فایل ورد کامل مقاله نمایشگرهای LCD؛ تحلیل علمی فناوری کریستال مایع و کاربردهای آن در صنعت الکترونیک


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله نمایشگرهای LCD؛ تحلیل علمی فناوری کریستال مایع و کاربردهای آن در صنعت الکترونیک دارای ۳۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله نمایشگرهای LCD؛ تحلیل علمی فناوری کریستال مایع و کاربردهای آن در صنعت الکترونیک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله نمایشگرهای LCD؛ تحلیل علمی فناوری کریستال مایع و کاربردهای آن در صنعت الکترونیک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله نمایشگرهای LCD؛ تحلیل علمی فناوری کریستال مایع و کاربردهای آن در صنعت الکترونیک :

مقدمه
درست در زمانی که مانیتورهای CRT ( Cathode Ray Tube) سلطان بی چون و چرای بازار جهانی بود و اکثر کاربران کامپیوتری از این نوع صفحه نمایش در مصارف مختلف بهره می‌بردند، مانیتورهای LCD به آرامی وارد بازار شدند، این مانیتورها که در اکثر موارد روی نوت بوکهای گران قیمت مورد استفاده نصب شدند قرار گرفتند به علت ضعف، مشکلات فراوان و قیمت بالایی که داشتند چندان مورد توجه کاربران قرار نگرفتند. اما هیچگاه این موضوع باعث نشد که سازندگان مانیتور LCD از ساخت محصولات پیشرفته تر چشم پوشی کنند زیرا درست در زمانی که من و شما و بسیاری از ما رؤیای خرید یک مانیتور ۱۷ اینچ CRT را در سر می‌پروراندیم شرکتهای سازنده در فکر ساخت مانیتورهای LCD پیشرفته تر بودند و دقیقاً نتیجه آن افکار بود که بتعث شد ما بتوانیم امروزه با پرداخت هزینه¬ای کمتر از خرید یک مانیتور CRT ( نسبت به آن زمان ) از یک مانیتور LCD ( Liquid ctqrystal display) استفاده کنیم.

اکنون که در اواخر سال ۲۰۰۶ هستیم دیگر مانیتورهایCRT مانند گذشته سلطان بی چون و چرای دنیای نمایشگرها نیستند و جای خود را کم کم به دوستان جدید خود می‌دهند تا شاید ما هم بتوانیم در روزگاری که فضای موجود هر روز کوچک تر و کوچک تر می‌شود فضای بیشتری روی میز کار خود داشته باشیم تا با خیال آسوده تر به انجام کارهای خود بپردازیم. بیان این مطالب مقدمه ای است بر یک مطلب کامل برای خرید مانیتور LCD که امروزه وجود آن در هر خانه که در آن کامپیوتر جود دارد به عنوان یک نیاز احساس می‌شود.

LCD چیست؟
در بیان غیر فنی LCD یا Liquid Crystal Display نوعی صفحه نمایش تخت و نازک است که به علت استفاده از کریستال مایع در ساختار آن به این نام معروف شده است. اما از نگاه فنی LCD نواعی صفحه نمایش پیشرفته است که از تعدادی پیکسل رنگی و یا تک رنگ که در مقابل یک منبع نوری و یا یک جسم بازتابنده قرار دارد تشکیل شده است.

مزایای مانیتور LCD
۱. مانیتورهای LCD ازوزن و ضخامت کمتری نسبت به مانیتورهای CRT برخوردارند.
۲ این نوع ما نیتور انرژی کمتری نسبت به مانیتورهای CRT مصرف می‌کنند .
۳ تصاویری که توسط مانیتورهای LCD ارائه می‌شود از دقت .و شفافیت بیشتری برخوردار است.
۴ به علت عدم وجود flicker (لرزش) تصویر مانیتورهای LCD، استفاده طولانی مدت از آن باعث خستگی کاربر نمی شود.
۵ افزایش سلامت کاربر به علت کاهش چشمگیر پرتوهای الکتریکی متصاعد شنونده از این نوع مانیتور که به طور مستقیم روی سلامت کاربر تأثیر دارد.
۶ امکان استفاده در حالت‌های مختلف مانند به پهلو، خوابیده و غیره به علت حجم کوچک و قابلیت تغییرپذیری بالای آن، که امکان به کارگیری این نوع مانیتور را در شرایط مختلف میسر می‌سازد.
۷ حالت تخت صفحه نمایش در مانیتورهای LCD بازتاب نور را در مانیتور به حداقل می‌رساند.
۸ مقیاس گذاری و نمایش هندسی مناسب تصویر در نمایش دقیق تر تصاویر تأثیر بسزایی دارد.

