فایل ورد کامل مقاله نظریه شاهی آرمانی و استمرار آن در دوره اسلامی؛ بررسی تاریخی، سیاسی و فرهنگی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله نظریه شاهی آرمانی و استمرار آن در دوره اسلامی؛ بررسی تاریخی، سیاسی و فرهنگی دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله نظریه شاهی آرمانی و استمرار آن در دوره اسلامی؛ بررسی تاریخی، سیاسی و فرهنگی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله نظریه شاهی آرمانی و استمرار آن در دوره اسلامی؛ بررسی تاریخی، سیاسی و فرهنگی
۱- مقدمه
۲- جهان بینی در ایران باستان
۳- ویژگیهای شاه آرمانی
الف. قدرت موثر یا زور
ب. آئین یا قرارداد اجتماعی
پ- فرّه ایزدی یا شوکت
۴- تداوم اندیشه ایرانی در دوره اسلامی
الف. فلسفه سیاسی
ب. سیاستنامه
پ. حکمت اشراق
۵- نتیجهگیری و جمعبندی
۶- فهرست منابع
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله نظریه شاهی آرمانی و استمرار آن در دوره اسلامی؛ بررسی تاریخی، سیاسی و فرهنگی
۱- پازوکی، شهرام (۱۳۷۸) «شرق سهرودی و غرب هیدگر» نامه فرهنگ، سال نهم، دوره سوم، شماره ۳۱، (پائیز)
۲- حلبی، علی اصغر (۱۳۷۲) «تاریخ اندیشههای سیاسی در ایران و جهان اسلام»، تهران: بهبهانی
۳- رجائی، فرهنگ (۱۳۷۳) «موکه جهان بینیها»، تهران: احیاء کتاب
۴- رجائی، فرهنگ (۱۳۷۵) «تحول اندیشه سیاسی در شرق باستان»، تهران: قومس
۵- صالحی، بهروز (۱۳۸۳) «آموزه هماهنگی جامعه با نظام هستی در اندیشه سیاسی» اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره ۲۰۰-۱۹۹ (فروردین و اردیبهشت)، صص ۱۹۵-۱۸۲
۶- طباطبائی، سید جواد (۱۳۷۵) « خواجه نظام الملک»، تهران: طرح نو
۷- طباطبائی، (۱۳۸۲) «درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران»، تهران: کویر
۸- طباطبائی، (۱۳۸۲) «زوال اندیشه سیاسی در ایران»، تهران: کویر
۹- عنایت، حمید (۱۳۶۹) «شش گفتار درباره دین و جامعه»، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
۱۰- قادری، حاتم (۱۳۸۲) «اندیشه سیاسی در ایران و اسلام»، تهران: سمت
۱۱- مجتبائی، فتح الله (۱۳۵۲) «شهر زیبای افلاطون و شاهی آرمانی در ایران باستان»، تهران: انجمن فرهنگ ایران باستان
۱- مقدمه
اندیشه ایرانیان باستان را مانند اندیشه دیگر مردمان دنیای قدیم، می توان از اسطورههای حماسهها، کتابها و باورهای دینی و نیز سنگ نبشتههای آنان دریافت. انسانهای دنیای کهن، اندیشههایشان را در قالب اسطورهها، آیینها و سرودهای دینی بیان کردهاند؛ از این رو به قول مردم دکتر حمید عنایت یکی از علل دشواری تحقیق در اندیشههای سیاسی در ایران آمیختگی آنها با عقاید و تعالیم دینی و اخلاقی وجهان شناسی و تاریخی است . در حالی که در مغرب زمین و از زمان افلاطون سنت بر آن بوده است که رسالهها و کتابهای جداگانه در موضوع سیاست و کشورداری بنویسند، در فرهنگ ایرانی تفکرات مربوط به جامعه و حکومت چه در دوره پیش از اسلام و چه پس از اسلام در ضمن ملاحظات عامتری درباره این و دنیا مندرج است. بدین جهت آگاهی از چگونگی اندیشههای سیاسی مستلزم آن است که کم و بیش همه متون و منابعی که به نحوی خود کار بینش و نگرش ایرانی در زندگی فردی و اجتماعی است از اندرز نامهها گرفته تا کتب ملل و نحل و شرح حالها بدقت مطالعه شود (عنایت، ۱۳۶۹: ۶۱)
