فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی دارای ۱۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی :

فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی

فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی
فهرست مطالب

پیشگفتار……………………………………………………………………………………………………………………………..ا-ب

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..ب-ج

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………ج-د

فصل اول: کلیات فایل

۱-۱ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………۱

۱-۲ بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………۲

۱-۳ اهداف فایل………………………………………………………………………………………………..۲

۱-۴ اهمیت فایل……………………………………………………………………………………………….۲

۱-۵ سئوالات فایل…………………………………………………………………………………………۳-۲

۱-۶ فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………….۳

۱-۷ کلید واژه ها……………………………………………………………………………………………..۴-۳

فصل دوم: پیشینه فایل

۲-۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………۵

۲-۲ تاریخچه موضوع…………………………………………………………………………………. ۷-۶

۲-۳ پیشینه نظری…………………………………………………………………………………..۸-۷

۲-۴ پیشینه عملی(نقد کتاب)………………………………………………………………………………………………۹

۲-۵ ضرورت فایل……………………………………………………………………………………………………………….۹

فصل سوم: روش فایل

۳-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

۳-۲ روش های مورد استفاده در فایل…………………………………………………………………………..۱۱

۳-۳ فنون گردآوری اطلاعات و توضیح آن ها…………………………………………………………………..۱۲

۳-۴ جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………………………….۱۲

۳-۵ تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………..۱۳

فصل چهارم: یافته های فایل

۴-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴

۴-۲ قرآن کتاب آسمانی ما……………………………………………………………………………………………….۱۵

۴-۳ تعریف ادبیات……………………………………………………………………………………………………………. ۱۵

فرضیه ۱: ادبیات فارسی از کلام قرآن بهره های فراوانی گرفته است…………………………….۱۷-۱۶

۴-۴ تاثیرات دین اسلام در عرصه ی ادبیات………………………………………………………………۱۹-۱۷

۵-۴ صبر و شکیبایی قرآن در نظم شاعران………………………………………………………………..۲۰-۱۹

۶-۴ حدیث چیست………………………………………………………………………………………………………۲۱-۱۰

۴- ۶-۱-حدیث محبت در ادب فارسی………………………………………………………………………..۲۵-۲۱

فرضیه ۲: برخی از شعرای متقدم در آیات و احادیث در شعر خود بهره گرفته اند…………. ۳۵-۲۷

فرضیه ۳: میزان استفاده حافظ از احادیث و قرآن در اشعارش زیاد بوده است…………..۴۲-۳۶

فرضیه ۴: مولوی داستان یوسف را در اشعار خود بررسی کرده است………………………..۵۹-۴۳

فرضیه ۵: سنایی در اشعار خود به تصویر پردازی قرآنی پرداخته است…………………….۶۶-۶۰

فرضیه ۶: شهریار دراشعار خود از نهچ البلاغه بهره برده است………………………………….۹۸-۶۷

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵- ۱مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۸

۵-۲ بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………. ۱۳۰-۱۲۹

۵-۳ مشکلات فایل………………………………………………………………………………………………………۱۳۰

۵-۴- پیشنهادات فایل…………………………………………………………………………………………………۱۳۱

فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی
فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………۱۳۳-۱۳۲

پیوست

فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی
فهرست جداول…………………………………………………………………………..۱۲۷-۹۹

جدول ۱-۴- توزیع فراوانی افراد شرکت کننده در فایل بر حسب سن

جدول ۲-۴- شاخص های تمایل مرکزی و شاخص های پراکندگی سن افراد شرکت کننده در فایل

جدول ۳-۴- توزیع فراوانی سن افراد شرکت کننده در فایل به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۴-۴- توزیع فراوانی افراد شرکت کننده در فایل بر حسب پایه تحصیلی

جدول ۵-۴- توزیع فراوانی شغل پدر افراد شرکت کننده در فایل

جدول ۶-۴- توزیع فراوانی شغل پدر افراد شرکت کننده در فایل به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۷-۴- توزیع فراوانی تحصیلات پدر افراد شرکت کننده در فایل

جدول ۸-۴- توزیع فراوانی تحصیلات پدر افراد شرکت کننده در فایل به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۹-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل با تاثیر قرآن در ادب پارسی

جدول ۱۰-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل با تاثیر قرآن در ادب پارسی به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۱۱-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل با تاثیر حدیث در ادب پارسی

جدول ۱۲-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل با تاثیر حدیث در ادب پارسی به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۱۳-۴- توزیع فراوانی علاقه افراد شرکت کننده در فایل نسبت به شعرهای استفاده کننده از قران و احادیث

