فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ویژگی‌های پلیس مطلوب از منظر تربیتی در قرآن و روایات اسلامی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ویژگی‌های پلیس مطلوب از منظر تربیتی در قرآن و روایات اسلامی دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ویژگی‌های پلیس مطلوب از منظر تربیتی در قرآن و روایات اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ویژگی‌های پلیس مطلوب از منظر تربیتی در قرآن و روایات اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ویژگی‌های پلیس مطلوب از منظر تربیتی در قرآن و روایات اسلامی :

۱مقدمه و بیان مسئله

در جوامع امروزی که جمعیت بشری بی شمار، ارتباطات انسانی نامحدود و بهره گیری از ابزار و فناوری در این قلمرو بی انتها شده است، موضوعات مهمی چون امنیت را نمی توان به دست قضا و قدر سپرد؛ چرا که امنیت مبنای تصمیم گیری و برنامه ریزی برای آینده است و امید به تحقق اهداف در سایه برنامه ریزی، زمانی مفهوم می یابد که وجود امنیت در جامعه حتمی شده باشد.

در طول تاریخ حیات بشر، امنیت و آرامش از نیازهای اصلی زندگی انسانی بوده است تا جایی که بعضی آن را بعد از ارضای خواسته های اولیه بدن، مهم ترین نیاز بشر دانسته اند. استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی، از وظایف مهمی است که قانون اساسی آن را بر عهده نیروی انتظامی نهاده است.

این نیرو وظیفه دارد با اقتدار کامل در ایجاد امنیت جامعه بکوشد و عوامل اخالل گر را شناسایی و سرکوب نماید تا در سایه این حرکت، فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته و رشد کند یکی ازمهم ترین دغدغه های جوامع بشری درجهت تأمین «امنیت»چگونگی طریقی است که امنیت را برآن اساس برقرار نماید و به اصطالح امروزی به «امنیت پایدار» برسند به عبارت دیگر چگونه می توان ایجاد امنیت را از مرحله نظری به مرحله عمل رسانید و آن را در حیطه فعالیت های فردی و اجتماعی محقق کرده ، نهادینه ساخت و درنتیجه جامعه ای به وجود آورد که درآن،افراد هم از لحاظ زندگی شخصی و خصوصی و هم از لحاظ زندگی اجتماعی و درتعامل با دیگران احساس امنیت نمایند؟ برای پاسخگویی به این پرسش از دیرباز و ازسوی علمای جامعه شناسی و تعلیم و تربیت و نیزنظریه پردازان امرحکومت و سیاست، اظهار نظرهای فراوانی صورت گرفته است و هریک به فراخور اندیشه و طرز تفکر و نیز میزان علم و دانش خود، پاسخ هایی ارائه کرده

اند که البته بر اساس هریک از آن پاسخ ها تنها می توان امنیت را درسطح جوامع تأمین کرد.

ولی آنچه مسلم است چون اغلب این راهکارها حاصل معلومات و تجارب بشری بوده اند و بر مبانی قوی اسالمی و وحیانی استوار نبوده ، نتوانسته اند آن گونه که شایسته است در جهت تأمین امنیت،گام های مؤثری بردارند. همچنان که درجهان کنونی، با وجود پیشرفت های صنعتی و فناوری و وفور نظریه های امنیتی ارائه شده از سوی اندیشمندان،بی اغراق باید اعتراف کنیم

Archive of SID

۱۳۷

که «امنیت» مهم ترین گمشده انسان امروزی است که برای یافتن آن چشم امید به هر سو می دواند! و افزایش روز افزون آمار قتل ها و جنایت ها، دزدی ها و تجاوز به عنف و هزاران نوع جرم وجنایت فردی و اجتماعی دیگر بهترین و روشن ترین دلیل این مدعاست.

