فایل ورد کامل فنون تدریس؛ مطالعه روش‌های نوین آموزشی و تأثیر آنها بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
5 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل فنون تدریس؛ مطالعه روش‌های نوین آموزشی و تأثیر آنها بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان دارای ۷۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل فنون تدریس؛ مطالعه روش‌های نوین آموزشی و تأثیر آنها بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

بسمه تعالی
فهرست مطالب

فصل اول: تعاریف و مفاهیم   
مفهوم فنون تدریس و تعاریف آن   
شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس   
وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی   
تعریف مطالعه و روش های آن   
فصل دوم: آیین کلاس داری   
هدف از بررسی آیین کلاس داری   
نقش انگیزه   
نقش انضباط و کنترل   
بحث انضباط شخصی و تاثیر آن در کلاس داری   
فصل سومن: روش های کلی تدریس در نظام آموزشی   
روش های فعال و غیر فعال و قوانین اثر و نتیجه   
هدف های آموزشی   
مهایت های فرایند تدریس   
الف) مهارت های پیش از تدریس- تعریف استاندارد- آشنایی با طرح درست و فواید آن و فرم   
ب) مهارت های بپمن تدریس: ۱- تنظیم صدا و حرکات فیزیکی مربی ۲- حفظ شخصیت و احترام مربی ۳- فروتنی و ادب ۴- بیان کافی مطالب درسی ۵- اجتناب از ارائه مطالب غیر درسی ۶- اجتناب از اختلاط موضوعات ۷- کیفیت بیان مطالب   
بررسی فنون عرضه شده به کارآموز و بیان مطالب   
ارجاع اطلاعات کافی برای کارآموز   
انتظاراتی که کارآموز از مراکز فنی و حرفه ای دارد:   
تقاضا و نیازهای عمومی و کلی در پداگوژی و نحوه برخورد با دیگران   
طریق شناخت افکار و استعدادهای افراد   
مهارت های پس از تدریس   
فصل چهارم: کلیات روش های تدریس   
۱- روش های تدریس غیر فعال- شیوه مکتبی- شیوه توضیحی- شیوه سخنرانی    
۲- روش های تدریس فعال- شیوه پرسش و پاشخ- شیوه بحث- شیوه اکتشافی   
۳- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل   
۴- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل   
بحث پایانی   
منابع و مأخذ مورد استفاده   

 
تعریف فرستنده یا مربی
مربی شخصی است که اطلاعات علمی پراکنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم کرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درک برای کارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد.
حال با توجه به تعریف مربی می توان فرق بین مربی با کتاب را مقایسه و درک نمود. یعنی اینکه کتاب آنچه را که در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اینکه کارآموزی که آنرا مطالعه می کند می فهمد یا نه مطالب را انتقال می دهد، ولی مربی اطلاعات کتاب را درک و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فیلتری به کنار گذاشته و جایگزین آن مطالب ساده تر و قابل درک و فهم کارآموز به کار می برد.

شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس
۱-    داشتن علاقه به رشته آموزشی خود
۲-    داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات
۳-    تسلط کامل به علوم فنی مورد نیاز
۴-    توانایی ایجاد نظم و انضباط در محیط آموزشی
۵-    داشتن فن بیان مناسب
۶-    توانایی ایجاد روابط خود و صمیمی با کارآموزان
در چه شرایطی مربی می تواند اطلاعات علمی خود را به کار آموز موثرتر انتقال دهد؟
۱-    کارآموز به او اطمینان و اعتبار را در نظر داشته باشد.
۲-    داشتن نظم و انضباط در کلاس آموزش.
۳-    داشتن فن باین تن صدای مربی بسیار تاثیر گذار است.
۴-    توجه کردن مربی به افراد کم توجه و یا بی توجه.
۵-    توجه به سطح اطلاعاتی کارآموزان و میزان استعداد و توانایی آنها.
۶-    پرهیز از ایجاد سدهای ارتباطی.
۷-    از نظر (مادی- معنوی- امنیت شغلی و ایمنی) تامین باشد.
کارآموز در چه شرایطی مفاهیم آموزشی را بهتر درک می نماید؟
۱-    داشتن علاقه و انگیزه و شناخت و درک علت فراگیری رشته آموزشی.
۲-    فراهم بودن عوامل رفاهی (نور- گرما- سرما- صدا- زاویه دید کارآموز نسبت به مربی و کلاس به صورتی قرار گیرد که همه شاگردان قادر به دیدن و شنیدن حرفهای او باشند)
۳-    نیاز بازار کار به حرفه آنها.
۴-    آمادگی روحی و جسم و داشتن استعداد اولیه
۵-    برخورد مناسب استاد.
۶-    توضیح کامل و توجیه در مورد برنامه یا رشته آموزشی
در نظام فنون تدریس به دو عامل مهم آموزش تئوری و هم عملی توجه بیشتری شده است و تاکید همیشه در تلفیق انها بوده است، چرا که باعث می شود خواسته های بیان نشده را در تئوری بتوان در علم بیان نمود و مسائل را با دیدی بازتر و ملموس تر به مشاهده کارآموزان گذارد.

 

فهرست منابع و ماخذ

( منابع فارسی )
۱ – مهارت های آموزشی ( روشهای و فنون تدریس ) حسن شعبانی
                                                                     دانشگاه تهران – 1371
۲ – کلیات و روشهای فنون تدریس ( دروه کاردانی مراکز تربیت معلم ) –
                                                                       امام الله صفوی – 1377
۳ – رابرت اف می گر تدارک هدفهای  آموزشی ترجمه بهرام زنگنه و محمد حسین شمشیری
                                                                       دانشگاه آزاد ایران – 1355
۴ – میلر جرالدر ارتباط کلامی ( تحلیل معانی بیان ) ترجمه علی ذکاوتی قراگوزلو
                                                                          انتشارات سروش تهران – 1368
۵ – هیلگارد ارنست و آروباور نظریه های یاد گیری ترجمه محمد تقی براهنی
                                                                      مرکز نشر دانشگاهی تهران -۱۳۶۷

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.