فایل ورد کامل پایان‌نامه برون‌سپاری خدمات فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر کاهش هزینه‌های سازمانی؛ مطالعه مدیریتی و اقتصادی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پایان‌نامه برون‌سپاری خدمات فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر کاهش هزینه‌های سازمانی؛ مطالعه مدیریتی و اقتصادی دارای ۱۱۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پایان‌نامه برون‌سپاری خدمات فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر کاهش هزینه‌های سازمانی؛ مطالعه مدیریتی و اقتصادی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل پایان‌نامه برون‌سپاری خدمات فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر کاهش هزینه‌های سازمانی؛ مطالعه مدیریتی و اقتصادی

پیشگفتار           ;..    
سپاس و تقدیر 
چکیده  
فصل اول- برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات     
مقدمه   
۱-    برون سپاری چیست؟        ;
۲-    ۲-۱-۱ نظرییه هایی درمورد برون سپاری   ;
۳-۱-۱  مفهوم خصوصی سازی واقعی    
۱-۳-۱-۱ مفهوم واگذاری به بخش خصوصی چیست؟  
۴-۱ برون‏سپاری فناوری اطلاعات (ITO)    
۵-۱ اشتراک دانش  
۶-۱ سازمان محلی        ..    
۷-۱ اشتراک دانش در سازمان محلی   
۸-۱ سطح مشارکت      
فصل دوم- ارائه مدلی مشارکت-‌محور جهت ارتقاء  برون‌سپاری  
مقدمه    
۱- ۲بررسی مطالعه توسط مولفین پیرامون برون‌سپاری  
۱-۱-۲متغیرهای در نظر گرفته شده و روابط پیش‌فرض در ساختاردهی‌ذهنی پژوهش
۲-۱-۲عناصر مرتبت با سنجش میزان تأثیر هر متغیر،مندرج در پرسشنامه
۳-۱-۲جمع‌آوری اطلاعات      
۴-۱-۲ بررسی و تعین قابلیت اطمینان و اعتبار پرسشنامه‌های طراحی شده   
۵-۱-۲ تحلیل نتایج آماری حاصله از مطالعه میدانی
۲-۲ بحث     
۳-۲ ارایه مدل 
۴-۲ ارایه مدلی مشارکت – محور و مبتنی بر اشتراک دانش جهت ارتقا برون سپاری
خدمات حوزه فناوری اطلاعات درسازمان های محلی      
۵-۲ پیمانکاران در بازار برونسپاری فناوری اطلاعات            ..    
۶-۲ جمع بندی    
۷-۲ نتیجه گیری        ;;    
فصل سوم- تعیین استراتژی برون سپاری فناوری اطلاعات با رویکرد فرآیند
تحلیل سلسله مراتبی و بررسی آن در امور بانکی     
مقدمه    
۱-۳ بررسی برونسپاری در امور سازمانی و بانکی     
۲-۳ تصمیم گیری چند شاخصه  
۱-۲-۳ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی     ..    
۲-۲-۳ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی گروهی   ;..    
۳-۳ مدل سلسله مراتبی برای تعیین استراتژی برون سپاری در بانک های ایران
۱-۳-۳ مسائل مدیریتی         ;..    
۲-۳-۳ مسائل مربوط به محصولات     ..    
۳-۳-۳ مسائل محیطی 
۴-۳-۳ ستاد بانک        ;.    
۵-۳-۳ پیمانکاران داخلی        ;.    
۶-۳-۳ پیمانکاران خارجی        ..    
۴-۳ مطالعه موردی در بانک مسکن     ..    
۱-۴-۳ مشخص نمودن مدیران صاحب نظر   ;..    
۲-۴-۳  تشکیل جلسات طوفان فکری      ;..    
۳-۴-۳  انجام مقایسات جفتی توسط مدیران   ;    
۴-۴-۳ محاسبه  اوزان  هریک  از گزینه  ها  با استفاده از فرآیند تحلیل  سلسله  مراتبی  گروهی   .    
۵-۳ انواع فعالیت‏های IT برون‏سپاری شده
۱-۵-۳هدایت شرکت‌های IT به سوی پروژه‌های برون سپاری   
۶-۳ بررسی نظریه هایی در رابطه باامور بانکی 
۷-۳ تفاوت پیمانکاری فرعی با برون‌سپاری   ;;    
۸-۳ برون سپاری و دوره عمر سازمان      ;..    
۹-۳ روند برون‌سپاری.    
۱۰-۳ سطوح برون‌سپاریIT        ;.    
۱۱-۳ چارچوب مناسب برون‏سپاری     .    
۱۲-۳  نتیجه  گیری      
فصل چهارم- عوامل ریسک  و مدیریت آن   ;;    
مقدمه    
۱-۴ مبانی نظری        ;;    
۱-۱-۴ قرار داد های خدمات فناوری اطلاعات 
۲-۱-۴ مفهوم ریسک  و مدیریت آن     .    
۲- ۴ عوامل ریسک و مدیریت آن در قراردادهای خدمات فناوری اطلاعات     .    
۱-۲-۴ از دیدگاه خریدار        ..    
۲-۲-۴ از دیدگاه فروشنده        ..    
۳-۴ عوامل ریسک به صورت کلی     ;.    
۴-۴ مضرات برون سپاری        ..    
۵-۴ دلایل عمده برون سپاری        ..    
۶-۴ دلایل عمده عدم برون سپاری     ;.    
۷-۴ نتیجه گیری        ;;    
فصل پنجم- بررسی مزایاومعایب برون سپاری   ..    
مقدمه    
۱-۵ مزایای برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات     
۱-۱-۵  بررسی هزینه باتوجه به برون سپاری خدمات      
۳-۵ معایب برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات     
۱-۳-۵ مشکلات تغییر    
۲-۳-۵ مشکلات تخمین هزینه‌های برونسپاری   .    
۳-۳-۵ مشکلات فرهنگی         ..    
۴-۵ شرایط و ضرورت ها برای برون سپاری   ;.    
۵-۵ دسته بندیهای برون سپاری      
۶-۵ بررسی کلی علل برون سپاری     ;.    
۷-۵ منافع حاصل از برون سپاری     ;;    
۸-۵ نتیجه گیری    
فصل ششم- نتیجه گیری و پیشنهادات      ;..    
نتیجه گیری           ;..    
پیشنهادات     
منابع ومآخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل پایان‌نامه برون‌سپاری خدمات فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر کاهش هزینه‌های سازمانی؛ مطالعه مدیریتی و اقتصادی

