فایل ورد کامل مقاله تحلیل دیدگاه مدیران شرکت‌های تعاونی یزد درباره تأثیر آموزش بر رشد حرفه‌ای


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله تحلیل دیدگاه مدیران شرکت‌های تعاونی یزد درباره تأثیر آموزش بر رشد حرفه‌ای دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله تحلیل دیدگاه مدیران شرکت‌های تعاونی یزد درباره تأثیر آموزش بر رشد حرفه‌ای  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله تحلیل دیدگاه مدیران شرکت‌های تعاونی یزد درباره تأثیر آموزش بر رشد حرفه‌ای

 فصل اول.. ۱

کلیات.. ۱

مقدمه. ۲

بیان مسئله : ۴

اهداف پژوهش : ۵

ضرورت و اهمیت تحقیق : ۵

فصل دوم. ۸

مبانی نظری و پیشینه پژوهش; ۸

مبانی نظری پژوهش : ۹

الف: مقدمه. ۹

ب: مفهوم آموزش; ۱۰

ج: عوامل موثر بر آموزش و بهسازی.. ۱۰

د: معنی و مفهوم آموزش کارکنان.. ۱۱

ح: تاریخچه آموزش کارکنان در ایران.. ۱۲

و: اهداف آموزش کارکنان.. ۱۳

ز: رشد حرفه‏ای.. ۱۴

پیشینه پژوهش : ۱۶

تحقیقات داخلی : ۱۷

تحقیقات خارجی : ۱۸

سوالات پژوهش : ۲۱

متغیرهای پژوهش : ۲۱

تعاریف نظری: ۲۲

تعاریف عملیاتی : ۲۲

فصل سوم. ۲۴

روش تحقیق.. ۲۴

روش تحقیق: ۲۵

منابع و مآخذ. ۲۷

فصل اول

 کلیات

مقدمه

در گذشته چنین گمان می‏رفت که زمان آموختن با زمان کار کردن و زندگی کردن از هم جدا هتند و بنابراین برای آنها آموزشی که پیش از آغاز کار به افراد داده می‏شد درخور توجه بود. براین گمان انسان برای زمانی می‎آموزد و سپس به زندگی و کار مولد و سودمند می‏پردازد و زمانی که کار و زندگی آغاز می‏شود، دیگر برای آموزش و پرورش جایی وجود ندارد. این اندیشه اکنون روایی ندارد و آموزش و پرورش با زیستن انسان همراه شده است. همه مردن برای همه وقت باید به آموختن بپردازند و تازه‎های دانش بشری خود را تازه سازند و با نیرو و آگاهی بیشتر زندگی سودمندی را دنبال کنند(شریعتمداری، ۱۳۸۳)

افرادی که به استخدام سازمان درمی‎آیند علاوه بر معلوماتی که در دبستان، دبیرستان و دانشگاه کسب کرده‎اند و برای ورود به اجتماع و خدمت مؤثر آماده شده‎اند به آموزش تخصصی و حرفه‎ای نیز نیاز دارند تا دانش فنی و مهارتهای لازم را برای انجام شایسته وظایف واگذار شده به دست آورند. این آموزش‎ها به کارکنان کمک می‎کند تا نقش فعال‎تر و مؤثرتری در رسیدن به اهداف سازمان ایفا کنند. شریعتمداری(۱۳۸۳) در همین زمینه اظهار می‎دارد که: رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. که این امر در سایه آموزش و بهسازی نیروی انسانی میسر است. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب می‏شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، بطور مؤثر فعالیت‎هایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامه‏ریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است

واقعیت این است که در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت است، نیروی انسانی است. بطوری که اقتصاددانان معتقدند آنچه درنهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین می‏کند، منابع انسانی آن کشور است نه سرمایه و یا منابع مادی آن. این منابع انسانی هستند که سرمایه‎ها را متراکم می‏سازند، از منابع طبیعی بهره‏برداری می‏کنند، سازمانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به وجود می‏آورند و توسعه ملی را پیش می‏برند. کشوری که نتواند مهارت‌ها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو احسن بهره‏برداری کند، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد(طالب، ۱۳۷۹)

