فایل ورد کامل پژوهش جامع فصل دوم پایاننامه درباره مبانی نظری و پیشینه بررسی نقش ائمه به عنوان واسطههای فیض الهی در نظام آفرینش و جایگاه آنان در جهان هستی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل پژوهش جامع فصل دوم پایاننامه درباره مبانی نظری و پیشینه بررسی نقش ائمه به عنوان واسطههای فیض الهی در نظام آفرینش و جایگاه آنان در جهان هستی صفحه می باشد دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش جامع فصل دوم پایاننامه درباره مبانی نظری و پیشینه بررسی نقش ائمه به عنوان واسطههای فیض الهی در نظام آفرینش و جایگاه آنان در جهان هستی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه ائمه که واسطه در فیض هستند چه نقشی در این جهان دارند
پیشینه بحث
ریشههای نظریهی فیض و فاعل وجودی را میتوان در عقاید و افکار مزداییان، مانویان و صائبان پیدا کرد .[۱]نظریه وسایط در فیض در زمان افلاطون مطرح بوده است. [۲]
فیلون (۲۵ قبل از میلاد ـ۴۰ میلادی) فیلسوف و متکلم یهودی تلاش کرد تا دین یهود را بر شیوه فلاسفه افلاطونی توجیه کند. یکی از ویژگیهای او تفسیر و تثبیت واسطه در خلقت بود. او نخستینبار تفکر واسطه در خلقت موجودات را، هرچند به گونه مبهم و رمزآمیزی نزد افلاطون و برخی نظامهای فکری یونان مطرح بود، در قالب تفکری مذهبی و امری مشخص و اقنومی خاص بین خدا و خلق و به اصطلاح «لوگوس» مطرح کرد که در آن ویژگی ارسطویی (عقل) و ویژگیهای افلاطونی (مجمع مُثل و صور) موجود است. لوگوس، میانجی پیدایش و ایجاد مراتب و وسیلهای برای وصول نعمتهای الهی به شمار میآید. او واسطه بین خالق و عالم خلقت و انسان الهی است[۳].
فلوطین (۲۰۵ ـ۲۷۰میلادی) متأثر از فیلون، معتقد بود موجودات بر اساس نظم و نَسَق و ترتیب خاص صادر شدهاند. مبدأ اول، تعالی، بسیط و دور از هر گونه ترکیب بوده، پس خلقت کثرات به عقل [واسطه] منسوب است.[۴]
طرح واسطه در فیض، به دست فلوطین پایه فلسفیتر و فنیتر پیدا کرد و بیشتر فلاسفه آن را بسان قاعده فلسفی پذیرفتند[۵].
نظریه فیض به وسیله مکتب افلاطونیان جدید به ویژه فلوطین و بروقلس از طریق دو کتاب مشهور کتاب العلل و کتاب الربوبیه به حکمای اسلامی رسیده است. ابن اسحاق کندی (۲۵۸قمری) بنیانگذار فلسفه اسلامی که در تکمیل ترجمه اثولوجیای فلوطین نقش داشت، نظریه فیض را مطابق آموزه قرآنی یافته و گفته است:
« فإذن فیض الوحده عن الواحد الحقّ الأوّل هو تهوّی کلّ محسوس و ما یلحق، فیوجد کلّ واحد منها إذا تهوّی بهویّته إیّاها»[۶]
به این ترتیب کندی نخستینبار کلمه فیض را بر فعل خداوند به کار میبرد؛ چنانکه کیفیت پیدایش عالم را نیز در غیر نخستین صادر، با نظریه واسطه در فیض تدوین میکند. وی منفعل اول را فعل مباشری و دیگر منفعلها را به واسطه فعل اول، غیرمباشری میداند. [۷]
فارابی (۳۳۹قمری) گردآورنده اصلی نظریه فیض در فلسفه اسلامی به شمار میآید. وی به سازگاری نظریه فیض با شریعت اسلام معتقد بود. وی کیفیت صدور کثرت از وحدت را در قالب صادر اول (عقل) و واسطه فیض تبیین میکند:
« یفیض من الأوّل، وجود الثانی فهذا الثانی هو أیضاً جوهر غیر متجسّم[۸] فیما یعقل من الأوّل یلزم الثانی .[۹]و الموجودات کلّها علی الترتیب حصل من أثر وجوده[۱۰]، و نسبه جمیع الأشیاء إلیه من حیث إنّه مبدعها أو هو الذی لیس بینه و بین مبدعها واسطه و بوساطته، تکون علّه الأشیاء الآخر نسبه واحده»[۱۱]
از موجود اول، وجود دوم افاضه میشود و این دومی نیز جوهری غیرجسمانی است . بنابر آن که وجود اول تعقلی دارد، وجود بعدی از او صادر میشود . و همه موجودات بنابر ترتیبی از وجود او حاصل میشوند. نسبت همه اشیا به او (صادر نخست) مساوی است؛ چون به واسطه دیگران پیدا شده و میان او و مبدأ اول هیچ واسطهای نیست.
