فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره الگوی پیشبینی هوش معنوی مبتنی بر سبکهای اسنادی و میزان خودکنترلی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره الگوی پیشبینی هوش معنوی مبتنی بر سبکهای اسنادی و میزان خودکنترلی دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره الگوی پیشبینی هوش معنوی مبتنی بر سبکهای اسنادی و میزان خودکنترلی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره الگوی پیشبینی هوش معنوی مبتنی بر سبکهای اسنادی و میزان خودکنترلی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره الگوی پیشبینی هوش معنوی مبتنی بر سبکهای اسنادی و میزان خودکنترلی :
مقدمه
دوره جوانی بهترین زمان برای رشد هیجانات مثبت و یادگیری مهارتهاسـت؛ زیـرا جوانـان بـه دنبـال یافتن هویت و شخصیت آتی خود در طی این دوره هستند. جـوانی دورهای اسـت کـه در آن پایـههای یادگیری آینده، نقشهای اساسی زندگی، ارتباطات و کار به سمت اهداف مفید طولانیمـدت بـه وجـود میآیند. جوانی بهعنوان یک مرحله شکلگیری، نقش مهمی را در مطالعه مشکلات روانشناختی رشدی بازی میکند؛ زیرا پس از این فاصله بالیدگی، مشکل است که بعضی الگوهای رفتـاری و هیجـانی تغییـر یابند (حسینی و همکاران، .(۲۰۱۰ افزون بر این، طبیعت هوش انسانی و مطالعه روانشـناختی آن، یکـی از حوزههای مورد بحث علمی طولانی بوده است و بسیاری قائل به وجود چندین هـوش مـیباشـند. از میان هوشهای اضافی پیشنهادشده، ایده هوش معنـوی در دهـه گذشـته پیشـرو بـوده اسـت. زوهـار و مارشال، اصطلاح هوش معنوی را ابداع نمودند (دراپر((Draper، .(۲۰۰۹ بهعبارت دیگـر، هـوش معنـوی، ساختار هوش و معنویت را در یک ساخت واحد جای مـیدهـد (دوسـتار((Doostar و همکـاران، ۲۰۱۲؛ رجـایی، ۱۳۸۹؛ ســهرابی، .(۱۳۸۷ ایمــونز((Emmons در سـال ۱۹۹۹ (رجــایی، (۱۳۸۹، هــوش معنــوی را بهعنوان یک مجموعه تواناییها برای سود بردن از منابع مذهبی و معنوی معرفی نموده اسـت. همچنـین کینگ((۲۰۰۹) (King بیان میکند که مذهب یک سیستم سازمانیافته و منظم از اعتقادات، اعمال، آیینهـا و نمادهاست، درحالیکه معنویت خواست فرد برای فهم پاسـخهای سـؤالات غـایی در مـورد زنـدگی، معنا، و رابطه با مقدسات و نیروی ماورایی است. به هرحال، مـذهب و معنویـت در نهایـت بـا یکـدیگر مرتبط بوده، بهطوریکه مذهبی بودن، »موتوری اجتمـاعی اسـت کـه در بهتـرین حالـت آن، معنویـت را حمایت کرده و از آن طرفداری میکند« (کینگ و دسیکو((DeCicco، .(۲۰۰۹ کینگ ابعاد هوش معنـوی را تفکر انتقادی وجودی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و بسط هوشیاری بیان کرد.
