فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه پژوهش تکانشگری و تحلیل پیامدهای شناختی، رفتاری و اجتماعی آن
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه پژوهش تکانشگری و تحلیل پیامدهای شناختی، رفتاری و اجتماعی آن صفحه می باشد دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه پژوهش تکانشگری و تحلیل پیامدهای شناختی، رفتاری و اجتماعی آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
پیشینه ومبانی نظری یژوهش تکانشگری
تکانشگری[۱]
تکانشگری هسته اصلی بسیاری از آسـیب هـای اجتمـاعی مانند مصرف مواد، قماربازی بیمارگونه، اختلالهای شخصیت و دست زدن به اقدامات پرخاشجویانه اسـت. ایـن اخـتلال هـر ســال موجــب از میــان رفــتن زمــان و ســرمایه در بــسیاری از کـــشورها مـــی شـــود. یکی از رایج ترین تعاریف، تکانش گری به صورت آمادگی قبلی برای واکنش های سریع و بدون برنامه به محرک های درونی یا بیرونی بدون در نظر گرفتن نتایج منفی آن واکنش ها برای خود فرد یا دیگران، تعریف می شود(استنفورد [۲]و همکاران، ۲۰۰۹).
فرآیند تصمیمگیری یا برگزیدن یک گزینه از میان چند گزینه، یکی از عالیترین پردازشهای شناختی به شمار میرود. گونه ویژهای از این فرآیند که به عنوان تصمیمگیری مخاطره آمیز شناخته میشود، در شرایطی پردازش (RDM) مخاطرهآمیز[۳] میشود که شخص با گزینههایی روبه رو میگردد که انتخاب آنها باری از سود یا زیان در حال یا آینده به دنبال دارد و در عین حال میزان این سود و یا زیان با درجاتی از احتمال همراه است (اختیاری و بهزادی، ۱۳۸۰الف و ب).
تصمیمگیری مخاطرهآمیز اهمیت بالایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد و اختلال در این نوع تصمیمگیری هسته اصلی پدیده تکانشگری و رفتارهای تکانشی[۴] را تشکیل می دهد (اختیاری و بهزادی۱۳۸۰ الف). رفتارهای تکانشی که در برخی رویکردها، رفتارهای مخاطره آمیز[۵] نیز خوانده میشوند، به عملکردهایی گفته میشوند که اگرچه تا اندازهای با آسیب یا زیانهای احتمالی همراهند، امکان دستیابی به گونهای پاداش را نیز فراهم میکنند (اختیاری و بهزادی، جنتی و مقیمی، ۱۳۸۲). این رفتارها باید دارای سه عامل زیر باشند:
الف) برگزیدن یک گزینه از میان دو یا چند گزینه با پاداش احتمالی، ب) همراهی یکی از گزینهها با احتمال پیامدهای ناگوار و ج) روشن نبودن احتمال پیامد ناگوار در زمان رخداد رفتار (لَن[۶] و چِرِک[۷]، ۲۰۰۰).
بسیاری از مردم در زندگی روزمره دست به رفتارهای تکانشی میزنند (مولر[۸]، بارت[۹]، دوگهرتی[۱۰]، اشمیتز[۱۱] و سوان[۱۲]، ۲۰۰۱). هر چند نشان دادن نمونههایی از رفتارهای تکانشی به نظر ساده میرسد، اما تعریف دقیق پدیده تکانشگری دشوار است چرا که اختلاف نظرهای بسیاری در تکانشی یا غیرتکانشی خواندن یک رفتار وجود دارد (اوندن[۱۳]، ۱۹۹۹). نکته پیچیده در بررسی رفتارهای تکانشی تنوع عللی است که میتوانند بروز یک رفتار تکانشی را در پی داشته باشند. برای نمونه فردی که مواد مخدر مصرف میکند، ممکن است به علت گرایش به رفتارهای خطر پذیر، توجه زیاد به پاداشها، بیتوجهی به آسیبها، علاقه به تجربه چیزهای تازه و یا دیگر ویژگیهای روانشناختی چنین رفتار تکانشیای را انجام دهد.