معایب مانیتورهای LCD
۱. قیمت نسبتا بالاتر در مقایسه با رقیب خود.
۲ زمان پاسخ دهی پائین تر نسبت به مانیتور CRT (به طور کلی زمان پاسخ دهی در مانیتورهای LCD بر حسب میلی ثانیه تعریف می‌شود که این عامل باعث برتری مانیتورهای CRT در مصارف حرفه ای مانند اجرای بازیهای سه بعدی پیچیده می‌شود.)

۳ زاویه دید محدودتر نسبت به مانیتورCRT به علت استفاده از تکنولوژی تشعشعی برای ایجاد تصویر قادرند به زاویه دید بالایی نسبت به مانیتورهای LCD دست یابند.)
۴ ضعف نمایش رنگها در مقایسه با مانیتورCRT(مانیتورهای CRT به طور کلی از دقت رنگ بیشتری نسبت به مانیتورهای LCDپشتیبانی می‌کند که این عامل باعث افزایش دقت این نوع صفحه نمایش در ارائه رنگ‌ها می‌شود البته صفحه نمایش شرکت‌های سازنده مانیتور LCDسعی دارند با تقویت پنل‌های LCD خود به دقت رنگ بهتری دست یابند تا ادین مشکل موجود در صفحه نمایش‌های LCD را حل کنند).
۵ صفحه نمایش حساس و آسیب پذیر که در۰ صورت برخورد ضربه شدید با مشکلات اساسی رو به رو می‌شود.

تاریخچه کریستال مایع
کریستال مایع اولین بار در سال ۱۸۸۸ توسط یک گیاه شناس استرالیایی به نام فردریک رینرز کشف شده، اما این ماده در حدود ۸۰سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۶ به طور آزمایشی در مانیتورهای LCD مورد استفاده قرار گرفت و شاید یکی از دلایلی که بعد از گذشت این مدت زمان باعث استفاده کریستال در ساختار مانیتور LCD شد خاصیت ویژه‌ای این ماده بود.
این ماده در ابتدا به رنگ تیره است و هیچ گونه نوری از آن عبور نمی کند اما در صورتی که در معرض گرمای نسبی قرار گیرد، به سرعت شفاف می‌شود که در این حالت امکان عبور نور را می‌دهد، حال اگر دوباره این ماده سرد شود به ترتیب به رنگ آبی و سپس به کریستال تیره رنگ تبدیل می‌شود که این حالت باعث ایجاد وضعیت وضعیت تیره رنگ صفحه نمایش مانیتورهای LCD می‌شود. حال شاید این سوال به وجود آید که چرا به این ماده کریستال مایع گفته می‌شود؟

به طور کل کریستال از ویژگی‌هایی در حالت مایع و جامد برخوردار است، زیرا در این ماده مولکول‌ها مانند حالت جامد جهت شان نسبت به یکدیگر ثابت است و درست همین ماده ماده مانند مایعات می‌تواند موقعیت مولکولهای خود را در جهات مختلف تغییر دهد و این بدان معناست که کریستال ترکیبی از دو حالت رفتاری مایع و جامد را دارد اما علت آنکه حالت رفتاری این ماده بیشتر به حالت مایع نزدیک تراست به آن کریستال مایع گفته می‌شود. به طورکلی وقتی کریستال تحت تأثیر گرما قرار می‌گیرد بیشتر رفتاری شبیه یه حالت مایع از خود نشان می‌دهد و زمانی که تحت تأثیر هوای سرد قرار می‌گیرد رفتاری شبیه حالت جامد را نشان می‌دهد و زمانی که تحت تأثیر هوای سرد و یا گرم استفاده می‌کنیم با عملکردهای مختلفی از صفحه نمایش رو به رو خواهیم شد و دقیقاً توجیه این مسئله که مانیتورهای LCD خود را در معرض گرما وسرمای مستقیم قرار ندهید به این دلیل است.
کریستال مایع چه نقشی در مانیتور LCD ایفا می‌کند؟

صفحه نمایش LCD از محلول کریستال مایع که مابین دو قاب شیشه ای قطبی شونده محبوس شده اند به وجود آمده است. در این دستگاه با برقراری ولتاژ الکتریکی کریستال به حالت مایع در می‌آید و امکان عبور نور را از داحل خود می‌دهد پس در صورتی که میزان ولتاژ الکتریکی به طور متغیری به کریستال مایع انتقال یابد در ادین حالت کریستال به کنترل و تغییر طول موج نورهای قابل عبور می‌پردازد که این تغییر باعث ایجاد رنگهای مختلفی به وسیله صفحه نمایش می‌شود.

