فایل ورد کامل مقاله مختار ثقفی؛ تحلیل علمی زندگی، قیام و نقش او در تاریخ اسلام
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله مختار ثقفی؛ تحلیل علمی زندگی، قیام و نقش او در تاریخ اسلام دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله مختار ثقفی؛ تحلیل علمی زندگی، قیام و نقش او در تاریخ اسلام کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله مختار ثقفی؛ تحلیل علمی زندگی، قیام و نقش او در تاریخ اسلام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله مختار ثقفی؛ تحلیل علمی زندگی، قیام و نقش او در تاریخ اسلام :
مختار ثقفی
ابن ابی عبیده ثقفی (۶۷ هـ . ق) ملقب به کیسان؛ وی از مردم طائف است. در خلافت عمر همراه پدر خود به مدینه رفت. پدر او در جنگ یوم الحجر در عراق به قتل رسید. مختار به بنی هاشم پیوست و در خلافت علی (ع) با آن حضرت در عراق بسر می برد و پس از شهادت علی (ع) در بصره سکونت جست ;. پس از شهادت حسین بن علی (ع) مختار ، با عبیدالله به مخالفت برخاست .
عبیدالله ابن زیاد او را تازیانه زد و به جبس افکند. سپس به شفاعت عبدالله عمر او را به طائف تبعید کرد چون در سال ۶۴ یزید بن معاویه بمرد و عبدالله بن زیبر درمدینه به طلب خلافت برخاست مختار نزد او رفت و با او بیعت کرد. و در بعضی جنگهای او حضور داشت. سپس از وی رخصت خواست که به کوفه برود و مردم را به اطاعت او بخواند ابن زیبر پذیرفت و او را به کوفه روانه ساخت. مختار چون به کوفه آمد مردم را به خونخواهی حسین بن علی (ع) و امامت محمدبن حنفیه فرزند آن حضرت خواند.
به سال (۶ ۶ هـ . ق) عامل ابن زیبر را از کوفه بیرون کرد و از قاتلان حسین (ع) هر که را به دست آورد کشت و قلمرو کوفه را تا موصل به حیطه تصرف درآورد. عبیدالله ابن زیاد از شام مأمور دفع مختار و تصرف کوفه شد و با لشکری به موصل فرود آمد لشکر ابن زیاد در موصل شکست خورد و خود او کشته شد و سرش را به کوفه آوردند. مختار آن سر را به مدینه نزد حضرت علی بن الحسین (ع) و محمد حنفیه فرستاد و گفته¬اند امام علی بن الحسین (ع) مختار را به خاطر خون خواهی امام حسین (ع) رحمت فرستاد. در همین موقع کار عبدالله بن زیبر در مکه بالا گرفت، مصعب برادرش را به جنگ مختار فرستاد. مصعب با لشکری گران به کوفه آمد مختار را کشت و سپاهش را تار و مار کرد .
نوروز و سی روز – حدیث معلی بن خنیس
پیش از آغاز مطلب می بایستی به دو مقدمه توجه داشت:
۱- بر طبق نظر فقیهان بزرگ دین مقدس ما اسلام ، احکام متداول میان امت بر دو گونه است:
اول احکام تاسیسی است و شامل حکم هایی می شود که قانون گزاران اسلام وضع کرده و سابقه زمانی نداشته اند.
دوم : احکام امضایی و آن حکم ها و آداب و رسومی است که پیش از اسلام نیز در میان مردمانی اجرا می شده است ، پس قانون گزار مقدس ما آنها را تایید و امضا و بر جای خود ابقا فرموده آنها را داخل قوانین منزه اسلام کرده اند. نمونه احکام امضایی را می توان از احکام حج و عمره، زیارت خانه خدا در مکاه معظمه برشمرد، که پیش از ظهور دین مبین اسلام نیز در میان بسیاری از قبایل عرب، به چندین گونه و در چندین بتخانه در حجاز و نجد و یمن اجرا می گردیده است و پیامبر مقدس ما آنها را با جرح و تعدیل بهبود بخشیده و ابقاء فرموده است.
۲- مقدمه دیگر آنکه طرح مسائل اجتماعی از طرف موالی برای حاکمان قدرتمند و متکبر عرب بسیار دشوار یا اصولا” غیر ممکن بود. از این رو دانشمندان موالی، ایرانی، دست به دامان امامان مقدس و مظلوم اهل بیت می زدند و ایشان که خود در خاندان علم و نبوت بودند مسائل طرح شده را با گشاده رویی مناسب تلقی کرده امضا می نموده در شمار احادیث فقهی در می آوردند.
