فایل ورد کامل مقاله خاتم حضرت سلیمان (ع)؛ افسانه یا حقیقت تاریخی؟ بررسی علمی روایتهای دینی و اسطورهای
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله خاتم حضرت سلیمان (ع)؛ افسانه یا حقیقت تاریخی؟ بررسی علمی روایتهای دینی و اسطورهای دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله خاتم حضرت سلیمان (ع)؛ افسانه یا حقیقت تاریخی؟ بررسی علمی روایتهای دینی و اسطورهای کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله خاتم حضرت سلیمان (ع)؛ افسانه یا حقیقت تاریخی؟ بررسی علمی روایتهای دینی و اسطورهای
چـکیده
مقدمه
الف) گزارش منابع تفسیرى از خاتم اسرار آمیز سلیمان
۱ تفسیر عبدالرزاق صنعانى
۲ تفسیر طبرى
۳ تفسیر على بن ابراهیم قمى
۴ تفسیر الدر المنثور
ب) انعکاس داستان خاتم سلیمان در اشعار فارسى
ج) نقد داستان ها
۱ سید مرتضى علم الهدى
۲ شیخ طوسى
۳ طبرسى
۴ ابوحیان
۵ فخر رازى
۶ آلوسى
۷ قرطبى
د) ریشه اسرائیلى افسانه خاتم سلیمان
۱ ابوحیان
۲ آلوسى
۳ نَسَفى
۴ زمخشرى
۵ ابن کثیر
ه ) سبب و عامل نفوذ اسرائیلیات در تفسیر
و) روش قرآن و تورات در نقل حوادث تاریخى
ز) خاتم سلیمان در احادیث
ح) خاتم سلیمان از مواریث نبوت
نتیجه گیرى
کتاب نامه
کتاب نامه
۱ ابن جوزى، عبدالرحمن، زاد المسیر فى علم التفسیر، تحقیق محمد بن عبدالرحمن بن عبدالله، چاپ اول: بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۷ق
۲ ابن جوزى، عبدالرحمن، الموضوعات، تحقیق عبدالرحمن محمد عثمان، چاپ اول: المدینه المنوره، مکتبه السلفیه، ۱۳۸۶ ق
۳ ابن حبّان، محمد تمیمى بستى، کتاب المجروحین من المحدثین و الضعفاء و المتروکین، تحقیق محمود ابراهیم زائد، [بى جا، بى نا، بى تا]
۴ بن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، تحقیق لجنه من اساتذه النجف الاشرف، نجف، مطبعه الحیدریه، ۱۳۷۶ ق
۵ ابن عدى، عبدالله جرجانى، الکامل فى ضعفاء الرجال، تحقیق سهیل زکار، چاپ سوم: بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۹ ق
۶ ابن عساکر، ابوالقاسم على بن حسن، تاریخ مدینه دمشق الکبیر، تحقیق على شیرى، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵ ق
۷ ابن کثیر، ابوالفداء اسمعیل، تفسیر، بیروت، دارالفکر، [بى تا]
۸ ابن ماجه، ابوعبدالله محمد بن یزید قزوینى، سنن، تحقیق محمد فؤاد عبدالباقى، داراحیاء التراث العربى
۹ ابوحیان، محمد بن یوسف، تفسیر البحر المحیط، تحقیق عادل احمد عبد الموجود و على محمد عوض، چاپ اول: بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۳ ق
۱۰ آلوسى، محمود، روح المعانى، چاپ اول: بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۵ ق
۱۱ احمد بن حنبل، العلل و معرفه الرجال، تحقیق وصى الله عباس، چاپ اول: بیروت، المکتب الأسلامى، ۱۴۰۸ ق
۱۲ امین، احمد، فجر الاسلام، چاپ نهم: قاهره، مکتبه النهضه المصریه، ۱۹۶۴م
۱۳ امین، احمد، ضحى الأسلام، چاپ هفتم: قاهره، مکتبه النهضه المصریه
۱۴ بحرانى، سید هاشم، مدینه المعاجز، تحقیق عزت الله مولائى همدانى، چاپ اول: قم، مؤسسه معارف اسلامى، چاپ اول، ۱۴۱۳ق
۱۵ ترمذى، محمد بن عیسى بن سوره، سنن، تصحیح عبدالرّحمن محمد عثمان، چاپ دوم: بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۳ق
۱۶ حرّعاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه إلى تحصیل الشریعه، بیروت، داراحیاء التراث العربى
۱۷ خزاعى، محمد، اعلام قرآن، تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۱
۱۸ دهخدا، لغت نامه
۱۹ ذهبى، محمد حسین، التفسیر و المفسرون، چاپ دوم: قاهره دارالکتب الحدیثه، ۱۳۹۶ق
۲۰ زمخشرى محمود بن عمر، تفسیر الکشاف، بیروت، دارالمعرفه
