فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی و نقش عوامل آموزشی، انگیزشی و محیطی در موفقیت دانشجویان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی و نقش عوامل آموزشی، انگیزشی و محیطی در موفقیت دانشجویان صفحه می باشد دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی و نقش عوامل آموزشی، انگیزشی و محیطی در موفقیت دانشجویان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی
رضایتمندی تحصیلی
تعریف رضایتمندی
مفهوم رضایتمندی که به عنوان تابعی از میزان کامروایی و ارضای نیازهای جسمی و روانی فرد تعریف می شود (زیمرمن،۲۰۰۳). مفهومی برخاسته از نظریه های انگیزش و نیازها در روانشناسی است که همه زمینه ها و ابعاد زندگی را در بر می گیرد. این مفهوم تا مدتها به محیط های شغلی معطوف بود، اما به تدریج در حوزه های وسیعتری همچون خدمات تجاری، خدمات رفاهی و بهداشتی و زمینه های خانوادگی مطرح شد. با گسترش آموزش در جهان مفهوم رضایتمندی در ابعاد مختلف آموزش نیز مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات گسترده نشان می دهد که رضایتمندی دانش آموزان و دانشجویان یکی از متغیرهای مهم و مؤثر در انگیزش و پیشرفت تحصیلی، رشد مهارتهای تحصیلی، بهداشت روانی در محیط های آموزشی،و دلبستگی به محیط آموزشی است. همچنین، محققان زیادی نشان داده اند که رضایتمندی به طور پیچیده ای تحت تأثیر عوامل متعددی همچون جنسیت، وضعیت قومی و نژادی، خصوصیات فردی و خانوادگی و محیط تحصیلی و روشها ، روند و فضای آموزشی است(کاریمر[۱] و همکاران،۲۰۰۳). با این حال، رضایتمندی بسیار وابسته به موقعیت است و همان طور که بلتیکووا وفاکس[۲](۲۰۰۲) بیان کرده اند، با اینکه در آموزشعالی از رضایتمندی به عنوان شاخصی با اهمیت یاد می شود، هنوز درک مشترکی از ساختار این مفهوم به دست نیامده است و از این رو، گرملر و مک کالو(۲۰۰۲) تصریح می کنند که تأمین کنندگان رضایتمندی باید از این مفهوم در موقعیت خود تعریفی روشن و قابل فهم و شرایطی واضح و عینی در ذهن داشته باشند.
به تعویق انداختن رضامندی ابتدا توسط میشل و همکاران( ۱۹۶۵ ، به نقل از آی دوک و میشل، ۲۰۰۰ ) مطرح گردیده است .بر اساس آزمایش آن ها،کودکا ن در زمین انتخاب پاداش، به دو صورت مختلف عمل می کنند : ۱) دریافت پاداش به صورت فوری اما کوچک و بی ارزش و ۲) دریافت پاداش با تأخیر زمان اما بزرگ و باارزش. آنها در این آزمایش دریافتند که به تأخیر انداختن رضامندی، یعنی توانایی و اراده فرد در به تأخیر انداختن رضایتمندی های فوری و کم ارزش در برابر رضایتمندی های باتأخیر و باارزش، با سطح هوش، فایق آمدن بر وسوس محرک ها، مسئولیت اجتماعی و پیشرفت کودکان پیش دبستانی رابطه مثبت و معنادار دارد(میشل و همکاران، ۲۰۰۸). به تأخیر انداختن رضامندی، نوعی شایستگی است که به فرد کمک می کند تا به صورت ارادی، پاداشهای فوری را به منظور بدست آوردن پاداشهایی که به صورت موقت دور هستند به تعویق بیاندازد؛ به عبارت دیگر ، به تأخیر انداختن در دست یابی به مهارت به تأخیر انداختن رضامندی، مانند همه انتخاب های رفتاری ما مبتنی بر نظریه شناختی – اجتماعی است و به انتظارات، باورها، اهداف و ارز شهای فرد بستگی دارد(میشل و همکاران، ۲۰۰۸).
