فایل ورد کامل پژوهش تحلیلی درباره مرکز همایشهای مشهد با بررسی اصول معماری، طراحی فضا و کارکردهای فرهنگی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل پژوهش تحلیلی درباره مرکز همایشهای مشهد با بررسی اصول معماری، طراحی فضا و کارکردهای فرهنگی دارای ۳۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش تحلیلی درباره مرکز همایشهای مشهد با بررسی اصول معماری، طراحی فضا و کارکردهای فرهنگی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش تحلیلی درباره مرکز همایشهای مشهد با بررسی اصول معماری، طراحی فضا و کارکردهای فرهنگی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش تحلیلی درباره مرکز همایشهای مشهد با بررسی اصول معماری، طراحی فضا و کارکردهای فرهنگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش تحلیلی درباره مرکز همایشهای مشهد با بررسی اصول معماری، طراحی فضا و کارکردهای فرهنگی :
فایل ورد کامل پژوهش تحلیلی درباره مرکز همایشهای مشهد با بررسی اصول معماری، طراحی فضا و کارکردهای فرهنگی
حوزه دوم: شناخت ……………………………………………………………………………… ۶
بخش اول: مطالعات پایه ………………………………………………………………………………………… ۷
فصل اول: شناخت مراکز همایش…………………………………………………………………………. ۷
شناخت مراکز همایش…………………………………………………………………………………………………………. ۷
تاریخچـه احداث فضاهای اجتماعی……………………………………………………………………………………… ۸
در دوران معاصـر……………………………………………………………………………………………………………… ۱۰
تعریف مراکز همایش شهـری……………………………………………………………………………………………… ۱۲
وظایف مراکز برگزاری همایش های شهر ……………………………………………………………………………. ۱۲
ویـژگی های مراکز برگزاری همایش های شهر………………………………………………………………………… ۱۳
سیتی هال ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴
تعریف سیتی هال………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵
تاریخچـه و منطق تمرکز تجهیـزات خدماتی در شهر……………………………………………………………….. ۱۶
ضرورت ایجاد مرکز همایش های مردمی در شهـر مشهـد ………………………………………………………. ۲۱
تجزیه و تحلیل کلی پراکنـدگی ادارات، سازمانهای دولتی و عمومی در شهر مشهد……………………… ۲۲
طرح ایجاد مجتمـع های اداری خدماتی………………………………………………………………………………….. ۲۳
محاسن ایجاد مجتمـع اداری ـ خدماتی…………………………………………………………………………………… ۲۴
کاربـری های مستقـر…………………………………………………………………………………………………………….. ۲۵
فصل دوم: بررسی تعاریف ـ و ضوابط عملکـردی کیفی، فضاهای مرکز همایش………… ۲۸
انواع گردهم آیی و تعاریف آن………………………………………………………………………………………………… ۲۸
کنفـرانس Conference………………………………………………………………………………………………………… 29
کنوانسیـون…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹
سمینار Seminar………………………………………………………………………………………………………………………. 31
سمپوزیوم (Symposium)……………………………………………………………………………………………………. 31
میـزگرد (Round Table) …………………………………………………………………………………………………… 32
فوروم (Forum)………………………………………………………………………………………………………………………… 33
مجمع (Assembly)………………………………………………………………………………………………………………… 33
کارگاه آمـوزشی (Workshop)……………………………………………………………………………………………… 33
سخنـرانی (Lecture)……………………………………………………………………………………………………………….. 34
کمیسیـون (Commission) ………………………………………………………………………………………………… 34
کمیتـه (Committee)…………………………………………………………………………………………………………….. 34
مناظـره…………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
انستیتـو (Institute) ………………………………………………………………………………………………………………… 35
جلسـه …………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
گروه بنـدی گردهمائی ها ……………………………………………………………………………………………………………… ۳۶
الف) گروه اجلاس های بستـه…………………………………………………………………………………………………….. ۳۶
ب) گروه اجلاسهای باز…………………………………………………………………………. ۳۶
انواع مراکز اجتماعات و استانـداردهای موجود ……………………………………………………………… ۳۷
تالار اجتماعات………………………………………………………………………………………………………….. ۳۷
مراکز برگـزاری گردهمایی…………………………………………………………………………………………. ۳۸
تالار و اصـول و معیارهای کلی در طراحی آنها ……………………………………………………………. ۳۸
اکوستیک در تالارها……………………………………………………………………………………………………. ۳۹
حجم………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۹
فرم…………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۰
پخشایی…………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۰
حـدود تقـریبی حجم سالن ها…………………………………………………………………………………….. ۴۱
حجم مناسب فضاهای مختلف در مراکز گردهمایی به ازاء هر نفر شرکت کننده……………… ۴۲
فصل سوم : نیازهای فضایی ولازمه های کلی مراکز گردهمایی……………………………………… ۴۳
فرمهای مربوط به سطوح زیر بنا………………………………………………………………………………….. ۴۳
