فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارکردهای اجرایی و نقش آنها در تصمیمگیری، کنترل شناختی و رفتار اجتماعی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارکردهای اجرایی و نقش آنها در تصمیمگیری، کنترل شناختی و رفتار اجتماعی صفحه می باشد دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارکردهای اجرایی و نقش آنها در تصمیمگیری، کنترل شناختی و رفتار اجتماعی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
پیشینه ومبانی نظری تحقیق کارکردهای اجرایی
کارکردهای اجرایی
کارکردهای شناختی، محصول فرایندهای پردازشی مغز است و شامل دو زیر مجموعه است؛ یکی کارکردهای مبتنی بر قانون[۱] که تفکر و عملکرد فرد را تنظیم و کنترل میکند و تحت عنوان کارکردهای اجرایی[۲] شناخته میشود و دیگری کارکردهای غیرقانونمند[۳] که به مبتنی بر هیجانات، امیال، شناخت اجتماعی و عوامل تأثیرگذار موقعیتی است (پاسینی[۴] و همکاران، ۲۰۰۷). کارکردهای اجرایی، شامل انعطافپذیری شناختی و توانایی مدیریت مؤلفههای مداخلهگر در رفتارهای هدفگرا و پیشبینی پیامدهای ناشی از یک عملکرد است (آردیلا و سورلوف[۵]، ۲۰۰۷). کارکردهای اجرایی، از جمله توانایی هایی هستند که کودکان در آینده برای یادگیری های مدرسه ای به آنها نیازمندند (کرک، گالاگر، آناستازیو و کولمان[۶]، ۲۰۰۶) و بروندادهای رفتار را تنظیم می کنند و معمولاً شامل بازداری و کنترل محرک ها، حافظه کاری، انعطاف پذیری شناخت، برنامه ریزی و سازماندهی هستند (دنکلا[۷]، ۱۹۹۶). به عبارت دیگر، کارکردهای اجرایی مجموعه ای از تواناییهای عالی، شامل خودگردانی، خودآغازگری، برنامه ریزی، انعطاف شناختی، حافظه کاری، سازماندهی، ادراک پویا از زمان، پیش بینی آینده و حل مسئله است که در فعالیت های روزانه و تکالیف یادگیری به کودکان کمک می کند (داوسون، ۲۰۰۴؛ علیزاده، ۱۳۸۴).
گروهی از محققین برای تبیین کارکردهای اجرایی از مفهوم چگونگی و چرایی رفتارهای انسان و گروهی دیگر این کارکردها را در دامنه های شناختی متفاوت، گروهبندی میکنند که شامل برنامهریزی و سازماندهی رفتار، بازداری و مهار پاسخ، تداوم عملکرد، کاهش تسلط و توانایی شروع عملکرد است (آردیلا، ۲۰۰۸). میاک[۸] و همکاران (۲۰۰۰) شواهدی مبنی بر تقسیم کارکردهای اجرایی به سه مؤلفه شناختی مشتمل بر مهار، انتقال و به روز رسانی ارائه می دهد که اگر چه قابل تفکیک هستند، امّا در فرایند تنظیم و کنترل بسیاری از عملکردها هر سه با هم ایفای نقش میکند. از جمله مؤلفههای دیگری که این پژوهشگران معرفی کردند، برنامهریزی، تصمیمگیری و حل مسأله است. یک تقسیم بندی دیگر کارکردهای اجرایی به دامنههای اصلی، شامل پنج مؤلفه ی مهار فوری پاسخ، برنامه ریزی، انعطافپذیری شناختی، انتقال توجه و حافظهی کاری است (دنیلسون، لوسی، رانبرگ و نیلسون[۹]، ۲۰۱۰).
۲-۲- اجزای کارکردهای اجرایی
توانایی سرکوب کردن محرک ها یا تکانه های نامربوط و مزاحم، یک کارکرد اجرایی بنیادی است که برای فرایند تفکر بهنجار و در نهایت برای زندگی موفق ضروری است (گاروان، راس و استین[۱۰]، ۱۹۹۹). تعدادی از ویژگیهای مهم ذهن انسان تحت عنوان «کنترل اجرایی[۱۱]» یا «کارکردهای اجرایی[۱۲]» نام گذاری شده اند. کارکردهای اجرایی شامل این موارد هستند: توانایی شروع، کنترل یا متوقف کردن فعالیت، انعطاف پذیری در اطلاعات، استنباط منطقی[۱۳]، تفکر انتزاعی[۱۴]، پاسخ به اطلاعات و موقعیت های جدید، توالی اطلاعات و رفتار درست در روش هدفمند (ریگر[۱۵]، ۲۰۰۰)؛ برنامه ریزی حافظه کاری، بازداری پاسخ، تفکر انتزاعی و کنترل توجه (بانون، گونسالوز، کروفت و بویس[۱۶]، ۲۰۰۲)؛ انعطاف پذیری شناختی، ایجاد، حفظ و تغییر دادن آمایه های شناختی[۱۷] برای پاسخ به تغییر در تقاضاهای محیط، شکل دهی و آزمودن فرضیه، خودمهارگری، رفتار هدفمند، جلوگیری از واکنش خودکار پاسخ عادت شده (کاسمیدیس، بوزیکاس، زفیری و کاراواتوس[۱۸]، ۲۰۰۶).