لایه‌های موجود در پنل LCD
۱. First Polarizer filter (فیلتر قطبی کننده اولیه):
در این قسمت پرتوهای نوری که از منبع نوری خارج شده اند به صورت قطبی و یکنواخت درمی آیند و آماده ورود به بخش بعدی می‌شود. این بخش به علت ساختار خود باعث هدایت پرتوهای نوری می‌شود.

۲First Transparent electrod(اولین الکترود شفاف):
این لایه شفاف و مغناطیسی باعث حرکت مولکولهای کریستال می‌شود که در این حالت امکان عبور پرتوهای نور به وجود می‌آید. همچنین این قسمت به علت طراحی هماهنگی که با بخش قطبی کننده دارد باعث هدایت پرتوهای نور خروجی از بخش قطبی کننده می‌شود.
۳Liquid Crystal Layer(لایه کریستال مایع):

این قسمت که دربین دو لایه شفاف مغناطیسی (الکترود شفاف) قرار دارد. وظیفه ای انتقال پرتوهای نور به وجود می‌آید. همچنین این قسمت به علت طراحی هماهنگی که با بخش قطبی کننده دارد باعث هدایت پرتوهای نور خروجی از بخش قطبی کننده می‌شود.
۴Transparent electrod Second (الکترود شفاف):

لایه الکترود شفاف ثانویه ابعث ایجاد یک میدان مغناطیسی بر خلاف میدان مغناطیسی الکترود شفاف اولیه می‌شود کوه این عامل باعث تغییر جهت کریستال مایع می‌شود. حال شاید این سوال یه وجود آیدکه الکترود شفاف ثانویه چگونه باعث تغییر مسیر کریستال مایع می‌شود؟ به طور کلی وقتی مولکولهای کریستال مایع تحت تأثیر میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند به حرکت در می‌آیند اما تا زمانی که این مولکولهای کریستال در نزدیک الکترود شفاف اولیه هستند مسیر آنها تحت تأثیر الکترود ثانویه تغییر جهت می‌دهد(به علت میدان مغناطیسی متفاوت الکترود ثانویه) و در این حالت کریستال با یک حرکت مارپیچ باعث تغییر مسیر نور می‌شود/

۵ Color filter (فیلتر رنگ): پرتوهای
پرتوهای نوری که از الکترود شفاف ثانویه خارج می‌شوند، وارد بخش فیلتر رنگ می‌گردند. در این قسمت پرتوهای نوری با عبور از فیلترهای رنگی بر اساس تفکیک رنگ(سه رنگ اصلی آبی، قرمز، سبز) جدا می‌شوند و از بخش فیلتر رنگ خارج می‌شوند.
۶ Second Polarizer filter (فیلتر قطبی کننده ثانویه):

در مجموع آخرین بخش از ساختار مانیتور LCD فیلتر قطبی ثانویه است. این قسمت که در مقابل فیلتر رنگ قرار دارد وظیفه یکنواخت کردن پرتوهایی از فیلتر رنگ خارج می‌شود را به عهده دارد همچنین علاوه بر این، بخش فیلتر قطبی کننده ثانویه وظیفه ترتیب پرتوهای خروجی با یکدیگر را دارد که این عامل باعث ادیجاد تصویر موجود روی صفحه نمایش می‌شود.
تقسیم بندی مانیتورهای LCD

Passive matrix شبکه غیر فعال
در این نوع صفحه نمایش مدیریت پیکسل‌های موجود در هر ستون و ردیف توسط یک سوئیچ انجام می‌پذیرد. اما دلیل اصلی که به این نوع صفحه نمایش شبکه غیر فعال گفته می‌شود این است که پیکسل‌های موجود در هر ستون و ردیف تا زمان تغییر وضعیت توسط سوئیچ الکتریکی در وضعیت خود باقی میمانند وتغییر خاصی در آن‌ها ایجاد نمی شود، پس همین علت بهاین نوع صفحه نمایش passive گفته می‌شود. یکی از نقاط ضعف این نوع صفحه نمایش محدودیت شرکت سازنده در توسعه آن است زیرا برای افزایش صفحاتی که براساس این تکنولوژی طراحی می‌شود باید تعداد ستون و ردیف‌های موجود در صفحه نمایش نیز افزایش یابد که این عامل امکان افزایش سایز این نوع صفحه نمایش را با محدودیت روبه رو می‌کند. همچنین از طرفی به علت آن که پیکسل‌های موجود در یک ستون و یا ردیف به وسیله یک سوئیچ الکتریکی کنترل می‌شود زمان پاسخ دهی و همچنین میزان کنتراست در این نوع صفحه نمایش چندان مناسب نخواهد بود که این عامل امکان استفاده از این نوع صفحه نمایش را در ساختار مانیتورهای LCD امروز کاهش می‌دهد.