تنـوع بهره گیـری از فضا و قدرت در نوع سالنهای اجتماع …………………………………………… ۴۶
سالنهائی که اختصاصاً برای برگزاری کنفرانس و کنگره طرح می شوند…………………………… ۴۷
سالنهای هنری چندمنظوره………………………………………………………………………………………….. ۴۷
تغییرات در ابعاد سالن ………………………………………………………………………………………………. ۴۸
پیش بینی انجام تغییرات در نحوه چیدن و نوع صندلی ها …………………………………………….. ۴۹
طراحی ادیتوریومها…………………………………………………………………………………………………….. ۵۰
پلان های مستطیل شکل……………………………………………………………………………………………… ۵۲
پلان های بادبـزن شکل………………………………………………………………………………………………. ۵۶
پلانهای شش ضلعی …………………………………………………………………………………………………… ۵۹
پلانهای مدور و بیضوی………………………………………………………………………………………………. ۶۱
سالنهای نمایشگاهی……………………………………………………………………………………………………. ۶۳
شکلهای نمایشی پلانها………………………………………………………………………………………………… ۶۶
الف ـ سالنهای با صحنه مرکزی …………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۷
ب ـ سالنهای به شکل قطاع دایره (با زاویه مرکزی گسترده تا ۱۳۵ درجه) …………………………………………………… ۶۷
پ ـ سالنهای به شکل قطاع دایره (با زاویه مرکزی ۹۰ درجه) ………………………………………………………………………… ۶۷
ت ـ سالنهای شش ضلعی (با زاویه صفحه ۶۰ درجه) …………………………………………………………………………………….. ۶۸
ث ـ سالنهای مستطیل شکل…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۸
ج ـ سالنهای بادبزن شکل ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۸
معیـارهای طراحی ………………………………………………………………………………………………………… ۶۹
معیارهای مربوط به پخش صدا بدون استفاده از تجهیـزات صوتی …………………………………….. ۶۹
الف ـ توانائی های شخصی سخنـران……………………………………………………………………………………………………………………. ۶۹
ب ـ فرم پلان و حجم تالار و چگونگی استقرار حضار……………………………………………………………………………………….. ۶۹
پ ـ مشخصات و ویژگی های آکوستیکی محیط…………………………………………………………………………………………………. ۷۰
تقویت و تعدیل صدا به کمک وسائل و تجهیـزات صوتی ………………………………………………….. ۷۰
روابط بین سالن و صحنه ……………………………………………………………………………………………….. ۷۳
ارتفاع شاخص دیـد به سکو……………………………………………………………………………………………. ۷۵
ارتفاع صحنه یا سکو……………………………………………………………………………………………………….. ۷۶
تراز چشم ناظر ……………………………………………………………………………………………………………… ۷۶
فاصله قائم بین تراز متوسط چشمان ناظر و بالاترین نقطه روی سر ……………………………………. ۷۶
حداکثر زاویه قائم دید رو به بالا………………………………………………………………………………………. ۷۷
حداکثر زاویه قائم دید رو به پائین……………………………………………………………………………………. ۷۷
جزئیات طراحی ردیف صندلی ها……………………………………………………………………………………. ۷۷
شیب کف سالن …………………………………………………………………………………………………………….. ۷۸
خطوط منظر………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۹
زاویه دید به پرده نمایش…………………………………………………………………………………………………. ۷۹
فاصله دیـد …………………………………………………………………………………………………………………… ۸۰
زاویه قائم دیـد ……………………………………………………………………………………………………………… ۸۱
معیارهای مربوط به مشاهـده تصاویر تلویزیونی………………………………………………………………… ۸۱
سکو یا صحنـه……………………………………………………………………………………………………………….. ۸۱
سقف ادیتوریوم و تأسیسات و تجهیـزات آن…………………………………………………………………….. ۸۲
ملزومات مربوط به مسائل آکوستیک………………………………………………………………………………… ۸۴
ملزومات مربوط به نورپردازی و روشنائی………………………………………………………………………… ۸۴
ملزومات مربوط به تهویه مطبوع……………………………………………………………………………………… ۸۵
ملزومات مربوط به کنترل حریق……………………………………………………………………………………… ۸۵
ملزومات مربوط به نمایش بر روی پرده…………………………………………………………………………… ۸۶
ملزومات مربوط به دید حضار………………………………………………………………………………………… ۸۶
ملزومات مربوط به سقف صحنه برای نمایشهای بزرگ……………………………………………………… ۸۶
جایگاه…………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۷
گنجایش جایگاه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۷
آرایش جایگاه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۸
جزئیات مربوط به صندلیها و نحوه چیـدن آنها……………………………………………………………………………. ۸۸
صندلیهای ثابت و دائمی……………………………………………………………………………………………… ۸۸
مبانی مربوط به اندازه های بدنی انسان………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۹
وضعیت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۰
وزن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۰
ارتفاع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۱
پشتی صندلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۱
عرض صندلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۱
عمق صندلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۲
شیب صندلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۲