اینک، نظری به فعالیت های علمی موالی ایرانی در دو سده آغازین حکومت عرب بر ایران می اندازیم البته خواست من از فعالیت علمی، علم امروزین نیست، بلکه کوشش است که مردم ایران برای نگهبانی از آداب و سنن و رسوم نیاکان خودشان انجام می دادند. در این دوران برتری فرهنگی محکومان بر حاکمان آشکار بود پس اجازت دادند تا هر یک از موالی، دانش خود را به نام ارباب عرب خود پخش کنند. می توان از عکرمه بربری ( ۲۵-۱۰۵ هـ. ق ) نام برد که بنده ابن عباس ( ۳-۶۸ هـ . ق ) بود، نیز از کیسان ایرانی ( ۱۰۰ هـ. ق ) که در خانه مختار ثقفی ( ۱-۶۷ هـ. ق ) بود و کنگر کابلی ( قرن اول ) که از یاران محمد حنیفه ( ۲۱ – ۸۱ هـ. ق ) بود یاد کرد ( ن، ک : مقالت ” جبر الامه ” ا زمنزوی مجله کاوه مونیخ شماره ۵۵ ص ۲۳-۲۵ سال ۱۳۵۳ خ )
معلی بن خنیس کیست؟
کشی م .( ۳۲۸ هـ.ق ) او را از یاران امام جعفر صادق ( ع ) یاد می کند. او گوید : سراقی رئیس شرطه مدینه زیر فرمان داوود بن علی والی نخستین حکومت عباسیان معلی را در مدینه کشته است.
و چون به گفته طبری داود بن علی پس از سه ماه حکومت بر مدینه در ربیع یک سال ۱۳۳ ق در گذشته است، پس باید معلی در همین سه ماه کشته شده باشد. او بنده بنی اسد و سپس بنده امام صادق ( ع ) شده و در مدینه دور از زن و فرزندش زندگی می کرد و بزاز بود. وی از دوری خانواده ناله داشت
اینک حدیث نوروز و سی روز :
علامه مجلسی ( ۱۰۳۷ –۱۱۱۰ هـ.ق) محمد باقر پسر محمد تقی شیخ الاسلام رسمی و در حقیقت رئیس دانشگاه روحانی اصفهان، در باب ۲۲ از کتاب ( سماء و عالم ) از ( بحار الانوار) مجلد ۵۹ ص ۹۱-۱۴۳ چ آخوندی تهران ۱۳۸۶ ق ۱۹۶۷ م، حدیث را چنین می آورد: روایت با زنجیره پیوسته از معلی پسر خنیس است که گفت: روز نوروز من به خدمت امام صادق ( ع ) در آمدم، او فرمود: آیا این روز را می شناسی؟ من عرض کردم: این روزی است که ایرانیانش بزرگ می دارند و برای یکدیگر پیش کش برند. فرمود: به خانه کهن سال مکه سوگند که این رسمی دیرپا است که من تو را از آن آگاه می کنم.
گفتم : ; ای بزرگوار،دانستن این رسم نزد من با ارزش تر از زندگی دوستان و مرگ دشمنان است ; فرمود: امروز روزی است که خداوند ( عهد ازل = پیمان جاودانه ) را با مردم ببست، روزی است کخ نخستین بار خورشید بدرخشید و با بوزید، و زمین لرزه پدپد آمد ، روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی نشست روزی است که جبرئیل بر پیامبر فرود آمد; روزی است که حضرت پیامبر علی را بر شانه بلند کرد تا بت های کعبه را سرنگون ساخت ; روزی است که دستور داد مردم با علی بیعت کنند ( غدیر خم ) روزی است که مردم برای بار دوم پس از مرگ عثمان با علی بیعت کردند ..
هیچ نوروزی نیست که ما منتظر فرج نباشیم ; این روز را شما ( عرب ها ) فراموش کردید و ایرانیان آن را نگاه داشته اند من گفتم : بزرگوارا آیا شود که نام فارسی روزهای ماه را به من بیاموزی؟ او فرمود: این معلی این ها نام های باستانی برای روزها و ماه ها است. نزد گذشتگان هر ماه دارای سی روز بود نه کم می شد نه زیاد. سپس معلی نام هر یک از سی روز را با چند سطر از ویژگی های افسانه ای آنها یاد می نماید.
چون به تازگی جزوه ای به نام ( تعالیم مغان ) تالیف آر . سی و زنر، ترجمه دکتر فریدون بدره ای به دستم رسید که نام سی روز ماه در آن از متن پهلوی ترجمه شده بر آن شدم که در یک صفحه دو ستونی دو روایت پیش و پس از اسلام آن را بیاورم تا گوشه ای از کوشش های ارزشمند پدران ما، در سده آغازین اسلام، برای روشن و دلپذیر نمودن اسلام، از دجله تا سند روشن شود. سپس کتابنامه ای شامل بیش از پنجاه گفتار، رساله، کتابچه که درباره نوروز به خامه پدران ما نگاشته شده خواهد آمد. اینک نام روزها در تعالیم مغان و توضیحات مرحوم مجلسی درباره هر یک:
خویشکاری سی روزه ماه
شماره
روز نام روز در تعالیم مغان توضیح مجلسی
۱ هرمزد روز، می خور و خرم باش خلقت آدم در این روز بوده است
۲ بهمن روز، جامه نو پوش خلقت خوا در این روز بوده است
۳ اردیبهشت روز، به آتشگاه رو نحس است، رانده شدن آدم از بهشت در این روز بود.
