فایل ورد کامل مقاله موانع اجرایی هزینه‌یابی هدف در صنایع تولید آبمیوه و کنسانتره؛ تحلیل علمی و مدیریتی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله موانع اجرایی هزینه‌یابی هدف در صنایع تولید آبمیوه و کنسانتره؛ تحلیل علمی و مدیریتی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله موانع اجرایی هزینه‌یابی هدف در صنایع تولید آبمیوه و کنسانتره؛ تحلیل علمی و مدیریتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله موانع اجرایی هزینه‌یابی هدف در صنایع تولید آبمیوه و کنسانتره؛ تحلیل علمی و مدیریتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله موانع اجرایی هزینه‌یابی هدف در صنایع تولید آبمیوه و کنسانتره؛ تحلیل علمی و مدیریتی :

بررسی موانع اجرایی هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکتهای تولیدی آبمیوه و کنسانتره

چکیده پژوهش
هزینه‌یابی بر مبنای هدف رویکردی است برای رسیدن به بهای محصول وخدمات در شرایطی که قیمت فروش براساس رقابت تعیین می‌گردد و سود مورد انتظار از پیش مشخص و تعیین شده‌است.

هدف از انجام پژوهش شناخت موانع بکارگیری سامانه هزینه‌یابی بر مبنای هدف می‌باشد.
جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۸۸ شرکت تولید آبمیوه و کنسانتره می باشد که تا سال ۱۳۸۵ فعالیت داشته اند. تعداد نمونه مورد نیاز برای آزمون فرضیه‌ها در سطح اطمینان ۹۵% به طور تصادفی از بین سه گروه اصلی، مدیر مالی،‌ مدیر بازرگانی، مدیر فنی و مهندسی این شرکتها گزینه شده اند.

روش انجام کار در این پژوهش قیاسی ـ استقرایی است.جمع آوری اطلاعات از راه پرسش‌نامه با طیف پنج گزینه‌ای لیکرت صورت گرفته است. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار spss 13 و با تکنیک آزمون کای ـ دو در کل فرآیند به آزمون فرضیات پرداخته شد.

تحلیل یافته‌های آماری نشان می دهد که می توان در شرکتهای تولید آبمیوه و کنسانتره از سامانه هزینه یابی بر مبنای هدف استفاده نمود.

واژگان کلیدی
مدیریت هزینه(Cost Designing ) – هزینه یابی(Costing) – زنجیره ارزش(Value Chain ) – هزینه یابی برمبنای هدف( Target Costing) – کیفیت(Quality ) – مهندسی ارزش (value Engineering)

مقدمه:
امروزه ، شرکت ها برای بقا در بازار علاوه بر سود آوری باید با تولید محصولات دارای کیفیت و کارکرد مطلوب رضایت مشتریان را فراهم نمایند. بسیاری از شرکت‌ها برای حصول اطمینان از کسب سود مورد انتظار ، موفقیت در بازار و جلب رضایت مشتریان از ویژگی ها و قیمتهای محصولات خود از هزینه‌یابی برمبنای هدف استفاده می‌کنند.
هزینه یابی برمبنای هدف یکی از روش‌های نوین در حسابداری مدیریت می‌باشد که در طول سالهای گذشته در ژاپن ایجاد شده است و سهم زیادی در موفقیت صنایع این کشور در تسخیر بازارهای جهانی و افزایش صادرات داشته است. با وجود این، موضوع هزینه‌یابی برمبنای هدف در بسیاری از کشورها موضوعی جدید تلقی شده. و از آن به عنوان ابزاری مهم در افزایش قدرت رقابت یاد می‌شود
این سامانه ، فرصت کافی برای ایجاد خلاقیت، نوآوری، نوسازی، پیشرفت در سطوح مختلف واحدهای اقتصادی را فرآهم می‌آورد و برای برنامه ریزی هزینه محصول تلاش می‌نماید با این هدف که کارکرد و کیفیت تعیین شده برای محصول با توجه به سطوح سود مشخص شده و قیمت فروش پیش‌بینی شده شرکت حاصل گردد. هزینه یابی بر مبنای هدف ،کل چرخه عمر محصول را در نظر می گیرد و می‌بایست به عنوان بخشی از فرآیند مدیریت جامع سود مورد توجه قرار گیرد نه فقط به عنوان کاهش دهنده هزینه. امروزه به همراه افزایش روزافزون رقابت و کاهش سود، هزینه یابی بر مبنای هدف تقویت شده و شرکت‌ها روش شناسی های مؤثرتری را به کار می‌گیرند که یکی از عوامل مهم موفقیت در میدان رقابتی سازمانی محسوب می‌شود.