Active matrix شبک فعال
در این نوع صفحه نمایش هر پیکسل توسط یک ترانزیستور مورد کنترل قرار می‌گیرد و تمام فعالیت‌های هر پیکسل با ترانزیستور مورد نظر خود ارتباط دارد به همین علت این نوع صفحه نمایش در مقایسه با صفحه نمایش passive matrix از حالت فعال تری برخوردار است که این عامل باعث ایجاد تصاویر دقیق و بهتری از صفحه نمایش pm می‌شود.
همچنین به علت آنکه در ساختار این نوع صفحه نمایش از ترانزیستورهای نازک که در سطح پشتی هر پیکسل قرار دارد استفاده شده است به این نوع صفحه نمایش TFT نیز گفته می‌شود.

در این صفحه نمایش چون هر پیکسل توسط یک ترانزیستور کنترل می‌شود دیگر محدودیت موجود در حالت PM وجود ندارد و سازندگان می‌توانند به راحتی صفحه نمایش‌های با سایز بزرگ ایجاد کنند. همچنین به علت آنکه در این نوع صحفه نمایش هر سلول کریستال مانند یک خازن عمل می‌کند این نوع صفحه نمایش از شفافیت و همچنین زمان پاسخ دهی مناسب تری نسبت به رقیب خود برخوردار است.
حالتهای پردازشی در مانیتورهای LCD
Transmissive LCD

انتقالی پرتورهای نور به وسیله یک منبع نوری backlight ایجاد می‌شوند و بعد از عبور از کریستال مایع به چشم کاربر می‌رسند. این نوع تکنولوژی اکثرا در مانیتورهای کامپیوترهای دسکتاپ، تلویزیون، PDA و گوشی‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تکنولوژی TLCD به علت شدت تابش بالای منبع نوری در مانیتور وضوح تصویر در محیط داخل اتاق indoor مناسب است اما در صورتی که از این نوع مانیتور در محیط خارج از اتاق استفاده کنید تصویر ارائه شده آن چنان مناسب نخواهد بود. به طور کلی دلیل آنکه در این نوع مانیتور کیفیت تصویر در خارج از اتاق تفاوت فراوانی با حالت داخلی دارد به علت بازتابش پرتوهای نور محیط به چشم کاربر است زیرا در حالت کلی پرتوهای نور منبع نوری است که در مانتیور LCD وجود دارد سپس در زمانی که پرتوهای نور خورشید به این صفحه می‌تابد، کاربر قادر نخواهد بود پرتوهای ضعیف منبع نوری موجود در LCD را به خوبی مشاهده کند و به همین دلیل تصویر در این حالت به صورت تیره مشاهده می‌شود.

اما شاید این سئوال به وجود آید که شرکت‌های سازنده چه راه حلی برای حل این مشکل ارائه کرده اند؟
شرکت‌های سازنده و توسعه دهنده این تکنولوژی مانند پاناسونیک، Xplore و micro scale برای کاهش اثرگذاری پرتوهای نور خورشید بر روی کیفیت تصاویر در این نوع صفحه نمایش از دو روش اساسی استفاده کرده اند۱- افزایش میزان روشنایی با تقویت منبع نوری پشتی در مانیتور LCD
۲- تغییر در صفحه نمایش به گونه ای که این تغییر باعث کاهش چشمگیر بازتابش پرتوهای نور خورشید به چشم کاربر شود/
Transflective LCD

درمانیتورهای LCD با ساختار تابشی همانند ساختار انتقالی نور از منبع نور پشتی تامین می‌شود اما با این تفاوت که در این حالت ما بین کریستال مایع و منبع نور پشتی یک لایه آینه ای نازک وجود دارد. در مجموع بسته به نوع شرکت سازنده ای صفحه LCD لایه آینه ای موجود در صفحه نمایش می‌تواند به صورت نمیه نقره ای و یا تمام نقره ای با تعدادی منافذ روی آن باشد. این حالت در مانیتورهای LCD باعث می‌شود که وقتی از این نوع مانیتور در محیط خارجی استفاده می‌کنیم بازتابش پرتوهای نور به چشم تا حد چشمگیری کاهش یابد که این عامل در کیفیت تصویر موثر خواهد بود اما باز هم کیفیت تصویر در مقایسه با حالت داخل اتاق چندان مناسب به نظر نمی رسد زیرا در هنگامی که کاربر در داخل اتاق به مانیتور خودنگاهی می‌کند بیشتر اثر گذاری توسط پرتوهای نوری که توسطمنبع نوری پشتی به وجود می‌آید ایجاد خواهد دید که کیفیت تصویر در هر یک از مانیتور کمی با هم تفاوت دارد که این مسئله بیشتر به لایه‌های آینه ای موجود در این نوع صفحه نمایش باز می‌گردد