به هر حال، با افزایش کاربرد هوش معنوی توسط روانشناسان، این امر حیطههای جدیـدی را بـرای تحقیقات در مورد نقش معنویت در زمینههای رفتار انسانی برای کاربرد در تحقیقات و مطالعـات جدیـد فراهم نموده است (دوستار و همکاران، ۲۰۱۲؛ رجایی، .(۱۳۸۹ به نظر میرسـد، ویژگـیهـای شـناختی شخصــیتی در ســازماندهی و بیــان هــوش معنــوی مــرتبط باشــند (حســینی و همکــاران، .(۲۰۱۰ الکساندر((Alexander و همکاران (۱۹۸۹) دریافتند که ذهن آگاهی و تفکر متعالی انعطافپـذیری شـناختی را افزایش داده که آنها آن را بهعنوان توانایی سازش با پاسخهای انطباقیتری که موردنیاز هستند تعریـف میکنند (کینگ، (۲۰۰۸، بر این اساس، ساختار روانشناختی سبکهای اسنادی بهعنوان مؤلفـه شـناختی، در ارتباط با هوش معنوی و خودکنترلی، در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت.
الگوی پیشبینی هوش معنوی بر پایه سبکهای اسنادی و خودکنترلی ۷
سبک اسنادی، یک متغیر شخصیتی شناختی با همبستههای گونـاگون، بیـانگر سـازگاری خـوب در مقابل بد است. اسنادها جملاتیعلّی میباشند که از کلمه »زیرا« استنباط میشـوند. اسـناد مـیتوانـد بـه اسناد درونی، و اسناد بیرونی، اسـناد عـام و یـا اختصاصـی، و اسـناد پایـدار و یـا ناپایـدار تقسـیم شـود (جون((Jeon و همکاران، ۲۰۱۳؛ غریب مشهد طرقی، .(۱۳۸۷ از نظـر تئـوریکی، سـبکهای اسـنادی بـه دلیل تأثیرشان بر روی انتظارات موفقیت، هیجـان، عاطفـه، و رفتـار متعاقـب از نظـر قـدرت سـازگاری متفاوت هسـتند (اندرسـون((Anderson، .(۱۹۹۹ بنـابراین، تئـوری سـبک اسـنادی رویـدادها و پیامـدهای رفتاری و هیجانی را توضیح مـیدهـد (موسـوی و همکـاران، .(۲۰۱۲ ازایـنرو، در ایـن تحقیـق نقـش سبکهای اسنادی بر شاخصهای هوش معنوی بررسی میشود.
اکثر تحقیقات در مورد سبکهای اسـنادی بـر روی ارتبـاطش بـا افسـردگی و مشـکلات انگیزشـی مرتبط متمرکز بودهاند. بهطور کلی، تحقیقات نشان دادهاند کـه سـبک اسـنادی ناسـازگارانه (یـا بدبینانـه) دربرگیرنده اسناد نتایج بد به علل درونی، با ثبات، کلی و غیرقابل کنترل و نتایج خوب بـه علـل بیرونـی، ناپایدار، ویژه و غیرقابل کنترل است (اندرسون، ۱۹۹۹؛ پیترسون و همکاران، .(۱۹۸۲ بر اساس گفتـههای یارویس (۲۰۰۵)، مکان کنترل به اعتقادات فـرد در مـورد کنتـرل داشـتن بـر روی آنچـه بـرای او اتفـاق میافتد، اشاره دارد. این مفهوم بهطور گستردهای در حیطـههای گونـاگون روانشناسـی مـورد تحقیـق و بررسی قرار گرفته است (قپانچی و گلپرور((Ghapanchi & Golparvar، .(۲۰۱۱ تحقیقات بسـیاری در زمینـه رابطه بین گرایش مذهبی و سبک اسنادی انجام شـده اسـت (رایـان و فرانسـیس((Ryan & Francis، ۲۰۱۰؛ استانکی و تیلور (Stanke & Taylor)، ۲۰۰۴؛ راسموسـن و چـارمن((Rasmussen & Charman، ۱۹۹۵؛ بنسـون و اسپیلکا (Benson & Spilka)، ۱۹۷۳؛ محمـدی و مهرابـیزاده هنرمنـد، ۱۳۸۵؛ مجـدیان، ۱۳۸۰؛ میرهاشـمیان، (۱۳۷۸، و گفته میشود که ارتباط بـین مـذهب و خـوشبینـی، تاریخچـهای قـوی و طـولانی در علـوم اجتماعی دارد (موسوی و همکاران، .(۲۰۱۲