۴ شهریور روز ، شاد باش هر کار نیکوست بجز سفر
۵ سپندارمذ روز، زمین خود را شخم بزن روز فرشته موکل بر زمین است.
۶ خرداد روز، جوی بکن روز فرشته کوهستان است
۷ امرداد روز، بوته و درخت بنشان روز فرشته ارزاق است.
۸ دی به آذر روز، سر بشوی و ناخن و موی بپیرایروز دیبا روز نیکو است.
۹ آذر روز، به گردش رو، و نان مپز، که گناهی گران است روز فرشته نگهبان دوزخ است.
۱۰ آبان روز، از آب پرهیز کن، و آزار به آبها مرسان روز فرشته نگهبان دریا است .
۱۱ خور روز، کودک به دبیرستان فرست تا روز فرشته خورشید است.
دبیری و فرزانگی آموزند
۱۲ ماه روز شراب خور، به پرسش روز فرشته ماه است
دوستان رو و از خدای ماه کامیابی بخواه
۱۳ تیر روز، فرزندان خویش به روز فرشته ستارگان است.
آموختن تیر اندازی، کارزار، و اسب سواری فرست
۱۴ گوش روز، از اصطبل های خود روز فرشته آدمی و حیوانات
دیدن کن، و گاوانت را شخم زدن بیاموز
۱۵ دین به مهر روز، سر بشو، موی فرشته بزرگ خدا
و ناخن بپیرای، انگور از تاکها( بگزین )
و به چرخشت کن تا ( شراب ) نیکو به دست آری
۱۶ مهر روز، اگر تو را از کسی ستم رسیده روز فرشته مهربانی در سختی ها
است در برابر مهر بایست و از او داوری
بخواه، و در نزد او بلند زار کن
۱۷ سروش روز، از سروش مقدس روز فرشته ویرانی ها
رستگاری روان خویش بخواه
۱۸ رشن روز، زندگی به شادی گذار، و بهروز فرشته آتش
نیکی و دینداری آنچه خواهی کن
۱۹ فروردین روز، سوگند مخور، و به روز فرشته ارواح
فروهر پاکان ستایش ونیایش کن
بشود که خشنودتر شوند
۲۰ بهرام روز، خانه پی افگن تا زود به روز فرشته پیروزی و شکست
فرجام رسد، و به نبرد و کارزار شو تا
پیروز باز آیی
۲۱ رام روز، زن خویش فراخوان و کار روز فرشته شادی
رامش پیش گیر و شاد باش ، دادخواهیی
پیش داوران بر تا پیروز باز آیی،
یا برائت یابی
۲۲ باد ( وات ) روز، کار تازه به دست روز فرشته بادها وابرهاست
مگیر دی ( داذو ) به دین روز، هر کار
خواهی
۲۳ کن، زن خانه آر، موی و ناخن فرشته خواب و بیداری
بپیرای، و جامه پوش
۲۴ دین روز، خرفستر کش روز فرشته کوشش و جنبش
۲۵ اردروز، هر چیز نو بخر و به خانه برروز فرشته دیوان و شیاطین
۲۶ اشتات روز، مادیان، گاوان و ستورانروزکار نیک است جزازدواج و سفر
خویش برگشن بیفکن، تا به تندرستی باز
آیند ( شاید بار آورند )
۲۷ آسمان روز، به سفر دراز رو تا به روز فرشته آسمان ها
درستی باز آیی
۲۸ زمداد روز ( زمیاد روز) دارو و مخورروز فرشته زمین و دادگستری
۲۹ مهر اسپند روز، جامه های روز فرشته خرد و زمان
خویش درست کن، بدوز و بپوش و بر زن
خویش درآی تا فرزندان نیک و تیزهوش زاید
۳۰ انغزان( انیران) روز، موی و ناخن بپیرای و زن به بستر بر تا فرزند نامدار برایت زاید
اقوال مختلف در نوروز
در زمان شاه سلیمان صفوی ( ۱۰۷۷-۱۱۰۵ هـ.ق ) بحثی در تعیین روز نوروز در گرفته است آقر رضی قزوینی محمد پسر حسن ( ۱۰۹۶ ق) برای اولین بار رساله ای نوشت و در آن ادعا نمود که نوروز جلالی – خیامی که مطابق اول انتقال خورشید از برج حمل است درست نیست بلکه نوروز صحیح نوروز یزدگردی است که او در آن رساله حساب دقیق آن را معین کرده است. ( طبقات اعلام قرن ۱۱ص ۲۲۳- ۲۲۴ ) ( ذریعه ج ۲۴ ص ۳۸۳ ش ۲۰۵۸ )
و اما در مورد نوروز، در تقویم یزدگردی و خیامی
عید نوروز که امروز در ایران و افغانستان و در سه کردستان عراق، سوریه، ترکیه و کشورهای آسیای میانه متداول است، در اصطلاح نجومی نوروز جلالی یا خیامی شناخته می شود و در برابر نوروز یزد گردی است که بعدا” اشاره خواهیم کرد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 