فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره اصلاح ماتریس توزیع سفر در مدل حمل‌ونقل شهری تهران بر اساس کاربری‌های جاذب سفر با مطالعه موردی منطقه ۲۲


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره اصلاح ماتریس توزیع سفر در مدل حمل‌ونقل شهری تهران بر اساس کاربری‌های جاذب سفر با مطالعه موردی منطقه ۲۲ دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره اصلاح ماتریس توزیع سفر در مدل حمل‌ونقل شهری تهران بر اساس کاربری‌های جاذب سفر با مطالعه موردی منطقه ۲۲  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره اصلاح ماتریس توزیع سفر در مدل حمل‌ونقل شهری تهران بر اساس کاربری‌های جاذب سفر با مطالعه موردی منطقه ۲۲،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره اصلاح ماتریس توزیع سفر در مدل حمل‌ونقل شهری تهران بر اساس کاربری‌های جاذب سفر با مطالعه موردی منطقه ۲۲ :

چکیده

یکی از عواملی که در میـزان تقاضـای سـفر ناحیـههـای ترافیکـی تاثیرگـذار اسـت، تنـوع و تعـداد کاربریهای مختلف واقع در آن است. هر نوع کاربری میزان جذب و تولید سفر متفاوتی نسـبت بـه کاربریهای دیگر دارد و به همین دلیل رویکرد برنامه ریزی حمل و نقل برای کاربری های مختلف با توجه به تولید یا جذب سفر آن ها متفاوت است. هدف سفر، موقعیت کاربری، ویژگی های اقتصادی-اجتماعی استفاده کنندگان، بر نوع سفرهای تولید و یا جذب شده به کاربری های مختلـف تاثیرگـذار بوده و باعث میشود افراد با وسایل نقلیه متفاوت و در زمان هـای مختلـف بـه یـک کـاربری خـاص مراجعه نمایند. لذا شناخت کاربری های مهم، دستهبندی آنها و برآورد نرخ سفرسازی هر کاربری از مباحث قابل توجه در برنامهریزی حمل و نقل است.

با وجود اهمیت این موضوع در برنامهریزی حمل و نقل ،در این مقاله سعی بر آن شـده اسـت تـا بـا ارائه و بیان نحوه چگونگی لحاظ نمودن کاربریهای جاذب سفر، ماتریسهای توزیع سفر برای منطقـه ۲۲ شهرداری تهران در مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اصلاح گردد.

کلید واژه : توزیع سفر،کاربریهای جاذب سفر، مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران.

کارشناس ارشد،شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران،۲۲۲۲۱۵۰۷، l_sabernejad@yahoo.com مدیر پروژه ،شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران،۲۲۲۲۱۵۰۷،mitraromook@yahoo.com

۱

-۱ مقدمه

در مدل کلان نگر حمل و نقل شهر تهران، جهت برآورد تقاضـا و تخصـیص سـفرها بـا شـیوه هـای مختلف حمل و نقلی از فرآیند چهار مرحله ای(ایجاد سفر، توزیـع سـفر، تفکیـک سـفر و تخصـیص )سفر برنامه ریزی حمل و نقل وترافیک استفاده شده است. محاسبات و تحلیل متعددی مربـوط بـه هر مرحله نیز توسط نرم افزارهای محاسباتی EMME/2 صورت می پذیرد.

در مرحله توزیع سفر که مرحله دوم این فرآینـد را تشـکیل مـی دهـد بـه توزیـع سـفرهای ایجـاد شده(مرحله اول) در نواحی ترافیکی پرداخته می شود.جهت توزیع سفرهای برآورد شـده در مرحلـه قبل، از الگوی رشد یافته مشاهده سفرهای مبدا-مقصد توسط مدل رشد فراتر استفاده شده است.

از آنجاییکه در مدل شهر تهران، سفرهای تولید و جذب شده به / از ناحیه هـای ترافیکـی از لحـاظ احداث کاربریهای مختلف برآورد نمی شود، ضرورت این مقاله، برآورد دقیق تری از میزان سـفرهای انجام شده بین ناحیه های مختلف یعنی برآورد ماتریس مبدا- مقصد با دقت بیشتر است. لذا جهـت برآورد دقیقتر این سفرها می توان با درنظر گرفتن کاربری هایی که در آینده احداث می شوند، این تاثیر را در مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران دید.

در این مطالعه سعی شده است که در مدل کلان نگر شهر تهران مـدل هـای تولیـد و جـذب سـفر و ماتریس سفرهای مبدا- مقصد به منطقه ۲۲ تصحیح گردد تا بتوان ماتریس بدست آمده در مرحلـه توزیع را بر روی شبکه معابر منطقه با جزییات بیشتری تخصیص داد.