 ۱)    راعی، رضا و سعیدی، علی(۱۳۸۳). مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک. چاپ اول.تهران:سمت

۲)  حق نویس، معید و ساجدی، همایون(۱۳۸۶).مهندسی ریسک برای مدیران پروژه. چاپ اول. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا

۳)  ویلیامز، چستر و آرتور. و هینز، جی آر ریچارد.(۱۳۸۵). مدیریت ریسک. (ترجمه داور ونوس و حجت اله گودرزی) تهران: نگاه دانش

۴)    رضا تهرانی، عسگر نوربخش(۱۳۸۶). مدیریت سرمایه گذاری. انتشارات نشر نگاه دانش

۵)  خاوندکار، جلیل. مطالعات توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان زنجان، جلد چهارم، امور زیر بنایی. زنجان: انتشارات سازمان برنامه و بودجه. بهمن

۶)  خاوندکار، جلیل. مطالعات توسعه صنعتی استان زنجان، جلد سوم، منابع فیزیکی.تهران: انتشارات وزارت صنایع. زمستان

۷)  خاوندکار، جلیل. مطالعات توسعه و عمران طارم، زیر بناها و خدمات پشتیبان تولید. زنجان: انتشارات سازمان برنامه و بودجه. بهمن

۸)    B.c.Adelye,Annan singh.M.B.Nunes,Risk management practices in is outsourcing

۹)    Oj.Ako mode,B,loes.c.Irgens.constructing customisol models and providing in formation to support it out sourcing decisions.1998.pp.114-

۱۰)      M-Alavi,P,earloson.Areview of mis research and disip linavg development.1992.pp-

۱۱)      Ch.Avge you.information system ,what sort of science is itOMEGA 28.2000.pp.567-

۱۲)      S-Ang.D.W.straub,production and trasaction economies and is outsourcing ,study of the us.banking industry MIS

۱۳)      Plant ,Robert ,Murrell.stephen,An Executive’s Guide to information Technology.edition,

۱۴)      Bahli Bouchaib, Rivard Suzanne, Validating measures of information technology outsourcing risk factors, Omega, 33 ,2005, 175-

۱۵)      Chiadamrong Navee, An Integrated Fuzzy Multi-Criteria Decision Making Method for Manufacturing Strategies selection, Computers & Industrial Engineering 37, 1999, 433-

۱۶)      Chou Tzu-chuan, chen Jau-Rong, Pan Shan L., The impacts of social capital on information technology outsourcing decisions:A case study of a Taiwanese high-tech firm, International Journal of information Management, 26, 2006, 249-

۱۷)      Huang Samuel H., Keskar Harshal, comprehensive and configurable metrices for supplier selection, Int.J.Production Economices, 105,2007,510-

۱۸)      Hwang C. L., Masud A.S.M., Multiple objective decision marketing: Methods and application, Spring,

۱۹)      Hwang H.,Yoon A., A Multiple Attribute decision making,

Kern T., Willcocks L., Exploring information technology outsourcing relationships: theory and practice, Journal of Strategic Information Systems, 9, 2000, 321-

۲۰)      Tabucanon M.T.,Mmultiple criteria decision making in industry,Elevier ,

۲۱)      Parlos P.M., Multicriteria decision making methods :A comparative study,kluwer Academic,

۲۲)      Szidarovsky F.,Gershon M.E.,Dukstein L.,Techniqes for multiobjective decision making in system management, elsevire,

۲۳)      Alderfer,Harold.”American local overnment and administration”.the mcmillan company