۲۱ سیوطى، جلال الدین عبد الرحمن، الدرّ المنثور، بیروت، دارالفکر، [بى تا]
۲۲ صالحى شامى، محمد بن یوسف، سبل الهدى و الرشاد فى سیره خیر العباد، تحقیق عادل احمد عبد الموجود، چاپ اول: بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۴ ق
۲۳ صدوق، محمد بن على بن بابویه قمى، عیون اخبار الرضا، چاپ اول: بیروت، داراحیاء التراث العربى، ۱۴۰۴ ق
۲۴ صدوق، محمد بن على بن بابویه قمى، الخصال، تحقیق على اکبر غفارى، قم، انتشارات جامعه مدرسین، ۱۴۰۳ ق
۲۵ صنعانى، عبدالرزاق، تفسیر القرآن، تحقیق مصطفى مسلم محمد، چاپ اول: ریاض، مکتبه الرشید، ۱۴۱۰ ق
۲۶ طباطبائى، محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، چاپ دوم: بیروت، مؤسسه الأعلمى للمطبوعات، ۱۳۹۰ ق
۲۷ طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر، جامع البیان فى تأویل آى القرآن، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵ ق
۲۸ تاریخ الأمم و الملوک، بیروت، دارالقاموس الحدیث، [بى تا]
۲۹ طبرسى، ابو منصور احمد بن على بن ابى طالب، الإحتجاج، تحقیق ابراهیم بهادرى و محمد هادى به، قم، انتشارات اسوه، ۱۴۲۵ق
۳۰ طبرسى، ابوعلى فضل بن حسن، مجمع البیان، تهران، مکتبه المعارف، ۱۳۷۹ق
۳۱ طوسى، ابو جعفر محمد بن حسن، التبیان، بیروت، داراحیاء التراث العربى، [بى تا]
۳۲ علم الهدى، شریف سید مرتضى، تنزیه الأنبیاء، تحقیق فارس حسون کریم، چاپ اول: قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، ۱۳۸۰ ق
۳۳ فخر رازى، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، چاپ اول: بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۵ ق
۳۴ فرّوخ، ابوجعفر محمد بن الحسن، بصائر الدرجات، تهران، مؤسسه الأعلمى، ۱۳۶۲
۳۵ قرطبى، محمد بن احمد انصارى، الجامع لأحکام القرآن، بیروت، دار إحیاء التراث العربى
۳۶ قمى، على بن ابراهیم، تفسیر، چاپ اول: بیروت، مؤسسه الأعلمى للمطبوعات، ۱۴۱۲ ق
۳۷ قندوزى، سلیمان حنفى، ینابیع الموده، بیروت، مؤسسه الأعلمى للمطبوعات، [بى تا]
۳۸ کلینى، محمد بن یعقوب، الأصول من الکافى، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱ ق
۳۹ لخمى طبرانى، ابوالقاسم سلیمان بن احمد، مسند الشامیین، تحقیق حمدى عبد المجید سلفى، چاپ دوم: بیروت، مؤسسه الرساله، ۱۴۱۷ ق
۴۰ متقى هندى، علاء الدین على، کنز العمال فى سنن الأقوال و الأفعال، تحقیق شیخ بکرى حیاتى و شیخ صفوه سقا، بیروت، مؤسسه الرساله، ۱۴۰۹ ق
۴۱ مجلسى، محمد باقر، بحارالأنوار، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۹۰ ق
۴۲ محسنى، محمد آصف، مشرعه البحار، قم، مکتبه العزیزى
۴۳ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الأرشاد فى معرفه حجج الله على العباد، قم، مکتبه بصیرتى، [بى تا]
۴۴ نجار، عبدالوهاب، قصص القرآن، بیروت، دارالفکر، [بى تا]
۴۵ نسفى، ابوالبرکات، عبد الله بن احمد، مدارک التنریل و معانى التأویل، استانبول، [بى تا]
۴۶ نمازى شاهرودى، على، مستدرک سفینه البحار، قم، مؤسسه النشر الأسلامى، ۱۴۱۵ ق
۴۷ هیثمى، نور الدین على بن ابى بکر، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، بیروت، دارالکتب العلمیه،۱۴۰۸ق
چـکیده
یکى از پیامبران بزرگ الهى که در آیه هاى فراوانى از او یاد شده، سلیمان بن داود(علیه السلام) است. خداوند، نعمت ها و مواهب گوناگون بزرگى مانند علم و حکمت، آشنایى با زبان حیوانات، تسخیر باد، سپاهى مرکب از جن و انس و ملک، و حکومت گسترده و بى نظیر به او داده بود. در اثر گستردگى قلمروى ملک وحکومت و اقتدار فوق العاده اى که داشته، حکایات و داستان هاى فراوانى در کتاب هاى تفسیر و قصص انبیا درباره او نقل شده که تعدادى از آن ها به روشنى رنگ افسانه دارد. یکى از این داستان ها داستان انگشترى اسرارآمیز سلیمان است که گویا تمامى قدرت و حکومت او وابسته به آن بوده است، به طورى که وقتى یکى از شیاطین، آن را از وى ربود، سلیمان تا مدتى از قدرت و حکومت معزول شد و شیطان به جاى او بر سریر سلطنت نشست. بسیارى از مفسران، این افسانه را در تفسیر آیه ۳۴ و ۳۵ سوره ص نقل، و در واقع، این دو آیه را با این قصه تفسیر کرده اند
