فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش مدارا در ارتقای امنیت اجتماعی و انسجام جامعه
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش مدارا در ارتقای امنیت اجتماعی و انسجام جامعه دارای ۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش مدارا در ارتقای امنیت اجتماعی و انسجام جامعه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش مدارا در ارتقای امنیت اجتماعی و انسجام جامعه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش مدارا در ارتقای امنیت اجتماعی و انسجام جامعه :
چکیده
مقالهی حاضر با استفاده از روش اسنادی به بحث نظری در مورد رابطه ی امنیت و مدارا بـا تأکیـد بـر منـاطق مـرزی ایـران مـی پردازد. ابتدا مفاهیم امنیت و مدارا مورد بررسی قرار می گیرند. در این بخش نکته ی اساسی این است کـه امنیـت مـورد نظـر در حوزه ی مدیریت سیاسی که صبغه ای سخت افزاری دارد، عمیقاً ریشه در احساس امنیت اجتماعیِ مردم مرزنشین دارد که تاحـد زیادی واجد ویژگیِ نرم افزاری است. این احساس امنیت رابطه ی وثیقـی بـا مـدارای نظـام سیاسـی بـا هویـت قـومی و مـذهبیِ مرزنشینان دارد. در این بخش تفکیک مدارای سیاسی از مدارای مذهبی ضرورت می یابد. از آن جا که ریشـه مـدارای سیاسـی در نظام دینی ایران، مدارای مذهبی است، به نظر می رسد، برای تأمین امنیت مناطق مرزی، باید توجه هـر چـه بیشـتر بـه مـدارای مذهبی صورت گیرد تا مدارای سیاسی برآمده از آن قابلیت سازگاری با شرایط پیچیده ی دنیای جدید را داشته باشد. این امر نیـز جز با تلاش نظری بنیادین در مراکز علوم دینی و دانشگاهی در جهت دستیابی به یک هستی شناسی دینی انعطاف پـذیر ممکـن نیست.
واژگان کلیدی: امنیت، امنیت اجتماعی، امنیت ملی، مدارا
مقدمه
انسان به عنوان موجودی اجتماعی دارای نیازهای چندی است. دسته بندی های مهم و مختلفی از مجموعه ی نیازهای بشـری توسط دانشمندان مختلف صورت گرفته است. یکی از مهم ترین این اندیشمندان ابراهام مازلو است . وی برای نیازهای بشـری سلسله مراتبی قائل است. این نیازها در پنج رده دسته بندی شده اند: نیازهای فیزیولوژیکی، امنیت، نیـاز بـه احتـرام، نیـاز بـه عشق و محبت،ونیاز به خودشکوفایی. در نظریه ی مزلو در صورتی که نیازهای بنیادین یـا پایـه بـرآورده نشـوند پـرداختن بـه نیازهای سطوح بالاتر امکان پذیر نیست.به نظر مازلو ممکن است فردی که نیازهای بنیادینش برآورده نشده اند بتواند نیازهـای سطوح بالاتر را برآورده سازد اما به طور عام در سطح جوامع چنین چیزی ممکن نیسـت. نیازهـای سـطح اول، وجـه اشـتراک بیشتری با نیازهای حیوانی دارند و هر چه به سطوح بالاتر نزدیک می شویم به نیازهای انسانی تر می رسـیم. احسـاس امنیـت یکی از نیازهای سطوح پایین تر است . در صورتی که این نیاز مهم در جوامع برآورده نشود، دیگر نمی توان انتظار داشـت کـه کنشگران اجتماعی به نیازهای سطوح بالاتر مثل خودشکوفایی بپردازند(مزلو، .(۱۳۷۲ بر اساس این دیدگاه می توان گفت: که
۹۵۱
ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012
جامعه ی انسانی پویا جامعه ای است که استعدادهای شهروندانش شـکوفا مـی شـود و نیازهـای معیشـتی مـردم در سـایه ی احساس امنیت اجتماعی تأمین می گردد.
از سوی دیگر در جوامع انسانی به خاطر وجود تنوع و تکثر گروه ها، فرهنگ ها و اندیشه ها باید شرایط امکان زندگی امن و ابراز عقیده وجود داشته باشد. در حقیقت امکان ابراز عقاید، انجام مناسک و به جا آوردنِ آداب و رسوم خود، بخشی از احساس امنیت اجتماعی است. این امر به ویژه در جهان امروز که به خاطر فرایندهای جهانی شدن، تسریع تحرک، ارتباطات، بهم وابستگی ها، مهاجرت های بزرگ مقیاس، شهرنشینی و تغییر الگوهای اجتماعی، هر چه بیشتر به هم مرتبط شده اند، بیش از هر زمان دیگر در تاریخ بشر اهمیت می یابد. تحقق چنین چیزی در واقع تحقق مفهوم مدارا است(یونسکو، .(۲ :۱۹۹۵
بسیاری از نظریه پردازان معتقدند که مدارا یک مولفه ی محوری برای مردم سالاری است چرا که مردم سالاری ها بر این پیش فرض بنا شده اند که افراد با گستره ی وسیعی از دیدگاه های متنوع، قادر به بیان عقاید خود و رفتار آزادانه باشند(آوری،
.(۳۸۶ :۲۰۰۸ هدف از این نوشتار روشن ساختن مفهوم امنیت اجتماعی و مدارا و تبیین ارتباط بین این دو پدیده است.
مفهوم امنیت اجتماعی
امنیت اجتماعی اولین بار توسط بری بوزان (Barry Buzan) مطرح شد. وی امنیت اجتماعی را به پنج دسته تقسـیم مـی کند که عبارتند از: امنیت نظامی، امنیت سیاسی، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و امنیـت زیسـت محیطـی. از نگـاه بـوزان امنیت اجتماعی به قابلیت حفظ الگوهای سنتی زبان، فرهنگ، مذهب، هویت، عرف ملی با شرایط قابل قبولی از تحول مربـوط است. آنچه در دیدگاه بوزان در مورد امنیت اجتماعی قابل توجه است این که امنیت اجتماعی برا ی او فرع بر امنیت ملی است چون در داخل یک محدوده ی سرزمینی مطرح میشود(نصیری، .(۱۲۵ : ۱۳۸۱
اول ویور (Ole Weaver) معتقد است که برداشت بوزان از امنیت اجتماعی، ناقص است. به نظر وی بوزان اهمیـت امنیـت اجتماعی را در پای امنیت ملی فدا می کند. ویور معتقد است که امنیت اجتماعی در کنار امنیـت اقتصـادی، سیاسـی، نظـامی زیست محیطی قابل طرح نیست بلکه مفهوم هم طراز امنیت اجتماعی، امنیت ملی اسـت. چـرا کـه در شـرایط کنـونی امنیـت اجتماعی، مرجع امنیت ملی است. به اعتقاد ویور در حالی که امنیت ملی بـه تهدیـدات علیـه حاکمیـت مـی پـردازد، امنیـت اجتماعی معطوف به هویت است. هویت اجتماعی مقوله ای بسیار مهم است که چه دولت باشد و چه نباشد، وجود دارد(همـان: .(۱۲۶
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 