول، تحلیل سوال های بسته بر اساس متغییر جنسیت
• همانطوری که در نمودار شماره ۱ مشاهده می کنید بر اساس متغییر جنسیت، مردان بیشتر از زنان(۸ نفر مرد و ۵ نفر زن) تغییر جنسیت را در تعاملات اینترنتی خود تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۲ همانطوری که مشاهده می کنید، زنان بیشتر از مردان(۶ نفر زن و ۴ نفر مرد) تغییر قومیت را در تعاملات خود در فضای مجازی تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۳ ، مردان بیشتر از زنان(۶نفر مرد و ۳ نفر زن) تغییر ملیت را تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۴ ، همانطوری که می بینید، تفاوت محسوسی بین مردان و زنان وجود ندارد(۱۱نفر مرد و ۱۰ نفر زن).
• در نمودار شماره ۵ ، مردان و زنان به یک اندازه تغییر اسم را تجربه کرده اند (۱۲نفر مرد و ۱۲ نفر زن).
نمودار شماره ۱ (تاثیر متغییر جنسیت بر تغییر جنسیت) / نمودار شماره ۲(تاثیر متغییر
جنسیت بر تغییر قومیت)
نمودار شماره ۳ (تاثیر متغییر جنسیت بر تغییر ملیت)/ نمودار شماره ۴ (تاثیر متغییر جنسیت بر تغییر
زبان)
نمودار شماره ۵ (تاثیر متغییر جنسیت بر تغییر اسم)
• در نمودار شماره ۶ که به بررسی تاثیر متغییر جنسیت بر تجربه ایجاد ایمیل با مشخصات هویتی غیر واقعی(مثلا تغییر جنسیت، تغییر قومیت و غیره) می پردازد، تعداد بیشتری از مردان در مقایسه با زنان (۱۲ نفر مرد و ۸ نفر زن) ایجاد ایمیل با اطلاعات هویتی غیر واقعی را تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۷ که به بررسی تاثیر متغییر جنسیت بر تجربه ایجاد وبلاگ با مشخصات هویتی غیر واقعی می پردازد، دوباره تعداد بیشتری از مردان در مقایسه با زنان (۶ نفر مرد و۴ نفر زن) ایجاد وبلاگ با اطلاعات هویتی غیر واقعی را تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۸ که به بررسی تاثیر متغییر جنسیت بر تجربه چت کردن با مشخصات هویتی غیر واقعی می پردازد، زنان و مردان به تعداد مساوی(۱۲ نفر مرد و ۱۲ نفر زن) چت کردن با اطلاعات هویتی غیر واقعی را تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۹ که به بررسی تاثیر متغییر جنسیت بر تجربه ثبت نام یا عضویت در یک سایت با مشخصات هویتی غیر واقعی می پردازد، همانطوری که ملاحظه می شود تعداد بیشتری از مردان در مقایسه با زنان (۷ نفر مرد و ۴ نفر زن) ثبت نام با اطلاعات هویتی غیر واقعی را تجربه کرده اند.
نمودار شماره ۶ نمودار شماره ۷
نمودار شماره ۸ نمودار شماره ۹
مرحله دوم، تحلیل سئوال های بسته بر اساس متغیر قومیت
• در نمودار شماره ۱۰، همانطوری که مشاهده می کنید، فارس ها و ترک ها هر دوبه یک اندازه(ترک ها ۵ نفر و فارس ها ۵ نفر) و بیشتر از کردها (۳ نفر از ۱۰ نفر) تغییرجنسیت را در تعاملات خود در فضای مجازی تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۱۱، همانطوری که مشاهده می کنید، ترک ها (۷ نفر از ۱۰ نفر ) بیشتر از کردها (۳ نفر از ۱۰ نفر) تغییر قومیت را در تعاملات خود در فضای مجازی تجربه کرده و در مقابل فارس ها هیچکدام شان تغییرقومیت را در تعاملات خود در فضای مجازی تجربه نکرده اند.
• در نمودار شماره ۱۲ ، همانطوری که مشاهده می کنید، فارس ها (۵ نفر از ۱۰ نفر ) بیشتر از کردها (۳ نفر از ۱۰ نفر) تغییر قومیت را در تعاملات خود در فضای مجازی تجربه کرده و در مقابل تنها یک نفر ازترک ها (۱ نفر از ۱۰ نفر) تغییرقومیت را در تعاملات خود در فضای مجازی تجربه کرده است.
