فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن‌ها بر ارتباطات انسانی و فرهنگ عمومی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن‌ها بر ارتباطات انسانی و فرهنگ عمومی صفحه می باشد دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن‌ها بر ارتباطات انسانی و فرهنگ عمومی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

مبانی نظری وپیشینه تحقیق شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی[۱]

رسانه‎های اجتماعی بنا بر یک تعریف، رسانه‎هایی برای برقراری تعامل اجتماعی مبتنی بر وب هستند و راهی ارزان و قابل دسترس برای انتشار اطلاعات از سوی عموم کاربران‌. این تعریف عام، بسیاری از وب‌سایت‎های با کارکرد ارتباطی را در زمره‌ی رسانه‌های اجتماعی قرار داده است؛ فروم‎های اینترنتی، وبلاگ‎ها، شبکه‎های اجتماعی، ویکی‎ها و پادکست از این قبیل هستند. اما یکی از پرکاربرترین انواع رسانه‎های اجتماعی را شبکه‎های اجتماعی تشکیل می‎دهند.

” از سال ۱۹۷۹ اولین فضای شبکه‎ای را تام تراسکات و جیم الیس از دانشگاه داک ایجاد کردند.” (کاپلان و هنلین[۲]،۲۰۱۰: ۶۰). البته شبکه‎ای که آن‌ها ایجاد کردند با مفهومی که ما امروزه از رسانه‌ی اجتماعی درک می‌کنیم تفاوت‎هایی عمده دارد. رسانه‌ی اجتماعی در نزدیکی هزاره‌ی جدید پا به عرصه وجود گذاشت (کاپلان و هنلین ،۲۰۱۰). نویسندگان این شبکه‌ی اجتماعی اولیه به صورت آنلاین اقدام به نوشتن مطالب خود در آن می‎کردند. این دفتر خاطرات گروهی را تشکیل می‎داد. اصطلاح “وبلاگ” اولین بار در همان زمان و به صورت مختصرشده یعنی “بلاگ”، یک سال بعدتر استفاده شد، زمانی که یک بلاگر به شوخی اسم “وبلاگ را” به “وی بلاگ[۳]” تغییر داد. افزایش دسترسی به اینترنت پرسرعت محبوبیت این مفهوم را در جهت ایجاد سایت‎های شبکه‌ی اجتماعی همچون مای اسپیس (۲۰۰۳) و فیس بوک (۲۰۰۴) اضافه کرد. این رشد قدم به قدم اصطلاح رسانه‌ی اجتماعی را ابداع کرد و آن را به برجستگی امروزی‌اش رساند.” (کاپلان و هنلین، ۲۰۱۰: ۶۰).

“آندریاس کاپلان” دکترای مدیریت بازرگانی از انگلستان و “مایکل هنلین” دارای دکترای علم مدیریت از انگلستان به عنوان متخصصین بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی، برای ارائه‌ی تعریفی از رسانه‌ی اجتماعی سعی می‎کنند عمده‎ترین مفاهیم مشابه آن را شرح داده و نکات تمایز آن‌ها را برجسته کنند. دو مفهومی که تا حدودی مشابه مفهوم رسانه‎های اجتماعیاند، مفاهیم وب۲[۴] و محتوای عمومی‌شده کاربری (یو. جی. سی)[۵] هستند. وب ۲ اصطلاحی است که اولین بار در سال ۲۰۰۴ استفاده شد تا راه جدیدی برای انتشار محتوا و کاربردهای کوتاه از سوی اشخاص باشد. این محتوا با همکاری و به روشی مشارکتی به طور مستمر به وسیله همه‌ی کاربران تغییر می‎یابد. محتوای عمومی‌شده کاربری نیز اصطلاحی است که در ۲۰۰۵ عمومیت یافت و به طور معمول برای توصیف‌کردن اشکال مختلف محتوای رسانه‎ای به کار می‎رود که به طور عمومی قابل دسترس باشد و به وسیله کاربران نهایی تولید شده باشد. محتواهای عمومی‌شده کاربری باید سه نیاز اساسی را برآورده کند: ۱ باید روی وبسایت مورد دسترس عموم یا روی سایت شبکههای اجتماعی قابل دسترس گروه منتخب مردم منتشر شود، ۲ باید حجم خاصی از تلاشهای ایجادکننده را نشان دهد؛ ۳. در نهایت باید خارج از روزمرگی و تمرینات حرفهای خلق شده باشد (کاپلان و هنلین،۲۰۱۰: ۶۱). کاپلان و هنلین با توضیح این دو مفهوم مشابه و با استفاده از آن‌ها اظهار می‌کنند که رسانه اجتماعی یک گروه از کاربردهای مبتنی بر وب است که بر پایه‎های تکنولوژیکی و ایدئولوژیکی وب ۲ ساخته شده و خلق و تبادل محتوای عمومی‌شده کاربران را فراهم می‎کند (کاپلان و هنلین ،۲۰۱۰: ۷۰).