دسته صندلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۲
زیردستی جهت نوشتن………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۲
راحتی صندلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۳
صندلیهای ثابت ادیتـوریوم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۳
استانـدارد میزها و ترتیب چیدن آنها به شکلهای مختلف ………………………………………………….. ۹۵
ملزومات صحنه در سالنهای چندمنظوره…………………………………………………………………………… ۹۵
کلیات…………………………………………………………………………………………………………………… ۹۵
طراحی موقعیت صحنه یا سکو……………………………………………………………………………….. ۹۷
انواع صحنه یا سکو…………………………………………………………………………………………………. ۹۷
صحنـه مرکزی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۷
صحنه انتهائی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۸
پیش صحنه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۸
تطبیق پذیـری صحنه…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۰
بیرون صحنـه………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۲
تراز هم سطح با کف صحنه اصلی…………………………………………………………………………… ۱۰۲
تراز هم سطح با کف جایگاه…………………………………………………………………………………… ۱۰۳
تراز پائین تر از کف سالن……………………………………………………………………………………….. ۱۰۳
تراز هم سطح با کف زیرزمین و انبارها……………………………………………………………………. ۱۰۳
صحنه های قابل برچیده شدن…………………………………………………………………………………. ۱۰۴
ابعاد صحنـه ها …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۵
ابعاد صحنه برای اجزای تئاتر و نمایشهای معمولی …………………………………………………………………………………………… ۱۰۵
ابعاد صحنه برای اجرای کنسرت های گروهی۱۰۶
اداره کردن صحنـه ……………………………………………………………………………………………….. ۱۰۶
سیتم تعلیق ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۷
صحنه هابا سکوهای بالا و پائین شونده…………………………………………………………………… ۱۱۰
جابجائی افقی صحنه ……………………………………………………………………………………………. ۱۱۰
ملزومات عمومی صحنه ها…………………………………………………………………………………….. ۱۱۲
پرده ایمنی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲
پرده پیش صحنه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۳
پرده های صحنه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۳
استفاده از دکورهای پیش ساخته…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴
روش نمایش چنـدتصویری……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۶
اندازه و چگونگی تصاویر………………………………………………………………………………………… ۱۱۶
شیـوه های نمایش بر روی پرده………………………………………………………………………………. ۱۱۷
الف ـ پروژکسیون مستقیم ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۷
ب ـ پروژکسیون غیرمستقیم……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۷
پ ـ پروژکسیون از پشت پرده………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۷
اتاق پروژکسیون…………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۸
پرده های نمایش……………………………………………………………………………………………………. ۱۱۹
الف ـ پرده های یکراست……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۹
ب ـ پرده های جمع شونده……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۰
پ ـ پرده های قابل حمل ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۰
مشخصات و جنس پرده ها………………………………………………………………………………………….. ۱۲۰
فصل چهارم: بررسی فضاهای جمعی و سابق آنها در ایران و جهان……………………………….. ۱۲۲
ویژگیهای عام فضاهای جمعی ……………………………………………………………………………………۱۲۲
ساختمانها و فضاهای همگانی ایران در دوره بعد از اسلام……………………………………………………… ۱۲۴
کاروانسراهای ایران ……….. ۱۲۴
پیشینه تاریخی ۱۲۵
ویژگیهای معماری کاروانسراهای ایران…………………………………………………………………………….. ۱۲۷
میادین ۱۲۹
میدان، فضایی شهری برای گفت و گو……………………………………………………………………………….. ۱۲۹
نتیجه ۱۳۱
میدانهای پیاده شهری …………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۲
تاریخچه مختصری از میادین سنتی در ایران ………………………………………………………………………… ۱۳۶
تاریخچه مختصری از میادین اروپایی …………………………………………………………………………………. ۱۴۰
آگوارا ۱۴۱
فوروم ۱۴۱
پیاتزا ۱۴۲
انواع میدان………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۳
میدانهای عمومی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۳
میدانهای تجاری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۳
میدان حکومتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۳
میدانهای نظامی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۴
میدانهای محلهای…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۴
میدانهای ارتباطی ۱۴۴
میدان ورزشی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۴
