فایل ورد کامل مقاله خطاهای شناختی و نقش آنها در ایجاد نارضایتی از زندگی؛ بررسی علمی پیامدهای روانشناختی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله خطاهای شناختی و نقش آنها در ایجاد نارضایتی از زندگی؛ بررسی علمی پیامدهای روانشناختی دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله خطاهای شناختی و نقش آنها در ایجاد نارضایتی از زندگی؛ بررسی علمی پیامدهای روانشناختی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله خطاهای شناختی و نقش آنها در ایجاد نارضایتی از زندگی؛ بررسی علمی پیامدهای روانشناختی
چکیده
مقدمه
انواع خطاها
خطای ذهن خوانی۵
خطای فیلتر ذهنی۱۴
خطای بیتوجهی به اثر مثبت۱۷
خطای همه یا هیچ۲۰
خطای پیشگویی۲۷
خطای تعمیم مبالغه آمیز در قضاوت نهایی۳۴
خطای استدلال احساسی۳۶
خطای بایدها۳۹
خطای برچسب زدن۴۹
خطای تفکر نامتعارف۵۶
خطای درشت نمایی در چشم انداز۵۸
پیامدهای خطاهای شناختی:
۱ روان رنجورخویی۷۳
۲ مقابلهای سرکوبگر۷۴
۳ برونگرایی افراطی۷۵
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله خطاهای شناختی و نقش آنها در ایجاد نارضایتی از زندگی؛ بررسی علمی پیامدهای روانشناختی
آمدی، عبد الواحد، غرر الحکم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶
ابن ابی الحدید، عبد الحمید آیتی، قم، انتشارات کتابخانه آیت الله نجفی مرعشی، ۱۴۰۴ ق
پیترسن، رزمری و همکاران، شناخت پیاژه ، تهران، سرمدی،
جمعی از مؤلفان، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۲
حرانی، حسن بن شعبه، تحفالعقول، قم، جامعه مدرسین، ۱۴۰۴ ق
دیلمی حسن ، ارشاد القلوب، قم، شریف رضی، ۱۴۱۲ ق
سید رضی، نهج البلاغه، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۴۰۶ ق
فتی لادن و همکاران، آموزش مهارتهای زندگی، تهران، دانژه، ۱۳۸۵
فلسفی، محمدتقی، جوان از نظر عقل و احساسات، تهران، هیئت نشر معارف اسلامی، ۱۳۴۴
کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت ، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴ ق
مطهری، مرتضی ، فلسفه اخلاق، قم، صدرا، ۱۳۸۲
مهرابیزاده ، مهناز ، کمالگرایی مثبت / کمالگرایی منفی، تهران، رسش، ۱۳۸۲
تبریزی مصطفی و دیگران، فرهنگ توصیفی خانواده و خانواده درمانی، تهران، فرا روان، ۱۳۸۵،
ارونسون الیوت، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکر کن، تهران، رشد، ۱۳۸۷
جمعی از مؤلفان، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، تهران، سمت، ۱۳۸۲
کریمی یوسف، روانشناسی اجتماعی، تهران، ارسباران، ۱۳۸۸
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی خطاهای شناختی که به عنوان زیربنای احساس فرد برای رفتار می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، انجام گرفت. هدف ما در این تحقیق، بررسی انواع خطاهای شناختی و زمینههای پیدایش آن است تا از مسیر شناخت آن ها، بتوانیم از بروز رفتارهای منفی برخاسته از افکار منفی جلوگیری کنیم. روش تحقیق در این پژوهش، روشی تحلیلی است که بر مبانی دینی مبتنی بر آیات و روایات و دادههای روانشناسی و علوم تربیتی انجام گرفته است. یافتهها نشان میدهد که نگاه مثبت به رفتار و انگیزههای انسانی آن، در مواجهه با دیگران، مهمترین عاملی است که ما را از خطاهای شناختی باز میدارد. این تحقیق نشان میدهد که خطاهای شناختی عمدتا برخاسته از حدسهای غیرقطعی است و فردی که دارای خطای فکری است، همواره میخواهد رفتار دیگران را حدس بزند و بر اساس تحلیل نادرست آنها را به اموری منفی متصف سازد،اما در باره خودش اعتقاد دارد که درست حدس میزند. آن چه ضرورت دارد اینست که فرآیند ذهنخوانی را بررسی کنیم و ببینیم دسترسی ما به افکار دیگران چگونه پدید میآید و چه دلیل و شاهدی میتوانیم پیدا کنیم که حدس ما با واقعیت منطبق است؟