کنترل اجرایی در بیشتر حوزه های پژوهش های روانشناختی با استفاده از روشهای متنوع مطالعه شده است. تحقیق بر روی کنترل اجرایی یک موضوع اصلی در روانشناسی شناختی، علوم عصب شناختی، مطالعات رشد در گستره زندگی، آسیب شناسی روانی و مطالعه تفاوت های فردی است (لوگان[۱۹]، ۲۰۰۳). اگرچه وظیفه اصلی و اولیه کارکردهای اجرایی را مشارکت در کنترل شناختی دانسته اند و آن را بیشتر در حیطه عمومی کارکرد شناختی مطالعه کرده اند، ولی تأکید می شود که کارکردهای اجرایی دربردارنده مؤلفه ها یا خرده کارکردهایی نیز هستند، مانند حافظه کاری، بازداری پاسخ، برنامه ریزی و غیره. این خرده کارکردها در جهت رفتار خودفرمان و حل مسئله با یکدیگر همکاری می کنند و به نوعی هماهنگ با نظریه ذهن[۲۰] عمل می کنند تا از این رهگذر بتواند رفتار هدفمند ایجاد کنند و معنای نهادها و واژه ها را بفهمند (گیتس[۲۱]، ۲۰۰۹).
۱-۲-۲- حافظه کاری
حافظه ی مفهوم پیچیده، مبهم و گسترده ای است که بر تمام رفتارهای فردی و اجتماعی تأثیر می گذارد؛ به طوری که هیچ رفتاری بدون تأثیر گرفتن از آن متصور نیست. به عبارت دیگر، حافظه مفهومی است که برای ذخیره کردن و کدگذاری اطلاعات، فکرکردن، استدلال کردن، تحلیل کردن، سازمان دهی کردن، ارزیابی کردن، بازیابی کردن و سایر فعالیت های شناختی و فراشناختی ضروری است (سعادتی، کیامنش، کدیور و حمیدی، ۱۳۸۹). به نظر مایر[۲۲] (۲۰۰۷؛ به نقل از سعادتی، کیامنش، کدیور و حمیدی، ۱۳۸۹)، حافظه فرایندی ذهنی و شامل توانایی ذخیره و رمزگردانی (در حال)؛ بازخوانی و یادآوری (در آینده) و پردازش (در حال و آینده) موضوع هاست. به عبارت دیگر، سازه ی حافظه در حوز مطالعات روان شناختی به این امر می پردازد که موضوع های مختلف و متنوع چگونه در حافظه ذخیره، ثبت وسازمان دهی می شوند و پردازش های ذهنی دخیل در بازیابی و فراموشی کدام اند.
بسیاری از پژوهش ها (ریپو و بدلی[۲۳]، ۲۰۰۶؛ انگل[۲۴] و همکاران، ۲۰۰۸؛ سوانسون و اوکونور[۲۵]، ۲۰۰۹) نیز حافظه را به صورت کلی، توانایی ذخیره سازی و دستکاری و پردازش اطلاعات و تجارب (موقت و دائمی) و استفاده کردن از آن ها در تعاملات بعدی با محیط دانسته و آن را شامل فرایندهای کسب، ضبط، رمزگردانی، ذخیره و بازیابی اطلاعات می دانند. به همین دلیل حافظه در سیستم شناختی انسان یک توانایی مرکزی و در بررسی فرایندهای حافظه و یافتن متغیرهای متعدد تأثیرگذار بر آن، به منظور کمک به دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت تحصیلی انجام می شود، یکی از اصلی ترین اهداف عینی آموزش و پرورش محسوب می شود.
