فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم امامت و بررسی جایگاه آن در اندیشه اسلامی و نظام اعتقادی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم امامت و بررسی جایگاه آن در اندیشه اسلامی و نظام اعتقادی دارای ۵۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم امامت و بررسی جایگاه آن در اندیشه اسلامی و نظام اعتقادی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم امامت و بررسی جایگاه آن در اندیشه اسلامی و نظام اعتقادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مفهوم امامت و بررسی جایگاه آن در اندیشه اسلامی و نظام اعتقادی :
امامت
برترى امامت بر نبوّت
ناگزیرى از حجّت (نیاز به رهبر الهى)
حجّت، امامى است شناخته شده
گاه حجّت در بیم و گمنامى به سر مىبرد
اگر امام نباشد زمیندر هم فرورود
فراخواندن هر امتى با امام وپیشواى آن
شناخت امام
شرایط امامت و ویژگیهاى امام
آنچه خداوند بر پیشوایان حقّ واجب کرده
حقوق متقابل امام و امّت
پیشوایان شما نمایندگان شما هستند
هر که از پیشوایى جز پیشواى حقّ …
پیشوایان دوزخ
مدّعى امامت
از کسى که فرمانبر خداوند سبحان …
وجوب قیام در برابر فرمانروایان ستمگر
آنچه که «خوددارى از قیام را» …
انتخاب امام
حدیث ثقلین
وجوب همراهى اهل بیت
علّت رفتار خودکامانه نسبت به اهل بیت
فلسفه حکومت از نگاه اهلبیت
ترس از تفرقه
امامان دوازدهگانه
علم امام
۱۷) الإمامَه ُ – امامت
الإمامَه ُ
«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً» .
امامت
«امروز دینتان را براى شما کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را دین شما برگزیدم».
v الإمامُ علیٌّ علیه السلام : الإمامه ُ نِظامُ الاُمّه ِ .
امام على علیه السلام : امامت رشته کار امّت است .
v الإمامُ الباقرُ علیه السلام : بُنِیَ الإسلامُ على خَمْسٍ : على الصَّلاه ِ ، والزَّکاه ِ، والصَّومِ، و الحَجِّ، والوَلایه ِ، ولَمْیُنادَ بِشَیْءٍ کَما نُودِیَ بالوَلایه ِ.
امام باقر علیه السلام : اسلام بر پنج پایه استوار است : نماز ، زکات ، روزه ، حجّ و ولایت و به هیچ چیز به اندازه ولایت دعوت نشدهاست .
v الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ العِبادِ الأعمالَ الصّالحه َ الّتی یَعْمَلونَها إذا تَوَلَّوا الإمامَ الجائرَ الّذی لیسَ مِنَ اللَّهِ تعالى
امام صادق علیه السلام : اگر بندگان ، پیشواى ستمگر را که از جانب خدا نیست به زمامدارى گیرند ، خداوند کارهاى شایستهاى را که انجام مىدهند نخواهد پذیرفت .
v الإمامُ الکاظمُ علیه السلام : الإمامه ُ هِیَ النُّورُ ، وذلکَ قولُهُعزّ و عجل : «آمِنُوا باللَّهِ وَرَسُولِهِ والنُّورِ الّذی أنْزَلْنا» ، قالَ : النُّورُ هُوَ الإمامُ .
امام کاظم علیه السلام : امامت نور و روشنایى است ؛ همان که خداوند عزّ و جل فرموده : «به خدا و پیامبر او و نورى که فرو فرستادیم ایمان آورید» . فرمود : نور همان امام است .
v الإمامُ الرِّضا علیه السلام : وأنْزَلَ فی حِجَّه ِ الوَداعِ وَهِیَ آخِرُ عُمْرِهِ صلى الله علیه وآله «الیَومَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ …» وأمرُ الإمامه ِ مِنْ تَمامِ الدِّینِ .
امام رضا علیه السلام : در حجه الوداع که سال آخر عمر پیامبر صلى الله علیه وآله بود آیه «امروز دینتان را براى شما کامل کردم …» نازل شد . امر امامت ، از جمله کمال دین است .
v عنه علیه السلام : إنَّ الإمامه َ اُسُّ الإسلامِ النّامی وفَرْعُهُ السّامی .
امام رضا علیه السلام : امامت ریشه بالنده اسلام و شاخه برافراشته آن است .
v عنه علیه السلام : إنّ الإمامه َ زِمامُ الدِّینِ ، ونِظامُ المُسلِمینَ ، وصَلاحُ الدُّنیا ، وعِزُّ المُؤمِنینَ .