تعاونی‎ها سازمانهای اقتصادی و اجتماعی می‏باشند که براساس نیاز با هدف مشترک اعضاء شکل می‏گیرند. براساس اصول مبانی تعاون، اداره و کنترل تعاونی از طریق نظارت و دموکراتیم اعضاء صورت می‎گیرد و مطابق قانون تعاون اعضا در کلیه امور تعاونی حق نظارت دارند. تصمیمات در مجامع عمومی(عالی‏ترین رکن تعاون) براساس هر عضو یک رأی اتخاذ می‏گردد و ملاک در تصمیم گیری، نظر و رأی اکثریت اعضاء می‏باشد و مانند سایر شرکت‏های تجاری تعداد آراء به تعداد سهام و میزان سرمایه گذاری بستگی ندارد. بطور کلی عضو در تعاونی دارای منزلت و موقعیتی فراتر از سهامدار در شرکتهای تجاری می‏باشد. اما عملاً اکثریت اعضاء تعاونی‎ها به حوزه تکالیف و اختیارات خود واقف نیستند و دخالت و نظارت آنها در تصمیم گیری‎های تعاونی‎ها بسیار ناچیز است. مجامع عمومی بسیار کم رونق و بعضاً صوری برگزار می‎گردد. مدیران، اعضا را از حوزه تصمیم‎سازی خارج نموده و در امور تعاونی‎ها مشارکت ندارند. این در حالی است که مطابق ماده ۳۳ قانون، اعضاء در شرکت تعاونی مسئولیت مالی دارند. کنار گذاشتن خیل عظیم اعضاء تعاونی‏ها از طیف مخاطبان آموزشی موجب می‏گردد اعضاء فاقد آگاهی‎ها و مهارت‎های لازم جهت انجام وظایف قانونی خود شوند و در نتیجه تعاونی‎ها از پشتوانه عظیم انسانی مرحوم خواهند شد. لذا ضرورت دارد آموزش اعضاء از نظام آموزشی تعاون قلمداد گردد و از طریق تدوین روشها و برنامه‎های آموزشی مناسب آگاهی‎ها و مهارت‎های لازم به اعضا تعاونی‎ها ارائه گردد(طالبی، ۱۳۸۴)

 بیان مسئله

از جمله سازمان‌هایی که امروزه حضور خود را در عرصه اجتماعی به دلیل وجود انقلاب اسلامی ایران و پرداختن به اصل ۴۴قانون اساسی نشان داده است شرکت‎های تعاونی می‏باشند. با توجه به مطالعات و تحقیقات موجود این شرکت‎ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند که رستمی(۱۳۸۳) به نمونه‎هایی از آن اشاره دارد. او اینگونه اظهار می‎دارد که از لحاظ آسیب‎شناسی در حال حاضر شرکت‎هایی مثل اتحادیه‎های تعاونی با مشکلات و چالش‌های عدیده‏ای همچون عدم مشارکت اعضاء، پایین بودن سطح کارایی مدیران، فقدان نظارت اعضاء و بازرسان، پایین بودن سطح بهره‏وری، کیفیت نامناسب محصولات و ارائه خدمات، عدم همدلی بین مدیران، بازرسان و اعضاء و غیره دست به گریبان هستند. مدیران تعاونی‎ها عموماً فاقد دانش و مهارت‎های مدیریتی نو می‏باشند، بازرسان به وظایف نظارتی خود به نحو احسن عمل نمی‏نمایند، اعضاء از نقش و جایگاه خود آگاهی لازم را ندارند، مجامع عمومی به صورتی بسیار بی‏رونق برگزار می‏گردد، کارکنان فاقد مهارت‎های لازم برای بهره‎مندی از روش‎های نوین تولید می‏باشند، تعاونی‎ها در فروش محصولات تولیدی با مشکلات فراوانی مواجه هستند و غیره. اینها واقعیت‎هایی است که در درون تعاونی‎ها قابل مشاهده است و آمار تعاونی‎ها راکد و غیرفعال نیز گویای این مطلب است

همچنین مکرراً در منابع و مراجع مختلف دیده شده است که تفاوت شخص دانا و شخص نادان یا به عبارت دیگر فرد آموزش دیده و آموزش ندیده بسیار زیاد است و نمی‏توان این تفاوت آشکار را نادیده گرفت. آذرهوش(۱۳۷۷) در باب نیازهای اجتماعی، تغییرات محیط، تحولات جدید و فعالیت‎های رقبای تجاری، طبیعی‏ترین نیاز رقابت را امر آموزش بیان می‎کند. هر سازمانی به منظور ایجاد سازگاری و توانمندی برای بقاء و دوام خود مستلزم داشتن آرامش در فرآیند تولید خدمات، تولید صنعتی و ارائه محصولات یا خدمات به جامعه می‏باشد و این آرامش حاصل نمی‏شود مگر آنکه نیروهای شاغل در سازمان از اطلاعات لازم و کافی در راستای ارائه خدمات و محصولات خود به جامعه برخوردار باشند و این اطلاعات از طریق آموزش بدست خواهد آمد