افزون بر این، به نظر میرسـد سـبکهای اسـناد موفقیـت و شکسـت، نیـروی محرکـه و انگیـزهای خودکنترلی در بهرهبرداری از منابع درونی مذهبی و معنوی ایجاد میکننـد. خـودکنترلی، مهـارت کنتـرل فعالیتها و احساسات فردی پیش از مشغول شدن به فعالیتهای خـاص اسـت (سـعیدی و همکـاران، .(۲۰۰۹ دانشجویان با خودکنترلی بالا، سازگاری روانشناختی بهتر، روابط بین فـردی و عملکـرد بهتـری در امور مرتبط با تحصیل و پیشرفت دارنـد (تـانجنی((Tangney و همکـاران، .(۲۰۰۴ بـر اسـاس تئـوری شناختی- اجتماعی، خودکنترلی وابسته به موقعیت است. بنابراین، خصوصیتی عمومی یا بسته بـه سـطح
۸ ، سال هشتم، شماره اول، بهار ۴۹۳۱
رشد نمیباشدبلکه، نسبتاً وابسته به زمینه است. تفسیرهای اسنادی میتوانند منجر به واکنشهـای فـردی مثبت شوند (نوکلاینن و همکاران، (۲۰۰۷، و خود کنترلی را در زمینـههای گونـاگون پـیشبینـی نماینـد (صابری و همکاران، .(۱۳۹۰ در مطالعه قپانچی و گلپـرور (۲۰۱۱) نشـان داده شـد کـه دانشـجویان بـا اسناد درونی معتقدند بر آنچه برایشـان اتفـاق مـیافتـد، کنتـرل دارنـد. درحـالیکـه در حـوزه آمـوزش، دانشجویان با اسناد بیرونی، موفقیت یا شکست خود را به چیزهایی مانند شانس یا سخت بـودن تکلیـف نسبت میدهند. در مجموع، به نظر میرسد اسنادی پایدار و کلی موفقیت، قدرت کنترل فـرد را افـزایش میدهد و وی را در مسیر خودکنترلی سوق میدهد.
تحقیقات بسیاری به بررسی رابطه مذهبی بودن و خودکنترلی نیز پرداختـهانـد (قپـانچی و گـلپرور، ۲۰۱۱؛ دسموند((Desmond و همکاران، ۲۰۰۸؛ فرنچ((French و همکاران، ۲۰۰۸؛ ولـچ((Welch و همکـاران، ۲۰۰۶؛ رفیعیهنر و جانبزرگی، .(۱۳۸۹ بهطور نسبی از طریق خودکنترلی است که مذهب ارتبـاط خـود با سلامت، بهزیستی و رفتارهای اجتماعی را بـه دسـت مـیآورد. تحقیقـات نشـان مـیدهنـد کـه ابعـاد شخصیتی دربردارنده خودکنترلی بیشتر به سمت مذهبی بودن گرایش دارند. شـناخت مـذهبی، بـهطـور خودکار شکلی از خودکنترلی را در مقابل وسوسهها فعال میکند. لازم است که به این نکته توجـه شـود که علاوه بر امکان اینکه مذهبی بودن تغییراتی در خودکنترلی ایجاد نماید، بلکـه ایـن امکـان نیـز وجـود دارد که خودکنترلی تغییراتی در مذهبی بودن ایجاد کند. اگر مـذهبی بـودن بـهصـورت جزئـی بـر پایـه خودکنترلی باشد، پس افراد با خودکنترلی پایین، باید در درگیری کامل در اعتقادات، اعمـال و مؤسسـات مذهبی مشکل داشته باشند (مک کولوگ و ویلوگبی((McCullough & Willoughby، .(۲۰۰۹
بنابراین، این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا سبکهای اسنادی رابطـهای مسـتقیم بـا هوش معنوی داشته و یا از طریق خـودکنترلـی، تغییـرات هـوش معنـوی را موجـب مـیشـود. از نظـر بائومیستر و اگزلین (رجایی، (۱۳۸۹، خودکنترلی هسته اصلی رسیدن به صفت تقوا و پرهیزکاری است.