جدول ۱۴-۴- توزیع فراوانی علاقه افراد شرکت کننده در فایل نسبت به شعرهای استفاده کننده از قران و احادیث به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۱۵-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد ماندگاری اشعار شعرای پارسی استفاده کننده از قرآن و حدیث

جدول ۱۶-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد ماندگاری اشعار شعرای پارسی استفاده کننده از قرآن و حدیث به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۱۷-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات پارسی

جدول ۱۸-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات پارسی به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۱۹-۴- توزیع فراوانی دیدگاه افراد شرکت کننده در فایل در مورد تاثیر قرآن و حدیث در فراگیر شدن ادبیات پارسی در سطح جهان

جدول ۲۰-۴- توزیع فراوانی دیدگاه افراد شرکت کننده در فایل در مورد تاثیر قرآن و حدیث در فراگیر شدن ادبیات پارسی در سطح جهان به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۲۱-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده با شعرای استفاده کننده از قرآن و حدیث در اشعار خود

جدول۲۲-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده با شعرای استفاده کننده از قرآن و حدیث در اشعار خود به تفکیک پایه تحصیلی

جدول۲۳-۴- توزیع فراوانی موافق بودن افراد شرکت کننده در مورد تاثیر استفاده از قرآن و حدیث در کسب عبرت برای سایرین

جدول ۲۴-۴- توزیع فراوانی موافق بودن افراد شرکت کننده در مورد تاثیر استفاده از قرآن و حدیث در کسب عبرت برای سایرین به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۲۵-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد نقش قرآن و حدیث استفاده شده در ادبیات پارسی در زندگی بشری

جدول ۲۶-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد نقش قرآن و حدیث استفاده شده در ادبیات پارسی در زندگی بشری به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۲۷-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل در مورد اشعار استفاده کننده از قرآن و حدیث استفاده شده از طریق رسانه ها

جدول ۲۸-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل در مورد اشعار استفاده کننده از قرآن و حدیث استفاده شده از طریق رسانه ها به تفکیک پایه تحصیلی

جدول ۲۹-۴- تجزیه و تحلیل آماری بین پاسخ های داده شده توسط دو گروه شرکت کننده در فایل ( پایه تحصیلی پیش دانشگاهی ، پایه تحصیلی سوم دبیرستان )

فایل ورد کامل بررسی جایگاه قرآن و حدیث در شکل‌گیری و تحول ادب فارسی
فهرست منحنی ها………………………………………………………………..۱۲۶-۱۰۰

منحنی ۱-۴- درصد فراوانی سن افراد شرکت کننده در فایل

منحنی ۲-۴- توزیع فراوانی سن افراد شرکت کننده در فایل بر حسب پایه تحصیلی

منحنی ۳-۴- درصد فراوانی پایه تحصیلی افراد شرکت کننده در فایل

منحنی ۴-۴- درصد فراوانی شغل پدر افراد شرکت کننده در فایل

منحنی ۵-۴- توزیع فراوانی شغل پدر افراد شرکت کننده در فایل به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۶-۴- درصد فراوانی تحصیلات پدر افراد شرکت کننده در فایل

منحنی ۷-۴- توزیع فراوانی تحصیلات پدر افراد شرکت کننده در فایل به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۸-۴- درصد فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل با تاثیر قرآن در ادب پارسی

منحنی ۹-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل با تاثیر قرآن در ادب پارسی به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۱۰-۴- درصد فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل با تاثیر حدیث در ادب پارسی

منحنی ۱۱-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل با تاثیر حدیث در ادب پارسی به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۱۲-۴- درصد فراوانی علاقه افراد شرکت کننده در فایل نسبت به شعرهای استفاده کننده از قران و احادیث

منحنی۱۳-۴- توزیع فراوانی علاقه افراد شرکت کننده در فایل نسبت به شعرهای استفاده کننده از قران و احادیث به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۱۴-۴- درصد فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد ماندگاری اشعار شعرای پارسی استفاده کننده از قرآن و حدیث

منحنی ۱۵-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد ماندگاری اشعار شعرای پارسی استفاده کننده از قرآن و حدیث به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۱۶-۴- درصد فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات پارسی

منحنی ۱۷-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات پارسی به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۱۸-۴- درصد فراوانی دیدگاه افراد شرکت کننده در فایل در مورد تاثیر قرآن و حدیث در فراگیر شدن ادبیات پارسی در سطح جهان

