فایل ورد کامل تحلیل روشها و فنون تدریس با تمرکز بر رویکردهای نوین آموزشی و بهبود یادگیری دانشآموزان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحلیل روشها و فنون تدریس با تمرکز بر رویکردهای نوین آموزشی و بهبود یادگیری دانشآموزان دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحلیل روشها و فنون تدریس با تمرکز بر رویکردهای نوین آموزشی و بهبود یادگیری دانشآموزان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل تحلیل روشها و فنون تدریس با تمرکز بر رویکردهای نوین آموزشی و بهبود یادگیری دانشآموزان۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحلیل روشها و فنون تدریس با تمرکز بر رویکردهای نوین آموزشی و بهبود یادگیری دانشآموزان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحلیل روشها و فنون تدریس با تمرکز بر رویکردهای نوین آموزشی و بهبود یادگیری دانشآموزان :
بررسی روشها و فنون تدریس
– تعریف تدریس:
۱- تدریس:
فعالیتی است در جهت راهنمایی، هدایت و مساعدت در امر یادگیری.
بیان صریح معلم درباره آنچه که باید یاد گرفته شود.
هم ورزی متقابل بین معلم و متعلم.
فعالیتی است که شرایط مساعد و مناسب یادگیری را فراهم می سازد.
فعالیتی است برای رشد فراگیران.
پس: تدریس فعالیتی است منظم، دارای هدف از قبل طراحی شده که به صورت تعاملی و رابطه دوجانبه بین معلم و فراگیران جریان میگیرد. تا شرایط لازم و مساعد را جهت بازسازی تجارب فردی و تغییرات کیفی در فراگیران ایجاد نماید[۱].
۲- تدریس مجموعه فعالیت هایی منظم و هدفدار است که منجر به تغییر و یاد گیری شاگرد میشود. یعنی فعالیت هایی باید از قبل طراحی و برنامهریزی شده باشند و در آنها تعامل وجود داشته باشد[۲].
۳- تدریس به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که هدفدار است و آگاهانه صورت میپذیرد و به گونه اتفاقی یا تصادفی قوام نمی گیرد. فعالیت هایی که تدریس را موجب میشوند بر اثر سه رکن اساسی یعنی معلم، شاگرد و مواد درسی استوار است[۳].
۴- تدریس متشکل از فعالیت هایی است که با فعالیت های ذهنی و جسمی معلم و شاگرد همراه است و این فرایند به گونه ای اصولی، مستدل و با بهره گیری از مواد درسی تحقق می یابد و زمانیکه یکی از سه مؤلفه معلم، شاگرد و مواد درسی نباشد، به جهت به هم خوردن ارتباط بین این سه عامل، تدریس به وقوع نمی پیوندد[۴].
۵- فرایند تدریس مجموعه اعمالی است سنجیده، منطقی و پیوسته که به منظور ارائه درس از طرف معلم صورت میگیرد[۵].
۶- منظور از تدریس بوجود آوردن تغییری مناسب در رفتار شاگرد است. به عبارت دیگر تدریس باید شاگرد را از نقطه نظر کارهایی که میتواند انجام دهد تغییر دهد که این تغییر معمولاً به توسط معلم انجام می پذیرد. معلمان برای تحقق اهداف خود از راهبردهای تدریس بهره می گیرند، در واقع اغلب این تمایل وجود دارد که مسئله تدریس صرفاً به کار گرفتن یک روش یاددهی یکسان برای تمامی موارد تلقی شود. گاهگاهی، آن هم در صورت بودن وقت برای تأثیر بیشتر قدری چاشنی وسایل کمک آموزشی دیداری شنیداری نیز به آن اضافه میشود[۶].
۷- تدریس جریان بهم پیوسته و مرتبطی است که با طراحی شروع میشود و با اجرا و ارزشیابی خاتمه می یابد[۷].
۸- تدریس فعالیتی است معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یادگیری، به گونه ای که یگانگی و گنجایش فکری دانش آموز را برای قضاوت مستقل. تأمین می سازد[۸].
