فایل کامل مطالعه علمی درباره اتحاد عاقل و معقول؛ تحلیل مبانی فلسفی، دیدگاههای حکمت اسلامی و جایگاه معرفتی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
فایل کامل مطالعه علمی درباره اتحاد عاقل و معقول؛ تحلیل مبانی فلسفی، دیدگاههای حکمت اسلامی و جایگاه معرفتی دارای ۱۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت فایل کامل مطالعه علمی درباره اتحاد عاقل و معقول؛ تحلیل مبانی فلسفی، دیدگاههای حکمت اسلامی و جایگاه معرفتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل کامل مطالعه علمی درباره اتحاد عاقل و معقول؛ تحلیل مبانی فلسفی، دیدگاههای حکمت اسلامی و جایگاه معرفتی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل مطالعه علمی درباره اتحاد عاقل و معقول؛ تحلیل مبانی فلسفی، دیدگاههای حکمت اسلامی و جایگاه معرفتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل کامل مطالعه علمی درباره اتحاد عاقل و معقول؛ تحلیل مبانی فلسفی، دیدگاههای حکمت اسلامی و جایگاه معرفتی :
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : ۱۵۷ صفحه
اتحاد عاقل و معقول حقیقت علم از نظر صدرا
صدرا: علم از سنخ وجود است. گاهی نیز علم را کیفیت نفسانی میداند
وجود در ذات خود نه جوهر است نه عرض. جوهر و عرض بودن وجود، بالعرض است.
با توجه به اینکه گستره وجود همه چیز را فراگرفته، در مرحلهای عرض و مرتبهای بالاتر، جوهر و در برترین مرحله فوق جوهر و عرض باشد که آن ذات واجب الوجود بالذات است. تفاوت میان علم و وجود ذهنی صدرا بر خلاف دیگر فلاسفه اسلامی، میان علم و وجود ذهنی فرق گذاشت
تا زمان صدرا اکثر فلاسفه بر این باور بودند که علم بشر، همان صورتهای ذهنی اوست.
صدرا، اشکالات بسیاری بر این اندیشه وارد کرد.
سپس گفت: حل اشکالات وجود ذهنی، تنها با روش ما ممکن است. ما صور ذهنی را نسبت به نفس صدوری میدانیم (یعنی صور ذهنی مخلوق خود نفس است) نه حلولی، و وجود ذهنی را متمایز از علم میبینیم.
من استنار قلبه بنور اللّه و ذاق شیئا من علوم الملکوتیین یمکنه ان یذهب الی ما ذهبنا الیه (اسفار، ج۳، ص۴۹۲) کمال بودن علم نه وجود ذهنی به نظر صدرا علم کمال نفس است و وجود ذهنی در سایه علم قرار دارد، شبیه اعیان ثابته در علم خداوند متعال.
با توجه به همین نکته است که وجود ذهنی را ضعیفتر از وجود خارجی میداند و اگر گاهی وجود ذهنی را قویتر میداند، نظرش به علم است که علم برتر از موجودات مادی خارجی است.
العلم لیس عباره عن نفس مفهوم الصوره المجرده لأمر بل العلم عباره عن نحو وجود امر مجرد (اسفار، ج۳، ص۲۹۴)
لیس توسیط تلک الصوره فی ادراک الاشیاء کتوسیط الآلات الصناعیه بل مثالها مثال النور المحسوس فی ادارک المبصرات حیث یبصر النور اوّلا و بتوسطه غیره (اسفار، ج۳، ص۳۱۸) تشبیه علم و وجود ذهنی به نور خورشید صدرا، در بسیاری از موارد، علم و وجود ذهنی را به نور خورشید تشبیه کرد: علم چون نور خورشید است که اولا خودش مشاهده میشود سپس سبب دیده شدن اشیاء جهان میگردد. این نور از مبادی عالیه افاضه شده که بینایی بالقوه توسط آن به فعلیت میرسد.
به یصیر البصر بصرا بالفعل بعد ما کان بالقوه و به یصیر المبصرات بالفعل بعد ما کانت بالقوه (اسفار، ج۷، ص۲۶۴) تفاوت علم و وجود ذهنی به تفاوت در حمل هر ماهیتی در ذهن با حمل اولی ذاتی همان ماهیت خارج از ذهن است. چون در حمل اولی ذاتی، نظر به مفهوم است نه مصداق که موضوع و محمول اتحاد مفهومی دارند. پس هر ماهیتی خودش خودش هست. گرچه با حمل شایع صناعی، کمال نفس و مصداق علم است و متحد با نفس میباشد (اسفار، ج۱، ص۲۹۴-۲۹۸)
پس صور ذهنی با حمل اولی ذاتی وجود ذهنی نامیده میشوند ولی با حمل شایع صناعی علم آدمی هستند. و وجود ذهنی در سایه علم است.
با توجه به اینکه علم غیر از وجود ذهنی است، صدرا گاهی گوید: وجود ذهنی ضعیفترین وجود برای یک ماهیت است.
و هذا الوجود اللشیی الذی لا یترتب علیه الآثار و هو الصّادر عن النفس، یسمّی بالوجود الذهنی و الظلّی (اسفار، ج۱، ص۲۶۴-۲۶۶) حقیقت علم از نظر دیگر فلاسفه صدرا: عبارات شیخ در باب علم مضطرب است. وی گاهی علم را امری سلبی؛ گاهی آن را صور ارتسامی در ذهن؛ گاهی صرف اضافه و گاهی کیفیتی ذات اضافه به امر خارجی میداند.
انّ الشیخ یضرب کلامه تاره الی ان یجعل التعقّل امرا سلبیّا و تاره یجعله عباره عن الصوره المرتسمه فی الجوهر العاقل لماهیه المعقول، نصّ علی ذلک فی النمط الثالث من الاشارات، و تاره یجعله مجرد اضافه و تاره یجعله کیفیه ذات اضافه الی الامر الخارجی (همان، ص۲۸۴-۲۸۵) علم از نظر شیخ اشراق شیخ اشراق: علم عبارت از ظهور؛ و ظهور از سنخ نور است که در فلسفه اشراق همان وجود مجرد است. این نور گاهی لنفسه (علم شیی به خود) و گاهی لغیره (اضافه نوری میان عاقل و معقول) است.
امّا الشیخ الاشراق، فذهب الی انّ العلم عباره عن الظهور و الظهور نفس ذات النور لکن النور قد یکون لنفسه و قد یکون نورا لغیره. و حاصل مذهبه هو انّ علم الشئ بذاته عنده عباره عن کونه نورا لنفسه و علم الشیی بغیره عباره عن اضافه نوریه بین شیئین نوریین (همان، ص۲۸۶) داوری صدرا صدرا: سخنان او خالی از تناقض نیست ولی میتوان سخنان وی را به یک اصل ارجاع داد و گفت: به اعتقاد او، علم همان وجود مجرد است، این وجود مجرد اگر لنفسه باشد همان علم شیی به خود است و اگر وجود لغیره باشد، علم به غیر است چه در مرحله حس چه مرحله خیال و تعقل. علم از نظر فخر رازی فخر رازی، علم را از مقوله اضافه میداند، برخلاف شیخ اشراق که علم را اضافه اشراقی دانست.
قال، العلم و الشعور حاله اضافیه و هی لا توجد الاّ عند وجود المضافین
قد اقمنا البرهان علی انّ التعقل حاله اضافیه
و العجب من هذا المسمّی بالامام کیف زلّت قدمه فی باب العلم
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 