منحنی ۱۹-۴- توزیع فراوانی دیدگاه افراد شرکت کننده در فایل در مورد تاثیر قرآن و حدیث در فراگیر شدن ادبیات پارسی در سطح جهان به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۲۰-۴- درصد فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده با شعرای استفاده کننده از قرآن و حدیث در اشعار خود

منحنی۲۱-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده با شعرای استفاده کننده از قرآن و حدیث در اشعار خود به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی۲۲-۴- درصد فراوانی موافق بودن افراد شرکت کننده در مورد تاثیر استفاده از قرآن و حدیث در کسب عبرت برای سایرین

منحنی ۲۳-۴- توزیع فراوانی موافق بودن افراد شرکت کننده در مورد تاثیر استفاده از قرآن و حدیث در کسب عبرت برای سایرین به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۲۴-۴- درصد فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد نقش قرآن و حدیث استفاده شده در ادبیات پارسی در زندگی بشری

منحنی ۲۵-۴- توزیع فراوانی نظر افراد شرکت کننده در فایل در مورد نقش قرآن و حدیث استفاده شده در ادبیات پارسی در زندگی بشری به تفکیک پایه تحصیلی

منحنی ۲۶-۴- درصد فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل در مورد اشعار استفاده کننده از قرآن و حدیث استفاده شده از طریق رسانه ها

منحنی ۲۷-۴- توزیع فراوانی آشنایی افراد شرکت کننده در فایل در مورد اشعار استفاده کننده از قرآن و حدیث استفاده شده از طریق رسانه ها به تفکیک پایه تحصیلی

پیشگفتار

قرآن مجید کتاب دینی ماست و معانی و مفاهیم آن در طول چهارده قرن از جهات مختلف در حیات فردی و اجتماعی ما تأثیر پنهان و آشکار نهاده است. چنان که امروزه نمی توان جنبه ای از جنبه های گوناگون زندگی مسلمانان را یاد کرد که قرآن مجید و معانی والای آن به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم در آن تأثیری نگذاشته باشد و هر کس در این باره تأملی به سزا کرده باشد و عناد نورزد ، به صحت این اعتقاد اقرار می کنند. حدیث نیز که همان«قول و فعل و تقریر» پیامبر اکرم است ، همین حکم را دارد و الفاظ و معانی آن به صورت های گوناگون در زندگی مسلمانان و در رفتار و گفتار و کردار آنان تأثیر نیرومند و دراز آهنگی داشته است.

یکی از بارزترین موارد این تأثیر، سروده های شاعران و نوشته های نویسندگان است. هر ملتی به سرمایه هایی اعم از مادّی و معنوی، می تازد. یکی از سرمایه های جاودانی و افتخار آمیز ما ایرانیان نیز سروده های شاعران و سخنوران و نوشته های دبیران و نویسندگان و تأمّلات عارفان و اندیشه های حکیمان و فیلسوفان و متکّلمان ایرانی مسلمان است و همه می دانند که بسیاری از ابیات و عبارات این بزرگان را " اشاره"، "تلمیح" ، "اقتباس" ، "تضمین" ،"تحلیل آیات " ، "قصص" و "تمثیل"های گوناگون این کتاب مبین و سخنان پیامبر بزرگوار خدا تشکیل می دهد و همه ی آن بزرگان در عبارت پردازی، استدلال و بیان آن چه در ضمیر خود از این موارد بهره مند شده اند. لذا اگر کسی ادعا کند که مثلاً می تواند اشعار رودکی، فردوسی بزرگ، ناصر- خسرو،خاقانی، سنایی، عطار، مولوی، سعدی، حافظ، جامی و صدها تن شاعر دیگر و نیز آثار مردانی چون غّزالی، عنصر المعالی زیادی، نصرالله منشی و بسیاری دیگر را بدون فهم قرآن مجید و تفسیر آن و تأمّل در احادیث نبوی به درستی دریابد، باید در صحّت ادعای او تردید کرد زیرا به قول حافظ:« هر چه دارم همه از دولت قرآن است»؛ به دلیل انواع تأثیراتی که این دو منبع گران مایه ی عظیم در ادب فارسی بر جای گذ اشته اند.