این دیدگاه، که افراد مذهبی دارای مکان کنترل بیرونیتری نسبت به افـراد کمتـر مـذهبی هسـتند، از جمله باورهای رایج در مورد افراد مـذهبی اسـت. اثبـات یـا عـدم اثبـات ایـن عقیـده مـیتوانـد بـرای متخصصان و سایر افراد در مورد نگرش نسبت به مذهب و افراد مذهبی، تلویحات مهمـی داشـته باشـد. در زمینه ارتباط مذهب با مکـان کنتـرل نیـز همچـون ارتبـاط بسـیاری از متغیرهـای دیگـر بـا مـذهب، ناهماهنگیهایی مشاهده شده است. برخی از مطالعات بین مذهب با مکان کنترل بیرونـی (راسموسـن و چارمن، ۱۹۹۵؛ استانکی و تیلور((Stanke & Taylor، (۲۰۰۴ و تعدادی با مکـان کنتـرل درونـی (واتسـون،
الگوی پیشبینی هوش معنوی بر پایه سبکهای اسنادی و خودکنترلی ۹
۱۹۹۵؛ گابــارد و همکــاران، ۱۹۸۶؛ مجــدیان، (۱۳۸۰ ارتبــاط یافتــهانــد. در برخــی پژوهشهــا نیــز (بنسون((Benson، ۱۹۷۳؛ میرهاشمیان، (۱۳۸۷، ارتباطی بین مذهب و مکان کنترل یافت نشـده اسـت. در پژوهش محمدی و مهرابیزاده هنرمند (۱۳۸۵)، ارتباط مثبت معناداری بین نگرشهای مـذهبی و مکـان کنترل درونی تنها در نمونه مؤنث به دست آمد، و این رابطه، در نمونه مذکر و کل نمونه معنادار نبود. بـه نظر میرسدمعمولاً، ارتباط بـین مـذهبی بـودن و خـودکنترلی در نمونـههای نوجوانـان، دانشـجویان و بزرگسالان در شمال امریکا، به انـدازه نمونـههای نوجوانـان مسـلمان و فـارغالتحصـیلان از انـدونزی و پاکستان قوی است (فرنچ، و همکاران، .(۲۰۰۸ دسموند و همکاران (۲۰۰۸) و ولـچ و همکـاران (۲۰۰۶) دریافتند که مذهبی بودن بهصورت مثبت و معناداری با مقیاس چندگزینهای خـودکنترلـی، حتـی پـس از کنترل از نظر سن، جـنس، نـژاد، وضـعیت اجتمـاعی- اقتصـادی، سـطح تحصـیلات والـدین، سـاختار خانوادگی و دسترسی به والدین و طبقه مذهبی در ارتبـاط اسـت. نتـایج مطالعـه گوپتـا((۲۰۱۲) (Gupta نشان داد که هوش معنوی بهطور مثبت و معناداری با خودتنظیمی و ابعاد آن همبسته است. رفیعیهنـر و جانبزرگی (۱۳۸۹)، در تحقیق خود درباره رابطه جهتگیری مذهبی و خودمهارگری دریافتند کـه افـراد با خودمهارگری بالا، در مقایسه با افراد دارای خودمهارگری پایین سـطوح بـالاتری از جهـتگیری مذهبی را نشان میدهند. افزون بر این، در ارتباط با رابطه بین سبکهای اسناد و مذهب، موسوی و همکاران (۲۰۱۲) در تحقیق خود به بررسی ارتباط بین دو متغیر جهتگیری مذهبی و سبک اسنادی پرداختند. آنها دریافتند که با افزایش گرایش مذهبی، سبک اسنادی پایدارتری در رویدادهای مثبـت وجود خواهد داشت، اما ارتباط معناداری با سبکهای اسنادی درونی- بیرونی و کلی- ویژه نـدارد (موسوی و همکاران، .