امام رضا علیه السلام : امامت زمام دین است و رشته کار مسلمانان و اصلاح و آبادانى دنیا و سرفرازى مؤمنان .
فَضل الإمامَه ِ عَلى النُّبُوّه ِ
«وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً» .
برترى امامت بر نبوّت
«و (بیاد آر) هنگامى که ابراهیم را پروردگارش به کلماتى آزمود و او آنها را به انجام رسانید، خدا فرمود: من تو را پیشواى مردم گردانیدم».
v الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إنَّ اللَّهَ تبارَکَ وتعالى اتَّخَذَ إبراهیمَ عَبْداً قَبْلَ أنْ یَتَّخِذَهُ نَبِیّاً ، وإنَّ اللَّهَ اتَّخَذَهُ نَبِیّاً قَبْلَ أنْ یَتَّخِذَهُ رَسُولاً ، وإنَّ اللَّهَ اتَّخَذَهُ رَسُولاً قَبْلَ أنْ یَتَّخِذَهُ خَلیلاً ، وإنَّ اللَّهَ اتَّخَذَهُ خَلیلاً قَبْلَ أنْ یَجْعَلَهُ إماماً ، فَلَمّا جَمَعَ لَهُ الأشیاءَ قالَ : إنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إماماً
امام صادق علیه السلام : خداوند تبارک و تعالى ابراهیم را به بندگى گرفت پیش از آن که او را به پیامبرى برگزیند ، و او را به نبوّت رساند پیش از آن که به رسالت گزیند و او را رسول خود ساخت پیش از آن که به دوستى برگزیند و او را دوست و خلیل خود گردانید پیش از آن که امامش قرار دهد . و چون همه این مقامات را در او گرد آورد فرمود : من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم .
الاضْطِرارُ إلى الحُجَّه ِ
ناگزیرى از حجّت (نیاز به رهبر الهى)
v الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ علیهما السلام : إنَّ اللَّهَ لَمْ یَدَعِ الأرضَ بِغَیْرِ عالِمٍ ، ولولا ذلکَ لَم یُعْرَفِ الحَقُّ مِنَ الباطِلِ .
امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه السلام : خداوند زمین را بدون عالم نگذاشته است ؛ و اگر این نبود حقّ از باطل شناخته نمىشد .
v الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لَم تَخْلُ الأرضُ – مُنْذُ کانتْ – مِن حُجَّه ٍ عالِمٍ ، یُحْیی فیها مایُمیتُونَ مِنَ الحَقِّ ، ثُمَّ تلا هذِهِ الآیه َ : «یُرِیْدُوْنَ لِیُطْفِؤُوا نُوْرَ اللَّهِ بِأفْوَاهِهِمْ …» .
امام صادق علیه السلام : زمین از همان گاه که پدید آمده ، از حجتى دانا که هر حقى را مردم به دست فراموشى بسپارند زنده مىکند ، تهى نبودهاست ؛ آن گاه این آیه را تلاوت فرمود : «مىخواهند با دهانهاى خود نور خدا را خاموش کنند …» .
الحُجَّه ُ إمامٌ یُعرَفُ
حجّت، امامى است شناخته شده
v الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إنَّ الحُجَّه َ لا تَقُومُ للَّهِعزّ و عجل على خَلْقِهِ إلّا بإمامٍ حتّى یُعْرَفَ .
امام صادق علیه السلام : حجّت خداوند عزّ و جل بر خلقش بر پا نگردد مگر به وجود امامى که شناخته شده باشد*** ۱ درباره نایب فاعل «یُعرَف» که در متن حدیث آمده است چند احتمال دادهاند: خدا، امام، حقّ و باطل. ولى ما به توجه به عنوان مبحث احتمال دوم را ترجیح دادهایم – م. *** .
قد یکونُ الحُجَّه ُ خائفاً مَغْمُوراً
اه حجّت در بیم و گمنامى به سر مىبرد
v الإمامُ علیٌّ علیه السلام : اللَّهُمَّ بلى لا تَخْلو الأرضُ مِنْ قائمٍ للَّهِ بِحُجَجِهِ ، إمّا ظاهراً مَشْهُوراً ، أو خائفاً مَغْموراً لئلّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وبَیِّناتُهُ .
امام على علیه السلام : آرى چنین است ، زمین از کسى که حجّتهاى خدا را بر پا دارد – آشکار و سرشناس یا بیمناک و گمنام – تهى نیست ، تا حجّتها و برهانهاى خداوند از بین نرود .
v الإمامُ الباقرُ علیه السلام : لا تَبقى الأرض بِغَیرِ إمامٍ ظاهرٍ أو باطنٍ .
