فایل ورد کامل مقاله اختلالات گفتاری در دانش‌آموزان ابتدایی؛ بررسی علمی علل، پیامدها و راهکارهای درمانی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
5 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله اختلالات گفتاری در دانش‌آموزان ابتدایی؛ بررسی علمی علل، پیامدها و راهکارهای درمانی دارای ۸۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله اختلالات گفتاری در دانش‌آموزان ابتدایی؛ بررسی علمی علل، پیامدها و راهکارهای درمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله اختلالات گفتاری در دانش‌آموزان ابتدایی؛ بررسی علمی علل، پیامدها و راهکارهای درمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله اختلالات گفتاری در دانش‌آموزان ابتدایی؛ بررسی علمی علل، پیامدها و راهکارهای درمانی :

بررسی اختلالات گفتاری دانش آموزان ابتدایی

چکیده
تحقیق حاضر با هدف مطالعه میزان اختلالات گفتاری در دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر نیشابور انجام شده است که جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر نیشابور تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری تصادفی از ۱۰ مدرسه مختلف نمونه ای به حجم ۳۰ نفر انتخاب شدند و پرسشنامه مربوط به اختلالات گفتاری را که باید توسط والدین کودکان پاسخ داده می شد تکمیل کردند . این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است که با هدف بررسی یک فرضیه و سه سئوال انجام شده است . پس از استخراج نتایج پرسشنامه زمینه و سئوالات به این ترتیب مشخص شده اند که در نمونه مورد مطالعه لکنت زبان شایعترین اختلال گفتاری در دانش آموزان بوده است و دو زبانگی در ایجاد اختلالات زبانی کودکان تاثیری نداشته است همچنین لکنت زبان در نمونه مورد مطالعه ریشه ارثی ندارد و ترس و اضطراب نیز در ایجاد اختلال زبان کمترین نقش را دارد .

فصل اول

طرح تحقیق
۱ ـ ۱ ـ مقدمه :
دوره ابتدایی یکی از مهمترین دوره های تحصیلی است که در تکوین شخصیت افراد نقش بسزایی دارد و به خاطر همین اهمیت و نقش مهم آن است که آموزش آن برای کودکان رایگان و اجباری می باشد .

در این دوره دانش آموزان برای ورود به دوره های بالاتر تحصیلی و افرادی مسئول و متعهد نسبت به جامعه تربیت می شوند . باید دانش آموزان در این دوره دانش و مهارتهای لازم را برای زندگی آینده را فرا گیرند و به افرادی مفید برای اجتماع تبدیل گردند . کمال انسان در گرو تعلیم و تربیت صحیح است و دوره ابتدایی مقدمات رسیدن انسانها را به این مرتبه فراهم می سازد و به همین دلیل باید معلمان دلسوز با تجربه متعهد همراه با دانش و مهارتهای شغلی لازم این وظیفه خطیر را برعهده گیرند و با عشق و علاقه به این کار دل دهند و هدف آنها تعلیم و تربیت دانش آموزان می باشد .

همچنین معلم پایه اول نقش مهم تری دارد ، زیرا دانش آموزانی وارد دبستان می شوند که ابتدا توانائیها و استعدادها و مشکلات آنها قبلاً شناخته شده است و این وظیفه معلم است که در ابتدا مشکلات دانش آموزان را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام نماید .
خصوصاً بسیاری از مشکلات دانش آموزان از ظاهر آنها شناخته نمی شود و به مرور شناسایی می گردند . مشکلات گفتاری دانش آموزان از این جمله است . زیرا

دانش آموزان با وجود داشتن ظاهری سالم و هوش طبیعی قادر به ارائه تحصیل نیستند یا ارائه تحصیل برایشان مشکل است به همین دلیل معلمان باید در ابتدای سال این مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به درمان اقدام نمائید .
۲ ـ ۱ ـ بیان مساله :
از آنجایی که عنوان تحقیق مربوط به مشکلات گفتاری دانش آموزی پایه اول است اکثر معلمین پایه اول در ابتدای سال با این مشکل مواجه هستند معلمینی که از تجربه و دانش کافی برخوردارند .

در برخورد با این مشکلات فوق هستند و به راحتی می توانند به دانش آموزان کمک کنند اما چه بسا معلمین که به علت نداشتن اطلاعات کافی قادر به تشخیص این مشکلات نبوده و با برخورد ناصحیح خود باعث سرخوردگی و فرار از آنها می گردند به همین دلیل این تحقیق بر آن است تا با انتخاب این موضوع کمکی به این دانش آموزان کرده باشد .

لازم به تذکر است که اکثریت این دانش آموزان بیماری خاصی ندارند و به خاطر برخورد تربیتی نادرست دچار چنین مشکلاتی شده اند که آن هم با عنایت به اصل تاثیر پذیری انسان قابل جبران می باشد که در این رابطه نقش معلمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . کار معلم تنها نباید درس دادن و درس خواندن باشد بلکه مانند طبیب در صدد شناسایی دردهای روحی ، جسمی دانش آموزان و درمان آنها باشد . تا مسئله تعلیم و تربیت مثمرثمر و مورد استفاده و پذیرش عموم دانش آموزان قرار بگیرد و یکی از انگیزه هایی که سبب گردیده که این احساس نیاز در برنامه ریزان آموزش و پرورش ایجاد گردد و به فکر ایجاد فرصتهایی برای کسب مهارتها و آگاهیهای تخصصی برای معلمان از طریق دوره های ضمن خدمت باشد و کمک به حل مسائل و مشکلات روحی و روانی دانش آموزان است که امید می رود با ایجاد مراکز روان درمانی و کلینیک های تخصصی گفتار درمانی در راستای فعالیتهای آموزشی این مشکل اساسی در بین همه دانش آموزان مرتفع گردد .