کاپلان و هنلین یک طرح برای طبقه‎بندی انواع رسانه‎های اجتماعی براساس تئوری حضور اجتماعی، ثروت رسانه‎ای، بیان خود و افشای خود ارائه کرده‌اند که بر اساس آن شش نوع متفاوت از رسانه اجتماعی یعنی پروژه‎های مبتنی بر همکاری، وبلاگ‎ها و میکروبلاگ‎ها، جماعت‎های محتوایی، سایت‎های شبکه اجتماعی، جهان بازی مجازی و جماعت‎های مجازی قابل شناسایی است (ویکی پدیا, ۱۳۹۰).

شبکه‌های اجتماعی مجازی تنها ابزارهای تکنولوژیکی جدیدی نیستند که امکانات جالب توجهی را در اختیار کاربران اینترنتی قرار داده باشند. شبکه‌های اجتماعی را فراتر از گونه‌ای وب‌سایت می‌توان به‌عنوان رسانه‌های جدیدی در نظر گرفت که در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تغییراتی ایجاد کرده‌اند. چالش‌هایی که شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر با آن‌ها مواجه بوده‌اند، حوزه‌هایی فراتر از فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داده است. شبکه‌های اجتماعی از سویی به عنوان یکی از گونه‌های رسانه‌های اجتماعی، امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم کرده‌اند و در افزایش مشارکت شهروندان در برخی فرایندها مؤثر بوده‌اند؛ از سویی این شبکه‌ها با آسیب‌های گسترده‌ای در حوزه‌هایی از قبیل حریم خصوصی، کپی‌رایت، اعتیاد مجازی، سوء استفاده از کودکان، دزدی اطلاعات و هویت و مواردی این‌چنینی مواجه بوده‌اند. این شبکه‌ها هم‌چنین عرصه‌‌ی ارتباطات سیاسی را نیز متحول کرده‌اند. رویدادهای سیاسی سال‌های اخیر از انتخاب باراک اوباما به ریاست‌جمهوری امریکا گرفته تا همگی متأثر از فعالیت‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی بودند. در حوزه‌‌ی ارتباطات بین‌الملل نیز شبکه‌های اجتماعی محل توجه هستند و برخی کشورهای شرقی مانند چین و روسیه که دغدغه‌ی‌ حفظ فرهنگ ملی برایشان اهمیت دارد با تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی تلاش کرده‌اند کاربرانشان را از شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی که در مالکیت شرکت‌های امریکایی هستند، دور کنند. شبکه‌های اجتماعی هم‌چنین بر شکل‌های سرمایه‌ اجتماعی و اقتصادی و نحوه‌ی تبدیل آن‌ها به یکدیگر نیز مؤثر بوده‌اند و عرصه‌ی اقتصاد را نیز بی‌نصیب نگذاشته‌اند (جعفری، ۱۳۸۹: ۶۰)

