فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوشنگ ابتهاج و بررسی آثار، اندیشه‌ها و جایگاه او در شعر معاصر ایران


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
5 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوشنگ ابتهاج و بررسی آثار، اندیشه‌ها و جایگاه او در شعر معاصر ایران دارای ۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوشنگ ابتهاج و بررسی آثار، اندیشه‌ها و جایگاه او در شعر معاصر ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوشنگ ابتهاج و بررسی آثار، اندیشه‌ها و جایگاه او در شعر معاصر ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوشنگ ابتهاج و بررسی آثار، اندیشه‌ها و جایگاه او در شعر معاصر ایران :

هوشنگ ابتهاج
امیر هوشنگ ابتهاج، سایه، در ششم اسفندماه ۱۳۰۶ هجری شمسی در رشت به دنیا آمد، دوره تحصیلات ابتدایی و قسمتی از متوسطه را در مدارس رشت گذراند. وی که از نوجوانی شعرگویی را آغاز کرده بود، دوره دبیرستان را به پایان نرسانده به تهران می‌آید و در مدرسه « تمدن » نام‌نویسی می‌کند و دو سال پیاپی در کلاس پنجم متوسطه مردود می‌شود و بعد هم به کلی درس و مدرسه را رها می‌کند.
در تهران با مهدی حمیدی شیرازی و فریدون توللی آشنا می‌شود. سایه که از نوجوانی به شعرگویی روی آورده، به بیست سالگی نرسیده بود که نخستین دفتر شعرش را به نام « نخستین نغمه‌ها» با مقدمه‌هایی از دکتر مهدی حمیدی شیرازی و عبدالعلی طاعتی، در رشت، منتشر می‌کند.
آشنایی و دوستی با شهریار و اندکی بعد با نیما ـ هر چند که از قبل با اشعارشان آشنایی داشت ـ در شعر سایه تأثیر می‌گذارد و همین سال‌هاست که با شاعران جوان هم سن و سالش در تهران آشنا می‌شود.
گرایش او به حزب توده که از سال‌های اقامت در رشت آغاز شده بود، در تهران بیشتر می‌شود. فعالیت‌های او کمتر وجه سیاسی پیدا می‌کند و غالباً جنبه ادبی ـ اجتماعی دارد.
در سال ۱۳۳۰ دفتر شعر « سراب » را انتشار می‌دهد. سراب نخستین مجموعه او به اسلوب جدید است. اما قالب همان چهارپاره است با شکل‌هایی که توللی و خانلری ارائه دادند و مضمون، نوعی تغزل یا بیان احساسات و عواطف فردی است، ولی عواطفی واقعی و طبیعی. در مقدمه « سراب » سایه می‌نویسد که دیگر آوای دل دردمند و ترانه‌های عاشقانه فردی سر نخواهد داد و با مردم همگام خواهد شد و به آنچه می‌گوید، در مجموعه « شبگیر / ۱۳۳۲) جامه عمل می‌پوشاند. در همین سال، یعنی ۱۳۳۲ به فکر نشر برگزیده آثار کلاسیکش با عنوان « سیاه مشق» می‌افتد. این فکر را بعدها با مجلدات دیگری از سیاه مشق دنبال می‌کند. بر نخستین « سیاه مشق » او شهریار و مرتضی کیوان مقدمه می‌نویسند. شاعر در این مجموعه توانایی خویش را در غزل نشان می‌دهد به گونه‌ای که می‌توان گفت پاره‌ای از غزل‌های او از بهترین غزل‌های این دوره به شمار می‌رود.
شاعر، در مجموعه « شبگیر» و « دفتر زمین/ ۱۳۳۴» می‌کوشد تا خود را به مرزهای شعر نیمایی نو نزدیک کند، او هر چند نشان می‌دهد که شعر نو نیمایی را هم از لحاظ قالب و هم از جهت محتوا درک کرده است اما چون زبان شعری او تغزلی است، نمی‌تواند خود را از آن دور نگه دارد و در سرودن اشعار اجتماعی توفیق چندانی به دست آورد.
از سال ۱۳۳۴ که « دفتر زمین » را منتشر می‌کند، تا ده سال بعد از سایه دفتر شعری انتشار نمی‌یابد، البته شعرهای پراکنده او گاه‌گاه در مجلات منتشر می‌شود. در سال ۱۳۴۴ سفری به چند شهر شوروی برایش پیش می‌آید و قبل از این سفر است که « چند برگ از یلدا» را در نسخه‌های اندکی به هزینه خود چاپ می‌کند.
سایه در سال ۱۳۵۱ همکاری خود را با رادیو ایران آغاز کرد و برنامه «گلهای تازه» و « گلچین هفته » رادیو ایران را سرپرستی کرد. در سال ۱۳۵۳ با همکاری محمدرضا لطفی « گروه موسیقی شیدا» و درسال بعد با حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان « گروه موسیقی عارف» را بنیاد نهاد. پس از انقلاب اسلامی نیز سایه با همکاری همین موسیقیدانان « کانون چاووش » را تأسیس می‌کند. همکاری سایه با رادیو ایران تا سال ۱۳۵۷ بیشتر ادامه نیافت، در این سال سایه و همکارانش در گروه عارف و شیدا، در اعتراض به واقعه ۱۷ شهریور از کار در رادیو استعفا دادند و بیرون آمدند.
در دهه پنجاه جز « سیاه مشق دو / ۱۳۵۲ » دفتر دیگری از سایه انتشار نیافت. در سال ۱۳۶۰ دو دفتر« تا صبح یلدا» و « یادگار خون سرو» از او منتشر شد.
در سال ۱۳۶۶ امواج زندگی سایه را ناگزیر از مسافرت‌ به اروپا و اقامت در شهر کلن می‌کند. برای سایه در اروپا و آمریکا شب‌های شعر و مجالس شعرخوانی متعددی ترتیب داده می‌شود. در سال ۱۳۶۴ دفتر « سیاه مشق سه» و در سال ۱۳۷۱ « سیاه مشق چهار » انتشار می‌یابد که اشعار جدید شاعر را در برمی‌گیرد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.