۳ ـ ۱ ـ اهمیت و ضرورت تحقیق
با توجه به اهمیت دوره ابتدایی و به ویژه سال اول که پایه و اساس یادگیری انسان شکل
می گیرد .
لازم است معلمین این پایه به مهارتهای زبانی آنها برای ایجاد ارتباط سالم با همسالان توجه کمتر چون هر مهارت پیش نیاز مهارت بعدی است . شنیدن ، گفتن و خواندن و نوشتن ارکان آموزی هستند کسی که مشکلات گویایی دارد در خواندن و نوشتن هم پیشرفت نداشته و باعث تاخیر در یادگیری او می گردد لذا باید معلمین با مشکلات آشنا بوده و راه درمان آن را بدانند تا در صورت برخوردن به چنین مشکلاتی قادر به حل آن باشند تا مبادا باعث سرخوردگی و یا فرار دانش آموزان گردند .

تحقیق حاضر می تواند کمکی باشد در راستای شناسایی کودکانی که به طور مثال به کلینیک های گفتار درمانی مراجعه می کنند یا در مراکز روان درمانی مورد استفاده قرار بگیرد یا کمکی باشد به مشاوران مدارس ابتدایی برای تشخیص سریع کودکان دارای مشکل و ارجاع آنها به مراکز مربوطه برای اقدام و درمان فوری این دانش آموزان و حل سریع آن باشد .

۴ ـ ۱ ـ اهداف پژوهش
۱ ـ شناخت انواع مشکلات گفتاری دانش آموزان
۲ ـ تعیین مهمترین مشکلات گفتاری دانش آموزان و راه درمان آنها
۳ ـ چگونگی کمک به این دانش آموزان برای غلبه بر این مشکلات
۵ ـ ۱ ـ فرضیه و سئوالات تحقیق
فرضیه : لکنت زبان شایعترین اختلال زبانی است .

سئوالات تحقیق :
۱ ـ آیا دو زبانگی در ایجاد اختلالات زبانی در کودکان تاثیر دارد ؟
۲ ـ آیا لکنت زبان ریشه ارثی دارد ؟
۳ ـ آیا ترس و اضطراب در ایجاد اختلال زبان تاثیری دارد ؟
۶ ـ ۱ ـ تعاریف مفهومی و عملیاتی

لکنت : اختلالی را گویند که در آن ساختار گفتار فاقد روانی طبیعی است که از طریق تکرار صداها ، هجا و اغلب کل لغات و عبارات و انسداد صداها و کشش صداها و قطع عبارت مشخص می گردد .
تاخیر در گفتار : کسی که به دلیل مشکلات گفتاری منظور خود را کمی مکث و تاخیر بیان می کند .
لالی : شخصی که به دلیل نداشتن تجربه شنوایی قادر به گفتن نیست .

بریده گویی : شخصی که یک کلمه را نمی تواند یکبار ادا کند و بخش بخش ادا می کند .
مکث در گفتار : بررسی گفتار از طریق مکث ( یعنی چیزهای غیر گفتاری ) شاید در صورت ظاهر درست جلوه نکند اما انجام این کار آن طور هم که ظاهر قضیه نشان می دهد بی اساس نیست حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد از گفتار عادی خلق الساعه را سکوت تشکیل
می دهد و هر چند این نسبت به نظر شنونده به این زیادی نیست چون وی به قدری سرگرم شنیدن موضوعات مورد گفتگوست که به سکوتهای بین گفتار کمتر توجه دارد .
مکثهای گفتاری بر دو نوعند :
۱ ـ مکثهای تنفسی
۲ ـ مکثهای تأملی

فصل دوم

پیشینه تحقیق
۱ ـ ۲ ـ پیشینه نظری تحقیق
۱ ـ ۱ ـ ۲ ـ کلیاتی درباره زبان
سخن گفتن که مهمترین رفتار بشری است کارکردها و سودمندی های گوناگونی را برای انسان دارد . انسان از طریق زبان و بیان شفاهی می تواند مقاصد خود را به دیگران منتقل کند همچنین به وسیله زبان می تواند هیجانهای خود را تخلیه کند و زبان به برون ریزی هیجانها کمک می کند همچنین زبان به اندیشیدن کمکی کند زبانهای در قالب کلمات و اصطلاحات به انسان کمک می کند تا در مورد پدیده های گوناگون بیندیشد .

رشد زبان پس از یک دوره از صداهای دلخواه که کودکان متعلق به تمام فرهنگهای جهان در سنین ۱۰ ـ ۶ ماهگی از خود در می آورند و پس از یک دوره دیگری که همراه با آواهای تقلیدی مشخص تر است و در سن ۱۲ ـ ۱۱ ماهگی از کودک صادر می شود بالاخره در پایان مرحله حرکتی است که زبان محاوره ای به صورت جملات یک کلمه ای ظاهر می گردد .

این کلمات ساده ممکن است برای بیان خواسته ها و حالات و مشاهدات کودک به کار می رود .
کودک در پایان سال دوم زندگی جملاتی دو کلمه ای را به کار می برد و سپس جملات کوتاه کامل را که فاقد ویژگیهای صرفی دستوری است بیان می کند و بعداً به تدریج ساختمانها دستوری زبان را فرا می گیرد مطالعات جالبی در دانشگاهها صورت گرفته حاکی از آن است که سخن نحوی جملات در کودکان ۴ ـ ۲ سال مشاهده می شود .