۲- ابعاد تدریس:
به نظر من میتوان بعد روشی (فنی) را با بعد فناوری تلفیق کرد. چرا که استفاده یا عدم استفاده و چگونگی استفاده از فناوری به روش تدریس معلم باز می گردد.
۳- سطوح طبقه بندی هدفهای آموزشی بلوم:[۹]
الف) سطوح یادیگری در حیطه شناختی عبارتند از: ۱- دانش ۲- فهمیدن ۳- کاربستن ۴- تجزیه و تحلیل ۵- ترکیب و ۶- ارزشیابی و قضاوت.
ب) در حیطه عاطفی عبارتند از: ۱- دریافت و توجه کردن ۲- پاسخ دادن ۳- ارزش گذاری ۴- سازماندهی ارزشها و ۵- تبلور ارزشهای سازمان یافته در شخصیت.
ج) حیطه روانی- حرکتی عبارتند از: ۱- مشاهده و تقلید ۲- اجرای عمل بدون کمک ۳- دقت در عمل ۴- هماهنگی حرکات و ۵- عادی شدن عمل (با توجه به توضیحات جزوه فکر میکنم توضیح نیاز نیست.)
۴- تعریف یادگیری:
۱- یادگیری عبارت است از تغییری که در توانایی انسان ایجاد میشود و برای مدتی باقی می ماند و نمی توان به سادگی آن را به فرایندهای رشد نسبت داد[۱۰].
۲- تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه فرد بر اثر تجربه یادگیری نامیده میشود[۱۱]. (سیلگارد و مارکوئیز).
۳- یادگیری تغییری است که بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده به وجود میآید[۱۲].
۴- یادگیری را عموماً کسب اطلاعات، معلومات و مهارتهای خاص می دانند. عده ای دیگر یادگیری را انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر تعریف میکنند[۱۳].
۵- یادگیری عملی پیچیده و نوعی واکنش درونی است که در پدید آمدن آن فعال بودن شخص مدنظر واقع میشود و اعمال محرکهای محیطی بدون توجه به انتخاب فرد معنایی ندارد. یا اینکه فقط در یادگیری های ساده گزینش دارد.
یادگیری فرایندی جهت دار فعال و وابسته به مهارتها و فعالیتهای فکری فراگیر است.[۱۴]
تعریف:
آموزش مجازی مجموعه وسیعی از نرم افزارهای کاربردی و روشهای آموزشی شامل آموزش مبتنی بر رایانه، وب، کلاسهای درس مجازی و غیره است که به کمک رایانه ها از طریق رسانه های الکترونیکی ، اینترنت، وب، شبکه های سازمان یافته مثل اکسترانت و اینترانت و پخش ماهمواره ای، دیسک سخت، بسترهای چند رسانه ای مثل: DVD,
CD-ROM و نوارهای صوتی و تصویری ارائه میشود[۱۵].
مزایا:
– انعطاف پذیری زمانبندی آموزش و برنامهریزی درسی
– پیش گیری از مهاجرت، مسافرت و اتلاف وقت در ترافیک.
– پیش رفت براساس شتاب یادگیری هر شخص.
– امکان دسترسی دانش آموزان دور افتاده به آموزش.
– صرفه جویی بسیار در هزینه ساخت کلاس و حقوق اساتید، خوابگاه دانشجویی، پارکینگ، ایاب و ذهاب، سایر امکانات فیزیکی و به طور کلی آموزش[۱۶].
– حل مشکل تراکم کلاسهای درسی و محدودیتهای فضا و امکانات آموزشی[۱۷]
معایب:
– عدم امکان شرکت در کلاسهای دروس عملی یا آزمایشگاهی.[۱۸]
– هزینه و سرمایه گذاری زیاد.
– محدودیت های زمانی و سایر فشارها روی استاد.
– جدایی دانشجو از استاد و سایر هم شاگردی ها.
– ترک تحصیل بسیار بیشتر از دوره های کلاسی است.
– دشواری اساتید در ارزیابی کافی دانشجویان که هرگز رو در رو ندیده اند.