Reflective lcd
صفحه نمایش با قابلیت بازتابشی معمولی در ساعت‌های دیجیتالی و ماشین‌های حساب به کار می‌رود. پس حالت REflectve چه مزیتی دارد ؟ در حالت بازتابشی به علت استفاده از دو منبع نوری جلویی مقدار مصرف انرژی به مقدار چشمگیری کاهش یافته است که این عامل باعث افزایش عمر باتری دستگاه‌ها می‌شود که از این قابلیت پشتیبانی کنند.

نکات فنی در خرید مانیتور LCD
ویژگی‌های فنی مهمترین عامل در انتخاب صحیح یک مانیتور LCD است اما در این میان به علت وجود فاکتورهای فنی مختلف فنی مهمی که در خرید یک مانیتور LCD روبه رو می شوند، به همین منظور در ادامه با بررسی مسائل فنی مهمی که در خرید یک مانیتور LCD تاثیرگذار است سعی داریم انتخاب صحیح یک مانیتور LCD را برای شما آسان تر کنیم.
نکات فنی که باید در خرید مانیتور به آن توجه کرد.
۱- اندازه صفحه نمایش (SCREEN SIZE)
۲- نسبت تصویر (ASPECT)
۳- دقت صفحه نمایش (SCREEN RESOLUTION)
۴- کنتراست و شدت روشنایی (CONTRAST & BRIGHTNESS)
۵- زاویه دید (VIEW ANGLE)
۶- زمان پاسخ دهی (RESPONSE TIME)
۷- فاصله ما بین نقاط (DOT PITCH)
۸- پیکسل سوخته (DEAD PIXEL)

۱ انداره صفحه نمایش
حتما تاکنون بارها و بارها اصطلاحاتی مانند ۱۷ اینچ یا ۱۹ اینچ و عبارت‌هایی مشابه آن را شنیده اید این مقادیر که غالبا بر حسب اینچ بیان می شوند نشان دهنده اندازه صفحه نمایش هستند و می توان گفت اولین موردی که هنگام خرید مانیتور ارزیابی می شود اندازه آن است.
صفحه نمایش مانیتور بر اساس فاصله بین بالاترین نقطه سمت راست تا پایین ترین نقطه سمت چپ اندازه گیری می شود و به این ترتیب قطر صحفه بیان کننده اندازه آن است. اگر یک طول و یک عرض صفحه را در نظر بگیرید به همراه این قطر مثلثی قائم الزاویه ساخته خواهد شد که که با تغییر مقدار قطر طول وعرض آن هم تغییرمی کند. برای واضح تر شدن موضوع می توان گفت که یک مانیتور ۴/۱۰ اینچی دارای طول ۳/۸ اینچ و عرض ۲/۶ است و با یکمحاسبه ساده مشخص می شود که این نمایشگر مساحتی در حدود ۵۲ اینچ مربع دارد و یا یک مانیتور ۱۷ اینج ۳/۱۳ اینچ طول ۶/۱۰ اینچ عرض و ۴۱ اینچ مربع مساحت دارد.البته اندازه‌هایی که کارخانه‌های سازنده به عنوان سایز اعلام می کنند مقدار واقعی و قابل دید مانیتور نیست و معمولا محدوده قابل دید ازاین مقدار کوچک تر است. یک مانیتور ۱۷ اینچ تقریبا در حدود ۱۶ اینچ محدوده قابل دید دارد

۲ نسبت تصویر
تصاویر درمانیتورها غالبامستطیلی شکل هستند یعنی نسبت طول بهعرض در آنها برابر نیست. یکی از راه‌های طبقه بندی کردن تصاویر همین مقدار طول به عرض است. این مقدار با عبارت Aspect Ratio نامیده می‌شود و انواع گوناگونی دارد. به زبان ساده تر این نسبت نشان دهنده مقدار کشیدگی تصویر است و هر چه طول بیشتر و عرض کمتر باشد تصویر پهن تر وگسترده تر است. Aspect ratio به صورت عرض طول نشان داده می‌شود و به عنوان مثال ۴: ۵ یا ۱۰ : ۱۶ هر کدام کشیدگی خاص خود را روی تصویر اعمال می‌کنند. این نسبت‌ها اندازه‌های واقعی نیستند و تنها ضریبی ازمقادیر تصویر هستند نسبت طول به عرض یکی از مواردی است که وسعت صفحه نمایش را مشخص می‌کند.