بررسی نمونههایی از میادین ایرانی………………………………………………………………………………………… ۱۴۵
میدان نقش جهان ۱۴۵
میدان امام خمینی در همدان………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۸
حرم مطهر امام رضا (ع)………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۹
بازار ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۹
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۹
مشخصات کاربردی عناصر متشکله بازارها و مراکز محله………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۱
بازار مکان بنیادهای جمعی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۲
نقش بازار در شهرهای ایران (هسته اجتماعی- فرهنگی)……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۳
بازار و توان فرهنگی آن………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۴
بازار و محیط اقتصادی شهرها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۵
خصوصیات فضایی معماری معاصر………………………………………………………………………………………… ۱۵۶
فضاهای همگانی در همجواریهای معماری معاصر ایران…………………………………………………………. ۱۵۷
فصل پنجم :بررسی اجمالی اصول پایدار درمعماری ایران……………………………………………… ۱۶۰
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶۰
رابطه فرهنگ ومعماری…………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۸
معماری تاثیر عوامل فرهنگی بر فرم ……………………………………………………………………………………… ۱۷۱
الف- اهمیت مفهوم شکل یا فرم در فرهنگ معماری…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۱
ب: عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۵
ج: بازتاب فرهنگ در صورت فضای معماری………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۷
مبانی فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری……………………………………………………………………………….. ۱۷۷
مفهوم سیر از ظاهر به باطن در معماری اسلامی ایران……………………………………………………………… ۱۸۲
عوامل بنیادی معماری در ایران……………………………………………………………………………………………… ۱۸۳
اصل سیر از کثرت به وحدت……………………………………………………………………………………………….. ۱۸۴
اصل سیر از ظاهر به باطن…………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۵
اصل فراوری و انتظاع از طبیعت……………………………………………………………………………………………. ۱۸۶
اصل ساماندهی اهداف کارکردی ، سازه ای و کالبدی………………………………………………………………. ۱۸۶
شفافیت ( گستره پهنه دید )………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۷
هندسه ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۸
هندسه علمی……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۹
هندسه شهودی…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۹
انعکاس………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹۲
اصل درون گرایی در عین برونگرایی…………………………………………………………………………………….. ۱۹۲
درون گرایی………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۹۳
تقارن………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹۵
تقارن به مثابه اصلی زیبا شناختی…………………………………………………………………………………………… ۱۹۷
تقارن به عنوان اصلی در ساخت و ساز………………………………………………………………………………….. ۱۹۷
مرکزیت………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹۹
محور گرایی………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۰۰
سیالیت ( گسترش پهنه دید )………………………………………………………………………………………………… ۲۰۱
تباین یا نا همگونی……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰۱
تعادل و توازن……………………………………………………………………………………………………………………… ۲۰۲
سلسله مراتب، تداوم (سلسله مراتب دسترسی) (اصل ردهبندی فضایی)……………………………………. ۲۰۴
اصول و روشهای طراحی شهری………………………………………………………………………………………. ۲۰۶
فضای خارجی ، فضای داخلی………………………………………………………………………………………………. ۲۰۷
اصل سادگی و فضای محصور در شهر ایرانی…………………………………………………………………………. ۲۰۹
خصوصیت ایستایی و پویایی فضای محصور…………………………………………………………………………… ۲۱۰
اصل مقیاس و تناسب …………………………………………………………………………………………………… ۲۱۱
اصل فضاهای متباین……………………………………………………………………………………………………… ۲۱۲
اصل قلمرو ………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱۲
اصل ترکیب ( کمپوزیسیون ) ………………………………………………………………………………………… ۲۱۳
آگاهی از فضا……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱۳
بخش دوم: نمونه های تطبیقی ……………………………………………………………………………….. ۲۱۵
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۱۵
مرکز فرهنگی ژورژ پمپیدو ………………………………………………………………………………………………….. ۲۱۵
سیتی هال لندن…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲۱
مجموعه تالار شهر جدید توکیو……………………………………………………………………………………………… ۲۲۴
