فایل ورد کامل تحقیق ارزشیابی اضطراب امتحان؛ تحلیل علمی عوامل روانشناختی و راهکارهای کاهش استرس در دانشآموزان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق ارزشیابی اضطراب امتحان؛ تحلیل علمی عوامل روانشناختی و راهکارهای کاهش استرس در دانشآموزان دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق ارزشیابی اضطراب امتحان؛ تحلیل علمی عوامل روانشناختی و راهکارهای کاهش استرس در دانشآموزان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق ارزشیابی اضطراب امتحان؛ تحلیل علمی عوامل روانشناختی و راهکارهای کاهش استرس در دانشآموزان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق ارزشیابی اضطراب امتحان؛ تحلیل علمی عوامل روانشناختی و راهکارهای کاهش استرس در دانشآموزان :
ارزشیابی اضطراب در امتحان
مقدمه:
«ارزشیابی» حلقه ای از زنجیره یادگیری است. در واقع بدون ارزشیابی اولیه و ثانویه فرایند آموزش نمی تواند معنی دار باشد. امتحان یا ارزش سنجی به منظور تکمیل یادگیریهاست. کمیت و کیفیت اکتسابی آموزشگاهی و خودآزمایی می تواند مشخص گردد. شاخص و نشانه هر موفقیت و پیشرفتی که می تواند پایه های نخستین احساس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس را فراهم آورد آزمون و امتحان است.
در حقیقت متصف شدن انسان به بسیاری از صفات و فضایل اخلاقی نیز در پی آزمون های فراوان الهی مقدور می گردد و بس. تا زمانی که انسان با موقعیتها و شرایط سخت و حساس مواجه نشود، میزان صبر، بردباری و خویشتن داری او مشخص نمی گردد. جزوع و یا صبور بودن انسان فقط در سایه ابتلا و امتحان معلوم می شود.
به تعبیر قرآن، جهان مدرسه ای پیش توست و زندگی صحنه آزمون است و بس. لِیبلوُکم اَیکم اَحسُن عُملاً (سوره هود، آیه ۷). انتظارات خالق در حد وظایف و مسئولیتهای محوله و توان انجام آن توسط بندگان خداست: لا یکلف نفساً اِلا وسعُها.
امتحان و اضطراب
اصولاً هر امتحان و آزمونی هیجان و اضطراب خاص خود را دارد. همه هنر انسان در این است که با حداقل اضطراب از عهده بزرگترین امتحانات برآید. انسان دوست ندارد رفتارهایش مورد ارزیابی و نقادی دیگران قرار گیرد. به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان و آزمون قرار می گیرد دچار اضطراب می گردد.
بنابراین یکی از رسالتهای مهم اولیاء و مربیان توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آن در بین کودکان و نوجوانان مبتلاست.
زمانی که دانش آموزان به طور چشمگیری دچار اضطراب شوند چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی و روانی زیانباری را به همراه داشته باشد. اضطراب شدید بر غدد درون ریز و برون ریز اثر گذاشته با متأثر نمودن ذهنی انسان زمینه فراموشی های زودگذر و خطای ادراک را فراهم می آورد. در این میان کودکان و نوجوانان کمرو و خجالتی در شرایط امتحان بیش از دیگران دچار اضطراب می شوند.
هدف های ارزشیابی و امتحان:
در نظام های آموزشی هر جامعه ای طراحی و برگزاری آزمونهای گوناگون می تواند هدفهای زیر را دربرداشته باشد:
الف) ارزیابی چگونگی تحقق هدفها و قابلیتهای پیش بینی شده در مورد هر موضوع درسی.
ب) مشخص کردن میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی فراگیران.
ج) بررسی تطبیقی تأثیر استفاده از روشهای مختلف آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فی المثل آیا در یادگیری تشویق مؤثر است یا تنبیه؟
د) ارزیابی تأثیر کاربرد تکنولوژی آموزشی در میزان فراگیری دانش آموزان
هـ) شناخت هر چه بیشتر توانمندیها و استعدادهای مختلف شاگردان.
و) جایگزینی و هدایت تحصیلی، شغلی و حرفه ای دانش آموزان
ز) تعیین برنامه های آموزشی خاص به تناسب ویژگی ها و استعدادهای دانش آموزان استثنایی
ح) ایجاد حرکهای لازم برای مطالعه و یادگیری موضوعات درسی
ط) مشخص کردن هدفها و جهت های مطالعه
ی) تأکید بر اهمیت خاص مطالب ضروری و پیچیده.
