فایل ورد کامل تحقیق کانال پاناما؛ تحلیل تاریخی، مهندسی و نقش آن در تجارت جهانی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق کانال پاناما؛ تحلیل تاریخی، مهندسی و نقش آن در تجارت جهانی دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق کانال پاناما؛ تحلیل تاریخی، مهندسی و نقش آن در تجارت جهانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق کانال پاناما؛ تحلیل تاریخی، مهندسی و نقش آن در تجارت جهانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق کانال پاناما؛ تحلیل تاریخی، مهندسی و نقش آن در تجارت جهانی :

کانال پاناما

کانال پاناما یکی از مهمترین گذرگاه های تجاری در دنیا است که بیش از ۵ درصد از نقل و انتقالات تجاری در سطح بین المللی از آن صورت می گیرد. اخیرا دولت کشور پاناما تصمیم گرفته است تا برای تسهیل عبور و مرور کشتی های باربری اقدام به تعویض این کانال کند.

از آنجایی که بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه ۵ میلیارد دلار اعلام شده و این میزان برای اقتصاد کشور پاناما رقم بالایی است، دولت این کشور قصد دارد برای اتخاذ تصمیم نهایی، این پروژه را در ۲۲ اکتبر ۳۰ مهر به رفراندوم بگذارد. در آخرین آمار منتشر شده پنجاه وچهار درصد از مردم پاناما با طرح تعریض این کانال موافقند، ۱۷ درصد مخالف و ۲۹ درصد بی طرفند.

طرح تعریض کانال پاناما در صورت تصویب نهایی طی هفت سال ۲۰۱۴ ۲۰۰۷ اجرا خواهد شد. مخالفان این طرح نگران کاهش بودجه دولت در طول هزینه های تعریض هستند اما دولت به آنها قول داده است تا از هیچ هزینه ضروری نکاهد. کانال پاناما در سال ۱۹۱۴ میلادی افتتاح شده است و ۸۰ کیلومتر طول دارد. تا سال ۱۹۹۹ این کانال توسط دولت آمریکا کنترل می شد

اما بعد دولت پاناما توانست اداره آن را به دست گیرد. کشتی های جدید عمدتا پهنای زیادی دارند و این مسئله مانع مهمی در عبور آنها از کانال پاناما است. از طرف دیگر به دلیل باریک بودن این کانال عبور کشتی ها از آن به کندی صورت می گیرد و ساعت ها وقت لازم است تا کشتی ها بتوانند از آن عبور کنند.

در حال حاضر به دلیل محدودیت هایی که در این کانال وجود دارد تنها کشتی هایی می توانند از آن عبور کنند که حداکثر ۴ هزار کانتینر را حمل می کنند اما با اجرای طرح تعریض، کشتی هایی با ظرفیت ۱۰ هزار کانتینر نیز امکان عبور از کانال پاناما را پیدا خواهند کرد. گذرگاه های کنونی این کانال در حال حاضر ۳۳ متر عرض دارند

که با اجرای طرح تعریض به ۵۰ متر افزایش پیدا خواهند کرد. در رفراندوم ۲۲ اکتبر بیش از دو میلیون پانامایی برای وضعیت این کانال تصمیم گیری می کنند. دولت پاناما پیش از برگزاری انتخابات تاکید داشته که هزینه طرح از محل عوارض دریافت شده از این آبراه و ۳۲ میلیارد دلار وام تامین می شود.
سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۰۴ میلادی ، عملیات ساختن آبراه پاناما میان دو اقیانوس اطلس و آرام آغاز شد

کانال پاناما با ۸۰ کیلومتر(۵۰ مایل) اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل کرده است. این کانال در پایین ترین سطح ممکن بین دامنه هاى سرزمین کوهستانى و باریکى که آمریکاى شمالى و جنوبى را به هم وصل کرده، احداث شده است.
ارتفاع اصلى این سرزمین از سطح دریا۹۰متر مى باشد. به طور متوسط هر کشتى طول کانال را در مدت ۸تا ۱۰ ساعت طى مى کند و در این مدت کارکنان کشتى ها مى توانند یکى از زیبا ترین و مدرنترین طراحى هاى مهندسى را ببینند.

قسمت هاى اصلى این کانال عبارتند از : دریاچه گاتن ((Gatun lak)), بریدگى گیلارد (Gaillard cut) و۳ سد متحرک (lock) به نام هاى : میرا فلورس ، پدرو میگوئل و گاتن (Mira flores, Pedro Miguel, Gatun).
طویل ترین کشتى که کانال پاناما را طى کرده، کشتى مارکونا پروسپوکتر با طول ۲۹۹ متر و عرض۳۲/۶ متر بوده است

باتوجه به اینکه کانال پاناما به جهت تردد کم کشتى ها از این کانال براى دریانوردان کمى ناشناخته است، آقاى یزدان رضایى افسر مهندس الکترونیک کشتى ایران بجنورد با همکارى کاپیتان کسرى پاکروان فرمانده این کشتى هنگام عبور کشتى ایران بجنورد از این کانال، با گرفتن عکس و جمع آورى اطلاعات، گزارش مفیدى از موقعیت جغرافیایى و ویژگى هاى کانال پاناما را تهیه و به دفتر نشریه ارسال کردهاند، که به شرح ذیل از نظرتان مى گذرد:

کانال پاناما
کانال پاناما با ۸۰ کیلومتر(۵۰ مایل) اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل کرده است.
این کانال در پایین ترین سطح ممکن بین دامنه هاى سرزمین کوهستانى و باریکى که آمریکاى شمالى و جنوبى را به هم وصل کرده، احداث شده است.
ارتفاع اصلى این سرزمین از سطح دریا ۹۰ متر مى باشد.