حمیدرضا ضیائی‌پرور، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در مقاله‌ای که در نشست “شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌ها و تهدیدها” با عنوان “۳۰ ویژگی شبکه‌های اجتماعی” در سال ۸۹ ارائه کرد؛ این ۳۰ ویژگی را به شرح زیر برشمرد:

  1. هویت : هویت در شبکه‌های اجتماعی به سمت واقعی‌تر شدن پیش می‌رود چون هیچ کس مایل نیست فرد ناشناس را به لیست دوستان خودش اضافه کند ، شما در لیست دوستانتان در فیس بوک با افراد واقعی طرف هستید . اما مثلاً در عصر وبلاگ‌ها این مسأله تا حد زیادی قابل پنهان کردن بود.
  2. به اشتراک گذاری و یادگیری : افراد علاقمند هستند هر چه سریع‌تر اطلاعات یا محتوایی را که تولید کرده‌اند به اشتراک بگذارند . این محتوا ممکن است خبر ، فیلم ، عکس یا مقاله یا طنز یا دیدگاه شخصی یا تجربیات آن‌ها باشد.
  3. بسیج‌کنندگی و سازماندهی : شبکه‌های اجتماعی قدرت بسیج‌کنندگی دارند یعنی می‌توانند افراد را در یک زمان و یا مکان در محیط واقعی گرد هم آورند ، یا در محیط مجازی به کمپین بپردازند . طرح شبکه‌های اجتماعی خودجوش و خودمختار بی‌شمار و گسترده در سطح جامعه را باید از بدیع‌ترین اقدامات او دانست که می‌تواند تجربه و رویکردی نو در تشکیلات و سازماندهی در ایران معاصر محسوب شود.
  4. دوستی : تعمیق دوستی‌ها بین جنس مخالف، بین همکلاسی‌ها، همکاران، هم عقیده‌ها، دوستی با دوستان دوستان .
  5. اعتماد : قابلیت اعتماد به شبکه‌های اجتماعی بیش از وب سایت‌ها است چون اطلاعات، فیلتر نشده و خام منتقل می‌شود ، قدرت اعتماد به شاخص بودن یا مشهور بودن فرد تولید کننده‌ی اطلاعات بستگی دارد .
  6. حلقه‌های مخاطبان : به جای مخاطبان انبوه، حلقه‌هایی کوچک و بزرگ از مخاطبان شکل می‌گیرد.این حلقه‌ها در جاهایی با یکدیگر همپوشانی دارد . تأثیرگذاری هر شبکه بر هر حلقه به تناسب تخصصی بودن یا گرایش خاص آن شبکه است.
  7. قدرت کندوسازی : قابیلت لینک‌دهی، ترک بک و دنبال کردن علایق مشترک یعنی کندوسازی.
  8. استناد و تعمیم : فیلم، عکس، صدا و متون اصلی رسانه‌ها، قابلیت استناد و تعمیم را بالا برده است. شنیدن کی بود مانند دیدن ؟
  9. چند رسانه‌ای : استفاده از چند رسآن‌های‌ها در شبکه‌های اجتماعی ، قابلیت جدیدی است که قدرت این نوع رسانه‌ها را بالا برده است . فیلم، صوت، عکس، انیمیشن، متن، گرافیک و لینک .
  10. ادغام فن‌آوری‌ها : شبکه‌های اجتماعی محصول ادغام فن‌آوری‌های جدید وب ۲ هستند ،Ajax ، XML ، HTTPS، RSS.
  11. پرستیژ : امروزه افراد، مجریان تلویزیون، اساتید دانشگاه، دانشجویان، روزنامه نگاران، سیاستمداران و هنرمندان به جای آدرس ایمیل یا وب سایت یا وبلاگ، شناسه فیس‌بوک خود را اعلام می‌کنند . حتی برنامه‌های تلویزیونی نیز آدرس فیس‌بوک دارند.
  12. گپ : شبکه‌ها قابلیت گپ یا همان چت کردن را با خود به همراه دارند .