کلید واژهها: حدسهایغیرمنطقی. خطاهای شناختی، رضایت از زندگی، تفکر مثبت، ارتباط
مقدمه
معرفت درست و مطابق با واقعیت عامل مهمی برای یافتن حقیقت و آگاه شدن از زوایای مثبت زندگی است. ناآگاهی و آگاهی ناصحیح، انسان را در تحلیل درست وقایع محیط پیرامون، دچار لغزش میکند. این امر در سازگاری و ناسازگاری افراد جامعه تأثیر فراوانی دارد و میتواند زندگی انسان را تحت الشعاع قرار دهد. برای داشتن یک زندگی مطلوب، باید از تحریف اطلاعات جلوگیری نمود
پیاژه معتقد است تفکر کودکان نسبت به بزرگسالان، نه فقط از لحاظ کمی، بلکه از لحاظ کیفی نیز متفاوت است. کودکان نسبت به بزرگسالان فقط اطلاعات کمتری ندارند، بلکه این اطلاعات را نیز به گونهای متفاوت پردازش میکنند.۱ کودک در دوره پیش عملیاتی، یعنی از دو تا هفت سالگی، در گفتار و تفکر، فقط به خودش میاندیشد. او نمیتواند نقطه نظر دیگری را درک کند؛ فقط میتواند چیزها را از دیدگاه خودش ببیند. بنابراین، تفکر او در این دوره، از تعمیم بیش از حد، تفکیک بیش از حد، جاندارپنداری و مصنوع گرایی برخوردار است.۲ بزرگسالان، که انتظار نمیرود در فکر و شناخت خود این گونه باشند، گاهی این گونه فکر میکنند و دچار خطا در فکر میشوند. گاهی تجزیه و تحلیل اطلاعات در ذهن ما تحریف میشود. این نوع تحریفها، که خطاها و تحریفهای شناختی نامیده میشوند، به اشکال گوناگونی ظاهر میشوند
خرسندی و ناخرسندی، آرامی و ناآرامی و عموم حالتهای افراد، با فرایند تفکر فرد ارتباط مستقیم دارد. افراد مختلف در موقعیتهای مشابه، به سبکهای متفاوتی عمل میکنند. حتماً اینها احساسات متفاوتی داشتهاند. مربیان، معلمان و والدین، برای تغییر رفتار فرزندان و جایگزینی رفتار مطلوب، ابتدا باید نگرش و تفکر آنان را به دقت بررسی و ارزیابی کنند؛ زیرا مبنای رفتار آنان طرز تفکر آنهاست. بهترین راه برای تغییر رفتار، آن است که احساس را عوض کنیم. احساس با تغییر افکار قابل تغییر است
افکاری که به صورت خودکار پدید میآیند و حالت منفی دارند، به افکار «خودآیند منفی» معروف هستند و با یکدیگر شباهتهایی دارند. این افکار، به دلیل تشابهی که دارند، طبقهبندی میشوند و اصطلاحاً به آنها «خطاهای شناختی» نامیده میشوند. در تمام صور خطاهای شناختی، انسانها ذهن دیگران را میخوانند، یا تلاش میکنند احساسات و عقاید آنها را حدس بزنند. به حدس خود اعتقاد کامل دارند. این در حالی است که توانایی حدس قطعی را ندارند
سؤال این است که آیا دسترسی به افکار دیگران به راحتی پدید میآید؟ چه دلیل و شاهدی میتوان یافت که حدس انسان درباره دیگران با واقعیت منطبق است؟
انواع خطاها
خطاهای شناختی دارای انواعی است. لازم است هریک از آنها را به طور جداگانه مورد بررسی قرارداد و به کارکردهای آنها پیبرد
خطای ذهن خوانی
ساختن فرضیاتی در مورد افکار، احساسات و انگیزههای یک فرد و بیان آن،۶ یکی از خطاهای شناختی است. در اثر خطای ذهنخوانی، فرد تلاش میکند افکار، احساسات و تمایلات دیگران را به صورت منفی حدس بزند. این بدبینی در همه موقعیتهای طبیعی حتی نسبت به کسانی که از ظاهری غیر دلخواه برخوردار هستند، خطا است