۲۴)      Metallic,        M.A and alikhan,M,Akbar.”theory of local government”.sterlin publishers

۲۵)      Fenwick,john.”managing local government “.chapman & hall

۲۶)      Ninaka ,I and takuchi,H.”the knowledge-creating company”.oxford university press

۲۷)      Handerson.J.C.”Plugging into starategic partnership”sloan management review 30(3)

مقدمه

اگر سازمان محلی را موجودیتی سازمان یافته تعریف کنیم که دارای مشخصه های حکومتی بوده و از استقلال اداری و مالی و نه الزاما سیاسی برخوردار باشد و هدف آن ارائه خدمات عمومی به مردم محل با حداکثر کارایی و اثربخشی است، باید گفت باتوجه به گستردگی خدماتی که ارائه میدهند، نیازمند به کارگیر ی راهبرد برون سپاری برون سپاری شکلی از تدارک خارجی از پیش تعیین شده است هستند برای ارائه کالاها یا خدماتی که قبلاً توسط خود سازمان تامین می شد. ادبیات برون سپاری بیشتر با تصمیم های “ساخت یا خرید” مرتبط هستند منابع مورد استفاده سازمان را میتوان به دو گزینه انجام فعالیتها در درون سازمان و تحت حاکمیت سلسله مراتب، و برون سپاری و قرار دادن آنها تحت حاکمیت بازار تقسیم کرد. در این فصل مفاهیم کلیدی برون سپاری را تعریف می کنیم

۱- برون سپاری چیست؟

۱-۱ برون سپاری (Out Sourving) عبارت است از عمل انتقال بعضی ازفعالیت‌های داخلی یک سازمان و واگذاری حق تصمیم‌گیری به عرضه کننده بیرون از سازمان براساس قرارداد. در حقیقت و در عمل، در برون سپاری نه تنها فعالیت‌ها منتقل می‌شوند، بلکه عوامل تولید و حق تصمیم‌گیری نیز در اغلب موارد واگذار می‌شود

پیتر دراکر در ارتباط با برون سپاری و آثار آن می‌گوید: «چنین امری در واقع در حکم تحولی بنیادین در ساختار سازمان‌های جهان فردا است. این بدان معناست که دیگر الـــــزامی نیست که شرکت‌های بزرگ تجاری، ادارات دولتی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های بزرگ به تشکیلاتی بدل شوند که تعداد زیادی افراد را در استخدام خود داشته باشند. این قبیل موسسات به تشکیلاتی تبدیل می‌شوند که درآمدهای عالی و نتایج قابل اعتنایی را به‌دست می‌آورند، زیرا تنها بر فعالیت‌هایی تمـــــــرکز می‌کنند که به خاطر آنها ماموریت یافته‌اند، کارهایی را انجام می‌دهند که دقیقا به اهداف سازمانی آنها مربوط است؛ کارهایی را که به خوبی می‌شناسند و به ریزه کاری‌های آن آشنایند و به نسبت ارزش و اعتباری که دارند به انجام دهندگان آنها دستمزد و کارانه پرداخت می‌کنند، بقیه کارهای خدماتی این‌گونه سازمان‌ها به نهادهای بیرونی واگذار می‌شود»

 ۱-۱-۱ هدف از برون سپاری کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و یا آزادسازی برخی منابع شرکت برای تخصیص آن به اموری است که اولویت بیش‌تری دارد

مفاهیم برون سپاری اگر چه بیش‌تر در حوزه‌های فناوری اطلاعات مطرح شده و گسترش یافته است، اما برخی براین اعتقادند که فرآیند برون سپاری از زمانی که تولید انبوه به تولید مشتری گرا تغییر جهت داد، در عرضه تولید انواع کالا شکل گرفت. از روزگار تولید انبوه یک قرن می‌گذرد، اما امروز برای هیچ سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه نبوده و یا حتی می‌توان گفت غیرممکن است که همه قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز یک کالا را در یک شرکت تولید کند

در واقع می‌توان گفت که افزایش اثربخشی از طریق تمرکز روی آنچه سازمان در انجام دادن آن بهترین است، به‌دست آوردن تخصص‌ها، مهارت‌ها و تکنولوژی‌هایی که قبلا قابل دستیابی نبوده، به‌دست آوردن ایده‌های جدید و نوآور، کاهش سرمایه‌گذاری روی دارایی‌ها و استفاده بهتر برای سایر اهداف، به‌دست آوردن سهم بازار و فرصت‌های کسب و کار از طریق شبکه ارائه دهندگان و تغییر هزینه‌های ثابت به هزینه‌های متغیر از دلایل عمده برون سپاری محسوب می‌شود

۲-۱-۱ نظریه هایی درمورد برون سپاری

اسمیت می‌گوید: انسان موجودی عقلانی است؛ چون عقل دارد، به سمت اقتصاد می‌رود و نیازی به دولت ندارد و اگر هم دولت به وجود بیاید، چون سود است، دولتی تشکیل می‌شود تا نیازی بر طرف شود