۲ ـ ۱ ـ ۲ ـ رشد زبان و گفتار کودک
نتایج پژوهشهای روانشناسی رشد حاکی از این است که ظرفیتها و استعدادهای گوناگون انسان همراه با رشد جسمش معمولاً تغییر می یابند . در طول سالهای متمادی از شیرخوارگی تا پایان دوره دبیرستان این تغییرات دیده می شود . پیش از آنکه رشد زبان آغاز شود اولین ارتباطهای اجتماعی او شکل می گیرد کودک تازه متولد شده را نمی توان موجود اجتماعی دانست . اگر کودک گریه نمی کرد برای مادر مشکل بود که با کودک ارتباط برقرار کند . در هفته اول ملاحظه می شود کودک چشم خود را به جهتی می دوزد . هر گاه این جهت به سوی مادر باشد اولین رابطه چشم در چشم کودک و مادر ظاهر
می شود لیکن وقتی مادر سرخود را به طرف دیگری بر می گرداند فرزند او باز به همان نقطه اول چشم دوخته و نمی تواند حرکت چشم خود را با مادر هماهنگ سازد .

تدریجاً در هفته سوم ممکن است حالت جالب و ظریف تری از خنده و خواب آلودگی در چهره او مشاهده شود در ابتدای هفته چهارم هرگاه مادر صدای محبت آمیزی از خود صادر کند کودک واکنش خنده از خود بروز می دهد . در هفته پنجم کودک به چهره مادر خیره می شود و در هفته ۶ و ۷ مستقیماً به چهره مادر نگاه می کند و می خندد و گاه صدای نرم و مبهمی از خود بروز می دهد ، بدین گونه اولین ارتباط اجتماعی و گفتاری او تشکیل می شود .

خنده کودک یک واقعه مهم در رشد کودک است والدین نسبت به آن توجه زیادی نشان می دهند . اما نگاه و صدای کودک و ارتباطی که بدین گونه ایجاد می شود از خنده کودک مهم تر است لحظه ایجاد ارتباط نگاهی است که والدین به فرزند خود به چشم یک شخص می نگرد . چه بسا که از لحاظ شروع این ارتباط است که عملاً عشق والدین نسبت به فرزندانشان ظاهر می شود و علاوه بر مراقبت از کودک با او بازی می کنند .
رفتار مادرانه اجتماعی کردن ، ایجاد امنیت و اعتماد به نفس و رشد شناختی و زبان آموزی کودک و اجر اهمیت بسیار است صحبت و هیجان و صداها و زبان مادر باعث تقویت کودک در ابراز و پیچیده تر شدن ارتباط اجتماعی اوست .

رشد ارتباطی موقعی حاصل می شود که به علاقه های ارتباطی کودک پاسخ داده شود . رشد ارتباطی کودک موجب تعلق وی به والدین است این احساس تعلق معمولاً در ۹ ـ ۶ ماهگی ظاهر می شود و در حدود یک سالگی کاملاً مشخص است .
در حدود ۱۸ ماهگی تحول بزرگی در قدرت زبان آموزی کودک پیدا می شود و کلمات را با سرعت بیشتری فرا می گیرد . در این هنگام کودک در حدود ۵۰ کلمه به کار می برد البته اوکلمات را جانشین جمله می کند موقعیکه می گویند نان یعنی من نان نمی خواهم .
عوامل موثر در رشد طبیعی گفتار

به طور کلی این عوامل بر دو دسته تقسیم می گردند .
الف ـ عوامل ارثی و ژنتیکی
ب ـ عواملی که درصورت ایجاد اختلال امکان درمان و بهبودی تا حدی وجود دارد .
که این عوامل عبارتند از :
۱ ـ هوش
۲ ـ جنسیت

۳ ـ رشد فیزیکی ـ سلامت جسمی و حرکتی ـ سلامت حسی
۴ ـ وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی ، فردی که در رفاه است در اجتماعات بیشتری حاضر شده بیشتر لمس می کند ، می بیند و می شنود .
۵ ـ عوامل عاطفی
۶ ـ احساس امنیت
۷ ـ انگیزه
توجه بیشتر از حد خانواده ممکن است مانع فعالیتهای زمانی کودک شود کم توجهی والدین نیز اثر منفی دارد .
کودک در خانواده پر جمعیت بهتر زبان می آموزد زیرا در محیط او اجتماعی از افراد است و او بیشتر در معرض تحریک زبان است .
دو زبانه بودن پدر و مادر که در این حالت پدر و مادر هر یک اصرار به آموختن زبان را دارند معمولاً آموزش زبان باید بعد از ۵ سالگی باشد زیرا تا قبل از آن اسامی معنا و لغات ذهنی مخصوصی ندارد . اگر انگیزه در کودک نباشد یاد نمی گیرد و اگر لغات را دیکته وار و قالبی به کودک بگوییم باید بدانیم یادگیری عمیق در او صورت نمی گیرد .

تولید گفتار
تولید گفتار متضمن جریان هوایی است که قابل عبور بوده و بتواند در فرآیندهای آوایی تشدید گری و تولید گفتار مشارکت داشته باشد . همچنین گفتار قابل فهم متضمن آن است که اصوات گفتار به طور متوالی و همراه با آهنگی تولید شود که قابل ارجاع به عنوان یک جریان گفتاری باشد .
فرآیند اصلی در تولید گفتار فرآیند آوایی است « آوا گری » مستلزم کنترل جریان تنفس برای تولید اصوات گفتار است برخی از اصوات گفتار توسط باز شدن حنجره مثل تنفس معمولی ساخته می شوند این اصوات گفتاری بی صدا ( مثل حرف ت ـ پ ـ س ) با گرفتن و رها کردن جریان هوا در نبضها از طریق ایجاد ارتعاش در جریان هوا در موقع گذر از گلو و حفره دهانی ساخته می شوند . دیگر گفتاری با صدا هستند ( الف ـ و ـ ی ) یعنی امواج صوتی به موازی که جریان تنفس از حنجره می گذرد و موجب باز و بستن سریع در نتیجه جریان هوا می گردد تولید می گردند .