حال که با این مفهوم آشنا شدیم میتوانیم نتیجه گیری کنیم که اندازه قطری یک صفحه لزوما به معنای بزرگ تر بودن تصویر آن نیست و کارخانه‌های سازنده به ندرت این مقدار را مشخص می‌کنند به عنوان مثال یک مانیتور ۱/۱۴ اینچ با نیست طول به عرض ۳: ۴ در مقایسه با یک مانیتور ۴/۱۵ اینچ با نسبت تصویر ۱۰ : ۱۶ دارای تصویر بلندتری است با وجود اینکه صفحه آن کوچک تر است. نسبت ۳ : ۴ در اکثر مانیتورها رایج است هم چنین نسبت ۹ : ۱۶ هم برای نمایشگرهای صفحه گسترده معمول است که امروزه در اکثر فیلم‌ها به کار گرفته می‌شود. این نسبت در برنامه‌هایی که دارای جعبه ابزار و پالت‌های فراوانی هستند نیز سودمند است.

۳ دقت صفحه نمایش
مانیتورهای LCD دقت صفحه نمایش به تعداد پیکسل‌ها در ستون‌ها و ردیف‌هایی که در یک اینچ قرار دارند گفته می شود. به عنوان مثال هنگامی که تصویر با دقت ۱۰۲۴×۷۶۸ ارائه می شود در هر ردیف آن ۱۰۲۴ و در هر ستون آن ۷۶۸ پیسکل قرار دارد. به همین دلیل در مانیتورهای که از یک مقدار ثابت پیکسل استفاده می کنند مانند LCD‌ها و DLP‌ها نیاز به یک موتور مقیاسی (Scaling engine) است تا ورودی‌های تصویر را که ممکن است در دقت‌های مختلفی باشند. به دقت مانیتور تبدیل کند. این موتور از یک پردازنده و حافظه تشکیل شده و وظیفه آن افزایش یا کاهش مقدار ورودی‌ها بر اساس مقدار دقت LCD است. مشکل اصلی این است که موتورها معمولا در هنگام تبدیل تصاویر متحرک کارایی مناسبی ندارند و در این تصاویر بعدهایی که در حالت افقی هستند به شکل دندانه دار دیده می شوند. هر چند که با پیشرفت روزافزون صنایع سازنده این معایب بهبود چشمگیری پیدا کرده اند و نسبت به زمان شروع کار مانیتور LCD بسیار کمتر شده اند.

با توجه به اینکه تصاویر می توانند در هر اندازه ای تولید شوند در مانیتورها که تعداد پیسکل‌های ثابت دارند مشکلاتی بروز می کند واز جمله اینکه موتورهای تبدیل کننده ممکن است به خوبی عمل تبدیل را انجام دهند و پاره ای اشکالات دیگر. به همین دلیل برای نماش و تولید تصاویر استانداردهای خاصی در نظر گرفته شده و تصاویر و مانیتورها با دقت‌های مشخصی ارائه می شوند.
معمول ترین استاندارد در مانیتورها استاندارد XGA با دقت ۱۰۲۴×۷۶۸ است که غالبا از نسبت تصویر ۴:۳ تبعیت می کند بعد از آن استانداردهای SXGA (1280×1024) و UXGA (1600×1200) مقام‌های بعدی تولید را دارند و اگر دقت کرده باشید در قسمت مشخصات مانیتورهای ۱۵ اینچ معمولا عبارت XGA و در مانیتورهای ۱۷ و ۱۹ اینچ معمولا SXGA ذکر می شود.

استانداردهای تصاویر کامپیتوری بسیار مختلف هستند. این استانداردها که شاخص ترین عامل در هر یک از آن‌ها دقت است از ترکیب چند فاکتور مانند دقت، عمق رنگ، نرخ نوسازی تصویر به وجود می آیند. تا چندی پیش اغلب مانیتورها از نسبت تصویر ۴:۳ یا ۵:۴ استفاده می کردند ولی با ورود نمایشگرهای صفحه گسترده نسبت‌هایی مانند ۱۶:۹ و ۱۶:۱۰ نیز به آنها اضافه شد.

