فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مواضع مغالطه در آثار ابوریحان بیرونی و تحلیل دیدگاه‌های منطقی و فلسفی او


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مواضع مغالطه در آثار ابوریحان بیرونی و تحلیل دیدگاه‌های منطقی و فلسفی او دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مواضع مغالطه در آثار ابوریحان بیرونی و تحلیل دیدگاه‌های منطقی و فلسفی او  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مواضع مغالطه در آثار ابوریحان بیرونی و تحلیل دیدگاه‌های منطقی و فلسفی او،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مواضع مغالطه در آثار ابوریحان بیرونی و تحلیل دیدگاه‌های منطقی و فلسفی او :

بخشی از فهرست فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مواضع مغالطه در آثار ابوریحان بیرونی و تحلیل دیدگاه‌های منطقی و فلسفی او

فهرست مطالب
مقدمه پژوهشگر ۱
تعریف مغالطه ۱
اجزای خارجی مغالطه ۲
الف) آفات رهرو طریق شناخت ۲
۱) ساده انگاری ۲
۲) پیروی از هوس ۳
۳) شخصیت‌گرایی ۴
۴) سنت‌گرایی ۵
۵) جدا نکردن جنبه‌های گوناگون ۵
۶) درآمیختن انگیزه و انگیخته ۶
۷) خیال پردازی ۷
۸) تکیه بر ظن به جای تعیین ۷
۹) شتابزدگی ۸
راههایی که برای انحراف رهرو طریق توسط مغالطه کننده بیان می گردد ۸
۱) تشنیع ۸
۲) مخاطب او را وادار به تشنیع کند ۸
۳) ذکر مطالبی که مخاطب را متحیر کند ۹
۴) مخاطب را عصبانی نماید ۹
۵) ایراد حشو و زاید ۹
۶) خاموش کردن مخاطب ۹
۷) تعبیرات درباره خصم ۱۰
۸) یک طرف دلیل خود را به اختصار ذکر کند ۱۰
منابع

مقدمه
الحمداله رب العالمین الذی خلق الانسان و علمه البیان و وضع المیزان و الصلاه و السلام علی من ارسله بالقرآن محمد المصطفی و علی‌ اهل بیته معادن الحکمه و معالم البرهان.
اما بعد، در این مقاله کوشش شده است تا راههایی که شخص دچار اشتباه و انحراف گردیده را در قالبهای کلی آن قرار داده و عرضه کنیم. همانطور که می‌دانید راههایی که سبب به اشتباه افتادن می‌گردد بسیارند که از آنها تعبیر به مغالطه می‌گردد.
مغالطه به دو بخش و موضع تقسیم می‌شود: ۱ـ مواضع بیرونی مغالطه ۲ـ مواضع درونی مغالطه
ما در اینجا به بخش اول پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا جایی که می‌توان این کثرت مواضع را از بین برده و آنها را در قالبهای کلی‌تر و موارد کمتری بیان کنیم.
امیدواریم بتوانیم در این مهم کاری کنیم و سبب حل مسائل و مشکلاتی که برای دوستان این علم علی‌الخصوص این بحث می‌گردد باشیم.
«تعریف مغالطه»
منظور ما از مغالطه یعنی خطای فکری و اعم از این است که فرد در مقام تفکر خودش به اشتباه افتد یا اینکه کسی وی را به اشتباه اندازد و اعم از اینکه وقوع خطا در مقام تعریف باشد و یا استدلال و اعم از اینکه ذهن در مقام استدلال برهانی دچار لغزش گردد و یا در مقام استدلال جدلی
«اجزای خارجی مغالطه»
همان عوامل درونی مغالطه است و آن شرایط خاص روانی است که متفکر در این شرایط دچار خطایی در اندیشه شده و از وصول به نتیجه درست باز می‌ماند.
این شرایط یا آفت‌هایی است که هر دو طریق شناخت (خود شخص متفکر) به آنها مبتلا شده و یا دام‌هایی است که توسط یک مغالطه‌کننده برای انحراف رهرو طریق، گسترده می‌گردد.
البته منطق‌دانان تنها به حالت دوم توجه کرده و آنها را تحت عنوان تبکیت بیرونی یا اسباب خارجی مغالطه آورده‌اند.
ما در اینجا به مواضع هر دو حالت روانی مغالطه اشاره می‌کنیم.
الف) آفات رهرو طریق شناخت (خود شخص متفکر)
برخی از اهم عواملی که می‌تواند پوینده راه معرفت را از اندیشه درست بازدارد و از راه به بیراهه کشاند عبارتند از:
۱ـ ساده انگاری و عافیت طلبی
باید دانست حقیقت به آسانی به دست نمی‌آید سپس عافیت طلبی با حقیقت جویی نمی‌سازد رهرویی که هنوز چندگامی در راه شناخت برنداشته، خسته و کم حوصله شود و خود را به مقصد رسیده پندارد هرگز به مقصد نمی‌رسد.
۲ـ پیروی از هوا و هوس
انسان برای رسیدن به حقیقت بایستی در مورد مطلبی که می‌اندیشد، در ضمن جستجو و بررسی کاملاً بی‌طرفی خود را حفظ کند و خویشتن را تسلیم دلیل و مدارک کند درست مانند یک قاضی که روی یک پرونده کار می‌کند باید نسبت به طرفین دعوا بی‌طرف باشد. قاضی اگر تمایل شخصی به یک طرف داشته باشد به طور ناخودآگاه دلایلی که برای طرفین است بلکه دلایل طرف دیگر نظرش را جلب می‌‌کند.
انسان نیز در تفکرات خود اگر بی‌طرفی خود را نسبت به نفی یا اثبات مطلبی حفظ نکند و میل نفسانی‌اش به یک سو باشد خواه و ناخواه بدون اینکه خودش متوجه شود عقربه فکرش به جانب میل و خواهش خودش می‌رود.
گرفتاری در دام هوا و هوسها سبب می‌شود تا پوینده راه به جای آنکه تنها متوجه حقیقت باشد چشم و دلش متوجه هوا و میل خود باشد. چنین رهرویی در واقع دل به حقیقت نبسته است بلکه بیش از علاقه به حقیقت به سلیقه و منافع خویش علاقه دارد. حقیقت را به شرطی دوست دارد که با آنچه دلخواه او است منطبق باشد اما حقیقت جز با حقیقت منطبق نیست.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.