تالار شهر بوستون ………………………………………………………………………………………………………………. ۲۲۵
نمونـه های داخلی……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲۸
سیتی هال تهران…………………………………………………………………………………………………………………… ۲۲۸
تالار شهر تبریز……………………………………………………………………………………………………………………… ۲۹
بخش سوم: مطالعات زمینه ……………………………………………………………………………………………… ۲۳۱
بازشناسی شهر مشهـد………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳۱
چگونگی پیدایش شهـر مشهـد……………………………………………………………………………………………… ۲۳۱
سلسله مراتب رشـد تاریخی شهر مشهـد……………………………………………………………………………….. ۲۳۲
موقعیت جغرافیایی شهـر مشهـد………………………………………………………………………………………….. ۲۳۴
مطالعات اقتصادی……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳۵
مطالعات جمعیتی……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳۶
عوامل اصلی رشد جمعیت شهر مشهـد………………………………………………………………………………… ۲۳۷
نقاط و عناصـر شاخص شهر مشهـد……………………………………………………………………………………… ۲۳۸
تغییرات کالبـدی در قرن حاضر…………………………………………………………………………………………….. ۲۴۰
ساختار کالبـدی در قرن حاضر……………………………………………………………………………………………… ۲۴۱
الگوی توسعـه شهـر مشهـد………………………………………………………………………………………………….. ۲۴۱
مطالعات اقلیمی و بررسیهای محیطی شهر مشهد……………………………………………………………………. ۲۴۲
موقعیت جغرافیایی شهر مشهد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۴۲
دما …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۴۳
رطوبت نسبی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴۴
تجزیه و تحلیل بارندگی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۴۴
وزش باد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۴۷
تابش آفتاب ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴۸
شرایط حرارتی در فضای آزاد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۴۸
پیشنهادات ماهانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴۸
پیشنهادات انجمن معماران آمریکا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴۹
پیشنهادات طراحی در مشهد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵۰
جهت استقرار ساختمان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۵۳
جهت استقرار ساختمانهای یک طرفه …………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵۸
جهت استقرارساختمانهای دو طرفه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵۹
بافت مجموعه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۶۰
الگوی اشغال زمین ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶۲
انتخاب مصالح ساختمانی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۶۲
عوامل موثر در مکانیابی پروژه……………………………………………………………… ۲۶۳
دلایل انتخاب سایت…………………………………………………………………………………………………………. ۲۶۳
از دیدگاه عملکردی و کارایی……………………………………………………………………………………… ۲۶۳
همجواری ……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶۳
جوابگویی به نیازهای گروه های ذینفع ………………………………………………………………………. ۲۶۴
مساحت…………………………………………………………………………………………………………………… ۲۶۴
مقیاس دانه بندی………………………………………………………………………………………………………… ۲۶۴
مناسب مکانی…………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶۴
انطباق با کاربری اراضی شهر ی…………………………………………………………………………………… ۲۶۴
دسترسی به شبکه معابر ……………………………………………………………………………………………… ۲۶۶
هماهنگی با جهت توسعه شهر ……………………………………………………………………………………… ۲۶۷
خوانایی سایت ……………………………………………………………………………………………………………. ۲۶۷
حوزه سوم: تجزیه وتحلیل……………………………………………………………………. ۲۶۹
تبیین برنامه ها و اهداف پروژه……………………………………………………………………………………….. ۲۷۰
شناسایی جمعیت مخاطب …………………………………………………………………………………………… ۲۷۰
تبیین کلیت فعالیت ها وفضاهای پروژه…………………………………………………………………………… ۲۷۱
تدوین مبانی نظری پروژه…………………………………………………………………………………………………. ۲۷۳
مبانی نظری عام……………………………………………………………………………………………………… ۲۷۳
مبانی نظـری خاص پروژه……………………………………………………………………………………….. ۲۷۵
تعیین اجزاء وتدقیق برنامه فیزیکی………………………………………………………………………………….. ۲۷۷
فضای شهری و مردمی………………………………………………………………………………………………….. ۲۷۷
فضاهای مؤثـر در ایجاد یک فضای اجتماعی زنـده و پویا…………………………………………………… ۲۷۷
فضای شهـری روباز (میدان یک فضای همگانی)………………………………………………………………. ۲۷۸
فضاهای شهری سربسته…………………………………………………………………………………………………. ۲۷۹
فضای همگانی سرپوشیده……………………………………………………………………………………………….. ۲۷۹
سـرسـرا (فضای اطلاع رسانی)……………………………………………………………………………………….. ۲۸۱
فروشگاه مرکـز ……………………………………………………………………………………………………………… ۲۸۲