دانش آموزانی که دارای ویژگی تأخیر در رضامندی تحصیلی هستند از راهبردهای شناختی همچون بسط، سازماندهی و تمرین و راهبردهای فراشناختی همچون برنامه ریزی، خودنظارتی و خودنظم دهی و به ویژه راهبردهای مدیریت منابع از جمله تنظیم زمان و محیط مطالعه، تنظیم تلاش، کمک خواستن و یادگیری دو جانبه به طور مناسب و مستمر استفاده می کنند تأخیر در رضامندی تحصیلی، پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی، انگیزش، جستجوی کمک، خودکارآمدی و جهت گیری هدفی است .با توجه به اهمیت به تعویق انداختن رضامندی تحصیلی در فرایند یاددهی- یادگیری، نیاز مبرم و حیاتی به ابزار برای ارزیابی و سنجش تأخیر رضامندی تحصیلی را مطرح می کنند. به گفته بیمبنتی این ابزار باید تأخیر رضامندی تحصیلی را با دقت و با توجه به روشهای آماری بسنجد. بیمبنتی پیشنهاد می کند که خود-گزارشی احتمالاً بهترین روش است که می تواند توانایی به تأخیر انداختن رضامندی تحصیلی دانش آموزان را نمایان سازد. با این حال، بی مبنتی از نقصهای این روش غافل نیست و ضمن مطرح کردن مشکلات روش شناختی این نوع ابزار، سوگیری های احتمالی افراد را در گزارشهای خود ذکر می کند(بیمبنتی و همکاران،۲۰۱۱).
- پیشینه داخلی و خارجی پژوهش
- پژوهش سولومون و راث بلوم[۳](۲۰۰۸) نشان می دهد که ترس از شکست در امتحان که یک پاسخ اضطرابی است باعث میشود که سطح اضطراب فرد بالا رود و در نتیجه برای کاهش این اضطراب شخص ممکن است دچار اهمالکاری تحصیلی می شود تا اضطرابش را به تاخیر بیندازد. نتایج پژوهش های زیادی نشان می دهد که اضطراب می تواند بر اهمال کاری تحصیلی تأثیرگذار باشد.
- هوساین و سالتن[۴](۲۰۱۰) در پژوهشی دریافتند که مشکلات زیادی دردانشجویان وجود دارد که مرتبط با اهمال کاری تحصیلی هستند که از جمله آنها میتوان به پیشرفت تحصیلی ضعیف و مشکلات جسمی و روانشناختی، اضطراب، بی نظمی، سردرگمی و عدم مسئولیت پذیری اشاره کرد.
- همچنین بارکا و ین ( ۲۰۰۷ ) در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که افراد کمالگرا و اهمال کار ویژگی های شناختی مشترکی دارند که باعث می شود هر دو بر معیارهای مطلق و بی عیب و نقص انجام دادن کارها تکیه کنند.
- نامیان و حسینچاری(۱۳۹۰) در پژوهشی تحت عنوان پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس هسته کنترل و باورهای مذهبی انجام دادند. در این راستا، نمونه ای متشکل از ۴۴۷ نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز ( ۲۲۵ دختر و۲۲۲ پسر ) به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی، هسته کنترل و جهت گیری مذهبی را تکمیل کردند . در نگاهی کلی، نتایج نشان داد که نمره کل اهمال کاری تحصیلی به وسیله بعد (مؤلفه) اخلاقیات از جهت گیری مذهبی و هسته کنترل درونی به صورت منفی پیش بینی می شود. همچنین معلوم شد که هسته کنترل درونی و بعد اخلاقیات از جهت گیری مذهبی پیش بینی کننده منفیِ دو بعد اهمال کاری در آماده سازی تکلیف و اهمال کاری در آماده سازی مقاله هستند . اهمال کاری در آمادگی برای امتحان، توسط هیچ یک از ابعاد جهت گیری مذهبی و هسته کنترل درونی پیش بینی نمی شود . مقایسه دختران و پسران نشان داد که میانگین نمره اهمال کاری در آماده سازی تکالیف و نمره کل اهمال کاری تحصیلی در پسران بیشتر از دختران است؛ در سایر ابعاد اهمال کاری، تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.
- نصرآبادی و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان “نقش نگرش تفکر انتقادی و سبک های شناختی یادگیری در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی” انجام دادند یافته های حاصل از پژوهش آنان و نیز مرور مطالعات در دسترس در زمینه تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد که مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان این دانشگاه در حد قابل قبول نیست. مسؤولین و برنامه ریزان آموزشی کشور می بایست با ایجاد تغییراتی در برنامه درسی و نحوه اجرای آن، توجه بیشتری به کسب تفکر انتقادی در حین تحصیلات دانشگاهی نموده و چه بسا لازم است توجه به این امر از سطوح بسیار پایین تحصیلی آغاز گردد. بر طبق یافته ها نگرش تفکر انتقادی و سبک یادگیری میزان تغییرات پیشرفت تحصیلی را تبیین می کند. بین پیشرفت تحصیلی و نگرش تفکر انتقادی در سبک های یادگیری تفاوت وجود دارد. در واقع نوع سبک یادگیری تعیین کننده میزان ارتباط سطح پیشرفت تحصیلی و نگرش انتقادی است
- ..
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 