با توجه به حوزه بقاء و دوام تعاونی‎ها و رعایت و تأمین نیازمندهای اجتماع و رسالت محققین جامعه از جمله کارشناسان ارشد محقق در این راستا و در جهت پاسخ به سؤال اهمیت آموزش و نظرسنجی از دست‏اندرکاران تعاونی‎های موجود اقدام به پژوهش در این زمینه می‏نماید و این سوال اساسی را مطرح می‏کند که آیا آموزش بر رشد حرفه‎ای مدیران تأثیر دارد یا خیر؟

اهداف پژوهش

هدف کلی

بررسی نظرات مدیران شرکت‎های تعاونی شهر یزد در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‏ای آنها

هدف جزئی

۱- بررسی تأثیر آموزش بر تغییر رفتار مدیران

۲- بررسی تأثیر آموزش بر توسعه مهارت مدیران

۳- بررسی تأثیر آموزش بر نتایج عملکرد مدیران

۴- بررسی رابطه بین سابقه مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‎ای

۵- بررسی رابطه بین تحصیلات مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‎ای

۶- بررسی رابطه بین جنسیت مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‎ای

۷- بررسی رابطه بین نوع فعالیت مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‎ای

ضرورت و اهمیت تحقیق

در عصر حاضر پیچیدگی محیط و عوامل محیطی و افزایش تغییر و تحولات آنها کشورهای جهان را با چالش‌های جدیدی روبرو کرده است که گذر از آنها نیازمند یافتن و به کار گرفتن رویکردها و روش‎های خلاقانه می‏باشد. در صورتی می‏توان چالش‎ها و تهدیدات را به فرصت‎ها تبدیل نمود که از تمام توانمندیها و ظرفیت‎های انسان استفاده شود. بخش تعاون نیز به عنوان یکی از بخش‏های اصلی اقتصاد کشور از این امر مستثنی نبوده و چالش‎ها و فرصت‎هایی همچون قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور، داشتن توان لازم برای رقابت با بخش خصوصی، بهره گیری از فرصت‎هایی که از طریق ابلاغ سیاست‎های کلی اصل ۴۴قانون اساسی برای بخش تعاونی فراهم شده، گسترش صادرات، حضور در بازارهای بین‎المللی و سهم قابل توجه در صادرات غیرنفتی و غیره داشته است(توکلی، ۱۳۸۷)

از این رو تداوم و بقای شرکت‌های تعاونی نیازمند یافتن روش‌های جدیدی برای مقابله با مسائل و مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات، فرآیندها و روش‎های جدید بستگی دارد. برای تحقق چنین هدفی، مدیران باید به نقش‌هایی روی آورند که بتواند جوابگوی شرایط متحول محیطی باشد. توجه به این واقعیت برنامه‏ریزان اقتصادی را با گزینه‎های متفاوتی رو به رو می‏کند. یکی از این گزینه‎ها آموزش می‏باشد. آموزش امری مستمر و منظم است که منابع انسانی تعاونی‏ها را با تحولات تکنولوژی و توسعه روش‎های مدیریتی همگام می‏سازد. براین اساس آموزه حکیم فردوسی توانا بود هر که دانا بود، منشأ توانایی، دانایی می‏باشد و توانمندسازی تعاونی‎ها به کمک جریان مستمر یادگیری دانش‌ها و مهارت‎های جدید میسر می‏شود. همچنین این باور وجود دارد که ارزش‌های بنیادین تعاون مانند عدالت اجتماعی، صداقت، انصاف و کسب مهارت‎های مربوطه به ساز و کارهای تعاونی مانند دموکراسی و مشارکت از طریق آموزش‎های مستمر مدیران نهادینه می‏شود و آنها را قادر می‏سازد تا با تحولاتی جهانی همگام شده و در عرصه‎های رقابت داخلی و بین‎المللی حضوری رقابتی و قدرتمند داشته باشد(زمانی و جان نثاری، ۸۸-۱۳۸۷)