اصل اولیه در نگاه به دیگران، این است که انسان «خوش بین» باشد. پیامبراکرم(ص) میفرمایند: مؤمن عاقل نیست مگر اینکه ده ویژگی در او باشد: یکی از آنها این است که هرکس را میبیند و در مقایسه با خود میسنجد، معتقد باشد او بهتر و باتقواتر است؛ یعنی نگاهش به دیگران این قدر مثبت باشد که همه را بهتر ببیند؛ زیرا مردم دو دستهاند: برخی در ظاهر بهتر و باتقواتر و برخی بیتقواتر هستند. پس انسان زمانی که فرد باتقواتر را میبیند، باید در برابر او تواضع کند تا از او الگو بگیرد و زمانی که فردی به ظاهر بیتقوا را میبیند، با خود بگوید: او گرچه از ظاهرش شرّ هویدا است، شاید باطن بهتری داشته باشد.۷ این حدیث، با مضمون کمال عقل مؤمن از امام رضا(ع) نیز نقل شدهاست.۸ با چنین رویکردی فرد به این نتیجه میرسد که حتی از ظاهر منفی افراد نیز نمیتوان باطن و درون آنان را حدس زد. این نتیجه ایمان مؤمن است که موجب میشود انسان از تحلیل اشتباه دور بماند
ایمان مانعی است درونی که از هرگونه تفسیر گفتار و رفتار دیگران، به صورتی که موجب جدایی افراد از یکدیگر شود، جلوگیری میکند و در فرایند اسناد مداخله میکند و آن را در جهتگیری به نفع افراد جامعه سوق میدهد.۹ نوع احساس و هیجاناتی که افراد تجربه میکنند، به اسناد آنان بستگی دارد. میتواند پیامدهای روانشناختی مهمی در جهت ائتلاف یا اختلاف آحاد جامعه داشته باشد
امیر مؤمنان علی(ع) میفرماید: «رفتارهای دیگران را به بهترین صورت تصور کن و هیچ سخنی از آنان را در جایی که بتوانی فضای خیری برای آن در نظر بگیری، به بدی تحلیل نکن.»
درصورتی که بدبینی از روی حزم و احتیاط باشد و براساس پیشینه رفتارهای فرد به وجود آمده باشد؛ یعنی شواهد و علائم زشتی آشکار باشد، بهگونهای که زشتی او امری عادی و متعارف باشد، امری بهجا و پسندیده است. حضرت علی(ع) میفرمایند: «در زمانهای که خیر و صلاح بر جامعه حاکم است، چنانکه به کسی بدبینی پیدا کنی، ستم کردهای و در زمانهای که فساد بر جامعه حاکم باشد و تو به دیگران خوشبین باشی، به لغزش دچار گشتهای.»
بنابراین، در روابط اجتماعی، جایی که فساد حاکم است و هر کس به طور طبیعی قضاوت منفی دارد، قضاوت مثبت نوعی ساده لوحی است. این وظیفه افراد است که از جاهایی که بستر گمان به فساد گسترده است، دوری کنند تا قضاوت منفی درباره آنان صورت نگیرد. به از اینرو، به افراد توصیه شده است که خود را در موضع تهمت قرار ندهند؛ چرا که در این صورت بهطور طبیعی در معرض بدبینی هستند و جز خود نباید کسی را مذمت کنند.۱۲ بدبینی در این موقعیت، از احتیاط و دوراندیشی سرچشمه میگیرد
در روایات، در مواردی، خوشبینی به صورت مطلق، مطلوب است؛ جایی که بخواهیم در موقعیت طبیعی، درباره خوبی و بدی دیگران قضاوت کنیم. این قضاوت خوشبینانه موجب میشود که ما هیچگاه خود را برتر از دیگران نبینیم و شناخت صحیحی داشته باشیم. نباید بیدلیل به دیگران اعتماد کرد. در سپردن امانتهای عمومی و پستهای مدیریتی و مسائل مرتبط با منافع عموم، نباید خوشبین بود و بدون دلیل اعتماد کرد. بنابراین، در موقعیتهای عادی و طبیعی، ذهن دیگران را بهصورت منفی تحلیل کردن، خطای شناختی به حساب میآید
خطای فیلتر ذهنی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 