دکتر ابراهیم شجاعی از اساتید علم اقتصاد، تاریخ خصوصی‌سازی و برون سپاری را از تفکرات سال‌های دور به ویژه در دوران دانشمندان بزرگی چون ارسطو و افلاطون می‌داند.از آن زمان به بعد بود که بر حسب نیاز و ضرورت‌های پیش آمده بین مردم و دولت، سیاست‌های پولی و به ‌عبارتی اقتصادی بین مردم رواج یافت

با آغاز رنسانس، تفکر نوینی در دنیای غرب شکل گرفت و دانشمندانی همچون «جان لاک» و «دیدرو» و «توماس هاسن» به فکر دفاع از انسان‌ها افتادند و نقش دولت را تعریف کردند و آن زمانی است که دولت‌ها با کمک اقتصاد شیوه‌هایی نو تعریف می‌کردند

آدام اسمیت در جمله معروف خود می‌گوید: «این اصطلاح درستی است که ارباب دوراندیش یک خانواده هرگز تلاش نمی‌کند چیزی را در خانه بسازد که می‌تواند برای وی هزینه بیشتری از خرید آن داشته باشد.»

وی یکی از مبدعان بخش خصوصی است. او در جایی دیگر نیز ضرب المثلی برای فرهنگ خصوصی‌سازی دارد و می‌گوید: «سبزی فروش هرگز از سر خیرخواهی سبزی به من یا شما نمی‌فروشد، بلکه او هم قرار است ذینفع قصه زندگی خویش باشد.»

دکتر شجاعی در ادامه از اندیشمندان اتریشی از جمله «شون پیتر»، «هایگ» و «مسز» (MESSEZ) به‌عنوان متفکران فعال اقتصادی یاد می‌کند که پدیده خصوصی‌سازی از تفکرات آنها نشأت گرفته است

وی می‌گوید: «این دانشمندان معتقدند که دولت نباید کاری انجام دهد، بلکه این بخش خصوصی است که باید فعال باشد، چرا که بخش خصوصی با وجود مردان خلاق بر سر تولید رقابت خواهند داشت و افراد خلاق و نوآور، معماران تولید خواهند بود.»

وی می‌افزاید: «این دانشمندان تنها نقش دولت را در اداره حکومت و جنگ یا حوادث غیر مترقبه مهم می‌دانند» و به نقل از «هایگ» می‌گوید: «بخش‌خصوصی عامل قدرت و برای دولت است. بخش خصوصی دو حالت دارد یا می‌ماند و یا می‌رود. پس سعی کنیم سازمان‌های دولتی را حذف و از بخش خصوصی حمایت کنیم.»

۳-۱-۱  مفهوم خصوصی سازی واقعی

در تعریف بخش خصوصی باید شرایط و زمینه‌های لازم برای محقق شدن چنین مسئله را نیز در نظر گرفت چرا که برای ایفای نقش درست برون سپاری باید با برنامه‌های بخش‌خصوصی همگام بود

 در این زمینه می‌توان گفت: «خصوصی سازی واقعی به مفهوم آن است که تمام و یا بیش از ۵۱ درصد سهام دولت در یک بنگاه دولتی به فروش برود، به نحوی که مدیریت آن نیز در اختیار بخش‌خصوصی قرار گیرد. حتی اگر دولت کمتر از ۵۱ درصد سهام یک بنگاه را در اختیار داشته باشد، اما از طریق سهام ممتاز، کنترل مدیریت بنگاه را در اختیار داشته باشد، باز هم خصوصی‌سازی به مفهوم واقعی آن تحقق نیافته است. به این ترتیب اگر بخشی از سهام واحدهای دولتی در بازار بورس به فروش رود، به‌طوری که مدیریت هنوز در اختیار دولت باشد، در واقع خودمان را گول زده‌ایم و فقط گام بسیار کوچکی را در راه خصوصی‌سازی برداشته‌ایم. باید دید دولت تا چه میزان آمادگی دارد که مدیریت خود در بنگاه‌های اقتصادی را به بخش‌خصوصی واگذار کند. هر چند که بخش خصوصی در جایگاه خود باید در قالب و جایگاه یک مقام متعهد، مسئول و فراگیر ایفای نقش کند.»

برون سپاری باید با برنامه‌های بخش‌خصوصی همگام بود

۱-۳-۱-۱ مفهوم واگذاری به بخش خصوصی چیست؟

واگذاری دو نوع است؛ یکی واگذاری مالکیت دولتی به بخش غیردولتی و دیگری واگذاری مدیریت دولتی به بخش غیردولتی. واگذاری نوع دوم به این معنی است که اگر دولت بخشی از مالکیت خود بر بنگاه‌های دولتی را از طریق مزایده یا بورس به مردم بفروشد، اما مدیریت آن بنگاه به بخش خصوصی منتقل نشود، در واقع، خصوصی‌سازی صورت نگرفته است

صرف‌نظر از مالکیت یک واحد اقتصادی، مدیریت بر آن واحد توسط دولت با بخش‌خصوصی تفاوت فاحشی دارند. مدیریت دولتی، هزینه‌زا و کم درآمد است که نمی‌تواند از امکانات خود، بهره‌وری مناسب داشته باشد. در حالی که مدیریت بخش غیردولتی به‌دلیل آن‌که به طور مستقیم از منافع آن منتفع می‌شود، با بازدهی درآمدی بسیار بیشتری همراه است