آوا سازی نتیجه این ارتعاشات تارهای صوتی است . فراوانی ارتعاشاتی تارهای صوتی در زیری و بمی است ، صوت را که قابل شنیدن است تعیین می کند دیگر فرآیندهای آواگری شامل فرآیندهایی می شوند که کم و زیاد یا کیفیت صدا را مشخص می نمایند .
علت ایجاد مشکلات گویایی برای دانش آموزان چیست ؟

۱ ـ اختلال مربوط به صدا
صداها به عنوان اصواتی که دارای بلندی ، کیفیت و زیری و بمی است ادراک می شوند تغییر در زیر و بمی و بلندی بخشهایی از الگوهای فشار گفتار هستند . کیفیت صدا نیز نه تنها به تولید اصوات گفتاری بلکه همچنین بر جنبه های غیر زبانی شناختی گفتار مربوط
می شود . این سه بعد صورت بر روی هم برای آشکار سازی هویت شخص سبزه اند و اغلب نیز نشانگر منزلت و وضع جسمانی و هیجانی مشخص می باشند . اختلالات صدا که متضمن بدکاری در حنجره است و ناظر بر اختلالات آواگری و اختلالات مربوط که بدسازی گذر هوا از بینی و دهان می باشد « اختلال طنین صدا » نامیده می شود .

زیر و بمی
صدای بزرگسالان از لحاظ زیر و بمی نسبت به کودکان پایین تر است بعد از بلوغ صدای مردان معمولاً از لحاظ زیر وبمی نازکتر از زنان است . اگر زیر و بمی کسی به طور برجسته پایین تر یا بالاتر از آنچه انتظار می رود باشد ـ با توجه به سن و جنس ـ آن شخص ممکن است به تجربه سرزنش اجتماعی مراجعه شده و امکان دارد ارتباط او با دیگران به خاطر این نقص قطع شود . در خلال تکلم بهنجار انتقالات آرام زیر و بمی بر اصوات بالاتر و پایین تر مشاهده می شود . این اختلالات یا لحن و آهنگ ها به تحقق تاکید و جالبتر سازی گفتار شنونده کمک می کند . گوش دادن به شخص که هیچگاه زیر و بمی صدایش را تغییر
نمی دهد . گوش خراش و آزار دهنده است .

۴ ـ ۱ ـ ۲ ـ طرح ریزی و تولید گفتار
واحد طرح ریزی همان چیزی است که آن را گروه نواختی نامیده اند یعنی بخش کوتاهی از گفتار که فقط با یک خط آهنگ بر زبان می آید مثلاً ۱ ـ ساعت چنداست ؟ //۲ ـ شنبم چند تا کتاب خرید ؟ // ۳ ـ قبل از رفتن به مهمانی // لباسهای تازه اش را پوشید . دو جمله ( ۱ و ۲ ) هر کدام از یک بند واجی و جمله (۳) از دو بند واجی تشکیل گردیده است .
بطور خلاصه طرح ریزی گفتار را می توان به دو مرحله اصلی تقسیم کرد .

۱ ـ طرح ریزی کلی
۲ ـ طرح ریزی تفصیلی
طرح ریزی کلی : انتخاب کلمات مهم ، ساخت نحوی و الگوی آهنگ جمله را در بر
می گیرد اما طرح ریزی تفصیلی : به جور کردن الفاظ و ساختن نحوی که هر دو قبلاً انتخاب شده اند مربوط می گردد روشنترین قرائن مربوط به وجود مرحله اول یعنی طرح ریزی کلی را می توان ا زخطاهای جابجایی و خطاهای انتظاری بدست آورد . اگر انسان هنگام کدسازی در انتظار چیزی است یا آن را جابجا می کند ، کاملاً واضح است که قبل از کاربرد واقعی آن چیزی دارد به آن فکر می کند تحقیقات این واقعیت را نشان داده اند که هر چه عنصر مورد نظر بزرگتر ( برحسب این که یک صدا ، یک هجا ، یا یک کلمه ) باشد انتظار آن هم زودتر انجام می گیرد هر چه عنصر مورد نظر بزرگتر باشد و فاصله میان جایی که اشتباهاً ظاهر می شوند وجایی که واقعاً باید ظاهر گردد بیشتر است وقتی دو کلمه باهم اشتباه می شوند. معمولاً این فاصله بیشتر از هنگامی است که دو صدا یا دو هنجار ایجاد اشتباه کردها ند اما نکته اساسی در اینجا میزان واقعی این فاصله نیست. موضوع مهمی که باید بدان توجه داشت این است که اگر چه لغزشهای زبانی معمولاً در درون گروه نواختی ( بنرواجی ) پیش می آیند اما در صورت نقض این قانون فقط کلمات کامل

می توانند دربندواجی قبلی ظاهر شوند نه واحدهای صوتی یعنی اگر یک جمله از دو بند درست شده باشد کلمات می توانند از مرز میان این دو بند، عبور کنند.
اما صداها یا هجاها عموماً از این مرز نمی گذرد. مثلاً : الف ) وقتی لباس چرکها را
می خری // چند تا سیگار هم برام ببر ب ) وقتی لباس چرکها را می بری // چند تا سیگار هم برام بخر