شرکت تعاونی سازمانی است اختیاری که نمی‏توان افراد را به اجبار به عضویت آن درآورد. بنابراین اصل آموزش و تبلیغ تنها راهی است که به وسیله آن نمی‏توان برای جلب همکاری فعالانه و آگاهانه مردم و قبول عضویت در تعاونی‎ها از آن استفاده نمود. از طریف دیگر کسانی که شرکت تعاونی را تشکیل می‏دهند باید به اهداف و اصول شرکت آشنایی داشته باشند و از این رو کلیه عملیات شرکت باید با آموزش تعلیم و تبلیغ همراه باشد

با در نظر گرفتن مطالب بالا و با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‏ای مدیران در تعاونی‎های شهر یزد صورت نگرفته است، یافته‎های این تحقیق می‏تواند راهکار و پینهادی موثر برای مدیران در شرکت‎های تعاونی باشد. و از آنجا که مدیران می‏توانند تأثیر مهم و مثبتی در توسعه سازمان‎ها داشته باشند این پژوهش می‏تواند در این راستا مثمرثمر واقع شود

 فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

مبانی نظری پژوهش

در فصل دوم که تحت عنوان مبانی نظری و پیشینه پژوهشی می‏باشد، ابتدا مبانی نظری آموزش کارکنان و ابعاد نظری مربوط به این بخش با عناوین جزئی زیر ذکر می‏شود

الف) مقدمه

ب) مفهوم آموزش

ج) عوامل موثر بر آموزش و بهسازی

د) معنی و مفهوم آموزش کارکنان

ح) تاریخچه آموزش کارکنان در ایران

و) اهداف آموزش کارکنان

ز) رشد حرفه‏ای

و در ادامه پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی به ترتیب آورده خواهد شد

الف: مقدمه

یکی از شاخص‏های توسعه در کشورها میزان آموزش و تحصیلات و نسبت دانشجویان و دانشگاه‏ها و سطح سواد آنان به جمعیت می‏باشد و این متغیر در مقایسه با سایر شاخص‎های توسعه اعم از اقتصادی و رفاه و بهداشت نرخ رشد و تولید و غیره یکی از با اهمیت‏ترین شاخص‎های محسوب می‏گردد مع الوصف در تعاونی‎ها نیز برای یک تشکل تعاونی مطلوب و کارآمد بین سه تا شانزده اصل اعم از عضویت آزاد و اختیار، کنترل دموکراتیک، محدودیت سود سهام، اصل آموزش، اصل خودگردانی و عدم وابستگی، توجه به جامعه، مازاد درآمد(مازاد برگشتی)، همیاری در بین تعاونی‎ها، مشارکت اقتصادی اعضاء، و غیره ; وجود دارد

در میان اصول تعاونی نیز اصل آموزش از اصول بنیادین نظام تعاونی است و توسعه منابع انسانی بخش تعاون مبنی بر آموزش و ارتقای دانش و مهارت اعضاء و شاغلین و مردم باید چند گام جلوتر از شکل‎گیری آغاز حیات تعاونی به عنوان فرآیندی مستمر مورد توجه قرار گیرد(حیدری، ۱۳۸۷)

 ب: مفهوم آموزش

در محیط بسیار متغیر امروزی سرمایه‏ی انسانی، سرمایه‏ای گران‏سنگ و دارای نقش اساسی است و آموزش به عنوان تنها طریق ایجاد و توسعه آن، اسلحه‏ای رقابتی محسوب می‏شود. استفاده صحیح از این اسلحه و بالتبع برنده شدن در رقابت، مستلزم توسعه شناخت، تحلیل، مفهوم سازی، طراحی و طراحی مجدد مستمر و مترقیانه است(عباس‎زادگان و ترک‏زاده، ۱۳۷۹)

به بیان سیف(۱۳۷۴) آموزش عبارتست از: هرگونه فعالیت یا تدبیر از پیش طرح‏ریزی شده که هدف آن ایجاد یادگیری در یادگیرندگان است

رنجبر(۱۳۸۶) آموزش را این چنین تعریف می‏کند: آموزش به عنوان فراگردی که طی آن مجموعه‎ای از دانش‎های مرتبط و منظم همراه با عادات و مهارتهای حاصل از آن انتقال می‏یابد، فعالیتی مداوم و جامع به منظور رشد و تعالی انسان، غنای فرهنگ و تکامل جامعه خواهد بود. همچنین آموزش فرآیندی است که می‏توان به عنوان انتقال معلومات، نگرش‏ها و مهارت‎ها از فرد یا گروهی برای تغییرات در ساختارهای شناختی، نگرشی و مهارتی در نظر گرفت

ج: عوامل موثر بر آموزش و بهسازی

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.