  13. نقد بی‌رحمانه : شبکه‌های اجتماعی فضای تعاملی جسورترین آدم‌هایی است که سرشان درد می‌کند و فعالیت در این شبکه‌ها را نوعی فعالیت مدنی و حتی مبارزه‌ی مدنی می‌دانند . لذا از نقد بی‌رحمانه‌ی حاکمیت ، سیاستمداران؛ رسانه‌های رسمی ابایی ندارند . به همین جهت زبان آن‌ها متفاوت با سایر رسانه‌ها به نظر می‌رسد .
  14. دنبال‌کردن و دنبال‌شدن : فالوشدن و فالوکردن افراد امری لذت‌بخش است . شما نیز دوست دارید دنبال شوید. شخصی نگاری یا روزنگاری در وبلاگ‌ها بر همین اساس اتفاق افتاده است. مانند توئیتر.
  15. باز انتشار : در محیط شبکه‌ها به خصوص سایت‌های لینکدونی، خبرها پالایش و انتخاب شده و باز انتشار می‌شوند .
  16. خرد جمعی : همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده‌اند : حکیم بزرگمهر. اما در عصر شبکه‌ها همگان در حال زاده شدن است. گرایش عمومی را می‌شود از این فضاها سنجید. شبکه‌های اجتماعی بهترین فضای افکارسنجی هستنند.
  17. جهانی بودن (مترجم گوگل) : حذف مرزهای زبانی مهم‌ترین اتفاقی است که در فضای جدید وب اتفاق افتاده است.
  18. سرگرمی : سرگرمی، ظنر، خنده، شوخی، سرکار گذاشتن، سوتی و گاف‌گرفتن، کارهای مونتاژی و فتوشاپی کردن، دست انداختن سیاستمداران و معما طرح‌کردن، از ویژگی‌های این شبکه‌ها است.
  19. سفارشی شدن : هرزه‌گردی و ولگردی در فضای وب در حال حذف شدن است. شما محتوا را سفارش می‌دهید. با استفاده از فیدها، خروجی‌ها و ریدرهای آنلاین و آفلاین.
  20. جستجو شدن : از طریق ترکیب موتورهای جستجو با بسیاری از شبکه‌ها شما می‌توانید در این فضاها هم‌زمان جستجو کنید و جستجو شوید.
  21. اطلاع‌رسانی و خبررسانی : رسانه‌های شهروندی، خبرنگاران شهروند. از سونامی تا رخدادهای انتخاباتی.
  22. رسانه‌ی نسل جوان : نو بودن، خلاق بودن و ابتکاری بودن باعث جذب جوان‌ها به این پدیده شده است.
  23. رسانه‌ی جایگزین : نقش رسانه‌های جایگزین را ایفا می‌کنند در مقابل رسانه‌های جریان اصلی.
  24. ترکیب با موبایل : اغلب این فن‌آوری ها یا نسخه‌ی موبایل دارند، یا با استفاده از موبایل قابل انتشار و دسترسی هستند. مستندات محتوایی این رسانه‌ها نیز توسط موبایل تولید می‌شود.
  25. شفاف شدن بیش از گذشته : درون خانه‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند؛ از کوچک‌ترین رخدادهای همدیگر مطلع می‌شوند .
  26. ابتکار و خلاقیت : نوآوری در ذات شبکه‌ها است . ارتباطات افقی، پیشنهادات خلاقه، طوفان‌های مکرر فکری در این محیط‌ها اتفاق می‌افتد .
  27. ساختار دمکراتیک : مانند بالاترین، ویکی پدیا، گوگل زمین، وبلاگ‌ها، فروم‌ها و همه برابرند.
  28. قدرت سرمایه اجتماعی : فوکویاما : سرمایه اجتماعی مجموعه‌ی معینی از ارزش‌های غیر رسمی است که در میان اعضای گروه مشترک بوده و همکاری را در میان آن‌ها بهبود می‌بخشد
  29. ..
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.