فایل کامل مطالعه نظری درباره پیش‌فرض‌های ماهیت علوم اجتماعی؛ بررسی رویکردهای فلسفی، تاریخی و روش‌شناختی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل فشرده
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 فایل کامل مطالعه نظری درباره پیش‌فرض‌های ماهیت علوم اجتماعی؛ بررسی رویکردهای فلسفی، تاریخی و روش‌شناختی دارای ۱۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت فایل کامل مطالعه نظری درباره پیش‌فرض‌های ماهیت علوم اجتماعی؛ بررسی رویکردهای فلسفی، تاریخی و روش‌شناختی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل کامل مطالعه نظری درباره پیش‌فرض‌های ماهیت علوم اجتماعی؛ بررسی رویکردهای فلسفی، تاریخی و روش‌شناختی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل مطالعه نظری درباره پیش‌فرض‌های ماهیت علوم اجتماعی؛ بررسی رویکردهای فلسفی، تاریخی و روش‌شناختی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل کامل مطالعه نظری درباره پیش‌فرض‌های ماهیت علوم اجتماعی؛ بررسی رویکردهای فلسفی، تاریخی و روش‌شناختی :

نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)

قسمتی از متن پاورپوینت :

تعداد اسلاید : ۱۳۲ صفحه

پیش فرضهایی درباره ماهیت علوم اجتماعی

ادعای محوری : ” تمامی نظریه های سازمان برفلسفه ای از علم و نظریه ای از جامعه مبتنی است.“ پیش فرضهای فلسفی که رهیافتهای مختلف علوم اجتماعی در آن بحث می شوند؛ یا به عبارت دیگر علوم اجتماعی را براساس چهار مجموعه از پیش فرضها می توان مفهوم سازی کرد: ۱. پیش فرضهای مربوط به هستی شناسی Epistemology 2. پیش فرضهای مربوط به معرفت شناسی ۳. پیش فرضهای مربوط به ماهیت انسان ۴. پیش فرضهای مربوط به روش شناسی Methodology تمام دانشمندان اجتماعی با توجه به پیش فرضهای صریح یا ضمنی درباره ماهیت جهان اجتماعی و شیوه تحقیق در آن وارد بحث و گفتگو در موضوعات خود می شوند. دسته اول پیش فرضها دارای ماهیتی هستی شناسی بوده و به بررسی جوهره پدیده ای می پردازد که محقق در صدد تحقیق درباره آن است. برای مثال , دانشمندان جامعه شناس با این پرسش هستی شناسی اساسی مواجهند که آیا ” واقعیت“ مورد بررسی چیزی خارج از فرد بوده و از بیرون خود را بر ذهن فرد تحمیل می کندیا اینکه واقعیت محصول ذهن اوست؛ آیا” واقعیت “ دارای ماهیتی ” عینی “ است یا محصول شناخت فرد است؟ آیا ” واقعیت “ چیزی است که در جهان که ” وجود خارجی آن “ مسلم است یا اینکه ساخته و پرداخته ذهن آدمی است؟ دسته دوم پیش فرضها که با نوع اول نیز مرتبط است دارای ماهیت ” معرفت شناسی “ است. وبا زمینه های دانش و اینکه چگونه انسان می تواند به درک جهان پرداخته و حاصل آن را به صورت دانش به همنوعان خود منتقل کند مربوط می شود. این پیش فرضها در بردارنده فکرهایی است. برای مثال : به چه اشکالی از دانش می توان دست یافت. انسان چگونه می تواند ”صحیح“ را از ”غلط“ تمیز دهد؟ در واقع , این تقسیم دو گانه صحیح و غلط خود موضع معرفت شناشی خاصی را پیش فرض قرار می دهد. و مبتنی بر دیدگاهی درباره ماهیت خود دانش است. به مانند اینکه: آیا امکان دارد ماهیت دانش را به عنوان چیزی خشک Hard واقعی و قابل انتقال در شکل ملموس تعریف و بحث کرد , یا اینکه دانش دارای ماهیتی نرمتر , ذهنی , معنوی یا حتی فوق طبیعی است. وبر تجربه و بینش هایی که دارای ماهیت منحصر به فرد و اساساً شخصی است مبتنی می باشد. پیش فرضهای ” معرفت شناسی “ در مواردی که ذکر شد دو موضع افراطی را درباره دانش مشخص می کند که عبارتند از اینکه: آیا دانش چیزی قابل تحصیل است؟یا دانش چیزی است که باید شخصاً آنرا تجربه نمود. دسته سوم پیش فرضها که با پیش فرضهای هستی شناسی و معرفت شناسی مرتبط است. اما از نظر مفهوم از آنها جداست پیش فرضهایی هستند که با ماهیت انسانی و به ویژه , با رابطه میان انسانها و محیط زیست آنها مربوط می شود. آشکار است که کل علوم انسانی باید بر این دسته از پیش فرضها مبتنی باشند زیرا اصولاً زندگی انسان موضوع و هدف این گونه علوم است. بنابراین , می توان دیدگاههایی را در علوم اجتماعی مشخص کرد که مستلزم آن است که انسانها به شیوه مکانیکی و جبری در برابر موقعیتهایی که در جهان خارج با آنها مواجه می شوند واکنش نشان دهند. براساس این دیدگاه , موجودات انسانی و تجربیات آنان محصول محیط است. انسانها و تجربیاتشان از طریق شرایط خارجی خود شرطی می شوند. در برابر این دیدگاه افراطی، دیدگاه دیگری وجود دارد که نقش خلاق تری را به انسان نسبت می دهد. و در آن ” اختیار و اراده“Free will نقش محوری را به خود اختصاص می دهد. وانسان به عنوان خالق محیط خود مطرح می گردد و نقش کنترل کننده دارد و نه کنترل شونده. در این دو دیدگاه افراطی که رابطه‌انسان و محیطش را بررسی می کند مناقشه های فلسفی زیادی بین طرفدران جبرگرائی
Determinsim از یک سو و دیدگاه اختیارگرایی Voluntarism از طرف دیگر , مشاهده می شود. چنانکه بعداً خواهیم دید : پیش فرضهای بسیاری از دانشمندان اجتماعی در فاصله میان این دو قرار می گیرد. پیش فرضهای سه گانه ای که در فوق به آنها اشاره شد رابطه ای مستقیم با پیدایش دسته چهارمی از …


توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.