سامانه هزینه یابی بر مبنای هدف بیشتر در صنایع خودروسازی کاربرد داشته ولی با مقداری تلاش می‌توان آن را در صنایع دیگری همچون صنایع تولید آب میوه و کنسانتره که اهمیت ویژه‌ای در بازارهای داخلی و خارجی دارند، استفاده نمود.زیرا برای رقابت در اینگونه صنایع نیز باید از راه کاهش و مدیریت هزینه‌های تولیدی اقدام کرد. دلیل دیگر بر انتخاب این موضوع اهمیت مشتری‌مداری می‌باشد که یکی از اصول هزینه‌یابی بر مبنای هدف است. می‌توان با مدنظر قراردادن خواسته‌ها و سلایق مشتریان در طراحی محصولات، مقدار فروش و به دنبال آن سود را افزایش داد.

البته برای اجرای هر سامانه جدیدی باید اصول آن سامانه و پیش نیازهای ضروری برای اجرای آن را شناخت و آگاهی پیدا کرد و موانع ومشکلاتی که بر سر راه اجرای آن وجود دارد را شناسایی نمود لذا این سؤال مطرح میشود که آیا اصول هزینه یابی بر مبنای هدف در این صنعت شناخته شده است؟. از این رو برای پاسخ به سؤال مطروحه این پژوهش در نظر دارد :
موانع بکارگیری هزینه‌یابی هدف در صنعت مواد غذایی تولید آبمیوه را بررسی نماید.

در این راستا ۴ فرضیه مطرحشده است و با استفاده از روش میدانی، داده ها جمع آوری و با روش کای –دو ،فرضیات آزمون شده است.