۲-۱-۲-۱ تکانه
تکانه[۱۴] اصرار و میل شدید به انجام یک عمل در پاسخ به یک محرک ذهنی یا بیرونی[۱۵] است (بروکر[۱۶]، ۱۹۸۹). تکانشگری طیف گستردهای از رفتارهایی است که روی آن کمتر تفکر شده، به صورت رشد نایافته برای دستیابی به یک پاداش یا لذت بروز میکنند، از خطر بالایی برخوردارند، و پیامدهای ناخواسته قابل توجهی را در پی دارند (اوندن، ۱۹۹۹). همچنین تعریف تکانشگری از دیدگاه رفتارشناسی، دربرگیرنده سود کوتاهمدت هر چند کم ارزش در برابر دستاوردهای بلندمدت ولی با ارزشتر میباشد (پتری[۱۷]، ۲۰۰۱).
تکانشگری و رفتار تکانشی دارای سه ویژگی اساسی است که آن را از اصطلاحات مشابهی مانند بیشواکنش[۱۸] جدا میکند. این رفتارها، شتابزده، برنامهریزی نشده[۱۹]، بدون فکر و مستعد اشتباه[۲۰] هستند، در حالیکه در بیش واکنش به جای تأکید بر سرعت بروز عکسالعمل، تأکید بر شدت و طول زمانی است که عکسالعمل رخ میدهد (سوان و هلندر[۲۱]، ۲۰۰۲). رفتارهای تکانشی همچنین برخلاف رفتارهایجبری است که فرد بر وجود رفتار آگاهی دارد و هدف از رفتار، نه کسب لذت، بلکه عموماً دوری از یک اضطراب میباشد. همچنین متفاوت از رفتارهایی که ناشی از نارسایی در داوری [۲۲]و تصمیمگیری میباشند و فرد در حقیقت در مرحله قضاوت اختلال دارد (مولر و همکاران، ۲۰۰۱). مولر و همکاران (همان جا) بر پایه بررسیهای انجام شده با رویکردهای زیستی، روانشناختی و جامعهشناختی بر روی تکانشگری، کوشیدهاند تعریفی برای پوشش هر سه رویکرد با عنوان تعریف زیستی – روانی – اجتماعی[۲۳] ارایه نمایند.
دیدگاه زیستی در بررسیهای انجام شده بر روی خشونتهای ناشی از تکانشگری، نشان داده است که ساختار ذهنی برخی از افراد برای دستزدن به اعمال پرخاشگرانه مستعدتر از افراد دیگر میباشد. به طوری که در ارزیابیهای الکتروفیزیولوژیک، این افراد دامنههای پتانسیل برانگیخته[۲۴] بلندتری نسبت به سایرین داشته و همچنین میزان سوخت و ساز سروتونین در مایع مغزی – نخاعی این افراد نسبت به سایرین بیشتر است.
دیدگاه روانشناختی، تکانشگری را بر پایه سه مقوله تنبیه و/ یا خاموشی[۲۵]، پاداشگزینی[۲۶] و بازداری پاسخ/ توجه[۲۷] بررسی نموده و باور دارد که تعریف تکانشگری باید دربردارنده سه عنصر زیر باشد: کاهش حساسیت فرد به پیامدهای منفی رفتار، عکسالعمل سریع و ناخواسته به محرک پیش از ارزیابی کامل اطلاعات و بیاعتنایی به پیامدهای درازمدت رفتار.
دیدگاه اجتماعی به تکانشگری، به عنوان یک رفتار آموختهشده مینگرد که کودک از خانواده و محیط اطراف آموخته است و بر اساس آن برای به دست آوردن خواستههای مطلوبش به سرعت واکنش نشان میدهد و این ویژگی نه تنها بر خود فرد بلکه بر سایرین هم اثر میگذارد (نظریه یادگیری اجتماعی)[۲۸]. گروهی از افراد برای یادگیری واکنش شتابزده و ناخواسته در برابر محرکهای درونی یا بیرونی، بدون توجه به پیامدهای منفی این اعمال برای خود یا دیگران، مستعد میباشند. افرادی که با عنوان «خشونت تکانشی»[۲۹] طبقهبندی میشوند، بنا بر تعریف بالا از لحاظ زیستی نیز مستعد اعمال تکانشی میباشند و کاملاً متفاوت از گروه دیگری هستند که دست به اعمال خشونتآمیز میزنند و محرک اولیه موجه و منطقی برای خود دارند (مانند دست زدن به خشونت علیه کسی که عضو باند مخالف بوده است) (مولر و همکاران، ۲۰۰۱)
۲-۱-۲-۲ پردازش گزینه ها در تصمیم گیری مخاطره آمیز
بررسیها نشان دادهاند که تحلیل گزینهها در فرآیند تصمیمگیری مخاطرهآمیز بر پایه میزان تأثیرگذاری آنها بر سامانه پاداش و گزند شناخت ما انجام میشود. این تأثیرگذاری بر پایه زمینههای داخلی مانند میزان وابستگی به پاداش، پرهیز از گزند[۳۰]، مخاطرهجویی[۳۱]، نوجویی[۳۲]، وقفهگریزی[۳۳] و خوشبینی[۳۴] انجام میشود. عوامل خارجی تعیین کننده این تأثیرگذاری شامل ارزش (مقدار، نوع، دفعات، زمان تأخیر و احتمال) پاداش یا گزند همراه هر گزینه میباشد (اختیاری، جنتی، پرهیزگار، بهزادی و مکری، ۱۳۸۳).