-۲تعریف مسئله و اهداف تحقیق

جهت انجام این مطالعه و منظور نمودن اثر کاربری های جاذب سـفر در توزیـع سـفر در ابتـدا یـک محدوده مطالعاتی که شامل منطقه ۲۲ شهرداری تهران می گردد، انتخاب شد. ویژگی خـاص ایـن منطقه نسبت به سایر مناطق که باعث تغییر در نحوه تردد و الگوی سفر منطقـه مـیشـود، احـداث کاربریهای مختلف بهخصوص انواع کاربری های فرامنطقهای است. احداث این کاربریها و تاثیرهای مثبت آنها در جایگاه خود، اثرهای دیگری نیز روی منطقه خواهند گذاشـت کـه اگـر از ابتـدا بـا آن بهطور آگاهانه برخورد نشود، مشکلات متعددی را در آینده بر روی شبکه معابر و وضـعیت ترافیکـی منطقه خواهد گذاشت.

برآورد مدل توزیع سفر فعلی شهر تهران نشان می دهد که در سال ۱۳۹۱ تعـداد سـفرهای تولیـد و جذب شده از / به منطقه ۲۲ برابر ۱۰۷۲۶۲ و ۵۲۹۵۳ سفر روزانه میباشد. نرخ تولید و جذب سفر

۲

در این منطقه ۰/۷۸۴ و ۰/۴۲۷ سفر به نفر است. نرخ تولید و جذب سفر در این منطقه نسـبت بـه متوسط کل شهر تهران (برابر ۰/۹۷۱ و (۰/۹۷۸، خیلی پایینتر است.
در میان سفرهای جذب شده با اهداف مختلف سفرهای تحصیلی و تفریحی نسبت بـه اهـداف سـفر شغلی و خرید از میزان بالاتری برخوردار هستند. این مساله حتی در مدل فعلی نشان می دهـد کـه بهطور متوسط در کل روز منطقه ۲۲ به دلیل وجود کاربری های خود سفرهای با هـدف تفریحـی را نسبت به سایر اهداف بیشتر به خود جذب می کند. با توسعه منطقه در آینده و احداث کاربری هـای فرامنطقهای این روند حتی در جذب سفر از سایر مناطق رشد بیشتری خواهد داشت.

لیکن در مدل شهر تهران برای برآورد سفرهای آینده (افق طـرح سـال (۱۴۰۴ توسـعه منطقـه بـر اساس کاربریهای پیشنهادی در نظر گرفته نشده است و سفرهای برآورد شده در مقایسه با توسـعه منطقه دارای ارقام منطقی نمیباشد و تصحیح ماتریس توزیع به همین منظور ضروری است.

-۳بررسی طرحهای کلان و فرادست کاربری زمین در محدوده مورد مطالعه

شناخت کاربریها در سطح منطقه ۲۲ میتواند در شناخت الگوی سـفر سـاکنان آن مفیـد و مـوثر باشد. همچنین شناخت الگوی سفر مستلزم اطلاع از ویژگیهای اقتصـادی و اجتمـاعی منطقـه نیـز میباشد. بنابراین جهت آگاهی از الگوی سفر، نیاز به کسب اطلاعات کـاربری هـای منطقـه در کنـار ویژگیهای اقتصادی- اجتماعی منطقه است. در جدول ۱ خلاصه ای از مشخصات طرح های کـلان تغییر کاربری زمین، نظیر کاربری های خدماتی، تجاری، اداری، درمانی و تفریحی کـه باعـث تغییـر الگوی سفر این منطقه در آینده خواهند شد، نشان داده شده است.

جدول :۱ خلاصهای از مشخصات طرحهای کلان و فرادست

ردیف نام طرح محل احداث
۱ پروژه »دریاچه مصنوعی چیتگر« ضلع شمال پارک چیتگر- جنب محور چهارباغ
۲ مجموعه »هزار و یک شهر« شمال غرب بزرگراه خرازی و جنب شهرک شهید باقری
۳ مجموعه »البرز تات« ضلع جنوب بزرگراه خرازی، در امتداد محور تجاری-
اداری چهارباغ و روبروی مجموعه » هزار و یک شهر«
۴ پروژه »تهران مال« بزرگراه خرازی، شهرک گلستان
۵ پروژه »بیمارستان فوقتخصصی پروفسور انتهای بزرگراه خرازی، شهرک شهید باقری
سمیعی«
۶ پروژه »بیمارستان تریتا« شمال بزرگراه خرازی، شهرک سازمان انرژی اتمی ایران
۷ پروژه تجاری محور چهارباغ در محور شرق و شمال دریاچه