این مقاله به دنبال بررسی نظریه شاهی آرمانی در ایران باستان و به عبارتی اندیشه سیاسی ایرانشهری و تداوم آن در دوره اسلامی میباشد؟ سؤال اساسی این میباشد که مدل رهبری سیاسی ارائه شده در اندیشه سیاسی ایرانشهری کدم میباشد؟ و این تئوری ارائه شده در دوره بعد از اسلام به چه شکلهایی متجلی شد؟ فرضیهای که مورد سنجش قرار میگیرد این است: مدل رهبری سیاسی در اندیشه ایرانشهری
Persian utopia تئوری شاهی آرمانی بوده است؛ بعد از ظهور اسلام این تئوری در قالبهای مختلف از قبیل فلسفه سیاسی، سیاستنامه و حکمت اشراق …. تداوم پیدا کرد، اما این قالبهای تفکر هر کدام به فراخور موقعیت و شرایط سیاسی خاص خود، وجوهی از آن برداشته و در قالب تفکر خاص خود ادامه دادند
مفهوم بنیادین اندیشه سیاسی ایرانشهری شاه آرمانی دارای فرّه ایزدی است که شاه آرمانی دارای فرّه ایزدی عین شریعت است و نه هجری آن؛ اندیشه شاه آرمانی دارای حره ایزدی در کهنترین منابع اندیشه ایرانشهری آمده است و با همین مفهوم بنیادین، اندیشه سیاسی مسیحی سدههای میانه و بویژه روم شرقی پیوند مییابد که در آن نیز شاه موجودی نامیرا و خدا گونه است. شاه آرمانی نیز از آنجا که دارای فرّه ایزدی است. در نوشتههای ایرانشهری به عنوان انسانی خداگونه، نماینده و برگزیده خدا بر روی زمین فهمیده میشود (طباطبائی؛ ۱۳۷۵: ۱۳۱)
۲- جهان بینی در ایران باستان
با اینحال، اندیشه سیاسی مردمان باستان در بافت کلی جهانشناسی آنها جای گرفته است. جهانشناسی شیوهای در پرداخت اندیشه است که فلسفه، دین، اخلاق و اندیشه سیاسی را با هم در بردارد، در جهان شناسی و جهان بینی ایرانیان، جهان دارای نظم و همگونی است. این نظم طبیعی، مقدس، و قا بل احترام است. البته این نحوه نگرش اختصاص به ایران ندارد؛ در واقع، کیهان شناسی غالب در میان انسانها تا قبل از عصر نوزایی (رنسانس)، نه فقط در میان ایرانیان، بلکه در همه جای دنیا، جهان را مجموعهای میدانست که میتوانست که میتوان آنرا به یک خیمه همانند نمود. در این جهان خیمهای همه چیز موزن است، چرا که طبیعت چیزها این طور تلقی می گردید و این طور استنتاج میشد که این موزونی مقدس است. (رجائی، ۱۳۷۳: ۴۰-۴۱)
در جهان شناسی هند و ایرانی، آرته (Arta) مفهوم مهمی است . آرته آیین و شیوهای است که سراسر جهان هستی از طبیعت تا جامعه و تا عالم مجردات را به هم پیوند میزند. آرته که زیر بنای فکری آریائیهای ایرانی را تشکیل میدهد، همه ابعاد زندگی انسان در جامعه و نظام هستی و کل عالم وجود را در بر میگیرد و حیات در این چارچوب معنی مییابد
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 