اخوانالصفا (حدود۳۵۰قمری) ضمن اعتراف به دشواری فهم کیفیت آفرینش، این روند را با راهکارهایی شبیه به فیض و واسطه در فیض حل میکنند[۱۲] .
ابوالحسن عامری روند آفرینش را بر اساس نظریه فیض و آموزه نو افلاطونی چنان تصویر میکند که جایگاه واسطه در فیض کاملاً مشهود است:
اول. موجود بالذات (فوق الدهر)
دوم. عقل یا قلم (مع الدهر)
سوم. نفس یا لوح (بعد الدهر)
چهارم. عرش یا افلاک (مع الزمان)
پنجم. طبیعت (بعد الزمان)[۱۳]
ابنسینا (۴۲۸قمری)[۱۴] با اندکی توسعه در معنای فیض، فاعلیت عقول را نیز بر طریقه فیض میداند:
الفیض إنّما یستعمل فی الباری و العقول لا غیر[۱۵]؛
فیض فقط درباره خداوند و عقول کاربرد دارد نه غیر آن.
در جای دیگر، اصل نظریه فیض و لزوم واسطه آن را یادآور شده است. وی پیدایش کثرت در فیض و مستفیض را به تحقق واسطه مستند میکند.[۱۶]
در میان فرق اسلامی، اسماعیلیه و قرامطه به نظریه فیض توجه داشتهاند. به عقیده آنان خداوند عالم را مستقیماً خلق نکرده بلکه عقل کل را ایجاد کرده و از آن نفس کل و از آن، ماده را آفریده است. این گروه از شیعه اسماعیلی، خداوند را به شیوه امیرالمؤمنین(علیه السلام) در هر چیزی و با هر چیزی بدون ممازجت و اختلاط میدانند؛ همان طوری که واحد در هر عددی و معدودی حاضر است، ولی خودش عدد نیست.[۱۷]
فصل دوم : کلیات
فصل اول : واژه شناسی «واسطه» ،« فیض»
واسطه در لغت
«وسط: هو استقرار شیء فی ما بین شیئین أو أشیاء، سواء کانت مادّیّه أو معنویّه، متّصله أو منفصله، من الموضوعات الخارجیّه أو محلّا.ثمّ إنّ المادّه من باب وعد، و المصدر منها الوسط و السطه، کالوعد و العده.»[۱۸]
واسطه از ماده « وسط ، یسط » از باب ضرب یضرب و «وَسط» و «سِطه» مانند «وَعد» و « عِده» به معنای قرار گرفتن چیزی بین دو یا چند چیز است ؛ خواه آن دو چیز مادی باشند یا معنوی ؛ متصل باشد ؛ مانند اجسام ، یا منفصل ، مانند اعداد . «وَسَط » و « واسِط» مانند «یَبَس»و «یابس» اسم فاعل از این ماده وهمان چیزی است که دربین واقع میشود. « أوسط» ومؤنث آن «وُسطی» نیز به همین معناست. کلمه « وسط» برای مذکر و مؤنث هر دو به کار می رود.[۱۹] وسط گاهی به معنای عدل ، زمانی به معنای خیر ، وقتی به معنای میانه مسافت و در بعضی موارد به معنای بین مقصّرو غالی و میان پیامبر ومردم و نیز واسطه القلاده به کار می رود ؛ ولی جامع دارد . این واژه بیشتر در جایی به کار می رود که دو طرف آن مساوی است[۲۰] . وساطت در لغت به معنای میانجی شدن و چیزیست که میانه دو طرف قرار گرفته باشد، نه جزو آن طرف باشد، نه جزو این طرف، و امت اسلام نسبت به مردم- یعنى اهل کتاب و مشرکین- همین وضع را دارند، براى اینکه یک دسته از مردم- یعنى مشرکین و وثنىها- تنها و تنها جانب مادیت را گرفته، جز
..
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 