بنابراین، نظام تعلیم و تربیت امروزی برای دستیابی به «امنیت پایدار و هم جانبه»چاره ای جزاین ندارد که صادقانه و مشتاقانه دستاری به سوی مکاتب آسمانی دراز کند و در میان آنها ازخالص ترین و ناب ترین مکتب_ اسالم عزیز _و نسخ شفابخش آن یعنی قرآن کریم طلب امداد و یاری کند.زیرا قوانین این کتاب آسمانی ریشه در وحی و علم خداوندی دارند که هیچ گونه ترددی در صحت و اصالت آن روا نمی باشد و راه ندارد.

در جمهوری اسالمی ایران، نیروی انتظامی، مسئول تأمین امنیت بوده و در کنار دیگر سازمان هایی که در قلمرو اطالعات به عنوان یکی از شاخص های تأمین امنیت کار می کنند، مسئول و پذیرای این مهم شده است. مسئولیت پذیری، قانون مداری و احساس توان مندی در اجرا وظایف محول شده از سوی ملت و فرماندهی معظم کل قوا، شاخصه اصلی این نیرو است.

نیروی انتظامی به عنوان بازوی توانمند رهبر، رهنمودهای ایشان را سرفصل همه فعالیت های خود می داند. نیروهای پلیس به عنوان متولیان اجرای قانون در سطح جوامع، با روش های تربیتی منطبق با اصول تربیتی برگرفته از مبانی فلسفی و جهان بینی ای خاص هر اجتماع تعلیم داده شده

و مسلح می شوند؛ به عبارت دیگر، هدف غایی از تربیت نیروی پلیس، متأثر از نوع نگرش حاکم بر هر نظام حکومتی نسبت به ساحت فردی و جمعی حیات انسانی و متناسب با تعریفی است

که از نظم و امنیت و نیز حیات اجتماعی مطلوب ارائه می شود.

با این وجود یکی از مسائلی که نیروی انتظامی باید به طور جدی آن را مورد توجه قرار دهد، تبدیل شدن بهیک نهاد اجتماعی است؛ ما به نیرویی نیاز داریم که با ذات آن فرهنگ و دین ما عجین باشد و در واقع در الگویی اسالمی ایرانی جای گیرد ؛ زیرا ملت ما در جریان تکامل انقالبى خود از آمیزه هاى فکرى بیگانه خود را پاک کرده و به مواضع فکرى و جها ن بینى اصیل اسالمى بازگشته است و اکنون بر آن است که با موازین اسالمى جامعه نمونه خود را

نگاهی تربیتیبه ویژگیهایپلیسمطلوبدرقرآنوروایات

تابستان-۱۳۹۴شماره -۳۳دوازدهم سال
Archive of SID

۱۳۸

بنا کند و این نیازمند نگاهی اسالمی ایرانی به همه جنبه ها از جمله پلیس می باشد.

در این طرح بر آنیم با شمردن و شناسایی مولفه های پلیس مطلوب در ابعاد مختلف دینی، اخالقی، اجتماعی، سیاسی و حرفه ای، الگویی اسالمی ایرانی از پلیس متناسب با فضای فکری و فرهنگی کشورمان ارائه کنیم. الزم به ذکر است با توجه به این که پژوهش حاضر به دنبال ترسیم انسانی رشد یافته در ابعاد مختلف دینی، اخالقی، اجتماعی، سیاسی و حرفه ای با شاخص‏های اسالمی- ایرانی می باشد، به توسعه علوم انسانی واسالمی سازی علوم انسانی کمک شایان توجهی خواهد کرد. و از جنبه اهمیت و ضرورت عملی پژوهش حاضر به دنبال ارائه مهم ترین ویژگی های پلیس مطلوب با نگاهی تربیتی است.