– ایجاد شکاف تحصیلی بین افرادی که از نظر درآمد، سن، قومیت، زبان، تحصیلات و جنسیت با هم تفاوت دارند.
– مهارت زدایی از حرفهی آموزگاری، افت احترام و اعتبار آنها و کاهش دستمزد واقعی آنان[۱۹].
– خدشه دار شدن ارتباطات انسانی.
– گسستن پیوند انسان با زمین و معنویت به علت از بین رفتن (یا کمرنگ شدن) زبان و فرهنگ محلی، دید دوربینی به دین و رنگ باختن فرهنگ بومی در تلاقی با سایر فرهنگها.
– عدم تعامل بچه ها با هم مانع شکوفایی استعداد و خلاقیت میشود.
– ایجاد فضای نامتعادل و وقوع یک تحول در دنیا و فاجعهای برای آینده بشر (نظیر الیناسیون یا از خود بیگانگی) در اثر پیامدهای ناخوشایند نظیر از بین رفتن دید سنتی به معنای کلمات مثل: حقیقت و خطا، خیر و شر.[۲۰]
– از نظر بعضی کارشناسان مدارس ابتدایی اینترنتی اصلا ایده خوبی نیست چرا که کیفیت آموزش به شدت از بین می رود. هیچ گزینه ای نمی تواند جای کلاس درس و تجربه مدرسه را بگیرد. مهمترین ویژگی مدرسه ایجاد استقلال در فرزندان است و کودکانی که در منزل آموزش می بینند وابستگی شدیدی به والدین پیدا میکنند.
– به نقل از BBC این دانش آموزان در خواندن شفاهی و ریاضی ضعیف اند. به نقل از شاهزاده چارلز انگلیسی به نظر نمی رسد این نوع آموزش شور و اشتیاق فراگیری مهارتها و درسها را برانگیزد. نیز ممکن است بعضی اعضای خانواده زمان بیشتری را در استفاده از رایانه به خود اختصاص دهند و برای استفاده سایر اعضای خانواده محدودیت پیش میآید.[۲۱]
۸- مدارس هوشمند[۲۲]
مقدمه
از آنجاکه با گسترش فناوریهای ارتباطی و توسعه امکانات تکنولوژیکی در عرصه ارتباط، تمام سازمانها و نهادهای متاثر از آن سعی کردند به گونهیی کارکردهای سازمانی خود را به سمت مکانیره کردن سوق داده و از این طریق بر سرعت و دقت انجام کارها بیفزایند و احتمال خطا توسط نیروی انسانی را کاهش دهند، نظام آموزش و پرورش نیز به نوبه خود با وارد کردن فناوریهای ارتباطی در این عرصه تلاش کرده تا حداکثر بهرهبرداری را از این دستاورد بشری داشته باشد. مدارس هوشمند در دنیا حاصل به کارگیری این امکانات است.[۲۳]
بنابر این میبینیم که امروزه نقش مدارس با گذشته تفاوت بسیار کرده است. معلم در نظام جدید آموزش و پرورش در مقام یاور در زندگی دانش آموز نقش ایفا میکند نه انتقال دهنده اطلاعات.
فایل ورد کامل تحلیل روشها و فنون تدریس با تمرکز بر رویکردهای نوین آموزشی و بهبود یادگیری دانشآموزان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۱- تعریف تدریس……………………………………………………………………………………. ۱
۲- ابعاد تدریس………………………………………………………………………………………. ۳
۳- طبقه بندی هدفهای آموزشی از نظر بلوم……………………………………………….. ۴
۴- تعریف یادگیری………………………………………………………………………………….. ۴
۵- طبقه بندی نظریههای یادگیری……………………………………………………………… ۶
۶- روشهای نوین تدریس…………………………………………………………………………. ۱۲
۷- آموزش از راه دور…………………………………………………………………………….. ۱۶
۸- مدارس هوشمند…………………………………………………………………………………. ۱۹
۹- نقد و مقایسه جزوه و کتاب………………………………………………………………….. ۲۳
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 