تریا …………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۸۷۲
رستـوران……………………………………………………………………………………………………………………… ۲۸۲
نمایشگاه ها…………………………………………………………………………………………………………………… ۲۸۳
نمایشگاه دائمی مرکز………………………………………………………………………………………………………. ۲۸۳
نمایشگاه های موقت (عناصـر جامعـه مدنی مرکز)…………………………………………………………….. ۲۸۳
سالنهای سخنـرانی…………………………………………………………………………………………………………. ۲۸۵
تالار……………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۸۵
چیـدمان تالار ………………………………………………………………………………………………………………. ۲۸۵
صنـدلی……………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۸۶
بالکن………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۸۷
راهروهای تالار……………………………………………………………………………………………………………. ۲۸۷
صوت و اکوستیک در تالار ……………………………………………………………………………………………. ۲۸۸
حجـم………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۸۹
فرم……………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۸۹
طنین………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۰
نورپـردازی تالار…………………………………………………………………………………………………………… ۲۹۱
خروجی ها و ورودی های سالن………………………………………………………………………………………. ۲۹۱
سالن انتظار یا لابی…………………………………………………………………………………………………………. ۲۹۲
نکاتی در مورد طراحی سالن انتظار…………………………………………………………………………………… ۲۹۲
سالن گردهمایی شهـری………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۲
اتاق مترجمین ………………………………………………………………………………………………………………. ۲۹۳
اتاق خبرنگاران……………………………………………………………………………………………………………… ۲۹۳
اتاق کنترل …………………………………………………………………………………………………………………… ۲۹۳
فضای مختص تشریفات…………………………………………………………………………………………………. ۲۹۴
فضای مخصوص فیلم برداری………………………………………………………………………………………….. ۲۹۴
سالن با ظرفیت اندک …………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۵
سالنهای چنـدمنظـوره…………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۵
فضاهای همگانی در جهت تقویت عناصـر جامعـه مدنی …………………………………………………….. ۲۹۶
حوزه مربوط به ارگانهای غیـردولتیNGO………………………………………………………………………… 296
فضای مربوط به احزاب سیاسی………………………………………………………………………………………… ۲۹۸
فضای پاسخگـویی مسئولان…………………………………………………………………………………………….. ۲۹۸
کتابخانـه مرکز………………………………………………………………………………………………………………. ۲۹۹
قفسه باز………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۹۹
قسمت مطالعه……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۹
قسمت قفسه بسته…………………………………………………………………………………………………………. ۲۹۹
بخش اینترنت………………………………………………………………………………………………………………… ۲۹۹
حـوزه اداری مرکز ………………………………………………………………………………………………………. ۲۹۹
مدیـریت مرکز «بخش روابط عمومی»………………………………………………………………………………… 300
حـوزه معاونت امور اداری و مالی…………………………………………………………………………………….. ۳۰۱
حـوزه معاونت فنی……………………………………………………………………………………………………….. ۳۰۱
بخش خدمات ……………………………………………………………………………………………………………… ۳۰۲
سرویس های بهـداشتی…………………………………………………………………………………………………… ۳۰۲
پارکینگ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۰۲
نمازخانـه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۰۲
حوزه چهارم: طراحی………………………………………………………………………………………………………… ۳۰۳
تحلیل وآنالیز سایت……………………………………………………………………………………………………… ۳۰۴
تجزیه وتحلیل زمین طرح………………………………………………………………………………………… ۳۰۴
هندسه زمین طرح…………………………………………………………………………………………………… ۳۰۴
سیستم های دسترسی……………………………………………………………………………………………….. ۳۰۴
محورهای دید مطلوب……………………………………………………………………………………………… ۳۰۵
دیداز خارج از سایت به درون سایت…………………………………………………………………………. ۳۰۵
دید از درون سایت به خارج سایت……………………………………………………………………………. ۳۰۵
کاربری های مجاور سایت…………………………………………………………………………………………. ۳۰۶
ابعاد و شیب زمین……………………………………………………………………………………………………. ۳۰۶
نتایج سایت آنالیز………………………………………………………………………………………………………….. ۳۰۶
ملاحظات معماری مجموعه…………………………………………………………………………………………… ۳۰۸
ملاحظات سازه ای مجموعـه…………………………………………………………………………………………. ۳۱۰
ملاحظات تأسیساتی مجموعـه……………………………………………………………………………………….. ۳۱۱
ارائه برنامه فیزیکی……………………………………………………………………………………………………………… ۳۱۲
ارائه مدارک نهایی………………………………………………………………………………………………………………. ۳۲۱
حوزه اول:پیشنهاد طرح تحقیق
پیشگفتار:
مشارکت به معنای عام خود از گذشته های بسیار دور در زندگی انسان وجود داشته ولی به معنای جدید خود بخصوص در عرصه ی سیاست پس از جنگ جهانی دوم در جهان غرب آغاز شده و به شرق گسترش یافت.