در مقاله حاضر ابتدا نگاهی بر پیشینه پژوهش خواهیم داشت، سپس مروری میکنیم بر مبانی نظری
پیشینه پژوهش
تاریخچه هزینه‌یابی بر مبنای هدف
نوشته‌های هزینه‌یابی هدف به اواخر ۱۹۸۰ برمی‌گردد. بنابراین مدت زیادی نیست که این مبحث مطرح شده است. ولی بازشناسی مفاهیم آن به گذشته‌های دورتر برمی‌گردد به طوریکه در سال ۱۹۴۷ در شرکت جنرال الکتریک به کار گرفته شده در سال ۱۹۶۳ شرکت تویوتا آن را به کار گرفت. تویوتا هزینه‌یابی هدف را به عنوان ابزاری برنامه‌ریزی هزینه تولید یک خودرو به مبلغ ۱۰۰۰ دلار به کار گرفت. در واقع هزینه‌یابی هدف را شرکت تویوتا در طول دهه ۱۹۶۰ شرح و بسط داد. مجله بررسی‌های تجاری هاروارد از توشیروهیروموتو مقاله ” دیگر زمین‌های پنهان حسابداری مدیریت ژاپنی” را به چاپ رساند که نخستین مقاله انگلیسی زبان در زمینه مدیریت هزینه است. جالب است که نگاه او به این مفاهم تحت عنوان «هزینه یابی هدف» بوده است. متأسفانه این عنوان که امروزه نیز مستعمل شده است نامناسب است چرا که هزینه‌یابی هدف گسترده‌تر از یک سامانه هزینه‌یابی محض است و در واقع یک فرآیند جامع کنترل و برنامه‌ریزی تولید است که شامل عناصر هزینه‌یابی نیز می‌شود. از زمان معرفی هزینه‌یابی هدف، استفاده از آن در سراسر ژاپن رایج شده است. بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های قطعه‌سازی ژاپنی استفاده از این فن را پیش از ۱۹۹۰ آغاز کردند. (اعتمادی ـ آقایی، ۱۳۸۳، ۲۷)
پژوهش‌های انجام شده در ایران:
پژوهش‌هائی که در زمینه هزینه‌یابی هدف صورت گرفته یکی پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعی در تحت عنوان عوامل مؤثر بر لزوم استفاده از فن‌های هزینه‌یابی بر مبنای هدف و مهندسی ارزش در صنعت خود رو می‌باشد این تحقیق پژوهش می‌دهد اگرچه مدیریت سود، کسب رضایت مشتریان، طراحی محصول جدید، و نحوه ارتباط با تأمین‌کنندگان قطعات در واحدهای خودرو ساز حیاتی و حساس شده است اما مدیریت واحدهای تولیدی قادر به ایجاد ساختار سازمانی مناسب برای پشتیبانی و حمایت از این فن‌ نمی‌باشد.
پژوهش دیگر توسط اسماعیلی در دانشکده علوم اداری دانشگاه شهید بهشتی، تحت عنوان بررسی میزان قابلیت اجرای نظام قیمت‌گذاری هزینه‌یابی هدفمند از سوی شرکت‌های قطعه ساز خودرو در ایران انجام گرفته‌است نتایج پژوهش حاکی از این است که نظام قیمت‌گذاری کنونی موسوم به (Cost- plus) موجب افزایش نامعقول و غیرقابل توجه بهای تمام شده محصولات شده است.
پژوهش دیگر در این موضوع در سال ۱۳۸۱ توسط خانم ایزدی در دانشکده حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز صورت گرفته‌است. موضوع این پژوهش عبارت است از موانع اجرایی هزینه‌یابی هدف در شرکت‌های تولیدی(بررسی موردی در صنعت خودرو) نتایج پژوهش بیان‌گر این است که به دلیل نبود رقابت در بازار داخلی خودرو، عدم توجه به نیازهای مشتری در مرحله طراحی، نبود شناخت کافی مدیران و کارکنان و نبود کار تیمی اجرا و پیاده سازی این سامانه به مطالعه و پژوهش بیشتری نیاز دارد. و گودرزی در صنعت آلومینوم تحقیق کرده است.
تعریف هزینه‌یابی برمبنای هدف
وسعت هزینه‌یابی بر مبنای هدف برتر از جنبه‌های تخصصی است. این هزینه‌‌یابی، ساز و کار یکپارچه‌ای است که باعث می‌شود تا واحدهای اجرایی مختلف شرکت با یکدیگر در یک سامانه یکپارچه فعالیت کنند. اجرای هزینه‌یابی بر مبنای هدف بطور مؤثری موانع ارتباطات درونی بین کارمندان را حذف می‌کند. هیروموتو ( ۱۹۸۹ ) تأثیر انگیزش و انرژی زا بودن هزینه‌یابی هدف را مورد تأکید قرار داده است. او معتقد است که هدف حسابداری مدیریت، انگیزش کارمندان و فراهم کردن ابزاری است تا آنها را قادر به تفکر و عمل در راه درست کند.(یعقوب‌نژاد ، ۱۳۸۵ ، ۲۱ )

بدون استقرار و بهره‌برداری از سامانه مدیریت هزینه، عملاً دستیابی به مزیت رقابتی و در ارزیابی و قضاوت متکی به تجارت موجود در بنگاههای اقتصادی نشان می‌دهد که نتیجه تداوم و پایداری بنگاه‌ها میسر نخواهد بود. در شرایط پررقابت کنونی محصولات و خدمات باید با توجه به ملاحظات اساسی زیر تولید شوند:

