فایل کامل مطالعه جامع درباره ادبیات پایه سوم راهنمایی؛ بررسی متون آموزشی، سبکهای نگارش و نقش در پرورش زبان
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
فایل کامل مطالعه جامع درباره ادبیات پایه سوم راهنمایی؛ بررسی متون آموزشی، سبکهای نگارش و نقش در پرورش زبان دارای ۱۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت فایل کامل مطالعه جامع درباره ادبیات پایه سوم راهنمایی؛ بررسی متون آموزشی، سبکهای نگارش و نقش در پرورش زبان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل کامل مطالعه جامع درباره ادبیات پایه سوم راهنمایی؛ بررسی متون آموزشی، سبکهای نگارش و نقش در پرورش زبان۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل مطالعه جامع درباره ادبیات پایه سوم راهنمایی؛ بررسی متون آموزشی، سبکهای نگارش و نقش در پرورش زبان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل کامل مطالعه جامع درباره ادبیات پایه سوم راهنمایی؛ بررسی متون آموزشی، سبکهای نگارش و نقش در پرورش زبان :
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : ۱۰ صفحه
ادبیات سوّم راهنمایی قالب شعر دانایی مثنوی است.
مثنوی: شعری است که هر بیت آن قافیه ای جداگانه دارد و بیشتر برای سرودن داستانها و مطالب طولانی مناسب است. مانند: شاهنامهی فردوسی، پنج گنج نظامی، بوستان سعدی، مثنوی معنوی مولوی.
نمودار مثنوی:
———-$ ————$
———-# ————#
———-@ ———–@ دانایی ۱- بدان کوش تا زود دانا شوی چو دانا شوی زود والا شوی
معنی: تلاش کن تا هرچه زودتر به دانایی برسی که اگر به آن دست یابی، به بزرگی ها دست خواهی یافت.
در این بیت و بیت بعدی، تکرار حرف (الف) واج آرایی وجود دارد.
نه دانا تر آن کس که والاتر است که والاتر است آن که داناتر است
معنی: کسی که بلند مرتبه تر از دیگران است، الزاماً دانا تر از دیگران نیست بلکه آن کسی که داناتراست، نسبت به دیگران مرتبه ی بالاتری دارد.
آرایه ی قلب: به جابه جایی اجزای جمله در شعر و نوشته های ادبی، که باعث عمق معنا در آن میشود، آرایه ی قلب می گویند.
طرد و عکس: این آرایه، یکی از عناصر زیبایی سخن است که در آن مصراع اول را با جابه جا کردن کلمات در مصراع دوم تکرار می کنند.
پیداست که این تکرار باید چنان باشد که موجب رونق و حسن کلام گردد و بر ضعف و سستی طبع شاعر حمل نشود، و گرنه اجتناب کردن از این گونه تکرارها، بهتر و با آرایش سخن مناسب تر است.
مثال:
بوستان بر سرو دارد آن نگار دلستان آن نگار دلستان، بر سرو دارد بوستان
گلستان باشد شکفته، بر صنوبر بس عجب بر صنوبر بس عجب باشد شکفته گلستان
البته این تکرارها باید سبب زیبایی کلام شود و هنر به کار رفته در آن مشخص باشد. نبینی ز شاهان که بر تختگاه ز دانندگان باز جویند راه
معنی: آیا شاهانی را که بر تخت شاهی تکیه زده اند نمی بینی؛ که(برای حکومت کردن) از دانایان راه نمایی می خواهند.
اگر چه بمانند دیر و دراز به دانا بودشان همیشه نیاز
معنی: اگرچه روزگار درازی ماندگارند و سلطنت میکنند؛ ولی همیشه به دانایان و دانشمندان نیازمندند.
۵- نگهبان گنجی تو از دشمنان و دانش نگهبانِ تو جاودان
معنی: تو اموال و دارایی هایت را از دشمنان مراقبت می کنی، در حالی که دانایی حافظ و نگهبان همیشگی جانِ توست. به دانش شود مرد، پرهیزکار چنین گفت آن بخرد هوشیار
معنی: با دانش انسان به پرهیزکاری میرسد. آن فرزانه ی هوشمند چنین گفت:
میتواند با بیت بعدی موقوف المعانی باشد.
که دانش زتنگی پناه آورد چو بیراه گردی به راه آورد
معنی: دانایی تو را از تنگناها رها میکند و هنگام گمراهی، راه را به تو نشان میدهد.
شاعر: بوشکور بلخی
*** ۱-علم بال است مرغ جانت را بر سپهر او برد روانت را
معنی: علم بال و پر مرغِ جانِ توست و جان و روح تو را اعتلا میبخشد و تا آسمانها بالا میبرد.
سپهر: آسمان، گردون روان: روح، جان
مرغِ جان: ترکیب اضافی، اضافه ی تشبیهی
دل بی علم، چشمِ بی نور است مرد نادان زِ مردمی دور است
معنی: انسان بدون دانایی، مانند چشمی است که توانایی دیدن ندارد؛ و آدم نادان از انسانیت فاصله ی زیادی دارد.
مردمی: انسانیت
آرایه ی تشبیه: دلِ بی علم(طرف اول) / چشمِ بی نور(طرف دوم) / رکن سوم یا وجه شبه، (نابینایی و ناتوانی در تشخیص) است (رکن ۴) حذف شده است.
بین مرد و مردمی آرایه ی جناس زاید افزایشی وجود دارد. نیست آب حیات جز دانش نیست باب نجات جز دانش
معنی: بجز دانایی برای زندگی جاویدان راز و رمزی وجود ندارد و برای رستگاری و رهایی جز دانش راهی نیست.
باب نجات: در رستگاری
آب حیات: آب زندگی. آبی که اسکندر به دنبال آن بود تا زندگی جاودان را نصیب خود کند، ولی در نهایت نصیب خضر شد. تلمیح به داستان اسکندر و آب حیات.
آرایه ی اسلوب معادله در طول بیت: اگر نسبت مصرع اول بیتی با مصراع دوم آن مساوی باشد و بتوان آرایه ی هر مصراع را مانند کفه های ترازو، مساوی تصور کرد، به گونه ای که معنی دو طرف آن برابر باشد، اسلوب معادله دارد.
مثال: از قضا آیینه ی چینی شکست خوب شد، اسباب خود بینی شکست
اظهارِ عجز، پیش ستم پیشگان خطاست اشک کباب موجب طغیان آتش است. دل شود گر به علم، بیننده راه جوید به آفریننده
معنی: اگر دل انسان به دانایی مجهز شود؛ به شناخت خدا راه می یابد.
آنچه در علم بیش می باید دانش ذات خویش می باید
معنی: در راه دانش اندوزی آن چیزی که بیشتر از همه ارزشمندتر است؛ شناختن خود انسان است.
بیت پایانی، تلمیح به حدیثی از پیامبر اسلام است.هر کس خودش را بشناسد
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 