این مشارکت در بعضی کشورهای صنعتی جهان (بخصوص آنهایی که در جنگ شکست خورده بودند) در زمینه ی اقتصاد و صنعت آغاز شد تا مردم را در حاکمیت شریک سازند و پایه های اقتصاد و صنعت مستحکم گردد و به اقتدار حکومت ها کمک کند و به حاکمیت مشروعیت بخشد. (نظر به تئوری ایجاد تمدن های بزرگ پس از جنگ های بزرگ)
دخالت آگاهانه ی مردم در تمام عرصه های زندگی امروزه شرایطی را می تواند به وجود آورد که آنها بتوانند در سرنوشت خود مداخله نمایند.
در ایران مشارکت های سنتی در امور شهر و امور مذهبی از گذشته وجود داشته و با وجود تمام
دگرگونی های صدساله ی اخیر ایران هنوز هم با قدرت در شهرها و روستاهای دور و نزدیک وجود دارد.
عزاداری های مذهبی ـ ساختن مسجد نمونه هایی از این مشارکت های مردمی اند که به صورت سنتی اتفاق می افتد.
مشارکت های مردمی جدید را می توان برنامه هایی دانست که دولت برای تحقق اهداف خاص خود به کار می گیرد و با ساماندهی و برنامه ریزی های لازم تلاش دارد تا در زمینه هایی که در زندگی اجتماعی جامعه پیشینه ای داشته، مشارکت مردمی را جلب کند.
برای نمونه تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا از تلاش های دولت برای جلب مشارکت مردمی در اداره مور شهرهاست.
از نظر تاریخی می توان آغاز الگوی مشارکتی جدید اداره امور شهرها در ایران را انقلاب مشروطیت در سال ۱۲۸۷ هـ .ش دانست. در واقع تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب قانون اساسی و متمم آن، خود نخستین تجربه های مشارکتی به شمار می روند، موضوعی که با توجه به خودکامگی همیشگی نظام سیاسی ایران قبل از انقلاب بی سابقه می نمود.
با توجه به افزایش جمعیت شهرنشین از سال ۱۳۳۵ و ازدیاد شهرها هنوز قسمت اعظم جامعه سنتی از اصول شهروندی بی بهره اند. گسترش کالبد شهر، پیچیدگی و تنوع روابط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در شهر از جمله مشکلاتی است که مدیریت شهری ایران با آن درگیر است.
بدون شک “فرهنگ شهروندی” در شهرهای ایران هنگامی تحقق خواهد یافت که به شهروندان مسئولیت شرکت در اداره امور جامعه واگذار شود.
طرح موضوع واهمیت آن
حیات مدنی از جدی ترین موضوعاتی است که به جامعه ی بشری رنگ و بوی انسانی و حرکت و رشد می بخشد و فضای شهری از جمله فضاهایی است که حیات مدنی در آن جریان یافته وحادثه ها وواقعه ها رخ می دهند.
وقایع و حوادث حیات مدنی را به حیات واقعه ای تبدیل نموده و سبب می گردند خاطره ها شکل گیرند. بنابراین فضای شهر مکان اصلی حیات واقعه ای است و محل انباشت خاطره های فردی و جمعی.
با توجه به افزایش جمعیت شهرنشین در ایران و روند رو به رشد آن نیاز به تبادل اطلاعات و مراودات فرهنگی در جهت بهتر شدن اداره ی امور شهرها امری لازم و ضروری می نماید.
اداره ی امور شهرها می تواند به صورت دولتی ـ مردمی که چیزی جز کنشی متقابل از روابط رسمی و غیررسمی نیست اتفاق بیفتد زیرا حکومت ها تنها و بدون حضور مردم نمی توانند حکومت کنند و برای اداره ی امور به مردم متکی اند. بنابراین تنها بخشی از تصمیم گیری ها و فعالیت های مختلف مربوط به زندگی شهری می تواند به صورت رسمی و دولتی اتفاق افتد و سایر تصمیمات مرتبط با حیات مدنی شهرها باید به وسیله مردم و با مشارکت عمومی به وقوع بپیوندد.
تالار و اصـول و معیارهای کلی در طراحی آنها
توجه به ضوابط و اصول طراحی و ملاحظات برنامه ریزی در تمام مجموعه بخصوص بخش تالارهای گرد هم آیی بسیار بااهمیت تلقی می شود؛ چرا که این قسمت از مجموعه به دلیل کاربردهای زیاد نکات پیچیده فنی و صرف هزینه های بسیار از حساس ترین فضاهای این گونه ابنیه به شمار می آیند. بنابراین باید قوانین و ضوابط خاص در طراحی آنها به کار گرفته شود تا فضا، فضایی ایده آل بدون نقص و سودمند گردد. نکات زیر خلاصه ای از اصول اینگونه طراحی هاست که در ادامه همین بخش اجمالاً درباره برخی از آنها صحبت به میان خواهد آمد.