-انطباق با کارکرد مورد نیاز مشتری
-کیفیت بالا
-بهای تمام شده پایین
-ایجاد حاشیه سود.
هزینه یابی بر مبنای هدف یک رویکرد ساختار یافته و منظم برای تعیین هزینه تولید می‌باشد که با تلفیق چهار عنصر فوق، محصولی با سطح مشخصی از کیفیت و کارکرد، با قیمت فروش پیش‌بینی شده، به منظور ایجاد یک سطح مشخصی از سودآوری تولید می‌کند. به عبارت دیگر، هزینه‌یابی بر مبنای هدف فرآیندی است برای حصول اطمینان از این که آیا یک محصول با ویژگی‌های مشخص از لحاظ کیفیت کارکرد و قیمت می‌تواند سطح رضایت بخشی از سودآوری ایجاد کند یا خیر.این هزینه یابی یک ابزار راهبردی قوی است که سازمانها را هم زمان قادر به یافتن سه بعد کیفیت، هزینه و زمان می‌کند و هزینه‌ها را قبل از وقوع کنترل می‌کند همچنین فرهنگی را مقرر می‌کند که به مشتری ارزش می‌دهد، کارکردهای هم عرض را هماهنگ و اطلاعات را شفاف می‌کند و بالاخره همه فعالیت‌های هزینه‌یابی بر مبنای هدف را نیازهای مشتریان هدایت می‌کند.(اعتمادی ،۱۳۸۳ ،۲۷)
هزینه‌یابی بر مبنای هدف با هزینه‌یابی سنتی که هزینه‌های اضافی را در نظر می‌گیرد کاملاً متفاوت است.
در هزینه‌یابی سنتی بهای فروش محصول از بهای تمام شده به دست می‌آید ولی در هزینه‌یابی برمبنای هدف، بهای تمام شده هدف، از قیمت فروش هدف و سود مورد انتظار بدست می‌آید.علاوه بر آن، بهای تمام شده هدف قبل از اینکه محصول طراحی گردد تعیین می‌شود
هزینه‌یابی هدفمند دارای تعاریف متعددی می‌باشد، که بر کاهش هزینه‌ها تأکید دارند بعضی از تعاریف در برگیرنده کل طول عمر محصول است، در حالی که بعضی دیگر تنها فعالیت‌های ویژه‌ایی را در نظر گرفته یا فقط بر فرآیند توسعه محصول متمرکز می‌شوند.هاروات با در نظر گرفتن کل طول عمر محصول، هزینه‌یابی هدفمند را به صورت ذیل تعریف می‌کند: « هزینه یابی بر مبنای هدفمند یک مجموعه روش مدیریتی و ابزارهایی برای هدایت هزینه‌ها، تعیین اهداف فعالیتهای طراحی و برنامه‌ریزی محصول جدید، تأمین کنترل‌های اولیه برای فازهای بعدی عملیات و حصول اطمینان از اینکه این محصولات به اهداف سودآوری تعیین شده در طول عمر خود خواهند رسید».می باشد. ( حجازی ، ۱۳۸۴ ، ۱۱ )
اصول هزینه‌یابی برمبنای هدف:
در حال حاضر هزینه‌یابی هدف را می‌توان به عنون فرآیند سیستماتیک مدیریت هزینه و برنامه‌ریزی سود توصیف کرد که کاهش هزینه‌ها را با متمرکز کردن تلاش تمامی دوایر مربوط به یک شرکت، مانند بازاریابی، مهندسی، تولید و حسابداری انجام می‌دهد. که فرآیند کاهش هزینه‌، در مراحل قبل از تولید انجام می‌شود.
شش اصل عمده در هزینه‌یابی هدف عبارتند از:
۱ هزینه‌یابی مبتنی بر قیمت
۲ تمرکزبر مشتری مداری
۳ طراحی محصولات و فرآیندهای تولید
۴ عملکرد متقابل واحدها
۵ کاهش هزینه‌ چرخه عمر محصول
۶ زنجیره ارزش((DAN SWENSON 2003 3
ماهیت هزینه یابی بر مبنای هدف