بنابراین ضرورت و اهمیت پژوهش حاضر،از چند جهت قابل توجه است: اول این که تربیت و سازندگی نیروهای پلیس در ابعاد مختلف دینی، اخالقی، اجتماعی، سیاسی و حرفه ای را به همراه مؤلفه های اساسی آن در الگویی اسالمی ایرانی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد و منبع مستقیم و غیر مستقیم پژوهش دین، آموزه های دینی و فرهنگ ایرانی و قرآن و نهج البالغه است که باید در فرایند اسالمی سازی علوم و به طور خاص علوم انسانی به آن پرداخته شود؛ دوم اینکه مسئله

محور می باشد و ضمن آسیب شناسی وضعیت موجود و با توجه به چالش‏ها و آسیب هایی در جامعه هدف ، ویژگی هایی از پلیس مطلوب جامعه لحاظ می‏کندوسوم با توجه به اینکه در مورد نگاهی تربیتی به ویژگی های پلیس مطلوب تا کنون پژوهشی فراگیر وکامل انجام نشده است،تدارک پژوهشی در این زمینه مفید وارزشمند می باشد

-۲اهمیت و ضرورت امنیت در آیات قرآن

از آنجا که قرآن کریم به عنوان قانون اساسی دین اسالم و نیز بهترین نسخه شفابخش آالم روحی و جسمی انسان ها در برگیرند تمامی نیازهای دنوی و اخروی و فردی و اجتماعی انسان ها می باشد،نسبت به مقوله «امنیت» نیز توجه ویژه ای داشته و درآیات بسیاری ضمن بیان اهمیت موضوع «امنیت»،مخاطبان خود را نسبت به اهمیت آن متذکر شده است؛که ما دراین جستار به برخی از آن آیات اشاره خواهیم کرد.

Archive of SID

۱۳۹

-۱-۲ نمونه اول:

یکی از مشهورترین آیات قرآن کریم که به موضوع «امنیت» اشاره شده است آیه ۱۲۶سوره مبارکه بقره می باشد که مشتمل بر دعای پیامبر بزرگ خداوند حضرت ابراهیم )ع( درباره سرزمین و مردم مکه می باشد: «و به یادآور هنگامی که ابراهیم عرض کرد: پروردگارا! این سرزمین را شهرامنی قرار داده و اهل آن را،آنها که یمان به خدا و روز بازپسین آورده اند از ثمرات )گوناگون( روزی ده;.»این دعا درحالی که به پیشگاه الهی عرضه شده است که «مکه به تدریج شکل شهری را به خود گرفته و قبیله جرهم در آنجا ساکن شده بودند و پیدایش زمزم آنجا را قابل سکونت ساخته بود» )مکارم شیرازی، بی تا، ۱۰، ر )۳۶۵ و در نتیجه ایشان در دعای خود،اصلی ترین نیاز این اجتماع نه چندان بزرگ )در آن روزگار( را مد نظر قرار داده و قبل از هر تقاضای دگری برای آنان درخواست «امنیت» می نماید « و این خود اشاره ای است به این حقیقت که تا امنیت در شهر یا کشوری حاکم نباشد فراهم کردن یک اقتصاد سالم ممکن نیست!» )همان، ۱، ر)۴۵۲ و نه تنها اقتصاد سالم که اصوالً برخورداری ای یک زندگی انسانی مطلوب بدون وجود امنیت امکان ناپذیراست و «اگرجای امن نباشد قابل سکونتنیست،هرچند تمام نعمت های دنیا درآن جمع باشد و اصوالً شهرو دیار و کشوری که فاقد نعمت امنیت است سایر نعمت ها را نیز از دست خواهد داد!» )همان، .)۳۳۶

با تاکید بر این نکته که این درخواست حضرت ابراهیم )ع( مبنی برامنیت مکه و اهل آن، درآیه ۳۵ سوره مبارک ابراهیم نیز تکرار شده است که خود بیانگر اهمیت موضوع است ،باید گفت که این خواسته بزرگ از جانب پروردگار مورد اجابت واقع شده، خداوند دعایش را مستجاب کرد و «دعای ابراهیم درباره امنیت مکه از دو سو اجابت گردید: هم امنیت تکونی به آن داد، زیرا شهری شد که درطول تاریخ حوادث ناامن کننده کمتر به خود دیده و هم امنیت تشریعی؛ یعنی خدا فرمان داده که همه انسان ها و حتی حیوانات در این سرزمین درامن و امان باشند» )همان، .)۳۳۶
-۲-۲ نمونه دوم:

در سوره مبارکه قصص آیه ۵۷ چنین آمده است:«وقالواِإنََنتبع الهُ َ َ َ
دی معکََنَّتخطُف من أرضنا أولم
َ ُ ِ ََ ِ ِ َ
ُّ َ
ِّ َ ً ًِ َِ ُِّ ٍِ ًِ َّ ِ َ َ َ »؛آنها گفتند:ما اگر
ُنمکن ُلهم حرما ءامنا یجبیِإلیهَثمراتُ کلَشیء رزقا من ُلدّنا و لکن أکثَرُهم ال یعلمونَ
َ ََ ُ َ َ َّ َ َ ُ

نگاهی تربیتیبه ویژگیهایپلیسمطلوبدرقرآنوروایات

Archive of SID

۱۴۰

تابستان-۱۳۹۴شماره -۳۳دوازدهم سال

هدایت را همراه تو پذیرا شویم ما را از سرزمینمان می ربایند! آیا ما حرم امنی در اختیارآنها قرارندادیم که ثمرات هرچیزی )ازهرشهر وداری( به سوی آن آورده می شود؛ولی اکثر آنها نمی دانند! درتفاسیراسالم پیرامون این آیه شریفه و شأن نزول آن آمده است:«شخصی به نام حارث بن عثمان بن نوفل بن عبد مناف، خدمت پیامبرگرامی اسالم )ص( رسید و گفت: تنها چزی که باعث می شود ما از پیوستن به شما و اسالم آوردن خودداری کنیم آن است که ما از عرب و قدرت او بیمناکیم که در صورت مسلمان شدن،ما را از سرزمینمان بیرون کرده ، مورد آزار قرارمی دهند و اگر نبود این مطلب ما مسلمان می شدیم و در پاسخ به این بهانه او،خداوند آنها را به این واقعیت متذکر شد که آیا ما شهر مکه را برای شما مکانی امن قرار ندادیم که درآن با آسودگی زندگی می کنید و از ثمرات آن بهره مند می شوید پس از چه می ترسید؟ همان که این شهر را برای شما به خلعت امنیت آراست، باز هم قادر است تا شما را از شرور و آزار عرب ایمن گرداند(»ابوالفتوح رازی، ۱۵، ر .)۱۵۴

با تدبردر این آیه شریفه بازهم به یک نکته مهم و اساسی پی می بریم و آن تأکید بر اهمیت موضوع «امنیت» به عنوان نخستین نعمت الهی برای شهر و مردم مکه می باشد. خداوند عزیز دراین آیه شریفه قبل از پرداختن به موضوع رزق وروزی و بدون توجه به سایر امتیازات مادی و معنوی سرزمین عربستان و شهرمکه، موضوع «امنیت» حاکم برآن را یادآوری می کند تا اوالً افراد خائف و بیمناک از صولت عرب را اطمینان خاطر بخشد و ثانیاً اهمیت ویژه امنیت و نقش ارزشمند آن را در دستیابی به اهداف عالیه مورد ادآوری قرار دهد و به این ترتیب به تمام مخاطبان مصحف شریف خود یادآورشود که آنچه الزمه یک محیط اجتماعی برای رشد و تعالی در زمینه های گوناگون است در درجه نخست «امنیت اجتماعی» است و پس از تأمین این مقوله مهم است که باید به اموردیگر پرداخت.