ک) تهیه و تدوین مواد آموزشی و برنامه های متناسب با ویژگی های گروه های مختلف سنی.
ل) فراهم کردن زمینه احساس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس از طریق کسب موفقیت در آزمون های طراحی شده.
روش های کاهش اضطراب در امتحان:
۱- اضطراب ناشی از امتحان نه تنها باعث می شود که دانش آموزان نتوانند با مهارت و سرعت مناسب و به طور کامل واضح تر کرده پاسخهای مطلوب را ارائه نمایند بلکه آرامش روانی آنها را نیز به مخاطره می اندازد.
۲- سطح انتظارات خانواده با توان واقعی فرزندان تناسب داشته باشد
.
۳- اولیا و مربیان به میزان تلاش دانش آموزان توجه کنند نه نتایج حاصل از امتحان.
۴- درک صحیح از ماهیت تفاوت های فردی و شناختی درست از ویژگی های ذهنی، روانی، جسمانی مقایسه نکردن بی مورد کودکان با یکدیگر و ایجاد محیطی صمیمی و دوست داشتنی
۵- برداشتن انتظارات معقول از کودکان و نوجوانان، تشویق نقاط مثبت و توانمندیهای آنها
۶- تسلط بر موضوع درسی، آمادگی ذهنی و روانی بیشتر
نقش معلم در کاهش اضطراب دانش آموزان:
یکی از بهترین شرایط یادگیری می تواند ساعت امتحان باشد. معلم متعهد از هر موقعیتی برای یاد دادن و افزایش معلومات دانش آموزان خود و ایجاد تغییرات رفتاری پایدار در آنها بهره می گیرد. معلم مجرب و دلسوز هرگز جلسه امتحان را به یک صحنه دادگاه ویا حسابرسی تبدیل نمی کند.
معلم مهربان با چهره ای گشاده سعی می کند عوامل مخرب و اضطراب زا را از جلسه امتحان دور نماید. معلم وارسته کوشش می کند که قبل از آغاز امتحان با چهره ای متبسم و خندان و با بیان جملاتی گیرا و خوشایند دانش آموزان را از حالت هیجان زدگی و تنش روانی-عضلانی بیرون آورد.
معلم با چند جمله کوتاه همراه با شوخ طبعی می تواند همانند ساعات کلاس درس، آرامش را به همه ارزانی دارد. معلم توانا و دلسوز با صدای آرام و دلنشین و جملات اطمینان بخش می تواند اضطراب را کاهش دهد.
چگونگی سؤالات امتحان و اضطراب کودکان:
واقعیت این است که نحوه تهیه و تنظیم سؤالات امتحان می تواند نقش قابل توجهی در کاهش یا تشدید اضطراب دانش آموزان داشته باشد. در تهیه و تدوین سؤالات امتحان می بایست نکات زیر را مورد توجه قرار داد:
۱- طراح سؤالات می بایست دردرجه اول هدفهای یادگیری را درنظر بگیرد.
۲- سؤالات امتحان می بایست به گونه ای تهیه و تنظیم گردد که آموخته های شاگردان را ارزیابی کند و نه دانسته های آنان را.
۳- معلم می بایست هدف اصلی خود را از امتحان کاملاً مشخص و معین کند.
۴- در تهیه سؤالات لازم است سطح عمومی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد و نه توانمندیهای خاص برگزیدگان کلاس.
۵- سؤالات امتحان می تواند به گونه ای باشد که دانش آموزان قدرت مقایسه و قضاوت را داشته باشند.
۶- سؤالات باید به صورتی تنظیم گردد که دانش آموزان فرصت به کار بستن معلومات خود را در موقعیتهای دیگر داشته باشند.
۷- نوع و تعداد سؤالات می بایست متناسب با توان ذهنی دانش آموزان و مدت زمانی باشد که در اختیار آنان قرار می گیرد.
۸- سؤالات باید کاملاً واضح، خوانا، روشن، صریح، قابل فهم و بی نیاز از تعبیر و تفسیر باشد. هرگونه ابهام در سؤالات می تواند موجب تشدید اضطراب شاگردان شود.
۹- امتحان و ارزشیابی می بایست به صورت مستتر و دائم انجام پذیرد و دانش آموزان با هدف معلم از برگزاری امتحان و نحوه سؤالات به خوبی آشنا شوند.
۱۰- در مجموع شرایط امتحان و سؤالات امتحانی به گونه ای باشد که همه شاگردان احساس کنند در یک جلسه آموزشی حضور دارند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 