نقش و تأثیر تشکل‌های بخش‌خصوصی در اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی قابل توجه است. از این رو ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، گامی مهم در مسیر فراهم کردن مقدمات بزرگترین تجربه خصوصی‌سازی در تاریخ ایران به شمار می‌رود

اجرای مدبرانه این سیاست‌ها به‌ ویژه در حوزه صنعت به ارتقای بهره‌وری منابع مادی و انسانی، افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی، شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی کشور و کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی و افزایش سهم بخش‌های خصوصی و تعاونی منجر خواهد شد

بخش خصوصی به حضور در عرصه این جهاد ملی، چندین نکته را در این زمینه مطرح می‌کند: اجرای موفق سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، نیازمند وجود یک اقتصاد کلان با ثبات است (یک ساختار اقتصاد کلان با ثبات، محیطی است که در آن تورم کم و قابل پیش‌بینی، نرخ‌های بهره واقعی و مناسب، سیاست مالی با ثبات، نرخ ارز حقیقی و قابل رقابت و ساختار بودجه عمومی کشور متعادل باشد.)

تحقق سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، نیازمند حمایت و تقویت بازار سرمایه است. خصوصی‌سازی باید در فضایی شفاف و رقابتی انجام شود. طبق تجربه، واگذاری از طریق بورس اوراق بهادار، مطمئن‌ترین روش در انتقال دارایی‌های دولت است

توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، توسعه نهادهای حقوقی و قانونی، آزادسازی تجاری، ارتقای استانداردهای تولید، تدوین راهبردهای ارتقای فناوری، توسعه بازارهای مالی و اصلاح قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز و غیررقابتی از اهم الزامات اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی به شمار می‌رود

یکی از اهداف مهم ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی، کاستن حجم دولت و واگذاری مسئولیت‌ها به بخش‌های غیردولتی است. بر این اساس، نه تنها خصوصی‌سازی دارایی‌ها و املاک دولت، بلکه واگذاری مدیریت بنگاه‌های اقتصادی و کاهش مداخله دولت در نظام رقابتی بازار آزاد از جمله اهداف مهم ابلاغیه این اصل از قانون اساسی بوده است

آنچنان که رهبری نظام اعلام کرده‌اند؛ اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به معنای چوب حراج زدن به ثروت عمومی کشور نیست و هدف، افزایش ثروت ملی و حذف محرومیت است. واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولت، بدون توجه به تفاوت‌های ساختاری این بنگاه‌ها، می‌تواند کل فرآیند خصوصی‌سازی را ناکارآمد کند. از این رو تشکیل کمیسیون تشخیص صلاحیت متقاضیان با حضور تشکل‌ها و فعالان هر حوزه و تدوین استانداردها و شرایط واگذاری بر اساس صلاحیت‌های فنی و تخصصی، از دیگر لوازم تحقق خصوصی‌سازی اثربخش خواهد بود. به طوری سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی با تمرکز بر فعالیت اصلی و برون سپاری فعالیت‌های تخصصی جانبی می‌توانند باعث ارتقای سطح کار و فعالیت‌های خود شوند

در این زمینه حسین رضوی رئیس هیأت مدیره شرکت فناوری اطلاعات هما در خصوص فواید برون سپاری می‌گوید: «در صورتی‌که سازمان‌ها هدف و کار اصلی خود را نگه داشته و فعالیت‌هایی را که نیازمند کار تخصصی است، به بیرون از مجموعه خود واگذار کنند، سطح فعالیت‌ها و نتایج کارها و پروژه‌ها ارتقا پیدا می‌کند.»

وی همچنین می‌افزاید:« هم اکنون سازمان‌های دولتی به معنای واقعی به برون سپاری توجه نداشته‌اند و در حد واگذاری برخی قراردادها به بیرون از مجموعه اکتفا کرده‌اند، در حالی که هر سازمانی باید هدف اصلی و ماموریت خود را انجام داده و سایر فعالیت‌ها و پروژه‌های تخصصی را به شرکت‌های متخصص در آن زمینه ارجاع دهد تا از حداکثر توان بخش‌خصوصی نیز استفاده شود.»

رضوی با اشاره به روی آوری شرکت‌های خصوصی و داخلی به برون سپاری معتقد است که برخی از شرکت‌های داخلی فعالیت‌های تخصصی خود را به شرکت‌های متخصص داخلی واگذار می‌کنند و از طرفی نیز پروژه‌های مرتبط با تخصص‌های جانبی خود را از دیگر شرکت‌ها و خارج از کشور دریافت می‌کنند و از این طریق با استانداردها و فرهنگ برون سپاری آشنا می‌شوند

وی در خصوص مشکلات شرکت‌ها در اجرای پروژه‌های برون سپاری می‌گوید: «آشنا نبودن شرکت‌ها با روش‌ها و استانداردهای بین‌المللی و نداشتن مدیریت پروژه از جمله مشکلات برون سپاری در داخل شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی کشور است.»