برخی از این استانداردها مشخص تراز بقیه هستند و سایر آنها بقیه هستند و سایر آنها را افزوده شدن پیشوندی مانند W,H,U,Q و X از مقادیر اصلی مشتق می شود. پیشوند Q به معنای یک چهارم است که به عنوان مثال QVGA که برای دقت ۳۲۰×۲۴۰ به کار می رود و به مقدار ۴/۱ از VGA کوچکتر است نیمی از آن برای طول و نیم دیگر برای عرض است. البته ممکن است Q در معنای Quad هم باشد به این ترتیب دقت چهاربرابر خواهد شد. پیشوند بعدی W از کلمه Wideاست و استانداردهای که در ابتدای آنها W به کار رفته است برای نمایش صفحه گسترده (Wide Screen) مورد استفاده قرار می گیرند. این اندازه‌ها معمولا با نسبت طول به عرض ۱۰:۱۶ یا ۱۶:۹ نمایش داده می شوند.
H پیشوندی است که معنی ۶ برابر را به اندازه تصویر اضافه می کند مانند WHUXGA U و X نیز در ترکیب با سایر مقادیر به کار می روند و نحوه تاثیر آنها چندان مشخص نیست. برخی از این استانداردها را به صورت کلی مرور می کنیم.

VGA در سال ۱۹۸۷ توسط IBM مطرح شد که در آن زمان نسبت به بقیه کاملا متفاوت بوده ولی امروزه یکی از اصلی ترین استانداردها و مبنائی برای محاسبه دیگر اندازه‌هاست. VGA نشان دهنده دقت ۶۴۰×۴۸۰ با ۱۶ رنگ (۴ بیت در هر پیسکل) است و از نسبت تصویر ۴:۳ تبعیت می کند و همانطور که گفته شد برخی از حالت‌های دیگر با VGA معنی پیدا می کنند. مانند ۳۲۰×۲۰۰ با ۲۵۶ رنگ و ۷۲۰×۴۰۰ برای محیط‌های نوشتاری

SVGA این استاندارد در سال ۱۹۸۹ توسط VESA برای کامپیوترهای IBM طراحی شد و دارای دقت ۸۰۰×۶۰۰ یا نسبت ۴:۳ است.
XGA- یک سال بعد IBM حالت XGA را معرفی کرد که شاید به علت پاره ای مشکلات چندان موفق نبود ولی XGA2 با دقت ۱۰۲۴×۷۶۸ به خوبی ایرادات آن راجبران کرد و با بهبود بازده توانست به یکی از مطرح ترین حالت‌های نمایشگر دست یابد.

SXGA – این استاندارد شاید چندان رسمی نباشد ولی پرکاربرد است. زیرا دقت ۱۲۸۰×۱۰۲۴ به همراه عمق رنگ ۳۲ بیتی آن نظر بسیاری را به خود جلب کرد. نکته قابل توجه در این حالت استفاده از نسبت تصویر نه چندان رایج ۵:۴ و در حالت SXGA تصاویر مقداری پهن تر دیده می شوند. برخی ازسازندگان نیز به آن نام XVGA دادند.این استاندارد با کمی تغییر (۱۲۸۰×۹۶۰) در کامپیوترهای کاری یونیکس به کار گرفته شد.
سال‌های بعد یعنی در سال ۲۰۰۵ دقت‌های سنگین و بزرگی به حالت‌های قبل اضافه شدند و این استانداردهای جدید اغلب دارای پیشوند Q هستند. البته به علت مقدار پیسکل بالا و نیاز به سخت افزارهای قدرتمند هنوز رواج چندانی ندارند و شاید مانیتورهایی که بتوانند از آنها پشتیبانی کنند در حد چند مدل بیشتر نباشد.

QXGA- همان طور که از نام آن بر می آید ۴ برابر بیشتر از XGA است. در ابتدای سال ۲۰۰۵ این اندازه (۲۰۴۸×۱۵۳۶) بیشترین دقت موجود در بین مانیتورهای معمول بازار بود.
WQXGA – این حالت برای مانیتورها و تلویزیون‌های صفحه گسترده استفاده می شود و دقت آن ۲۵۶۰×۱۶۰۰۰ پیکسل است. همان طور که مشخص است این استاندارد نگارش صفحه گسترده QXGA است واز نسبت ۱۶:۱۰ استفاده می کند و به علت دقت بسیار بالای آن مانیتورهای محدودی از این حالت پشتیبانی می کنند که از میان آنها می توان به Apple cinema و Dell 3007 FPW اشاره کرد. نکته جالب اینجاست که شرکت Dell به دلیل اهداف تبلیغاتی عبارت Quad در نام آن را به Quantum تغییر داد. اندازه تصویر با توجه به حجم بالای پیسکل‌ها نسبت به XGA و QXGA و علیرغم نسبت ۱۶:۱۰ پهن تر از حالت‌های دیگر است.