امام باقر علیه السلام : زمین ، بدون امام – آشکار یا نهان – باقى نمىماند .
لَولا الإمامُ لَسَاخَتِ الأرضُ
اگر امام نباشد زمیندر هم فرورود
v الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لَو بَقِیَتِ الأرضُ بِغَیْرِ إمامٍ لَسَاختْ .
امام صادق علیه السلام : اگر زمین بدون امام مىماند ، به یقین در هم فرو مىریخت .
v عنه علیه السلام : إنّ الأرضَ لا تکونُ إلّا وفیها حُجَّه ٌ ، إنَّهُ لایُصْلِحُ النّاسَ إلّا ذلکَ ، ولا یُصْلِحُ الأرضَ إلّا ذاکَ .
امام صادق علیه السلام : در زمین همیشه حجّت هست ؛ زیرا مردم را اصلاح نکند مگر حجّت و زمین را به سامان نیاورد مگر حجّت .
دَعْوَه ُ کُلِّ اُمّه ٍ بإمامِها
«یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» .
فراخواندن هر امتى با امام وپیشواى آن
«روزىکه هرگروه از مردمرا با پیشوایشان فرا خوانیم».
v الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إذا کانَ یومُ القِیامه ِ … یَأتی النِّداءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جلَّ جلالُهُ : ألَا مَنِ ائْتَمَّ بإمامٍ فی دارِ الدُّنیا فَلْیَتَّبِعْهُ إلى حَیْثُ یَذْهَبُ بهِ ، فَحِینَئذٍ «تَبَرَّأ الَّذینَ اتُّبِعُوا مِنَ الّذینَ اتَّبَعُوا …» .
امام صادق علیه السلام : در روزقیامت … از سوى خداى بزرگ ندا آید که هر کس در سراى دنیا به امامى اقتدا کرده باید در پى او به همان جا رودکه او را مىبرند . در این هنگام «پیروى شدگان از پیروان بیزارى مىجویند …» .
معرفه ُ الإمامِ
شناخت امام
v رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه وآله : مَن ماتَ وَهُوَ لا یَعرفُ إمامَهُ ماتَ مِیته ً جاهلیّه ً.
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله : هر که بمیرد و امام خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلى مردهاست .
v عنه صلى الله علیه وآله : مَن ماتَ بغیرِ إمامٍ ماتَ مِیته ً جاهلیّه ً .
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله : هر که بدون داشتن امام بمیرد به مرگ جاهلى مردهاست .
v الإمامُ الحسینُ علیه السلام – لَمّا سُئل عَن مَعرفه ِ اللَّهِ – : مَعرفه ُ أهلِ کُلِّ زمانٍ إمامَهُمُ الّذی یَجِبُ عَلَیهِمْ طاعَتُهُ .
امام حسین علیه السلام – هنگامى که درباره شناخت خدا از او سؤال شد – : شناخت مردم هر زمان از امامى که باید از او فرمان برند .
v الإمامُ الصّادقُ علیه السلام – فی قولِهِ تعالى: «وَمنْ یُؤْتَ الحِکْمَه َ …» – : طاعه ُ اللَّهِ ومعرفه ُ الإمامِ .
امام صادق علیه السلام – درباره آیه «و هر که را حکمت داده شود …» – : (حکمت) فرمانبرى از خدا و شناخت امام است .
v عنه علیه السلام : الإمامُ عَلَمٌ بَیْنَ اللَّهِعزّ و عجل وبَیْنَ خَلْقِهِ ، فَمَنْ عَرَفَهُ کانَ مُؤمناً ، ومَنْ أنْکَرَهُ کانَ کافراً .
امام صادق علیه السلام : امام راهنماىمیانخداوند عزّ و جل و آفریدگان اوست ؛ هر که او را بشناسد مؤمن است و هر که منکرش شود کافر .
v عنه علیه السلام : مَن لَم یَعْرِفْنا ولَم یُنْکِرْنا کانَ ضالّاً حتّى یَرْجِعَ إلى الهُدى الّذی افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنْ طاعَتِنا الواجِبه ِ ، فإن یَمُتْ على ضَلالَتِهِ یَفْعَلِ اللَّهُ بهِ ما یَشاءُ .
امام صادق علیه السلام : کسى که ما را نشناسد و منکر ما هم نباشد گمراه است تا آن که به سوىهدایتى که خدا بر او واجب کرده ، یعنى لزوم اطاعت از ما ، برگردد . و چنانچه در حال گمراهیش بمیرد خدا با او آن کند که خواهد .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 