رضوی می‌افزاید: «شرکت‌های ایرانی و سازمان‌های دولتی ما دارای نیروی‌های متخصص خوبی هستند، اما پروژه‌ها به‌دلیل نبود تجربه کافی در مدیریت پروژه با عدم موفقیت روبه رو می‌شوند.»

رئیس هیأت مدیره شرکت فن‌آوری اطلاعات هما، آشنا کردن مسئولان سازمان‌ها را با فرهنگ برون سپاری به‌منظور رشد فعالیت‌ها و به نتیجه رسیدن پروژه‌های آنها لازم می‌داند و می‌افزاید: «آموزش از طریق برپایی سمینارهایی در زمینه برون سپاری در فرهنگ‌سازی این مسئله تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.»

مسئله‌ای که مدیران ارشد در برخی موارد با آن مواجه هستند، استفاده از برون سپاری نیست، بلکه تعیین خدمتی است که باید برون سپاری شود و این موضوع نیازمند آن است که راهبردهای برون سپاری به روشنی معین شوند

۴-۱ برون سپاری فناوری اطلاعات (ITO)

یانگ و هانگ، برون سپاری فناوری اطلاعات (ITO) را بدین صورت تعریف می‏کنند: «مشارکت قابل توجه یک عامل خارجی در تأمین منابع فیزیکی و یا انسانی مرتبط با IT در سازمان مشتری و یا انتقال دارایی به صور مختلف انسانی، شبکه‏ای و یا سخت افزاری از سازمان مشتری به عامل بیرونی که مسوول فعالیت‏های واگذار شده است»

برون سپاری IT یک پدیده جدید و مدرن نیست. اولین نمونه از برون سپاری IT به طور کامل در ایالات متحده درسال ۱۹۸۹ اتفاق افتاد. در آن زمان شرکت ایستمن کداک کل فعالیت‏هایIT  خود را به یک سازمان خارجی واگذار کرد. میزان برون سپاری IT از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ رشد ۱/۱۶ درصد رشد داشته و در مجموع ۱۲۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۰۲ در زمینه برون سپاری IT سرمایه‌گذاری شده است. وجود تأمین‏کنندگانی با قابلیت‏های بالا در بازار صنعتIT  دلیل دیگری برای رشد برون سپاری در این بخش بوده است

هنگامی که سازمان‏ها بتوانند به صورت مؤثر هزینه و منافع IT را تعریف و محاسبه کنند، در آن صورت در موقعیت بهتری برای اداره کردن فعالیت‏های IT خویش قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر، سازمان‏های متخصص در امر IT بهتر از سایر سازمان‏ها می‏توانند فعالیت‏های IT را مدیریت کنند

۵-۱ اشتراک دانش

بی شک، موفقیت برون سپاری در گروه هم ترازی با عوامل اقتضایی محیطی است. اشتراک دانش تسهیم دانش در روابط مبتنی بر برون سپاری یکی از این عوامل است امروزه توجه فزاینده بر کسب دانش مورد نی از سازمان از شرکای سازمانی و ارتقای سطح توانایی سازمانی در چارچوب توافقات استراتژیک معطوف گشته است. از این نظرگاه اشتراک دانش به عنوان فعالیت انتشار و یا انتقال دانش از یک فرد، گروه، یا سازمان به دیگری، عامل اساسی در نیل به اهداف و رفع شکاف سازمانی در نظر گرفته میشود

سطح فراگیری فرایند اشتراک دانش در سازمان، دانش صریح و ضمنی را شامل می شود.دانش ضمنی، دانشی مشخص با محتوای خاص بوده که برای ساختار بندی و انتشار دشوار می نماید. در مقابل دانش صریح، دانشی است که به آسانی قابل انتشار بوده و در چارچوب زبان رسمی و نمادین قرار دارد

اگر سازمانی نتواند دانش مورد نیاز خود را از طریق مناب ع داخل سازمان به دست آورد، باید بر خرید آن در شکل خدمات خارجی متمرکز شود.روش انتخابی برای تامین دانش از خارج سازمان، بستگی به برنامه های سازمانی و شایستگی های کلیدی سازمان دارد.اشتراک دانش بین سازمانی یکی از این روشهاست که در آن طرفین دانش سازمانی خود را به اشتراک میگذارند. بی شک، اعتماد بین سازمانی همانند اعتماد بین اعضای تیم عامل کلیدی در تسهیل مدیریت دانش است. کانالهای انتقال دانش می تواند رسمی یا غیررسمی و یا اینکه شخصی یا غیرشخصی باشند.به هرحال، اشتراک دانش بین سازما نها می تواند در قالب سازو کارهایی چون پیشنهادها، گزار شها، دستورالعمل ها، روش ها و مانند اینها نمود پیدا کند

