فایل ورد کامل مقاله مطالعه سنت تعزیهخوانی و بررسی جایگاه آن در فرهنگ، هنر و آیینهای مذهبی ایران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله مطالعه سنت تعزیهخوانی و بررسی جایگاه آن در فرهنگ، هنر و آیینهای مذهبی ایران دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله مطالعه سنت تعزیهخوانی و بررسی جایگاه آن در فرهنگ، هنر و آیینهای مذهبی ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله مطالعه سنت تعزیهخوانی و بررسی جایگاه آن در فرهنگ، هنر و آیینهای مذهبی ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله مطالعه سنت تعزیهخوانی و بررسی جایگاه آن در فرهنگ، هنر و آیینهای مذهبی ایران :
بخشی از فهرست فایل ورد کامل مقاله مطالعه سنت تعزیهخوانی و بررسی جایگاه آن در فرهنگ، هنر و آیینهای مذهبی ایران
فهرست مطالب
فصل اول : رخت و لباس و اسباب تعزیه
۱. رخت و لباس
مقدمه ۴
لباس امامخوان ۶
لباس بچهخوانان ۷
لباس شهادتخوانان و جنگجویان موافق ۷
لباس اشقیا و مخالفخوانان ۸
لباس زنخوانان ۸
لباس فرشتگان و حوریان ۹
لباس درگذشتگان و مردگان ۹
۲. اسباب تعزیه
شمشیر ۹
خنجر ۱۰
سپر ۱۰
تیر و کمان ۱۰
خود یا کلاهخود ۱۱
پر ۱۱
زره ۱۱
چکمه ۱۲
عصا ۱۲
مشک ۱۳
چادر ۱۳
عَلَم یا بیرق ۱۴
کجاوه یا هَودَج ۱۴
اسب ۱۵
فصل دوم : موسیقی تعزیه
۱. موسیقی آوازی
شیوههای مختلف آوازی تعزیهخوانان ۱۶
انواع موسیقی ویژ تعزیهخوانی ۱۷
۲. موسیقیسازی و غیرآوازی
موسیقی اعلام و فراخوانی ۱۹
موسیقی مقدماتی و تشریفاتی ۱۹
موسیقی صحنه ۲۰
آهنگهای ورود تعزیهخوانان ۲۰
۳. سازهای موسیقی تعزیه
سازهای بادی سنتی ۲۱
سازهای کوبی ۲۲
فصل سوم : شیو گفتار در تعزیهخوانی
عناصر سازند تعزیه
الف) تکخوانی یا تکگویی ۲۴
ب) مفاوضه، یا گفتوگو میان دو یا چند تن ۲۵
پ) همخوانی یا همسرایی ۲۶
ت) حدیث کردن ۲۷
ث) دعای پایان مجلس، یا گفتار پایانی ۲۷
فصل چهارم : ضربالمثلها، تشبیهها، تمثیلها و اصطلاحها
ضرب المثلها ۲۸
تشبیه ها ۳۰
* * *
تصویرها ۳۴
مقدمه
تعزیه در لغت به معنای سوگواری و بر پا داشتن مراسم عزاداری به یادبود گذشتگان است و در اصطلاح به نوعی نمایش آیینی و مذهبی بر اساس واقعه کربلا و شهادت امامان و وقایع دیگر مذهبی و قصهها و داستانهای تاریخی و اساطیری و عامیه اطلاق میشود. با تکامل و تحول تدریجی تعزیهخوانی در دورههای اخیر، بعضی از تعزیههای شادیبخش و طنزآمیز نیز به آنها افزوده شده است. از این رو غمانگیز بودن، دیگر شرطِ حقیقیِ تعزیه به مفهوم کلی آن نیست. در سرزمینهای کهن جهان، بیشتر نمایشهای کلاسیک رشته پیوندی با نمایشهای آیینی و ریشه در اسطورهها، افسانهها، عقاید و باورها و به طور کلی فرهنگ عامه مردم داشتهاند. مثلا آیین نیایش و بزرگداشت دیونیسوس، یا باکوس، خدای تاکستانها و باروری و شور و جذبه عارفانه، بن مایه نمایشهای کلاسیک تراژدی و کمدی یونانی بودهاند. ایرانیان شیعه نیز در ساختن تعزیه و به نمایش درآوردن واقعههای کربلا و حدیث مصایب سیدالشهدا به سنت نمایشهایی آیینی ایرانیان قدیم و شیو اجرای مَناسک و آیینهای آنان و پارهای از عناصر اسطورهای و حماسی سازند نمایشهایی آیینی نظر داشتهاند. مثلا نمایش «مصایب میترا» و «سوگ سیاوش» در ایران. به احتمال قوی اصلیترین نمونه از آیینهای زمینهساز نمایش «مصایب امام حسین» و وقاع کربلا بوده و این دو آیین در شکلگیری تعزیهخوانی تأثیر داشتهاند. تعزیهخوانی بیرون از حوز مجد و منبر و حیط عمل و نفوذ دستگاه رسمی مذهب، و دور از نظر و رأی جامع روحانیت و در میان توده مردم دیندار و متعصب کوچه و بازار تکوین یافت و شکل گرفت. تعزیه در میان سنتهای ایرانی رفتاری است آیینی – نمایشی که ساخت و پرداختی تاریخی – دینی، ریشه در رفتار، و مناسک آیینی کهن ایرانی روانده و مایه از اسطورهها و داستانهای ایرانی گرفته است. در جامعهی دینی – سنتی جهان، در هر دوره و زمانی، انسانی کامل و قهرمانی برتر در ذهنیت جامعه یا در واقعیت حیات تاریخی مردم میزیسته است. نمونه این انسان والا و کامل و قهرمان در پیش از تاریخ سیاوش و در تاریخ حیات اجتماعی شیعیان ایران دور اسلامی، حسین علیهالسلام بوده و هست. از ویژگیهای تعزیه میتوان این عوامل را نام برد: زمینه دینی – مذهبی، زمینه تاریخی، مُجلّای نمونههای مِثالی عامه، اسطورهپردازی بر اساس نمونههای اَزَلی، منظومه و غنایی، «تراژیک» یا حزنانگیز بودن، آمیختگی با مجموعهای از نشانههای نمادی و رمزی، پیوند با زمان آیینهای کونواری شهیدان.
تعزیهخوانی بیشتر در میان مردم جامعههای سنتی، جاذبه و پذیرندگی داشته است. سبب جاذبه و پذیرندگی تعزیه در جامعههای سنتی این بوده است که فرهنگی که مردمِ این جامعهها در آن رشد میکنند و میپایند، فرهنگی مذهبی و مبتنی بر آیینهای تمثیلی و مناسب اسطورهای است. انواع تعزیهخوانی عبارتند از: تعزیهخوانیهای عمومی سالانه، دولتی، اعیانی، و گهگاهی.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 