۲-۱-۲-۲-۱ عامل ارزش
بار تشویقی[۳۵] یا تنبیهی[۳۶] هر گزینه، در برتری یافتن آن در میان گزینههای دیگر و در نتیجه انتخاب آن، نقش اساسی دارد. چگونگی پردازش این دو جنبه متفاوت در هر گزینه به ایجاد دو مفهوم وابستگی به پاداش و دوری از گزند میانجامد که میزان برتری هر کدام از این عوامل در ساختار شناختی فرد نقش مهمی در شیوه تصمیمگیری در شرایط مخاطرهآمیز خواهد داشت (اختیاری و بهزادی، ۱۳۸۰ الف). در یک بررسی (اختیاری ، بهزادی، جنتی و مکری، ۱۳۸۳) تأثیر سنی دفعات و میزان یک پاداش یا گزند در راهبرد تصمیمگیری مخاطرهآمیز در یک گروه از ایرانیان و تفاوتهای احتمالی بین فرهنگی نشان داده شد.
۲-۱-۲-۲-۲عامل زمان
زمان ارایه یک پاداش یا گزند پس از انتخاب گزینههای گوناگون، در رتبهبندی گزینهها در هنگام پردازش شرایط آنها (پیش از تصمیمگیری) نقش ویژهای ایفا میکند. بیگمان به تعویق افتادن هر پاداش و گزندی، از میزان اهمیت آن میکاهد، اما شدت این کاهش به عنوان بخشی از ساختار شناختی هر فرد، در چگونگی تصمیمگیری مخاطرهآمیز وی تعیین کننده خواهد بود (اختیاری، بهزادی، جنتی و مقیمی،۱۳۸۲؛ اختیاری، بهزادی و مکری، ۱۳۸۲).
۲-۱-۲-۲-۳ عامل احتمالات
همراه شدن گزینه انتخابی با درجاتی از پاداش یا گزند، عامل دیگری در پردازش گزینههاست. شیوه ارزشیابی میزان عدم قطعیت در سازمان شناختی فرد در تصمیمگیری وی تأثیرگزار خواهد بود (اختیاری و بهزادی،۱۳۸۰ ب).
پردازش شناختی برای تصمیمگیری مخاطرهآمیز بر پایه عوامل سهگانه یاد شده در سه وضعیت زیر انجام میشود:
وضعیت آگاهانه منطقی: یک ضرب و تقسیم ساده ریاضی میتواند به ما پاسخهایی منطقی در زمینه انجام رفتار تکانشی و یا عدم انجام آن بدهد اما آیا در عمل این اتفاق خواهد افتاد.
..
[۱] impulsiveness
[۲]Stanford MS
[۳] risky decision making
[۴] impulsive behavior
[۵] risky behaviors
[۶] Lane
[۷] Cherek
[۸] Moeller
[۹] Barrett
[۱۰] Dougherty
[۱۱] Schmitz
[۱۲] Swann
[۱۳] Evenden
[۱۴] impulse
[۱۵] Churchill’s Medical Dictionary, 1989
[۱۶] Brooker
[۱۷] Petry
[۱۸] over reaction
[۱۹] unplanned
[۲۰] error prone
[۲۱] Hollander
[۲۲] judgement
[۲۳] biopsychosocial
[۲۴] evoked potential amplitudes
[۲۵] punished &/or extinction paradigm
[۲۶] reward-choice paradigm
[۲۷] response disinhibition/attentional paradigm
[۲۸] social learning theory
[۲۹] impulssive aggression
[۳۰] reward dependence & harm avoidance
[۳۱] venturesomeness
[۳۲] novelty seeking
[۳۳] delay aversion
[۳۴] optimism
[۳۵] reward
[۳۶] punishment
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 