• در نمودار شماره ۱۳ ، همانطوری که مشاهده می کنید، ترک ها و کردها هر دوبه یک اندازه (ترک ها ۸ نفر و فارس ها ۸ نفر) و هر دو بیشتر ازفارس ها(۵ نفر از ۱۰ نفر) تغییر زبان را در تعاملات خود در فضای مجازی تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۱۴ ، همانطور که می بینید، تفاوت چشمگیری از لحاظ تعداد کسانی که تغییر اسم را در تعاملات خود در فضازی تجربه کرده اند بین سه قومیت مشاهده نمی شود (ترک ها ۸ نفر، فارس ها ۹ نفر و کردها ۷ نفر).
نمودار شماره ۱۰ نمودار شماره ۱۱
نمودار شماره ۱۲ نمودار شماره ۱۳
نمودار شماره ۱۴
• در نمودار شماره ۱۵ که به بررسی تاثیر متغییر قومیت بر تجربه ایجاد ایمیل با مشخصات هویتی غیر واقعی(مثلا تغییر جنسیت، تغییر قومیت و غیره) می پردازد، همانطوری که ملاحظه می شود تفاوت قابل توجهی مشاهده نمی شود ولی به ترتیب ترک ها (۷ نفر) بیشتر از فارس ها ( ۶ نفر) و آنها نیز به نوبه خود بیشتر از کردها(۵ نفر) ایجاد ایمیل با اطلاعات هویتی غیر واقعی را تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره۱۶ ، همانطوری که می بینید کردها(۵ نفر) بیشتر از فارس ها(۴ نفر) و هر دو بیشتر از ترک ها (۱ نفر)، ایجاد وبلاگ با اطلاعات هویتی غیر واقعی را تجربه کرده اند.
• در نمودار شماره ۱۷ ، همانطوری که می بینید تفاوت برجسته ای بین سه قومیت از لحاظ تعداد افرادی که در هر قومیتچت کردن با اطلاعات هویتی غیر واقعی را تجربه کرده اند، وجود ندارد(فارس ها ۹ نفر، ترک ها ۸ نفر و کردها هم ۷ نفر).
• در نمودار شماره ۱۸ ، همانطوری که ملاحظه می شود فارس ها(۵ نفر) بیشتر دو قومیت دیگر(کردها و تر کها هر کدام ۳ نفر) ثبت نام با اطلاعات هویتی غیر واقعی را تجربه کرده اند.
نمودار شماره ۱۵ نمودار شماره ۱۶
نمودار شماره ۱۷ نمودار شماره ۱۸
تحلیل سئوال های باز
در این قسمت از مقاله به تحلیل سئوال های باز که در تحقیقات کیفی نقش مهمی را بازی می کند، می پردازم.
تحلیل پاسخ های داده شده به سئوال۱۴:
سئوال ۱۴: به نظر شما چه نسبتی از افراد در فضای مجازی اینترنت هویت های “غیر واقعی” را اختیار می کنند؟;;;;;;;. .
دلیل این امر را در چه می دانید؟
این سئوال از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت اول سئوال برای دست یابی به اطلاعاتی فراتر از نمونه تدوین شده است، چرا که افراد نمونه بر اساس مشاهدات و ارتباط با دیگر کاربران به درصدی اشاره کرده اند که در مجموع ما را با نسبت احتمالی کاربران استفاده کننده از هویت های غیر واقعی آشنا می کند. در پاسخ به این قسمت از سئوال، بیش از نصف پاسخگویان یعنی ۱۹ نفر از آنان گفته اند که به نظر آنان “بیش از ۵۰%” کاربران اینترنتی ایرانی از اطلاعات هویت غیر واقعی در تعاملات خود در فضای مجازی استفاده می کنند. که این درصد با خود نمونه ما نیز همخوانی دارد چرا که بیش از نصف کاربران اینترنتی نمونه ما حدود ۸۰ درصد(۲۵ نفر از ۳۰ نفر) نیز در تعاملات خود از اطلاعات هویتی غیر واقعی استفاده کرده بودند.پاسخهای داده شده به قسمت دوم این سئوال رامیتوان به چهاردسته پاسخهای عمده با مفهومهای سرگرمی، در جستجوی هویت دلخواه و ایدآل بودن، محافظه کاری و فرار از ساختارهای اجتماعی تقسیم کرد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 