WQUXGA- آخرین استاندارد این گروه است که از صفحه گسترده است و از دقت ۳۸۴۰×۲۴۰۰ پشتیبانی می کند. مانیتورهایی که دارای این استاندارد هستند محدودیت‌های خاصی دارند به عنوان مثال تعداد رابط‌های DVI باید حداقل ۲ عدد باشد تا بتوانند این حجم عظیم داده‌ها را منتقل کند ضمن اینکه با افزایش نرخ نوسازی شاید این تعداد به ۴ هم برسد و تا اواخر تابستان امسال هیچ مانیتوری که بتواند از WQUXGA پشتیبانی کند در خط تولید قرار نداشت.

اکثر این استانداردها توسط Vesa معرفی یا پشتیبانی شده اند. Vesa ائتلاف بین ۹ شرکت بزرگ در زمینه صنایع ویدیویی است که در سال ۱۹۸۰ با سردمداری NEC شکل گرفت. هدف ابتدایی ائتلاف در آغاز فعالیت خود معرفی استاندارد SVGA برای دقت ۸۰۰×۶۰۰ بود وتاکنون استانداردهای دیگری را نیز تحت حمایت خودقرار داده است. با توجه به اینکه این ائتلاف از ترکیب ۹ شرکت بزرگ صنایع الکترونیکی تصویری به وجود آمده است می توان گفت سرنوشت بسیاری از حرکت‌ها در این زمینه به دست Vesa تعیین خواهد شد.
۴ کنتراست و شدت زوشنایی

LCD کتراست، تفاوت نور بین دو نقطه سیاه و سفید است و روش اندازه گیری به این صورت است که مقدار نور سیاه ترین پیکسل و سفیدترین پیکسل با یکدیگر مقایسه می‌شوند. البته کنتراست روی یک نقطه اعمال می‌شود و افزایش آن لزوما به معنای بهبود کیفیت تصویر نیست زیرا اگر کنتراست را ازمقدار مشخصی بالاتر ببرید خواهید دید که در مشاهده رنگ‌ها و همچنین لبه‌ها اختلاف به وجود می‌آید.

در مانیتورهای LCD نور قطبی شده با عبور از بین فیلترها توانایی خروج را پیدا می‌کند و در صورتیکه جهت قطبی شدن نور هم جهت با فیلترها نباشد نور در پشت آن متوقف شده و پیکسل به صورت سیاه دیده می‌شود البته به علت وجود پاره ای مشکلات این پیکسل کاملا سیاه نیست و مقداری روشنایی در آن وجود دارد.
روشنایی در مانیتورها با واحد شمع در متر مربع نشان داده می‌شود البته از واحد دیگری به نام nit نیز استفاده می‌شود. روشنایی بر اساس مقدار نور سفید خالص که مانیتور منتشر می‌کند اندازه گیری می‌شود. اغلب LCD‌های امروزی می‌توانند حداقل ۲۵۰ یا بیشتر روشنایی داشته باشند که کلا برای فعالیت‌های روزمره کافی است.

به علت اینکه نور در پشت فیلترها کاملا متوقف نمی شود و همچنین به علت شکست نور در پوشش صفحه نمایش هیچگاه یک پیکسل به طور کامل سیاه نمی شود. این ویژگی هنگامی که دقت بالا باشد و پیکسل‌های اطراف روشن باشند در مقدار سیاهی یک پیکسل تاثیر بیشتری دارد. حال به این نکته توجه کنید که نسبت کنتراست برای یک پیکسل کاملا خاموش ۱ است در صورتیکه این مقدار به عللی که گفته شد واقعا ۱ نیست در نتیجه زمانی که نسبت ۱ : ۸۰۰برای نشان دادن میزان کنتراست استفاده می‌شود شاید مقدار واقعی آن نباشد زیرا اگر این پیکسل تنها ۲ واحد روشنایی داشته باشد میزان کنتراست به ۱: ۴۰۰ خواهد رسید. در اکثر مانیتورها کنترل روشنایی با افزایش یا کاهش نور پشت صفحه انجام می‌شود لامپ‌ها فلورسنتی که به همین منظور در LCD قرار داده شده اند این کار را به دو روش انجام می‌دهند. راه اول با تنظیم تخلیه جریان در لامپ صورت می‌گیرد که نسبتا سریع تر بوده ومشکل آن ایجاد اندکی نوسان در جریان است در راه دوم از فرکانس جریانات می‌شود که در آنها تنظیم نور باکمک ماتریس‌های صفحه نمایش انجام می‌شود و تغییرات روشنایی تاثیر مستقیمی بر زمان پاسخگویی خواهد داشت.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.