به طور متوسط هر کشتى طول کانال را در مدت ۸ تا ۱۰ ساعت طى مى کند و در این مدت کارکنان کشتى ها مى توانند یکى از زیبا ترین و مدرنترین طراحى هاى مهندسى را ببینند.
قسمت هاى اصلى این کانال عبارتند از : دریاچه گاتن ((Gatun lak)), بریدگى گیلارد (Gaillard cut) و ۳ سد متحرک (lock) به نام هاى میرا فلورس : پدرو میگوئل و گاتن (Mira flores, Pedro Miguel, Gatun) .

که خلاصه اى از هر کدام از این قسمت ها ارائه مى گردد.
حوضچه سد هاى متحرک (The Locks):
سد هاى متحرک (حوضچه) در این آبراه همانند آسانسور، کشتى ها را به ارتفاع هاى مورد نظر بالا و پایین مى برند. در این حوضچه ها سطح آب توسط پمپ هاى قوى کم و زیاد مى شود.
هر سد داراى محفظه هایى (Chambers) است که این عمل را میسر مى سازند و داراى دریچههایى هستند که کشتى ها وارد آن مى شوند و سپس با اضافه یا کم کردن آب عمل تغییر ارتفاع انجام مى شود.

به طور کلى هنگام ورود به کانال پاناما از طرف اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام ، کشتى باید ۲۶ متر از سطح دریا بالا بیاید تا سطح ارتفاع دریاچه گاتن در وسط آبراه باشد. این امر توسط سه lock اصلى انجام مى شود.

در داخل این حوضچه ها به علت عرض کم آنها، عملیات به وسیله لوکوموتیو هاى قوى جهت کشیدن کشتى به داخل حوضچه انجام مى شود. به این ترتیب که در مدخل هر lock توسط سیم بکسل هاى قوى از جلو و پاشنه : کشتى به این لوکوموتیو ها متصل مى شود و سپس لوکوموتیوها با نیروى زیاد و سرعت یکنواخت، کشتى را به داخل حوضچه هدایت مى کنند.

در هر حوضچه حدودا ۶ لوکوموتیو براى هر کشتى در نظر گرفته میشود که در طول عملیات با کم و زیاد کردن طول سیم بکسل ها از تصادم شناورها با بدنهى حوضچه جلوگیرى مى کنند.
لازم به ذکر است که در کانال پاناما ۲۰۰ راهنماى ورزیده وجود دارند که این عملیات را به کمک فرماندهان کشتى ها رهبرى مى کنند.

تعداد راهنما ها بستگى به طول کشتى دارد که براى کشتى ایران بجنورد با طول ۲۲۵ متر، ۲ راهنما در نظر گرفته شده بود. همچنین در هر تردد، حدود ۲۵ نفر کارگر محلى (Mooring Men) براى باز و بسته کردن سیم هاى بکسل بر روى کشتى فعالیت دارند.
هر lock از محفظه هاى (chambers) 53/33 متر عرض و ۸/۳۰۴ متر طول تشکیل شده است.
به همین دلیل کشتى ها براى عبور از کانال محدودیت هایى دارند:
حداکثر عرض کشتى براى عبور از کانال : ۳۰/۳۲ متر، حداکثر آبخور (Draft) جهت عبور از کانال : ۰۴/۱۲ متر در آب شیرین منطقه استوایى (Tropical Fresh Water) و حداکثر طول کشتى براى عبور از کانال : ۱/۲۹۴ متر مى باشد.

دریاچه و سد گاتن (Gatun Lake and Dam) :
طول دریاچه گاتن ۸/۳۷ کیلو متر است و بین دو سد متحرک گاتن و میرا فلورس واقع شده است. مساحت این دریاچه ۴۲۳ کیلو متر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۶ متر است.
میزان آب این دریاچه توسط سد گاتن که بر روى ذخایر آبى در کوه مجاور احداث شده است، کنترل مى شود.
سد گاتن داراى ۸۰۰ متر عرض و دهانه اى با ۴۸/۳۰ متر است و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۲ متر میباشد: یعنى ۶ متر بالاتر از سطح دریاچه گاتن.

به جهت افزایش حجم آب در دریاچه گاتن، دولت پاناما در سال ۲۰۰۲به لایروبى این دریاچه اقدام کرد که در طول عملیات لایروبى، ۷/۶ میلیون متر مکعب گل و لاى از عمق دریاچه برداشته شد.
با این اقدام علاوه بر امکان حرکت کشتى ها با آبخور بالا، ذخایر خوبى نیز جهت استفاده هاى کشاورزى و آب آشامیدنى ساکنین به دست آمد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.