-۳-۲ نمونه سوم:

ُ ً ِ ِ َ ًِ ُِّ
«وَضرب اهلل َمثالَقریه کانت ءامنه مطمئنه یأتیها رزقهاُ رغدا من کل مکان;»؛)النحل، )۱۲
َ ََ َ َ ًُ َّ َ َ َ
خداوند )برای آنان که کفران نعمت می کند( مثلی زده است؛منطقه ای را که امن و آرام و مطمئن بوده و همواره روزیش بطور وافر ازهر مکانی فرا می رسیده است; .

Archive of SID

۱۴۱

دراین آیه فهشریخداوند متعال برای آنان که قدر نعمت های الهی را نمی دانند و به جای سپاسگزاری و شکر به درگاه پروردگار،کفران نعمت کرده ، راه ناسپاسی پیش می گیرند، داستان قریه ای را در قالب یک مثل ذکر می کند و سرگذشت تلخ و غم انگیز اهل آن را برای ناسپاسان یادآور می شود که چگونه در اثر قدرناشناسی و کفران نعمت های الهی به عذاب خداوند دچار شدند.

دراین آیه سه ویژگی و خصوصیت برای یک سرزمین آباد و قابل سکونت و زندگی ذکر شده که به ترتیب عبارتند از: امنیت،اعتماد و اطمینان به تداوم حیات درآن و وجود رزق وروزی فراوان؛که در رأس همه کسانی که می خواهند سرزمنی آباد و آزاد و مستقل داشته باشند که باید قبل از هر چیز به مسئله «امنیت» پرداخت؛سپس مردم را به آینده خود در آن منطقه امیدوار ساخت و به دنبال آن چرخ های اقتصادی را به حرکت درآورد(»مکارم شیرازی، ۱۱، ر .)۴۳۳

جالب توجه آن که دراین آیه شریفه ، محروم شدن از این سه نعمت الهی که «امنیت» نیز یکی از آنها و درحقیت مهم ترین آنها می باشد، به نام عذاب و نقمت الهی مطرح گردیده ، اعالم شده است که خداوند درمقابل ناسپاسی اهل آن قریه، لباسی از گرسنگی و ترس را براندام آنها پوشانید و با سلب امنیت از آنها و گرفتار نمود نشان به قحط و گرسنگی، کیفر کافران آنان را به سختی عطا فرمود!

همین مطلب خود تأکیدی دیگر بر این موضوع است که امنیت درهرجامعه ای نعمتی بی بدیل و نشانه لطف و رحمت پروردگار است و مردم نیز بایستی قدر این نعمت خداوندی را دانسته و ضمن پاسداری از آن، مراتب شکرو سپاس خود را درمقابل آن به جای آورند که اگر چنین کنند به مصداق آیه «لَِئن َشَکرتُمََلزیدنَُّکم;»؛ )ابراهیم، )۷ هر روز بیش از گذشته مشمول الطاف خداوند شده، شاهدامنیت و آرامش بشتری در جامعه خود خواهند بود،در غیراین صورت باید منتظرعذاب الهی عنی از دست دادن امنیت وابتال به هرج و مرج و ناامنی باشند که: «وََِلئنَکَفرتُمِإَّنَعذابیََلشدید.»

-۴-۲نمونه چهارم:

نگاهی تربیتیبه ویژگیهایپلیسمطلوبدرقرآنوروایات

یکی از زیباترین داستان های قرآن که به عنوان «أحسن القصص» نامیده شده است،داستان زندگی حضرت یوسف )ع( است که به طور مفصل در سوره مبارکه یوسف ذکر شده است.

Archive of SID

۱۴۲

درآیه ۹۹ این سوره می خوانیم:

َّ َ ُ ُ ُ َ َ ِ َ َ ُ ِ َ َ ُ َ
ََ
«فلما دخلواَ علی یوســَف ءاویِإلیه أبویه و قال ادخُلوا مصرِإن شــاء اهلل ءامنین» ؛هنگامی
که بر یوسف وارد شدند او پدر و مادرخود را درآغوش گرفت و گفت همگی داخل مصر شوید أن شاءاهلل درامن و امان خواهید بود.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.