۱. تعیین ظرفیت واقعی فضا و متراژ آن بر مبنای تعداد صندلی ها و روش های مختلف استقرار.
۲. تعیین بهترین میدان دید و استفاده از شیب کف به طور احسن در سالن ها و کلاسهای آموزشی.
۳. کنترل و تنظیم تابش نور طبیعی به داخل سالن.
۴. با توجه به اصول طراحی آکوستیکی سالنها از لحاظ حجم فرم و شکل سالن و رعایت نکات طراحی آکوستیکی داخل سالن.
۵. طراحی منطبق با اصول تصویرپردازی و صداگذاری به عنوان سه فاکتور اساسی سالن ها.
۶. با توجه به مسایل حرارتی ـ برودتی و تهویه مطبوع در طراحی تالارها و سایر فضاهای وابسته.
۷. رعایت قوانین طراحی در صحنه و فضاهای پشتیبانی آن.
بی تردید برشمردن مطالب اخیر به معنای بی ارزش تلقی شدن اصول و مبانی طراحی سایر فضاها همچون فضاهای اداری، فرهنگی، رفاهی، خدماتی و … نخواهد بود. و مسلماً هر کدام از فضاهای
فوق الذکر ارزش منحصر به فرد خویش را از نظر رعایت نکات و معیارهای کالبدی و معماری داراست که شایسته است ضمن پروسه طراحی لحاظ گردد.
اکوستیک در تالارها
برای طراحی عملی تالارها بایستی از اصول تئوری های اکوستیکی نتایجی به منظور رسیدن به بهترین راه حل با توجه به تجربیات گذشتگان برای تعیین فرم و حجم و پوشش دیوارها به دست آورد.
بدین ترتیب سه فاکتور اصلی که برای طرح آکوستیکی تالار مطرح می باشد عبارتست از:
- حجم (کمیت حجمی).
- فرم (فرم داخلی تالار).
- پخشایی اصوات.
حجم: چنانچه حجم تالار را بزرگتر نمایید، به همان نسبت نیز سطوح آن بزرگتر می شود و چون سرچشمه صدا دارای توان معین می باشد لذا با بزرگتر کردن حجم، چگالی انرژی در فضای تالار کاهش می یابد.
فرم: در مورد تعیین فرم تالارها نخستین نکته ای که بررسی می شود نسبت طول و عرض و ارتفاع به یکدیگر می باشد.
در مورد فرم کف بایستی دقت گردد که بخصوص شنوندگان دور از سرچشمه صدا که برای آنها اصوات مستقیم متناسب با توان دوم فاصله تضعیف می گردد، در هر حال دید مستقیم داشته باشند و از این رو بایستی ردیف های مختلف نسبت به ردیف قبلی قدری بلندتر باشد که راه مستقیم صوتی برای کلید ردیف ها موجود باشد.
شرایط حرارتی در فضای آزاد :
همانطور که در جدول بیو کلماتیک مشاهده می شود ، در تابستان شرایط اقلیمی منطقه به طرف مناطق گرم و خشک میل نموده است . البته این شرایط فاصله کمی با منطقه آسایش داشته و می توان با افزودن مقداری رطوبت به هوای خارج ساختمان در ماههای ژوئن . ژوئیه واوت این هوا را در رابطه با آسایش انسان مطلوب ساخت .
بدلیل شدت برودت هوا در زمستان فاصله شرایط زمستانی با منطقه آسایش زیاد است و حتی با استفاده از انرژی حاصل از تاثیر آفتاب نمی توان این هوا را در حد راحتی انسان گرم نمود .
پیشنهادات ماهانی :
ماهانی با توجه به وضعیت حرارتی هوای شب و روز ماهانه هر منطقه و با در نظر گرفتن نوسان ماهانه دما ، گروه رطوبتی و میزان بارندگی پیشنهاداتی جهت هماهنگی سازی ساختمان و شرایطی اقلیمی آن منطقه ارائه نموده است که برای منطقه مورد نظر به شرح زیر خلاصه گردیده است .
الف ) ساختمان بهتر است در جهت محور شرقی غربی گسترش یابد .
ب) طرحهایی با فضاهای فشرده و متراکم برای منطقه مناسب هستند .
ج ) ایجاد جریان هوا در فضاهای داخلی ضرورتی ندارد .
د ) دیوارهای خارجی و داخلی و سقف ها بهتر است از مصالح سنگین پیش بینی شوند .
م ) پیش بینی فضاهای خارجی برای استفاده در شبهای تابستان مفید است .
ن ) بازشوها نماهای شمالی و جنوبی می توانند حدودی ۱۵ تا ۲۵ درصد مساحت آن نما پیش بینی شوند .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 