هزینه‌یابی هدف تکنیکی برای مدیریت سود است که هدف از آن اطمینان یافتن از این امر است که سودهای حاصل از محصولات آتی با سودهای تعریف شده در برنامه بلند مدت بنگاه اقتصادی برابر است. این هدف فقط زمانی بدست می‌آید که محصول جدید رضایت مشتری را برآورده و نظر او را تأمین کرده باشد و با هزینه‌های بر مبنای هدف ساخته شده باشد. بازار رقابتی مؤثر بر هزینه که بنگاه اقتصادی با آن مواجه است از راه هزینه‌یابی بر مبنای هدف را به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود. (شکل۱)

بخش اول: بهای تمام شده مجاز محصول را مشخص میکند، این بهای تمام شده‌ای است که محصول با این بها باید ساخته شود تا حاشیه سود مورد انتظار از آن در صورت فروش با قیمت هدف بدست آید.

بخش دوم: بهای تما م شده بر مبنای هدف سطح محصول را مشخص می‌کند، که در صورتی قابل دستیابی است که طراحان محصول کوشش و خلاقیت قابل توجهی را به کار گیرند و بهای تمام شده محصول را تا بهای تمام شده هدف اقزایش می دهد بهای تمام شده هدف چیزی است که شرکت با در نظر گرفتن قابلیت های خود و عرضه کنندگان مواد اولیه به طور معقول انتضار دارد به آن دست یابد

.( COOPER&SLAMULDER,1998,14)
بخش سوم: هزینه‌های بر مبنای هدف سطح قطعات را مشخص می‌کند، تامین کنندگان قطعات واحد تولیدی انتظار دارند راه‌حل‌هایی را پیدا کنند که بتوانند بر مبنای آن قطعات را بر مبنای قیمت فروش بر مبنای هدف تعیین شده توسط تولید‌کنندگان تولید و به آنها انتقال دهند و بازده مناسبی نیز برای آنها حاصل شود. (رهنمای رودپشتی،جلیلی،۱۳۸۶،۵۱)

شکل۱: سطوح مختلف هزینه‌یابی بر مبنای هدف

تأمین کنندگان مهندسی ارزش طراحان
مأخذ: (حجازی ـ البدری، ۱۳۸۴، ۶۶)
فرضیات پژوهش
با توجه به مطالب گفته شده فرضیه‌های مطرح شده در این پژوهش به صورت زیر تدوین شده‌است.
۱ تعیین قیمت فروش محصول جدید در مرحله طراحی با توجه به شرایط رقابتی بازار انجام می‌پذیرد.
۲ طراحی محصول جدید براساس مشتری‌مداری انجام می‌پذیرد.
۳ آگاهی و حمایت مدیران رده بالای سازمان برای اجرای سامانه لازم است.
۴ مشارکت و همکاری گروهی در کل فرآیند توسعه محصول برای اجرای سامانه نیاز است.
برای آزمون فرضیه‌های بالا پرسشهایی در چهارچوب پرسشنامه طرح شده که در شکل-۲ نشان داده شده‌است.

شکل-۲: تعداد و شماره پرسش‌ها
تعداد پرسش‌ها شماره پرسش‌ها
فرضیه اول ۳ ۳-۱
فرضیه دوم ۷ ۱۰-۴
فرضیه سوم ۴ ۱۵-۱۲
فرضیه چهارم ۵ ۱۹-۱۶و۱۱

روش پژوهش
پژوهش حاضر از نوع علمی ـ کاربردی می‌باشد بنابراین استفاده از دو روش قیاسی ـ استقرایی از ویژگی‌های بارز این نوع پژوهش ما می‌باشد.
با استفاده از روش کتابخانه‌ای تاریخچه و مبانی نظری پژوهش جمع‌آوری شده و با رویکرد قیاسی هدفها تعیین، سپس فرضیات پژوهش مطرح گردید.