(۲۰۱۲ نتایج پژوهش مجدیان و همکاران (۱۳۸۸) نشان دادند که بین بازخورد مذهبی با مسند مهارگری و حرمتخود ارتباط معنادار وجود دارد. با توجه به تحلیلهای انجام شده بیان نمودهاند که مذهب عاملی اساسی در افـزایش حرمـتخود و مسـند مهـارگری درونـی اسـت (مجدیان و همکاران، .( ۱۳۸۸ پژوهش استانکی ( ۲۰۰۴) نیز نشان داد که همبستگی منفی معنـاداری بین مکان کنترل درونی و بالا بودن سطح گرایش مذهبی وجود دارد و شاید این یافتـهها بیـانگر آن باشد که افراد با گرایش مذهبی قوی، تمایل دارند رویدادهای زندگی را به نیرویی فراتر از خودشان (مانند خدا) نسبت دهند . بنابراین، اگرچه فردی با گرایش مذهبی بالا، ممکن است لزوماً بـه مکـان کنترل بیرونی یا شانس اعتقاد نداشته باشد، اما آنها در میان مکان کنترل درونی، به واسطه مذهبشان و اعتقادات دنیایی در حرکت هستند (استانکی و تیلور، .(۲۰۰۴
۰۱ ، سال هشتم، شماره اول، بهار ۴۹۳۱
بنابراین، هدف از این پژوهش، تدوین الگوی هوش معنوی بـا توجـه بـه نقـش سـبکهای اسـنادی (یک متغیر شخصیتی شناختی) و خودکنترلی است؛ چراکه مبنای هوش معنوی بهعنوان یک مجموعـه از تواناییها برای سود بردن از منابع مذهبی و معنوی (ایمونز، (۱۹۹۹، خودکنترلی اسـت و بـا آن همبسـته است (گوپتا، .(۲۰۱۲ از سوی دیگر، خودکنترلی نیز به نظر میرسد ناشی از سبکهای اسـنادی پایـدار و کلی در موقعیتهای موفقیت و شکست باشد. ازاینرو، در این پژوهش ارتباط بین سـبکهای اسـنادی، خودکنترلی را بهطور همزمان بر شاخصهای هوش معنوی بررسی میشود.
روش پژوهش
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ میباشد که حجم نمونه با احتمال ریزش ۵ درصدی ۴۰۰ نفـر در نظـر گرفتـه شـد کـه از طریـق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، ۴ کلاس از ۵ دانشکده موجود در این دانشگاه انتخاب شده و در بین ۲۰ نفر از دانشجویان داوطلب هر کلاس، که حاضر به همکاری در پژوهش بودند، توزیع شـد. البتـه بـه دلیل عدم دریافت همکاری مناسب در برخی موارد، لازم شد که فهرست نمونهگیری دوبار تهیه شـود. از این تعداد، ۲۸ پاسخنامه به دلیل مخدوش و یا ناقص بودن از تحقیق خارج شـدند. نمونـه نهـایی را ۳۷۲ نمونه دانشجو ۱۹۷) زن و ۱۷۵ مرد) با میانگین سنی ۲۴/۷۵ با انحراف استاندارد ۶/۱۴۳ تشکیل دادنـد. از این میان، ۶۸/۵ درصد در مقطع کارشناسی، ۲۷/۷ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۳/۸ درصد آنهـا در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بودند. طرح کلی پژوهش از نوع همبستگی است که در زمره تحقیقـات توصیفی بهشمار میروند. از نرمافزار ۲۱ SPSS برای تحلیل رگرسیونی و نرمافزار لیزرل برای تحلیل مسیر (تحلیل عاملی تأییدی) و تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است.