۵ ـ ۱ ـ ۲ ـ مراحل اختلالات گفتاری :

برای اینکه تکلم به طور طبیعی رشد کند باید کودکان مراحل زیر را طی کنند : الف ) دریافت اصوات : کودک باید اصوات را از گوش بشنود و به وسیله مغز احساس کند . ب ) مرحله درکی : صداهای شنیده شده با گوش بوسیله مغز تعبیر و تفسیر شده معنی و مفهوم آن درک می شود در انسان وجود قشر مغز باعث این حالت می شود و در حیوانات به دلیل نبودن این قشر این مرحله انجام نمی گیرد . ج ) مرحله بیانی : آنچه به وسیله گوش شنیده و به وسیله مغز درک شده است و نیز به وسیله دستگاه گویایی مانند حنجره و تارهای صوتی ، لب و دهان بیان می شود همچنان که در مرحله درکی مشاهده می شود مغز یا کرتکس مخ نقش بسزایی را دارد . کرتکس دستگاهی است که جریانات عصب حسی را می گیرد و جریان حرکتی را به اندامهای بدن می فرستد

اختلالات و اشکالات درک معنی به علت اختلالات سلسله اعصاب مرکزی می باشد . کودکانی که عقب ماندگی ذهنی دارند به علت اختلال دستگاه عصبی مرکزی قادر به تکلم نیستند و برای بیان افکار خود به فریاد و صداهای نامفهوم متوسل می شوند در اختلالات عروقی مغز انتقالیتها فلج و نیز ضربه های مغزی ارتباط بین کلمات صحیح انجام نمی شود و معنی و مفهوم کلمات شنیده شده درک نمی شود و مانند این است که با شخصی با زبان بیگانه صحبت می شود اختلالات تکلمی دسته اخیر را آفازیان می نامند آفازیان ممکن است حرکتی یا بیانی باشد در این صورت کودک سخن دیگران را به خوبی می شنوند و مفهوم آن را درک می کند ولی چون قسمت حرکتی دستگاه مرکزی که در نقطه پیشانی و جلو شیار قرار دارند مختل گشته است لذا کودک از بیان آنچه شنیده است عاجز است نوع دوم آغازی ممکن است حسی یا حرکتی باشد

در این نوع صدا شنیده می شود ولی کودک معنی یا مفهوم سخنان شنیده شده را نمی فهمد زیرا در ترکیب و درک معنی و مفهوم اختلال دارد اگر در کودک توانایی آنچه شنیده می شود از بین رفته باشد به آن « کری کلامی » یا « آفازی شنوایی » می گویند ممکن است کودک چند کلمه ای را که یاد گرفته است صحبت کند که مفهوم ندارد ناچار از تکلم خودداری کند این کودکان قادر به نوشتن نیستند . این اختلال غیر قابل علاج است . آفازی کلامی یا کوری کلامی دیسکی به حالتی گفته می شود که شخص معنای نوشته ای را که می خواند نمی فهمد در این حالت ضایعه در منطقه پشت سری ایجاد گردیده است . این دسته از کودکان اشکالات فراوانی در یادگیری الفباء و کلمات نوشته شده دارند ، تشخیص کلمات به وسیله اصوات کلمات انجام می گیرد نه شکل نوشتاری آن یادگیری اعداد در این دسته کودکان معمولاً اشکالی ندارد و حافظه بیانی و تکلم طبیعی است این کودکان حروف را بطور برعکس می خوانند لذا خواندن کلمات و حروف ازراه آئینه به درستی انجام می گیرد .

کسانی که به آفازی دچار می شوند گاه در نتیجه معالجه با تمرین های ویژه ای شبیه به آنچه در معالجه نقایص حرکتی به کار می رود بهبود حاصل می کند .
اگر اختلال در تکلم به علت ناراحتی در عمل دستگاه صوتی زبان لبها ، دهان و ; باشند به آن ( دیس آرتری ) گویند در اینجا شنوایی ، فهم و ترکیب کلمات و حتی بیان طبیعی سالم است فقط اشکال ضعف عمل در طرز تکلم می باشد به علت انقباض غیر عادی عضلانی در دستگاهها محیطی تکلم به وجود می آید دیس آرتری ممکن است به علت عضوی باشد ( زرین قلم ۱۳۷۸ )
۶ ـ ۱ ـ ۲ ـ برآورد مربوط به اختلال صوت

مربوط به آن است که چه گروه سنی مورد پیمایش قرار گرفته شود و چه ملاکهایی برای تعریف ناهنجاریها در نظر گرفته شده است .
کودکان سطوح پایین تر بیش از کودکان دیگر به ناتوانائیها و مشکلات صدا دچار هستند . در بین کودکان مبتلا به دیگر ناتوانائیها مشکلات صدا بسیار بیشتر از رواج آن در کل جمعیت می باشد مورد برآورد می کند که حدود ۶ درصد کودکان مدرسه ای از مشکلات صدا رنج می برند .

علل بوجود آورنده اختلال صوت
اختلال صدا می تواند ناشی از علتهای گوناگون بیولوژیک و غیره بیولوژیک باشد . رشد غدد در حنجره مثل نودرلهای پولیپر یا بافت سرطانی عفونتهای حنجره ، آسیب به عصب های حنجره یا صدمه های تصادفی حنجره می تواند علل این اختلال باشد و یا گاهی عدم استفاده درست از صدای نابهنجار می کند .
در مان مشکلات صدا در مورد دوم :
۱ ـ شناسایی عدم استفاده یا استفاده نادرست از صوت
۲ ـ کاهش عدم استفاده یا استفاده نادرست از صوت
۳ ـ کار بستن رویکردهای مختلف برای حفظ صدای بهینه
۴ ـ جستجوی همراه با بیمار برای یافتن بهترین صدایی که قادر به تولید آن است .