برای تأیید و یا رد فرضیات اطلاعات مورد نیاز از نمونه‌های انتخابی با استفاده از پرسشنامه، جمع‌آوری و سپس با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده صحت و سقم فرضیات تحقیق آزمون می‌گردند. بنابراین برای رد یا تأیید فرضیه‌ها از روش استقرایی استفاده شده‌است
جامعه آماری و حجم نمونه
جامعه مطالعه شده این پژوهش مدیران شرکت‌های سازنده آبمیوه و کنسانتره می‌باشند که به تعداد ۱۸۸ شرکت تا سال ۱۳۸۵ فعالیت داشته و اسامی آنها براساس اطلاعات موجود در اداره صنایع و معادن شده است.. بنابراین تعداد جامعه آماری ۵۶۴ می‌باشد که شامل، مدیران مالی، بازرگانی و فنی و مهندسی شرکت‌های سازنده آبمیوه و کنسانتره است.
با توجه به اینکه اطلاعات ما کیفی است، آنگاه با معلوم بودن حجم جامعه(N)، و از آنجا که حدود تغییرات واریانس برای صفات کیفی در فاصله ۲۵/۰ V(x)< < 0 تغییر می‌کند. در نتیجه در این حالت حداکثر نمونه مورد نیاز براساس حداکثر واریانس(پراکنش) از فرمول زیر بدست می‌آید:

n: تعداد نمونه
N: حجم جامعه آماری
d: میزان خطا
Pq: 25/0
: کوانتیل از نگاره
بنابراین با توجه به امکانات پژوهشگر ۵/۰ p = q = و ۱/۰= در نظر گرفته شده‌است. و کمینه نمونه طبق فرمول و حجم جامعه آماری برابر است با:

با توجه به اینکه زیر جامعه‌ها مساوی می‌باشند حجم نمونه ۱۲۹تایی به طور مساوی بین زیرجامعه‌ها به شرح زیر تسهیم شده‌است.

زیرجامعه‌های مورد آزمون اندازه زیرجمعیت نسبت زیر جامعه
مدیران مالی ۱۸۸ ۴۳
بازرگانی ۱۸۸ ۴۳
مدیران فنی و مهندسی ۱۸۸ ۴۳
جمع ۵۶۴ ۱۲۹
ابزار اندازه‌گیری
در این پژوهش برای اندازه‌گیری متغیرها از مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده شده‌است.
و با توجه به اینکه پاسخهای پرسشها به صورت گزینه‌های کیفی(خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی‌زیاد) می‌باشد بنابراین برای تبدیل آنها به پاسخهای کمی به هر کدام از گزینه‌ها به ترتیب ضرائب(۱، ۲، ۳، ۴و۵) اختصاص داده شده‌ است
قضاوت و تصمیم‌گیری
قضاوت در مورد نتایج آزمون با توجه به ناحیه بحرانی(مرز H0 و H1) صورت می‌گیرد که تعیین ناحیه بحرانی نیز براساس سطح معنی‌داری و نوع آماره آزمون صورت می‌گیرد.
میزان خطا: ۰۵/۰ =
آماره آزمون:
فرض صفر وقتی رد خواهد شد که آماره بدست آمده، از (۱-k)، (۰۵/۰) کوانتیل جدول بزرگتر باشد و در ناحیه بحرانی قرار گیرد. به سخن دیگر فرض H1 که فرضیه پژوهش می‌باشد با اطمیناه ۹۵% پذیرفته می‌شود.
۴، ۰۵/۰

آزمون فرضیه ها :
آزمون فرضیه اول
نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها در پرسش‌نامه در شکل-۳ به صورت چکیده بیان شده است:
شکل-۳:نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها از پرسش‌نامه برای فرضیه اول
پرسشها خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد

۱ ۱ ۶/۲۸ ۸/۲۴ ۰ ۳/۱۲ ۳/۱۲ ۸ ۱۴ ۵۷/۲ ۶۹ ۳/۴۹ ۸۷/۷ ۵۱ ۶/۲۴ ۳/۲۸
۲ ۱ ۶/۲۸ ۸/۲۴ ۴ ۳/۱۲ ۶/۵ ۲۲ ۱۴ ۵۷/۴ ۷۹ ۳/۴۹ ۹۱۷ ۲۳ ۶/۲۴ ۱/۰
۳ ۸۴ ۶/۲۸ ۳/۱۰۷ ۳۳ ۳/۱۲ ۸/۳۴ ۱۲ ۱۴ ۲۸/۰ ۰ ۳/۴۹ ۳/۴۹ ۰ ۶/۲۴ ۶/۲۴
جمع ۸۶ ۸۶ ۹/۱۵۶ ۳۷ ۳۷ ۷/۵۲ ۴۲ ۴۲ ۴۲/۷ ۱۴۸ ۱۴۸ ۷۵ ۷۴ ۷۴ ۵۳