ما در فصل اول این فایل به بیان ضرورت و اهمیت گردآوری این فایل پرداخته ایم و در فصل دوم درباره ی تاریخچه ی موضوع و پیشینه ی آن سخن گفتیم و در فصل سوم به بیان روش های مورد استفاده اشاره کرده ایم و در فصل چهارم به تأثیر و اقتباس هر یک از شاعران و کاتبان به صورت اجمالی موردی پرداخته ایم؛ زیرا اگر هر پژوهنده ای بخواهد تمام موارد تأثّر شاعران را مطرح کند باید درباره ی هر کدام از آن ها کتابی کلان بنویسد که برای ما این کاری ناممکن است. هم چنین در این فصل به بررسی پاسخ نامه ها و نتایج حاصل از آن نیز پرداخته ایم و فصل پنج هم شامل بحث و نتیجه گیری، پیشنهادات، مطرح کردن مشکلات، منابع و مآخذ می- باشد.

ناگفته نماند که موارد ارائه شده در این فصول تنها مشتی از خروار است و از شما خواننده و صاحب نظر ارجمند خواهشمندیم ما را در رفع کاستی های موجود یاری و راهنمایی فرمایید تا ان شاء الله در گردآوری های آتی درصدد رفع این معایب برآییم و از راهنمایی های علمی شما بهره- مند گردیم.

مقدمه

قرآن بزرگترین یاور و استوارترین پناهگاه برای همه ی نویسندگان و شاعران اسلامی بوده است حتی کسانی هم که اندیشه ای ناهمسو با اسلام داشته اند به این ریسمان خدایی چنگ زده- اند و در پس این دژ استوار، پناه گرفته اند، اگر چه اینان از این تمسک طرفی برنبسته بلکه در تیرگی ها فرو رفته اند که:«من یهدالله فهو المهتدی و من یضلل فأولئک هم الخاسرون» (آیه ی ۱۷۸/اعراف) و کلام مولانا هم به معنی این آیه اشاره دارد:

در بنی فرمود کاین قرآن ز دل

هادی بعضی و بعضی را مضل

قرآن برای مسلمانان نیز هم زبان دل است و هم ترجمان اعتقاد و پشتیبان آن تقدیسی را متداعی می کند که هم آرام بخش است و هم شکوهمند، شکوهی معنوی که همه را به سکوت وا- می دارد، «اذا قرئ القرآن فاستمعوا له و انصتوا» (آیه ی۲۰۴ / اعراف) و آرامشی که نتیجه هدایت و ایمان است، «هدی للناس و بنیات من الهدی و الفرقان» (آیه ی ۱۸۵/بقره ) به علاوه مضامین قرآنی بخش عمده ای از عاطفه ی جمعی همه ی مسلمانان را به خود اختصاص داده است.

رشته استواری است که میان آنان پیوند برادری ایجاد کرده، هم ضامن بقا و دوام خود است و هم جاودانگی اعتقادات اسلامی را تضمین می کند. این ویژگی همان عنایت الهی است که مانع هر گونه تحریف و تغییر احکام و قرآن نیز هست.

زبان فارسی از زبان های عمده ی بهره دهنده به فرهنگ اسلامی و بهره برنده از معارف انسان ساز قرآنی است از این رو دانستن قرآن و حدیث و درک معانی و مضامین والای آن لازم می نموده و پیوسته مورد نظر مردم به ویژه ادب دوستان و منتقدان بوده است.

بدین ترتیب ما بر آن شدیم تا فایلی درباره ی نقش قرآن و حدیث در ادب فارسی، داشته باشیم.

چکیده

خداوند برای هدایت انسان ها، پیامبران الهی را به سوی بشر مبعوث کرده است تا اندیشه و تفکر آنان را تحول و در رفتار و کردار افراد بشر و جوامع آنان تغییر ایجاد کند.

هدف از این گردآوری اشاره به تاثیر قرآن و حدیث، که هر دو در هدایت بشر نقش به سزایی دارند، است.

برای این منظور ما در این فایل به ترتیب زندگانی و تاثرات هشت تن از شاعران بزرگ را دنبال کردیم و برای این که تاثر هر نویسنده و سخنور را بهتر ردیابی کنیم از زندگانی آن شاعر و نویسنده به اجمال سخن گفتیم و میزان اشتغال وی به علوم قرآنی از جمله تفسیر کتاب مجید و احادیث رسول اکرم و اخبار معصومین را تا حد ممکن یادآوری کردیم.

در این فایل با توجه به پرسشنامه ای که تهیه گردید و در اختیار چهل نفر از دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی مدرسه آرمینه مصلی نژاد قرار گرفت، ما به بررسی میزان آشنایی آن ها با مفهوم قرآن و حدیث و نقش آن ها در ادبیات فارسی پرداختیم و پس از مشاهده- ی پاسخ نامه ها نتایج حاصل را به صورت جداول و نمودار هایی برای هر سوال به صورت مجزا نشان دادیم و پی بردیم که هر دو گروه آماری نتایج یکسانی داشتند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.