۶-۱ سازمان محلی

نگرش‌های مختلفی پیرامون ساختمندی تعریف سازمان محلی وجود دارد.اما آنچه تمام این نگرش‌ها را در همگرایی دستیابی به تعریفی جامع از سازمان محلی رهنمون می‌سازد، وجود اشتراکات بنیادی در مفهوم‌پردازی ساختاری در سازمان محلی به لحاظ موجودیت آن می‌باشد.اشتراکاتی چون برخورداری از موجودیتی سازمان یافته و استقلال و وجود ویژگی یا مشخصه حکومتی به عنوان عناصر همسویی این تعاریف، منجر به بروز تعریفی جامع‌تر از سازمان محلی گردیده است؛سازمان محلی موجدیتی سازمان یافته است که دارای مشخصه‌های حکومتی بوده و از استقلال اداری و مالی(و نه سیاسی)نسبی برخوردار بوده باشد که هدف از ایجاد آنارائه خدمات عمومی به مردم محل با حداکثر کارآیی و اثر بخشی.بر اساس آنچه از تعریف فوق بر می‌آید، سازمانهای محلی، پدیده‌هایی هستند که در قالب دولت و حکومت بدان معنا بخشیده‌ می‌شود.چارچوب موجودیت بخشی و شکل‌گیری سازمانهای محلی از دریچه وضع قانونی خاص، منشور واحد یا یکپارچه‌، منشور طبقه‌بندی شده، منشور انتخابی و یا از طریق خود فرمانی سامان داده می‌شود.در حوزه تقسیم‌بندی سیاسی، سازمان محلی به لحاظ چنین سامانه‌های مدیریتی بر اساس مقیاس میزان پاسخ‌گویی و بستگی مستقیم بازه‌های حکومتی، به سه دسته:مدیریت محلی انتصابی، هیات خاص وسازمانهای محلی انتخابی بخشبندی میگردند.بر مبنای تقسیم بندی موجود، در ایران نیز مفهوم سازمان محلی، معنامند گردیده است بطوریکه شوراهای اسلامی را می توان؛ جزوسازمان محلی انتخابی، سازمانهایی چون استانداردی‌ها، فرمانداریهاو;در گروه سازمانهای محلی؛با مدیریت محلی انتصابی و سازمانهایی مانند شرکت برق، شرکت آب و فاضلاب، شرکت گاز و; را در قالب؛هیات‌های خاص(سازمانهای محلی خاص)دسته بندی کرد.در این میان از یک‌سو گسترش دامنه خدمات مورد انتظار از سازمانهای محلی و تعریف بازه‌های جدید فعالیت، لزوم تطبیق سازمانهای محلی با شرایط موجود بیش از پیش نمایان گشته است.از سوی دیگر ظهور تئوری‌های جدید در حوزه مدیریت و به خصوص مدیریت دولتی بایستگی همگامی ساختاری سازمانهای محلی با تئوری‌ها و بکارگیری ابزارهای منتج از آن را مورد توجه قرار می‌دهد.این امر سازمانهای محلی را امروزه در بخش خدمات عمومی به ارائه خدمات از طریق بخش خصوصی به جای ارائه مستقیم و پی‌ریزی مدیریتی بر مبنای قرارداد تشویق نموده است.در حوزه رفع نیازهای عمومی سازمان نیز ایجاد شبکه‌های میان سازمانی و مبتنی بر همکاری یا برون سپاری از اهمیت بالایی برخوردار گشته‌است.در این بین سازمان‌های محلی به برون سپاری به عنوان عاملی مهم در دستیابی به منافع مورد انتظار سازمان توجه ویژه‌ای دارند، که این امر لزوم مطالعه ساختکار پایه‌گذاری روابط برون سپاری را پر اهمیت می‌سازد