ابزار پژوهش
پرسشنامه سبک اسنادی :(ASQ) این پرسشنامه ابزار خودگزارشدهی است و نخستینبار بـرای انـدازهگیـری اسنادهای افراد برای رویدادهای غیرقابل کنترل توسط سلیگمن و همکاران (۱۹۷۹) سـاخته شـد و شـامل محتوای اسنادهایعلّی افراد برای پیامدهای مثبت و منفی در ابعاد کانون علیت (درونی یـا بیرونـی)، ثبـات (پایدار، ناپایدار) و کلی بودن (کلی یا اختصاصی) است. پرسشنامه سبک اسنادی فرم کوتاه، شامل شـش موقعیت فرضی (سه رویداد خوب وسه رویداد بد) است. برای هر رویداد، سه پرسش مطرح شده اسـت. نمرهها را میتوان برای هریک از سه بعد یادشده در نظر گرفت. پیترسون و همکاران، ضریب آلفـا را بـرای
الگوی پیشبینی هوش معنوی بر پایه سبکهای اسنادی و خودکنترلی ۱۱
نمرات مقیاس مرکب برای نتایج مثبت و منفی به ترتیب ۰/۷۵ و ۰/۷۲ گـزارش نمودنـد. همبسـتگیهای پیش تست و پس تست در طول یک دوره ۵ هفتهای برای نتایج مثبت و منفی بـه ترتیـب ۰/۷۰ و ۰/۶۴ بودند. بر اساس توصیه همیلتون و آبرامسون (۱۹۸۳)، تحلیلها بر روی نمرات تفـاوت مرکـب (نمـرات مرکب مثبت منهای نمرات مرکب منفی) متمرکز شـدند (پیترسـون و همکـاران، .(۱۹۸۲ بـریج (۲۰۰۱)، برای پرسشنامه سبک اسنادی ضریب آلفای کرونباخ ۰/۸ را گزارش نموده اسـت. پژوهشهـای زیـادی برای تعیین پایایی و اعتبار این مقیاس صورت گرفته که نشان میدهد نمـرات بـهدسـتآمـده اسـنادهای واقعی آزمونها برای رویدادهای خاص زندگی را پیشبینی میکننـد. همچنـین در مـورد پایـایی نسـخه ایرانی این آزمون، اسلامی شهر بابکی (۱۳۶۹) طی پژوهشی با ایـن مقیـاس ضـریب آلفـای کرونبـاخ را برای موقعیت شکست درونی ۰/۷۵، موقعیت شکست پایدار ۰/۴۳، موقعیـت شکسـت کلـی ۰/۷۳ و در موقعیت موفقیت درونی ۰/۷۴، موقعیت موفقیت پایدار ۰/۵۶ و موقعیـت موفقیـت کلـی ۰/۷۶ بـه دسـت آورد. سلیمانینژاد (۱۳۸۱) آلفای کرونباخ برای کل پرسشهای پرسشنامه را ۰/۷۴ گزارش کرد.
