فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوش و آزمون‌های سنجش آن و تحلیل جایگاه آن در روان‌شناسی نوین


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوش و آزمون‌های سنجش آن و تحلیل جایگاه آن در روان‌شناسی نوین دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوش و آزمون‌های سنجش آن و تحلیل جایگاه آن در روان‌شناسی نوین  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوش و آزمون‌های سنجش آن و تحلیل جایگاه آن در روان‌شناسی نوین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره هوش و آزمون‌های سنجش آن و تحلیل جایگاه آن در روان‌شناسی نوین :

هوش و هوش آزمایی
دواطلب در حالی که دستهایش بر روی زنگ قرار دارد و نورافکنهای پر نور استودیو، چشمان وی را خیره می کنند، آماده پاسخگویی به پرسشهاست تا در مسابقه پیروز شود. قاضی در برابر شواهد ضد و نقیض، یک داستان پرقدرت، و یک وکیل مدافع نیرومند، حکمی صادر می کند که سنتی می شود برای موارد بعدی. پژوهشگر در حالی که در برابر صدها همکار ایستاده است، به توصیف فنون جدید می پردازد که به وسیله آنها ناقلان غیر جنسی را که ممکن است سرانجام منجر به روش معالجه ای برای یکی از مخربترین بیماریها شوند، شناسایی کرده است. آیا این افراد را با هوش می دانید؟ احتمالاً اکثر افراد، آنها را با هوش می دانند. این افراد چه ویژگیهایی دارند که باعث می شود آنها را باهوش قلمداد کنیم؟ هوش چیست؟
تعریف هوش:دشوارتر از آنچه به نظر میرسد.
اگر چه اکثر پژوهشگران توافق دارند که هوش مجموعه ای از ویژگیهایی شناختی که نمی توان انها را به طور مستقیم مشاهده کرد، تعریفهای خاص هوش در طول زمان تغییر کرده اند و حتی امروزه نیز تا اندازه زیادی در حال تغییر هستند. در واقع، در طول سالها، روان شناسان به دو دسته تقسیم شده اند، گروهی که می پندارند هوش یک توانایی کلی واحد است و گروه دیگری که فکر می کنند در حقیقت چند نوع هوش متمایز وجود دارد. در نخستین سالهای هوش آزمایی، روان شناسان هوش را به صورت یک توانایی ذهنی کلی می نگریستند که همه کارکردهای شناختی را در بر می گرفت. چالز اسپرمن (۱۹۷۲) بر اساس مشاهده های خود از نمره های آزمونهای جداگانه تواناییهای ذهنی که با یکدیگر همبستگی داشتند، اظهار داشت که هوش یک عامل مجزا و انفرادی است که او آن را عامل g نامید. این توانایی شناختی کلی، افراد را قادر می سازد که استدلال کنند، به حل مسایل بپردازند و در همه جنبه های شناختی عملکرد خوبی داشته باشند.
براساس پژوهشهای گسترده اسپرمن در ارتش، مدارس و مشاغل، آزمونهای میزان شده به طور گسترده ای به منظور اندازه گیری این توانایی کلی به کار گرفته شدند(لوبنسکی و دیویس، ۱۹۹۲)
در حدود یک دهه بعد ال. ال. ترستون (۱۹۳۸) با مطرح کردن هفت توانایی ذهنی متمایزـ یعنی، درک کلامی، سیالی واژگان، توانایی عددی، تجسم قضایی، حافظه تداعی، سرعت ادراکی و استدلال ـ از این دیدگاه فاصله گرفت. سالها بعد، جی. پی. گیلفورد (۱۹۶۷) بر تعداد این عوامل افزود و اظهار داشت که ۱۲۰ عامل بر هوش تاثیر می گذارند. با این همه، تقریباً در همین زمان ریموند کتل (۱۹۶۳، ۱۹۷۱) پس از تحلیل مجدد داده های ترستون با اندیشه تواناییهای چند گانه هوش به مخالفت برخاست. وی اظهار داشت که واقعاً عامل g وجود دارد، اما در دو نوع متفاوت، که او آنها را هوش سیال به توانایی ما در اکتساب دانش جدید و رویارویی با مسایل تازه و حل آنها مربوط می شود. این توانایی که هم به صورت ژنتیکی و هم به شکل زیستی تعیین می شود، به قابلیت یادگیری چیزهای نو اشاره دارد از سوی دیگر، هوش متبلور به گرد آوری دانش در فراختنای زندگی اشاره دارد. مقداردانشی که فراهم می آید به سطح هوش سن افزایش می یابد.، در صورتی که، هوش سیال پس از حدود ۴۰ سالگی رو به افول می گذارد. (هورمون، ۱۹۷۸).
اخیراً در مطالعه طولی هوش بزرگسالان سیاتل نشان داده شده است که هم در مردها و هم در زنها تواناییهای سیال پیش از ۴۰ سالگی کاهش می یابند، اما تواناییهای متبلور مردها پس از ۷۰ سالگی سریعتر از زنها رو به کاهش می گذارند (شای، ۱۹۸۳، ۱۱۹۳).

آزمونهای LQ: پیش بینی کننده های عملکرد تحصیلی
انواع بسیار متفاوتی از آزمونهای LQ وجود دارد که هر کدام از چشم اندازی اندک متفاوت، هوش را اندازه گیری می کنند. با این همه، در اکثر این آزمونهای هوش تلاش می شود که تواناییهای اندازه گیری شوند که به آزمون امکان دهد پیش بینی کننده معتبری از عملکرد تحصیلی باشد. به عبارت دیگر، بیشتر آزمونهای LQ، برای پیش بینی نمره های افراد در مدرسه طراحی می شوند. برای آن که ببینیم که این کار چگونه صورت می گیرد، می توان نگاهی به متداولترین آزمونهای LQ انداخت.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.