در این مقاله، موضوع خاتم سلیمان و داستان ربوده شدن آن بررسى شده و اثبات مى شود که این داستان، از اسرائیلیات است و با دو آیه مزبور ارتباطى ندارد
واژگان کلیدى: سلیمان، خاتم، اسرائیلیات، شیطان و تفسیر
مقدمه
سلیمان بن داود(علیه السلام) از پیامبران بزرگ الهى بوده و ملک و حکومت گسترده داشته است. نام او در قرآن مجید هفده بار۲ آمده است،۳ در آن ها نکته هاى عبرت آموز و دانستنى از زندگانى، نبوت و حکومت او بازگو شده است. طبق بیان قرآن مجید، خداوند نعمت ها و مواهب گوناگون به او عطا کرده بود، از جمله، علم و حکمت،۴آشنایى با زبان پرندگان،۵ تسخیر باد وحرکت آن به فرمان او،۶ سپاهى مرکب از جن و انس،۷ دست رسى به معدن مس و ذوب آن،۸ و ملک و حکومت گسترده بى نظیر
در اثر فزونى رویدادها و حوادث و قضایاى دوران نبوت، حکومت حضرت سلیمان و نیز به علت گستردگى قلمروى ملک و حکومت و اقتدار فوق العاده اى که داشته، حکایت ها و داستان هاى فراوانى درباره او در کتاب هاى تفسیر و قصص انبیا نقل شده است که تعدادى از آن ها به روشنى رنگ افسانه دارد.۱۰ یکى از این قصه ها، داستان انگشترى اسرارآمیز سلیمان است که گویا نماد نبوت و حکومت او بوده و تمامى قدرت و سلطه او وابسته به آن، و برخاسته از آن بوده، به طورى که وقتى یکى از شیاطین، آن را از وى ربود، سلیمان تا مدتى از قدرت و حاکمیت معزول شد و شیطان به جاى او بر سریر حکومت نشست!
در این مقاله، داستان یاد شده را از منابع تفسیرى نقل کرده و سپس به نقد آن مى پردازیم
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله خاتم حضرت سلیمان (ع)؛ افسانه یا حقیقت تاریخی؟ بررسی علمی روایتهای دینی و اسطورهای
گرچه داستان هاى شامل انگشترى رمز آلود حضرت سلیمان، در منابع مختلف تفسیرى، روایى و قصص انبیا، در جزئیات و تفاصیل، با هم اختلاف دارند، اما نقطه مشترک همه آن ها این است که تمامى قدرت و حاکمیت حضرت سلیمان وابسته به یک انگشترى بوده است،۱۱ به گونه اى که روزى یکى از شیاطین، آن را ربود و به صورت حضرت سلیمان درآمد و در تخت سلطنت او نشست، سلیمان که با این کار شیطان از قدرت عزل شده بود گمنام و ناشناخته دچار فقر و تنگ دستى و آوارگى شد. او که نمى توانست خود را به اطرافیان معرفى کرده شیطان را طرد کند، به ماهى گیرى پرداخت، و سرانجام پس از رویدادهایى، خاتم ربوده شده را از شکم یک ماهى به چنگ آورده و از آن روز مجدداً بر سریر حکومت نشست!. گفتنى است که در آیه ۳۴ و ۳۵ سوره «ص» سخن از آزمایش الهى در مورد حضرت سلیمان به میان آمده است که به علت ایجاز و اختصار آیه، مفسران، آن را به گونه هاى مختلف تفسیر کرده اند. قضیه این آزمایش، دست مایه ورود افسانه انگشترى سلیمان به برخى از کتاب هاى تفسیرى شده است، خداوند در دو آیه یاد شده، مى فرماید
و لقد فتّنا سلیمان و ألقینا على کرسیّه جسداً ثم أناب * قال رب اغفرلى وهب لى ملکاً لاینبغى لأحد من بعدى انک انت الوهاب; ما قطعاً سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسدى افکندیم، سپس او به درگاه خدا توبه کرد * گفت: پروردگارا! مرا ببخش و حکومتى به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد، تو بسیار بخشنده اى
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 