نتیجه آزمون کوانتیل جدول
درجه آزادی آماره آزمون فرضیه اول
قبول ۵/۱۵ ۸ ۰۲/۳۴۵

چون مقدار برابر ۰۲/۳۴۵ است و از مقدار کوانتیل جدول با درجه آزادی ۸ بیشتر است بنابراین فرض H0 رد و فرض H1 با اطمینان ۹۵% پذیرفته می شود.
آزمون فرضیه دوم
نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها در پرسش‌نامه در شکل-۴ به صورت چکیده بیان شده است:
شکل-۴ :نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها از پرسش‌نامه برای فرضیه دوم
پرسشها خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد

۴ ۱۶ ۸۵/۵۸ ۲/۳۱ ۷۴ ۷/۵۱ ۶/۹ ۳۷ ۱۷ ۵/۲۳ ۰ ۷/۰ ۷/۰ ۱ ۱۴/۰ ۳/۵
۵ ۷۲ ۸۵/۵۸ ۹/۲ ۴۴ ۷/۵۱ ۱/۱ ۱۱ ۱۷ ۱/۲ ۲ ۷/۰ ۴/۲ ۰ ۱۴/۰ ۱۴/۰
۶ ۵۶ ۸۵/۵۸ ۱/۰ ۴۲ ۷/۵۱ ۸/۱ ۳۰ ۱۷ ۹/۹ ۱ ۷/۰ ۱۳/۰ ۰ ۱۴/۰ ۱۴/۰
۷ ۳۸ ۸۵/۵۸ ۴/۷ ۶۸ ۷/۵۱ ۱/۵ ۲۱ ۱۷ ۹/۰ ۲ ۷/۰ ۴/۲ ۰ ۱۴/۰ ۱۴/۰
۸ ۴۶ ۸۵/۵۸ ۸/۲ ۶۵ ۷/۵۱ ۴/۳ ۱۷ ۱۷ ۰ ۰ ۷/۰ ۷/۰ ۰ ۱۴/۰ ۱۴/۰
۹ ۱۰۱ ۸۵/۵۸ ۳۰ ۲۷ ۷/۵۱ ۸/۱۱ ۱ ۱۷ ۱۵ ۰ ۷/۰ ۷/۰ ۰ ۱۴/۰ ۱۴/۰
۱۰ ۸۳ ۸۵/۵۸ ۹/۹ ۴۲ ۷/۵۱ ۸/۱ ۳ ۱۷ ۵/۱۱ ۰ ۷/۰ ۷/۰ ۰ ۱۴/۰ ۱۴/۰
جمع ۴۱۲ ۴۱۲ ۳/۸۴ ۳۶۲ ۳۶۲ ۶/۳۴ ۱۲۰ ۱۲۰ ۹/۶۲ ۵ ۵ ۷۳/۷ ۱ ۱ ۱۴/۶

نتیجه آزمون کوانتیل جدول
درجه آزادی آماره آزمون فرضیه اول
قبول ۴۱۵/۳۶ ۲۴ ۶۷/۱۹۵

چون مقدار برابر ۶۷/۱۹۵است و از مقدار کوانتیل جدول با درجه آزادی ۲۴ بیشتر است بنابراین فرض H0 رد و فرض H1 با اطمینان ۹۵% پذیرفته می شود.یعنی:
آزمون فرضیه سوم
نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها در پرسش‌نامه در شکل-۵ به صورت چکیده بیان شده است:
شکل-۵:نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها از پرسش‌نامه برای فرضیه سوم
پرسشها خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.