۳

-۴تعیین ناحیهبندی جدید ترافیکی

به منظور بررسی دقیقتر منطقه و شناخت چگونگی پراکندگی سطوح مختلف اقتصادی- اجتمـاعی در سطح منطقه ۲۲ و به تبع آن وضعیت توزیع شاخص های ترافیکـی، نـواحی ترافیکـی بـه عنـوان کوچکترین واحد مطالعاتی در نظر گرفته شده است. هر ناحیه با مجموعه ای از شاخصها مشـخص میشود که به لحاظ تاثیرگذاری بر تولید و جذب سفر، نقش شایان توجهی در ترافیک ناحیه برعهده دارند و از آنجایی که هدف از این مقاله به دست آوردن تولید و جذب و نیز توزیع دقیق تر میباشـد، لذا ناحیهبندی مورد بازنگری قرار گرفته و شکسته شـده اسـت.منطقه ۲۲ در مـدل حمـل و نقـل و ترافیک شهر تهران دارای ۱۱ ناحیه ترافیکی بود که در این مقالـه بـه ۲۵ ناحیـه ترافیکـی تقسـیم گردیده است.

-۵بهروزرسانی متغیرهای اجتماعی- اقتصادی منطقه

با توجه به هدف مطالعه که تصحیح ماتریس توزیع است نیاز به بهروزرسانی متغیرهـای اجتمـاعی-اقتصادی در منطقه بر اساس ناحیه بندی جدید، کاربریهـای وضـع موجـود و توسـعه آن در آینـده است.متغیرهای اجتماعی- اقتصادی مورد استفاده در مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بـه دو دسته در محل سکونت و در محل فعالیت تقسیم بندی میشوند.متغیرهای اجتمـاعی- اقتصـادی در محل سکونت عبارتند از: جمعیت ساکن، جمعیت شاغل، دانشآموز و دانشـجو در محـل سـکونت و سرانه مالکیت سواری شخصی. متغیرها در محل فعالیت شامل: کارمند، دانش آموز و دانشجو، واحـد کسبی تجاری، پارک و تخت بیمارستان هستند.

جمعیت منطقه بر اساس ظرفیت جمعیتی که تابع نرخ رشد جمعیت، چگالی و درصد مسـکونی هـر ناحیه (با توجه به کاربریهای مسکونی موجود و امکان توسـعه آینـده بـر اسـاس تراکم)مـی باشـد، برآورد می گردد. وجود کاربریهایی همچون بیمارستان تریتا و پروفسور سمیعی باعث تغییر در تعداد تخت بیمارستان در متغییرهای اقتصادی–اجتماعی می گردد.کاربریهای تهران مال، البرز تات (تـات مال)، مجموعه هزار و یک شهر ،چهارباغ، تالار شهر و مجتمع طوبی باعث افزایش تعـداد واحـدهای تجاری و نیز وجود فضاهای پارک همچون دریاچه و پارک چیتگر، آبشار البـرز و شـهربازی و پـارک آبی هزار و یک شهر باعث تغییر در متغییر پارک می گردد.که کلیه این متغیرهـا در مطالعـه بـرای وضع موجود و فرادست به روز رسانی و تصحیح گردیده است.

۴

-۶اصلاح الگوی سفر

پس از تعیین متغیرها، در این مرحله به اصلاح الگوی سفر پرداخته می شود. به منظور اصلاح الگوی سفر منطقه نیاز به اصلاح مدلهای برآورد تقاضای سفر است. تقاضای سفر به دو دسته تقاضای سفر ساکنین منطقه و غیر ساکنین منطقه (ساکن تهران و غیر تهران) تقسیمبندی میشود. اصلاح الگوی سفر ساکنین منطقه با اصلاح ناحیههای ترافیکی فاقد میزان تولید و جذب سفر و استفاده از الگـوی فعلی مدل شهر تهران امکان پذیر است. الگوی سفر غیر ساکنین منطقه که بیشـتر بـه جـذب سـفر کاربریهای فرامنطقهای داخل منطقه مربوط می شود با آمارگیری از کاربریهای فرامنطقهای مشابه در شهر تهران و در نظر گرفتن الگوی سفر آن ها برای کاربریهای داخل منطقه و همچنـین اضـافه نمودن الگوی سفر جدید به ماتریس تقاضای سفر اولیه تعیین میگردد.

بنابراین در این مقاله به منظور تعیین میزان سفرهای جذب شده به کاربری هـای منطقـه و اصـلاح مدلهای تقاضای حمل و نقل از میزان جذب سفر کاربری های فرامنطقـهای مشـابه در سـایر نقـاط شهر تهـران اسـتفاده شـده اسـت. بـا شناسـایی کـاربری هـای مشـابه و آمـارگیری از تعـداد افـراد مراجعهکننده به هر کاربری، و استخراج الگـوی سـفر هـر یـک از آنهـا و اضـافه نمـودن آنهـا بـه مدلهای فعلی میتوان اقدام به اصلاح ماتریسهای تقاضای سفر نمود.