۷ ـ ۱ ـ ۲ ـ اختلال تولید گفتار
در بیشتر مواقع تمیز بین اختلالات تولید گفتار و اختلال واج شناسی بسیار مشکل است تولید گفتار ناظر است بر حرکات عضلات تولید صدا در ایجاد اصوات گفتاری که کلمات زبان را می سازند اما واج شناسی ناظر است بر مطالعه قواعد استفاده از اصوات زبان حتی مشکل ارتباطی مشخص به لحاظ عدم استفاده از اصوات گفتاری برحسب قواعد معیار
می باشد که اختلال واج شناسی تلقی می شود تمیز بین اختلال تولید گفتار واج شناسی تمیز فنی است و حتی زبان گفتار درمانگران ممکن است در مورد نحوه طبقه بندی مشکل فردی هم رای نباشند .

به طور کلی در صورتی که فرد بتواند نحوه ساختن اصوات گفتار را بفهمد ، مشکل مربوط به تولید گفتار تلقی می شود . آنگاه معانی را به طور دقیق به دیگران تفهیم کند ، مشکل واج شناسی تلقی می شود ، خواه اختلال از نوع اختلال در گفتار باشد ، خواه از نوع زبان
( واج شناسی ) فرد ممکن است یک یا چند نوع از خطاها را در ایجاد کلمات داشته باشد . اصوات کلمه ممکن است حذف ، جایگزین ، تحریف یا اضافه تاخیر در گفتار ، لکنت زبان ، عقب ماندگی در خواندن ، ضعف در هجی کردن و نوشتن گردد .
متغیرهای اصلی در گفتار عبارتند از :

۱ ـ حذف ( به طور مکرر بعضی از حروف حذف می گردند ) مثلاً (ت) مدام حذف شود یعنی ( رفتم همینه را ببینم ) به جای ( رفتم تهمینه را ببینم ) یا حرف (ل) جز در مواقعی که کلمه به آن ختم می شود .
۲ ـ جایگزینی ( بعضی حروف بجای حروف دیگر تلفظ می گردند ) مثلاً حرف (ق ) یا (س ) بجای (ش) جایگزین های رایج مثلاً ورداشتم بجای برداشتم یا گرمز بجای قرمز ، سکست بجای شکست .

۳ ـ تحریف ها [ کژدیسکی ]
اصوات ممکن است نزدیک به حد قبول باشد اما کاملاً درست نباشد . در زبان فارسی یک حرف (ح) از انتهای گلو در می آید ولی (ها) از درون سینه صدای آن می آید در ظاهر هر دو صدای (ح) می دهد و این دو تلفظ خیلی در بین دانش آموزان رایج است .
۴ ـ اصوات ممکن است به کلمه ای اضافه شود یا به آن الحاق گردد . برای مثال : او دو دوست من است . به جای او دوست من است که به این نوع اختلال تکرار هم می گویند در این نوع اختلال دانش آموزان هنگام سخن گفتن آوا یا هجای آغازی کلم چندین بار تکرار می کند . حدوداً ۷۵ درصد این مشکلات مربوط به تولید گفتار و واج شناسی است تعداد کودکانی که در ایجاد اصوات کلم دچار مشکل اند در طول سه یا چهار سال اول دوره ابتدایی به شدت کاهش می یابد . در میان کودکان مبتلا به دیگر ناتوانی ها به ویژه عقب ماندگی ذهنی و اختلال عصب شناختی مثل فلج مغزی ـ رواج اختلال تولید گفتار بالاتر از رواج آن در کل جمعیت است .

علل به وجود آورنده اختلال تولید گفتار
فقدان توانایی تولید اصوات گفتاری می تواند معلول عوامل بیولوژیک باشد برای مثال آسیب مغزی یا آسیب عصب هایی که عضلات مورد استفاده در گفتار را کنترل می کند ممکن است تولید اصوات را مشکل یا غیر ممکن نماید . تغییرات ساختاری کم و بیش جزئی مثل از دست دادن دندان ها ممکن است موجب بروز خطاهایی موقتی گردد مخصوصاً برای دانش آموزان پایه اول که در حال افتادن دندانهای شیری هستند .
رشد در نگیره فرنولوژیک نیز ممکن است به زوال منجر گردد . اما اغلب اختلالات تولید گفتار کودکان ناشی از عوامل بیولوژیک نیست .
با اطمینان نمی تواند گفت که آن اختلافات منبعث از مشکلات ادراکی حرکتی است یا عوامل روانی اجتماعی ، والدین کودکان پیش دبستانی ممکن است آنگاه که فهم گفتار کودک خود را مشکل می یابند اولاً برای ارزیابی به متخصص مراجعه کنند . اغلب مدارس هم دانش آموزان تازه وارد را برای شناسایی مشکل های زبان و گفتار تحت آزمایش قرار می دهند و در اغلب موارد کودکی را که در سطح سوم یا چهارم دچار خطای تولید گفتار می شوند برای ارزشیابی ارجاع می دهند .
یک زبان ـ گفتار درمان نه تنها خصوصیات واج شناسی بلکه تاریخ اجتماعی و رشد کودک ، شنیدن توانایی کلی زبان و مکانیست گفتار را تحت آزمون قرار میدهند .