۷-۱ اشتراک دانش در سازمان محلی

دانش، اطلاعاتی است که اعتبارآن، از مجرای برقراری آزمون‌های ثابت شده بر آن تأیید گردیده‌است.از این‌رو دانش در سطوح سازمانی با تعریف حاضر، به لحاظ کارکدی، به عنوان منبعی استراتژیک مطرح میگردد که از این چشم انداز سازکاری مدیریتی بر محور دانش به منظور دستیابی به مزیت‌ های رقابتی وکسب ارزشی افزون تر از خلال عملکردهای دانش محور سازمانهای محلی در قالب مفهوم مدیریت دانش رخ نمایانده است.بر این اساس مدیریت دانش به‌عنوان فرآیند دستیابی، اندوختن، اشتراک و بهره‌برداری از دانش، مفهوم‌پردازی می‌گردد که بایستی خلأ دانش سازمان را شناسایی کده وبا شناسایی خلأ دانش سازمان، امکان دستیابی به دانش مورد نیاز برای شکل‌گیری شایستگی‌های جدید را فراهم آورد. در این میان چگونگی یادگیری سازمانی، تغییر دانش ‌فردی به دانش سازمانی و یکپارچه‌سازی دانش سازمانی، به عنوان سه چالش پیش‌روی مدیریت دانش در سازمان محلی مطرح است.اما توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که دانش‌ سازمانی تنها محصلی درون سازمان نبوده و می‌توان در غالب فرآیندهای انتقالی از خارج سازمان کسب گردد.به‌طوریکه امروزه توجه فزاینده بر کسب دانش مورد نیاز سازمان از شرکای استیک سازمانی و ارتقاء سطح توانایی سازمانی در چارچوب توافقات استراتژیک معطوف گشته است.از این نظرگاه اشتراک دانش به عنوان فعالیت انتشار و یا انتقال دانش از یک فرد، گروه یا سازمان به دیگری عاملی اساسی در موفقیت اهداف و رفع شکاف دانش سازمانی در نظر گرفته می‌شود.سطح فراگیری فرآیند اشتراک دانش در سازمان‌های محلی، دانش سر بسته و دانش صریح را شامل می‌شود.دانش سربسته، دانشی مشخص با محتوای خاص بوده که برای ساختاربندی و انتشار دشوار می‌نماید.در مقابل دانش صریح، دانشی است که به آسانی قابل انتشار بوده و در چارچوب زبان رسمی و نمادی قرار داشته‌باشد.در این اثنا اگر بر انتشار دانش پیوستاری متصور گردد که میزان انعطاف آن دانش در تبدیل به قالب کلامی، نمادین و نوشتاری به عنوان شاخصه‌ای برای قابلیت اشتراک آن دانش به حساب آید، دانش سر بسته دانشی است که قابلیت انتقال شمایل کلامی، نمادین ونوشتاری را با خود به همراه ندارد.در مقابل دانش صریح دانشی است که در قالب چارچوبی نمادین یا نوشتاری وجود دارد.در میانه این پیوستار می‌توان، دانش ضمنی را به‌عنوان دانشی که قابلیت بیان در شمایل کلامی، نمادین یا نوشتاری را دارا بوده اما هنوز در این قالب‌ها جریان نیافته است مورد توجه قرار داد.البته باید بر این نکته اشاره کرد که اشتراک دانش بر پایه بستر سازمانی استوار می‌باشد، بنابراین دانش نمی‌تواند به آسانی میان سازمان‌هایی با فرهنگ‌ها، ساختارها و اهداف متفاوت منتقل شود

۸-۱ سطح مشارکت

چگونگی ایجاد روابط بیناسازمانی، منجر به بروز مقیاسی به منظور سنجش سطح تعاملات صورت پذیرفته در خلال ارتباط شکل گرفته میان دو سازمان میگردد، که از ان با عنوان سطح مشارکت یاد میگردد.از دریچه‌ مطالعات صورت پذیرفته در تحلیل سطح مشارکت روابط بینا سازمانی، این روابط از دیدگاه کلام بر دو گونه، روابط‌ معامله‌ای و روابط مشارکت جویانه تقسیم میگردد. در گونه اول، اصولا ارتباط در قالب قرار دادی رسمی، که شامل قواعد ومقررات شکل دهنده ارتباط میباشد مکتوب گردیده و نتیجه جبران هزینه ای ناشی از شکست ویا تاخیر در انجام فرآیند معهود بر عهده طرف دیگر قرارداد گذارده می‌شود.در این شکل از ارتباط سطح مشارکت فاقد مفهوم موازنه بوده و در پایین‌ترین سطح خود قرار میگیرد. در گونه دوم، ارتباط در چارچوب اشتراک در سود و زیان و موازنه ریسک و هزین حاصل از انجام فرآیند بین طرفین به اشتراک گذارده می‌گردد.البته ساختکارهای بازبینی و اجرایی ریسک و هزینه حاصل از انجام توافقی در میان طرفین ارتباط بنا نهاده می‌شود.در این‌گونه از ارتباط با افزایش میزان اشتراک، سطح مشارکت رو به فزونی می‌گذارد.در حوز ارتباطات مبتنی بر برون سپاری سطح دیدگاه‌های سازمان‌های درگیر، اهمیت بررسی عوامل تأثیر گذار در بهبود سطح مشارکت این دسته از ارتباطات را نمایان می‌سازد امروزه بسیاری از ارتباطات شکل‌گرفته بر پایه برون سپاری به سمت تقلیل بعد معامله‌ای ارتباطات و تقویت ویژ‌گی‌های مشارکت-محور در حرکت است.تکامل ارتباطات در شمایل مشارکت- محور بیشتر حاصل برآمد نظریه تبادل اجتماعی در سطوح ارتباطی بیناسازمانی می‌باشد.در قالب این نظریه چرایی ورود سازمان‌ها به روابط نزدیک‌تر توجیه گردیده و به ارتباط در چارچوب فرآیندی پویا که در آن تعاملاتی مداوم و خاص مابین مشارکت‌کنندگان صورت پذیرفته که به انتقال منابع با ارزش می‌انجامد، نگریسته می‌شود. براین اساس اعتماد به عنوان عنصر اساسی در نظریه تبادل اجتماعی نقشی مؤثر در ارتقاء سطح مشارکت ارتباطات تعاملی و بخصوص ارتباطات برون سپاری ایفا می‌کند

 فصل دوم

 ارائه مدلی مشارکت-‌محور جهت ارتقاء  برون سپاری

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.