در طول تاریخ روانشناسی، در حوزه ی حافظه مدل های های اثرگذار بسیاری ارائه شده که مهم ترین آن ها مدل سه وجهی اتکینسون و شفرین[۲۶] است. (گترکول، آلووی و آدامز[۲۷]، ۲۰۰۶). این رویکرد و رویکردهای مشابه اگر چه نقایصی (مثل عدم تمایز حافظه کاری و حافظه ی کوتاه مدت) دارند، امّا مفاهیم جدیدی به مدل های قدیمی اضافه کرده اند که مهم ترین آن ها حافظه ی کاری است. طراح این مدل که در دو دهه ی ۸۰ و ۹۰ به اوج شهرت رسید و تحقیقات بسیاری را به خود اختصاص داد، بدلی (۱۹۷۴) است. بر اساس بدلی و هیچ[۲۸] (۱۹۷۴؛ به نقل از پاسالونگی و سیگل[۲۹]، ۲۰۰۴)، حافظه کاری ذخیره سازی موقتی اطلاعات را انجام می دهد و در عین حال هم زمان به پردازش و دست کاری فعال اطلاعات و تکالیف پیچیده ی شناختی، مانند خواندن، درک مطلب، فهمیدن، استدلال کردن و یادگیری می پردازد .
حافظ کاری چهار مؤلفه دارد که عبارت اند از: ۱- حلقه ی واج شناختی یا حلقه آواشناختی که به ذخیره ی کوتاه مدت و نگهداری موقت اطلاعات کلامی یا اطلاعات وابسته به گفتار و اصوات زبان می پردازد. ۲- صفحه ی ثبت اطلاعات دیداری فضایی که اطلاعات را در طول دوره های کوتاه و موقت زمانی در خود ذخیره کرده و امکان دست کاری و پردازش آنها را به طور همزمان فراهم می آورد. ۳- مجری مرکزی که یک نظام توجهی و هشیار است و علاوه بر نظم دهی و بازیابی اطلاعاتی که وارد حافظه ی کاری و حافظه ی درازمدت شده اند، وظیفه ی کنترل، نظارت و هماهنگی ورودی و خروجی اطلاعات را در رابطه با دو زیر نظام دیگر، یعنی حلقه ی واج شناختی و صفحه ی ثبت اطلاعات دیداری- فضایی بر عهده دارد. ۴- انباره ی رویدادی[۳۰] سه مؤلفه ی جدیدی است که در سال های اخیر به وسیل بدلی (۲۰۰۰) به سه مؤلفه ی قبلی افزوده شده است. وظیفه ی این مؤلفه ذخیره ی اطلاعات چند وجهی و میانجی گری بین حافظه ی کاری و حافظه بلند مدت است.
دو مؤلفه بازنمایی صوتی و ذخیره سازی موقت اطلاعات، از مؤلفه های بسیار مؤثر، اساسی و بنیادین حافظه ی کاری و زیر بنای مهارت فرد در عملکرد خواندن محسوب می شوند؛ از این رو خواندن یکی از متغیرهای مهم و مرتبط با نظام حافظه است (گترکول وآلووی، ۲۰۰۸). خواننده هنگام مواجهه با یک واژه، نخست باید آن را با زنجیره ی صوتی آن رمزگشایی کرده و سپس اصوات را در انباره ی موقت خود نگهداری و برای خواندن با صدای بلند به شکل یک واژه ترکیب کند. این فرایند که حافظه ی کاری آن را انجام می دهد، به فرد امکان خواندن می دهد. از طرفی رمزگردانی و پردازش کارآمد واجی، آوایی و معنایی در سال های آغازین خواندن به خواننده ی مبتدی کمک می کند تا منابع شناختی کمتری را به ذخیره ی موقت اصوات حروف اختصاص دهد و تمرکز و توان شناختی خود را بیشتر صرف وظیفه ی دشوارتر، یعنی ترکیب اصوات (برای شکل دهی به واژه)، کند (میسون[۳۱]، ۲۰۰۴).
..
[۱]– rule Base Functions
[۲]– executive Functions
[۳]– non Rule Base Functions
[۴]– Pasinni
[۵]– Ardila & Surloff
[۶]– Kirk, Gallagher, Anastasiow & Coleman
[۷]– Denckla
[۸]– Miyake
[۹]– Danielsson, Lucy, Ronnberg, Nilsson
[۱۰]– Garavan, Ross, & Stein
[۱۱]– executive control
[۱۲]– executive functions
[۱۳]– inference
[۱۴]– think abstractly
[۱۵]– Rieger
[۱۶]– Bannon, Gonsalvez, Croft, & Boyce
[۱۷]– cognitive sets
[۱۸]– Kosmidis, Bozikas, Zafiri, & Karavatos
[۱۹]– Logan
[۲۰]– theory of Mind
[۲۱]– Gates
[۲۲]– Myers
[۲۳]– Repove & Baddeley
[۲۴]– Engel
[۲۵]– Swanson & O’Connor
[۲۶]– Atkinson. & Shiffrin
[۲۷]– Gathercole, Alloway & Adams
[۲۸]– Hitch
[۲۹]– Pasalongi & Siegel
[۳۰]– Episodic buffer
[۳۱]– Meyson
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 