ارزیابی تولید گفتار ممکن است متضمن ارائه و اجرای آزمون های آماده شده و یا استفاده از وسایل و مواردی باشد . که خود گفتار ـ درمان طراحی کرده است . آزمون برای مقایسه واج شناسی کودک با دیگران از طریق توجه تلفظ کلمه ها ، اسمها یا توصیف تصاویر از سوی کودک انجام می شود .
تقسیم درباب اینکه کودک به یک برنامه مداخله گر نیازمند است یا نه منوط به سن کودک ، دیگر خصوصیات رشدی و نوع استمرار خطاهای تولید گفتاری است . همچنین تقسیم منوط به ارزیابی درمان گر از احتمالی است که کودک خود می تواند به تصحیح خطاها اقدام نماید و نیز منوط به جرایم اقتصادی مثل آزار دیدن و شرمندگی تحصیل شده بر کودک است .

اگر کودک تنها چند صدا را به غلط تولید کند اما به طور مستمر سرزنش یا طرد را بدان لحاظ تجربه نماید معمولاً یک برنامه مداخله نیاز دارد . مداخله برای کودکی که دچار گفتار شدیداً تاخیر یافته است .
در سنین پیش دبستانی یا سال اول ورود به مدرسه آغاز می گردد . پاتالوژیست به کودک نشانه های لمس ، دیداری و شنیداری را که در تولید درست صداها در گیرند آموزش

می دهد . این ماجرا از طریق تدارک مدل ها ، ارائه دستورها ، گوش دادن به تفاوتها در اصوات و کمک به کودک برای درک حرکات زبان و لب ها در ایجاد اصوات تحقق

می یابد . هنگامی که اصوات به طور پایا و به درستی در موقعیت بالینی تولید می شوند ، توجه مداخله با انتقال آموزش به محیط روزمره معطوف می گردد .
برای کسب اطمینان از اینکه کودک اصوات را درست در مکالمات معمولی تلفظ می کند یا نه درمانگر ممکن است کمک والدین و معلمان را طلب کند . والدین و معلمان
می توانند به کودک یادآورها را خاطر نشان کنند .

جلسات ویژه تمرین که تربیت دهنده از کودکان بخواهند که خطاها را کم کرده و شیوه های پاسخ به خطاهای کودک در تولید صدا را تغییر دهند .

۸ ـ ۱ ـ ۲ ـ اختلال مربوط به روانی
وجه مشخصه گفتار به هنجار وجود برخی بریدگیها در سلامت گفتار است همه ما در تمامی اوقات گفتاری را در نظمی نادرست پیاده می کنیم . افلاسک به جای فلاسک ، چنان سریع حرف می زنیم که قابل فهم نیست . اسم را در مکان نادرست در جمله بکار
می بریم و الگوی نادرست برای کلام ها استفاده کرده یا بدون سلامت حرف می زنیم ، دچار لغزش ها و خطاهایی شده و سیل آبها و کلمه ها را تکرار می کنیم و مکث ها را آه یا اه پر می کنیم تنها زمانی که گوینده تحت فشار است یا بریدگی در یکدستی گفتار چنان زیاد فراگیر می باشد که فهم شنونده راغیر ممکن ساخته یا توجه بسیار دیگران را به جهت احتمال وجود اختلال جلب می کند مداخله درمانی لازم می آید .
لکنت زبان رایج ترین نوع اختلال زبان است . و یکی از معماهای پاتولوژی گفتار است . یک فرد الکن کسی نیست که به لکنت زبان دچار است همه ما گاه با لکنت زبان دچار

می شویم بلکه کسی است که از سوی خود با دیگران الکن تلقی می شود .
اختلالات روانی و سلامت ، میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است . حدود یک درصد کودکان و بزرگسالان الکن تلقی می شوند . پسرها بیش از دخترها لکنت زبان دارند . الکنها حداقل در ۵ سالگی مورد شناسایی قرار می گیرند با وجود این گاه والدین لکنت زبان کودک خود را در سنین ۲۰ تا ۳۰ ماهگی تشخیص می دهند .

۹ ـ ۱ ـ ۲ ـ اختلال روان بریدگی
به نظر می رسد که تفاوتهای چندانی بین لکنت زبان و بریدگی وجود نداشته باشد ، ایکه افراد مبتلا به بریده گویی نسبت به مشکل بی تفاوتند و این متضمن صحبت کردن بسیار سریع و اغلب غیر قابل فهم می باشد اختلال زبان ( لکنت ) شایع ترین نوع اختلال زبان شناسی دانش آموزان می باشد .
لکنت زبان به چهار صورت حادث می شود .
۱ ـ تکرار ۲ ـ مکث ۳ ـ گیر ۴ ـ کشیده گویی آواها و هجاها
لکنت زبان در دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر است و نقطه شروع آن بیشتر بین ۵ ـ ۷ سالگی است . بنابراین آموزگار پایه اول و دوم ابتدایی بیشتر با این پدیده روبرو می شود .
۱ ـ تکرار : در این نوع لکنت زبان دانش آموز هنگام سخن گفتن آوا یا هجای آغازین کلمه را چندین بار تکرار می کند مثلاً : می خواهم، ک ک کتاب، ب ب بخونم به جای می خوام کتاب بخونم .

۲ ـ مکث : در این نوع لکت زبان دانش آموزان آوا یا هجای کلمه ای رامی گوید سپس به صورت غیر طبیعی مکث می کند و بعد آوا و هجا و کلمه بعد را به زبان می آورد. مثال : می خواهم کتاب بخوانم ; می ; خواهم ک ; تاب ب ; خوانم .
۳ ـ گیر : دراین نوع لکنت زبان دانش آموز بر روی آوا یا هجای خاصی ازکلمه گیر
می کند و نمی تواند آن را با سرعت طبیعی ادا کند. گاه ممکن است ادای یک صامت چند ثانیه طول بکشد. در مثال زیر گیر دانش آموز روی صامت میم است . می خواهم مداد بخرم ;. م ;. خوام م ;. داد بخرم .