-۱-۶تعیین کاربریهای مشابه و انجام آمارگیری

کاربریهای زیر بهعنوان جاذبترین کاربریهای فرامنطقهای آتی در منطقه ۲۲ می باشند:.

– مجموعه تهران پارک (هزار و یک شهر)؛
– مجموعه البرز تات (تات مال)؛
– مجتمع تجاری تهرانمال؛
– محور چهارباغ و دریاچه مصنوعی چیتگر؛

– تالارشهر؛
– بیمارستانهای پرفسور سمیعی و تریتا؛
– مجتمع تجاری طوبی.
علاوه بر کاربریهای فـوق مـیتـوان بـه دو مجموعـه تفریحـی آبشـار تهـران و پـارک چیتگـر کـه درحالحاضر نیز در منطقه وجود دارند نیز اشاره نمود.
کاربریهای مشابه هر یک از کاربری های فوق در سطح شهر تهران مطابق جدول ۲ جهـت آمـارگیری انتخاب گردید. در این جدول مشخصات هر کاربری نیز ارایه شده است.

۵

برای تعیین میزان جذب سفر هر یک از محدوده های مورد نظر، نیاز به اطلاع از تعداد افـراد ورودی به هر محدوده می باشد. برای رسیدن به این هدف، شـمارش تعـداد افـراد ورودی در بـازه هـای ۱۵ دقیقهای به تفکیک هر محدوده صورت گرفت. علاوه بر آن برای اصلاح ماتریس توزیع سفر منطقـه، اطلاعات مربوط به مبدا سفر هر فرد وارد شده به محدوده نیز برداشت شد. آمارگیری شمارش حجم طی ۱۲ ساعت در دورههای زمانی ۱۵ دقیقه ای انجام شد. پـس از انجـام آمـارگیری و جمـع آوری فرمها، اطلاعات مورد بازبینی قرار گرفت و چنانچه مواردی، نادرست مشاهده شد، حذف یا تصـحیح گردید.

جدول :۲ زمان و ساعت آمارگیری برای کاربریهای مشابه در سطح شهر تهران

ردیف محل آمارگیری

خیابان ۱۵خرداد

۱ حدفاصل گلوبندک تا میدان ارگ

۲ خیابان چرچیل

۳ هایپر استار

۴ مجتمع اسکان

مجموعه تفریحی- ورزشی
۵
چمران

۶ بیمارستان آتیه

۷ بیمارستان تخصصی قلب

۸ پارک چیتگر

۹ پارک ملت

۱۰ پردیس پارک ملت

۱۱ هتل آزادی

مشخصات محدوده آمارگیری

طول خیابان (متر): ۷۷۰
تعداد مغازه: ۱۸

طول خیابان (متر): ۴۵۳
تعداد مغازه: ۷۸
زیربنا (مترمربع): ۹۰۰۰
زیربنا (مترمربع): —
تعداد واحد تجاری: ۶۸
تعداد واحد اداری: ۳۰
تعداد کارکنان واحد اداری: —
زیربنا (مترمربع): ۶۴۰۰

تعداد تخت: ۳۵۰
زیربنا (مترمربع): ۲۴۰۰
۰

تعداد تخت: ۵۷۲
زیربنا (مترمربع): —
مساحت (هکتار): ۹۵۰
مساحت (هکتار): ۳۴

زیربنا (مترمربع): ۱۵۰۰
۰

تعداد صندلی: ۳۱۰

تعداد پردههای سینما: ۵
زیربنا (مترمربع): ۵۰۰۰
۰

کاربری مشابه در منطقه ۲۲ شهر تهران

چهارباغ

تات مال

تات مال هزار و یک شهر

تهران مال

مجتمع طوبی

تهران مال

تات مال تهران مال

هزار و یک شهر

بیمارستان تریتا

بیمارستان پرفسور سمیعی

پارک چیتگر دریاچه

هزار و یک شهر

تات مال

تهران مال

تالار شهر

بیمارستان پرفسور سمیعی

تات مال

تعداد واحد تجاری

تعداد واحد تجاری

مساحت (هکتار)

واحد تجاری

مساحت (هکتار)

تعداد تخت

تعداد تخت

مساحت (هکتار)

مساحت (هکتار)

مساحت (هکتار)

مساحت (هکتار)

مشخصات کاربری

۱۱۰۰

۱۰۰۰

۵۶۴

۲۶۵۰

۰/۸۹

۱۳۷

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.