پرسشنامه خودکنترلی :(SCS) یک پرسشنامه خودگزارشدهی است که توسط تانجنی و همکـاران (۲۰۰۴) ساخته شده است، و از ۳۶ عبارت تشکیل شده است. این جملات در یک طیف لیکرت ۵ درجـهای در نظر گرفته شده است. نمره کل افراد در آزمـون، در کمتـرین حالـت صـفر و بیشـترین ۱۴۴ بـود. بـرای بررسی اعتبار و روایی، پرسشنامه در دو مطالعه، بر روی دو گروه دانشجوی دوره کارشناسی اجرا شـده است. پایداری درونی تخمینهای پایایی بالا بودند. میانگین، انحراف معیار و آلفای به دست آمـده بـرای مقیاس کلی خودکنترلی در دو مطالعه، به ترتیب در مطالعـه اول مسـاوی بـا ۱۱۴/۴۷، ۱۸/۸۱، ۰/۸۹ و در مطالعـه دوم، برابـر بــود بـا ۱۰۳/۶۶، ۱۸/۱۹، ۰/۸۹ (تــانجنی و همکـاران، ۲۰۰۴؛ ر.ک: عطــاری، .(۱۳۹۱ همچنین مقیاس خودکنترلی فرم کوتاه، بهطور زیادی پایا بود (آلفا در مطالعه اول و دوم به ترتیـب۰/۸۳= و ./(۰/۸۵ بنابراین، به نظر میرسد مقیاس دارای پایایی درونی کافی میباشـد. بـه عـلاوه، بـرای ارزیـابی پایایی آزمون- پسآزمون مقیاس جدید خودکنترلی، ۲۳۳ نفر در مطالعه دوم تانجنی به سـؤالات آزمـون
برای بار دوم، در جلسه سوم، که تقریباً سه هفته بعد اجرا شد، پاسخ گفتند. پایایی آزمون- پسآزمون برای نمره کل خودکنترلی ۰/۸۹ و برای مقیاس خودکنترلی فرم کوتاه، ۰/۸۷ بود (تانجنی و همکاران، .(۲۰۰۴ پرسشنامه هوش معنوی :(SISRI-24) پرسشنامه خودسنجی هـوش معنـوی در سـال ۲۰۰۸، توسـط کینـگ بهمنظور سنجش تواناییهای ذهنی و هوش معنوی ساخته شده اسـت. کینـگ بـر اسـاس نظریـه خـود پرسشنامه خودسنجی هوش معنوی را تهیه کرد. تواناییهای ذهنی هوش معنوی، که در این مقیاس مورد بررسی قرار میگیرند، شامل ۴ توانایی تفکر انتقادی وجودی (CET)، تولید معنای شخصی (PM)، آگاهی
۲۱ ، سال هشتم، شماره اول، بهار ۴۹۳۱
متعالی (TA) و بسط هوشیاری (CSE) است. آزمودنی در مقیاس ۵ درجهای لیکرت، میـزان موافقـت یـا مخالفت خود را با هریک از عبارات پرسشنامه مشخص میکند. کینگ و دسیکو، ضریب آلفای کرونباخ کل این آزمون را ۰/۹۲ و ضریب آلفای زیر مقیاسهای آن را بدین شرح گزارش کردهاند: تفکـر انتقـادی وجودی ۰/۷۸=، تولید معنای شخصی۰/۷۸ =، آگاهی متعـالی۰/۸۷ =، بسـط هوشـیاری۰/۹۱= (کینـگ و دسیکو، ۲۰۰۹؛ کینگ، .(۲۰۰۸ آقابابایی و همکاران (۱۳۸۹)، بهمنظور هنجاریابی ایـن آزمـون را بـر روی ۵۸۰ نفر دانشجو و طلبه اجرا کردند. میانگین سنی شرکتکنندگان ۲۱/۷۲ با دامنـه ۱۸ تـا ۵۴ و انحـراف استاندارد ۳/۸۳ بود. ضریب پایایی زیرمقیاسها و کل آزمون بدین شرح است: زیر مقیـاس بسـط حالـت هوشیاری۰/۷۵ =، تولید معنای شخصی۰/۷۵ =، آگاهی متعالی۰/۶۷ =، تفکـر انتقـادی وجـودی۰/۷۰= و ضریب پایایی کل آزمون ۰/۸۸ = که حاکی از پایایی مطلوب آزمون است.
یافتههای پژوهش
همانگونه که جدول نشان میدهد، خـودکنترلـی دارای بـالاترین میـانگین اسـت. در خـردهمقیاسهـای هوش معنوی، بالاترین میانگین مربوط به خردهمقیاس تفکر انتقـادی وجـودی و در سـبکهای اسـنادی مربوط به اسناد کلی موفقیت است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 