۴ ـ کشیده گویی آوا و هجاها: در این نوع لکنت زبان دانش آموز آوا و هجا را بیش از حد معمول و طبیعی می کشد به همین علت سرعت سخن گفتن او کم می شود. مثال :
می خواهم برم خونه; می خواهم برم خونه ..
اختلال صوتی که ماده اولیه آواهای زبان صوت است که حاصل خروج هوای بازدهی از شش ها و فعل و انفعالات برون که اندامهای گفتار می باشد. گفتار انسان از لحاظ صوت شناسی دارای چند ویژگی است

۱ ـ شدت که موجب بلندی یا کوتاهی صدا می شود.
۲ ـ طنین که موجب زیر و بم بودم صدا می شود.
۳ ـ سرعت که موجب تندگویی یا کندگویی گفتار می شود.
۴ ـ دامنه صوت موجب تنوع یا یکنواختی گفتار می شود.
۵ ـ کیفیت که موجب خوشایند بودن یا بند آهنگی صدا می شود.
اختلال در این ویژگی ها انواع اختلال صوتی را موجب می شود که در برخی موارد مشکلاتی برای تعامل صحیح فعالیت های یاددهی و یادگیری بین معلم و دانش آموز به وجود می آورد. اختلال صوتی عبارتند از :
۱ ـ گفتار نفس آلود ۲ ـ گرفتگی صدا ۳ ـ سکته صدایی ۴ ـ صدای دو رگه ۵ ـ شکست طنین صوت ۶ ـ صدای زیر غیر طبیعی ۷ ـ شکست صدا ۸ ـ گفتار یکنواخت ۹ ـ بی صدایی ۱۰ ـ گفتار تو دماغی
از آنجا که شایع ترین اختلال صوتی گفتار دتو دماغی یا اختلال خیشومی است توضیحات مختصری در این باره میدهیم .
در اختلال خیشومی آواها ه در حالت طبعیی از راه دهان تولیدمی شوند از بینی خارج
می گردند ودرنتیجه گفتار دانش آموز تو دماغی می گردد. در زبان فارسی فقط در صامت م و ن که از راه بینی تولید می شود و ۲۱ صامت دیگر دهانی هستند. در گفتار خیشومی تعداد زیادی از صامت های دهانی نیز از راه بینی تولید می شوند و در نتیجه گفتار دانش آموز برای شنونده نامفهوم می گردد . ( آیزنستون، ۱۹۸۰ )
۱۰ ـ ۱ ـ ۲ ـ بریده گویی و لکنت

لکنت را می توان اختلالی در ساختن گفتار که فاقد روانی طبیعی است به حساب آورد . این ویژگی به واسطه تکرار صداها و هجاها و معمولاً کل کلمه یا عبارت و نیز از طریق انسداد صداها یا هجاها یا واژگان اولیه و کشش صداها به وجود می آید و از طریق « قطع » عبارت مشخص می شود. احتمالاً جز در مراحل نخست، و در اکثر موارد کودکان دارای لکنت زبان از مشکل خود رد ساخت و کاربرد گفتار سلیس و روان آگاهی دارند.

از تعاریف بریده گویی کاملاً روش است که این اختلال در برخی از جوانب ویژگیهای مشابهند به همین دلیل بسیاری از آسیب شناسان زبان گفتار متخصصان اروپایی که به مشکلات صوتی پرداخته اند این اختلال را در اصل یکی می دانند. اختلال در رواین گفتار به عنوان مثال پرکیز اظهار می دارند که لکنت و بریده گویی در اصطلاح کلی همپوش هستند. از لحاظ رفتاری بریده گویی اصطلاحی است که برای مشخص کردن مشکلات سرعت و آهنگ کلام مفید می نماید و ضمناً در مواردی که افراد بر مشکلات روانی گفتار مبتلا باشند، با لکنت همپوشی پیدا می کنند و همچنین او عنوان می کند که هر فرد مبتلا به بریده گویی پیش تر بروند مشکل آنها هم بیشتر می شود و گفتارشان هم به هم می ریزد ودر نتیجه گفتارشان ضعیف تر و نامشخص تر و غیر قابل فهم تر می شود و در نتیجه گفتارشان ناجور و آشفته می شود.

شاید یکی از تفاوت های اساسی میان افراد لکنتی و مبتلایان به بریده گویی در نوع پاسخ ها و طرز تلقی و برداشت آنان از گفتار خودشان باشد. نوجوانان و بزرگسالان را می شناسم که در طول دوران زندگیشان همواره گرفتار بریده گویی بوده اند. در واقع افراد مبتلا به بریده گویی بوده اند اما هرگز اضطراب، ترس، و بیمی که اغلب افراد مبتلا به لکنت زبان دارند را در خود به وجود نیاورده اند . در واقع افراد مبتلا به بریده گویی بر خلاف اکثر افراد لکنتی، اگر حرف نزنند و آمادگی آن را نداشته باشنداما به حرف میل دارند هر چند ممکن است بریده گویی با لکنت هر دو از یک منشأ باشند در موارد بسیاری افراد مبتلا به بریده گویی و یا لکنت از یک تیره خانوادگی هستند که در این حالت آنها در تکلم و کاربرد شفاهی زبان به دلایل ژنتیکی خانواده فرد مبتلا به بریده گویی بستگی داشته باشد می بایست به عامل والدین در این میان توجه بیشتری می کرد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.